09 Juli 2021

Łukasiewicz - PIAP Delivers Another Batch of EOD Robots for the Indonesian Military

09 Juli 2021

PIAP Gryf robots (all photos : Łukasiewicz - PIAP)

On July 5, the ŁUKASIEWICZ Research Network - Industrial Institute for Automation and Measurements PIAP announced the delivery of another GRYF EOD class (Explosive Ordnance Disposal) medium pyrotechnic robots for the Indonesian armed forces. Functional commissioning and training for sappers of the land and air forces of this country took place on June 22-25 this year.

The contract was for PIAP GRYF medium pyrotechnic robots. One set included: a mobile robot PIAP GRYF, a handle for a recoilless pyrotechnic ejector and FNK (Freeze Neutralizing Kit), an active fiber optic winder and a FNK freezing device.


The ŁUKASIEWICZ Research Network - Industrial Institute for Automation and Measurements PIAP is a supplier of mobile robots to most types of Indonesian armed forces, i.e. the Navy (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut, TNI-AL), Air Forces (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Udara, TNI-AU) and Land Forces (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Darat, TNI-AD). Products under the Ł-PIAP logo have been on the market since 2014. The previous delivery was made in the first quarter of 2017.

PIAP GRYF is a robot used for reconnaissance of terrain and hard-to-reach places. By means of a manipulator with 5 degrees of freedom and a gripper jaw clamping function, it is possible to pick up loads weighing up to 15 kg. The robot's wheels can be easily disassembled, which reduces the size of the robot, and thus facilitates action in narrow spaces. Thanks to the applied drives, the robot efficiently overcomes uneven terrain and obstacles with an inclination angle of up to 45 °. A special feature of the robot is its excellent maneuverability.


Low weight (48 kg) makes it easy to transport and carry the robot, and its modular design allows for quick and easy change of additional equipment. The PIAP GRYF mobile robot is adapted to work with a variety of additional equipment, such as: pyrotechnic ejector, semi-automatic smoothbore shotgun, X-ray device, explosives vapor sensor, winders with fiber optic and a bus for remote explosives firing (10 robots for KGP).

The FNK device is a remote freezing system manufactured by CSL in England, designed to supply liquid nitrogen to hazardous packages in order to temporarily neutralize the power source or freeze all materials in liquid form.

103 komentar:

  1. disiram terus guys... jangan bimbang rakyat tanggung semua....

    Wkwkkwkwkkwkwkkwkwkwkwkwkkkwkkwkwkwkwkkwkkkwkkkwkwkkwkwkkkwkkkwkwwkkwkkwkkkwkwkwkkwkwkwkwkkwwkkkwkwkkwkwkwkkwkwkwkwk




    https://amp.kompas.com/internasional/read/2018/08/20/13445411/pm-malaysia-minta-bantuan-china-atasi-masalah-fiskal-negara

    BalasHapus
  2. Kereta Cepat Batal, Malaysia Bayar Rp1,1 T ke Singapura!
    Thea Fathanah Arbar, CNBC Indonesia
    NEWS 29 March 2021 19:17


    Jakarta, CNBC Indonesia - Proyek kereta cepat yang kontroversial antara Malaysia dan Singapura memasuki babak baru. Malaysia telah membayar SG$ 102,8 juta atau setara dengan Rp 1,1 triliun (asumsi Rp 11.000/SG$) kepada Singapura sebagai kompensasi pembatalan proyek.

    Dalam pernyataan bersama pada Senin (29/3/2021), pemerintah kedua negara mengatakan jumlah tersebut merupakan penyelesaian penuh dan final sehubungan dengan penghentian perjanjian bilateral untuk mengembangkan jalur tersebut.

    Dilansir dari AFP, Senin (29/3/2021), jalur kereta api sepanjang 350 kilometer (217 mil) itu diharapkan memangkas waktu perjalanan antara negara kota itu dan ibu kota Malaysia, Kuala Lumpur, menjadi 90 menit dari empat jam atau lebih dengan mobil saat ini.
    Baca:Polisi Malaysia Sebut Warga RI Rencanakan Bunuh Mahathir


    Singapura menandatangani kesepakatan untuk membangun jalur kereta cepat pada tahun 2016 dengan pemerintahan perdana menteri saat itu Najib Razak. Tetapi nasibnya diragukan setelah Najib dikalahkan dalam pemilihan umum dua tahun kemudian.

    Penerus Najib, Mahathir Mohamad, mengatakan ingin membatalkan proyek tersebut untuk meninjau proyek infrastruktur besar yang disetujui oleh pendahulunya.

    Konstruksi kemudian ditangguhkan selama dua tahun atas permintaan Malaysia dan proyek tersebut akhirnya dibatalkan pada Desember 2020, setelah runtuhnya pemerintah koalisi Mahathir.


    MALON INGIN SAINGI INDONESIA,TAPI SAYANG..MALON KEDEKUT DUIT GAEZ,MALAH BALIK BERHUTANG KE SPORE



    WKWKKKWKKWKWKKKKWKWKKWKWKKKKWKWKKWKWKWKKKKKKKKWKKWKWKWKKWKWKWKKKKKKKKKKKKKWWKWKWKKKKKWKKKKKKWKKKKKKWKWKKWKWKWKKWKWKKKWKWKWKWKWKWKWKWKWKKWKWKWKWKWKWKWKWKWKWKKWKWKWKKWKWKKWKWKWKWKWKWKWKKWKWKWKWKWKWWKWKWKWKWKWKKWKWKWKKWK

    BalasHapus
  3. Malaysia Jual Aset Negara untuk Bayar Utang
    Reporter: Bisnis.com
    Editor: Dewi Rina Cahyani


    Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad. Sumber: EPA-EFE/straitstimes.com

    TEMPO.CO, Jakarta - Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan pemerintah menjajaki penjualan sejumlah aset strategis di dalam dan luar negeri untuk membayar utang negara.

    “Kami akan menjualnya dengan nilai berapa pun yang dimiliki. Biasanya, jumlahnya tidak terlalu besar, tetapi tetap saja, jumlah yang terakumulasi akan menjadi besar,” katanya dalam sebuah wawancara, seperti dikutip The Star, Rabu, 18 September 2019.

    Namun Mahathir belum dapat memberikan rincian mengenai aset mana saja yang dapat dijual, karena ada proses negosiasi yang sedang berlangsung untuk menemukan harga yang tepat. Properti yang dijual tak termasuk yang terletak di Iskandar, Johor.

    Advertising

    Advertising
    “Tidak, karena properti di Johor telah terjual dan uangnya telah dibayarkan bukan kepada kami, tetapi kepada orang yang menjual tanah sehingga bukan yang kami cari,” ujarnya.

    Mahathir mengatakan bahwa pemerintah Pakatan Harapan tengah berupaya memulihkan uang yang hilang karena skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Pemerintah saat ini menanggung beban utang yang cukup besar dari pemerintahan sebelumnya.

    Selain menjual aset, Mahathir mengatakan bahwa Putrajaya telah menunda proyek kereta cepat Kuala Lumpur-Singapura serta proyek lain yang diangkap tidak perlu. Mahathir juga mengatakan bahwa menekan kesenjangan keuangan dan ekonomi antara ras, daerah perkotaan, dan pedesaan negara bagian juga menjadi prioritas pemerintah saat ini. Dia mengatakan masalah distribusi kekayaan yang tidak merata dan tidak adil di negara ini perlu diperbaiki.

