10 Juni 2014

APMM Pertingkat Kekuatan Radar Pantau Pergerakan Kapal Di Sabah

10 Juni 2014

.APMM akan memasang lagi 3 sistem radar Remote Sensor Site (RSS), di Pulau Mangalum dan Kuala Penyu di Sabah serta Pulau Kuraman di Labuan (photo : Puncak)

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Dalam memperkasakan pemantauan pergerakan kapal laut di perairan Sabah, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) akan membina tiga lagi sistem radar Remote Sensor Site (RSS), di Pulau Mangalum dan Kuala Penyu di Sabah serta Pulau Kuraman di Labuan menjelang Jun 2015.

Pengarah Cawangan Siasatan Jenayah Maritim APMM, Laksamana Pertama Maritim Datuk Zulkifli Abu Bakar berkata sistem radar itu termaktub dalam program Sistem Pengawasan Maritim Laut Malaysia (SWASLA) dengan APMM kini mempunyai tiga RSS di Sabah iaitu di Pulau Bambangan, Pulau Mantanani Kecil dan Pulau Gaya sejak dua tahun lalu.

"Jika tiga RSS ini dibina, sistem SWASLA akan merangkumi pemantauan keseluruhan Pantai Barat Sabah termasuk Perairan Teluk Kimanis, Papar dan Teluk Brunei, bergantung kepada kelulusan kewangan," katanya kepada Bernama.

RSS merupakan sistem yang dilengkapi dengan kamera jarak jauh yang beroperasi pada waktu siang dan malam serta boleh menganggarkan ukuran objek pada saiz asalnya selain mempunyai radar yang berfungsi dalam sebarang keadaan cuaca.

Sistem rangkaian radar itu beroperasi 24 jam sehari dan pengawasan boleh dilakukan sehingga 60 batu nautika dengan pusat pengawasan utama adalah di Kota Kinabalu.

Zulkifli berkata beberapa negara maju seperti Jepun, Australia dan Singapura turut mengguna pakai sistem itu.

Mengulas cadangan penggunaan satelit khas di Pangkalan Operasi Hadapan (FOB) di Zon Selamat Timur Sabah (ESSZONE), beliau menyambut baik cadangan berkenaan namun pihak terbabit perlu memikirkan faktor lain.

"Beberapa faktor lain perlu difikirkan seperti kos dan kepakaran sedia ada, sebelum kita hendak melaksanakan sesuatu teknologi itu, misalnya mereka yang mengendalikan teknologi itu perlu ada ilmu pengetahuan yang cukup barulah faedahnya dapat dimaksimumkan," katanya.

Katanya APMM akan sentiasa bekerjasama dan mengutamakan keselamatan perairan negara dan setakat ini menugaskan sembilan kapal untuk Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) untuk keselamatan di Sabah.

"Kita akan tambah lagi aset yang kita rasa perlu ke ESSCOM seperti bot-bot kecil untuk mengawasi perairan negara khususnya di Sabah dan kita komited dalam membantu membanteras jenayah rentas sempadan ini," katanya.

(Bernama)

2 komentar:

  1. Nach, untuk kamu yang ingin memakai Vale, tetapi belum ketahui build poin terkini. Yok baca referensi build Vale tersakit dan terkuat berikut dan emblem sampai battle spell yang kerap dipakai oleh hebat global dan pro-player. Vale sebagai mage dengan spesialitas Brust, hingga gabungan Clock of Destiny dan Lightning Truncheon ialah opsi yang akurat. Lantas Brilian Wand dan Divine Glaive akan tingkatkan penetratif untuk tembus Defense musuh. Saat Vale capai Tingkat 4/6/8, ia dapat tingkatkan salah satunya skillnya.

    Build Roger Tersakit 2021
    Build Wanwan Tersakit 2021
    Build X Borg Tersakit 2021
    Build Dyrroth Tersakit 2021
    Build Miya Tersakit 2021

    BalasHapus
  2. Download eScan Antivirus 2024 is software that can eliminate infections and can also be constructed with specialized technologies to avoid ransomware. eScan Antivirus is available. eScan Antivirus relies on a database that has numerous virus definitions in order to perform a scan.

    BalasHapus