18 Agustus 2014

TLDM Klasifikasikan LCS Sebagai Fregat

18 Agustus 2014


Gambar SGPV LCS pertama yang dirilis oleh TLDM, tampak konfigurasi senjata yang berbeda dengan gambar yang dikeluarkan oleh DCNS (image : TLDM) 

Perolehan Enam Buah Littoral Combat Ship (LCS)

Seiring dengan Visi TLDM untuk menjadi sebuah Tentera Laut Bertaraf Dunia, Armada TLDM bakal dilengkapkan dengan enam buah LCS kelas Frigat yang mempunyai keupayaan peperangan empat dimensi.  

Kontrak perolehan ini ialah di antara Kerajaan dengan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS).  Perolehan ini juga adalah kesinambungan daripada perolehan enam buah New Generation Patrol Vessel (NGPV) daripada BNS sebelum ini. 

LCS akan dilengkapkan dengan peralatan dan sistem untuk peperangan 4 dimensi antaranya sistem Surface to Air Missile (SAM), Surface to Surface Missile (SSM), Medium Caliber Gun (MCG), Small Caliber Gun (SCG), Towed Array Sonar (TAS), Torpedo dan juga Decoy Launching System (DLS) yang canggih. 

Selain itu, LCS yang diperolehi ini mempunyai reka bentuk stealth yang moden dan bakal memenuhi keupayaan pertahanan abad ke-21. Perolehan ini akan turut mengukuhkan TLDM sebagai sebuah angkatan laut yang kredibel di rantau Asia Tenggara dan antarabangsa.

(TLDM)

4 komentar:

  1. Hi, I hope you could consider translating to english your blog? I have been a follower. Love reading it. Thanks!

    BalasHapus
    Balasan
    1. if you use google chrome, there's this function called webpage translator... it will automatically work for languages not your default.

      Hapus
  2. Kapal kelas nelayan aja dibanggain...burit kau malaysia...awas kapal kau lena tembak kapal selam kilo class tni al...dan kapal klewang super stealt buatan bangsa sendiri,, kapal you buatan luar dan dk jelas....

    BalasHapus
  3. Once commissioned, these frigates can arguably claim to be the most capable surface combatants in SE Asia region after the RSN Formidable class... though at a very expensive procurement price and adding another logistic 'headache' to the 'chop suey' mix of the RMN assets...

    BalasHapus