    “Ya, kami perhatikan bahwa distribusi kekayaan di negara ini tidak merata dan bahkan tidak adil. “Misalnya, antara perkotaan dan pedesaan, ada perbedaan besar. Kita perlu memperbaikinya,” katanya.

    “Seluruhnya telah ditinjau, dan kami merasa bahwa kami perlu mendistribusikan kekayaan secara adil karena jika ada perbedaan besar, maka akan ada antagonisme dan hal tersebut dapat meningkat dan pecah menjadi kekerasan, ” katanya.


    TERUUUUUUUK...TERUUUUUUUUUK..TERUUUUK


    ASET NEGARAPUN MUSTI DU JUAL BUAT BAYAR UTANG,PARAH


    Wkwkkwkwkwkwkwkkkwwkkwkwkkwkkkwkkwkwkkwkwkkwkwkwkwkkwkwkwkwkkwkkwkwkwkkwkwkwkkwkwkwkkwkwkkwkwkwkwkkwkwkkwkwkwkkwkwkwkkwkkwkwkkwkwkwkwkwkkwkwkwkwkwkkwkwwkwkkwwkkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwwkwkwkwkkwkwkwkwkkwkk

    BalasHapus
  4. Kasih min artikel dri malaysia kasihan gempur stress di DS imbas MDR MMP dikarantina !

    BalasHapus
  5. “Mahatir Mohammad minta China membongkar semua jalan Tol”

    “Mahatir Mohammad minta kepada Negara China untuk membongkar semua jalan Tol yg tidak berkualitas. Bawa semua ke China MRT, LRT, Pembangkit Listrik yg rusak semua berkualitas rendah ke Negara China dan Mahatir Mohammad mengusir semua Tenaga Kerja China serta Membuldozer 3 Kawasan Pabrik di 3 Pulau di Malaysia…”, salinan narasi selengkapnya di (5) bagian REFERENSI.


    WOOOOOOOOY Bongkar woooooooy...masa bikin jalan tol,lrt,mrt dan pembangkit listrik guna duit negara lain,parah malon ini gaez


    Wkkwkwkkkwkkwkwkwkkwkkwkwkwkkwkwkwkkkkwkkkkwkwkkkkwkkwkwkkkwkkkkwkkwkkwkwkkwkwkwkkwkwkwkwkwkwkwkwklklwkwkwkwkwkkwkwkwkkwkwkwkwkkkwkwkwkwkwkwkkwkwkwkkwkwwk

    BalasHapus
  6. Malaysia Is Staggering Down the Road to Failed Statehood
    The country used to punch above its weight on the global stage. Now, white flags seem like a surrender to dysfunction.

    https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-07-08/malaysia-raises-the-white-flag-on-the-road-to-failed-statehood

    BalasHapus
  7. Łukasiewicz - PIAP Delivers Another Batch of EOD Robots for the Indonesian Military

    ----------------------------

    tukan ape guwe bilang PANDEMI pon kite teruszz blanja,

    JOM SHOPPING SOPING, ada WARGANYET KEFANASAAN...kabuurr diaaa haha!🔥🔥🔥

    BalasHapus
    Balasan
    1. om pit? .. keknya salah kamar om ILW haha!🤭🤭🤭

      Hapus
    2. Xaxaaxaxxa....maaf....maaf...td jga pas liat the police jd nya tulisanya agak melenceng xaxaxaxaxx...maaf...maaf ompal xaxaxxxa

      Hapus
  8. Mantap yg punya robot dan kerjasama bidang robot khusus kemiliteran

    BalasHapus
  9. Jumat, 09 Juli 2021
    Dislitbangad Gelar Ujicoba Senjata Lawan Tank
    Serta sertifikasi
    https://www.dimensinews.co.id/wp-content/uploads/2021/07/IMG-20210709-WA0115-e1625817281903.jpgUjicoba Alcotan 100 ★

    Dinas Penelitian dan Pengembangan TNI AD (Dislitbangad) menggelar kegiatan ujicoba (sertifikasi) Senjata Lawan Tank (SLT) Instalaza C90 Reusable, C90-CS, Alcotan-100 (M2), FTV Rifle Grenade dan Alhambra Hand Grenade buatan Instalaza Sa Spanyol di Batujajar, Bandung, Jawa Barat.

    Demikian disampaikan Kepala Kepala Dinas Penelitian dan Pengembangan TNI AD (Kadislitbangad) Brigjen TNI Terry Tresna Purnama, S.I.Kom., M.M., dalam keterangan tertulisnya, Kamis (8/7/2021).

    Bakal dapat mainan baru

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tinggal tunggu waktu saja ttd kontrak kalau udah jalani sertifikasi seperti ini

      Hapus
    2. SLT, senjata lawan tank..
      kok gak SMT, senjata musuh tank haha!💥💥💥

      Hapus
    3. Harusnya SAT om pal
      Senjata Anti Tank hehe

      @type12
      Betul bgy setelah dpt diuji dan dpt sertifikasi tinggal tunggu TT
      Modernisasi senjata infantri

      Hapus
  10. Webinar bertajuk:

    "Offset, Transfer of Technology dan Rencana Modernisasi Tentara Nasional Indonesia" yang diselenggarakan oleh PT. Semar Sentinel. Dihadiri oleh para narasumber yang sangat berkompeten di bidangnya. Banyak informasi penting seputar teknologi dan industri pertahanan di Tanah Air yang dipaparkan.

    Berikut ini linknya:

    https://youtu.be/3JFoPyk8AEM

    Semoga Industri Pertahanan Indonesia semakin mandiri, maju dan modern di masa depan.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pak andullah ini semangat sekali share webinar soal perencanaan moderenisasi TNI ke masa yang akan datang 😂

      Hapus
    2. Soalnya isinya daging bro. :)
      Jadi kita bisa tahu proses procurement dan kondisi INHAN kita.

      Hapus
    3. Connie dicariin kemenhan tuh... https://news.detik.com/berita/d-5637880/asisten-khusus-prabowo-minta-connie-bakrie-klarifikasi-mafia-alutsista?tag_from=wpm_nhl_4&_ga=2.260463240.485691414.1619174319-1845199851.1617451060

      Diminta KPK ngeles.. Karepe opo arep dadi tukang fitnah...

      Hapus
  11. numpak promosi haha!🥳🥳🥳

    kami suka Italy,
    kami suka FREMM

    frigat besar, bukan kaleng kecik cem sebelah

    kesian apalagi yg gak sanggup shopping soping = sila minggir gutbai..FANASSSsss haha!🔥🔥🔥

    JOM SHOPPING SOPING...brangkaatttt haha!🔥🔥🔥

    gegare ini, ada WARGANYET KEFANASAN 7 kliling haha!🤭🤭🤭

    terusin gaez, keknya FANASSSsss semaleman haha!🔥🔥🔥

    👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇

    FINCANTIERI WILL PROVIDE 8 VESSELS TO INDONESIA The Group has been awarded the program for the Navy of the Asian Country 10 June 2021

    Trieste, June 10, 2021 – Fincantieri, one of the most important shipbuilding groups in the world, and the Ministry of Defense of Indonesia, have signed a contract for the supply of 6 FREMM class frigates, the modernization and sale of 2 Maestrale class frigates, and the related logistical support.

    https://www.fincantieri.com/en/media/press-releases/2021/fincantieri-will-provide-8-vessels-to-indonesia/

    BalasHapus
  12. https://www.cnnindonesia.com/internasional/20210709173055-106-665620/warga-malaysia-akan-gelar-aksi-bendera-hitam-tuntut-pm-mundur

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yang penting bukan bendera 🏳️‍🌈 ini yang dikibarkan 🙈

      Hapus
  13. Jgn kasih kendor min... 😁

    BalasHapus
  14. Lanjutkan min Sekalian Uji coba sertifikasi Senjata anti Tank Alcotan 100(M2) di post

    Hihi

    BalasHapus
  15. https://milmag.pl/robot-piap-gryf-w-centrum-szkolenia-strazy-granicznej/

    Diartikel ini dijelaskan kalau PIAP GRYF bisa bertugas sebagai robot patroli, mudah-mudahan jika ditugaskan ke daerah perbatasan ga ada nyuri 😂

    BalasHapus
  16. Kaya Singapura... Kirim tabung oksigen

    BalasHapus
    Balasan
    1. https://www.google.com/amp/s/www.cnnindonesia.com/ekonomi/20210531064449-92-648569/indonesia-kirim-2000-tabung-oksigen-lagi-ke-india/amp
      ------------
      Indonesia pun kirim 4.000 tabung oksigen ke India waktu itu 😂

      Hapus
    2. Terus kenapa memangnya..nyet....Singapura sahabat Indonesia....Malaya babunya Singapura.. wkwkwkw

      Hapus
    3. Lah kirim tu kerena nak tunjuk acting bergaya, hakikatnya dalaman serba kekurangan... Biar miskin asal bergaya... Macam tu lar

      Hapus
    4. Oh iya donk kita penuh gaya....dari pada elo Nyet...bangsa bipang...wkwkwk

      Hapus
    5. Tu lar masalah korang, nak tunjuk gaya, tapi hakikatnya kelaparan 😢

      Hapus
    6. Eeiiittt terang aja singapo kirim bantuan,

      Lah kita abis shopping soping 10.000 bijik oksigen konsentrat yg nilainya$$$ haha🤑🤑🤑

      Dibanding 200 tusan tuw mana berasa okm DARUW bah lama2 1cc jgk luh cem warganyet KL... sini setor jidat dolo TUNG TUNG TUNG l🔨🔨🔨 haha!😜😜😜

      ——————————

      “Jadi 30 unit oksigen konsentrator yang merupakan bagian dari 10.000 unit yang dibeli pemerintah Indonesia hari ini dikirim dari Singapura melalui penerbangan, sisanya dikirim via laut bersama dengan tabung silinder yang diisi oksigen,” ujar Luhut dalam keterangan pers Kemenko Marves, Jumat.

      https://nasional.kompas.com/read/2021/07/09/11455821/beli-10000-unit-oksigen-konsentrator-dari-singapura-luhut-hari-ini-datang-30

      Hapus
  17. Sure rakyat Singapura terjamin beras, vitamin, dan kesihatan bermutu tinggi, kerena tu Singapura bantu negara dunia ke 3

    BalasHapus
    Balasan
    1. Masalah dengan elo kenapa.Nyet....Failed state

      Hapus
  18. Singapura ni tak suruh rakyat kumpul donation vitamin untuk nakes diorang 🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kadrun iblis berotak babi wkwkwk wkwkwk

      Hapus
    2. Itu urusan Singapura Nyet....urus saja bendera putih elo ...monyet


      Hapus
    3. Ko kena suruh donation vitamin kat nakes tak?

      Hapus
    4. Eleh otak babi ko malaya wkwkwk

      Hapus
    5. Ko cuba hirup oksigen berkuality dulu

      Hapus
    6. Oksigen berkuality spt apa?

      Hapus
  19. Tahniah Singapura, tunjuk negara ber tamadun tinggi penuh quality, tak macam itu tu, rajin songlap 🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Singapura bertamadun Nyet....kalau Malaya.. babunya China bipang...

      Hapus
    2. Kadrun iblis kelaparan wkwkwk wkwkwk

      Hapus
    3. Silahkan pindah negara,drpd jdi beban ente

      Hapus
    4. Kasihan monyet malaya....kadrun

      Hapus
  20. Kadrun iblis melolong lolong karena gak dapet nasi bungkus lagi wkwkwk wkwkwk

    BalasHapus
  21. Si malaya ini selamanya berotak babi wkwkwk wkwkwk

    BalasHapus
  22. Akun Malaya
    Silahkan kamu pindah negara ke singapura,dprd kmu nyampah disini.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sampah dia tuh om Garuda

      Hapus
    2. Biasa pengangguran akut tu om.....penghamba nasi bungkus

      Hapus
    3. Nganggur sih urusan dia om Satria tapi gak usah berulah di sini,berisik kayak di kebun binatang

      Hapus
    4. Emang dia kan pwnghuni kebun binatang @om stryker.....kliatan dr cara bucara dan bentuk congornya

      Hapus
    5. Wisma atlet msih ada ruang buat akun si malaya,dpt nasi gratis 3x sehari suntik gratis,obat gratis.

      Mari dek Malaya bocil mari2

      Hapus
  23. 🐒🦧🐒Malaya.....monyet kadrun

    BalasHapus
    Balasan
    1. Penghianat hukumya mati @om meneer.....ketemu orangnya kita slepet rame rame pake biji salak

      Hapus
  24. Eh malaya ketemuan yuk sama gue, pengen tau gue wujud elu kayak apa....berani gak elu

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ntar abis liat wajahnya kita smekdon bareng bareng om xaxaxxax

      Hapus
    2. Gak akan berani dia nunjukin batang hidungnya om Satria

      Hapus
    3. Klo laki y ttp kluar....tpi klo gk nongol sukanya nongol d belakang y brti banci akut tu....bener brti perkiraan ane om stryker xixiiixx

      Hapus
    4. @Stryker
      Om ajak² ya kl ketemu sm Malaya, kl memang dinegara beruk kita samperin, masalah ijin, ntar cb sy hub sodara atan dikonsulat sana..slang ajaib standby!

      Hapus
  25. BENDERA HITAM.........

    ====UMNO Keluar Pemerintah Malon Bubar.....

    BalasHapus
  26. Malaya minggat da 3 tahun dari rumah,pak RT bilang orang tuanya malah senang,beras dirumah awet,Bu RT kasihan sebenarnya am Malaya,kok ibunya kehilangan sendok waktu arisan Ampe sekampung dicari,tpi Malaya minggat ibunya malah seneng

    BalasHapus
  27. https://www.cnbcindonesia.com/news/20210709184200-8-259690/mahathir-mohammad-daftarkan-partai-baru-ke-pemerintah

    BalasHapus
  28. Connie dicariin kemenhan tuh... https://news.detik.com/berita/d-5637880/asisten-khusus-prabowo-minta-connie-bakrie-klarifikasi-mafia-alutsista?tag_from=wpm_nhl_4&_ga=2.260463240.485691414.1619174319-1845199851.1617451060

    Diminta KPK ngeles.. Karepe opo arep dadi tukang fitnah...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lagi kenah covid sana loe temenin gih

      Hapus
  29. Tdk terdenger beritanya tau² barang nongol..beda sm JIRAN BERUK sebelah, ditender dijangka dan dicancel🤣🤣🤣..Ruk Beruk kenapa gk pd mati aja lo🤣🤣🤣

    BalasHapus
  30. https://m.kumparan.com/kumparannews/response/alasan-edhy-prabowo-beri-fasilitas-untuk-3-sespri-wanita-bentuk-perhatian-1w6HtZ49yVT

    BalasHapus
    Balasan
    1. https://m.kumparan.com/kumparannews/edhy-prabowo-minta-dibebaskan-saya-punya-istri-salihah-dan-3-anak-1w6G3qa1Nc7

      Hapus
  31. Selamat malam.....Malingsial FAILED STATE...kata Bloomberg Loh...wkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. MeneerSakti9 Juli 2021 18.23

      Malaysia Is Staggering Down the Road to Failed Statehood
      The country used to punch above its weight on the global stage. Now, white flags seem like a surrender to dysfunction.

      https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-07-08/malaysia-raises-the-white-flag-on-the-road-to-failed-statehood

      Hapus
  32. BERITA LAMA TAPI TETAP SESUAI UNTUK KERAJAAN DARUL KELAKAR

    Malaysia Military Power
    October 29, 2019 ·

    Akhirnya Mengaku

    Selama ini teka silang kata Menhan kita akhirnya terjawab

    MD530G dah dibayar dan disahkan oleh Menhan sendiri.

    MD530G telah siap sebanyak 98% oleh Pembuat MD Helicopter.

    Dah Siap dan tunggu nak hantar

    Tiba-tiba

    Boleh cakap

    Tentera tidak mahu pakai dan nak bagi kepada kementerian lain atau bawa ke Mahkamah

    Apa ini apa ni

    Sekarang ini faham ke idok

    Aset Putar kita ini dah laa sedikit

    MMP juga dikhabarkan projek MD ini adalah projek Wahyu.

    Hawat kalau wahyu tidak boleh guna laaa?

    Hawat yang program MIG29N tu dulu bukan projek wahyu ke dulu?

    Elok ja kita pakai sampai 20 tahun sampai jadi mothball kat PU Kuantan sekarang.

    Kenapa Projek MD530G tu kalau kononnya Wahyu tidak boleh digunakan oleh PUTD?

    Untuk rekod, pembelian MD530G dulu datang dari hasil lawatan Presiden Obama ke Malaysia dahulu.

    MMP memang tak setuju bab projek-projek wahyu ini tetapi memandangkan kekangan aset pastu jenis kerajaan yang ada dulu dan sekarang jenis kedekut nak belanja kat ATM.

    MMP rasa teruskan je laah Perolehan tersebut

    MMP merasakan helikopter MD530G perlu ada di ESSCOM untuk pengunaan penguatkuasaan dan rondaan serta penyusupan pasukan khas untuk sebarang operasi khas di Esscom.

    SPRM dah masuk campur kan dan buat siasatan

    Ambil Tindakan pastu buat pendakwaaan

    Kami Sokong

    Hukum Jerung-jerung ini

    Tapi

    Jangan jadi Sombong sangat

    Aset yang ada pun sekarang dah habis perah

    Yang nak datang sekarang

    Berlagak x nak pakai

    Yang Projek Wahyu tu untuk kerajaan Sekarang jangan lagi dok buat dah.

    Lawan

    MMP


    Abdul Haris If you read Marhalim Abas report it is due to the user suddenly change mind...40 minutes on the air might not be sufficient

    Malaysia Military Power tu sbb MMP cakap PUTD tidak setuju sejak 2014 lagi..dan kerana ituj kami nyatakan perolehan ini bersifat wahyu semata-mata..dan sebab itu juga kami tekankan benda dah bayar..kena pakai sebab duit dh bayar..perolehan MD530G ini sama dengan MIG29N\

    Mohd Zulkifli Azman Only 40minutes on the air? Patut la putd xnk. Tp barang dah siap,terima jela kan

    Muhammad Hanif Gill Abdullah Abdul Haris 40 minutes..? ��

    Osman Jailani nak ronda ape 40minit.. dah la bayar mahal berkali ganda.

    Muhammad Franz Firdauz Kalau dpt balik duit 100 juta tu propose putd beli h145m ni...xnk jugak beli lagi aw109 ckupkan 12 dn lps tu armkan mereka haha

    Kan Tai Chee Heli kepala bulat ni mmng jd ayam dgn airwolf aje doh

    Muhammad Faiz Noordin Jgn risau min, industri pertahanan antarebiasa dh paham Malaysia skrg tgh bertarung nyawa membayar hutang rm1 tiriliyun bak kata atuk the legend

    Sirpesal Faisal Ambil je la. Pesawat tu agile dan sesuai dgn negara kita. Baik ada daripada tiada helikopter tempur. Kalau bajet sejemput buat la cara sejemput. Filipina rileks je beli cobra second janji blh guna

    Abu Navaradeeforty Jangan kata bahan mentah, drawing untuk fabricate engine pun tak ada, metallurgy recipe untuk buat engine pun tak ada hahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Taib M Taib Siapa bilang tak de?
      Dah ada keta terbang dan r&d sendiri..satu langkah pertama lpas ni nak buat heli tentera dan jet pejuang..hi hi tepuk2

      Kapten Power Dari dulu hingga sekarang ATM dapat yg dicadangkan oleh org politik..

      Azrol Matroy 40 minit je masa penerbangan kata bgus? hahhaha hg buat lawak ka

      Ma Soffi bkn bnyk pun 6 buah saja,,dah bayar,,heli pun dah siap,,ambil la,,klu tak guna untuk operasi ,bagi kat apmm atau bomba untuk misi pemantauan atar sar

      Muhammad Franz Firdauz Kalau dah siap hantar jela terima byr ansur2..mmg md530g ada kelemahan tp sbgai permulaan oklah

      Nur Dafinah Menyedihkan. Kita punya gembang macam kita mampu buat aset tentera sendiri. Skdr pasang produk org tak yah nak bangga sangat la...

      Amreal Norman 16 buah MiG-29 jadi tukun tapi 8 buah FA-18 masih beroperasi. Biol la kalau tak nak amik MD530G ni. Susah nk percaya bila kata PUTD tak mau. Ni bukan aura lagi dah tapi auta.

      Ahmadbaqti Radzuan Sy cadang kn ATM ambik heli skorsky C 53 super stallion.....baru lh pertahanan mantap...betul

      Ahmad Dave Aumm cak!! Punye la lama nk deliver baby sampai baby pon dh ade adik,kacukan yahudi plak tu �� Malaysia Military

      Dol Guldur Dolu2 siap up spec ada hellfire...last2 hujung
      2 ni dgr2 downgrade xdop hellfire..oh mesiaku

      Ayie Yie Selagi tak mendarat di bumi Malaysia,malas la beria-ia sangat ��nanti jiran sebelah ketawa lagi ��

      Ayushafizi Tarmizi Md305G blok II ke? Yg downgraded spec murah ke?

      Md Faiz Md Nor Semua tertangguh sbb kerajaan ph hari tu dia kata xde duit,hmm keciann ahh

      Skalite Rizal Apa status terkini little birds ni? Duit RM juta2 bazir mcm tu je...

      Mohd Salehuddin Bin Yusoff Tanye apa status tapi cakap da rugi juta2. Amende la. Dulu menteri bodo, lepas tu covid19 kat usa plak. Sebab tu delay

      Skalite Rizal Bro, kalo bende melibatkan gov. Xde nye nak rugi ratus2.. Ribu2. Sedangkan beli set playar yg harga x smpai rm150, tp bila govn beli jd rm2000... Inikan pulak heli beli berjuta rm sbijik... Setiap delay2 dan pending ada harga yg perlu dibayar. Baik pembeli, baik penjual... Semua org tahu

      Far Reid Manakala seberang dh bermain heli penyerang sebenar

      Ahmad Dave Walaupun dh ade no body tp ttp belum slmt lg �� Ade 2x ujinilai boh
      https //www.facebook.com/1493286540989423/posts/2774577202860344/

      Muzz Jaybee Orang lain dah lama bercerita pasal Apache... Malaysia masih lg bercerita pasal MD530 yang tak sampai sampai...poodah

      Ron Guiza min takde ke geng2 dari mindef.... suruh dorg join group fb pertahanan ni... supaya dpt jugak pihak kementerian tahu hasrat kita rakyat malaysia ni

      Aizul Azhar Dh dapat ke?..rasa dh bertahun ni cerita pasal MD 530DG ��

      Azman Man Min dengar cerita si banana beli banyak black hawk

      Oli Han Azman Man blackhawk banyak problem kan?

      Muaz Azman Oli Han kalau banyak problem tak dak nya US nak pakai untuk 40 tahun. China pakai untuk 30 tahun lepas tu ciplak desig

      Faizal S Taknak berharap sangat, dah sampai baru boleh komen

      Mohd Herwafi Ali Dpt 6 bijik ni sdp jgk ase... Dh lme Sgt ase xde perolehan aset yg gempak2...

      Shahrul Abdul Latip Al-Fitri JK pemerolehan dah pencen 5 tahun, barang tak sampai-sampai.
      6 buah tak cukup tetapi memadailah pemerolehan berhemah.
      Semoga bajet JASA disasarkan terhadap perkara yang berfaedah.

      Afiq Flanker Mimpi basahhhh

      Azim Imran 6 buah pon kecoh

      Hussin Munawwar 6 biji helikopter tu ditempatkan disabah kee...!!!

      Hasim Tasri Sebelum sampai di Malaysia, mohon Mindef bubuh jalur gemilang besar2 kat badan... Nanti kena claims lg.....

      Abu Navaradeeforty Hasim Tasri di duga 1 kopasususususs dapet memusnahkan 1 skuadron heli ini. wkwkwkwk

      Kchik Evans Abu Navaradeeforty ketar ketir Merinding jiran tetangga

      Hapus
    2. Muzz Jaybee Takyah ngata kat orang. Orang tu lama dah pakai apache...

      Cici Bo Muzz Jaybee tengok jugak spec apa apache depa tu.

      Mohammad Izzat Rosli Cici Bo spec apa pon depa dah jauh tingalkan kita. Lani kita pulak ke belakang bab pertahanan. Dah berak baru nak korek lubang

      Suhaimi Ab Ghani Baca komen2 kat malaysiakini memang ramai yg buta pasal pertahanan..rasanya kena perang dulu kot mcm armenia baru ada tahu apa itu menyesal dahulu pendapatan

      Aliff Ezmann 6 biji helikopter,lama woah pengurusannya.banyak benda jadi penghalang

      berharap sangat industri automotif Malaysia dan pihak kerajaan bersatu buat kenderaan tentera keluaran sendiri.manalah tahu Perodua keluarkan MBT ker

      Aliff Ezmann Abu Navaradeeforty kita kene claim F35 tu Malaysia punya.tampal gambar bendera malaysia kat body f35��

      Abu Navaradeeforty Aliff Ezmann haha nasib la kiita ni bukan jenis kaki claim macam bakso sebelah tu

      Afiq Flanker Aku rasa nie pon basah min... Macam kapal ada keel laying..nie heli sekeping habuk gambar pon takde min... Pakai helmet siap2 la kot basah kene kencing lagi ��

      Khai Azhi bkn pinoy dh beli atak dr turki ke?

      Hafiz Said Pinoy duit pun xdak berlagak ja lebih...beli frigate pun x full fill dgan weapon..

      Mohd Amirul Jemi Kancil hahahahahahaha. Tengok sukan sea pon dah tau pinoy ni mcm punai. Sembang punai je lebihnye.

      Nama Saya Zakwan X sabaq2 aihh nk tgk.. Parade hari merdeka nk tgk die buat lintas hormat.

      Zulkarnain Mustapha Kamal Sila bawak masuk perbarisan Hari merdeka

      محمد شفيق Ada sorang tu kata atm tak nak heli ni , nak bagi kementerian lain guna

      Hambli Flanker Lama sgt nie...tgok terus jadi Apache..

      Abdul Hambli Flanker tak main laa Apacheng..Alligator laaa baru boleh mendonia..aha.aha..

      Charlie Foxtrot Indonesia Apache. Pilipina Bell AH1Z Viper. ..tp kalau M'sia guna little bird MD530G shj ..mungkin jumlah atau kuantiti nya perlu di tambah bagi mengurangi jurang kemampuan kualiti aset antara negara jiran

      Mokhtar Muhammad Banana tu sape min?

      Shah Riza Mokhtar Muhammad Pinoy kot

      Mokhtar Muhammad Shah Riza owh... Yg diorg ckp sbh tu sebahagian dri pinoy... owh ok2...

      Muhammad Azlannoor Chemat dkt msia ni nak dpt aset utama barisan hadapan mcm tunggu kucing bertanduk, medonia dgn banana tiap2 minggu umum gi window shopping ��

      Aizen Sama Muhammad Azlannoor Chemat mendonia sibuk nak beli itu ini, last2 cancel sbb tadak duit.

      Ahmad Muz little bird pun makan berkurun yer..kalau apache mauh tggu satu millenium..ahaha..

      Mohd Mahiyudin Baru beli 6 bijik heli 1 dekad nk settle huhuhu.. MRCA satu abad kot

      Adi As ni kalau beli apache mai berapa tahun lg tangguh..

      Azim Imran Beli 6 buah pon ntah pape

      Muhammad Zubair Mh Pasang sekali AIM9x...baru bronco gigil...

      Norazmi Miey Indonesia dah siap apaci kita baru terngiang2

      Farhan Masron Selagi x sampai kt tanah msia.. malas nk sembang.. hahaha



      Harris Mactavish MRCA 2010 plan nak ganti..tup tup nak buat perolehan 2030..pundek betul

      ZiedFadz Aziz Malaysia Military Power otw bahas biar orang sebelah tngok

      Pncinta Murabi aduhai 3 biji jer dulu ke canner

      ميم حشيم Dah bertahun2 canang psl heli md ni.. Mohon segerakan lah urusan.. Banana sebok nk sabah balik ni

      Faizal S Firma ni dah pun kuar model baru md 540a.. World record weh.. Order dan paling lambat terima

      Yus Cat Lps md350 ni order apache plk min..kena berlagak dgn singapore plk

      Shamsuri Ryukendo Ni kira light attack helicopterlh yea.....klu bnyk...senjata padu.msti leh lawan mi 35..apache kan??

      Ayie Azzahari Msing2 x blh than lma sngt dh x dpt aset baru.. mkn taun nk tnggu skali skala dpt brg

      Malaysia Military Power Ayie Azzahari dari 2016 weeh

      Skalite Rizal Dah mcm pungguk rindukan bulan


      SALAM KEPADA LAWAK FROM KL

      Hapus
  33. OOT, HIBURAN, HARAP TAK ADA YANG SENSITIF

    Rentaka
    18 Februari pukul 22.45 ·

    Diam tak diam, kapal serang laju TLDM rata- rata dah menabur bakti selama hampir separuh abad. 2-3 tahun lagi ada yang dah boleh sambut jubli emas dah.

    Mesti ramai yang tak perasan kan?

    Bangga ada, sebak pun ada.

    Ada orang cakap, kapal yang hampir 50 tahun tapi masih lagi gagah berkhidmat tu menunjukkan betapa tingginya tahap penjagaan aset TLDM dan betapa terrernya industri perkapalan tempatan dalam menyokong operasi kapal veteran seperti ini. Betul tu betul juga tapi tak kurang juga ada yang cakap itu juga menunjukkan tahap kedekutnya belanjawan negara.

    Entahlah. Tak tahulah siapa yang betul. Apapun, secara logiknya semakin berusia kapal, semakin banyaklah ragam serta rajuknya dan semakin tinggilah belanja untuk membaikinya. Itu belum masuk kira risiko kepada krew kapal.

    Ada orang cerita, kapal serang laju TLDM akan dikerah untuk berkhidmat 15 tahun lagi. Betul ke?

    Haihhhh...

    Kredit foto: Ahmad Syukri Jaafar (Sori bos, gambar lawa sangat. Tak boleh tahan. Ampun berjuta- juta ampun)


    Hamzah Adam Lamaaaaaaa dah.... Tak berubah ubah..... Belanjawan untuk Pertahanan negara tidak diutamakan ... Nak tunggu sudah tergugat baru nak bersiap ke??? Otak orang politik Tak sama dengan Defence Team.

    Marc Zman NO to LMS
    me want new FACs or Corvettes

    Shaiful Aizat Malaysia dah masuk rmk 12..tak blh ke rmk 13 hentikan dulu projek pembangunan,utk kita fokuskan kpd industry pertahanan...huhu

    Mohamad Anis Arshad Jerong Class.. Reality Kapal Ni Dh Lama Uzur. 2 Tahun Jd Crew KD Paus.. Kapal Class Yg Sama.. Dri Lumut Pindahkn Ke Labuan & Terkini Skuadron Fast Attack Craft (Gun) Di Tempatkan Di KD Sri Sandakan Bawah Naungan MAWILLA 2

    Azhar Yyz Mat Pie tapi tuan saya ingat mmg tiada yg patriotik dlm bab pertahanan. Nanti bila nk beli aset2 pasti pembakng yg pro Naga akn bntah. Ingat lgi masa France offer mcm2 dulu. Sampai ada fb Rafale 4 Mlysia..sedihhh

    Empat Roda .. sedih la admin.. Klu beli baru pun manjang Fitted For But Not With pun tak guna.

    Shamsor Iqrammuddin Empat Roda panjangkan hayat pengunaan dan system FFBN . Banyak pehak mendapat faedah dlm bentuk RM

    Benjamin Yeo Shamsor Iqrammuddin realiti yg sedih.

    Far Reid Patut ganti dh semua fac tldm...tapi apakan daya duit tiada...btw rasanya semua FAC dh retrofit enjin dia..masih gagah lagi untuk 15 tahun mendatang..

    هار مت عيسى Far Reid hull dan structure tu ada isu

    Saiful Idham Angah Xdpt nk beli baru... Sbb byr gaji menteri mahal 2 huhuh....

    Black Raiders Malaysia level guna smp 40 thn.5 thn skli cat body bg nmpk baru.

    Ismail Ismail Black Raiders btui tu mat....org yg melalui ja tau....semua mnteri 2 pasola ja ...ckap ja pndai ....apa pon tk bleh

    Black Raiders Ismail Ismail mmg tu ler realiti tentera malaysia.

    Hasnan Hashim Angan2 jadi blue water navy
    Akhirnya buat juga kerja coast guard
    Yang coast guard dan polis merin buat kerja yang sama...berlapik lapik tugasan
    Semua tak cukup bajet

    Nukman Taib yg buat kapal LCS halimunan kita pon smpai skrg tak siap²..projet 6 LCS. Last tinggal 5..to pon taktau bila nk belayaq

    Ctrahmah Ismail Ctrahmah Ismail 22 tahun perintah negara.. Apa dia buat naa...

    Mael Alor Ctrahmah Ismail Ctrahmah Ismail masuk poket sendir

    J Roni Lydia Bantu rohingya juta2. Siapa buat hospital.apa khibmat mereka.tentra laut pakai kapal tungu karam.ja lagi.sedih malaysia ku
    Lotfi Ibrahim Indonesia sekarang berhabis-habisan berbelanja demi mengukuhkan pertahanan negara mereka, kita takan tengok saja.Dunia diambang peperangan.

    Arenbundle Gts Sepatutnya kita perlu contohi indonesia atau negara lain iaitu menhan mesti la dr bekas pegawai tertinggi tentera

    Azhar Ahmad Kalau yg pegang jawatan tu..yes boss..ok boss..xda gunanya juga walaupun bekas tentera.

    Nizar M Zaini Dlm boustead tu bekas tentera la tu. Tgk apa jd

    Amreal Norman Arenbundle Gts hmm kt Bousted tu ramai gak bekas Navy tp halimunan gak

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalau Malaysia ni xjadi rasanya... Siapa² masuk politik tu habis... Org respect dulu pon terus hilang respectnya

      Mohamad Aiyad Ramli Dia tggu karam baru fkir nak ganti baru, kalau slagi boleh mentenen slagi tu la takde kperluan utk ganti baru gamaknya, bkarat? Kasi cat, reput? Kimpal body baru, enjin semput? Cari enjin baru

      Mohd Zulfadhli Mohamad Aiyad Ramli tu pun belum tentu nk ganti kalau karam...die karam sekali dgn vvip baru tukar kot..hahaha

      Nazir Dan Andai tak dapat kapal baru, at least upgrade NGPV kelas Kedah as designed, juga kelas Laksamana yang sekarang hanya gunboat kembali ke missile corvette

      Benjamin Yeo Nazir Dan betul tu. Mcm tak ambil kesempatan konsep fitted for not with kelas kedah

      Zieliye Asrie pakai selagi boleh pakai yang lebih penting min sistem persenjataan dan radar mengikut waktu dan masa tambah lagi kapal kapal perang kita min sekurang kurangnya kita ada asset yang mencukupi Semananjung Malaysia Sabah dan Sarawak di kelilingi oleh laut yang luas terutama sekali di Negeri Sabah kapal kapal perang yang kita ada ne min memang tak cukup masih jauh dari cukup"

      Mohd Nor Iqbal Zieliye Asrie mesin ni kita jaga macam mana pun lama lama dia kaput juga. Wear and tear. Cyclic loading n stress lama lama akan makan hull juga

      Khairul Nizam Anarkis Beli Damen ni untuk LMS2. Install missile system. Beli 16 biji, ganti semua FAC. China tengah berjoget-joget kat Laut Cina Selatan tu.

      Md Arshad Khairul Nizam Anarkis bukan sekadar joget..siap buat panggung opera cina..lgi


      KIHKIHKIH......

      Hapus
  34. PRANK BIKIN SAWAN DARIPADA DARUL KELAKAR

    Malaysian Defence and Security Community
    March 2, 2016


    M109A6 Paladin untuk Tentera Darat Malaysia?

    Menurut Panglima Tentera Darat, Jeneral Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor, TDM telah menerima tawaran penjualan M109A5 Paladin daripada US di bawah program Excess Defense Articles (EDA). Menurut beliau, TDM ketika ini sedang dalam proses untuk membuat pembelian M109A5 tersebut. Jika proses itu selesai, TDM dijangka dapat memperolehi sehingga 30 buah M109A5 Paladin, yang mana 24 buah daripadanya kemungkinan akan dinaik taraf kepada versi A6 manakala bakinya digunakan untuk tujuan latihan dan alat ganti.

    Oleh kerana ketika ini perkara ini masih dalam proses untuk dibuat pembelian, belum diketahui bila kontrak pembelian akan dilakukan dan ditandatangani. Dan sememangnya kita amat berharap agar kontrak pembelian ini akan ditandatangani dan menjadi kenyataan seberapa segera. Apabila kontrak pembelian sudah menjadi kenyataan dan ditandatangani nanti, kami akan berikan ulasan lanjut mengenai sistem artileri bergerak M109A5/A6 Paladin ini.

    Shahril Masdy Bin Mustapha Paladin...semoga kau jadi milik Malaysia.....

    Xthoxs iya asal ada uwang

    Shahril Masdy Bin Mustapha jom kita buat public funding?.....ok tak?

    Mohamad Zizul USA tak ofer nak jual helikopter Chinook ke..heli ni sesuai digunakan utk operasi antara Malaysia barat dan Malaysia timur.Kat Pasir Gudang setiap hari Chinook dan Apachee tentera Singapore terbang rendah dan hampir ke wilayah kita.Berkenan pulak aku tengok.
    Helmi Omar kan...kita dok Johor ni mcm berkenan jer tgk Chinook RSAF

    Sofian Sarbani Jgn kate chinook f15 dgn f16 tiap2 bln lalu p.gdg... Tp skrg mcm dh kurang plak

    Shahrul Abdul Latip Al-Fitri Sekarang musim angin kuat...

    Parkwell Nedved Ah64-Chinook......choppers carrier

    Republik PeNyu Akan ditandatangani masa DSA nt kot..

    Azli Epyn Lufias Apa menatang nya program eda ni admin mohon pencerahan

    Malaysian Defence and Security Community Program jualan lebihan aset pertahanan US yang dah tak diperlukan lagi oleh US kepada negara luar.
    Budi Santoso its free atau tetap harus keluar duit min?

    Wan Nasaruddin Wan Zakaria Udah dikata jualan lebihan...maknanya keluar duit le

    Ikhmal Hj Hashim Teringat kat A4 Skyhawk....

    Parkwell Nedved Tringat gk kt F-5e.....tiger

    Comrade Hazwan Eloklah Malaysia belipun...kita xcukup fast artillery support, selama ni selalu sangat guna tow artillery yg lambat untuk deployment dan memerlukan kenderaan lain untuk bergerak...dengan mobile artillery piece ni bolehlah bergerak pantas ketika infantry memerlukan tembakan sokongan...ia juga menjadi advantage daripada menjadi sasaran mudah bagi musuh xkira dari darat, laut dan udara...ATM perlukan kenderaan tempur yg macam ni berbanding MBT...

    MatYie Nazri dalam keadaan bajet yg terhad dn ekonomi yg agak merudum..ia satu pembelian yg berbaloi dri langsun xad..1 prmulaan bg seksyen SP..lps nie klu ad bajet bnyk n ekonomi serta politik dh ok..kita blh memilih yg mne nk bli..SPH2000 kluaran German npk terbaik..

    Azhar Bin Ariffin Tunggu dan lihat.... cuma... budget mana nak pakai?

    Helmi Omar PTD kata mungkin guna bajet mengurus sbb SPH xde dlm RMK 11 (sumber Malaysian Defense)

    Azhar Bin Ariffin adus....

    Mohd Nor Safarin Mintak kt najib skit....2.6 billion byk tu

    Man Pak Abu terbaik la ATM..memang pembelian yang kritikal yang kena beli..ia dapat melatih pasukan artilery ke tahap lagi baik,dapat meningkatkan kuasa tembakan..kalau dapat ammunition SMArt 155mm,dan M982 Excalibur lagii umphhh hahah

    Fahrulruzi Mohd Jusoh Hawk 108 6 buah dah terhempas..Hawk 208 4 buah dah terhempas...

    Malaysian Defence and Security Community Pada tahun 1990, kita order 10 buah Hawk 108 dan 18 buah Hawk 208. Terima pesawat pada tahun 1994-1995.

    Yus Maizal Yusyizal beli 18 buah hawk 208. 10 buah hawk 108. hawk 108 yg terhempas pulak berapa biji?

    Malaysian Defence and Security Community Tiada data & maklumat lengkap berapa jumlah Hawk 108 yang terhempas.

    Malaysian Defence and Security Community Tiada replacement.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malaysian Defence and Security Community Maaf. Maklumat berapa buah pesawat Hawk masih aktif terpaksa kami padam.

      Amir Asyraf Bro Det Peace betul tu.. Apa yg admin ckp ni kalau search kat google pon jumpa..

      Malaysian Defence and Security Community Korang search aje la kat internet lagi senang. Nanti boleh agak-agak la berapa masih fly dan berapa dah lost.. hehe..

      Mohmad Azam Abd Latef Dr segi numbers mmg open secret dlm internet tp institutionalized dan individual capability tu rahsia yg kita je yg tahu.

      Azli Ahmad Abu Navaradeeforty -Banyak scandal tentang pembangunan asset ketenteraan, project NGVP terpaksa dikeluarkan dana baru untuk siapkan kapal, sepatutnya dana itu boleh disalurkan untuk pembelian aset baru. LCS pon sama tunggu kerajaan bailout.
      Pokok diskusi kita tentang pembelian heli Sea King, still saya katakan looking backward. Sudah banyak insident dan kematian melibatkan Nuri, adakah kita nak go thru benda yang sama? Sekadar ingatan...

      Tago Bah Tu Malaysia hanya mampu membeli heli pengankut org2 sakit. Kerja2 amal d pendalaman.meadam kebakaran

      Siti Rahman Malaysia ? Sedihlah dengan pertahanan kita ni ermmm..

      Aquwh Akhmal �� yg mana filipina nk pilih ni pilih semua lulus rambang mata

      Anas Mohd Utk peranan CAS beli little bird mcm kita pun dh cukup. Lawan bukan ada MBT, kereta perisai atau pun bunker konkrit yg padu pun..
      Anas Mohd patut tambah 30 MD530G baru betul, sistem dan persenjataan pun dh mcm Apache cuma dia light attack je

      Anas Mohd byk sgt jumlah nt ada yg alergik. Kita kena beli x boleh lebih dari 10. Nt ada yg kena sawan.

      Malaysia Defence Review Anas Mohd sape yg sawan bakal PM atau Ayah Nobita atau jiran kunun serumpun

      Muhammad Franz Firdauz 12 ckup dah md530g..6 semenanjung dan 6 di west malaysia..ooo bg 6 bjik md530g kepada polis beli h145m lg baik dr md530g..range 600+ km, MD530G mmg low endurance tp persenjataan dan sistem dia sama dgn Apache, dia boleh dipssang sistem pod modular mudah alih termasuk persenjataan, tank bahan api malah utk angkut SOF
      Kelebihan MD530G dia copy design Little Bird jadi mudah untuk manuver, mendarat dan isi semula bhn api dgn mudah
      Erti kata heli ini boleh operasi kt pangkalan hadapan yg jauh

      Mohd Azeem Kita punye yg cili padi tuu bila mau sampai daa...

      Mohammad Faiezi Mohd Azeem dengar cerita awal tahun depan kalau tak silap itupun kalau sampai ��

      Hemoby Sen dah berapa banyak test drive daaa...dari Tiger ke Roivalk...belinya tak. Lebuh Raya projek mengarut dah banyak lepas, gunship dah lebih 15 tahun tak beli2
      Noor Hazri Burhanuddin Rao Putra sbb tu tahap kesabaran kena tinggi kalau nak deal dgn malaysia ni....sbb lepas penat2 lobi....last2 reject tak amik pun klu x de kepentingan pd seseorng

      Burhanuddin Rao Putra Cerita tentang nak beli helikopter tempur nie saya dengar seawal tahun 1995.. Heboh masa tu nak beli Rooivalk.. Sekarang dah tahun 2014, dah 19 tahun berlalu, jangankan nak beli helikopter tempur, LOH yang ada pun sampai hari nie belum lagi diletakkan sebarang persenjataan yang sesuai, hatta pod mesingan sekalipun... hmmm...


      YA SALAAM UNTOK DARUL KAJIAN

      Hapus
  35. TETAP TABAH DAN IKHLAS YA .. TAMPAKNYA MEMANG INDON SUDAH DITAKDIRKAN MENJADINE DITAKDIRKAN MENJADI NEGAR MISKIN ABADI .. MISKIN SELAMANYA ..

    NAH EKARANG DAMPAKNYA ...NO JOB DI INDON ....PASTI AKAN BANYAK LAGI PATI/TKW YANG MENYERBU MALAYSIA DI TAHUN-TAHUN HADAPAN

    JADI SEDARLAH .. YANG PENTING .. JANGANLAH TERUS BERSIKAP SEMBANG .. BODOH SOMBONG LAGI YA .. ANDA SUDAH FAKIR MISKIN SEKARANG ...
    -----------------

    Fakta-fakta Ekonomi RI Turun Kelas Setara Timor Leste & Samoa
    NEWS - Aristya Rahadian, CNBC Indonesia 09 July 2021 10:10
    SHARE
    Jakarta, CNBC Indonesia - Indonesia harus menerima nasib di tengah banyaknya kabar buruk yang melanda. Ekonomi yang terpuruk sejak tahun lalu berujung pada penurunan kelas ke level terendah dari negara dengan pendapatan menengah.
    Simak selengkapnya dalam infografik berikut.

    https://www.kompas.com/tren/read/2021/07/09/080300265/indonesia-turun-kelas-apa-dampaknya-sulit-cari-kerja-hingga-tua-sebelum?page=all

    https://www.cnbcindonesia.com/news/20210709094007-16-259498/fakta-fakta-ekonomi-ri-turun-kelas-setara-timor-leste-samoa



    BalasHapus
    Balasan
    1. Hahahaha ... Hutang sudah menggunung ... pengeluaran pun sudah laksana orang kaya .. nak beli ini .. nak beli itu .. nak bangun ini ... nak bangun itu .. semuanya getar membahana dan mendonia ...bembillion-billion dollar ...Dari Hutang pula ...tetapi ternyata penghasilan X
      ada atau ciput ...

      Jadi X terbayangkan apa jadinya Indon ini nanti... jadi betulah ramalan Prabowo bahwa Indon ini nak bubar tahun 2030 nanti ...

      Jika nak dinyatakan bangkrut .. lebih baiklah serahkan Borneo dan Sumatra kepada Malaysia... Kami pasti akan membuat warganya menjadi makmur, cerdik pandai dan bermentality productive ...

      Salam dari Malaysia

      Hapus
    2. Situ aja yg gabung ke malon ikhlas saya lahir batin,hahhaha

      Hapus
  36. @atas gw SHUT DE FUCK UP KADRUN BGST!

    BalasHapus
  37. SADIS BETOL ... INDON TURUN KELAS ...MUSTAHIL MENJADI NEGAR MAJU...

    X TERBAYANGKAN .. 25 - 50 TAHUN INDON AKAN TETAP MENJADI NEGARA MISKIN ..MNAJDI NGAR SUPER FAKIR MISKIN ...

    SUGGESTION KAMI .. TETAPLAH TABAH .. JANGAN BUNUH DIRI KERANA KECEWA .. IKHLASAH MENERIMA TAKDIR INI

    -------------

    Turun Kelas, Indonesia Makin Sulit Jadi Negara Maju
    Jumat 09 Jul 2021 04:06 WIB

    https://www.republika.co.id/berita/qvy0mm327/turun-kelas-indonesia-makin-sulit-jadi-negara-maju

    BalasHapus
    Balasan
    1. Situ aja yg bunuh diri,hahha
      Orang cuma bisa hasud spt ente wajib dibasmi

      Hapus
    2. Semua negara lagi susah hadapi corona,ekonomi dunia jga sedang buruk.

      Hapus
  38. https://www.youtube.com/watch?v=6mrRWFRLaHI

    Oh .. Inilah toh penyebabnya ... HUTANG ... TTetapi untunglah kita masih "Gali Lobang uup Lobang" .. Belum Jatuh Miskin dan kembali terjerat oleh IMF ..

    Imbas Hutang, Indonesia Turun Kelas Jadi Negara Berpendapatan Menengah Bawah
    Frizqi Andhesta Iswaldy
    Kamis, 08 Juli 2021 15:21 WIB




    BalasHapus
    Balasan
    1. BRIKING NIUSSSZZ!!!

      KL baruw dpt gelar dari duniya,

      1) Malaysia digelar failed state (negara gagal) oleh media berpengaruh Bloomberg.

      2) Malaysia berjaya menewaskan Thailand untuk duduk tempat 114 daripada 120 negara dalam indeks pemulihan Covid media Jepun Nikkei.

      ASOY WARGANYET KL tukang kibul, MATA MEMERAH, hati FANASSSsss abis baca ini haha!🔥🔥🔥

      bayangin KL yg konon warganyet sebut gred a dan kaya raya, ternyata dibawah SRI LANKA haha!🤣🤣🤣

      👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇

      Najib Razak
      22 mnt ·
      Selain negara menjadi pasaran saham paling corot di Asia Pasifik (dan ke-4 paling corot dalam dunia) bagi tahun 2021, dua lagi laporan berita terbaru ini membuktikan kerajan PN tak gagal cuma belum berjaya.

      1) Malaysia digelar failed state (negara gagal) oleh media berpengaruh Bloomberg.

      2) Malaysia berjaya menewaskan Thailand untuk duduk tempat 114 daripada 120 negara dalam indeks pemulihan Covid media Jepun Nikkei.

      Ini adalah kejayaan ketiga negara dalam indeks Covid global sejak minggu lepas.

      Negara berjaya menang kedudukan paling corot antara 50 buah negara eknomi utama dalam indeks "kemampuan untuk kembali normal" dipantau majalah terkenal "Economist" dan juga tempat ke-3 paling corot antara 53 negara ekonomi utama dalam "indeks pengendalian Covid" yang dipantau Bloomberg di mana kita hanya dikalahkan oleh Filipina dan Argentina.

      https://www.facebook.com/najibrazak/photos/pb.157851205951.-2207520000../10157998564790952/?type=3&eid=ARCU9AunBabnvbM_9scFntizFeUg_fv_0uZA9fXB4DO_InhX_O3p44T2kUrGSwi-nre1qeEr91kJO9G

      Hapus
  39. Malaysia Is Staggering Down the Road to Failed Statehood
    The country used to punch above its weight on the global stage. Now, white flags seem like a

    https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-07-08/malaysia-raises-the-white-flag-on-the-road-to-failed-statehood

    BalasHapus
  40. unknown malon....tolol kok di pelihara

    BalasHapus