05 Desember 2016

TUDM Peruntuk RM7 Juta Lagi untuk Projek POH Lahad Datu

05 Desember 2016


Wilayah Esscom (image : Focus)

LABUAN: Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) memperuntukkan dana tambahan sebanyak RM7 juta kepada peruntukan asal RM9 juta yang disediakan kerajaan untuk pelaksanaan projek Pangkalan Operasi Hadapan (POH) TUDM di Lahad Datu.

Panglima Tentera Udara Jeneral Tan Sri Roslan Saad berkata pada masa ini, TUDM sedang menunggu kelulusan daripada Kementerian Pertahanan dan Kementerian Pengangkutan untuk memulakan projek itu.

Beliau berkata POH, iaitu infrastruktur detasmen helikopter yang akan dibina di Lapangan Terbang Lahad Datu, penting untuk membantu mengekalkan keselamatan ruang udara Sabah, khususnya di Zon Selamat Timur Sabah (ESSZone).



“Pangkalan operasi itu adalah untuk anggota tentera udara bertindak cepat sekiranya berlaku apa-apa kejadian tidak diingini atau isu berkaitan keselamatan di kawasan itu,” katanya selepas menutup Eksesais PARADISE 3/16 TUDM di Pangkalan TUDM Labuan di sini kelmarin.

Upacara pecah tanah projek itu disempurnakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Mei lalu.

POH akan berfungsi sebagai pusat transit dan sokongan udara untuk pelbagai helikopter yang dikendalikan oleh Angkatan Tentera Malaysia yang berulang-alik antara Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom) dan Lapangan Terbang Lahad Datu.

(New Sabah Times)

35 komentar:

  1. Malaysia harus tanggung jawab dengan banyaknya warga negara Indonesia yang di sandera abu sayyaf di wilayah mereka .Harus di selidiki adanya informan dari warga Malaysia sebagai kaki tangan abu sayyaf di pelabuhan-pelabuhan Malaysia.
    Terbukti TLDM lemah dan belum mampu menjaga wilayahnya yang sangat kecil dibanding Indonesia. TLDM harus membolehkan kapal TNI-AL meronda di perairan Malaysia karena asset penjaga laut Malaysia sangat tua ,kuno karena seharusnya sudah masuk MUZEUM seperti hely nuri .

    BalasHapus
    Balasan
    1. Jangan meludah ke langit bro...
      Bicaranya seperti anak². Seolah TNI sudah perfect aja.
      Memng dlm hal AS (abu sayyaf) TLDM atau pun police malaysia kecolongan. Bukan berarti juga se'enaknya ngomong merendahkan tentara orang seolah sudah powerfull tentara kita.
      Ingat, "TNI juga masih jauh dari kata cukup" untuk alutsista-nya TNI menjaga kedaulatan NKRI.

      Jngan sampai, "Semut dihalaman orang anda lihat, Gajah di halaman sendiri terabaikan".
      Bijak lah...
      Bravoo..

      Hapus
    2. Faktanya begitu ,hampir semua warga negara Indonesia yang di sandera Abu Sayyaf di sendera sedang berada dalam perairan Malaysia .Atleast Malaysia harus minta maaf karena ketidak mampuannya pada rakyat Indonesia.

      Hapus
    3. 1. Adakah warga Indonesia yg diculik memasuki Malaysia secara sah dan mengikut arahan perintah berkurung oleh ESSCOMM?
      2. Tiada keperluan utk meminta maaf kerana mereka sendiri pun diculik diperairan Indonesia.

      Hapus
    4. Menaip macam xde fakta shja..

      Hapus
  2. Terima kasih diatas maklumbalas Tuan 'unknow' (mungkin nak taip 'unknowN'). Memang TLDM kekurangan aset & banyak aset sediada yg berusia. Tidak spt TNI AL yg gagah perkasa lg mendunia hingga USN byk belajar sama TNI AL. Aset2 nya serba moden lg canggih (cuma BBM shj menjadi halangan, Pertamina mohon bantu). TLDM patut menuntut ilmu dgn TNI AL tapi byk komentar kata jgn beri ilmu sama TLDM. Itu pesawat Hercules hibahan Ausie hibah ke TLDM shj (harapan agar tiada bencana terhempas berlaku) utk mengawal agar keselamatan rakyat NKRI di Laut Sulu terjamin sedikit.
    PS: Yg byk buat onar jd lanun bukannya rakyat Malaysia pun. Agak2 dr mana???

    BalasHapus
    Balasan
    1. maafkanlah tuan unknow, mungkin dia masih kecil jadi tidak bijak bicara, ESSCOM harus memperbanyak High Speed Aluminum Patrol Boat 40M di sabah, dan harus sering patrol. kalau tak nanti amerika yang ikut campur urusan jalur pelayaran di laut sulu.

      Hapus
    2. Kalau di kritik jangan marah ,TLDM perlu membentuk seperti TNI-AL yaitu Armada reaksi cepat seperti West Fleet Quick Response (WFQR)yang bertugas di bagian baratIndonesia ,dengan adanya armada ini kejahatan di laut diselat malaka,laut natuna menurun drastis bahkan di puji majalah naval today karena kesussesannya.

      Hapus
    3. Sebenarnya bukan masalah kecanggihan dan kurang hebatnya TLDM, tapi pada keseriusan pemerintah Malaysia dalam mengatasi masalah ini.
      Sehingga pencegahan terhadap kejahatan penculikan oleh kelompok AS terus terjadi.

      Perlu ada langkah konkrit dari pihak pemerintah Malaysia untuk mensikapi hal tersebut sehingga kesan buruk tidak terjadi.

      Semoga langkah langkah komprehensif dari Malaysia segera diwujudkan baik secara mandiri atau kerjasama dengan tiga negara yaitu malaysia Indonesia dan philipina bisa dijalankan agar memberi efek gentar dan perlindungan kepada para nelayan dan pelayaran yang ada.

      .

      Hapus
    4. 1. Malaysia sentiasa serius dlm mempertahankan kedaulatannya.
      2. Langkah konkrit utk mencegah pencerobohan di Timur Sabah telah diambil dgn penubuhan ESSCOMM.
      3. Yg menjadi penghalang adalah sempadan antara negara yg perlu dihormati. setelah Presiden Filipina memberi kebenaran kpd Malaysia (dan Indonesia)utk mengejar penceroboh hingga ke dlm kawasan Filipina, maka ini akn meningkatkan lagi keberkesanan kawalan sempadan oleh Malaysia.

      Hapus
    5. TNI AL indonesia memang sangat hebat... sepatutnya TNI AL yang mengawal perairan Sabah... dengar cerita TNI AL ini boleh MENGHILANG.
      INVISIBLE gitu....

      Hapus
  3. Pak Cik Mamad, tahu dari mana asal itu lanun. Jangan asal cakap bila tak ada data. Hanya sebar fitnah saja....

    BalasHapus
  4. Malingshit kalau tak mampu ronda jaga lautan tak usah malu, minta sahaja bantuan abang TNI-AL, biar tak sering sering diterabas lanun moro, hahahahha

    ronda laut sendiri dari lanun saja tak bisa tak heran PLA Navy ceroboh lautan mu Malingshit, LMFAO

    BalasHapus
    Balasan
    1. M'sia sangat2 bantuan dari TNI AL indon...
      tapi kami bimbang nantinya bertambah ramai tentera indon yang hilang... yang hilang bulan lepaspon tak jumpa lagi.

      Hapus
  5. Kasihan TLDM bujet terbatas, kapal KD pasti tak bisa ronda jaga, jangan malu jangan sungkan, minta bantuan abang TNI AL, LoL

    BalasHapus
  6. Gw puyeng baca komen2 di mari.. Bahasanya njlimeedddd...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ente gak usah puyeng bro, itu bahasa waku waku...
      Kwaaakk kwaaakk...

      Gtu bro jd santai ajah.. ✌

      Hapus
  7. Kalau indon.... mereka semuanya baik dan hebat... mendunia.

    BalasHapus
  8. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yang mendunia adalah korupsi Najib ,negara KLEPTOKRASI.Negara tak de MARWAH,NO DIGNITY . Najib di hina AS dan NEGARA-NEGARA BARAT yang di sebutnya ikut campur masalah dalam negri Malaysia setelah korupsinya di sorot Obama . Najib kini siap menggadaikan M;sia ke CHINA ,mau beli kapal dari china dan saat di Beijing dia mengecam barat yang disebutnya Penjajah yang masih ikut campur urusan dalam negri Malaysia yang berdaulat . Apakah M'sia sudah berdaulat ?,tak kasih upeti (gift tanda takluk sama KERAJAAN inggris?.

      Hapus
    2. haha....dasyat sangat cerita kau ni
      sampai gadai... hahaha....
      good luck bro :P

      Hapus
    3. WoW berapa harga negara malasia digadaikan bro??? Mahalkah???

      Hapus
    4. Wah sama sintingnya kaya Muarif nih...

      Hapus
  9. Kawasan abu sayaf itu terletak diwilayah yg hampir dgn Malaysia.
    Jolo dan basilan itu kan wilayah yg bersempadan dgn Malaysia . Udah semestinya mereka akan beroperasi dikawasan yg berhampiran dgn tempat tinggal mereka agar mudah melarikan diri.
    Mana mungkin mereka beroperasi dikawasan sempadan philipina dan Indonesia yg jaraknya lebih jauh lagi .
    Nelayan atau kpl sipil harus ikut arahan yg diberikan .
    Rata rata yg diculik itu berlaku diwaktu yg tidak dibenarkan .
    Udah diperingatkan masih lagi engkar...maka tanggunglah sendiri risikonya.
    Yg diculik itu pun mungkin melakukan kerja yg salah seperti penyeludupan atau pun narkoba tp berselindung disebalik kerja nelayan atau bisnis lainnya.
    Maka itu sbb nya mereka memilih utk belayar disaat waktu yg dilarang kerajaan.(perintah berkurung) .
    Semua yg disandera itu terjadi disaat perintah berkurung.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kamu tidak bersimpati sedikitpun dengan MENUDUH mereka yang di culik adalah penjahat . Typical Malaysian ,seharusnya kalian menyatakan sympathy, turut prihatin , apologize atas semua yang berlaku .Kalian tak pernah berhenti menyakiti hati bangsa Indonesia ...,bagaimana kami bisa menganggap kalian saudara ?

      Hapus
    2. 1. Siapa yg menyakitkan hati bangsa Indonesia? yg diperkatakan oleh aloy man adalah tentang kedegilan mereka yg melanggar perintah berkurung oleh ESSCOMM, utk mencegah penculikan jadi bila penculikan berlaku ini adalah kerana kebodohan mereka sendiri,

      Hapus
  10. Kelakar bila mat indon menulis... hebat sangat ke indon ni... sampai ramai indon indon mencari rezeki di negara kami... negeri indon tak boleh buat apa apa ke...

    BalasHapus
  11. Kelakar bila mat indon menulis... hebat sangat ke indon ni... sampai ramai indon indon mencari rezeki di negara kami... negeri indon tak boleh buat apa apa ke...

    BalasHapus
    Balasan
    1. wah ini malingshit uda klewat batas, bicara uda diluar konteksnye, guwe berih godem juge luh!!!

      Luh pikir org malingshit gak ada ape yg mengais2 riziqie di tanah kamih!
      ehh, baru jadi babu inglis aja uda belagu luh!

      jgn hina expat2 kami, mrk itu pahlawan bagi keluarganye.

      berkat mereka, negara luh jadi maju!
      coba kalo gak ada mereka, luu2 pade yg dijadiin babu ama bini & mamih luh!!haha
      cuci gosok cuci gosokk...plok!

      Hapus
    2. wkwkwkwk lucu bangets lo ngomong bro, emang orang jiran yg satu ini klw kalah adu argument pastiy topiky di alihkan ke masalah TKI , emang dasar koplak orang" malon itu

      Hapus
    3. Dein patutnya beri cadangan pada org Indonesia ini untuk pekerja Indonesia bekerja saja di Indonesia, Indonesia sekarang kan sudah maju ngapa perlu lagi datang ke malaysia. Memajukan negara sendiri kan lebih baik dan boleh juga membantu keluarga juga.

      Hapus