04 Juli 2021

Brunei Received Integrator Tactical UAV

04 Juli 2021

Integrator UAV for RBAF (photo : The Scoop)

American-made unmanned aerial systems unveiled at RBAF60

At the 60th Anniversary of the Royal Brunei Armed Forces, His Majesty the Sultan of Brunei Darussalam and Supreme Commander of the Royal Brunei Armed Forces unveiled the latest capability of the Royal Brunei Air Force: The Integrator – American-made unmanned aerial systems (UAS) by Insitu Inc. Insitu is a wholly owned subsidiary of The Boeing Company.

ChargΓ© d’Affaires Emily Fleckner and Chief of the Office of Defense Cooperation Commander Randall Jones were pleased to meet His Majesty the Sultan at the unveiling of the Insitu (a Boeing subsidiary) unmanned aerial system, a new capability of the Royal Brunei Air Force.

Integrator UAV for RBAF (photo : US Embasssy)

The Integrator was unveiled to be the latest capability of the Royal Brunei Air Force to build more effective and integrated maritime security capabilities. Here, Insitu’s Program Manager, Tim Brown, is briefing the capabilities of the UAS of His Majesty the Sultan of Brunei Darussalam.

(US Embassy in Brunei)

129 komentar:

  1. 1, diamankan dari serbuan beruk malaya liar

    BalasHapus
  2. 2, diamankan dari hoax buatan kadrun iblis laknatullah

    BalasHapus
  3. 3, diamankan dari nyinyiran kaum penyembah baliho

    BalasHapus
  4. "Memang rekam jejak nya PT TMI sehebat apa to kok kayaknya spesial banget......lantas KKIP kurang hebat nya dimana toh disana ada yohanes suryo prabowo πŸ€”"

    http://garudamiliter.blogspot.com/2021/07/kemenhan-libatkan-pt-tmi-dalam.html?m=1

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalo merasa KKIP nya ga kompeten kerjanya......ya dibubarkan saja supaya ga menggaji para kaum rebahan πŸ™„

      Hapus
    2. Antek belanda berisik loe

      Hapus
    3. Anteknya agoes.....berisik loe

      Hapus
    4. Agoes juga......πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    5. Mungkin cari yang tidak berhubungan dengan BUMN. Cari second opinion dari pihak yang tidak ada kepentingan langsung. Faktor tidak ada kepentingan ini memang harus diperiksa sih.

      Hapus
    6. >>>Selama ini ToT kan gak berjalan benar, masa cuma disuruh ngecat? Bikin kapal ToT-nya cuma mengecat kapal, las doang. Itu orang biasa bisa. Tapi kalau ngoprek radar, kalo rusak seperti apa upgradingnya, itu gak di-share ke kita," ujar Rodon saat dihubungi, Selasa, 1 Juni 2021.<<<

      Yg dijadikan alasan kan ini ☝️.....@mas IRS

      Padahal kendala TOT disini kan kompleks 🀷

      A. Faktor internal BUMN:
      1. Keterbatasan skill&pengalaman dibidang ttt pd SDM BUMN
      2. Keterbatasan modal&fasilitas

      B. Faktor user&pemerintah:
      1. KOMITMEN, KOMITMEN, KOMITMEN !!!.....baik utk membiayai proyek yg ditetapkan lintas pemerintah dan komitmen utk menyerap produk alutsista sehingga produsen menikmati skala keekonomisan 🀷

      Darisini kan kelihatan pihak mana saja yg harus diajak rembugan .....tapi seolah olah dg satu gebrakan saja (PT TMI) maka semua persoalan akan dituntaskan πŸ™„

      Hapus
    7. Dan siapa saja SDM yg dimiliki oleh TMI dan rekam jejaknya .....masih gelap sampai sekarang πŸ€”

      Hapus
    8. Helleehhh....alasan di Damen londo koclok kompeni kok dicopy paste paklek. Ada yg kelupaan tuh paklek

      C. Fakto bahan baku Material. Gak plat baja jenis...bla...bla..bla. Yg kemudian ada yg meralat sendiri tuh....🀣🀣🀣🀣🀣

      Hapus
    9. Sebenarnya karena kompleksitas itu saya setuju kalau hire konsultan swasta.

      Tetapi memang rekam jejak PT TMI ini masih belum jelas. Kalaupun start up, minimal ada pemaparan siapa saja yg terlibat.

      Hapus
  5. Balasan
    1. Brunei dan Indonesia sama sama mayoritas Islam

      Hapus
  6. Diamankan dari Kaum KAncut FIRza

    BalasHapus
  7. Orang kaya pasti beli cash kayak Brunei,beda sama Jiran malonsss.

    NGAKU GREAD A tapi MINTANYA GRATISAN πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kl Jiran sebelah rakyatnya sendiri pun kelaparan konon lg nak shopping weapon wkwkwk

      Hapus
    2. Malons Sebelum Corona aja "AKAN, tender, cancel, Akan, tender, cancel"

      Apalagi sekarang πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  8. Yang governmentnya tak bisa kasi makan rakyatnya yg kelaparan tepi sikit kat tandas wkwkwk

    BalasHapus
  9. Kesian warga Malon sudah kelaparan karena takde pendapatan ditambah beban dengan harga Petrol Naik, Case Covid Meroket, Ekonomi Merudum, Harga DEDAK naik, Harga Minyak Masak dan Sembako naik, jual Asset Negara, Gaji PNS dipotong, gali lubang tutup lubang HUTANG, dan Mayat mati pun kena pajak.. Wkwkwkwkwkwkwkwk

    Tahniah.. Lon.. Tahniah.. GOBLOK nya..

    πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘


    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

    https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

    https://www.utusan.com.my/berita/2021/06/harga-dedak-naik-lagi-penternak-makin-tertekan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=harga-dedak-naik-lagi-penternak-makin-tertekan

    https://www.bharian.com.my/amp/berita/nasional/2021/06/825487/kpdnhep-siasat-kenaikan-harga-minyak-masak

    https://dunia.tempo.co/amp/1467846/pns-di-malaysia-sumbang-gaji-mereka-selama-3-bulan-untuk-dana-bantuan-covid-19

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ekonomi malon makin merudum dan teruk wkwkwk

      Hapus
  10. Tok! Harga BBM Resmi Naik di Malaysia

    Jakarta, CNBC Indonesia - Kementerian Keuangan (Kemenkeu) Malaysia menaikkan harga bahan bakar minyak (BBM).

    Dilansir dari The Star, harga bensin RON 97 akan naik dua sen dari 10 hingga 16 Juni. Kini harga bensin RON 97 naik dari RM 2.63 atau Rp 9.108 (asumsi Rp 3.463/ringgit) menjadi RM 2.65 (Rp 9/177) per liter.

    Namun, harga bensin dan solar RON 95 masing-masing tidak akan berubah dari harga RM 2.05 (Rp 7.099) dan RM 2.15 (Rp 7.446) per liter.

    Kemenkeu Malaysia juga mengatakan bahwa untuk melindungi konsumen dari kenaikan harga minyak global, pemerintah akan mempertahankan harga tertinggi saat ini untuk bensin RON 95 pada RM 2,05 per liter dan solar pada RM 2,15 per liter, meskipun ada kenaikan harga pasar.

    "Pemerintah akan terus memantau tren harga minyak mentah global dan mengambil langkah-langkah yang tepat untuk memastikan kesejahteraan dan kesejahteraan rakyat yang berkelanjutan," kata kementerian itu dalam sebuah pernyataan pada Rabu (9/6/2021).

    Sebelumnya, mekanisme penetapan harga bahan bakar mingguan ini diperkenalkan kembali pada 5 Januari 2019, di bawah Mekanisme Penetapan Harga Otomatis (APM).

    Link :

    https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

    BalasHapus
  11. ‘Kenapa nak ambil duit orang mati’, CUEPACS bidas JPA mengenai potongan elaun perangi Covid-19


    Abdul Rahman Mohd Nordin mempersoalkan keperluan JPA menggubal peraturan khusus untuk kakitangan awam yang meninggal dunia. (Gambar Bernama)
    PETALING JAYA: Tindakan kerajaan ‘memotong’ sebahagian elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana, sekali pun mereka meninggal dunia pada tempoh tertentu bulan depan mengejutkan CUEPACS.

    Menurut pekeliling JPA yang dilihat FMT menyebut, “bagi pegawai yang meninggal dunia pada 1 Julai 2021, pegawai (berkenaan) akan terlibat dalam pelaksanaan sumbangan ini kerana pegawai masih lagi berada dalam perkhidmatan” pada tarikh itu.

    Pekeliling itu juga menyebut sekiranya seseorang pegawai meninggal dunia pada 15 Julai, elaunnya juga akan dipotong untuk disumbangkan kepada tabung berkenaan kerana beliau dianggap masih dalam perkhidmatan pada 1 Julai.

    “Namun kadar sumbangan perlu dikira secara berkadaran, mengikut pengiraan emolumen pada bulan tersebut,” mengikut pekeliling berkenaan di bahagian “soalan lazim pelaksanaan sumbangan melalui pengurangan elaun dalam mendepani pandemik Covid-19”.

    Setiausaha Agung CUEPACS, Abdul Rahman Mohd Nordin mempersoalkan keperluan JPA menggubal peraturan khusus untuk kakitangan awam yang meninggal dunia.

    “Walaupun kita berharap semua kakitangan awam selamat dan tiada keperluan peraturan ini digunakan, CUEPACS tetap membantah keperluannya kerana ia mencerminkan seolah-olah JPA tidak prihatin.

    “Apabila seseorang meninggal dunia, ahli keluarga tentunya dalam kesedihan. Jadi, untuk menafikan mereka sebahagian pendapatan orang yang sudah tiada, adalah sedikit kejam.

    “Kenapa (JPA) mahu ambil duit orang yang sudah meninggal dunia? Adalah lebih baik kerajaan membatalkan klausa ini, “ kata beliau.

    Rahman berkata, CUEPACS tidak dihubungi oleh JPA dalam merangka syarat pemotongan elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana.

    Pada 1 Jun lalu, Ketua Setiausaha Negara, Zuki Ali mengumumkan penjawat awam bagi Gred 29 hingga Gred 56 akan menyerahkan sebahagian elaun mereka selama tiga bulan kepada Akaun Amanah Bencana.

    Menurut beliau, sumbangan itu adalah “manifestasi solidariti” kepada tindakan menteri dan timbalan menteri tidak mengambil gaji bagi tempoh sama dalam memerangi pandemik Covid-19.

    Zuki berkata, elaun terbabit adalah Imbuhan Tetap Kerajaan (ITK) bagi pengurusan tertinggi Gred 44 hingga Gred 56 dan Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA) bagi Gred 29 hingga Gred 4.

    Beliau berkata, sumbangan lebih 800,000 penjawat awam itu dianggarkan berjumlah RM30 juta.

    Katanya, bagi kumpulan JUSA A dan ke atas, kadar sumbangan adalah 50%, manakala bagi JUSA B (20%) dan JUSA C (10%), sementara Gred 44 hingga Gred 56, kadar sumbangan elaun adalah 5% membabitkan elaun ITK.

    Bagi Gred 29 hingga 41, kadar sumbangan elaun ITKA adalah RM10.

    Link :

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon semakin terukk guys.. Orang Mati Kena Covid dan Mayat Mati pun dikenakan Cukai.. wkwkwkwkwkwkwkwk

      Hapus
    2. Malon kejam cem komunis,mayat yg dah matipun kena cukai wkwkwk

      Hapus
  12. Ethiopia-Somalia-Malon (Trio ESM) adalah negara2 yg paling gagal di dunia tak mampu beri makan rakyatnya yg kelaparan wkwkwk

    BalasHapus
  13. Mintanya gratisan? Wkwk bukannya tni dapat lebih banyak dari malaysia? Oooh lupa tni ngak minta tp usa mau kasi wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kita upgrade dulu lho 🀣🀣🀣🀣,TNI AL juga bisa bikin dan upgrade sendiri

      Hapus
    2. Kita dapat derma langsung kita upgrade,bezalah dgn malon dapat derma SPH M-109 dari US tapi malon nak ingin US yg biayai cost upgrade SPH M-109 paladinnya wkwkwk

      Hapus
  14. Malaysia dapat 12 ri dapat 14 tapi yah cuman malaysia yang ngemis wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon ngemis Derma Upgrade CN235 MPA ke US.. wkwkwkwkwk

      Hapus
    2. Malon ngemis tapi berlakon kaya wkwkwk

      Hapus
  15. Klau sama2 dapat hibah yah sama2 dapat hibah jangan meremehkan yang lain wkwk

    BalasHapus
  16. Dapat hibah derma lebih banyak dari malaysia heboh tapi sama2 dapat hibah ngak heboh wkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Iri mat ??Karena amerika lebih peduli ke kita

      Hapus
    2. US hibah derma lebih banyak ke Indonesia kerana cuma Indonesia yg berani menghadapi cina di LCS

      Hapus
    3. Jangan lupa agustus bayar uang sewa kemerdekaan mat 🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      Hapus
    4. Lon Malon Bayar Hutang Merdekanya nyicil per tahun jadi nak tinggal 935Th lagi .. lho lamo nian Nih Malon Nak Merdeka apa kata Dunia πŸ€”

      Hapus
  17. Ketika Tim Khusus Puspenerbal Juanda Membuat Pesawat tanpa Awak

    Bentang sayapnya 4,5 meter. Tingginya tak kurang dari 1 meter. Desainnya unik. Terlebih di bagian ekor. Penempatan engine juga dirancang khusus. Yakni, di bagian atas. Semuanya menyesuaikan dengan misi PUTA SE-01. Yakni, tangguh di segala medan. Termasuk saat harus mendarat dan lepas landas di air.

    Didukung material full komposit serta mesin 2 tak kapasitas 170 cc, PUTA SE-01 mampu terbang dengan jarak 25−30 kilometer. Drone jenis amfibi itu memang tidak ringan.

    Beratnya sekitar 50 kilogram. Bahkan, maksimalnya bisa mencapai 75 kilogram. Artinya, masih bisa ditambah beban hingga 25 kilogram lagi.

    Meski begitu, kecepatan jelajahnnya bisa sampai 130 kilometer per jam. Waktu terbang maksimal empat jam. Bentuknya yang aerodinamis membuatnya bisa terbang hingga ketinggian 6.000 kaki. Karena itu, PUTA SE-01 digadang-gadang memiliki tugas dan misi khusus.

    Pengerjaannya dimulai pada 2019. Tepatnya pada Oktober. Dibutuhkan sekitar enam bulan untuk merancang pesawat agar benar-benar terbang. ”Meski anggota tim terbatas, alhamdulillah semua lancar,” ucap main project PUTA SE-01 Letda Laut (T) Henkky Muharrajun Nasaf.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon bisa tak bina UAV amphibi cem nih wkwkwk

      Hapus
  18. Mat Sabu aka Xavier@ dirumahmu tak kibarkan bendera putih keh om wkwkwk

    BalasHapus
  19. 50,000 orang pekerja Cleaner Sekolah.

    1. Gaji bulanan cleaner sekolah sekitar RM1,000-RM1,200

    2. Kerajaan wajibkan majikan bayar gaji pekerja walaupun tak benar beroperasi masa PKP.

    3. Tetapi Kementerian Pendidikan hanya akan bayar 60% jumlah nilai kontrak Cleaner Sekolah kepada kontraktor masa PKP.

    4. Majikan pun potong gaji Cleaner sebanyak 40% untuk elak buang pekerja.

    5. Gaji Cleaner Sekolah tinggal RM500-RM700 sebulan selepas dipotong gaji dan KWSP/Socso. Satu keluarga nak makan apa?

    Negara kita melaksanakan Gaji minimum RM1,200 sebulan di wilayah bandar utama dan RM1,100 di luar bandar.

    Kenapa pula Kerajaan memaksa majikan untuk langgar gaji minimum dengan hanya bayar 60% nilai kontrak masa PKP?

    Link :

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157987482160952&id=157851205951&anchor_composer=false&_rdr

    BalasHapus
    Balasan
    1. MGNews: Tak Adil! Gaji Kami Dah Kecil, Kalau Potong Lagi Apa Yang Tinggal? – Pekerja
      MGNEWS

      Fauzi Anuar - 1 July 2021

      MGNews: Tak Adil! Gaji Kami Dah Kecil, Kalau Potong Lagi Apa Yang Tinggal? – Pekerja
      Loading video

      Bagaikan jatuh ditimpa tangga, begitulah nasib yang menimpa kira-kira 50,000 pekerja pembersihan sekolah di seluruh negara berdepan kehilangan pendapatan apabila gaji mereka bakal dipotong sehingga 40 peratus sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika ini.

      Linl :

      https://malaysiagazette.com/2021/07/01/mgnews-tak-adil-gaji-kami-dah-kecil-kalau-potong-lagi-apa-yang-tinggal-pekerja/?amp

      Hapus
    2. Malon Kejam guys... Gaji cleaning service sekolah dipotong 40%. Malon semakin teruk.. kikikiki..

      Hapus
    3. Omaigot,gaji cleaning servicepun dipotong kerajaan malon...kejamnya 😭😭

      Hapus
    4. Betul-betul kejam MALON ini Rakyat pun dah kibarkan bendera putih tanda sudah takde makanan Wkwkwkwkw

      Hapus
  20. TAHNIAH TO INDON ... TERNYATA JEPUN LEBIH MEMILIH INDN UNTOK TOT KAPAL PERANG MOGAMI CLASS ...

    https://www.youtube.com/watch?v=qMBiMsZilqs

    BalasHapus
    Balasan
    1. Makasih to beruk malaya

      Hapus
    2. Tuh lah Jepun Lon Malon kenapa Jepun pintar kasih TOT ke Indo karena Indo sudah pandai bina kapal perang / Profesional tidak seperti Korang punya engineer teruk sangat cam idiot .. bagaimana bisa salah potong, di kasih blue print sudah, makanya kalau dikasih ToT Malon jangan sok jago .. 6 kapal mau dibina di galangan Tempatan semuanya, jadi sampah semuanya / Mubazir .. πŸ˜‚πŸ€”πŸ€―

      Hapus
  21. Sudah banyak rakyat negeri jiran ini hilang pekerjaan, tidak dapat gaji sehingga tidak mampu membayar sewa rumah dan makanan untuk keluarga.
    hampir setiap hari ada saja yg bunuh diri.
    * kami turut bersedih dan hanya bisa berdo'a semoga alloh swt. lekas mengankat segala kusasahan dan cabaran pada kalian." amin.

    BalasHapus
  22. http://garudamiliter.blogspot.com/2021/07/global-qatar-danai-49-pabrik-tank-turki.html?m=1

    BalasHapus
  23. Itu tipe ScanEagle-nya beda ama yang dimari ya?

    BalasHapus
  24. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  25. TAHNIAH TO USA... SAHABAT DAN SEKUTU MALAYSIA .. BERSAMA KITA MEMBANGUN PERDAMAIAN DUNIA ...

    PESTA HARI KEMERDEKAAN USA YANG SANGAT MERIAH ... $ JULI 2021

    https://www.youtube.com/watch?v=d8rVB0sEt3o

    BalasHapus
  26. Mengenal dan memahami FPDA

    Mengenal lebih jauh FPDA Aliansinya Malaysia dan Singapura!

    https://www.youtube.com/watch?v=fZa2tnOOgxI

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sya tanya ya,apa fungsi ikut fpda?apakah jika ada perang dunia negara2 fpda akan bantu malaysia sampai titik darah penghabisan darah gt sedangkan member fpda jg sedang perang?

      Berati malon ni cemen ya cuma berani klo ada temen2nyaπŸ˜†πŸ˜

      Hapus
  27. Walaupun sama-sama bangsa melayu nusantara ... tetapi diprediksi Indon akan lebih maju daripada Malaysia .. tetapi jangan diluapakan bahwa Malaysia akan tetap menjadi pemimpin bangsa melayu nusantara .. bukan Indon ...

    4 Sebab Indonesia Bakal Lebih Maju Berbanding Malaysia
    https://www.youtube.com/watch?v=trUytc3YjSo

    BalasHapus
    Balasan
    1. Silahkan malon klo mau maju,tp ingat klo ada mslh jgn bawa2 fpda,apalgi bawa label Grade A

      Hapus
  28. Indon masa hadapan akan diisi cerita bayar hutang, pajak naik, kemiskinan meningkat... Kesian

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sudah sembah baliho Rizieq Shihab... wkkwkwkwkwkwk..

      Sudah mengunjungi Rizieq Shihab dan Munarman di Penjara.. wkwkwkkwkwkwkwk

      Hapus
    2. Di masa pandemi covid-19 begini di Malon
      -minyak naik
      -orang mati kena cukai
      -minyak masak naik
      -dedak naik
      -elektrik naik
      -gaji kaki tangan kerajaan dipotong

      Parah guys rakyat kibarkan bendera putih minta makan kerana kelaparan wkwkwk

      Hapus

  29. Apa manfaat malo ikut member fpda? Pdhal negara2 member fpda singa,ausie,new zealand dukung negara Isroel?

    Malysia??

    BalasHapus
  30. Ini kalau kalau yang satu tu kalau tak NGUTANG ke LENDER...NUNGGAK BAYARAN... 2 je kehebatan mereka tu...wkwkwkwkwkwkwkwkwk


    lepas tu klaim GDP mereka besar....wkwkwkwkwk


    BAYAR DULU INSENTIF NAKES tu woi.... wkwkwkwkwk


    GENG PEMBUAL bikin seram guys....wkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. BAYAR DULU GAJI CLEANING SERVICE SEKOLAH tu woi.... wkwkwkwkwk


      GENG PEMBUAL bikin seram guys....wkwkwkwk



      MGNews: Tak Adil! Gaji Kami Dah Kecil, Kalau Potong Lagi Apa Yang Tinggal? – Pekerja
      MGNEWS

      Fauzi Anuar - 1 July 2021

      MGNews: Tak Adil! Gaji Kami Dah Kecil, Kalau Potong Lagi Apa Yang Tinggal? – Pekerja
      Loading video

      Bagaikan jatuh ditimpa tangga, begitulah nasib yang menimpa kira-kira 50,000 pekerja pembersihan sekolah di seluruh negara berdepan kehilangan pendapatan apabila gaji mereka bakal dipotong sehingga 40 peratus sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika ini.

      Linl :

      https://malaysiagazette.com/2021/07/01/mgnews-tak-adil-gaji-kami-dah-kecil-kalau-potong-lagi-apa-yang-tinggal-pekerja/?amp

      Hapus
  31. mau tanya dengarnya HOTEL Isolasi pun NUNGGAK BAYARAN betul ke...??? wkwkwkwkwkwk


    tanya je....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pur Katanya HMAV tarantula tampal STIKER dari Hizir Turkey tak dilirik oleh ATM Pur Wkwkwkwkw

      Hapus
  32. Malah MALON dah kibarkan bendera putih guys tanda takde makanan Wkwkwkwkw

    BalasHapus
  33. Parah! TKA China Masuk Sulawesi Selatan Belum Kantongi Izin Kerja


    Puluhan tenaga kerja asing atau TKA asal China yang masuk ke Sulawesi Selatan ternyata belum punya izin. Hal tersebut merupakan hasil investigasi dari Dinas Tenaga Kerja Pemprov Sulsel.

    Kepala Dinas Tenaga Kerja dan Transmigrasi Sulsel, Andi Darmawan Bintang mengatakan, puluhan tenaga kerja asing yang masuk ke Sulsel belum punya izin Mempekerjakan Tenaga Asing (IMTA). Izin ini harusnya dikeluarkan oleh pemerintah pusat atau kementerian.

    "Berdasarkan hasil investigasi awal, belum didapat IMTA yang dikeluarkan pemerintah pusat untuk tenaga kerja asing," ujar Wawan sapaan Darmawan kepada SuaraSulsel.id, Minggu, 4 Juli 2021.

    Ia menjelaskan tenaga kerja asing ini adalah pekerja PT Huadi Nikel di Kabupaten Bantaeng. Mereka sebenarnya sudah dikarantina di Jakarta, sebelum masuk ke Makassar.

    "Sekarang kami memastikan bahwa mereka betul-betul mempunyai izin. Dan, proses masuknya mereka bisa diterima menurut perundang-undangan yang berlaku," tuturnya.

    Bahkan, 20 orang kemarin itu adalah kelompok terbang yang ketiga kalinya. Sebelumnya, tanggal 29 Juni lalu sudah masuk sembilan orang, tanggal 1 Juli ada 17 orang.

    "Sudah tiga kali. Tanggal 3 Juli kemarin 20 orang. Totalnya, 46 orang," tambahnya.

    Wawan mengaku sudah memerintahkan Kepala UPT Pengawasan yang ada di Bulukumba, untuk segera berkoordinasi dengan Pemkab Bantaeng maupun PT Huadi Nikel. Saat ini para pekerja itu sudah di Bantaeng.

    Disnaker Sulsel akan memastikan status pekerja dulu masuk ke sana. Jika memang memenuhi syarat, maka mereka bisa lanjut bekerjan. Kalau tidak, tentu pihak migrasi akan melakukan deportasi.

    "Jadi kalau izinnya izin kunjungan, tapi dia bekerja, harus dideportasi," tegasnya.

    Pihaknya juga akan mengidentifikasi, apa saja tugas mereka di PT Huadi Nikel. Apalagi di masa pandemi seperti ini, pengawasan tenaga kerja dari luar perlu pengawasan ketat.

    "Ini harus kita awasi betul, apalagi di masa pandemi seperti ini. Apakah pekerjaan mereka memang tidak ada tenaga kerja lokal yang bisa menggantikan tugas mereka," jelasnya.

    BalasHapus
  34. korang biar betul Covid semakin parah TKA CHINA terus bemasukan...malah rakyat disuruh PPKM.... parah

    BalasHapus
  35. KASIHAN HMAV tarantula tampal STIKER dari Hizir Turkey Tak jadi dibeli ATM Wkwkwkwkw

    BalasHapus
  36. Sama macam MALON guys rakyatnya sudah takde makanan lagi wkwkwkwkw

    BalasHapus
  37. Pur kau dah kibarkan bendera putih atau belum Wkwkwkwk

    BalasHapus
  38. malah kematian di INDON hari ini saja 555 orang akibat covid dan positif hari ini 27 ribu lebih...makin parah keadaan sebelah..malah TKA China masuk lagi....

    BalasHapus
  39. Sebelah semakin aneh guys..negara lain tutup pintu..mereka buka pintu...terutama TKA CHINA bebas keluar masuk ya guys...

    BalasHapus
  40. Ibu tunggal kibar bendera putih demi beras
    01 Jul 2021

    HAZELEN LIANA KAMARUDIN

    KOTA BHARU - Seorang ibu tunggal terpaksa mengibarkan bendera putih di hadapan rumahnya di Kampung Pantai Kundor di sini pada Rabu selepas tiga hari kehabisan bekalan beras.

    Ibu kepada enam cahaya mata itu, Rohaya Che Samah, 50, berkata, tindakan itu dilakukan selepas dia bersama anak bongsunya hanya bertahan dengan biskut kering.


    "Saya selalu berkongsi kehidupan harian dengan adik yang berada di Kuala Lumpur dan dia mencadangkan saya agar mengibarkan bendera putih sebagai tanda meminta bantuan.

    "Kebetulan saya baharu sahaja lima bulan menyewa di sini dan tidak mengenali sesiapa untuk meminta bantuan," katanya ketika ditemui Sinar Harian pada Rabu.

    Selepas beberapa jam mengibarkan bendera putih dan tular di laman sosial menerusi perkongsian jirannya di Facebook, Rohaya telah menerima sumbangan makanan daripada jiran tetangga.

    Bercerita lanjut, Rohaya berkata, dia kini menyewa satu ruangan kecil berserta kemudahan bilik air dengan sewa bulanan sebanyak RM150 selepas mendapat pekerjaan sebagai pewarna kain batik di kampung terbabit.

    Katanya, sebelum ini dia yang bekerja sebagai pembantu kedai terpaksa 'berhenti' susulan pandemik Covid-19 dan kini tinggal bersama anak bongsunya yang berusia 14 tahun serta masih bersekolah.




    Rohaya menunjukkan bekalan beras rumahnya yang sudah kehabisan sejak tiga hari lalu.

    "Empat lagi anak-anak saya tidak tinggal bersama, mereka sudah berhijrah dan bekerja di kilang dan juga yang bekerja sebagai sebagai pembantu kedai. Mereka juga terkesan dengan wabak Covid-19 ini serta Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) jadi sukar untuk mereka membantu saya di sini.

    "Malah ada di antara mereka yang positif Covid-19 sehingga tidak boleh bekerja, itu yang menyebabkan kehidupan kami dua beranak semakin tertekan," katanya.

    Dalam pada itu, Rohaya turut memberitahu bahawa dia juga tidak menerima sebarang bantuan walaupun sudah lima tahun bergelar ibu tunggal kerana masalah pendaftaran perkahwinan yang sebelum ini berlangsung di negara jiran.

    Katanya, dia hanya mendapat upah sekitar RM14 sehari bergantung kepada berapa banyak kain yang dapat disiapkan dengan upah mewarna batik RM2 bagi setiap helai kain.

    Sementara itu, Pegawai Khas Ahli Parlimen Pengkalan Chepa, Muhammad Abdul Munib Zakaria dan Penghulu Mukim Pulau Kundor, Rosli Mat Hussin turut hadir ke rumahnya menghulurkan bantuan wang tunai, barangan dapur dan bertanyakan khabar.

    Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh berbuat demikian melalui CIMB 7050-96-8844 di atas nama Rohaya Che Samah.

    Advertising

    BalasHapus
  41. 20 TKA China Masuk Sulsel Saat PPKM Darurat, Imigrasi Mengaku Tidak Tahu


    Sebanyak 20 tenaga kerja asing (TKA) asal China tiba di Bandara Internasional Sultan Hasanuddin, Sabtu (3/7/2021) malam saat pemerintah menerapkan Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat (PPKM) darurat Jawa Bali.

    Kepala Divisi Imigrasi wilayah Sulawesi Selatan, Dodi Karnida yang dikonfirmasi, Minggu (4/7/2021) mengaku pihaknya belum mendapatkan laporan terkait kedatangan 20 TKA asal China di Bandara Internasional Sultan Hasanuddin, Makassar.

    Dia menduga kedatangan 20 TKA China tersebut menggunakan penerbangan domestik.

    "Saya belum dapat kabar. Sebab tidak dibuka untuk penerbangan internasional di Bandara Sultan Hasanuddin," katanya.

    Dodi meyakini 20 TKA Cina tersebut sudah menjalani karantina di Jakarta.

    Ia pun mengaku TKA tetap bisa masuk ke Indonesia, jika sesuai dengan Peraturan Presiden (Perpres) untuk di tempatkan bekerja di proyek strategis nasional.

    "Di Sulsel ini ada proyek strategi nasional yang di Bantaeng itu, kalau dia mau bekerja di situ boleh," ungkapnya.

    Sementara itu, Kepala Dinas Tenaga Kerja dan Transmigrasi (Disnakertrans) Sulawesi Selatan (Sulsel), Darmawan Bintang membenarkan adanya 20 TKA asal China yang tiba di Bandara Internasional Sultan Hasanuddin.

    BalasHapus
  42. Parah guys Rakyatnya cuma makan roti je selama 3 hari sebab tiada beras Wkwkwkwkw

    BalasHapus
  43. nah parah guys.... covid sebelah sudah semakin parah...puluhan ribu terjangkit setiap hari... anehnya TKA china bebas masuk guys....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lupa keh 110.000 TKA China sudah ada di SABAH sebelum Pandemi Covid-19.. wkwkwkwkwkwk

      Hapus
  44. RSUP Dr Sardjito: 33 Pasien Meninggal karena Oksigen Habis


    Sebanyak 63 pasien di RSUP Dr Sardjito, Yogyakarta, dikabarkan meninggal dampak krisis stok oksigen di rumah sakit rujukan pasien COVID-19 tersebut. Pihak RSUP Dr Sardjito tak menampik soal adanya 63 pasien yang meninggal itu, namun tidak semuanya karena kekurangan oksigen.



    Kepala Bagian Hukum dan Humas RSUP Dr Sardjito Banu Hermawan mengatakan, jumlah 63 pasien meninggal tersebut adalah akumulasi dari hari Sabtu (3/7) pagi sampai Minggu (4/7) pagi. Sedangkan yang meninggal karena dampak krisis stok oksigen sebanyak 33 pasien.

    "Dari data kami (Sabtu, 3/7) jam 20.00 WIB sampai (Minggu, 4/7) tadi pagi, meninggal sekitar 33 pasien, jadi 33 pasien yang meninggal karena oksigen habis," kata Kepala Bagian Hukum dan Humas RSUP Dr Sardjito, Banu Hermawan, saat dihubungi wartawan, Minggu (4/7/2021).

    Banu melanjutkan, 33 pasien yang meninggal itu pun sudah dalam kondisi tersuplai oksigen dari tabung. Mereka tak tertolong karena memang kondisinya sudah berat atau masalah klinis.

    "Pertama, mereka kondisinya sudah berat, kedua mereka tetap tersuplai oksigen meskipun dengan oksigen tabung. Yang meninggal karena dengan kondisi ventilator itu hanya sekitar 4 pasien. Kemudian yang meninggal itu 15 ada di UGD," jelasnya.



    Banu menambahkan, pada pukul 03.40 WIB tadi, truk oksigen liquid pertama sudah masuk dan mengisi tabung utama, sehingga oksigen sentral di RSUP Dr Sardjito sudah berfungsi kembali. Disusul truk kedua pada pukul 04.45 WIB masuk pula mengisi tabung sentral oksigen.

    Terpisah, anggota Komisi D DPRD Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY) Muhammad Yazid mengungkapkan adanya 63 pasien di RSUP Dr Sardjito, Yogyakarta, yang meninggal, Sabtu (3/7) kemarin. Diduga kondisi itu terkait dengan krisis stok oksigen yang dialami RSUP Dr Sardjito.

    "Hari kemarin 63 (pasien yang meninggal). Yang jelas Sardjito krisis oksigen kemarin (Sabtu, 3/7). Mulai dari pagi sampai malam sehingga yang di ICU terjadi lonjakan kematian yang luar biasa," kata Yazid saat dihubungi wartawan, Minggu (4/7).

    BalasHapus
  45. nah malah kehabisan tabung Oksigen...parah ni

    BalasHapus
  46. CLEANER’ SEKOLAH DIPOTONG GAJI 40% SEMASA PKP – KEMENTERIAN PENDIDIKAN INGKAR ARAHAN KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA
    1 JULY, 2021BY JPKK XY

    Kepada,
    Pengarang Bahagian Berita
    Suratkhabar Harian/Online News Portal
    /TV/Radio

    SIDANG AKHBAR:
    ‘CLEANER’ SEKOLAH DIPOTONG GAJI 40% SEMASA PKP-
    KEMENTERIAN PENDIDIKAN INGKAR ARAHAN KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA

    Berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0, Kementerian Pendidikan (KPM) membenarkan pengoperasian maksimum hanya 60% dari jumlah pekerja kebersihan sekolah untuk bekerja. Pada masa yang sama, Jaringan Pekerja Kontrak Kerajaan (JPKK) pula menerima banyak aduan dari ‘cleaner’ sekolah mengenai keputusan kontraktor majikan untuk bayar gaji mengikut hari kerja sahaja.

    Pemotongan gaji ini menyebabkan seramai 50 000 pekerja pembersihan yang hanya mendapat gaji di paras gaji minima menerima gaji hanya RM600-RM700 mulai bulan Jun 2021.
    Kami ingin menjemput pihak media untuk ke sidang media bersama panelis yang terdiri dari wakil-wakil pekerja kebersihan sekolah, JPKK, dan Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang akan mendedahkan siapakah dalang sebenar yang memiskinkan pekerja B40 ini?

    BalasHapus
  47. Malon kejam cem komunis,mayat yg dah matipun kena cukai wkwkwk

    BalasHapus
  48. 20 TKA Asal China Tiba di Bandara Sultan Hasanuddin saat PPKM Darurat


    Sebanyak 20 tenaga kerja asing (TKA) asal China tiba di Bandara Internasional Sultan Hasanuddin, Sabtu (3/7) malam. Kedatangan mereka menuai sorotan di tengah penerapan Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat (PPKM) Darurat di wilayah Pulau Jawa dan Bali.

    Kepala Dinas Tenaga Kerja dan Transmigrasi (Disnakertrans) Sulawesi Selatan (Sulsel), Darmawan Bintang membenarkan kedatangan para pekerja asal China. Mereka akan bekerja di smelter PT Huadi Nickel Alloy Indonesia di Kabupaten Bantaeng, Sulsel.

    "Informasi itu benar dan TKA bersangkutan bekerja di PT Huadi di Kabupaten Bantaeng," ujarnya kepada merdeka.com melalui pesan WhatsApp, Minggu (4/7).

    Petugas Disnakertrans telah dikerahkan untuk melakukan pendataan. "Staf Pengawasan Disnakertrans Sulsel masih mencari informasi terkait pemanfaatan TKA tersebut serta hal-hal lain berkaitan dengan izin-izin mereka," ucapnya.

    Terpisah Kepala Divisi Imigrasi wilayah Sulsel, Dodi Karnida mengaku belum mendapatkan laporan terkait kedatangan 20 TKA asal China di Bandara Internasional Sultan Hasanuddin. Dia menduga 20 TKA yang tiba di Bandara Internasional Sultan Hasanuddin menggunakan penerbangan domestik.

    "Saya belum dapat kabar. Di Bandara Sultan Hasanuddin tidak dibuka Internasional," kata dia.

    Dodi meyakini mereka sudah menjalani karantina di Jakarta. TKA tetap bisa masuk ke Indonesia jika sesuai dengan Peraturan Presiden (Perpres) untuk ditempatkan bekerja di proyek strategis nasional.

    "Di Sulsel ini ada proyek strategi nasional yang di Banteng itu, kalau dia mau bekerja di situ boleh," ucapnya.

    BalasHapus
  49. rakyat disuruh berkurung...TKA bermasukan..... aneh ya guys...wkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Cari dulu imigran illegal Tiongkok dan Bangla yg sdh dapat ID card

      Hapus
  50. Lupa keh 110.000 TKA China sudah ada di SABAH sebelum Pandemi Covid-19.. wkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
  51. 63 Pasien Covid-19 Meninggal Karena Oksigen Habis, Ini Klarifikasi RS


    Kelangkaan oksigen terjadi di RS Sardjito Jogjakarta, yang merupakan rumah sakit rujukan Covid-19. Pihak Direktur Utama RS sampai melayangkan surat pada Kementerian Kesehatan bahwa oksigen di RS itu habis. Akibatnya, tersiar kabar bahwa 63 pasien meninggal karena kehabisan oksigen.

    JawaPos.com mencoba mengklarifikasi hal ini kepada Sekretaris Jenderal (Sekjen) Perhimpunan Rumah Sakit Indonesia (PERSI), dr. Lia G. Partakusuma. Disebutkan dalam sejumlah artikel, bahwa ada sebanyak 63 pasien meninggal dunia dalam sehari.

    “Pasien yang meninggal tidak dipisahkan apakah memang karen kurang Oksigen atau memang sudah berat kasusnya,” tegas Lia kepada JawaPos.com, Minggu (4/7).

    Meski begitu, memastikan bahwa sejauh ini oksigen sudah dipasok kembali ke RS Sardjito sekitar pukul 1 dini hari tadi. Ia mengakui memang karena banyaknya pasien maka oksigen cepat habis.

    BalasHapus
  52. malah hingga kehabisan tabung Oksigen...

    BalasHapus
    Balasan
    1. 🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳

      HELP...HELP....HELP...HELP


      Wkwkwkkwkwkkwkwkwkwkwkkwkwkwkwkkkwkwkwkwwkwkkwwkkwkkwkwkwkkwwkwkwwkwkwkwkwkwwkkwkwkkwkwwkwkwkwkwkwwkkwkwkwkwkwkwkwkwk

      Hapus
  53. 🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳


    Malon sudah kibarkan bendera putih..jom lempar pisang....


    🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌



    Wkwkwkwkwkkkwkkwkkwkwwkkkkwkkwkwkwkwkwwkwkkkkwkkkwkkwkwkkwkkwkkkwwkwkwkkkwkwk

    BalasHapus
  54. MALON TERUK...RAKYAT SAMPAI KELAPARAN

    Wkwkwkwwwkkkwkwkwkwkkkkwkkwwkkwwkwkkwkwwkwkwwkkwkwwkwkwkwkkwkwwkwkwkwkwkwkwkwk

    Bendera Putih Berkibar Pertanda Jika di Rumah Tak Ada Makanan, Rakyat Malaysia Mulai Dilanda Kelaparan

    https://zonajakarta.pikiran-rakyat.com/internasional/amp/pr-182135366/bendera-putih-berkibar-pertanda-jika-di-rumah-tak-ada-makanan-rakyat-malaysia-mulai-dilanda-kelaparan

    BalasHapus
  55. 🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳

    HELP...HELP....HELP...HELP


    Wkwkwkkwkwkkwkwkwkwkwkkwkwkwkwkkkwkwkwkwwkwkkwwkkwkkwkwkwkkwwkwkwwkwkwkwkwkwwkkwkwkkwkwwkwkwkwkwkwwkkwkwkwkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
  56. Fuuuurr..ko sudah kibar bendera putih belum??...

    Malon teruuuuuuuuuuuk..

    Wkwkwkwkkwkwwkwkwkkwkwkwwkkkwwkwwwkwkkwwkkwkwkwkwwwwkwwkkwkwwkkwwkwkwkwkwwkwk

    BalasHapus


  57. Hahahaha ... Perilaku pejabat Indon ...

    Mentality SEMBANG .. BODOH SOMBONG INDON mengatasi wabah Covid-19 ...
    --------------------
    Mental denial

    Masalah paling mendasar dalam penanganan wabah di Indonesia

    Menyangkal realita, menganggap "baik-baik saja", "tidak kolaps", menepis laporan, tidak serius mengantisipasi & baru mulai ketika parah, dst

    Langkah no 1 pemecahan masalah: mengakui adanya masalah itu

    Meski banyak pasien COVID meninggal dunia karena tak dapat rumah sakit, tapi pejabat Indonesia tak ada yang minta maaf, beda dengan negara lain.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ngambil Cukai dari Orang Mati kena Covid udah di akui belum sama Pejabat Malon.. wkwkwkwkwkwkwkwk

      ‘Kenapa nak ambil duit orang mati’, CUEPACS bidas JPA mengenai potongan elaun perangi Covid-19


      Abdul Rahman Mohd Nordin mempersoalkan keperluan JPA menggubal peraturan khusus untuk kakitangan awam yang meninggal dunia. (Gambar Bernama)
      PETALING JAYA: Tindakan kerajaan ‘memotong’ sebahagian elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana, sekali pun mereka meninggal dunia pada tempoh tertentu bulan depan mengejutkan CUEPACS.

      Menurut pekeliling JPA yang dilihat FMT menyebut, “bagi pegawai yang meninggal dunia pada 1 Julai 2021, pegawai (berkenaan) akan terlibat dalam pelaksanaan sumbangan ini kerana pegawai masih lagi berada dalam perkhidmatan” pada tarikh itu.

      Pekeliling itu juga menyebut sekiranya seseorang pegawai meninggal dunia pada 15 Julai, elaunnya juga akan dipotong untuk disumbangkan kepada tabung berkenaan kerana beliau dianggap masih dalam perkhidmatan pada 1 Julai.

      “Namun kadar sumbangan perlu dikira secara berkadaran, mengikut pengiraan emolumen pada bulan tersebut,” mengikut pekeliling berkenaan di bahagian “soalan lazim pelaksanaan sumbangan melalui pengurangan elaun dalam mendepani pandemik Covid-19”.

      Setiausaha Agung CUEPACS, Abdul Rahman Mohd Nordin mempersoalkan keperluan JPA menggubal peraturan khusus untuk kakitangan awam yang meninggal dunia.

      “Walaupun kita berharap semua kakitangan awam selamat dan tiada keperluan peraturan ini digunakan, CUEPACS tetap membantah keperluannya kerana ia mencerminkan seolah-olah JPA tidak prihatin.

      “Apabila seseorang meninggal dunia, ahli keluarga tentunya dalam kesedihan. Jadi, untuk menafikan mereka sebahagian pendapatan orang yang sudah tiada, adalah sedikit kejam.

      “Kenapa (JPA) mahu ambil duit orang yang sudah meninggal dunia? Adalah lebih baik kerajaan membatalkan klausa ini, “ kata beliau.

      Rahman berkata, CUEPACS tidak dihubungi oleh JPA dalam merangka syarat pemotongan elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana.

      Pada 1 Jun lalu, Ketua Setiausaha Negara, Zuki Ali mengumumkan penjawat awam bagi Gred 29 hingga Gred 56 akan menyerahkan sebahagian elaun mereka selama tiga bulan kepada Akaun Amanah Bencana.

      Menurut beliau, sumbangan itu adalah “manifestasi solidariti” kepada tindakan menteri dan timbalan menteri tidak mengambil gaji bagi tempoh sama dalam memerangi pandemik Covid-19.

      Zuki berkata, elaun terbabit adalah Imbuhan Tetap Kerajaan (ITK) bagi pengurusan tertinggi Gred 44 hingga Gred 56 dan Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA) bagi Gred 29 hingga Gred 4.

      Beliau berkata, sumbangan lebih 800,000 penjawat awam itu dianggarkan berjumlah RM30 juta.

      Katanya, bagi kumpulan JUSA A dan ke atas, kadar sumbangan adalah 50%, manakala bagi JUSA B (20%) dan JUSA C (10%), sementara Gred 44 hingga Gred 56, kadar sumbangan elaun adalah 5% membabitkan elaun ITK.

      Bagi Gred 29 hingga 41, kadar sumbangan elaun ITKA adalah RM10.

      Link :

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

      Hapus
    2. Kau sudah kibar bendera putih belum??...

      🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳

      HELP...HELP....HELP...HELP

      Malon teruuuuuuuuuuuk..

      Wkwkwkwkkwkwwkwkwkkwkwkwwkkkwwkwwwkwkkwwkkwkwkwkwwwwkwwkkwkwwkkwwkwkwkwkwwkwk

      Hapus
  58. Pasca Vaksinasi di Indon hanya menghasolkan HERD STUPIDITY .... NOT HERD IMMUNITY ....

    Kasihan betol nasib rakyat Indon ... Ditipu dan diprank oleh pihak kerajaan ....
    ----------------

    Istilah herd immunity sempat ramai diawal pandemi. Jika di sebuah komunitas jumlah orang yang kebal sudah cukup banyak maka terbentuk yang namanya herd immunity, inilah yang ingin dicapai oleh negara-negara di dunia. Herd immunity ini bisa terbentuk secara alamiah, atau dengan bantuan vaksin. Cacar misalnya, setelah semakin banyak penduduk dunia yang divaksinasi cacar, virus penyebab penyakit ini dianggap telah musnah. Herd immunity terbentuk dengan baik sehingga virusnya tidak lagi bisa menginfeksi.

    Tapi di Indonesia saat ini menurut seorang epidemolog yang terbentuk adalah herd stupidity, kebodohan komunal. Saya setuju dengan apa yang diungkapkan oleh epidemiolog Universitas Indonesia, Pandu Riono. Dan pelesetan itu rasanya tepat sekali jika kita melihat kondisinya saat ini. Alih-alih ingin membentuk herd immunity malah kebodohan massal yang terbentuk saat ini.

    "Indonesia sudah lama dalam kondisi "Herd Stupidity". Perilaku Manusianya yg dorong replikasi virus, memperbanyak diri dan berubah menjadi lebih mudah menular. Manusia yg mendapat amanah jadi pejabat dan manusia-manusia lain yg tidak berperilaku 5M & enggan divaksinasi."

    Pemerintah selama ini enggan bertindak tegas, berbeda dengan China, atau India yang sampai menggunakan rotan untuk membuat jera para pelanggar prokes. Para pejabat banyak dilaporkan abai juga terhadap masalah kesehatan ini. Ada Bupati yang menuding rumah sakit sengaja meng-covidkan demi dana. Di masyarakat juga berkembang pemikiran semua ini terjadi untuk menyedot anggaran, agar bisa dikorupsi. Atau, virus ini tidak berbahaya, bisa sembuh dengan ini dan itu. Yah, namanya juga manusia, apalagi ini Indonesia. Pasti ada yang memanfaatkan situasi untuk keuntungan pribadi, pasti ada. Tapi itu bisa kita urus terpisah, atau kita urus nanti karena ada yang lebih urgent.

    Down playing covid dengan alasan anggaran, alasan ekonomi, alasan pariwisata menyebar di masyarakat. Masyarakat Indonesia yang lebih suka nonton sinetron ketimbang baca jurnal ilmiah atau belajar dari yang baca jurnal ilmiah, kebingungan dengan apa yang terjadi. Celakanya mereka lebih mendengar para influencer ketimbang para ahli di bidang ini.

    Ada yang menganggap ini semua bisnis, supaya pengusaha bisa menyedot keuntungan sebanyak-banyaknya dari penjualan alat antigen, hingga obat-obatan. Padahal sejak dulu kesehatan itu menjadi bisnis, gak ada yang aneh dengan itu. Ada unsur bisnis dibalik obat-obatan yang diproduksi, mau itu panadol, obat kina, obat cacing, obat nyamuk pun bisnis. Karena dibalik obat-obatan itu ada orang yang harus dibayar, bahan baku yang harus dibeli, dan sebagainya. Memang selalu ada unsur bisnisnya, yang terpenting produsen obat masih mematok dengan harga wajar, jika memang murah ya murah, jika memang mahal ya mahal.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hahahahaha ...... Indon satu ini tampaknya adalah aalah satu kurban setelah divaksin ... makin bebal dan bodoh ....

      Hapus
    2. Kl covid-19 malon tak mengganas tak mungkin malon lockdown nasional wkwkwk

      Hapus
    3. Hahahahaha ...... Malon satu ini tampaknya adalah aalah satu kurban bayar Cukai Mayat Covid... makin stress dan gila ....

      Hapus
  59. Rakyat telah dikurung sejak sebelum Raya.

    Bulan Mei, Jun dan Julai berlalu begitu sahaja namun belum nampak lagi penghujungnya.

    PKP 2.0, PKP 3.0/3.1, Total Lockdown, PPN, PKPD bergilir-gilir berlalu.

    Bantuan masih kurang dan lambat sampai.

    Kewangan negara semakin sakit setelah RM600 bilion dibelanja kerajaan PN tanpa hasil yang nyata.

    Wang untuk biayai program vaksin pun hasil korek tabung simpanan.

    Kerajaan tak stabil. Ketua sakit.

    Nak bersidang di parlimen, berbakul-bakul alasan.

    Menteri-menteri pun dah kurang berbunyi tentang keadaan Covid-19.

    Paling pahit ialah negara masih catat kadar kematian Covid per kapita antara paling tinggi dalam dunia tiap-tiap hari sejak dua bulan lalu.

    Akibat kesilapan bersambung kesilapan yang diulang-ulang kerajaan yang degil.

    Sukar untuk percaya tapi ini realitinya.

    Ini benar-benar berlaku.

    Ini situasi sebenar di negara tercinta hari ini.

    https://m.facebook.com/timeline/post/edits/?cid=10157989691010952&refid=52&__tn__=-R&_rdr

    BalasHapus
  60. Inilah bukti bahwa industri muzik malaysia adalah yang terbaik dan number one di Asia ..

    Indon jangan dengki dan iri ya ...
    ----------------

    Malaysian artiste Alena Murang has done the country proud as she picked up two international awards recently.

    The music video for Alena's single Warrior Spirit bagged two gongs at the International Music Video Awards in Britain — Best Asia And Pacific Music Video and Honourable Mention For Best Costume. The music video is directed by Alena's cousin, Sarah Lois Dorai.

    Warrior Spirit is one of the eight songs available in Alena's new album titled Sky Songs which was made with the support of the communications and multimedia ministry and the Dayak Cultural Foundation.

    In an interview with StarLifestyle in April this year, Alena — who is of Dayak Kelabit and European ancestry – said the album is steeped in stories about her ancestors. Four of the songs are in the endangered language of Kelabit, one in Kenyah and one in English.

    “This album is my way of preserving our beautiful heritage in the hope that it is still there for our children and the future generations to accept and appreciate,” Alena, 32, said.

    For the music video of Warrior Spirit, Alena and her team were inspired by the culture of the people of Borneo, mainly Sarawak.

    “We wanted to showcase the beauty of our Borneon cultural heritage amplified by fashion-forward aesthetic that speaks the spirit of a modern warrior. I’m beyond ecstatic for the honourable mention from IMVA and I hope the world can appreciate the beauty of Borneo through this music video,” said Alena's stylist Saerah Ridzuan in a press statement.

    Alena added that she is proud of her team who had put in a lot of effort in the making of the music video which was released at the end of May, 2021.

    "It’s been a really rough period for people in film and music so it’s heartwarming to have achieved not just creating this music video, but also the added bonuses of these international awards. We can do great things when we work together,” the singer said.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Baru di Asia,singer Indonesia Agnez Mo dah mendunia di Grammy award USA wkwkwk

      Hapus
    2. Ya ambil lah semua malon buat kalian..

      Hapus
    3. Siapa itu Agnez Mo... Pedangdut kah ? Kami X pernah dengar dan tahu namanya...

      Hapus
    4. Mana ko kenal kerana singer ko cuma terkenal di Asia wkwkwk

      Hapus
    5. Musik malaysia itu gak ada yg kreatif cendrung membosankan

      πŸ˜…

      Hapus
    6. Duancukann kokk....ini fornil kok malah mbahas musik

      Hapus
  61. Defence Security Asia
    30 Juni pukul 06.59 ·

    Beberapa penduduk di Jalan Foochow, Kuching hari ini mengibarkan bendera putih di halaman rumah mereka dengan harapan ada insan yang boleh membantu menghulurkan bantuan.

    πŸ“Έ Rushdan Manan/BERNAMA


    Defence Security Asia Jika ada sahabat-sahabat di sana, jom hulurkan bantuan.

    Abu Ghaib Haa tggu apa lagi yb menteri negara pasola pasir berdengong,..kerja la.

    Alexander Francisco Aduh..baru limpas area sana. Tak nampak bendera putih kat sana. Rasa nya dah ada belum orang bantu ni

    Safuan Mohd Taib Mahmud kroni Madey tak datang bantu ke? berpuluh tahun kumpul harta semasa jadi Ketua Menteri.

    Moneh Pekon Yg diprtua tu kayaraya bilion..pu..kk..mmkkkk punyr yg diprtua

    Moneh Pekon Yg diprtua tu kayaraya bilion..pu..kk..mmkkkk punyr yg diprtua

    Ya Tp yb nik abduh cakap suruh berdoa.

    BalasHapus
  62. Malaysia Defence Review
    10 hrs ·

    Kegagalan Kerajaan Malaysia memenuhi keperluan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) melibatkan perolehan aset-aset baharu menyebabkan ATM masih aktif mengunakan aset-aset berusia untuk perkhidmatan ketiga-tiga cabang perkhidmatan ketenteraan Malaysia.

    Ini dapat dilihat Tentera Darat Malaysia (TD) masih aktif mengunakan persenjataan anti-armor M-40 recoiless gun, Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) masih lagi mengunakan kapal peronda KD Sri Johor dan KD Sri Perlis dan Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) dengan helikopter Sikorsky S-61A-4 Nuri.

    Rata-rata aset-aset berkenaan telah menjangkui usia 50 tahun dengan kebanyakannya mula berkhidmat sejak tahun 1960an.

    Beberapa aset-aset baharu sepatutnya diperolehi ATM bermula 2010. Langkah penjimatan, pemotong bajet serta penilaian semula dilakukan kerajaan sejak 10 tahun lalu. Namun ia adalah retorik sahaja untuk menutup kelemahan pengurusan kerajaan dan menguruskan dana dan perbelanjaan kerajaan.

    TD sepatutnya menerima Sistem Armor Artileri Bergerak M109A5 Self Propeller Howitzer (SPH) pada tahun hadapan. Namun pada Februari 2020, Panglima Tentera Darat (PTD) mengumumkan pembatalan perolehan M109A5 atas sebab kos mengoperasikan dan penyelenggaran yang agak tinggi.

    M109A5 SPH berkenaan ditawarkan oleh Amerika Syarikat menerusi Excess Defense Articles (EDA) dengan 30 buah yang merupakan bekas milik Pengawal Kebangsaan Amerika Syarikat (USNG).

    Dilaporkan M109A5 berkenaan akan dinaiktaraf ketahap M109A6/A7 Paladin dikenali M109A5+. Bagaimanapun, kos naiktaraf serta alat gantinya agak mahal dilihat diluar kemampuan kerajaan untuk membiayai dalam tempoh yang panjang.

    TLDM setelah menerima 2 buah kapal frigat Kelas Lekiu merancang untuk menambah bilangan kapal kombatan bagi meningkatkan keupayaan armada TLDM.

    Pada awalnya, TLDM menerima tawaran untuk mendapatkan 2 buah frigat Kelas Jebat Batch 2 iaitu masih mengekalkan rekaan sedia ada kapal frigat Kelas Lekiu namun dipanjangkan dan dipertingkatkan persenjataan.

    Ia melibatkan pengunaan radar dan sonar generasi baharu serta Vertical Launcher System (VLS) Mark 48 yang membolehkan kapal melancarkan misil anti-udara Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM).

    Selain itu, United Kingdom turut menawarkan kapal tempur Type 26 Global Combat Ship (GCS) kepada Malaysia. Namun agak sukar untuk Malaysia mendapatkan serta mengoperasikan kapal tempur sebegitu yang sepatutnya dikelaskan sebagai kapal Pembinasa (Destroyer) dan bukannya kapal frigat.

    Mengikut spesifikasi asas ia akan dilengkapi 32 unit cell pelancar VLS Mark 41 yang mampu melancarkan misil anti-udara ESSM, Standard, misil anti-kapal selam VL-ASROC serta misil kruiser Tomahawk. Selain itu, terdapat 24 cell unit VLS untuk misil anti-udara Sea Ceptor.

    Type 26 GCS turut dilengkapi meriam 127mm BAE Mark 45, 2 unit meriam automatik DS30M dan 2 unit Close-In Weapon System (CIWS) Phalanx. Selain itu, Type 26 CGS dilengkapi 8 unit pelancar misil anti-kapal Harpoon atau Naval Strike Missile serta 2 unit berkembar 3 untuk pelancar torpedo MU Impact atau Mark 54 MAKO.

    BalasHapus
    Balasan

    1. Namun kerajaan memilih Littoral Combat Ship, kapal frigat Kelas Maharaja Lela yang diasaskan daripada kapal korvet Kelas Gowind dari Perancis yang dilihat sesuai dengan bajet kerajaan. Akan tetapi, 6 buah yang ditempah gagal disiap mengikut waktu ketika ini dan masih bergelut untuk menyiapkan kapal pertama walaupun telah mencapai 80% untuk disiapkan dan diserahkan kepada TLDM.

      Selepas menerima jet pejuang jenis Pesawat Tempur Pelbagai Guna (MRCA) Sukhoi Su-30MKM, TUDM memerlukan Pesawat Sistem Amaran Awal & Kawalan (AEW&C) untuk meningkatkan keupayaan pengoperasian aset-aset udara.

      Pada 2013, Northrop Grumman telah menawarkan E-2D Advance Hawkeye kepada Malaysia dengan kelulusan kerajaan Amerika Syarikat. Pada masa berkenaan, E-2D Advance Hawkeye masih lagi proses percubaan oleh Tentera Laut Amerika Syarikat (USN) dan dijangka dioperasikan menjelang 2015.

      Namun, Malaysia tidak membuat perolehan dan menjadikan Jepun penguna varian eksport pertama dan tunggal E-2D Advance Hawkeye ketika ini yang mula menerima pesawat berkenaan tahun lalu.

      Kegagalan ATM mendapatkan aset-aset baharu seperti yang dinyatakan dilihat telah menyukarkan pengoperasian secara amnya. Ketiga-tiga cabang perkhidmatan ATM terpaksa memastikan segala aset-aset sedia terus relevan walaupun sepatutnya diganti atau mendapatkan teknologi baharu.

      ATM dijangka terus bergelut untuk membuat perolehan dan aset baharu berdasarkan Rancangan Malaysia Ke-12 & 13 (RMK12 & 13) berikutan penularan virus Covid19 ketika ini.

      Malaysia Defence Review MDR


      Murad Aziz Sangat2 setuju dgn statement admin. Inilah hakikat sebenar kepayahan atm kita utk menjaga kedaulatan negara.

      Abu Muiz Sedih. Kecewa.

      Fizz Zackriez Klo la krajaan ambik type 26 global tu...mau tercedok jiran2 sebelah.

      Madie Fida Setuju tu.. deatroyer 2biji pn ok..

      Sh Zulkifle Jgn kata nak Beli, yg NK Di hibahkan pun tgk mcm tu je terlepas..

      Malaysia Defence Review Sh Zulkifle hibah mmg bg free, nk refit pki semula bukan murah mcm M109A5 kos ratus juta dollar

      Sh Zulkifle Malaysia Defence Review itu la pasal refit pun tak mampu kalau nk beli baru lagi la susah

      Din Dun Malaysia Defence Review better beli yang ceaser france punya tu je.

      Malaysia Defence Review Din Dun Caeser tu dari tahun 1990an, lama2 rasa xberbaloi

      Frederick Tawi Garu kepala je lh tengok kemajuan pertahanan negara kite ni��

      Obi Wan Makan Ubi sedih aku baca

      Ghazali Halim Dulu megah....sekarang tercorot di bawah

      Eddie Zaidi Time ekonomi bagus taknak beli time ekonomi down baru lah nak shopping bagi faham betul doktrin malaysia ini.

      Mohd Azani Jusoh Masa tu kerajaan sedang sibuk membangunkan 1MDB

      Jaz Abd Malik Sad but true

      Fa Mi FahiMi Percayalah...klu ada kapal yg harga rm50....maka yg tu la akan jd pilihan kerajaan..itupun 2 buah..ffbnw..

      Kovacs Kuznetsov Patutnya tawaran destroyer patut amik since x banyak pengeluar Akan beri tawaran tersebut.kalau nak dapat destroyer between Kita buat sendiri or joint venture.dah cukup baik tawaran destroyer for LCS
      If RMN amik boleh masuk under LCS with 4 GSC and 8 GOWIND Akan 23th and 24th frigate squadron.

      Malaysia Defence Review Kovacs Kuznetsov sepatutnya 27 NGPV diteruskan dgn 2 buah Type 26/ 2nd Batch Jebat Class

      Tejah Nathan Malaysia Defence Review kalau ngpv ganti dgn lcs 27 buah dgn 12 heavy frigate pergh

      Hapus
    2. Kovacs Kuznetsov Malaysia Defence Review kalau 27 gunboat pun buat apa.if rasa beban sangat guna jelah NPGV and FAC. 16 MEKO 100 like kedah with 8 fully equipped and 8 gun boat plus 8 MEKO 200 based on sachen class. Many commonality you easy to train sailor and spare part.bentuk 4 skuadron with 3 di LCS and Satu di selat melaka.
      For FAC amik Skjold-class corvette to patrol selat melaka and sea state 3 area along coastal line. Mungkin 8 buah bentuk 2 skuadron, 1 di selat melaka dan 1 dekat ESSCOM

      Aliff Ezmann tahlah min.nak harapkan orang politik ambik kisah pasal negara,memang idakler.diorang ambik kisah pasal kroni jer
      barangkali nak tunggu Malaysia kene serang barulah menggagau nak beli memacam.barangkali nak tunggu ada kapal bergerak atas tanah Malaysia ni cam sultan fateh dulu buat��

      Malaysia Defence Review Alif Zikry program 15 to 5 tu berlaku bila kerajaan amik langkah nk berjimat dan potong bajet
      Pembelian 4 buah LMS adalah contoh, murah, mudah dan janji ada
      Mindef dgn ATM ada jawatankuasa perolehan, permohonan dana atau bajet bukan keputusan MOF tp dari Mesyuarat Kabinet dgn diluluskan Perdana Menteri, Setiausaha Perbendaharaan last Menteri Kewangan
      Mana2 negara mana ada direct boleh dpt dana perlu jln proses yg sama termasuk tender
      Isu campurtangan politik mmg xleh lari kebanyakan GLC dipegang oleh ahli politik dan company swasta oleh penyokong parti politik.Perkara nie pun perkara biasa cuma org kita mungkin baru tau atau baru nk amik tahu sedangln benda nie dh berlaku sejak merdeka ������

      Asrizal Rusli Min, tentang AEWC tu boleh ke kalau TUDM convert je Bombardier Global Express VIP yang sedia ada dalam inventori kepada AEWC dengan pemasangan radar Erieye dan sistem berkaitan kat pesawat tu? Mungkin murah sikit kos. Tapi kalau susah jugak pacak je lah politaik bingai kat atas tu..biar guna mata dan telinga diorang je sebagai pengawasan. ��
      *ayat last tu gurau je

      Muhd Harrith Hnya mampu membaca smbil menyumpah-nyumpah, tgk tawaran2 dri UK untuk kapal pembinasa dgn US untuk AWACS, ATM sepatutnya dh setaraf dgn Singapore Armed Forces. Even klau beli skit2 pun, patut semua aset2 lama ATM dh digantikan sedikit demi sedikit.
      Ada sedikit kepelikan dlm isu pembelian aset2 ATM ni, klau tgk rekod pembelian, Malaysia byak beli aset2 dri pengeluar baru ataupun negara baru, jarang aset2 ATM beli dri batch yg sama

      Haziq Othman Payah min kita semua rakyat sedih sgt bila bab pertahanan di anaktirikan sbb politik.buat projek mega yg besar ada pula duit ratusan billion bB pertahanan nak bagi rm10b pun berkira2 ditambah lg ahli politik yg bebal kata negara nak berperang dgn sapa tu pun satu petanda sial juga tu.patutnya kerajaan kena ambil berat sbb ni jaminan keselamatan pada masa depan yg negara jiram masing2 berlumba perkuatkan pertahanan mereka.yg kita ni ibarat buat relax buat peace

      Iejard Iejard Gagal peroleh disebabkan situasi politik yg xpernah stabil sejak 22 tahun yg lepas

      Muhammad Asyraaf Lekiu batch 2 ada 12 cell MK48/56,yang bermakna 24 misil ESSM boleh diisi pada satu2 masa. Last2 kena cancel

      VitaBerapi HotDamn Memalookan isu LCS 6billion sangkut dgn kapal belum sea trial. Hampeh! Itulah. Semua nak buat sendiri......lepas satu, satu jahanam.

      Najib Ibrahim Kerajaan seolah tidak ambil berat akan pertahanan negara...keusangan aset2 makin terlihat setiap kali perarakan hari merdeka...kecelaruan politik negara byk memberi kesan pada perolehan aset baru... Sedih tapi harus d telan. Harap2 perolehan LCA untuk tudm tidak d batalkan.. Jenuh dah dok kaji.. Sampaikan yg menkaji pun dah pencen

      Danial Adam Kalau lah ambik Kapal yg UK offer cmpur Mistarl yg French offer masa tu dah gah TLDM tapi hancur dek politik

      Aiman Thaqif Tawaran aset semua padu2 tp sayang seribu kali sayang

      Hapus

    3. Fahrulruzi Mohd Jusoh Dah tak rasa apa - apa sebab dah terbiasa dengan keadaan ini.. Seolah ada satu kuasa hitam menutupi mata kerajaan biarpun pernah beralih pentadbiran ,tetapi kuasa hitam itu masih ada..... Percayalah... Kuasa hitam itu amat kuat kerana ianya mampu memicit telur sesiapa sahaja yang menjadi kerajaan di bumi Malaysia ini.....

      Mohd Zairol Fahrulruzi Mohd Jusoh bukan kuasa hitam, tapi kuasa komisen dan up harga... Tak ada benda 2, kira tak jadi beli la...

      Mohd Zairol Fahrulruzi Mohd Jusoh dengan puak2 komisen dan up harga ni, bukan leh berkiasan dah... Kena kata terang2...


      Madie Fida MBT batch kedua pn senyap ja.. Kapal Selam sepatutnya 6 buah (jika ikutkan keperluan) tp sampai skrg masih 2 buah saja.. mmg Kerajaan kita gagal memenuhi keperluan ATM. Satu olahan pendapat yg baik tuan.. ����

      Kchik Evans Tu lahh masa kewangan tengah okayy tak de covid19 tak nak tambah aset2 ,masih berkira-kira haa.. ni bila dh covid19 haa pening mana satu nk diutamakan sekarang..

      Daniell Daniesha Dgn 70 menteri mentabir rakyat 32juta pun payah

      Bukh AZ Type 26 ni mmg xsesuai kn min utk operasi dkt msia ni kn?

      Mohd Azharul Izwan Azhar Bukh AZ mampu berangan laaa... Sbb tu bg ak kekuatan pertahanan bukan sekadar optimum.. Tp maximum... Baru orng nk buli pn pikiaq 2 3 kali...

      Mohd Azharul Izwan Azhar Malaysia Defence Review fuhh kalau laaa kita ada destroyer...tp mampu angan2 mat jenin laaa... Nk perang ngan sapa kan??... Hahahaha

      Bukh AZ Mohd Azharul Izwan Azhar tgk utube td type 26 ni hrga die sebiji usd 350 juta bsmaan 1.4 billion ringgit... Klo jd atm amek dlm rm 8 billion brbaloi do

      Mohd Azharul Izwan Azhar Bukh AZ itu harga dari pengeluar... Nuhhhh yg jerung2 lapaq nk menketedarah pn nk jgk... Pasti akan lebih...

      Mohd Azharul Izwan Azhar Bukh AZ kalau gov ikot harga mcm tuan bg tu mmg berbaloi kalau xdak jerung2 masok mengadap...

      Bukh AZ Mohd Azharul Izwan Azhar bese la nk slmt dr jerung brg us je la xtaw la klo british ni mcm us gak kna tya admin

      Malaysia Defence Review Mohd Azharul Izwan Azhar Kelas Jebat Batch 2 nk bg kt Shipyard yg baru nk up mungkin ada harapan jd mcm LCS dgn NGPV sbb yg suggest company tu bukan kaleng2, NGPV gagal dia bg projek baru janji kroni kenyang projel kelaut

      Mohd Azharul Izwan Azhar Malaysia Defence Review xboleh ka upgred kedah class fully weapon???...mngkin modal xtinggi sgt...

      Mohd Azharul Izwan Azhar Malaysia Defence Review aduhhh... Sbb ada perangai mcm ni laa rosak habis semua...bg projek jaa nk komisen...palabana....

      Mohd Azharul Izwan Azhar Malaysia Defence Review pening pikiaq pasal ni...dahla dok kena rogol ngn china... Adoiii...jenuh navy kita dok kuda yg mna dok ada...lg xreban... Lg tu laaa belasah..

      Eddie Zaidi Malaysia tak beli aset pertahanan beli suka beli kereta vellfire tahun depan merc pula..

      Muhammad Nasrullah Maknanya kelas jebat batch 2 mungkin "wujud"?.....ke dah takde sbb ganti dgn LCS kelas maharajalela...?...

      Malaysia Defence Review Muhammad Nasrullah cancel dan pilih LCS

      Malaysia Defence Review Muhammad Nasrullah satu lg 2 biji RM6 Billion BAE mintak

      Muhammad Nasrullah Malaysia Defence Review Mahal nya....xda ke berita yg gembira sikit min?....berita sedih jee...bila laa LCS ney nk selesai....

      Ω†Ψ§Ω† Ω…Ψ§Ψͺ ΩŠΩˆΩ†ΩˆΨ³ Kerajaan Malaysia yg harus bertanggungjawab diatas lompong ini.

      Azlan Awang Kechik Slogan kita pakai sampai reput dah xleh pakai kita pakai buluh runcing


      MALON BUDGETNYA CIPUT, TAK DE WANG, TAK DE DUWIT, KERAJAAN MISQUEEN.

      Hapus
  63. KATA ORANG AWAM PUR...

    Malaysia Military Power
    8 hrs ·

    Bayangkan dalam MMP ni, ramai orang awam faham yang aset laut kita perlu diperkasakan. Mereka ni orang awam, lagi kuat mendesak agar kapal-kapal TLDM seperti NGPV dilengkapkan dengan persenjataan, program pembinaan kapal LCS yang tertanggguh dilaksanakan semula, yang barua menyebabkan program LCS tertangguh dibawa kemuka pengadilan.

    Ini semua suara orang awam.

    Mereka semua adalah pemegang taruh dan ada kepentingan dengan TLDM.

    Mereka semua nak yang terbaik untuk TLDM agar pegawai dan anggota dapat menjalankan tugas dengan baik, dapat aset yang bagus dan terkini.

    Ini orang awam ni.

    The government need to buck up! TLDM juga kena tegas dengan kerajaan. Rakyat ramai sudah banyak kali bersuara dan mendesak agar TLDM diperkukuhkan. Kita tak nak lagi dengar alasan tak ada dana. Banyak cara modenisasi boleh dibuat tanpa perlukan selori duit.

    Kita ni sekarang diambang penghujung musim tengkujuh. Pada masa ini, angkatan pengawal pantai China bersama flotilla nelayan mereka akan datang berbondong-bondong menjarah hasil laut kita, dalam ZEE kita.

    Takkan nak biar dan tengok saja kerajaan?

    Jangan bagi asalan Covid lah, itu sempadan negara kita Covid tak Covid tetap juga cuba dibolosi PATI dan segala macam jenis penyeludup kontraban. Nelayan asing tetap masuk ceroboh. Lihat la statistik tangkapan yang dibuat pasukan keselamatan kita. Takkan tak cukup justifikasi?

    MMP


    Bahrom Baharin sy pembayar cukai...nk jugak tgk tldm ade aircraft carrier satu ��

    Giggs Pernah baca hasil laut 4-5 billion napelah orang2 politaik ni x boleh fikir kuatkan tentera laut untuk kawal

    Azam Mustafa Untuk TUDM plak harap kerajaan dpatkan LCA baru 36 bijik dan tmbah Heli EC725

    Izzulz Nazmi nak lagi 'best', lagi dua hari, pengawal pantai China boleh lepaskan tembakan pada mana2 kapal yang 'ceroboh kawasan' dia

    Suhaimie RI Dari kerajaan barisan ke pakatan harapan, masuk pulak pakatan nasional tidak ada banyak beza untuk ATM.. Apa sahaja isu masih masih lagi berpusing pusing.. Aku sampai nak give up dah dgn kerajaan nie.. Tapi tak boleh give up jugak.. Sapa lagi rakyat nak harap kan.. Apa pon bertabahlah wahai sahabat semua khasnya TLDM dlm isu yg di post nie..

    Lie Ayob Negara kita d kelilingi laut, jd perlu la, klau kat tngah pdang psir x pa la x beli pun..

    Ayie Azzahari Org awam dh berbuih mulut nk maki.. tukar kerajaan tu kerajaan ni smua sama je bila bab pertahanan

    Sam Sul btol tu. klu bkn sbb politik yg muke2 mcm bontot kuali,mesti aset kite lengkap. bla dorg yg pegang duit negare,masing2 pelahap utk kepentingan sendiri temasuk jeneral2 yg pencen tuu...yela bkn duit aku,duit org aku blanjekn. duit aku simpan bwh tanah hehe.

    Mohd Muliadi Bab pertahanan ni dulu kini dan selamanya sama ja... Tak larat nak kecewa da

    Sehasta Tigabara Setuju... Saya orang awam yang sedih dengan kerajaan kerana benteng negara tidak diberikan peruntukan untuk aset2 yang lebih ampuh malahan seperti diambil ringan seperti orang membina pagar menggunakan kayu reput... ��

    Ahmad Zaidi Ahmad Muni Betul...tahukan kita semua ...bahawa kerajaan china dah mula claim ..malaysia ni adalah wilayah ke 20 mereka?

    Mohd Azhari Amzah Undi dari rakyat yg prihatin pasal aset & keselamatan negara ciput je... sebab tu kerajaan (org politik yg pegang kuasa) buat2 buta tuli je.

    Syah Miy Tak kira sapa yg menjadi kerajaan.. bajet untuk aset ketenteraan mesti kurang.... Belum masuk yg cakap ATM takperlukan aset lagi.. jahanam lah menteri ² gaji besor tp tak pandang pun dekat ATM ni... Tu tak campur yg nak ambik untung atas angin lagi... Bukannya depa x tau, depa tau tp pejam mata

    Aim Aim Da berapa bnyk alarm da bunyi kat laut champa tu.. Tp dia org still but mcm xde apa2 jek.. Apa ada dlm otak tu x tau la

    RedzOne Peace Aree-Daa Pyh klau nk hdap mentaliti otak MP yg xsuka beli alatan pertahanan.membazir la,nk perang dgn sape la.bila jd isu mula nk slahkn geng lwan.bila beli alatan berkaitan MP laju je.naik elaun laju je tp bab lain lembap mcm siput babi.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Matt Lipp Menteri kita takda yg bersungguh ttg penambahan aset pertahanan negara. Klu ada pon sekadar cukup syarat menjalankan tugas. Kesungguhan tu tak nampak. Yg dilaungkn hanya nk menuju negara maju.

      Yee Wen Foo Op benteng sudah harus dilaksanakan sebelum Covid smua ni tapi politik politik ni langsung tak peduli kn kedaulatan negara, dari segi aset pula juga tak nak bagi peruntukkan besar, kesian tentera kita,urusan tentera pun dipolitikkan

      Man Malinja gantilah sapa pun jd gomen
      sama ja...

      Red Haw tapi pesawat pun tak cukup nk jaga ruang udara negara

      Nakajima Zen Selesaikan masalah fit but not with kapal kapal TLDM, SELESAIKAN SEGERA ISU LCS.

      Roy Vanessa Selagi banyak jerung dlm kerajaan,sembang apa pon x guna.Dari 2009 lg ,tidak nampak apa hala tuju pertahanan kita...Lihat LCS.itu satu contoh yg paling menyakit kan Hati Rakyat..!

      Aliff Latif Rasa kesian betul dgn anggota keselamatan kita..nk buat kerja pun susah.

      Ahmad Dave Kes penganti Nuri cthnye,kalo rakyat x desak rasenye x merasa dpt H225M skrg. Pakai Nuri sampai reput.. NGPV kalo kite desak diupgrade dgn misil rasenye menjadi x?

      Mohd Faizul Ahmad Dave rakyat msia x mcm rakyat indo kalau desak siap berdemo. Rakyat msia dlm maya jer la. Bab ngpv tu x blh slhkan gov sepenuhnya, salah tldm jugak sbb x pernah request pd gov dan xde pun dlm mna2 perancangan tldm utk pasang misil. Setakat sembang time interbiu wartawan, time speech ada la tp on paper....telo ayam....tldm yg x serius. Tldm lbh fokuskan penambahan dan penggantian aset.

      Mohd Shiddiq Razali sungguh...semua aset atm harus diperkasakan..kita xnk ketinggalan

      Azrul Sani Bila mrk dtg nanti LCS tu pn xkn siap juga. Kapal no 1 pn lebey kurang 50% complete jadi klau nk abiskn kene amek lebih kurang 6 bulan. Klau nk kapal dgn cepat tambah bilangan Damen OPV tu. Kapal TLDM agak rumit tpi MMEA lg simple, jadi lebihkan kuantiti kapal2x nie dulu.

      Neo Geng Mungkin juga kerajaan Akan bagi alasan darurat min.china Tak Akan masuk Masa darurat.. china jaga hati jiran Masa darurat �� yg masyukkkkk buat Masa ni org2 di atas kayangan tu.

      Manuk Bagak Klu x silap, Januari 23 yg lepas, media melaporkan Kerajaan China dah gubal Undang2 utk bagi kelulusan kapal coast guard China menggunakan kekerasan utk mempertahankan hak dorang d laut China Selatan. Meaning ready lah nak gaduh d tengah laut bila2 masa jer dri sekarang. Mungkin 30mm lwn 30mm kta boleh menang tp don't forget pasal escalation. Kerajaan China pun lain mcm jer konpiden skrg, boleh siap sound Kat Pakcik Joe lagi, warning US x mampu kekang China dgn kudrat yg sedia ada.

      Zainul Ariffin Pasang taring fully armed kedah class.
      Kedah class batch 2.
      Tambah kapal selam.
      Tambah keris class fully armed.

      Laskar Cinta Zainul Ariffin tambah buleh bang tapi budget kat parlimen banyak mangkag2 yang x undi untuk lulus...kalau aset canggih2 dapat banteras jenayah,mangkuk2 ni dah x da bisness

      Ma Soffi Lantik Menteri Pertahanan dari Panglima Atm,,mereka yg faham akan kedaulatan negara

      Iejard Iejard Ma Soffi dlm boustead ada gak bekas panglima.. x siap gak LCS tu

      Laskar Cinta Ma Soffi lantik dah lantik tapi diorang ni ade perangai Yes Man...tau nak pakai org tengah dan sibuk kira komisen

      MohdFadzli Mfs Malaysia Military Power rasa mcm nk suruh buat mcm junta ja, tp tu lah, nnt raykat kata xblh maju plk��
      Emm, tp junta myanmar dh siap dah nk bagi vaksin dr oxford kt frontliner dan ahli politik diaorg, kan!?... Maju lah kira tu.

      Sharil Esa bagi aku konsep2 cmni sume konsep syok sdri je.. dlu kapal ngpv yg sememangnye patut ade prsenjataan ampuh utk hadap kapal china yg ceroboh pon ade konsep 'bole bubuh mcm2 tp saje xmo boh'..last2 smpai sudah xboh2.. ni kan plak nk boh kat kapal pesisir pantai plak.. ��

      Malaysia Military Power Sharil Esa dah itu je mampu nak buat mcm mana kan

      Hapus
    2. Abdulfakar Abuhassan Idea bagus tu..pkai letak kontena weapon system unt kapal..klau x silap idea ni dah lama..sepatutnya kapal kapal jenis kd kedah dulu dilengkapi persenjataan kontena mcam ni..kan?

      Az Xforces Senang olah gerak dan plug n play.. amat2 sesuai dgn situasi kita dan bajet yg xpenah cukup dr kerajaan.. keputusan pun xpenah2 nk final.. kaji dan terus mengkji.. harap idea kontena ni akan amat2 dipertimbangkan oleh gomen


      Malaysia Military Power Az Xforces takkan pertimbangnya percaya la ������

      Ahmad Dave Rasenye 4 biji LMS ni kekal sbgai kapal patrol show of presence & reconnaissance. Tgk NGPV,kapal teknologi Jerman lebih canggih n besar 10 thn sampai kesudah kekal cmtu. Ni plak kapal kecik dari China n sistem electronic dari China,mmg x la.. TLDM pon dh cari model bru utk LMS batch 2. LMS ni jgk pembelian politik utk mengeratkan lg hubungan dgn China ms zmn bang Jib dlu

      Assyraaf Arriffin Kalau letak kontena kosong aje pun,pastu lalu2 kt LCS pun dh boleh buat pihak tertentu tertanya-tanya hahahaha

      Fahrulruzi Mohd Jusoh Salah TLDM jugak asal vip / menteri melawat kapal mesti bawa naik kapal besar... Selalunya jebat lekiu la kena .. Jadi dua buah ni ja la yang di agungkan masuk tv surat khabar mesti ada ayat
      " aset tercanggih " maka menteri pun percayalah.. dan diceritakan pula pada rakyat jelata.. Enjin kapal masih sedap bunyinya.. di susuli kenyataannya bodoh kita nak perang dengan siapa , kita amalkan sikap diplomasi.. Diplomasi hotak kau... Jiran kau dah beli parang, pisau, golok nak ambil tanah , kau masih sibuk berus gigi untuk beri senyuman manis pada jiran ..Lain kali menteri datang melawat bagi je naik fac m, fac g, mcmv, laksmana class bawa belayar satu hari.... Pilih hari yang laut bergelora... Biar dia minum muntahnya sendir....kau Ingat Malaysia ni berjiran dengan Bolivia..?? Nicaragua..??? ...Honduras..??? Nepal..??? Costa rica..?? kalau ini negara jiran Malaysia tak apa kalau kekuatan TLDM seperti sekarang..!!!!

      Endra Explora Fahrulruzi Mohd Jusoh itu biasa..berlakon tu penting yg penat..geng bawahan jgk. Xd plk menteri yg naik PC class kn..bru tau aset usang utk tasking..bg besar tembolok menteri jela dr beli aset baru..puii

      Wan Remie Bagi tau menteri,,, klau x mampu,,, mengalah la gan China,,, ikut kata China,,, laut China selatan milik dia,,, bagi jee laaa,, takut jadi peristiwa China gan Vietnam dulu,,, yg penting gaji menteri mesti tinggi,,,,

      Mar Bob Rasanya kalau orang politik ni dulu Ade hati Dan perasaan mungkin kita Dan
      1. Beli rooivalk 6 biji
      2. Dapat 2 kelas lekiu batch 2
      3. Trade in hornet kita dengan 16 biji super hornet
      4. Trade in mig29 kita dengan 6biji su30mkm
      5. 18 biji Caesar SPH
      6. 2 mistral class
      7. Program ngpv Kedah xde salah laku Dan dah Ade 27 biji Sekarang
      8. 29 palladian SPH
      Yg lain Aku xingat ape lg yg pernah dioffer

      Muhammad Lukman Hakim Mar Bob ura2 kita nk beli rooivalk menyebabkan sg beli apache,tpi xbeli pon

      Mar Bob Muhammad Lukman Hakim dulu acah2 kita Ni beli aset semua nk lwn SG, sekarang rasenya nk kejar bot nelayan Vietnam pon xckup tgn

      Noh Dean Muhammad Lukman Hakim jgn lupa kita ada SSBN halimunan ...tau..bukan LCS shj halimunan

      Fiezul Anwar Muhammad Lukman Hakim siap dh anto g training heli eurotiger..last2 bebird pn xnmpk muka lg

      Pendekar Harimau Berantai Mantap min,alasan covid,la ,tiada dana la,alasan lapukkkkkkk!merapuuu!!

      Erman Jeep Kedah tu buat lagi 10bjik..ngam

      Serting Ulu ngam ape bendanya, yang ade sekarang pun ade meriam je

      MohdFadzli Mfs Perancangan sblm pembuatannya mmg dah ada, sbb tu buat kapal yg xsampai 1k tons ni... Cuma tunggu budget jer dr kerajaan utk melaksanakan modul tu... Ahli politaik yg xberapa nk patriotik ni ada will power ke nk luluskn budget...?

      Malaysia Military Power MohdFadzli Mfs ahli politiaik siap2 kensel projek


      HARIMAU ASIA JE...

      Hapus
  64. 14 & 12 banyakan mana, kl gempur kate 12 lah tuh🀣🀣🀣

    BalasHapus

  65. Bob Muhammad Lukman Hakim dulu acah2 kita Ni beli aset semua nk lwn SG, sekarang rasenya nk kejar bot nelayan Vietnam pon xckup tgn ( nah ini Malon yg pikiran & jiwanya sehat, gk ky Gempur & Xavier aka Mat Sabu idiot )

    BalasHapus
  66. SUPER BIG PROMO DI SITUS SAHABAT KARTU
    =============================================
    Hai Teman - Teman Smuanya, Yang Hobi Bermain Judi Online
    Anda Merasa Capek, DEPOSIT Teruss..Tapi Tidak Pernah Withdraw ?
    =============================================
    Nikmati Seluruh Game Berkualitas & Raih Kemenangan Anda Di SAHABAT KARTU!!
    Game Yang di Hadirkan SAHABAT KARTU Yaitu :
    * Poker Online
    * BandarQ
    * Domino99
    * Bandar Sakong
    * Sakong
    * BANDAR66
    * AduQ
    * Sakong
    * Perang Baccarat
    * Perang Dadu
    * BDQQ ( New Game )

    ==========================================
    SPECIAL PROMO KHUSUS MEMBER SETIA SAHABAT KARTU
    - Minimal DP & WD Cuma Rp. 20.000
    - BONUS CASHBACK 0.5% ( Setiap Hari Senin )
    - REFERRAL 20% ( Seumur Hidup )
    - 100% NON ROBOT & 100% TANPA ADMIN BERMAIN
    - 100% GAMPANG MENANG
    - JACKPOT HARIAN HINGGA JUTA RUPIAH
    - MENERIMA DEPOSIT VIA PULSA TSEL
    ======================================
    AKSES KAMI DI LINK RESMI :

    => skartupkv.org


    =====================
    * Livechat : SAHABAT KARTU
    * LINE : Cs_sahabatkartu
    * Whatsapp : +855886427216

    Sahabatkartu: Situs Poker Online, DominoQQ, Domino99, BandarQ Terpercaya

    BalasHapus
  67. sdominohoki.info Merupakan Salah Satu Situs yang terpercaya Di Indonesia
    dominowin99 Memiliki Permainan Yang Mudah Dimainkan & 100% Mudah Menang Lohh..
    Cukup Dengan 1 USER ID Anda Bisa Bermain 10 GAME Berkualitas :
    * Poker
    * Domino99
    * AduQ
    * Capsa Susun
    * Sakong
    * Bandar Poker
    * BANDARQ ONLINE
    * BANDAR66 ONLINE
    * Perang Baccarat
    * Perang Dadu
    * BDQQ ( New Game )
    +++++++++++++++++++++++++++++++
    AKSES LINK ALTERNATIF TERBARU :
    - sdominohoki.net

    < Contact Us >
    Info Lebih Lanjut Hubungi :
    W.A : +855974599065


    Sahabatdomino : Situs QQ Online, Agen Domino99 dan BandarQ Online Terbesar Di Asia

    BalasHapus