06 November 2017

Kalimantan Utara Sedang Jajaki Pembelian Pesawat N219 Buatan PT DI

06 November 2017

Pesawat N-219 (photo : TheJakartaPost)

Irianto Akui Sedang Jajaki Pembelian Pesawat N219 Buatan PT DI

TRIBUNKALTIM.CO, TANJUNG SELOR - Gubernur Kalimantan Utara Irianto Lambrie mengakui sedang dilakukannya penjajakan dengan pihak PT Dirgantara Indonesia (PT DI), perusahaan industri pesawat terbang satu-satunya di Tanah Air dan Asia Tenggara, terkait kemungkinan dilakukannya pembelian pesawat terbang.

Irianto Lambrie kepada Tribun saat ditemui di Lapangan Agatis, Tanjung Selor, Sabtu (4/11/2017) mengungkapkan, pihaknya masih melihat lebih detil dan mempelajari keunggulan pesawat termasuk skema pembelian dan pengelolaannya nanti. 

Pesawat yang ditaksir ialah pesawat Tipe N219. Jenis pesawat ini cocok untuk dioperasikan di daerah perintis.

"Kita memang sedang penjajakan. Kalau dimungkinkan, tentu kita bersama DPRD akan membicarakannya. Kami masih melihat, dan kalau bagus, kenapa tidak. Kita ikut mempelopori pesawat bikinan dalam negeri," kata Irianto kepada Tribun pukul 12.10 siang.

Harga pesawat N219 dijual PT DI di kisaran Rp 70 miliar hingga Rp 85 miliar rupiah. Di kisaran harga tersebut dianggap masih bersahabat dengan kapasitas APBD Kalimantan Utara saat ini, Rp 3 triliun lebih.

"Bisa lah APBD kita," ujarnya.

Skema pembeliannya belum dapat dipastikan. Irianto mengatakan, mesti ada pembicaraan dengan DPRD. Apakah membeli dengan sistem kredit perbankan atau melalui pola sewa atau leasing. 

"Skema pembeliannya bisa kredit, atau juga leasing. Tidak sekaligus bayar. Atau bisa juga bekerjasama dengan maskapai yang sudah punya izin terbang," katanya. 

Jika akan dikelola sendiri oleh Pemprov, maka harus ada Perusahaan Perseroan Daerah atau Badan Usaha Milik Daerah (BUMD) yang dibentuk.

Pesanan dan peminatan pesawat N-219 (image : Detik)

"Jika oleh BUMD atau Perusda, itu untuk komersialnya. Yang jelas kita bahas dulu dengan DPRD. Nanti tergantung keputusannya bagaimana. Karena ini untuk kepentingan masyarakat bukan untuk yang hal lain. Kita lihat tahun ini apa sempat dibahas dengan DPRD atau tidak. Tetapi yang jelas kami sedang menjajakinya (dengan PT DI)," katanya. 

Melihat keunggulan pesawat tersebut, katanya, cocok dioperasikan di wilayah perintis yang karakteristiknya seperti di pedalaman dan perbatasan negara di Kalimantan Utara. 

Pesawat N219 ini rencananya dioperasikan untuk menjangkau masyarakat yang memerlukan pengobatan kerena menderita sakit. 

"Jadi itu untuk ambulance udara. Kita gunakan untuk membantu orang sakt di pedalaman dan perbatasan. Dan sekaligus pada saat tertentu bisa digunakan mengangktu orang dan barang kalau situasi darurat," ujarnya.

Dilansir dari Wikipedia, N-219 adalah pesawat multi fungsi bermesin dua yang dirancang untuk dioperasikan di daerah terpencil.

Pesawat ini terbuat dari logam dan dirancang untuk mengangkut penumpang maupun kargo.

Pesawat yang dibuat dengan memenuhi persyaratan FAR 23 ini memiliki volume kabin terbesar di kelasnya dan pintu fleksibel yang memastikan bahwa pesawat ini bisa dipakai untuk mengangkut penumpang dan juga kargo.

N-219 ini merupakan pengembangan dari NC-212 yang sudah diproduksi oleh PT DI dibawah lisensi CASA.

Pesawat ini berkapasitas 19 penumpang (konfigurasi tiga sejajar). Yang tak kalah pentingnya, pesawat ini memiliki kinerja sangat baik saat lepas landas dan mendarat di landasan pendek/STOL (600 m).

Pesawat dilengkapi dengan dua mesin turboprop produksi Pratt and Whitney yang berkemampuan 850 shp dan memiliki daya jelajah 1.580 NM. Kecepatan maksimumnya, 213 knots. 

