Pesawat
Pilatus PC-7 Mk II Tentara Udara Diraja Malaysia. Kolej Tentera Udara (KTU) saat
ini mengoperasikan 36 buah pesawat Pilatus PC-7dan 8 buah pesawat Pilatus PC-7 Mk II buatan Pilatus Aircraft, Swizerland sebagai pesawat
latih dasar dan juga mengoperasikan 20 pesawat MD3-160 Aerotiga buatan SME Aviation Sdn. Bhd., Malaysia hasil lisensi
dari MDC Max Dätwyler AG, Jerman sebagai pesawat latih mula (photo : Airliners)
Pemeriksaan
rapi ke atas pesawat cukup diberi penelitian bagi mengelakkan sebarang masalah
teknikal.
USAHA
melahirkan juruterbang berkualiti termasuk tahan lasak dari segi fizikal dan
mental, berketrampilan serta bersemangat juang tinggi bukan mudah apatah lagi
dalam persekitaran yang mencabar pada hari ini.
Tidak
dinafikan ramai lebih cenderung menerbangkan pesawat komersial yang menjanjikan
pendapatan lebih lumayan berbanding menyarung uniform Tentera Udara Diraja
Malaysia (TUDM) untuk berada di barisan hadapan mempertahankan negara.
Usaha
melahirkan juruterbang berkaliber untuk mengawasi ruang udara Malaysia telah
lama digalas Kolej Tentera Udara (KTU) sejak awal penubuhannya pada 1963.
Sehingga
kini, KTU masih diberikan peranan untuk melatih dan melahirkan juruterbang yang
mencukupi bagi memenuhi keperluan operasi mengikut kehendak TUDM.
Dalam usaha
menjayakan misi itu, KTU di Kepala Batas yang terletak kira-kira 12 kilometer
dari Alor Setar dengan berkeluasan 65 hektar persegi menempatkan semua unit
latihan di satu tempat yang sesuai dengan suasana latihan dan mempunyai
kelengkapan serta kemudahan mencukupi.
Secara
amnya, KTU adalah institusi latihan untuk melatih pegawai tentera hasil
kerjasama dengan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bagi graduan berkelulusan
diploma.
Namun tahun
ini sangat bersejarah apabila graduan di peringkat ijazah yang berkelayakan
dari Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) di Sungai Besi, Kuala
Lumpur akan ditawarkan untuk menjalani latihan di KTU.
Program
berkembar dengan universiti tempatan itu sejajar dengan usaha TUDM untuk
memantapkan profesionalisme juruterbang dengan melahirkan juruterbang yang
berkemahiran.
Apatah lagi
dengan tahap profesionalisme bidang ketenteraan yang meningkat dan mementingkan
pencapaian akademik, adalah penting untuk memastikan pasukan tentera hebat
dalam bidang taktikal serta strategi ketenteraan.
Di KTU, TUDM
menggariskan misi utamanya untuk mengeluarkan pegawai dan krew udara yang
dipupuk dengan sikap yang positif, dibekalkan dengan ilmu pengetahuan dan
kemahiran asas bagi melaksanakan tugas serta tanggungjawab melalui penggunaan
modul atau pelaksanaan kurikulum yang bersesuaian.
Sejak awal
kelahirannya, KTU mengalami beberapa perubahan termasuk konsep pemusatan
beberapa unit latihan seperti Pusat Latihan Pegawai (PLP), Pusat Latihan
Terbang 1 (Pulatibang 1) dan Pusat Latihan Terbang 2 (Pulatibang 2) di lokasi
sama sejajar dengan matlamat TUDM menjadikan KTU sebaga pusat pengajian
aeroangkasa.
Setiap
pelatih yang juga merupakan pegawai kadet perlu menjalani latihan selama tiga
tahun di KTU bagi melayakkan mereka menerima sayap penerbangan bagi latihan
Kursus Asas Penerbangan di Pulatibang 1 dan Helikopter di Pulatibang 2.
Dalam tempoh
tersebut, bagi menyesuaikan diri dengan kehidupan ketenteraan para pelatih
terlebih dahulu menjalani latihan ketenteraan mengikut jadual ditetapkan.
