22 Juli 2020

Capability of RAAF C-27J Spartan Put on Notice

22 Juli 2020


RAAF operated 10 C-27J Spartan airlifter (photo : hawkesburygazette)

RAAF plane under review because it can't fly into battle

The acquisition of the C-27J Spartan aircraft – which has suffered months of delays – has been added to a Defence Department watchlist because of problems with its design.

The RAAF bought the Italian-built plane as a replacement for the Caribou. It fits in between the Chinook helicopter and larger Hercules and C-17 cargo aircraft for carrying troops and equipment. It has the short take-off and landing ability needed for battlefield airlift.

Ten aircraft have been delivered and final operational capability was meant to be declared last December.

Electronic self-protection system

But RAAF officials have admitted this milestone would not be met until December this year at the earliest because the aircraft's electronic self-protection system, which is designed to keep it safe when under fire, does not meet required standards.

"The C-27J program has been challenging and ... there have been significant delays in terms of achieving the capability outcomes that were originally determined," Air Vice-Marshal Catherine Roberts told Parliament's public works committee earlier this month.

Under questioning from Labor's assistant defence spokesman Pat Conroy, Air Vice-Marshal Roberts agreed that the C-27J would not be able to fly into all types of battle zones.

But she said it had made a useful contribution to bushfire relief efforts.

See full article Financial Review

114 komentar:


  1. Garuda Militer
    ★ Dokumentasi Militer ★
    Rabu, 22 Juli 2020
    PT PAL Indonesia (Persero) Kerjakan 3 Proyek Kapal Selam
    Satu Telah Selesai
    https://rri.co.id/__srct/cfb3228334b52d754373c1e819e9a6cc/871475/043394569d916cb8ac1f47490915305e.jpgProses undocking Kasel Nagapasa Class dari Graving Dock Irian

    Kapal Selam Nagapasa Class laksanakan undocking pada Selasa, (21/7/2020), tepat pukul 09.35, bersama dengan proses tersebut selesai sudah pengerjaan Pemeliharaan Tingkat Menengah (Harmen) Kapal Selam Nagapasa Class. Kapal Selam tersebut meninggalkan Graving Dock Irian PT PAL Indonesia (Persero) menuju home base-nya di Koarmada 2 TNI AL. Sebelumnya Kapal Selam tersebut menjalani pemeliharaan dan maintenance selama 25 hari.

    Level pemeliharaan yang dilakukan adalah level pemeliharaan tingkat menengah (Harmen) sistem bangunan kapal, sistem pendorongan, sistem navigasi dan bahari, navigasi, sistem penginderaan, serta sistem senjata.

    Pemeliharaan Kapal Selam Nagapasa Class tersebut berbeda dengan pemeliharaan kapal-kapal permukaan baik kombatan maupun non-kombatan. Pemeliharaan kapal selam selain memiliki kesulitan tersendiri juga menuntut ketelitian dan perlakuan khusus.

    Sekretaris Perusahaan PT PAL Indonesia (Persero) Rariya Budi Harta, saat proses undocking, menegaskan, bahwa keberhasilan proyek pemeliharaan Kasel Nagapasa Class ini menunjukan kapabilitas PT PAL Indonesia (Persero) secara utuh sebagai galangan yang memiliki kemampuan pembangunan dan pemeliharaan Kapal Selam.

    "Momen tersebut juga istimewa karena di saat yang bersamaan 3 unit Kasel berada di PT PAL Indonesia (Persero). Satu yang baru saja selesai docking, kedua Kasel Alugoro yang dibangun di PT PAL Indonesia (Persero) masih dalam proses sea trial dan saat ini berada di dermaga Kapal Selam, ketiga KRI Cakra 401 yang sedang menjalani program overhaul di hangar Fasilitas Kapal Selam (Faskasel) PT PAL Indonesia (Persero)." jelasnya.

    Diungkapkan, Kapal selam merupakan salah satu Alutsista yang memiliki daya penggentar (deterrence) tinggi, Kapal selam memiliki karakteristik kerahasiaan yang tinggi, dapat beroperasi secara senyap, memiliki kapabilitas perang bawah dan permukaan, hingga kemampuan menyusupkan pasukan khusus di depan maupun belakang garis pertahanan musuh.

    "Untuk semakin memantapkan karakteristik tersebut, teknologi kapal selam pun berkembang seperti teknologi diesel elektrik yang semakin mengeliminasi kebisingan dan medan magnet sehingga sulit untuk dideteksi." kata Rariya Budi Harta.

    Atas dasar tersebut, lanjutnya, kepemilikan kapal selam menjadi keniscayaan bagi sebuah negara, khususnya negara pantai dan kepulauan.

    Absolute Deterrence Effect akan tercipta ketika sebuah negara tidak hanya mampu membeli armada kapal selam, namun juga memiliki kemampuan untuk membangun dan melaksanakan pemeliharaan kapal selam secara mandiri.

    "Melalui kemampuan penguasaan teknologi kapal selam, Indonesia menjadi satu-satunya negara di Asia Tenggara yang mampu membangun dan melakukan pemeliharaan kapal selam." tutupnya.

    ♖ RRI

    Nah yang kayak gini nih yg bikin malon tambah iri..sekali lagi..
    "Indonesia menjadi satu-satunya negara di Asia Tenggara yang mampu membangun dan melakukan pemeliharaan kapal selam." tutupnya.


    😂😂senangnya liat orang kepanasan dan dengki..walau pun agak rese sih..miskin belagak kaya nya itu loh..bikin jijik😂😂

    Balas



    Beranda
    Lihat versi web

    BalasHapus
  2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  3. Indon harap sabar patut tunggu Hercules Second Australia 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wowkwowok..MALON harap sabar..mengemis dan menunggu yang tak pasti hibah f18 dari kwait wkwkwkwkwkwk😂😂😂😂😂😂

      Hapus
    2. cerdasan mana coba...sama negara ciput yang beli A400 ....???

      Hapus
  4. SEWA NYOOOK.....NYOK NYOK NYOK....

    Malaysia Defence Review
    13 hrs ·

    Kemungkinan ketiga-tiga cabang perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) iaitu Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) dan Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) bakal mendapatkan helikopter secara Sewa-Pajakan bagi memenuhi keperluan operasi udara ketika ini.

    TUDM sebelum ini merancang mendapatkan 8 buah helikopter secara Sewa-Pajakan bagi memenuhi keperluan operasi udara untuk pengangkutan dan logistik setelah Sikorsky S-61A-4 Nuri dibersarakan Ogos tahun lalu setelah berkhidmat hampir 55 tahun.

    Kemalangan terakhir helikopter Nuri di Gubir, Kedah dilihat sebagai penamat operasi helikopter berkenaan setelah didapati tidak selamat untuk diterbangkan selain kesukaran mendapatkan alat ganti.

    Untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan Nuri, TUDM memerlukan pengganti, akan tetapi perolehan baharu memerlukan satu jangkamasa yang panjang iaitu dalam 2 tahun.

    Oleh itu, penyelesaian melalui Sewa-Pajakan adalah penyelesaian jangka pendek dengan memperoleh helikopter dari penyedia pengangkutan dan perkhidmatan udara sedia ada di Malaysia seperti penyedia pengangkutan dan perkhidmatan udara untuk Industri Minyak dan Gas.

    Kebanyakan helikopter awam milik penyedia pengangkutan dan perkhidmatan udara di Malaysia mengunakan jenis helikopter bersaiz medium yang sama digunakan oleh agensi-agensi kerajaan seperti Airbus Helicopter H225 (Super Puma), Leonardo AW139 dan AW189.

    TDM turut berminat mendapatkan helikopter dengan cara yang sama bagi mengantikan Nuri dalam perkhidmatan Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) yang turut ditamatkan perkhidmatan.

    Selain itu, PUTD turut mengalami kelewatan helikopter ringan pelbagai guna MD530G dari MD Inc berikutan pelbagai masalah melibatkan persijilan untuk terbang serta persenjataan.

    Oleh itu, TDM dijangka memerlukan 4 buah helikopter serupa untuk memenuhi keperluan PUTD untuk pengangkutan dan logistik TDM.

    TLDM baru-baru ini dilaporkan merancang mendapatkan sekurangnya 2 buah helikopter secara Sewa-Pajakan bagi memenuhi keperluan operasi termasuk untuk Ops Benteng ketika ini.

    TLDM dalam perancangan untuk mendapatkan sekurang 5 buah Helikopter Operasi Maritim dan 2 buah Helikopter Anti- Kapal Selam (ASW) melalui dana dari Rancangan Malaysia Ke-12.

    Akibat penularan Covid19 ketika ini agak sukar untuk membuat perolehan baharu, jadi perolehan secara Sewa-Pajakan adalah penyelesaian jangka pendek serta helikopter sudah tersedia dengan pihak penyedia pengangkutan dan perkhidmatan udara akan menanggung kos penyelenggaraan.

    -MDR-


    Arnold Malaysia Defence Review ini semua lapuji punya pasal..pembelian batch ke dua ditangguhkan

    Wan Solihin Weststar Group dan Berjaya Air mungkin syarikat yang ATM menyewa

    Malaysia Defence Review Wan Solihin hmm Boustead pun ada company sewa pajak heli

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wan Solihin Malaysia Defence Review Owner Weststar tu ex army Kot boleh cuba deal😅

      Dunia Senjata Dunia Lasak Wan Solihin yeke weststar ngan berjaya dua2 proxy n kroni atok...sb tu nk pajak sewa? 🤭 tanya je

      Malaysia Defence Review Tejah Nathan yup pastu dh leh buat local assembly

      Tejah Nathan Malaysia Defence Review macam PTDI ??🤣

      Malaysia Defence Review Tejah Nathan PTDI dia amik lesen, tp yg nie Airbus sendiri yg bukak kilang kt sini

      Mohd Faizul Teruknyalah perancangan gov terhadap pemodenan atm...mig pencen x berganti, nuri pencen x berganti, misil2 eol dan akn eol pn x berganti....parah....parah.

      Mohd Haidil Jasmin Nn tnye.. Klu ambil sewa pajak ni maintanance sape yg buat?

      Malaysia Defence Review Mohd Haidil Jasmin company provide heli tu

      Mohd Haidil Jasmin Nn tnye.. Klu ambil sewa pajak ni maintanance sape yg buat?

      Malaysia Defence Review Mohd Haidil Jasmin company provide heli tu

      Rzone Said Hmmmm..tukar gomen..habis goyang..aduhhh.

      Malaysia Defence Review Rzone Said Malaysia dh lama goyah

      Ahmad Dave Dgrnye abe jib nk beli tp atas nasihat org sekeliling takut terpalit lg isu Scorpene..
      Skrg ni same je suma sibuk jaga poket sendiri. Masing² masih rasa selamat sbb Msia ade backup² besar. Yg terbaru dari statement U.S psl isu Spratly,lg la gov rasa lega ade 'payung' besar.

      Hapus
  5. Malaysia Military Power
    · 1 March ·


    Paladin kekal Batal

    Ya Panglima Tentera Darat mengesahkan bahawa ATM telah memaklumkan kepada US berkaitan pembatalan perolehan SPG M109A5 selepas LOI ditandatangani semasa DSA 2018 yang lalu.

    Ini dikaitkan dengan kos baikpulih dan naiktaraf ke variasi M109A5+ memakan kos yang besar dan tempoh jangkahayat aset tersebut untuk beroperasi juga diyakini singkat.

    Oleh yang demikian, SPH Nexter Ceaser 155mm caliber akan kembali semula ke landasan kontrak baru pencarian jentera artileri bergerak Tentera Darat.

    SPH Ceaser telah diujinilai sejak 1995 dan 2017. Nexter telah menjalankan kolabrasi LOI dengan syarikat tempatan Advanced Defence Systems Sdn Bhd pada DSA 2016 yang lalu.

    Perdebatan antara SPH dan SPG yang sesuai digunakan untuk Tentera telah acap kali dibicarakan.

    Pada hemah MMP, molek kiranya kita teruskan dengan SPH Ceaser 155mm ini. Negara jiran seperti Indonesia dan Thailand telah mengorak langkah perolehan SPH dalam inventori angkatan tentera nya.

    Apa salah nya, kita tiru orang plak dengan beli terus.

    kira tiada laa bunyi sayu-sayu

    `KAJIAN`

    MMP

    BalasHapus
    Balasan
    1. KESIAAAAN DECH ELU............

      Hapus
    2. Ini pasti kajiannya tentang truck rusak dan lembu akhirnya ga pernah kebeli zonk malon sph 😂😂😂

      Hapus
  6. Panas yeuh......ngopi lah ngopi

    BalasHapus
  7. karena tak punya budget, tak punya biaya maintenance dan biaya operasional yang sangat besar serta tidak punya tenaga engineer yang terampil.

    2 sampai 4 tahun kedepan, A-400 Malon bengap di upron dan akan di JUAL sebagai barang second

    BalasHapus

  8. Malaysia Military Power
    · 3 January ·


    BUZZING

    Kami mendapat maklumat dimana sejak 3 hari lepas, sebuah kapal penggerudi laut dalam (deepwater drillship) yang menjalankan aktiviti eksplorasi di blok medan minyak dalam EEZ kita diluar pantai Sarawak di ganggu oleh pesawat pengebom Xian H6 yang terbang rendah. Pada masa sama CCG turut menghantar kapal peronda mereka untuk memantau.

    Tindakan buzzing ini kita boleh anggap agresif kerana ia melibatkan pesawat pengebom strategik dan bukan pesawat rondaan maritim, dan yang di buzz itu adalah kapal milik syarikat antarabangsa yang dimandatkan kerja oleh syarikat kita.

    Seperti yang pernah kami tuliskan dahulu berkenaan pembinaan landasan terbang di pulau-pulau yang ditambak oleh China seperti di Fiery Cross telah membolehkan angkatan udara mereka mengatur gerak pesawat pengebom strategik Xian H6 yang mana jangkauan jarak pesawat dan sistem persenjataan seperti peluru berpandu kruis dan peluru berpandu anti kapal yang dibawa pesawat ini meliputi hampir seluruh Sabah dan Sarawak serta Semenanjung. Putrajaya juga berada didalam bidikan pesawat ini apatah lagi pangkalan utama TUDM dan TLDM di pantai timur serta di Sabah.

    Kami menunggu laporan rasmi dari pihak bertanggungjawab mengenai perkara ini.


    Faizal Fuad Tunggu laporan dulu dari pegawai, lepas bincang simpulkan takde apa2 ancaman,lepas tu buat nota bantahan diplomatik, then balik rumah masak mee...


    MANA TUCH MKM DAN HORNEY JUGA HAWK ? TAKUT KEH...?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon..cukup tunggu hasil mengemis dari meminta f18 dari kuwait😂😁🖒

      Hapus
    2. Yg lucu kan MKM latihan bareng reaptor, sewaktu bomber China lewat enggak diintersep sama MKM.

      Pertanyaannya dimanakah MKM malonsss yg katanya hebat Thu
      😱😱😱😱

      Hapus
    3. TUDM pura2 tidoo... 😁 😁

      Hapus
    4. Pengebom Xian H6 ingin hantar latihan bareng MKM, MKM malah cepirit di Hanggar 😂😂😂😂

      Hapus
  9. INDONS JEALOUS NO HEAVYLIFT AIRCRAFT 😝

    🔴🔴🔴

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yg lucu kan MKM latihan bareng reaptor, sewaktu bomber China lewat enggak diintersep sama MKM.

      Pertanyaannya dimanakah MKM malonsss yg katanya hebat Thu
      😱😱😱😱

      Hapus
    2. MKM Malon itu hanya Specialis di YOUTUBE...yang meletup…

      ====== MKM Jeguh kali.....

      Hapus
    3. MKM pulas TIDOO kat hangar... 😁 😁

      Hapus
  10. WHY IS INDONS MILITARY AIRCRAFT ARE ALL 2ND HAND??

    ANSWER: THEY ARE POOR AND BEGGAR 😝

    🔴🔴🔴

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wowkwowkwwok..negara yang kuat dalam berperang ialah negara yang telah bisa memproduksi alutsista..dan salah satu yang terpenting amunisi senpi..yang mana telah bisa di produksi sendiri oleh indonesia..demi memasok terus menerus amunisi senpi..meriam..tank..bahkan rudal..kan cem malon..10 hari perang,dah kene impor balik..sebab tak bisa produksi kal.kecil..sedih lah nengok malon😂😂😂😂😂😂😂

      Hapus
    2. Yg lucu kan MKM latihan bareng reaptor, sewaktu bomber China lewat enggak diintersep sama MKM.

      Pertanyaannya dimanakah MKM malonsss yg katanya hebat Thu
      😱😱😱😱

      Hapus
    3. jangan diladeni nih satu idiot...dia baru belajar bahasa ingris...jadi kegatelan....wkwkwkwkwkwkwk

      Hapus
  11. Tengok Hercules Indon second Australia sedih kasihan sangat, tu tambal tambal warna tak original lagi 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣, miskin TOLOL pula

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yg lucu kan MKM latihan bareng reaptor, sewaktu bomber China lewat enggak diintersep sama MKM.

      Pertanyaannya dimanakah MKM malonsss yg katanya hebat Thu
      😱😱😱😱

      Hapus
    2. miskinan mana dengan negara jaguh kaya raya coba...???
      eiittt ini negara ya...kalou masarakatnya harus diadu besar jumlahnya ya...hahahahahahaha

      Hapus

  12. Malaysia Military Power
    · 2 July 2019 ·


    Satu Kenangan

    Pada 2015, Menhan H2O umumkan bahawa Brunei setuju nk hibahkan 4 buah S70A Blackhawk untuk PUTD ketika itu.

    Segala tampak positif disebabkan kesudian Brunei ketika itu.

    Dan pada masa itu, Kita sememangnya memerlukan helikopter bagi pemantapan Esscom.

    Kini ianya hanya memori cinta luka sahaja.

    Terus ia diam dan kekal dalam lipatan sejarah kita.

    Ya nampak sekarang. Nak beli Helikopter Baru kata Nya

    Tapi

    Duit tidak Ada.

    Nak belanja 1 billion beli Helikopter cukup berkira.

    Belanja buat itu ini ada plak.

    Sejarah Malaysia ku

    MMP

    ini sebahagian post MMP huraikan semasa hangat nyaa air panas kita nak amik S70A Blackhawk ketika itu.


    Tuan Amirull Mukminin Dari dlu suke buat keputusan bodo. Beli tank k1 korea bole je dpt sampai 200 biji. Tp amik pt-91m, xpela. Dh ckp itu bagus, russia offer bgi mig dpt sukhoi dlu... x nk. Last2 mig jadi tukun. Terbang x jgk. Skrng offer lagi tp tngk la perangai gila trump. Confirm susah. Pas tu heli brunei nk bgi. Ckp x berbaloi. Last2 sume gigit jari je lebih. Ni yg tau. Yg x tautu entah lah mcm mane. Sepatutnya pengantian heli nuri dh start tahun 2000. Tp nk fokus kat jet. Last2 x berganti.

    Haikal Hazri Duit yg rakyat derma masa baru habis PRU yg lepas tu xcukup ke wat beli helikopter??? 🤣🤣🤣


    KESIAN KAU LON MALON....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hasil pengadaan alutsista Malaysia mayoritas di Mark up olehs para pejabat pejabat terkait , di Indonesia pun demikian , ketauan setelah Prabowo menjabat menhan , 50 triliun pengadaan alutsista yg di Mark up oleh para broker

      Hapus
    2. Kini hanya hanya memori cinta luka sahaja. 😂😂😂😂

      Hapus
    3. Makanya beli g to g biar ga banyak tangan

      Hapus
  13. Ternyata KCR 60 untuk anti ship missil y bukan c705 tapi Exocet blok 3 yang jangkauannya 180-200 km , berarti TOT c705 di cancel , CMS dan sewaco y pun buatan Eropa

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yang bener bang unknow kl bener bisa panas dingin jiran beruk malon 😂 😂😂

      Hapus
    2. Jujur gw udah gak sabar nunggu jadi kcr60m..moga cepat2 terealisasikan

      Hapus
  14. Yg lucu kan MKM latihan bareng reaptor, sewaktu bomber China lewat enggak diintersep sama MKM.

    Pertanyaannya dimanakah MKM malonsss yg katanya hebat Thu
    😱😱😱😱

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kini hanya hanya memori cinta luka sahaja. 😂😂😂😂

      Hapus
  15. Benar serius pernyataan dari PT .pal langsung kok, tonton aja di blog Garuda militer .com ,ada videonya di upload di situ

    BalasHapus
  16. Yg lucu kan MKM latihan bareng reaptor, sewaktu bomber China lewat enggak diintersep sama MKM.

    Pertanyaannya dimanakah MKM malonsss yg katanya hebat Thu
    😱😱😱😱

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kt gempur sih baru upgred cm dimana ga jelas rusianya aj uda ga mau service segel garansi sudah dibuka ga2 latihan sama raptor tuh .... 😂😂😂

      Hapus
  17. Berikan C27 rongsokan itu kepada Indn .. merka mmerlukan sangat pesawat angkut sekelas C235 dan C 295 ini ...

    Dengan hibah ke Indon tersebut.. mudh-mudahan Indon tahu sopan antu dan berterima kasih kepada semua member FPDA termasuk Malaysia ..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kami sudah punya buanyak ad mpa juga malon ada tak? 😂😂😂

      Hapus
    2. Ayo lon mintaa aja kan sesama FPDA
      tp mana duitnya.....😂😂😂😂

      Hapus
    3. Mat sabu gak punya urat malu...mengecek pesawat buatan indonesia.eeh..dianya gk sadar..vb berapi buruk rupa cem muka dia😂😂..same lah cem maloners nih😂😂😏

      Hapus
    4. C-235 sama c-295 mau dihibahin ke indo
      Sorry lon kita udah bisa bikin sendiri

      Hapus
    5. Lon Malon...Member FPDA saja bangga nya mendonia……...sedangkan Member FPDA yang lain...tak bangga sama sekali punya member seperti Malon….

      ========== Negara 1cc.....Mendonia

      Hapus
    6. Miskin lagak kaya.... Idiot.. 😁

      Hapus
    7. idiot....ngomong juga salah...wkwkwkwkwkwk
      cn aja engak tau diproduksi dimana....hahahahahahaahhaa

      Hapus
    8. @qvisioner..mereka itu tolol..matanya tertutup untuk melihat kenyataan...beda dengan indo..

