12 Januari 2010

Setelah Pesan Rudal, Taiwan Akan Beli Fregat AS

12 Januari 2010

Oliver Hazard Perry Class (photo : Wiki)

Taipei, Senin - Taiwan berencana untuk membeli delapan fregat kelas Perry bekas AS walau hubungannya dengan China membaik, menurut berita sebuah surat kabar hari Senin.

Negeri pulau itu berharap untuk mempersenjatai fregat bekas itu dengan sistem tempur Aegis versi yang canggih, yang menggunakan komputer dan radar untuk mengambil beberapa sasaran, serta teknologi peluncuran rudal yang canggih, kata China Times.

Kementerian pertahanan mengatakan, sebagai reaksi pada berita itu, bahwa fregat-fregat tua yang sekarang digunakan AL perlu secara bertahap diganti, tetapi kementerian belum memutuskan jenis kapal yang akan menggantikan fregat-fregat tua itu.

”Strategi keseluruhan dari Angkatan Bersenjata akan menjadi pertimbangan saat kementerian pertahanan mengevaluasi rencana itu,” kata kementerian itu dalam sebuah pernyataan, dengan menambahkan bahwa anggaran merupakan faktor pertimbangan lain.

AS merancang fregat kelas Perry pada tahun 1970-an, tapi sebagian besar masih digunakan, dilengkapi dengan berbagai jenis teknologi modern.
Taiwan telah memiliki delapan fregat kelas Perry yang dibuat di pulau itu.

Patriot PAC-3 (photo : Aviation News)

Berita China Times itu muncul kurang dari sepekan setelah Departemen Pertahanan AS mengatakan telah menyetujui penjualan perlengkapan rudal Patriot kepada Taiwan sebagai bagian dari sebuah paket yang telah disahkan oleh Kongres lebih dari setahun lalu.

Ketika diungkapkan tahun 2008, paket itu menimbulkan protes keras dari Beijing, yang menganggap Taiwan sebagai bagian dari wilayahnya dan telah bertekad untuk merebut pulau itu, kalau perlu dengan kekerasan.

Sabtu lalu, China kembali mengulangi penentangannya menyangkut penjualan senjata AS ke Taiwan, dengan menyebut bahwa penjualan senjata itu merupakan tindakan ikut campur dalam urusan dalam negeri Beijing yang bisa merusak hubungan dengan AS.

Komentar Wakil Menlu China He Yafei itu—pernyataan resmi keenam dalam sepekan yang menentang penjualan senjata itu, menurut kantor berita pemerintah—menegaskan kepekaan Beijing pada gagasan bahwa Washington mungkin memberi legitimasi kepada pemerintah pulau itu sekaligus meningkatkan pertahanannya.

Pada pengumuman paling akhir hari Sabtu, He mengatakan, China menyatakan sangat tidak puas pada langkah AS yang memberi kontrak pada perusahaan Lockheed Martin dan Raytheon untuk membuat 263 rudal pertahanan udara PAC-3 dan Sistem Pertahanan Rudal dan Udara Patriot untuk Taiwan.

AS adalah pemasok senjata utama bagi Taiwan walaupun AS telah mengalihkan pengakuan diplomatik dari Taipei ke Beijing pada tahun 1979.(AFP/AP/Reuters/DI)

(Kompas)

3 komentar:

  1. If you are interested about allhealthguides click here

    BalasHapus
  2. Nama..Brian Günter Haugen
    Tinggal di ..... Rhine-Westphalia Utara
    Profesion ...... ahli perniagaan
    Jumlah pinjaman .... € 250,000
    Faedah pinjaman .... 1%
    Agama: Katolik
    E-mel saya untuk setiap ekuire; brianhuagen101@gmail.com

    Dikatakan bahawa hidup hanya dapat dinikmati sepenuhnya jika ada penderitaan dan keperitan. Saya gembira dan bersyukur kerana saya bersama Mizuho Bank, Ltd. Branch Düsseldorf menerima pinjaman sebanyak € 250,000 dalam akaun bank. Adakah anda seorang lelaki atau wanita yang telah memohon pinjaman dan telah ditolak oleh bank anda? Saya ingin memberitahu anda hari ini bahawa anda boleh mendapatkan pinjaman dari syarikat dalam talian terbaik dan anda tidak perlu mengisi banyak dokumen, mereka juga mempunyai kadar faedah 1% yang baik. Saya diperkenalkan dengan SYARIKAT PINJAMAN AASIMAHA ADILA oleh seorang rakan yang telah menerima pinjaman daripada mereka. Saya memerlukan wang tunai dan pergi ke bank saya. Mereka memberitahu saya bahawa kerana kredit buruk saya tidak layak mendapat pinjaman, dan kadar faedah bank tinggi. Saya gembira sekarang kerana dapat membina perniagaan besar impian saya. Pembayaran saya akan bermula tidak lama lagi. Berhentilah membuang masa dengan bank perdagangan dengan kadar faedah yang tinggi dan terapkan AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM untuk mendapatkan dana pinjaman anda. Mereka sangat pantas mendapatkan pinjaman yang diluluskan dan memberi kredit ke akaun anda pada hari yang sama dengan permohonan. Tidak, terlalu banyak proses dan prosedur yang terlibat, seperti halnya bank. Syarikat pinjaman tidak tahu bahawa saya berkongsi berita baik ini. Anda boleh menghubungi mereka melalui e-mel.
    Mohon sekarang ..... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    E-mel saya untuk setiap ekuire; brianhuagen101@gmail.com

    BalasHapus
  3. Your article was very instructive and informative. I read articles for gaining knowledge and I like to write articles a lot. If you want, you can see how I have customwritings here.

    BalasHapus