35 komentar:

  1. N219 sudah,tinggal r80,n2130.berharap n2130 dilanjutkan lagi karena itu sangat penting untuk indonesia

    BalasHapus
    Balasan
    1. N245 sama N270nya ketinggalan om...tumben malam ini komennya gk ngaco om hehe

      Hapus
    2. Oh iya kurang satu lagi n245,by the way n270 modelnya seperti apa?

      Hapus
    3. Apakah n270 memakai mesin turboprop atau turbofan?

      Hapus
    4. Wkkk....wkkkk....
      Dah insyaf mungkin...

      Hapus
    5. N270 mesinnya turboprop om,kl N2130 mesinnya sudah jet alias turbofan

      Hapus
    6. Insyaf itu baik.
      Walaupun tetap ada yg harus 'dipertanggungjawabkan' atas khilaf yg pernah dilakukan.

      Selamat bergabung di jalur yang benar broo... :)

      Hapus
    7. N2130 rencananya akan pakai mesin kacang turbo, dengan bumbu sapi fanggang

      Hapus
  2. Marilah kita berdebat di forum ini dgn bukti dan fakta2 yg kuat,jgn asal komen katanya dan katanya dan membuat kesimpulan yg hoax dan gk benar,zaman now tidak dibutuhkan comment2 ngetroll,katanya dan kepala batu...sudah diberi link dan fakta yg kuat tetap sahaje ngetrol...wasting time sahaje nak layan komen orang ngetrol

    BalasHapus
    Balasan
    1. lah..anda juga sudah insaf bro?? hahahaha...aneh ya..

      Hapus
    2. Mau songlap gak lepas ni? Kalo mau, buat pilihan ya..sama ada uang atau baterai...

      Hapus
    3. klu mat rempit pilih sundalwaru camner bro iqram?? hahahahaha...takkan nak diam jer..rakam la..upload kat youtube...

      Hapus
    4. Iqram@ udah makan cakap shed awak tuh bro,zaman now tak diperlukan katanya dan katanya,cakap banyak bro...kalo berdebat sila hantar bukti yg kuat dan benar bro

      Hapus
    5. AP@ Halah awakpun sama sahaje,yg mulakan cakap toilet,najis dan berak disungai tuh siapa bro,lupakah bro ???

      Hapus
    6. ish..tak sama bro..tak sama.sy mgaku sy pnh troll...tapi saya bukan gay..jadi kita tak sama...hahahaha

      Hapus
    7. Kalau mat rempit pilih sundalwaru, aku tak nak rakam, boleh meletup phone aku kalau rakam pasangan hina ni..

      salam baterai mat rempit..

      Hapus
    8. AP & Iqram@ ish,ish aq tak cakap topic gay,korang berdua pula cakap gay...ini blog military bro bkn blog gay yg korang berdua selalu hadir selalu disana nak cari teman kencan sesama gay Wkwkwk...korang berdua salah alamat,kat blog ini blog military bkn blog gay...bila tak tahan korang berdua berkencan di blog gay jgn di blog nih ya Wkwkwk

      Hapus
    9. Selamat Berjaya pt di semoga gak lakukan kesilapan seperti avro canada bankrap tak bangun2 ok.
      Itu je nasihat saya ini..
      Pt di Buat produk mampu di beli oleh asean dan mendunia ok, jangan songlap ok
      Semoga berjaya Dengan kejayaan anda jangan ulang seperti Kesilapan seperti n250 ok

      Warga indonesia harus lihat video ini supaya jadi pengajaran berguna

      https://youtu.be/7sFRiacvNYo

      Hapus
    10. Mahathir@ tak pun kau cakap begitu PT DI dari dulu dah berjaya eksport aircraft termasuk eksport ke malaysia jg,jgn panas hati dan dengki ya bro

      Bila tak tahu pasal sejarahnya N250 knp bisa gagal jgn suka troll di sini bro,malu nanti awak nanti bila knowledgenya tak de

      Hapus
    11. Tak ada siapa dengki itu sekadar nasihat ok.
      Supaya gak songlap Seperti projek n250 ok,
      Pesawat n250 bisa berjaya jika gak songlap ok, meningkat kos dan pelabur lari dari projek menyebab projek itu gagal ok Tahun 1995 sudah ada songlap Dilakukan oleh pt di ok
      Pada tahun 2002-04 projek itu mahu teruskan tapi banyak firma Tarik diri sebab kos meningkat sebab kuat songlap ok
      Nama lama Pt di ialah iptn ok..