      Hapus
    9. Malon kontol di santunin aja gan

      Hapus
  18. saatnya malaysia dan indonesia bersatu menjadi kekuatan besar di timur. Kami siap gabung ke indonesia raya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sabah sarawak silakan sj.... Semenanjung boleh merapat ke chinese... 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁 😁

      Hapus
    2. Semenanjung juga pengen rapat ke Indo. Sodara lama indo jawa/melayu yang terpisah gara2 penjajah.

      Hapus
    3. Semenanjung bukan pulau, phililine brunei sabah serawak dan singapure je yg termasuk nusantara 😂😂😂😂😂

      Hapus
    4. Malaysia Indonesia serumpun!!22 Juli 2020 16.01

      Semenanjung juga pengen rapat ke Indo. Sodara lama indo jawa/melayu yang terpisah gara2 penjajah.
      =======================

      TAiK malaysia...!!!
      KONTOL PUKiMAK kau malaysia...!!!

      Jangan hanya sebut-sebut JAWA...!!!
      IndONEsia itu berbagai SUKU-bangsa...!!!
      Maluku,Papua, Melayu, Batak, Jawa, Bali, dan masih banyak lagi, SEMUAnya ADALAH IndONEsia.

      Dasar negara RASiS boneka BRiTiSH Inggris yang TiDAK PERNAH MERDEKA sampai sekarang, SAMPAH malaysia....!!!

      Hapus
    5. tuan Agung wan Sugiono bin wedan22 Juli 2020 16.11

      Zaya mau
      cik siti saja😍😍😍

      Cik siti kini badanya sdh gendut om, sdh tak macam dulu

      Hapus
    6. Zaya rosmah saja klw gitu😍😍😍😍😍😍😍

      Hapus
    7. Good Idea ...Usulan yang cergas dan patot dengan seius dikaji untuk di lakasanakn secepatnya ... Tetapi tentu saja dengan satu syrat mutlak yang harus diterim aoleh pihak INdon ...Malaysia dengan kuasa Bangsa Melayu berdarkan konsep Ketuanan Melayu harus tetap menjadi Penguasa Tunggal di negara MELAYU RAYA ini ... Hak-hak istimewa kami harus tetap diperthankan selaanya sebagai bangsa yang paling mulia mulia, suchi dan cerdik pandai...

      Dibawah kuasa dan kepemimpinan kami ,,, Negara Melayu Raya pasti akan menjadi Kuasa Ekonomi dan Military Dunia mengulangi kejayaan Empire Melu Sriwijaya dan Melaka dahulu ...

      Hapus
  19. Malaysia Military Power
    10 September 2018 ·


    Perancangan TUDM ke atas Squadron 18

    Perancangan TUDM kepada squadron 18 hampir semua tahukan bahawa bilangan pesawat Hornet ditambah di dalam squadron berkenaan

    Ada 2 pilihan yang TUDM cadangkan kepada Kerajaan lama dan Baru sekarang ni

    Pilihan Pertama

    Superhornet F/A 18 E/F dengan bilangan dalam 18 buah dan Hornet D dikekalkan di dalam Program MRCA yang digembar gembur dekat 9 tahun dah. Habuk pun tarak

    Pilihan Kedua

    Membeli Hornet C/D dari mana- mana negara sahabat seperti Australia dan Kuwait.

    Setakat ini, TUDM dah nilai dah F/A 18C Kuwait sebagai pilihan utama.

    Latihan dan naiktaraf pesawat kuwait ini hanya dilakukan dalam masa singkat.

    Kos pun murah sebab ground maintanance dan pilot memang dah biasa sangat dengan Hornet ini.

    TUDM juga nak ambil F/A 18C kuwait sahaja dan pesawat versi ini akan menjadi tunjang utama dalam Squadron 18 dan sebahagian 8 biji Hornet D kita akan dijadikan pesawat trainer seperti yang TUDM pratikkan kepada MIG29Nub dan F5B dahulu nya.

    TUDM pun faham kerajaan dahulu dan sekarang memang kedekut tahi hidung masin nak bagi duit pertahanan Negara.

    Oleh yang demikian, Pilihan Ke 2 TUDM memang MMP sokong habis untuk direalisasikan

    Tapi tapi

    Malangnya kedua-dua pilihan TUDM senyap seribu bahasa je laaa

    Khabar angin yang Kuwait dah merajuk dengan Malaysia pun dah bertiup kencang

    pastu dengan gosip2 Rafale tu

    Harapan nak nampak Hornet ini bertambah hanya macam mimpi

    Bertabahlah dengan 8 buah Hornet D tu.

    Dengan Budget 2019 Korban lagi.

    Kita hanya mampu gigit jari je laaa

    IkanJerungHantu

    MMP


    Habli Sabawahi X perlu budget besa utk pertahanan..kite bkn nak berperang..kita negara yg berkecuali...............utk budget bru nie kite beli parang ..sumpit...dn meriam buluh ckup...kite bkn nak perang yer x?

    Nadzmi Mustafa Andai kata la kita peroleh hornet dr kuwait, akan upgrade sama mcm D kita punya ke cmne??

    Faizal S teringat Australia pernah derma 18 jet sabre suatu masa dulu.. Agaknya ndak ke deme derma legacy hornet

    Faizal S Amreal Norman australia ada 70 lebih unit.. Kanada beli 18 unit je

    Idham Ijok Harap2 aussie derma la plak super hornet lepas ni..7 8 bijik😂

    Zack Iskandar Amreal Norman yep kanada sapu la untuk buat stopgap untuk f35. dah malaysia lambat bertindak

    Rahimie Shafieq Faizal Sahpri deme mesti mengate..ate nak free jee.. beli nye idok.. tower bole pulak buat tinggi2 haha

    Farhan Amdan Arif Azka kuwait x jadi jual sebab dia tgah upgrade hornet tu

    Khalidz Mamat Baik bn atau pakatan klu bab pertahan mmg bengap lah dgn baget pertahanan cukup2 untuk selenggara yang mana dok ada harapan nk tgk penambahan eset mimpi basahan ja la .hari tu sembang alasan x mau blok eropah pasal boikot sawit kita bila russia sedia nak beli sawit kita untuk beli pesawat mereka semua menteri buat muka toya ja ..jadi yang mana dok ada tu pakai lah sampai umur seusia nuri sedangkan nuri 50 tahun pun blh berkhimat lagi x kan aset lain x blh kot lg pun negara kita aman damai

    Bard Raiko Untung kita warga Kanada... kerajaan kita terbaek... politaik tolak tepi... eh... Silap negara plak...

    Syah Hanif Mat Saleh ni amat bijak merancang tak macam orang kita dah terhantuk baru nak beli....beli dgn gopoh dapat yang hamprak pun takpe lah janji cepat..



    KWKWKWKWK....

    BalasHapus
  20. Najis Malon, FPDA ogah ama lo beban FPDA aja British juga malu

    BalasHapus
  21. "Kita tidak perlu malu jika "boss" kita mencuri. Kita laungkan slogan, "Malu apa. Dia Boss kita". Ini sudah jadi norma baru kita. Lagi pun dia tidak curi duit kita. Dan dia bagi sedikit kepada kita,"




    Setelah Judi halal,LGBT halal dan maling pun halal, beruk ga ada otak di taruh di pantat...hamba sahaya Boss Najib tahniah 😂😂😂😂😂😂😂

    BalasHapus
  22. Balasan
    1. Sabah & Serawak penggantinya utk di rebut dengan jalan invasi

      Hapus
    2. Jika Sabah dan Sarawak berhasil kita rebut makan Sipadan dan Ligitan otomatis kembali lagi, karena sdh tdk ada namanya wilayah malon di Pulau Kalimantan

      Hapus
  23. Ini negara miskin aja sombong apa lagi kaya di ratakan aja minta nya

    BalasHapus
  24. Spartaaaannnnnnnn
    Calon jugak niy haha!🥳🥳🥳

    Jok SHOPPING SOPING haha!💶💶💶

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pesaingnya CN-235 330 Phoenix om, mending hidupkan lagi project CN-235 Phoenix

      Hapus
  25. Malaysia Indonesia serumpun!!22 Juli 2020 16.01

    Semenanjung juga pengen rapat ke Indo. Sodara lama indo jawa/melayu yang terpisah gara2 penjajah.
    =======================

    TAiK malaysia...!!!
    KONTOL PUKiMAK kau malaysia...!!!

    Jangan hanya sebut-sebut JAWA...!!!
    IndONEsia itu berbagai SUKU-bangsa...!!!
    Maluku,Papua, Melayu, Batak, Jawa, Bali, dan masih banyak lagi, SEMUAnya ADALAH IndONEsia.

    Dasar negara RASiS boneka BRiTiSH Inggris yang TiDAK PERNAH MERDEKA sampai sekarang, SAMPAH malaysia....!!!

    BalasHapus
  26. Malaysia Military Power
    31 May 2018 ·


    KENAPA SUPER HORNET?

    1. Sebab utama adalah ia merupakan kehendak TUDM sendiri dalam usaha untuk streamlining current air fleet with common type of aircraft.

    Untuk kebersamaan jenis pesawat sedia ada dengan pesawat baharu maka sudah tentulah Super Hornet dan barangkali Hornet dipilih. Ia bagi melicinkan sumber logistik penyelengaraan, persenjataan dan pengoperasian pesawat selain turut melicinkan rejim latihan kalangan teknisyen pesawat dan juruterbang memandangkan kelompok sedia ada sudah didedahkan dan sudah sedia terlatih dengan pesawat demikian maka ini akan memudahkan perluasan kelompok kepakaran dari kalangan keanggotaan baharu.

    2. Walaupun bukan pesawat generasi ke 5 yang omni canggih namun ia adalah pesawat yang sudah terbukti keberkesanannya. Selama lebih 25 tahun TUDM mengoperasikan pesawat Hornet tanpa sebarang insiden yang menyebabkan kematian atau kerosakan pesawat secara total. Pengurusan alat ganti juga sangat baik dan ia berurusan terus dengan pihak pengeluar.
    Ia juga sudah menunjukkan prestasinya yang sangat cemerlang sepanjang khidmat dengan TUDM.

    If it aint broken why fix em?

    3. Boieng buat masa ini masih berusaha melobi SH pastu ada cadanganan untuk Silent hornet kepada TUDM. Silent Hornet ini kiranya halimunan.

    Pastu kita harap US terima sistem barter trade kita.. senang sikit keje.

    MMP


    Ahmad Hafizi Hamidun Bila la nak jadi kenyataan, Bila Malaysia nak beli

    Pak Syeikh Al Jailani Tudm tak usah nak membazir wang !!!, tunggu jet gen 5 je , yang tidak berapa tahun lagi !!!!




    TAPI MASIH MIMPI SELALUNYA

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pastu kita harap US terima sistem barter trade kita.. senang sikit keje.


      Pastu kita harap US terima sistem barter trade kita.. senang sikit keje.


      Pastu kita harap US terima sistem barter trade kita.. senang sikit keje.

      Hapus
    2. Barter fisank om haha!🍌🍌🍌

      Hapus
    3. Barter dengan dadah pasti US akan murka

      Hapus
  27. SALAM OSPREY diHATi haha!🎺🎷🎯

    BalasHapus
  28. Pur...
    INI YG TERJADI KALAU MALING IKAN DI TERITORI NKRI.....

    https://www.kompas.tv/article/95865/kapal-asing-berbendera-malaysia-ditenggelamkan?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

    BalasHapus
  29. Salam menunggak sumbangan dana wkwkw..

    BalasHapus
    Balasan
    1. SALAM SUPER HORNET

      SALAM SUPER HORNET

      SALAM SUPER HORNET




      TERNYATA SUDAH DI PRODUKSI UNTUK TUDM, TAPI DI LORONG MIMPI MEMANJANG...

      Hapus
    2. Salam MPA
      Salam MPA
      Salam MPA
      Salam MPA

      Hapus
  30. Malaysia Indonesia serumpun!!22 Juli 2020 16.01

    Semenanjung juga pengen rapat ke Indo. Sodara lama indo jawa/melayu yang terpisah gara2 penjajah.
    =======================

    TAiK malaysia...!!!
    KONTOL PUKiMAK kau malaysia...!!!

    Jangan hanya sebut-sebut JAWA...!!!
    IndONEsia itu berbagai SUKU-bangsa...!!!
    Maluku,Papua, Melayu, Batak, Jawa, Bali, dan masih banyak lagi, SEMUAnya ADALAH IndONEsia.

    Dasar negara RASiS boneka BRiTiSH Inggris yang TiDAK PERNAH MERDEKA sampai sekarang, SAMPAH malaysia....!!!

    BalasHapus
  31. Salam hibah 4 buah S70A Blackhawk untuk PUTD

    Salam hibah 4 buah S70A Blackhawk untuk PUTD

    Salam hibah 4 buah S70A Blackhawk untuk PUTD



    Last last kesalip oleh Philipine

    wkwkwkwk...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Filipin beli gress baruw mantab

      KL pgn sewa 2 bijik pulak jom fanasee haha!🔥🔥🔥

      Hapus
  32. sudahlaah malaysia, perang besar akan segera dimulai!!!
    saya ingatkan, kalian jangan berpihak kepada USA, inggris ataupun chinese.

    bersihkan pemikiran kalian dari BRAINWASH didikan brittish.
    segera sadarlah karena negara itu semua adalah agen agen dajjal yahudi israel.

    lebih baik kalian berjuang bersama membela palestina. jangan hisab dadah lagi, hancurkan tempat maksiat dan judi di genting highland.

    tegakkan IMAN kalian dan jalankan Sunnah Sunnah RASUL.

    BalasHapus
  33. Pindad Maung, P6 ATAV, Bima M31 & DMV 30T mengucapkan

    SALAM kenal buat Thai Rung muv-4 alias Toyota hi-lux binti WESTAR GK-M1 haha!🤫🤫🤪

    BalasHapus

  34. Pindad Maung, P6 ATAV, Bima M31 & DMV 30T mengucapkan

    SALAM kenal buat Thai Rung muv-4 alias Toyota hi-lux binti WESTAR GK-M1 haha!🤫🤫🤪

    BalasHapus
  35. Thai Rung bilang kapan KL mo namba hi-lux binti WESTAR GK-M1 lagi:...siapin stiker yg banyakkkk haha!🤣🤣🤪

    BalasHapus
  36. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yg lucu kan MKM latihan bareng reaptor, sewaktu bomber China lewat enggak diintersep sama MKM.

      Pertanyaannya dimanakah MKM malonsss yg katanya hebat Thu
      😱😱😱😱

      Hapus
    2. Ngumpet om barusan keok lawan horni amrik haha!🤣🎯🎯

      Hapus
    3. 😂😂 masak Atut om@pall,wong katanya MKM malonsss hebat kok.


      Tpi boong😂😱😱😱😱

      Hapus
  37. Ada lagi, katanya kapal LEMEZZZ malonsss KAN hebat bisa bawa container sewaktu CCG China lewat kok gak berani nongol yaaa.

    Pertanyaannya dimanakah kapal lemezzz malonsss 😱😱😱

    BalasHapus
  38. Indon tak de barang baru..way...?only like used pespur...😁

    BalasHapus
    Balasan
    1. https://hot.grid.id/amp/181603594/duel-udara-sengit-hawk-109209-tni-au-pernah-nyaris-tembak-jatuh-f-18-australia

      Tu simungil hawk Indonesia aja berani duell dengan hornet Australia

      Masak MKM malonsss yg katanya hebat sedunia gak berani nongol saat bomber China lewat 😂😂😂😂😂😂😂

      Hapus
    2. Ada lagi, katanya kapal LEMEZZZ malonsss KAN hebat bisa bawa container sewaktu CCG China lewat kok gak berani nongol yaaa.

      Pertanyaannya dimanakah kapal lemezzz malonsss 😱😱😱

      Hapus
    3. Pesawat F-5 Tiger II aja berhasil lock-down F-18 RAAF waktu latihan di medan. Pesawat thn 60an bisa mempencundangi pesawat thn 80an

      Hapus
  39. https://hot.grid.id/amp/181603594/duel-udara-sengit-hawk-109209-tni-au-pernah-nyaris-tembak-jatuh-f-18-australia

    Tu simungil hawk Indonesia aja berani duell dengan hornet Australia

    Masak MKM malonsss yg katanya hebat sedunia gak berani nongol saat bomber China lewat 😂😂😂😂😂😂😂

    BalasHapus
    Balasan
    1. Iyalah bro..tergantung siapa orang yang dibalik senjatanya..
      Bukan cem malon..nampak je china.mental dah runtuh..

      Hapus
  40. Yg lebih lucu lagi, howitzer tarik malonsss lebih hebat dari pada howitzer swagerak punya Indonesia, seumpama kendaraan penarik itu rusak bisa ditarik pakai lembu .

    Pertanyaannya bila mana lembu malonsss itu mati diperjalanan apakah langsung yg narik beruk" malonsnyetttt yg ganti 😱😱😱😱😱

    BalasHapus
  41. http://defense-studies.blogspot.com/2020/07/disinilah-lahirnya-prototipe-pindad.html?m=1

    Pertanyaannya dimanakah lahirnya GEMPITA DAN LIPAN BARA malonsss 😱😱😱

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lipan bara di Thailand kalau Gempita di Turki

      Hapus
  42. Bro... Inget tak mase LIMA 2018?, 4 MKM finaly Fly.... But... Siapa dibalik itu... Yup... si Keling Raj Singh... Yang dengan penuh tak kuasa sedia sparepart MKI guna sokong Squadron MKM, why not russian why not belarus? Kerajaan tuk putin sudah tak nak sudi bantu.... So... Not just Mig, more than 3/4 squad MKM pon bengap kat hanggar....padahal Mig 29 Northkorea dan ethiopia yang konon lebih berumur masih sedap enginenya kat langit??
    Semebajong... Jom beli tejazzzzz... Aca... Aca.... Nehii...

    BalasHapus
  43. Kerana kemoronan semenanjung....classic hornet australia, falcon singapore, falcon thailand, falcon indonesia, x da lagi respect kat flanker..
    #russian kena prank semenanjong moron... 😂😂

    BalasHapus
  44. Mahu tau tak, kenapa indonesia pilih flanker E?, because Flanker E tak sama dengan MKM....??

    BalasHapus
  45. Mahu tau tak, kenapa indonesia pilih flanker E?, because Flanker E tak sama dengan MKM....??

    BalasHapus
  46. Kerana kemoronan semenanjung....classic hornet australia, falcon singapore, falcon thailand, falcon indonesia, x da lagi respect kat flanker..
    #russian kena prank semenanjong moron... 😂😂

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wowkwowkw😂..tapi sebwlumnya..apakah benar anda rakyat sulu??sebab bahasa melayu anda sama dengan bhs melayu malon..tapi berbeda dengan bhs melayu indo?.

      Hapus
  47. Idea memperdatukan Indon dan Malaysia menjadi Negara MELAYU RAYA dibawah kuasa Malaysia adalah idea yang GENIUS dan CERDAS yang pernah ada .. Bahkan Idea ini telah lama dipikirkan oleh tokok-tokoh pendiri negara Malaysia kami ..

    Usulan yang cergas dan patot dengan serius dikaji untuk di lakasanakn secepatnya ... Tetapi tentu saja dengan satu syrat mutlak yang harus diterim aoleh pihak INdon ...Malaysia dengan kuasa Bangsa Melayu berdarkan konsep Ketuanan Melayu harus tetap menjadi Penguasa Tunggal di negara MELAYU RAYA ini ... Hak-hak istimewa kami harus tetap diperthankan selaanya sebagai bangsa yang paling mulia mulia, suchi dan cerdik pandai...

    Dibawah kuasa dan kepemimpinan kami ,,, Negara Melayu Raya pasti akan menjadi Kuasa Ekonomi dan Military Dunia mengulangi kejayaan Empire Melu Sriwijaya dan Mempersatukan Indon dan Malaysia menjadi sebuah negara MELAYU RAYA dibawah kuasa MALAYSIA adalah Melaka dahulu ...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ngimpi Malaysia aja lagi kesulitan Ekonomi haha

      Hapus
  48. Nama..Brian Günter Haugen
    Tinggal di ..... Rhine-Westphalia Utara
    Profesion ...... ahli perniagaan
    Jumlah pinjaman .... € 250,000
    Faedah pinjaman .... 1%
    Agama: Katolik
    E-mel saya untuk setiap ekuire; brianhuagen101@gmail.com

    Dikatakan bahawa hidup hanya dapat dinikmati sepenuhnya jika ada penderitaan dan keperitan. Saya gembira dan bersyukur kerana saya bersama Mizuho Bank, Ltd. Branch Düsseldorf menerima pinjaman sebanyak € 250,000 dalam akaun bank. Adakah anda seorang lelaki atau wanita yang telah memohon pinjaman dan telah ditolak oleh bank anda? Saya ingin memberitahu anda hari ini bahawa anda boleh mendapatkan pinjaman dari syarikat dalam talian terbaik dan anda tidak perlu mengisi banyak dokumen, mereka juga mempunyai kadar faedah 1% yang baik. Saya diperkenalkan dengan SYARIKAT PINJAMAN AASIMAHA ADILA oleh seorang rakan yang telah menerima pinjaman daripada mereka. Saya memerlukan wang tunai dan pergi ke bank saya. Mereka memberitahu saya bahawa kerana kredit buruk saya tidak layak mendapat pinjaman, dan kadar faedah bank tinggi. Saya gembira sekarang kerana dapat membina perniagaan besar impian saya. Pembayaran saya akan bermula tidak lama lagi. Berhentilah membuang masa dengan bank perdagangan dengan kadar faedah yang tinggi dan terapkan AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM untuk mendapatkan dana pinjaman anda. Mereka sangat pantas mendapatkan pinjaman yang diluluskan dan memberi kredit ke akaun anda pada hari yang sama dengan permohonan. Tidak, terlalu banyak proses dan prosedur yang terlibat, seperti halnya bank. Syarikat pinjaman tidak tahu bahawa saya berkongsi berita baik ini. Anda boleh menghubungi mereka melalui e-mel.
    Mohon sekarang ..... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    E-mel saya untuk setiap ekuire; brianhuagen101@gmail.com

    BalasHapus
  49. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    BalasHapus