24 Mei 2024

Naval Group Tawarkan Belharra-class Untuk Indonesia

24 Mei 2024

Kunjungan KASAL Laksamana Muhammad Ali melihat langsung kapal FDI/Belharra di Lorient, Prancis (photo: Keris/Naval Group)

Akun media Naval Group mengunggah kunjungan kapal Prancis kelas FREMM yaitu FS Bretagne D655 ke Jakarta pada 23 Mei 2024 yang sekaligus digunakan untuk mempromosikan kapal FDI atau kapal yang mempunyai nama lain Belharra class yang saat ini sedang dibangun untuk Angkatan Laut Prancis dan Yunani.

Presentasi Naval Group yang dilakukan di atas kapal FS Bretagne di hadapan pejabat senior Kementerian Pertahanan dan TNI AL ini juga dihadiri oleh Lembaga Keris dan Sobat Militer. Menariknya ternyata KASAL Muhammad Ali baru saja mendatangi galangan kapal Naval Group di Lorient, Prancis untuk melihat langsung Belharra class ini sebagaimana unggahan Naval Group pada 18 Mei 2024 lalu

Brosur Belharra for Indonesia saat presentasi Naval Group (photo: istimewa)

Dalam presentasi Naval Group ini sebagaimana dikutip dari Lembaga Keris, khusus untuk Indonesia kapal Belharra class dalam 24 bulan siap untuk sea trial serta dalam 36 bulan telah dapat terkirim, tidak disebutkan berapa jumlah kapal dalam rentang waktu tersebut.

Dengan kurun waktu sependek itu untuk kapal dengan bobot perpindahan seberat 4.460 ton serta panjang 122m itu artinya kapal ini tengah dibangun, sangat mungkin yang ditawarkan ke Indonesia adalah kapal kedua untuk AL Prancis yang akan dinamakan D66 Amiral Louzeau untuk dialihkan ke Indonesia.

Presentasi Belhara oleh Naval Group (photo: Keris)

Saat ini baik Prancis maupun Yunani sebagai first export customer sama-sama belum menerima kapal ini. Pesanan pertama untuk AL Prancis D660 Amiral Ronarc'h akan diterima pada musim semi tahun 2024 (sekitar bulan depan) sedangkan untuk Yunani F-601 Kimon baru akan diterima pada awal tahun 2025.

Nama FDI merupakan kepanjangan dari FrΓ©gate de DΓ©fense et d'Intervention atau Defense and Intervention Frigate, menyebut diri sebagai fregat, namun sebagai sesama anggota NATO klasifikasi Belharra class ini berbeda antara Prancis dan Yunani. Prancis memasukkannya sebagai Air Defence Destroyer dengan kode "D" sedangkan Yunani mengolongkannya sebagai Fregat dengan kode "F". Perbedaan ini juga muncul antara Prancis dan Italia pada FREMM class, Prancis menggolongkannya sebagai ASW Destroyer dengan kode "D" dan Italia menggolongkannya sebagai Fregat ASW dengan kode "F". 

Belharra class pertama untuk AL Prancis D660 Amiral Ronarc'h (photo: Military Coverage)

Dalam perspektif program MEF Indonesia, tawaran kapal Belharra class ini apabila diambil akan jadi kapal interim untuk surface combatant TNI AL menyusul 2 kapal PPA Thaon di Revel dari Fincantieri yang telah dipilih oleh Kementerian Pertahanan.

Kapal interim surface combatant diperlukan mengingat lamanya 2 kapal fregat kelas Arrowhead 140 akan diterima oleh TNI AL, begitu juga dengan kontrak fregat FREMM Carlo Bergamini class yang belum efektif, dan yang sudah pasti batal adalah fregat Maestrale class sebagai kapal interim sehingga perlu mendapatkan penggantinya.

(Defense Studies)

133 komentar:

  1. Kata kunci " fake "🀣🀣🀣

    Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran

    BalasHapus
  2. TLDM ditawarkan ADA Class Corvet yg jauh lebih canggih dari dari FDI Bellahara Class Frigate....kΓ h..kah..kah

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lucu yaa pola pikir malon semua yg dia beli harus lebih canggih dan hebat dari Jirannya.....walaupun jelas2 kalah kelas .... masak Ada Class lebih bagus dari Sigma atau Belhara yg benar aja seperti FA50 Blkk 20.lebih hebat dari Rafale....terlihat seperti bodoh dan dungu...

      Hapus
  3. RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    -----
    2024 HUTANG JATUH TEMPO - MENUNGGU 2053 = The federal government's debt is expected to be fully settled in 2053 if no new loans were to be taken to finance the deficit and to refinance maturing debts from 2024 onwards, said the Finance Ministry (MoF)
    -----
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -----
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -----
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -----
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -----
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -----
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    ========================================
    TIADA UANG - HANYA BAYAR FAEDAH = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -----
    TIADA UANG - 3X SURAT = Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
    -----
    TIADA UANG - TYPE 23 INGGRIS Tawarkan Malaysia Sepasang Frigat Type 23 Duke Class, Spesifikasi Menarik Tapi ‘TIADA WANG’........
    Masih dari sumber yang sama, meski frigat Type 23 (semisal) dibibahkan ke Malaysia, maka akan berat bagi Angkatan Malaysia untuk mengoperasikan dalam jangka lima tahun. Angkatan Laut Malaysia sebelumnya telah menolak tawaran OPV River class yang dioperasikan Angkatan Laut Inggris.
    -----
    TIADA UANG - M109s PALADIN = United States has offered Malaysia up to 30 M109A5 Self Propelled Howitzer (SPH) under the Excess Defence Articles (EDA) programme. The M109s would be upgraded to the latest A5 standard before entering service with the Army, if the offer is taken up.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    -----
    TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
    Balasan
    1. Minta bantuan PT PAL Indonesia supaya bisa cecah air kemarin wkwkkwkwkwkwkwk bodoh dan tolol budak2 malay tu hahahha

      Hapus
  4. Hati2 peluru tembak burung di klaim peluru militer oleh si gempur waria 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  5. Hati2 peluru mainan di kata peluru militer 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  6. Kombinasi ngerii " sedap

    -Fregat merah putih
    -opv PPA
    -fregat belhara

    Vs

    Kapal MAHAROGOLLELAH versi darat 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  7. Parah GORILLA sudah klaim beli... 🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yang klaim beli siapa pur ? Bilang aja Iri Indonesia ditawari Belhara...maklum keuangan malon cekak...😜😜😜

      Hapus
    2. Beruk maharaja bual dah ngamok lagi guys

      Hapus
  8. Malon kalau MEMBUAL tak kira-kira ganas sangat seperti KD GANAS πŸ˜‚πŸ€£πŸ˜‚πŸ€£πŸ˜‚πŸ€£

    BalasHapus
  9. Mantab... Malam ini geng MALON tak dapat tidur... Hahahahahaha



    Kapan heli SEWA black hawk MALON akan tiba..??... Tunggu lebaran KUDA ya... 🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  10. Jangan samakan kapal Belharra class dengan kapal geng MALON versi MANGKRAK class... Hahahahahaha


    Beda jauh... Yang satu canggih yang satunya lagi MEMALUKAN DUNIA... Hahahahahaha

    BalasHapus
  11. Dasripada ambil Belhara Class... TNU AL jauh lebih jimat jika mahu nak ambil 4 unit KD Maharajelala class yang hingga kini masih dalam proses pembuatan di LUNAS Shipyard . (Unit 3,4,5 dan 6)

    Khusus untok TNI-AL, LUNAS pastilah akan berikan discount yang cukup besar jika nak beli atau ambil alih order TLDM itu ...

    Perlu diketahui .. walaupun model lama .. performance KD Maharajelala Class hampir serupa dengan Belhara Class yang indon nak beli ... tetapi degan harga jauh lebih murah ... dan tentu saja akan cocok untuk keperluab interim atau bridging ....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wkwkwk kapal usang dan salah potong ditawarkan 😜😜😜😜

      Hapus
  12. Balasan
    1. Kalau mau itu harus ke Fincantieri atau mungkin BAE. Type 83 masih belum jelas segede apa, tetapi yg buat Italia harusnya diatas 10000 ton.

      Hapus
    2. @IRS....sebenarnya secara riil, RI itu udah butuh destroyer apa belum ???....krb jumlah fregat aja msh seuprit.....dgn kondisi geografi sbg negara kepulauan, lebih efektif mana pagar rudal di tiap pulau atau kapal2 perang tsb ???.....jengah aja liatnya, kyk gak ada long term planning.....

      Hapus
  13. Jaga jaga Perancis... bimbang di PRANK sama negara MISKIN.... Korea, Rusia dan Qatar sudah terkena.... 🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. RAJA KENA TIPU.......
      RAKYAT KENA TIPU......
      TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
      --------------------------------
      DI BAYAR 6 ....
      RM 11,2 BILLION.......
      LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
      --------------------------------
      LCS BAYAR HUTANG LAPUK NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
      syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
      ==================================
      PENGADAAN LCS 2011 = Pengadaan enam LCS pada 2011 itu juga dilakukan tanpa tender terbuka. Kapal-kapal itu akan dibangun di Galangan Kapal Boustead dan unit pertama sedianya dikirim pada 2019.
      ---
      LCS DIJANGKA 2019 = KD Maharaja Lela setelah ditugaskan, diluncurkan secara seremonial pada Agustus 2017. Seharusnya telah dikirim ke RMN pada April 2019
      ---
      LCS DIJANGKA 2022 = menurut jadual asal, setakat Ogos 2022 sepatutnya lima buah kapal LCS harus disiap dan diserahkan kepada TLDM.
      ---
      LCS DIJANGKA 2023 = Seharusnya telah dikirim ke RMN pada April 2019, dengan kapal terakhir dijadwalkan untuk serah terima pada Juni 2023. Namun, progres kapal pertama baru sekitar 60% selesai
      ---
      LCS DIJANGKA 2025 = Kapal pertama Littoral Combat Ship (LCS) TLDM itu dijangka hanya akan siap pada tahun 2025, iaitu 12 tahun selepas projek itu bermula pada Oktober 2013 dan kerajaan telah membayar RM6 bilion kepada kontraktor utama projek itu.
      ---
      LCS DIJANGKA 2026 = Lima kapal LCS akan diserahkan kepada TLDM secara berperingkat dengan kapal pertama dijangka diserahkan pada penghujung 2026
      ---
      LCS DIJANGKA 2029 = TLDM hanya akan dapat memperoleh kelima-lima LCS pada 2029 berbanding kontrak asal di mana 5 kapal LCS itu sepatutnya diserahkan pada 2022.
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
    2. Negara kasino Prank, Perancis, Turki, Checko 😜😜😜😜

      Hapus
    3. Maharaja prank kan stempel milik Malon Pork, kok lupa yah? Otak gak dipakai?

      Hapus
  14. RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    --------------------------------
    DI BAYAR 6 ....
    RM 11,2 BILLION.......
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    --------------------------------
    LCS BAYAR HUTANG LAPUK NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    =========================
    RELAX EKSPOR MRSS UEA The United Arab Emirates (UAE) announced it had awarded the Indonesian shipyard PT PAL an AED1.5 billion (USD408.32 million) contract to supply a “multimission vessel” during the IDEX 2023 show being held in Abu Dhabi from 20 to 24 February.
    -----
    RELAX EKSPOR B2 SSV FILIPINA State-owned shipbuilder PT PAL Indonesia received an order from the Department of National Defense (DND) of the Philippines for two landing platform docks (LPDs).
    The company and the Philippine government signed the sale and purchase contract in Manila on June 24. Willgo Zainar, chief marketing officer of PT PAL Indonesia, said it was the second time that PT PAL Indonesia had received the order for warships from the Philippines.
    -----
    RELAX BUILD FRIGAT On August 25, the keel laying ceremony for the first of two Red White frigates was held at Indonesian state-owned shipbuilder PT PAL Indonesia’s facility in Surabaya City, East Java. Based on Babcock's Arrowhead 140 design, it is said that with a 140-metre length and a displacement of 5,996 tons, the Red White frigate will be the largest and most advanced surface combatant ever constructed in Indonesia.
    -----
    RELAX BUILD SUBMARINE The Indonesian government has selected military shipbuilding company Naval Group to supply two Scorpène submarines that will be built in Indonesia.
    The full lithium-ion battery (LiB) submarines will be built by state-owned shipbuilder PT PAL in Surabaya through a transfer of technology from Naval Group, the France-based company said in a press statement on Tuesday.
    -----
    RELAX INDONESIA BUILD 48 KF21 = Despite the offer for less money and a reduced technology transfer, Indonesia's plan to build 48 aircraft at its local factory remains effective, a senior DAPA official said.
    -----
    RELAX KOREA = "We need to adjust the ratio of cost sharing and secure additional funds so as not to cause delays in the KF-21 development program," Noh said.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  15. Berita yang amat menyedihkan dari tournamen badminton malaysia master 2024 ...

    X ada satupun pemain badminton konoha yang survive dan melaju ketahapan selanjutnya .... bahkan majority tumbang di babak awal turnamen...

    Bahkan nasib menyedihkan dialami heroin uber cup konoha yaitu Ester Wardoyo dan Komang yang harus menangis tersedu-sedu dan memalukan kerana harus tumbang dari pemain non ranking di awal-awal turnamen malaysia master 2024 ini ...

    BalasHapus
    Balasan
    1. RAJA KENA TIPU.......
      RAKYAT KENA TIPU......
      TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
      -----
      LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
      -----
      NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
      -----
      LCS DIBAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
      syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
      -----
      OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
    2. PARAH = Mantan pebulutangkis Malaysia keturunan China, Bong Guang Yik melontarkan kritik yang rasis kepada federasi bulutangkis Malaysia (BAM).
      Ia menyebut, kegagalan pemain bulutangkis Malaysia saat ini dikarenakan manajemen sudah banyak yang diisi oleh orang-orang Islam dan merupakan keturunan asli yaitu Melayu.
      “Untuk orang Melayu yang masuk jajaran manajemen (BAM). Mereka sudah salat lima waktu sehari, jadi sudah tidak ada niat untuk mengurus BAM,” kata Guang Yik dalam live TikTok yang dikutip dari media Malaysia, Malaysia Dateline, pada Senin (13/2/2023).
      Selain itu, Guang Yik yang kini menetap di China itu mengatakan, pemain Malaysia yang merupakan asli Melayu dengan sebutan ‘pemain malas’. Guang Yik juga menyatakan, pemain Malaysia kini lebih hobi makan ketimbang latihan.
      =============
      RAJA KENA TIPU.......
      RAKYAT KENA TIPU......
      TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
  16. FDI dibilang penerus FREMM sebenarnya kurang tepat. FREMM dibikin sebagai pengganti beberapa fregat kelas 1 (NATO pennant D), sedangkan FDI dibikin sebagai pengganti La Fayette yg awalnya fregat kelas 2 (NATO pennant F) yg dipaksa jadi fregat kelas 1.

    BalasHapus
    Balasan
    1. kyknya lg ada adu sales antara prancis dengan italia......semoga kemenhan tau apa yg terbaik utk TNI AL....jgn sampe tergoda gimmick2 sales.....

      Hapus
    2. jenenge ae golek pangan, cak.. 😁😁😁

      Hapus
  17. RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    -----
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS DIBAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  18. Londo kesalip Prancis lg ini..semenjak kasus di campaknya Prancis dalam pembuatan KS Aussie kini Prancis semakin merapat erat ke Indo dimulai dari Rafale ..KS Scorpene skrng Fregat Belharra..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Belharra kok kenotasi jg ke Berhala dikita y..πŸ€”

      Hapus
    2. Udah benar itu.....si Belharra bisa jadi Braholo jika kita tidak kuat anggaran buat Harwat nya ☝️

      Hapus
    3. Haa yen ngono yho ra mung Belharra...

      Hhhmmm..kok koyo pitakone mbah gono, “Beha'rra..? Beha'rra..?"

      Sing ditakoni mangsuli, "mmmmboten mbah.." 😘

      Hapus
    4. Nggak ada link atau minimal maksimal foto πŸ‘‰πŸ‘‰πŸ‘‰πŸ‘‰ jelas tjuma fitnah ☝️

      Hapus
  19. 01. Salam bina Candi LCS MaharajaLele Mangkrak Karatan SALAH POTONG, 12 tahun di darat Phobia air seharga RM 12 Billion
    02. Salam bina senapang Allien tembak tupai VITA lendir BERAPI
    03. Salam KERAjaan BANGKRAP di gondoli Jho Law
    04. Salam bina kereta kebal 8x8 GEMPITA tampel sticker tak boleh eksport
    05. Salam bina tank ugly STRIDE bentuk KOTAK Turet impoten
    06. Salam bina rudal antar Galaxy ugly TAMING SARI
    07. Salam bina jet PTM GEN 6 hasil mimpi basah insinyur 5 top university
    08. Salam bina drone ugly NYAMUK
    09. Salam bina KERETA KIPAS TERBANG tampal Sticker dari Cina
    10. Salam bina kereta PROTON tak laku di jual ke gelly cina
    11. Salam Komando LETUPKAN wanita hamil
    12. Salam komando TEWAS saat DEMO, tembak Komandan sendiri
    13. Salam komando PINGSAN saat latihan berbaris
    14. Salam Komando TEWAS dilempar GRANAT teman sendiri
    15. Salam Komando tewas Saat BERENANG
    16. Salam kapal selam SCORPANE tak boleh selam sebelum MRO
    17. Salam LMS Ompong, plat tipis, lambat, setahun pakai radio rusak, dari CINA untuk lawan CINA
    18. Salam kapal RUSAK oleh JARING nelayan NGUYEN
    19. Salam kapal TONGKANG untuk kapal militer BUNGA MAS LIMA
    20. Salam Jet Tersikit dunia F18 hornet meletup guna parade je tiada SOURCE CODE
    21. Salam Su30MKM 18 Ekor hanya 4 yg boleh terbang
    22. Salam Mig29 GROUNDED
    23. Salam kilang AIRCROD Lembab MRO 1 pesawat butuh masa 3 tahun
    24. Salam heli TELUR PUYUH MD530 KILANGnya Bangkrut
    25. Salam engine jet HILANG di SONGLAP ke Uruguay
    26. Salam ASKAR BERSARONG bangga jadi penjaga ISTANA british
    27. Salam EJECT KAT HANGGAR world record 2 kali
    28. Salam kapal militer Gagah Samudra kena sita MYBANK
    29. Salam JUDI HALAL BERSYARIAH Gentting Highland daulat tuanku
    30. Salam tak punya korps MARINIR,Kapal HOSPITAL,LPD,LST,UCAV, Tank Amphibi dan SPH
    31. Salam TANK PENDEKAR WW II cuma 48 ekor MOGOK tengah jalan
    32. Salam HUTANG Rm 1.5 Trillion 84% PDB, Kumpul koin, Bayar hutang CINA pakai hutang JEPUN, gali LOBANG tutup LOBANG
    33. Salam BELI pespur MB339 BARU TANPA ENGIN baru 12 tahun pakai sudah Grounded
    34. Salam 88 bijik Jet Bekas GURUN A4 Skyhawk hilang setengah di parkiran GURUN
    35. Salam BOMBER Cina dan 16 Pesawat Cina pusing - Pusing langit Sabah cuma kirim NOTA Protes
    36. Salam CCG KEKAL 289 hari pertahun di betting Ali, CCG dan nelayan Cina sudah makan tidor berak sedot ikan sedot minyak buang tahi
    37. Salam Komando tewas kena tembak SENAPAN ANGIN penyelundup Perlis
    38. Salam TAMPAL STICKER Batik,Reog,Wayang,Rendang,Anklung,kuda lumping,Keris,lagu rasa sayange,lagu halo halo bandung dan lagu terang bulan
    39. Salam 9 APC Guardian di tolak PBB tiada RCWS hendak prank PBB dengan harga komplit RCWS
    40. Salam dapat SEDEKAH Amerika Convert CN235 basic ke versi MSA Upgrade di PT DI
    41. Salam UCAV drone DJI di tempel dua senapan M4 untuk menakuti Kelalawar
    42. Salam di bully Singapure, bayar air murah, di ceroboh Jet dan Apache, di ambil batu puteh, bayar denda kereta Cepat, Su 30 MKM di usir dari singapure tiada SLOT
    43. Salam dapat SEDEKAH Merdeka semu 999 tahun Tanah mesti sedia di tempati
    44. Salam HMAV 4X4 TARANTULA SEWA, Tempel Sticker Hizir Turki
    45. Salam RADAR IMPOTEN tak bisa kesan MH370
    46. Salam satu satunya LST KD Sri Idrapura Terbakar tiada ganti
    47. Salam pesawat intai ISRAEL kencing di langit Ibu negara tak takut di salvo Jernas Lapook
    48. Salam TERJUN PAYUNG tersasar ke PASAR
    49. Salam 3 kali NGEMIS hornet bekas Kuwait di balas No sale of hornets
    50. Salam Eksportir kondom Unisex,Narkoba,Teroris,Togel,Maling ikan,Maling patok
    51. Salam tak bayar SEWA Sabah, aset Petronas kena sita SULU
    52. Salam GFP Rank 48 di bawah kaki Myanmar
    53. Salam SEWA Merata untuk militer Heli AW139,Heli EC120 B,Kapal Hidrografi,Simulator heli,Boat FIB,Boat RHFB,Rover,Motosikal,ATV, Vellfire
    54. Salam OPV Fatima berenang MIRING
    55. Salam Rehull kapal USANG di Make Over KD Sri Sabah, KD Sri Serawak, PC ex KD Sundang, PC ex KD Panah
    56. Salam PM ex Narapidana Korupsi dan ex Narapidana Sodomi
    57. Salam tentara tanam SAYUR
    58. Salam KD Ganas Kapal Peyot Tua Rongsok Ompong

    BalasHapus
  20. Parah GORILLA.... hanya sekadar melawat lihat kapal sudah di klaim beli.... 🀣🀣🀣

    Patutlah IQ LEVEL GORILLA... 🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. RAJA KENA TIPU.......
      RAKYAT KENA TIPU......
      TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
      -----
      LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
      -----
      NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
      -----
      LCS DIBAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
      syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
      -----
      OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
    2. Gempur kepanasan akibat iri.dan dengki....terus hasud...siapa juga yg klaim beli....

      Hapus
  21. RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    -----
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  22. RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    -----
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    ======================
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  23. RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    -----
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    ======================
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  24. referensi koq media hoax.....wkwkwkwkwkk......

    BalasHapus
  25. RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    -----
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    ========================================
    TIADA UANG - HANYA BAYAR FAEDAH = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -----
    TIADA UANG - 3X SURAT = Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
    -----
    TIADA UANG - TYPE 23 INGGRIS Tawarkan Malaysia Sepasang Frigat Type 23 Duke Class, Spesifikasi Menarik Tapi ‘TIADA WANG’........
    Masih dari sumber yang sama, meski frigat Type 23 (semisal) dibibahkan ke Malaysia, maka akan berat bagi Angkatan Malaysia untuk mengoperasikan dalam jangka lima tahun. Angkatan Laut Malaysia sebelumnya telah menolak tawaran OPV River class yang dioperasikan Angkatan Laut Inggris.
    -----
    TIADA UANG - M109s PALADIN = United States has offered Malaysia up to 30 M109A5 Self Propelled Howitzer (SPH) under the Excess Defence Articles (EDA) programme. The M109s would be upgraded to the latest A5 standard before entering service with the Army, if the offer is taken up.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    -----
    TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  26. Parah GORILA MALON ....Indonesia yang ditawari, MALON yang ngamuk ..... 🀣🀣🀣🀣🀣

    Klo DENGKI sudah mendarah daging, begitulah MALON

    BalasHapus
  27. Xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa paannnnaaaasssss & iiiirrrriiiii maloners, INDONESIA d tawari belharra xaxaxaxaxaxaxaxaxaxax malah d samperin pula , sedangkan sebelah cuma ngilerrrrr xaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxa sabar lon ini cuma d tawari kok, kalau cucok harga & speknya yah bisa d bungkus xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa

    BalasHapus
  28. NGUTANG SAJA KERJANYA YA... 🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. 2024 HUTANG JATUH TEMPO - MENUNGGU 2053 = The federal government's debt is expected to be fully settled in 2053 if no new loans were to be taken to finance the deficit and to refinance maturing debts from 2024 onwards, said the Finance Ministry (MoF)
      -----
      2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
      -----
      2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
      -----
      2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
      -----
      2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
      -----
      2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
      -----
      2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
      ========================================
      TIADA UANG - HANYA BAYAR FAEDAH = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
      -----
      TIADA UANG - 3X SURAT = Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
      -----
      TIADA UANG - TYPE 23 INGGRIS Tawarkan Malaysia Sepasang Frigat Type 23 Duke Class, Spesifikasi Menarik Tapi ‘TIADA WANG’........
      Masih dari sumber yang sama, meski frigat Type 23 (semisal) dibibahkan ke Malaysia, maka akan berat bagi Angkatan Malaysia untuk mengoperasikan dalam jangka lima tahun. Angkatan Laut Malaysia sebelumnya telah menolak tawaran OPV River class yang dioperasikan Angkatan Laut Inggris.
      -----
      TIADA UANG - M109s PALADIN = United States has offered Malaysia up to 30 M109A5 Self Propelled Howitzer (SPH) under the Excess Defence Articles (EDA) programme. The M109s would be upgraded to the latest A5 standard before entering service with the Army, if the offer is taken up.
      -----
      TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
      -----
      TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
      Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
      -----
      TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
      ========================================
      RAJA KENA TIPU.......
      RAKYAT KENA TIPU......
      TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
    2. TUKANG QIBUL TANPA MALU
      🀣🀣🀣🀣🀣πŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺ

      Pencapaian PT Pindad Indonesia rupanya bikin iri Malaysia.

      Hal ini seperti dikutip Zonajakarta.com dari Airtimes edisi 9 Januari 2024, pakar militer Malaysia Zaki Salleh blak-blakan mengaku iri negaranya tak punya perusahaan pertahanan yang berprestasi seperti PT Pindad Indonesia.

      Hapus
  29. NGUTANG SAJA KERJA MALON ni ....

    Total UTANG + KEWAJIBAN 85% GDP
    UTANG 64,5 % GDP (limit 65 %)
    UTANG langsung LN RM 34,5 miliar (limit 35 miliar)

    UTANG TERUS SAMPAI LIMIT
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  30. Akhirnya keluar pernyataan kalau kita dapat versi full, bukan versi karatan ya
    https://www.zonajakarta.com/nasional/67312709058/fincantieri-berkomitmen-beri-korvet-ppa-indonesia-konfigurasi-full-setara-kapal-destroyer?page=2

    BalasHapus
  31. GEMPURWIRA24 Mei 2024 pukul 19.05
    Parah GORILLA.... hanya sekadar melawat lihat kapal sudah di klaim beli.... 🀣🀣🀣

    Eehh dobol, yang bilang Indonesia ngeklaim beli siapa Cok?

    BalasHapus


  32. ΩΩ„Ψ³Ψ·ΩŠΩ†_Ψ§Ω„Ω…Ψ­ΨͺΩ„Ψ© #Ψ·ΩˆΩΨ§Ω†_Ψ§Ω„Ψ£Ω‚Ψ΅Ω‰ 24 Mei 2024 pukul 18.24
    Dasripada ambil Belhara Class... TNU AL jauh lebih jimat jika mahu nak ambil 4 unit KD Maharajelala class yang hingga kini masih dalam proses pembuatan di LUNAS Shipyard . (Unit 3,4,5 dan 6)

    Khusus untok TNI-AL, LUNAS pastilah akan berikan discount yang cukup besar jika nak beli atau ambil alih order TLDM itu ...

    Perlu diketahui .. walaupun model lama .. performance KD Maharajelala Class hampir serupa dengan Belhara Class yang indon nak beli ... tetapi degan harga jauh lebih murah ... dan tentu saja akan cocok untuk keperluab interim atau bridging ....

    LAWAKAN DARI ORANG TOLOL INBNU GILA....


    MAHATOLOL LELE ITU KAPAL SALAH POTONG, HUTANG PULA N BELUM BAYAR


    LAWAK

    BalasHapus
  33. https://defense-studies.blogspot.com/2023/12/thales-alenia-space-signs-multi.html?m=1


    INDONESIA BELI SATELIT MILITER DARI THALES ALENIA SPACES.


    SATELLITE, RADAR & OPTIC IMAGERY TERHUBUNG JADI SATU


    Purrr mati kau purrr

    BalasHapus
  34. BAHAS MILITER DIA BAHAS HIGH SPEED TRAIN πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚



    BalasHapus
  35. Kapal Berhala Class Malon yg di ikat di atas air cetek lagi hebat 🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  36. Padahal cuma di air cetek, itupun baling baling masih di atas air, tetapi otak Orang Utan Claim Maharogolele telah berenang 🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  37. Maharogolele naik celup naik celup naik celup...bikin gelak, perahu kayu Rohingya lagi hebat 🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  38. Ternyata kapal Fremm juga kontrak belum efektif.... Sama seperti kapal selam Scorpene... 🀣🀣😜

    Kapal interim surface combatant diperlukan mengingat lamanya 2 kapal fregat kelas Arrowhead 140 akan diterima oleh TNI AL, begitu juga dengan kontrak fregat FREMM Carlo Bergamini class yang belum efektif, dan yang sudah pasti batal adalah fregat Maestrale class sebagai kapal interim sehingga perlu mendapatkan penggantinya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. RAJA KENA TIPU.......
      RAKYAT KENA TIPU......
      TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
      -----
      LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
      -----
      NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
      -----
      LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
      syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
      -----
      OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
      ========================================
      TIADA UANG - HANYA BAYAR FAEDAH = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
      -----
      TIADA UANG - 3X SURAT = Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
      -----
      TIADA UANG - TYPE 23 INGGRIS Tawarkan Malaysia Sepasang Frigat Type 23 Duke Class, Spesifikasi Menarik Tapi ‘TIADA WANG’........
      Masih dari sumber yang sama, meski frigat Type 23 (semisal) dibibahkan ke Malaysia, maka akan berat bagi Angkatan Malaysia untuk mengoperasikan dalam jangka lima tahun. Angkatan Laut Malaysia sebelumnya telah menolak tawaran OPV River class yang dioperasikan Angkatan Laut Inggris.
      -----
      TIADA UANG - M109s PALADIN = United States has offered Malaysia up to 30 M109A5 Self Propelled Howitzer (SPH) under the Excess Defence Articles (EDA) programme. The M109s would be upgraded to the latest A5 standard before entering service with the Army, if the offer is taken up.
      -----
      TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
      -----
      TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
      Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
      -----
      TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
  39. Sign kontrak versi NGEPRANK... Kontrak belum efektif.... 🀣🀣🀣

    Kesian... masih MENCARI LENDER ke TU MAU NGUTANG ....? MISKIN... 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  40. Kontrak versi NGEPRANK tuh beli 6 dapat cuma 5, ....
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  41. KONTRAK ANEH DI MALON

    HANYA DI MALON, KONTRAKTOR TELAT TIDAK DIPENALTI MALAH KEWAJIBAN DIKURANGI, BAYARAN DITAMBAH

    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. BERARTI GUOBLOG KABEH SAK NEGORO NE , cak.. kan ngono ta..

      🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      Hapus
  42. Belhara class kapal bagus .... tapi bisa2 harganya kalah dari LCS MALON

    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  43. PPS versi full ya. Bukan versi karatan. 😁😁😁😁

    BalasHapus
  44. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  45. Apa ni SIGN KONTRAK NGEPRANK... 🀣🀣🀣

    Kapal interim surface combatant diperlukan mengingat lamanya 2 kapal fregat kelas Arrowhead 140 akan diterima oleh TNI AL, begitu juga dengan kontrak fregat FREMM Carlo Bergamini class yang belum efektif, dan yang sudah pasti batal adalah fregat Maestrale class sebagai kapal interim sehingga perlu mendapatkan penggantinya.

    BalasHapus
  46. Parah MISKIN... KONTRAK BELUM AKTIF GUYS... 🀣🀣🀣

    Kapal interim surface combatant diperlukan mengingat lamanya 2 kapal fregat kelas Arrowhead 140 akan diterima oleh TNI AL, begitu juga dengan kontrak fregat FREMM Carlo Bergamini class yang belum efektif, dan yang sudah pasti batal adalah fregat Maestrale class sebagai kapal interim sehingga perlu mendapatkan penggantinya.

    BalasHapus
  47. Kehebatan sebelah.....🀣🀣

    NGUTANG
    MENCURI
    NGEMIS DISKAUN HUTANG
    GAGAL BAYAR SEWA
    GAGAL BAYAR HUTANG
    DI TAGIH BAYAR HUTANG
    SIGN KONTRAK TAK AKTIF
    KONTRAK BATAL

    BalasHapus
  48. Kehebatan sebelah.....🀣🀣

    NGUTANG
    MENCURI
    NGEMIS DISKAUN HUTANG
    GAGAL BAYAR SEWA
    GAGAL BAYAR HUTANG
    DI TAGIH BAYAR HUTANG
    SIGN KONTRAK TAK AKTIF
    KONTRAK BATAL TIADA WANG

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kasihan budak malay yang bodoh dan tolol tak da wang beli kaca cermin karna sangat tolol dan dungunya si gempur menghina negaranya sendiri wkwkwkwk
      Kasihan lihat budak budak kerajaan malay yang dungu dan tolol lebih pintar monyet daripada budak kerajaan ini wkwkwkkwkwk

      Hapus
  49. Budak kerajaan Tolol dan Dungu.......

    BalasHapus
  50. Begini budak budak kerajaan malay yang dungu dan tolol lebih pintar monyet daripada budak kerajaan ini wkwkwkkwkwk

    BalasHapus
  51. EXPORT 2023 ......
    6 C212 PHILIPPINES
    2 LPD 123 PHILIPPINES
    1 C212MPA SENEGAL
    1 LPD 163 UEA
    ==============================
    PRANK MRSS 163 M = “The contract with Malaysia’s Navy will be inked next August. There is a possibility that they will order more than one MRSS. The platform for MRSSs is similar to the one for the Indonesian Navy’s LPD and the Philippines’ SSV. However, the MRSS will be bigger, 163 meter-long, and fully-armed.”
    --
    NGEMIS LPD NGEMIS AH1Z = Initially, the Malaysian marine corps will lack an amphibious naval platform as the RMN’s only amphibious ship, It is currently in discussions with both France and South Korea over acquiring a landing platform deck (LPD). The U.S. has also offered Malaysia the LPD USS Denver after it decommissions it in 2014. U.S.-based defense companies are also discussing selling Malaysia the AH-1Z
    ---
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    -----
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  52. Kasihan lihat budak budak kerajaan malay yang dungu dan tolol lebih pintar monyet daripada budak kerajaan ini wkwkwkkwkwk

    BalasHapus
  53. AH140 dan PPA jauh lebih hebat dari kapal karatan loh PORK. Iri ya pork ? Ha ha ha ha ha.... Sekarang kerajaan beruk levelnya di bawah Philipina. Ha ha ha ha. Aset semua usang. Mau beli aset baru bayar dg sawit busuk plus orang utan tapi tak ada negara yg mau terima. Ha ha ha ha

    BalasHapus
  54. AH140 dan PPA jauh lebih hebat dari kapal karatan loh PORK. Iri ya pork ? Ha ha ha ha ha.... Sekarang kerajaan beruk levelnya di bawah Philipina. Ha ha ha ha. Aset semua usang. Mau beli aset baru bayar dg sawit busuk plus orang utan tapi tak ada negara yg mau terima. Ha ha ha ha

    BalasHapus
  55. Geng MALON KEPANASAN.... Hahahahahahaha


    Segitu PANAS nya hingga elak topi ke kereta... Hahahahahahaha


    Maklum habis di PRANK kontraktor SEWA guys... Hahahahahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yoi om elak k topik kereta pun mereka kena skak kerjasama kereta cepat dg singapura yg batal n kena denda, topik IKN pun kena sekak forest city yg jd kota hantu & hutang k cina $ 100b xaxaxaxaxaxaxaxaxa apapun topiknya kita punya bantingannya xaxaxaxaxaxaxa

      Hapus
    2. kena banting baper di grup sebelah malon beruk alay om @new mbahpret..............

      Hapus
  56. Xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa ppaaannnnaaaassss & iiiiirrriiiii poor xaxaxaxaxaxaxaxa tenang masih d tawari belharra blm yg lainnya xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa yg sdh jelas kontrak & bayar macam LCS saja jadinya g jelas, entah bila2 a.k.a P R A N K!!!! xaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺ😝😝😝😝

    BalasHapus
  57. Kasihan budak malay yang bodoh dan tolol tak da wang beli kaca cermin karna sangat tolol parah!!!!

    Kasihan lihat budak budak kerajaan malay yang dungu dan tolol lebih pintar monyet daripada budak kerajaan ini wkwkwkkwkwk

    BalasHapus
  58. Padahal Naval Group baru Tawarkan kapal Belharra-class Untuk Indonesia.. Tapi geng MALON sudah mulai KEPANASAN... Hahahahahahaha



    Malam ini MALON tak bisa tidur... HahahahahahaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  59. EXPORT 2023 ......
    6 C212 PHILIPPINES
    2 LPD 123 PHILIPPINES
    1 C212MPA SENEGAL
    1 LPD 163 UEA
    ==============================
    PRANK MRSS 163 M = “The contract with Malaysia’s Navy will be inked next August. There is a possibility that they will order more than one MRSS. The platform for MRSSs is similar to the one for the Indonesian Navy’s LPD and the Philippines’ SSV. However, the MRSS will be bigger, 163 meter-long, and fully-armed.”
    --
    NGEMIS LPD NGEMIS AH1Z = Initially, the Malaysian marine corps will lack an amphibious naval platform as the RMN’s only amphibious ship, It is currently in discussions with both France and South Korea over acquiring a landing platform deck (LPD). The U.S. has also offered Malaysia the LPD USS Denver after it decommissions it in 2014. U.S.-based defense companies are also discussing selling Malaysia the AH-1Z
    ---
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    -----
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    ==============================
    READINESS 58.6% = Perkara tersebut dinyatakan oleh beliau semasa menyampaikan Perutusan Tahun Baharu 2024 dan Setahun Pemerintahan Panglima Tentera Laut di Wisma Pertahanan. “Kesiagaan TLDM masih berada di bawah sasaran iaitu 58.6% berbanding sasaran 75%"
    ---
    PMX KAPAL USANG = Anwar said he had been astonished to see a navy frigate dating from the 1970s on display at the recent LIMA maritime and aerospace expo in Langkawi. “I want to salute these ships but I don’t know where to put my face. The last frigate (on display at LIMA) was from 1998,” he said
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  60. F18C/D KUWAIT..... GO MALAYSIA.... πŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡ΎπŸ‡²πŸ‡Ύ

    BalasHapus
  61. Hahaha .... lucunya kelakuan MALON di DS
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  62. RELAX KOREA = "We need to adjust the ratio of cost sharing and secure additional funds so as not to cause delays in the KF-21 development program," Noh said.
    --------------------
    RELAX INDONESIA BUILD 48 KF21 = Despite the offer for less money and a reduced technology transfer, Indonesia's plan to build 48 aircraft at its local factory remains effective, a senior DAPA official said.
    --------------------
    MIRAGE BUATAN 1997 = varian Mirage 2000-5 yang dimiliki Qatar dipesan pada tahun 1994, dikirim pada 1996, dan dioperasikan secara resmi oleh Angkatan Udara Qatar pada 1997
    ==============================
    MISSING 48 SKYHAWK = The Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM, or Royal Malaysian Air Force) ordered 88 A-4s (25 A-4Cs and 63 A-4Ls), Only 40 PTM Skyhawks, 34 single seat versions and six two-seat trainers, were delivered......
    --------------------------------
    F18 BUATAN 1993 = Pada tahun 1988, Angkatan Udara Kuwait memesan 32 F / A-18C Hornets buatan Amerika dan delapan F / A-18D dua kursi dengan pengiriman dimulai pada tahun 1991 dan selesai pada tahun 1993.
    -------------------------------
    3X SURAT NGEMIS = Bercakap di Parlimen semalam, Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
    -------------------------------
    (NGEMIS) AKAN DAN SEKIRANYA BERHASIL = Teka-teki tentang cadangan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk mendapatkan pesawat pejuang F/A-18 Hornet dari Kuwait nampak cerah apabila akan ada usaha dibuat ke arah itu.
    Ini berikutan rancangan TUDM untuk menghantar sepasukan pegawai ke negara Teluk tersebut dalam masa terdekat tentang perkara berkenaan.
    Sekiranya perkara ini berhasil, ada harapan untuk melihat pertambahan kuantiti pada aset-aset TUDM sepertimana diharapkan.
    -------------------------------
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    -----
    TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
    ========================================
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  63. RELAX KOREA = "We need to adjust the ratio of cost sharing and secure additional funds so as not to cause delays in the KF-21 development program," Noh said.
    --------------------
    RELAX INDONESIA BUILD 48 KF21 = Despite the offer for less money and a reduced technology transfer, Indonesia's plan to build 48 aircraft at its local factory remains effective, a senior DAPA official said.
    --------------------
    MIRAGE BUATAN 1997 = varian Mirage 2000-5 yang dimiliki Qatar dipesan pada tahun 1994, dikirim pada 1996, dan dioperasikan secara resmi oleh Angkatan Udara Qatar pada 1997
    ==============================
    MISSING 48 SKYHAWK = The Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM, or Royal Malaysian Air Force) ordered 88 A-4s (25 A-4Cs and 63 A-4Ls), Only 40 PTM Skyhawks, 34 single seat versions and six two-seat trainers, were delivered......
    --------------------------------
    F18 BUATAN 1993 = Pada tahun 1988, Angkatan Udara Kuwait memesan 32 F / A-18C Hornets buatan Amerika dan delapan F / A-18D dua kursi dengan pengiriman dimulai pada tahun 1991 dan selesai pada tahun 1993.
    -------------------------------
    3X SURAT NGEMIS = Bercakap di Parlimen semalam, Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
    -------------------------------
    (NGEMIS) AKAN DAN SEKIRANYA BERHASIL = Teka-teki tentang cadangan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk mendapatkan pesawat pejuang F/A-18 Hornet dari Kuwait nampak cerah apabila akan ada usaha dibuat ke arah itu.
    Ini berikutan rancangan TUDM untuk menghantar sepasukan pegawai ke negara Teluk tersebut dalam masa terdekat tentang perkara berkenaan.
    Sekiranya perkara ini berhasil, ada harapan untuk melihat pertambahan kuantiti pada aset-aset TUDM sepertimana diharapkan.
    -------------------------------
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -------------------------------
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    -------------------------------
    TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
    ========================================
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  64. Mengapa Naval Group tidak Tawarkan Belharra-class ke MALON..???..


    prancis tau kalau MALON untuk SEWA heli saja hingga bayar pakai MINYAK SAWIT ...apalagi kapal sekelas Belharra-class bisa bayar pakai KONDOM... Hahahahahahaha


    Prancis tak mau ya guys.. Hahahah

    BalasHapus
  65. Berhala tipe naik celup naik celup Maharogolele lagi hebat 🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  66. EXPORT 2023 ......
    6 C212 PHILIPPINES
    2 LPD 123 PHILIPPINES
    1 C212MPA SENEGAL
    1 LPD 163 UEA
    ==============================
    PRANK MRSS 163 M = “The contract with Malaysia’s Navy will be inked next August. There is a possibility that they will order more than one MRSS. The platform for MRSSs is similar to the one for the Indonesian Navy’s LPD and the Philippines’ SSV. However, the MRSS will be bigger, 163 meter-long, and fully-armed.”
    --
    NGEMIS LPD NGEMIS AH1Z = Initially, the Malaysian marine corps will lack an amphibious naval platform as the RMN’s only amphibious ship, It is currently in discussions with both France and South Korea over acquiring a landing platform deck (LPD). The U.S. has also offered Malaysia the LPD USS Denver after it decommissions it in 2014. U.S.-based defense companies are also discussing selling Malaysia the AH-1Z
    ---
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    ==============================
    READINESS 58.6% = Perkara tersebut dinyatakan oleh beliau semasa menyampaikan Perutusan Tahun Baharu 2024 dan Setahun Pemerintahan Panglima Tentera Laut di Wisma Pertahanan. “Kesiagaan TLDM masih berada di bawah sasaran iaitu 58.6% berbanding sasaran 75%"
    ---
    PMX KAPAL USANG = Anwar said he had been astonished to see a navy frigate dating from the 1970s on display at the recent LIMA maritime and aerospace expo in Langkawi. “I want to salute these ships but I don’t know where to put my face. The last frigate (on display at LIMA) was from 1998,” he said
    ========================================
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  67. Di mulai PANAS guys.... Hahahaha


    Sebentar sebentar bahas kereta,terus bahas utang, terus bahas pespur... Hahahahaha


    Segitu LEMAH nya MALON nih... Hahahahahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. raja kena tipu rakyatnya juga kena tipu.....bayar 6 dijanjikan 5 hasilnya NOLLLL

      Hapus
  68. Prancis mengapa tak tawarkan Belharra-class ke MALON..??..

    Jawabanya cuma 1,,,


    Takut MANGKRAK guys... Hahahahahahaha

    BalasHapus
  69. Belharra-class Dengan teknologi canggih ya guys....


    Bukan modul PALSU apalagi TIPU TIPU macam kapal BEBEK DARAT tuh... HahahahahahahahaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  70. Lagi tepat jika topiknya macam nii..

    "TUDM adakan MENGEMIS perolehan pesawat Hornet ke Kuwait Jun ini"

    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  71. Bisa bisanya modul PSIM kapal PALSU... Hahahahaha

    Memang hebat MALON nih...😜😜😜


    Kini kapal telah diturunkan ke air, bagi kapal kelas Gowind itu pertanda bahwa modul PSIM akan diselesaikan karena dari pengalaman beberapa kapal kelas Gowind lainnya pekerjaan pemasangan modul ini berlangsung di dok basah.

    BalasHapus
  72. Kuwait tak ada NIAT jual satupon Hornet mereka, namun Malon berulangkali menginginkannya..

    Takde kata lain yang lebih tepat dengan menyebutnya sebagai MENGEMIS

    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  73. Jangan jangan proyek pembuatan kapal LCS serentak hasil NGEMIS NGEMIS... Hahahahaha


    Hakikatnya MALON tak bisa apa apa selain NGEMIS NGEMIS... Hahahahah

    BalasHapus
  74. Manakala sebelah... Sign kontrak MIRAGE RONGSOK NGEPRANK...

    Ternyata TIADA WANG... 🀣🀣

    BalasHapus
  75. Saya ajar ya....

    Sebelum sign kontrak.. Tanya dulu Menteri kewangan ada WANG ke TIDAK...?

    Bukan main sign sign saja... Tau tau KONTRAK BELUM AKTIF... 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  76. Saya ajar ya....

    Sebelum sign kontrak.. Tanya dulu Menteri kewangan ada WANG ke TIDAK...?

    Bukan main sign sign saja... Tau tau KONTRAK BELUM AKTIF... Kerana tiada wang... 🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Woooi Puuurr.. situ katanya mau ajarin kontrak.. laaah bijimane ceritanye... klo yg mau ngajarin aja ngga pernah sign kontrak.. sedangkan yang mau diajarin malah sdh bolak balik sign kontrak..
      ngaca dulu woooiii di kondom basah..

      Hapus
  77. RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    -----
    2024 HUTANG JATUH TEMPO - MENUNGGU 2053 = The federal government's debt is expected to be fully settled in 2053 if no new loans were to be taken to finance the deficit and to refinance maturing debts from 2024 onwards, said the Finance Ministry (MoF)
    -----
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -----
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -----
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -----
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -----
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -----
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    ========================================
    TIADA UANG - HANYA BAYAR FAEDAH = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -----
    TIADA UANG - 3X SURAT = Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
    -----
    TIADA UANG - TYPE 23 INGGRIS Tawarkan Malaysia Sepasang Frigat Type 23 Duke Class, Spesifikasi Menarik Tapi ‘TIADA WANG’........
    Masih dari sumber yang sama, meski frigat Type 23 (semisal) dibibahkan ke Malaysia, maka akan berat bagi Angkatan Malaysia untuk mengoperasikan dalam jangka lima tahun. Angkatan Laut Malaysia sebelumnya telah menolak tawaran OPV River class yang dioperasikan Angkatan Laut Inggris.
    -----
    TIADA UANG - M109s PALADIN = United States has offered Malaysia up to 30 M109A5 Self Propelled Howitzer (SPH) under the Excess Defence Articles (EDA) programme. The M109s would be upgraded to the latest A5 standard before entering service with the Army, if the offer is taken up.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    -----
    TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  78. Kuwait tak ada NIAT jual satupon Hornet mereka, namun Malon berulangkali menginginkannya..

    Takde kata lain yang lebih tepat dengan menyebutnya sebagai MENGEMIS

    🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Psssttttt.... Kata kunci team TUDM ke Kuwait pasti atas kebenaran Kuwait....🀭🀭🀭

      Masa Kuwait Benarkan team TUDM uiji pesawat mereka kalau mereka masih menggunakan nya...

      Hapus
  79. Manakala INDON...

    Dia sendiri yang setuju beli, dia sendiri sign kontrak... Dan dia sendiri BATALKAN kontrak kerana tiada WANG... 🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lucu malon ini memang nya harus setuju malon dan sign kontraknya malon....aneh pola pikirnya...

