25 Mei 2011

Komando Maritim Sedia Hadapi Kemungkinan

25 Mei 2011

Pasukan Tindakan Khas Maritim Malaysia ketika mengikuti kursus mendapatkan beret komando di Lumut, baru-baru ini. (photo : Utusan)

SERAMAI 10 pegawai lain-lain pangkat Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) telah dianugerahkan beret Pasukan Khas Laut (Paskal) dan sijil daripada KD Panglima Hitam di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Lumut, baru-baru ini.

Untuk melayakkan diri mendapat anugerah itu, mereka perlu mengharungi pahit getir selama tiga bulan dengan melalui pelbagai peringkat latihan iaitu di peringkat kem, hutan, paya, laut dan seterusnya peringkat pelolosan serta pelarian.

Menurut Ketua Pasukan Tindakan Khas Agensi Maritim Malaysia, Kapten Maritim Abim ak Sungom, sebelum dipilih anggota terlibat telah menjalani latihan pemanasan selama sebulan bermula 2 Disember 2010 hingga 5 Januari 2011.

Semasa ujian akhir pemanasan, anggota-anggota perlu melepasi piawaian berlari sejauh 6.8 kilometer di bawah 30 minit dan berenang gaya bebas sejauh 500 meter di bawah 10 minit, gaya tepi 500 meter bawah 12 minit dan gaya campuran 500 meter bawah 12 minit.

"Walaupun gembira kerana terpilih menjalani latihan ala komando, mereka tidak menyangka ada di antaranya tidak dapat melepasi latihan yang amat mencabar sebelum diserapkan ke dalam PTK Maritim Malaysia,'' ujarnya.

Pemilihan awal calon Kursus Asas Komando itu bermula di Pangkalan TUDM Kuala Lumpur. Ia telah menghimpunkan 55 anggota Maritim Malaysia yang berminat untuk bergelar PTK.

Katanya, pemilihan anggota dilakukan mengikut standard yang digunapakai di dalam pasukan elit seperti Pasukan Khas Udara (Paskau), Paskal dan komando Tentera Darat.

Ia bertujuan memastikan kecekapan anggota-anggota PTK Maritim Malaysia selari dengan piawai pasukan elit yang ada sekarang.

Dalam fasa pertama pemilihan awal, semua anggota telah menjalani dua peringkat ujian iaitu Ujian Fizikal Air (UFA) dan Ujian Fizikal Darat (UFD).

Kesemua calon yang berjaya iaitu empat pegawai dan 43 anggota lain-lain pangkat meneruskan latihan Kursus Pra-Asas Komando selama dua minggu di sekitar kawasan Teluk Batik, Lumut, Perak. Ia untuk membina daya ketahanan mental dan fizikal selain pengenalan dan pendedahan awal mengenai pengendalian senjata kecil serta ilmu perang selain memupuk semangat kerjasama dan setiakawan dalam kumpulan.

Dari situ, hanya 30 calon yang berjaya dan mereka seterusnya menjalani latihan intensif selama tiga minggu.

Latihan tersebut menitikberatkan aspek fizikal di air dan darat.

Untuk itu setiap calon mesti melepasi ujian-ujian seperti larian 6.8 kilometer dalam masa kurang 34 minit, tekan tubi tidak kurang 50 kali dalam masa 90 saat, bangkit tubi tidak kurang 50 kali dalam masa 90 saat, panjat tali 15 meter dan sebagainya.

Mereka juga perlu melepasi ujian fizikal air seperti renang gaya bebas 500 meter bawah 10 minit, renang gaya tepi 500 meter bawah 12 minit, renang gaya campuran 500 meter bawah 12 minit, menyelam ke dasar sedalam tujuh meter, menyelam jauh 35 meter, terjun tinggi 10 meter.

Selain itu dalam keadaan tangan dan kaki diikat, mereka juga perlu berenang sejauh 75 meter, mengapung selama 15 minit dan menyelam sedalam lima meter.

Dalam pemilihan akhir, hanya 25 calon layak mengikuti Kursus Asas Komando iaitu seorang pegawai dan 24 anggota lain-lain pangkat di KD Panglima Hitam, Pangkalan TLDM Lumut.

Bagaimanapun, hanya 10 calon yang berjaya menamatkan cabaran tersebut.

Kursus pertama telah diadakan di Paskau Pangkalan TUDM Jugra, Banting, Selangor pada 2009 yang mana seramai 22 orang telah lulus dengan cemerlang.

Semua anggota yang berjaya itu akan ditugaskan sebagai anggota Penyelamat dan Penggempur Khas bagi melaksanakan pelbagai misi PTK.

(Utusan)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar