14 November 2009

Expomil : Melihat Produk Industri Pertahanan Romania

14 November 2009

LAROM multiple launch rocket system (photo : Magnus Manske)

Expomil adalah pameran pertahanan di kawasan Baltik yang diselenggarakan di Romania. Expomil 2009 diselenggarakan pada tanggal 11-14 November 2009 di Romexpo Exhibition Center Bucharest. Expomil kali ini adalah pameran ke-6 dari agenda pameran selama 2 tahunan ini.

Pameran yang diikuti oleh 100 perusahaan dari 18 negara ini juga banyak menampilkan produk industri pertahanan Romania. Berikut ini adalah beberapa diantara produk yang dipamerkan.

MLI-84M (photo : Vincent Burgat)

MLI-84M adalah pengembangan dari kendaraan tempur infantri produk Russia BMP-1 IFV namun mempunyai bodi yang lebih panjang dan dipasang Overhead Weapon System OWS-25 dari Rafael Israel dengan kanon 25mm. Kendaraan amfibi dengan berat 17 ton ini memakai diesel Caterpillar C9 dapat membawa 9 pasukan bersenjata lengkap dan mampu menahan peluru 14,5mm.

ATROM self propelled howitzer (photo : Army Recognition)

ATROM truck mounted howitzer adalah varian Romania dari howitzer Israel Atmos 2000. Howitzer seberat 22 ton ini dilengkapi dengan Soltam 155mm/L-52 gun howitzer. Howitzer ini dapat menjangkau jarak 41km, bersifat air transportable dengan pesawat C-130 Hercules. ATROM dikembangkan dari kendaraan truk 6x6 Roman dan memakai mesin diesel MAN.

LAROM MLRS (photo : Militaryphotos)

LAROM adalah peluncur rocket laras banyak yang dipasang di atas truk 6x6, kaliber yang digunakan dapat 122mm atau 160mm. Kendaraan dengan berat 13,7ton ini memerlukan 5 awak untuk dapat menembakkan roket pada jarak minimal 10km dan maksimal 45 km.

TR-85M1 Bizonul Main Battle Tank (photo : Zalmodecikus)

MBT buatan Romania TR-85M1 adalah pengembangan dari tank Soviet T-55. Tank seberat 55 ton ini mempunyai kanon utama 100mm. Tank dengan mesin German ini diawaki 4 orang dan mempunyai kecepatan maksimal 60km/jam.

SAUR-1 APC (photo : Militaryphotos)

SAUR-1 adalah kendaraan angkut personil 8x8 seberat 13,5ton yang dapat membawa 9 personil bersenjata lengkap. Kendaraan amfibi dengan mesin diesel Cummins ini merupakan pengembangan lebih lanjut dari ZIMBRU 2000. SAUR-1 dilengkapi dengan RCWS (remotely controlled weapon system) kaliber 12,7mm.

IAR-99 SOIM (photo : Airliners)

Selain Expomil, tidak dapat dilupakan bahwa Romania juga memproduksi pesawat jet latih dan tempur ringan IAR-99 SOIM (Hawk). Pesawat subsonic dengan berat max 5,5 ton ini ditenagai dengan mesin Roll Royce dan banyak memakai peralatan elektronik buatan Israel.


(Defense Studies)

2 komentar:

  1. Nama..Brian Günter Haugen
    Tinggal di ..... Rhine-Westphalia Utara
    Profesion ...... ahli perniagaan
    Jumlah pinjaman .... € 250,000
    Faedah pinjaman .... 1%
    Agama: Katolik
    E-mel saya untuk setiap ekuire; brianhuagen101@gmail.com

    Dikatakan bahawa hidup hanya dapat dinikmati sepenuhnya jika ada penderitaan dan keperitan. Saya gembira dan bersyukur kerana saya bersama Mizuho Bank, Ltd. Branch Düsseldorf menerima pinjaman sebanyak € 250,000 dalam akaun bank. Adakah anda seorang lelaki atau wanita yang telah memohon pinjaman dan telah ditolak oleh bank anda? Saya ingin memberitahu anda hari ini bahawa anda boleh mendapatkan pinjaman dari syarikat dalam talian terbaik dan anda tidak perlu mengisi banyak dokumen, mereka juga mempunyai kadar faedah 1% yang baik. Saya diperkenalkan dengan SYARIKAT PINJAMAN AASIMAHA ADILA oleh seorang rakan yang telah menerima pinjaman daripada mereka. Saya memerlukan wang tunai dan pergi ke bank saya. Mereka memberitahu saya bahawa kerana kredit buruk saya tidak layak mendapat pinjaman, dan kadar faedah bank tinggi. Saya gembira sekarang kerana dapat membina perniagaan besar impian saya. Pembayaran saya akan bermula tidak lama lagi. Berhentilah membuang masa dengan bank perdagangan dengan kadar faedah yang tinggi dan terapkan AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM untuk mendapatkan dana pinjaman anda. Mereka sangat pantas mendapatkan pinjaman yang diluluskan dan memberi kredit ke akaun anda pada hari yang sama dengan permohonan. Tidak, terlalu banyak proses dan prosedur yang terlibat, seperti halnya bank. Syarikat pinjaman tidak tahu bahawa saya berkongsi berita baik ini. Anda boleh menghubungi mereka melalui e-mel.
    Mohon sekarang ..... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    E-mel saya untuk setiap ekuire; brianhuagen101@gmail.com

    BalasHapus
  2. BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA
    Saya Abdullah Nofia yang tinggal di Papua, saya di sini untuk memberi kesaksian seorang Lender Pinjaman yang baik yang menunjukkan cahaya kepada saya setelah ditipu 3 kali berbeda di Internet oleh beberapa pemberi pinjaman yang tidak lain adalah palsu,
    Mereka semua berjanji untuk memberi saya pinjaman setelah membuat saya membayar banyak kepada mereka sebagai biaya yang tidak menghasilkan apa-apa dan sebesar tidak ada hasil positif. saya kehilangan uang hasil kerja keras saya dan itu sangat membuat frustrasi.

    Suatu hari ketika menelusuri internet saya menemukan kesaksian seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya dikaitkan dengan perusahaan pinjaman yang sah, ONE BILLION RISING FUND  dan di mana dia akhirnya mendapatkan pinjamannya, saya memutuskan untuk menghubungi dia dan menjelaskan tekanan keuangan saya. kepadanya dan jika dia bisa membantu saya untuk berbicara dengan perusahaan,

     Saya kemudian menceritakan kepada mereka kisah saya tentang bagaimana saya ditipu oleh 3 pemberi pinjaman yang berbeda yang tidak melakukan apa pun selain merampok uang saya. Saya menjelaskan kepada perusahaan melalui surat dan semua yang mereka katakan kepada saya adalah untuk tidak menangis lagi karena saya akan mendapatkan pinjaman saya di perusahaan mereka dan saya juga telah membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya mengisi formulir permohonan pinjaman dan melanjutkan dengan semua yang diperlukan dari saya dan saya terkejut, saya diberi pinjaman sebesar Rp 200 juta oleh perusahaan besar ini, ONE BILLION RISING FUND, semua berkat JAMES (direktur transfer), seorang yang takut akan Tuhan. pria dan mentor dan di sini saya hari ini bahagia karena perusahaan ini telah memberi saya pinjaman jadi saya bersumpah pada diri sendiri bahwa saya akan terus bersaksi tentang pekerjaan baik mereka dalam hidup saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya.
     Jika Anda mencari cara mendapatkan pinjaman, silakan hubungi

    NAMA ::ONE BILLION RISING FUNDGmail ::: onebillionrisingfund@gmail.com

                                              HUBUNGI SAYA

    Namaku ::::::::: Abdullah Nofia
    Gmail::::::::::::::abdullahnofia@gmail.com
    Instagram::::::::Abdullah_Nofia
    Facebook:::::::::Abdullah Nofia

    Bijaksanalah saat Anda mencari pinjaman online

    semoga harimu menyenangkan

    BalasHapus