Dalam fasa
itu, mereka dilatih membina ketahanan mental dan didedahkan kepada pengetahuan
asas ketenteraan sebagai persediaan sebelum menjalani latihan penerbangan di
KTU.
Menurut
Pegawai Pemerintah Pulatibang 1, Leftenan Kolonel Ghazali Yayah, KTU tidak akan
berkompromi dengan kualiti dalam usaha melahirkan juruterbang yang berkaliber.
"Kita
berharap dapat melahirkan juruterbang angkatan tentera yang mantap dan tinggi
semangat juang di mana apabila mereka menggalas tugas di barisan hadapan
pertahanan negara ia dilakukan dengan penuh patriotik dan tanpa rasa gentar.
"Oleh
demikian selain penerapan ilmu penerbangan, kemahiran dalam mengoptimumkan
pengunaan aset latihan dalam penerbangan, pelatih juga dididik dengan jati diri
yang tinggi," katanya.
Katanya,
pelatih yang diterima masuk ke KTU terlebih dahulu akan menerima latihan di PLP
sebelum diserapkan untuk menjalani latihan penerbangan di Pulatibang 1 dan
Pulatibang 2 selama 18 bulan.
Pesawat MD3-160
Aerotiga buatan SME Aviation Sdn. Bhd., Malaysia (photo : Janner88)
Tambah
beliau, visi Pulatibang 1 di KTU antaranya untuk menjadi pusat latihan
penerbangan terunggul di rantau Asia apabila mampu melahirkan juruterbang
berkaliber sehingga mencapai tahap profesionalisme tinggi.
"Modul
pembelajaran dan kokurikulum di Pulatibang 1 antaranya memerlukan setiap
pelatih menguasai bidang akademik dan ketenteraan kerana mereka bakal
menerbangkan sebuah pesawat pejuang untuk mempertahankan negara.
"Hanya
pelatih yang kental dan mantap ilmunya akan melepasi fasa itu seterusnya
menerima sayap penerbangan masing-masing," jelasnya.
Selain
latihan ketenteraan dan pembelajaran di kelas dalam usaha memahami selok belok
mengendalikan pesawat, Ghazali berkata, pelatih juga perlu mengambil kursus
lanjutan membabitkan praktikal menerbangkan pesawat menggunakan Pilatus PC-7.
"Jumlah
jam penerbangan yang ditetapkan adalah sekurang-kurangnya 160 jam secara solo
atau bersama jurulatih.
"Penggunaan
aset-aset latihan di Pulatibang penting dalam melahirkan juruterbang yang
berkualiti," ujarnya.
Pada ketika
ini terdapat kira-kira 100 pelatih yang menjalani latihan di Pulatibang 1
dengan 27 jurulatih yang berpengalaman.
Sementara
itu Pulatibang 2 yang beroperasi di KTU sejak 1995 pula menjalankan kursus
penerbangan asas helikopter dan kursus ilmu penerbangan asas bagi kuartermaster
udara dan pramugari TUDM.
Menurut
Pegawai Pemerintah Pulatibang 2, Leftenan Kolonel Ramli Mohd. Abd. Jabar,
peranan yang dimainkan oleh juruterbang terbabit dalam pasukan TUDM tidak
kurang pentingnya.
"Usaha
KTU adalah untuk melahirkan juruterbang helikopter dan kuartermaster atau
pramugari yang berpengetahuan serta memiliki kemahiran tinggi, berdisiplin
termasuklah berakhlak terpuji.
"Pelatih
juga akan menjalani latihan penerbangan selama 86 jam bagi melayakkan mereka
memperoleh sayap penerbangan," katanya.
Menurut
Ramli, teknologi dalam bidang penerbangan turut berubah mengikut peredaran
masa, namun pelatih di KTU dilatih dengan kemahiran tinggi agar mereka mampu
mengemudi apa juga pesawat yang ditugaskan setelah berkhidmat dengan TUDM
kelak.
Tambah
Ramli, selain melatih pegawai kadet untuk TUDM, KTU juga memberi latihan asas
tersebut kepada pasukan ATM lain dan agensi kerajaan.
(Utusan)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar