25 Juli 2011

Eurofighter Typhoon Mungkin Ganti Sepenuhnya MiG-29

25 Juli 2011

Eurofighter Typhoon (photo : Fast Air)

KOTA TINGGI - Kerajaan sedang mempertimbangkan pesawat tempur pelbagai guna (MRCA) Eurofighter Typhoon bagi menggantikan sepenuhnya pesawat pejuang MiG-29 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, kementeriannya sedang membuat penilaian terhadap jet pejuang tersebut yang bernilai RM3 bilion setiap satu termasuk kemampuannya.

"Memang diakui Eurofighter Typhoon sebuah pesawat tempur yang baik, namun harganya yang mahal membuatkan kita perlu membuat penilaian secara terperinci. Ia turut bergantung pada kemampuan kewangan negara apatah lagi ketika pembangunan negara harus diutamakan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penutup Karnival Jom Masuk UMNO anjuran Biro Keahlian dan Daftar Pemilih UMNO Tenggara di Econsave di sini hari ini.

Turut hadir ialah Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tenggara, Datuk Dr. Adham Baba; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Panti, Datuk Baderi Dasuki dan Pengerusi Biro Keahlian dan Daftar Pemilih UMNO Bahagian Tenggara, Suhaimi Khalid.

Tambah Ahmad Zahid, cadangan tersebut juga tertakluk kepada tawaran timbal balik yang diberikan oleh syarikat pengeluar seperti pemindahan teknologi dan tempoh bayaran yang panjang.

Katanya, kerajaan turut melihat pesawat MRCA lain termasuk Sukhoi SU-35, FA-18 Super Hornet dan JAS Gripen.

Diminta mengulas kenyataan negatif segelintir penulis blog propembangkang mengenai pembelian jet pejuang tersebut, beliau berkata, ia bertujuan merendah-rendahkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan menafikan profesionalisme TUDM.

Katanya, masyarakat seharusnya bijak menilai setiap tulisan yang diterbitkan di dalam blog pembangkang dan tidak menerima bulat-bulat kenyataan tersebut.

"Mereka mungkin berpuas hati kalau negara tidak mempunyai aset pertahanan yang kukuh dan apabila sesuatu berlaku, mereka akan menuduh bermacam-macam pula terhadap polis, tentera dan penguat kuasa yang lain," katanya.

2 komentar:

  1. lets rock n roll motherfucker!!!

    BalasHapus
  2. PIRATE(Passive Infra-Red Airborne Track Equipment)

    IRST(Infrared Search and Track System)

    MBDA Missile Meteor

    *dengan adanya Sistem dan Missile ini, typhoon lebih keliatan taringnya.
    *semoga Malaysia Memiliki Pesawat ini..

    'TAHNIAH MALAYSIAKU'
    TUDM, Airforce Next Generation.

    BalasHapus