      Hapus
  80. RELAX KOREA = "We need to adjust the ratio of cost sharing and secure additional funds so as not to cause delays in the KF-21 development program," Noh said.
    --------------------
    RELAX INDONESIA BUILD 48 KF21 = Despite the offer for less money and a reduced technology transfer, Indonesia's plan to build 48 aircraft at its local factory remains effective, a senior DAPA official said.
    --------------------
    MIRAGE BUATAN 1997 = varian Mirage 2000-5 yang dimiliki Qatar dipesan pada tahun 1994, dikirim pada 1996, dan dioperasikan secara resmi oleh Angkatan Udara Qatar pada 1997
    ==============================
    MISSING 48 SKYHAWK = The Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM, or Royal Malaysian Air Force) ordered 88 A-4s (25 A-4Cs and 63 A-4Ls), Only 40 PTM Skyhawks, 34 single seat versions and six two-seat trainers, were delivered......
    --------------------------------
    F18 BUATAN 1993 = Pada tahun 1988, Angkatan Udara Kuwait memesan 32 F / A-18C Hornets buatan Amerika dan delapan F / A-18D dua kursi dengan pengiriman dimulai pada tahun 1991 dan selesai pada tahun 1993.
    -------------------------------
    3X SURAT NGEMIS = Bercakap di Parlimen semalam, Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
    -------------------------------
    (NGEMIS) AKAN DAN SEKIRANYA BERHASIL = Teka-teki tentang cadangan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk mendapatkan pesawat pejuang F/A-18 Hornet dari Kuwait nampak cerah apabila akan ada usaha dibuat ke arah itu.
    Ini berikutan rancangan TUDM untuk menghantar sepasukan pegawai ke negara Teluk tersebut dalam masa terdekat tentang perkara berkenaan.
    Sekiranya perkara ini berhasil, ada harapan untuk melihat pertambahan kuantiti pada aset-aset TUDM sepertimana diharapkan.
    -------------------------------
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -------------------------------
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    -------------------------------
    TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
    ========================================
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  81. EXPORT 2023 ......
    6 C212 PHILIPPINES
    2 LPD 123 PHILIPPINES
    1 C212MPA SENEGAL
    1 LPD 163 UEA
    ==============================
    PRANK MRSS 163 M = “The contract with Malaysia’s Navy will be inked next August. There is a possibility that they will order more than one MRSS. The platform for MRSSs is similar to the one for the Indonesian Navy’s LPD and the Philippines’ SSV. However, the MRSS will be bigger, 163 meter-long, and fully-armed.”
    --
    NGEMIS LPD NGEMIS AH1Z = Initially, the Malaysian marine corps will lack an amphibious naval platform as the RMN’s only amphibious ship, It is currently in discussions with both France and South Korea over acquiring a landing platform deck (LPD). The U.S. has also offered Malaysia the LPD USS Denver after it decommissions it in 2014. U.S.-based defense companies are also discussing selling Malaysia the AH-1Z
    ---
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    ==============================
    READINESS 58.6% = Perkara tersebut dinyatakan oleh beliau semasa menyampaikan Perutusan Tahun Baharu 2024 dan Setahun Pemerintahan Panglima Tentera Laut di Wisma Pertahanan. “Kesiagaan TLDM masih berada di bawah sasaran iaitu 58.6% berbanding sasaran 75%"
    ---
    PMX KAPAL USANG = Anwar said he had been astonished to see a navy frigate dating from the 1970s on display at the recent LIMA maritime and aerospace expo in Langkawi. “I want to salute these ships but I don’t know where to put my face. The last frigate (on display at LIMA) was from 1998,” he said
    ========================================
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  82. Indonesia tak ada uang kok beli PPA, Rafale, Hercules dll. Malon tak ada uang bayar pakai minyak busuk plus orang utan. Ha ha ha ha

    BalasHapus
  83. Ini kapal lbh hebat drpd kapal LCS low quality

    BalasHapus
  84. Beruk hanya bisa iri lihat TNI lebih maju dari ATM(iskin)

    BalasHapus
  85. EXPORT 2023 ......
    6 C212 PHILIPPINES
    2 LPD 123 PHILIPPINES
    1 C212MPA SENEGAL
    1 LPD 163 UEA
    ==============================
    PRANK MRSS 163 M = “The contract with Malaysia’s Navy will be inked next August. There is a possibility that they will order more than one MRSS. The platform for MRSSs is similar to the one for the Indonesian Navy’s LPD and the Philippines’ SSV. However, the MRSS will be bigger, 163 meter-long, and fully-armed.”
    --
    NGEMIS LPD NGEMIS AH1Z = Initially, the Malaysian marine corps will lack an amphibious naval platform as the RMN’s only amphibious ship, It is currently in discussions with both France and South Korea over acquiring a landing platform deck (LPD). The U.S. has also offered Malaysia the LPD USS Denver after it decommissions it in 2014. U.S.-based defense companies are also discussing selling Malaysia the AH-1Z
    ---
    LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
    -----
    NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
    -----
    LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
    syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
    -----
    OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
    ==============================
    READINESS 58.6% = Perkara tersebut dinyatakan oleh beliau semasa menyampaikan Perutusan Tahun Baharu 2024 dan Setahun Pemerintahan Panglima Tentera Laut di Wisma Pertahanan. “Kesiagaan TLDM masih berada di bawah sasaran iaitu 58.6% berbanding sasaran 75%"
    ---
    PMX KAPAL USANG = Anwar said he had been astonished to see a navy frigate dating from the 1970s on display at the recent LIMA maritime and aerospace expo in Langkawi. “I want to salute these ships but I don’t know where to put my face. The last frigate (on display at LIMA) was from 1998,” he said
    ---
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    😝RAJA KENA TIPU = RAKYAT KENA TIPU😝

    BalasHapus
  86. 2024 HUTANG JATUH TEMPO - MENUNGGU 2053 = The federal government's debt is expected to be fully settled in 2053 if no new loans were to be taken to finance the deficit and to refinance maturing debts from 2024 onwards, said the Finance Ministry (MoF)
    -----
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -----
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -----
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -----
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -----
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -----
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    ========================================
    TIADA UANG - HANYA BAYAR FAEDAH = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -----
    TIADA UANG - 3X SURAT = Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
    -----
    TIADA UANG - TYPE 23 INGGRIS Tawarkan Malaysia Sepasang Frigat Type 23 Duke Class, Spesifikasi Menarik Tapi ‘TIADA WANG’........
    Masih dari sumber yang sama, meski frigat Type 23 (semisal) dibibahkan ke Malaysia, maka akan berat bagi Angkatan Malaysia untuk mengoperasikan dalam jangka lima tahun. Angkatan Laut Malaysia sebelumnya telah menolak tawaran OPV River class yang dioperasikan Angkatan Laut Inggris.
    -----
    TIADA UANG - M109s PALADIN = United States has offered Malaysia up to 30 M109A5 Self Propelled Howitzer (SPH) under the Excess Defence Articles (EDA) programme. The M109s would be upgraded to the latest A5 standard before entering service with the Army, if the offer is taken up.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    -----
    TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
    ========================================
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    😝RAJA KENA TIPU = RAKYAT KENA TIPU😝

    BalasHapus
  87. Memang NGUTANG terus tu.... Ertinya ada wang..? 😜😜😜

    KETOLOLAN YANG TIADA BERPENGHUJUNG... 🦍🦍🦍

    BalasHapus
    Balasan
    1. 😝RAJA KENA TIPU = RAKYAT KENA TIPU😝

      Hapus
    2. EXPORT 2023 ......
      6 C212 PHILIPPINES
      2 LPD 123 PHILIPPINES
      1 C212MPA SENEGAL
      1 LPD 163 UEA
      ==============================
      PRANK MRSS 163 M = “The contract with Malaysia’s Navy will be inked next August. There is a possibility that they will order more than one MRSS. The platform for MRSSs is similar to the one for the Indonesian Navy’s LPD and the Philippines’ SSV. However, the MRSS will be bigger, 163 meter-long, and fully-armed.”
      --
      NGEMIS LPD NGEMIS AH1Z = Initially, the Malaysian marine corps will lack an amphibious naval platform as the RMN’s only amphibious ship, It is currently in discussions with both France and South Korea over acquiring a landing platform deck (LPD). The U.S. has also offered Malaysia the LPD USS Denver after it decommissions it in 2014. U.S.-based defense companies are also discussing selling Malaysia the AH-1Z
      ---
      LCS DIBAYAR 6 JADI NOL = The cost of the LCS project is now RM11.2 billion. It must be noted from that RM11.2 billion, Lunas or the former BNS used around RM1 billion to pay its debts and to upgrade the facilities for the LCS project. And not a single ship has been delivered yet.
      -----
      NGPV DIBAYAR 27 JADI NOL = Najib berkata, Limbungan TLDM dikorporatkan kerajaan pada 1991 sebelum dijual kepada syarikat swasta Penang Shipbuilding & Construction Corporation(PSC) untuk menjadi syarikat PSC-Naval Dockyard pada 1995. Pada tahun 1998, kerajaan memberi kontrak pembinaan untuk 27 kapal NGPV dengan anggaran bajet RM30 bilion kepada syarikat swasta itu. Fasa pertama membabitkan pembinaan enam kapal pertama dengan kos RM6 bilion. "Namun kontrak ini gagal dan tiada satu kapal pun diserahkan oleh PSC-Naval Dockyard
      -----
      LCS BAYAR NGPV = seperti didedahkan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan CEO LTAT, syarikat BNS menggunakan RM400 juta daripada bayaran pendahuluan bagi projek LCS untuk menjelaskan hutang lapuk bagi projek NGPV,"
      syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005 sebelum dijenamakan semula menjadi syarikat Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd
      -----
      OPV DIBAYAR 3 JADI 1 = THHE BANGKRUT : Offshore fabricator and shipbuilder TH Heavy Engineering Bhd (THHE) is undertaking a voluntary winding-up, a year after it was delisted from Bursa Malaysia. The company resolved to undertake voluntary winding-up as it is unable to continue its operations due to liabilities, it said in a winding-up notice dated Sept 13.
      ==============================
      READINESS 58.6% = Perkara tersebut dinyatakan oleh beliau semasa menyampaikan Perutusan Tahun Baharu 2024 dan Setahun Pemerintahan Panglima Tentera Laut di Wisma Pertahanan. “Kesiagaan TLDM masih berada di bawah sasaran iaitu 58.6% berbanding sasaran 75%"
      ---
      PMX KAPAL USANG = Anwar said he had been astonished to see a navy frigate dating from the 1970s on display at the recent LIMA maritime and aerospace expo in Langkawi. “I want to salute these ships but I don’t know where to put my face. The last frigate (on display at LIMA) was from 1998,” he said
      ---
      RAJA KENA TIPU.......
      RAKYAT KENA TIPU......
      TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
      😝RAJA KENA TIPU = RAKYAT KENA TIPU😝

      Hapus
  88. RELAX KOREA = "We need to adjust the ratio of cost sharing and secure additional funds so as not to cause delays in the KF-21 development program," Noh said.
    --------------------
    RELAX INDONESIA BUILD 48 KF21 = Despite the offer for less money and a reduced technology transfer, Indonesia's plan to build 48 aircraft at its local factory remains effective, a senior DAPA official said.
    --------------------
    MIRAGE BUATAN 1997 = varian Mirage 2000-5 yang dimiliki Qatar dipesan pada tahun 1994, dikirim pada 1996, dan dioperasikan secara resmi oleh Angkatan Udara Qatar pada 1997
    ==============================
    MISSING 48 SKYHAWK = The Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM, or Royal Malaysian Air Force) ordered 88 A-4s (25 A-4Cs and 63 A-4Ls), Only 40 PTM Skyhawks, 34 single seat versions and six two-seat trainers, were delivered......
    --------------------------------
    F18 BUATAN 1993 = Pada tahun 1988, Angkatan Udara Kuwait memesan 32 F / A-18C Hornets buatan Amerika dan delapan F / A-18D dua kursi dengan pengiriman dimulai pada tahun 1991 dan selesai pada tahun 1993.
    -------------------------------
    3X SURAT NGEMIS = Bercakap di Parlimen semalam, Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
    -------------------------------
    (NGEMIS) AKAN DAN SEKIRANYA BERHASIL = Teka-teki tentang cadangan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk mendapatkan pesawat pejuang F/A-18 Hornet dari Kuwait nampak cerah apabila akan ada usaha dibuat ke arah itu.
    Ini berikutan rancangan TUDM untuk menghantar sepasukan pegawai ke negara Teluk tersebut dalam masa terdekat tentang perkara berkenaan.
    Sekiranya perkara ini berhasil, ada harapan untuk melihat pertambahan kuantiti pada aset-aset TUDM sepertimana diharapkan.
    -------------------------------
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -------------------------------
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    -------------------------------
    TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
    ========================================
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    😝RAJA KENA TIPU = RAKYAT KENA TIPU😝

    BalasHapus
  89. HUTANG 63,70% daripada GDP kata PM MALAYSEWAπŸ‡²πŸ‡Ύ


    SUBSIDI SOLAR DI HAPUS.. ARTINYA BANGKRUPS

    BalasHapus
  90. itu PPA 2 dulu bego, ntar ada FREMM..


    PPA aja blom dateng, itu versi full



    πŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺ

    BalasHapus
  91. Gempur dari dulu sama aja. Nge troll kerjaannya....semoga Tentara Malaysia Cepat Bangkrut. Sampe amunisi aja harus sewa.

    BalasHapus
  92. https://www.cavok.com.br/depois-da-malasia-e-tunisia-agora-e-o-usmc-que-estaria-interessado-nos-f-a-18-hornet-da-forca-aerea-do-kuwait


    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  93. destroyer navantia ajalah. flight3 destroyer.. tpi ini frigetnya 32 vls 8 SSM

    BalasHapus
  94. Semoga lembaga keuangan Perancis atau UEA mau membiayai program pengadaan surface combatan TNI AL, mungkin skema pembiayaannya bisa dibuat sama seperti pengadaan RAFALE ☺️

    Demi terwujudnya MEF 2024 - 2044

    BalasHapus
  95. Xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa malonte mau ngajarin manajemen keuangan tentang pembiayaan pembelian senjata????? Xaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxa gini aja deh jelasin tuh skema pembiayaan LCS yg katanya sdh bayar RM 6b dr RM 9b utk 6 LCS, kenapa kok bisay DELAY selama 12th , kenapa kalau ingin jadi tuh LCS harus nambah RM 3B & kenapa dr 6LCS malah d kurangi jadi 5LCS dgn asumsi biaya RM 12B????....bs jawab tak poor???....kata ente malonte lebih baik & maju dlm hal keuangan...xaxaxaxaxaxaxaxaxaaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺ😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  96. TIADA UANG - VALUE FOR MONEY (5 PROYEK BATAL) = The Defence ministry has cancelled five procurements for supplies, services and infrastructure projects to avoid leakages in expenditure.
    It said this was following its implementation of procuring assets through open tender for the needs of all three branches of its services.
    "This is in line with the current government’s policy of prioritising transparency and value for money.
    -----
    TIADA UANG - HANYA BAYAR FAEDAH = “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -----
    TIADA UANG - 3X SURAT = Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
    -----
    TIADA UANG - TYPE 23 INGGRIS Tawarkan Malaysia Sepasang Frigat Type 23 Duke Class, Spesifikasi Menarik Tapi ‘TIADA WANG’........
    Masih dari sumber yang sama, meski frigat Type 23 (semisal) dibibahkan ke Malaysia, maka akan berat bagi Angkatan Malaysia untuk mengoperasikan dalam jangka lima tahun. Angkatan Laut Malaysia sebelumnya telah menolak tawaran OPV River class yang dioperasikan Angkatan Laut Inggris.
    -----
    TIADA UANG - M109s PALADIN = United States has offered Malaysia up to 30 M109A5 Self Propelled Howitzer (SPH) under the Excess Defence Articles (EDA) programme. The M109s would be upgraded to the latest A5 standard before entering service with the Army, if the offer is taken up.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH USA PERBAIKAN DIBIAYAI USA Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
    -----
    TIADA UANG - HIBAH JEPANG PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard.
    Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
    -----
    TIADA UANG - MSA DIBIAYAI MSI USA The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
    ========================================
    RAJA KENA TIPU.......
    RAKYAT KENA TIPU......
    TIPU-TIPU PSIM FAKE Jika pada peluncurannya tahun 2017 lalu kapal ini terlihat telah dilengkapi dengan modul PSIM, maka itu adalah modul PSIM palsu/fake yang dipasang untuk upacara peluncuran sebagaimana disampaikan dalam sidang PAC (Public Account Committe). Modul PSIM palsu ini kemudian dilepas saat kapal ini dipasangi hanggar.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  97. klo jadi,
    makin FANASπŸ”₯ NGAMUK para warganyet haha!πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

    BalasHapus