      Tapi saya rasa heren kenapa indonesia ikut cakap imf itu supaya berhentikannya

      Kami aje pakai pesawat cn235 walau pun rekaan casa Spain dan pt di indonesia ia buatan bagus, kalau tak kenapa kami pakainya,

      Lihat aje pada apa terjadi pada perusaraan Avro itu jurutera dibuang kerja tapi bekas juruteranya menjadi engineer boeing bikin pesawat f18 ok

      Hapus
    12. Mana link ada songlap pada project N250,kalau hanya cakapmu siapa yg percaya

      Kalo IFX jadi atau tdk jadi apa hubungannya dgn awak,apa wang awak ada tertanam di sana,cakap sahaje yg banyak,budi tak diperbesar,dengki dan iri sahaje selalu diperbesar,tong kosong nyari bunyinya

      Hapus
    13. Maha,tau tak salah satu point dalam perjanjian IMF dgn indonesia adalah agar pemerintah indonesia tak memberikan subsidi atau suntikan modal lagi kepada seluruh BUMN(Syarikat milik negara) kerana hal itu yg memberatkan keuangan negara dan PT DI adalah salah satu syarikat milik negara,oleh kerana sebab itu PT DI tak dapat melanjutkan project N250 kerana tak de dana...trus kenapa pula awak tiba2 buat kesimpulan N250 project gagal kerana songlap,pintarnya awak mereka dan buat kesimpulan seperti itu,bila nak cakap mesti ada knowledge dan tahu sejarahnya dulu pakcik,samalah awak seperti Shed,tak tahu masalah dan sejarahpun sudah ambil kesimpulan(conclution) yg tak benar dan hoax

      Hapus
    14. Kapal selam udah bisa selam gak?

      Hapus
    15. Ada yg panas hati dan dengki makk Wkwkwk

      Hapus
    16. Mat rempit belajar erti kegagalan dari diri sendiri dan orang lain baru anda akan berjaya , kalau terlalu angkuh anda tak akan berjaya, Tak ada dana dan kos meningkat sebab Terlalu lama dibiarkan akan, projek boleh diteruskan apabila projek mahu diteruskan pada tahun 2003-4 Banyak perusaraan tarik diri ok sebab kos meningkat, serupa dengan kes kfx dari kosel terlalu lama Kos telah meningkat indonesia tak mahu menbayarnya sebab kos meningkat,sepatutnya indonesia belajar apa pengurusan kos dan waktu ok Itu patut di letak pada syarat tendar kfx itu, biasa kos meningkat disebab terlalu lama, apabila kosel minta bayar lagi indonesia tak boleh menyediakan nya, tahu sebab apa kamu hanya letakan syarat 20% kamu tak letak syarat Harga tendar tendar dibuat apabila kos meningkat akibat tampoh dan waktu ia mesti tanggung oleh kosel itu sendiri ikut pada tendar dan syarat,

      Sepatutnya kos R&D kamu letak Syarat sebagai contoh syarat 20% 100billon Tempoh 5 tahun jika ada kos meningkat lepas 5tahun ia mesti tanggung oleh kosel itu, Kenapa pula indonesia kena tangung kos itu Lepas kosel minta tampoh waktu dipanjangkan Itu menjadi persoalan saya ini, tak salah saya kosel minta waktu R&D Tompoh panjangkan 1tahun 2tahun tangguhkan Tunggu dana dari kerajaan kosel itj, sepatut kos tersebut tangguh oleh kosel itu sendiri

      Kami sendiri letak syarat tempoh dah waktu pada projek mana projek Tak kira projek tentera dan perumahan jika kontraktor Tak ikut waktu disiapkan kos tersebut mesti ditanggung oleh kontrator itu Jika tidak kontrator itu akan disaman.

      Hapus
    17. Maha,kau ini ubah topic lah,tadi kau kata ada songlap sekarang kau ubah cakap kos meningkat,kau nih tak paham pasal persoalan lah,aq pun bingung dgn cakap kau tuh...masalah cos IFX meningkat dan ade masalah itu bkn urusan awak dan malaysia kerana tak de satu ringgitpun wang malaysia tertanam pd project IFX,kl kos IFX meningkat kenapa pula awak yg ambil pusing dan panas,bingunglah aq lihat kau tuh

      Hapus
  3. Perpindahan ibukota ke kalimantan..kpriye lanjutane??

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sepertinya tidak jadi pindah ibukota bung

      Hapus
    2. lah..tak jadi...bukan dulu dah pilih lokasi ke??

      Hapus
    3. Memang sudah pilih lokasi yaitu palangkaraya tapi sampai sekarang tak ada kabarnya.

      Hapus
    4. Bukan gak jadi, tapi belum jadi.

      Status 'akan', jangan samakan gampangnya dengan pindah kos-kosan lah, proses jangka panjang itu.

      :D

      Hapus
    5. buat uji cobanya, al exist dulu pindah kesana, kalo uda dites om anak, artinya njooossssss😙😙😙

      Hapus
  4. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus