26 Januari 2017

ATM akan Diperkasakan Sebelum 2020 - Hishammuddin

26 Januari 2017


Eurofighter Typhoon salah satu kandidat pesawat MRCA (photo : Airsoc)

SHAH ALAM  - Tahap kesiapsiagaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan diperkasakan sebelum 2020 bagi memastikan angkatan itu memiliki kelebihan dalam mendepani apa juga ancaman yang boleh mengugat keselamatan negara.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, bagi tujuan beberapa perolehan aset tempur terbaharu terutamanya bagi Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan diberi perhatian khusus.

“Biar ATM teliti perkara ini kerana mereka pengguna dan sebagai Menteri Pertahanan, saya akan pastikan rundingan terbaik untuk negara dan aset yang terbaik untuk tentera kita,” katanya ketika berucap merasmikan Retreat Hala Tuju Kementerian Pertahanan di sini hari ini. (Utusan)

Perkasakan ATM : Perolehan MRCA, MPA, MRSS

SHAH ALAM  - Perolehan pesawat pe­juang pelbagai peranan (MRCA) baharu bagi menggantikan pesawat MiG-29N, sama ada dari jenis Eurofighter Typhoon atau pun Dassault Rafale akan diputuskan sebelum tahun 2020.

Langkah serupa juga akan dibuat ke atas perolehan Pesawat Rondaan Maritim (MPA) generasi baharu serta Kapal Sokongan Pelbagai Peranan (MRSS) untuk ke­gunaan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).


Kandidat MRSS adalah LPD dari PT PAL (photo : wiki)

Perkara itu diumumkan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai langkah memperkasakan kesiap­siagaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam mendepani cabaran keselamatan terkini.

“Biar ATM selaku pengguna nilai kesesuaiannya dan selaku Menteri Pertahanan, saya mahu rundingan terbaik untuk negara dan aset terbaik buat tentera,” katanya ketika berucap merasmikan Retreat Hala Tuju Kementerian Pertahanan di sini hari ini.

TUDM memerlukan sekurang-kurangnya satu skuadron (18 buah) pesawat MRCA baharu dan empat buah pesawat MPA gene­rasi terkini, manakala TLDM pula memerlukan tiga buah kapal MRSS moden bagi menjamin kedaulatan negara.

Ditanya lanjut dalam sidang akhbarnya selepas itu, apakah beliau optimis perolehan tersebut mampu dilakukan dalam tempoh ditetapkan memandangkan ekonomi negara tidak menentu, Hishammuddin berkata, perkara itu mesti dilakukan.

“Bukan lagi soal optimis tetapi kita perlu lakukan (perolehan), namun kita juga sedar pembe­lian aset ketenteran banyak dipe­ngaruhi faktor kewangan negara,” jelasnya.

Sementara itu, kepada laporan yang mengaitkan Sabah sebagai transit bagi kumpulan militan Daesh, Hishammuddin berkata, laporan berkenaan adalah tidak benar kerana semua negara terdedah kepada ancaman pengganas.

“Mereka boleh bertindak walaupun bersendirian dan jika sekalipun militan itu ditahan di Sabah, tidak bererti Sabah adalah transit kerana mereka ini boleh berada di mana-mana sahaja,” katanya. (Utusan)

70 komentar:

  1. tak de se siapa yang mengancam Malaysia ,yang ada Malaysia yang mengancam jiran.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malaysia mengancam jiran? Malaysia ke yg lancarkan Konfrantasi 1963? Pendatang asing tanpa izin Malaysia ke yg selalu ceroboh masuk sempadan negara sampai ada yg mati lemas?

      Hapus
    2. Sabaq2. Bukan rakyat kita yang mati. Mereka pon datang nak cari rezeki.

      Hapus
    3. huhu x baik ungkit2 benda lama..
      cuma malaysia nak buat persediaan je..
      almaklum ler hujan turun kurang2 dah ada payung..

      Hapus
    4. Habis yg sulu serang sabah tu camana lak.. nasib baik persenjataan malaysia banyak.. kalau x habis...tu belum indon yg ceroboh sempadan lagi...

      Hapus
    5. Habis yg sulu serang sabah tu camana lak.. nasib baik persenjataan malaysia banyak.. kalau x habis...tu belum indon yg ceroboh sempadan lagi...

      Hapus
    6. Yg suka ceroboh dan suka klaim itu bangsamu bodoh

      Hapus
    7. http://www.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/13-pati-mati-lemas-1.183956

      http://pahang-ku.blogspot.my/2014/10/lima-pati-mati-lemas-36-selamat.html

      Hapus
    8. Ni popia asal dari China pun nkena klaim dgn Indonesia juga :

      http://www.sinarharian.com.my/global/protes-tuntut-popiah-milik-indonesia-1.362550

      Hapus
    9. Shafiq@ sudahlah urus negara awak tuh,urus ringgit yg jatuh teruk terhadap dollar kah kah kah...urus pasal rasuah 1MDB yg buat malon jd trending topik dunia kah kah kah,urus spesial force malon tuh yg telah tewaskan altantuya kah kah kah

      Hapus
    10. ye? tapi tak sehodoh perangai UN Peacekeeping Indonesia yg menyeludup senjata :

      http://www.sudantribune.com/spip.php?article61437

      Hapus
    11. Belum lagi yang lari naik teksi bila dikejar pengganas israel...

      Hapus
    12. Belum lagi yang lari naik teksi bila dikejar pengganas israel...

      Hapus
    13. @dein masih mending lari dari 2 pertempuran yang awalnya bertujuan menengahi sebuah pertempuran bersenjata. TNI berada ditengahnya. apa tentera malesia! pernah melakukan hal itu.
      Justru yang saya tau atm pingsan waktu upacara. Betol kah dein???? πŸ˜†

      Hapus
    14. Pernah, peristiwa Black Hawk Down antaranya...ATM xlari pun ms nak selamatkan special force US yg terkepung..ms blik pun xde nak seludup2 senjata ni..

      Hapus
    15. @safiq.. BHD beda misi dengan TNI di Lebanon/lubnan. Dan faktanya us baru mengakui setelah 20thn lewat dan itupun takda penghargaan dari PBB.
      Bedalah dengan misi TNI dilubnan yang pasti dpt penghargaan dan pengakuan dari PBB.

      https://m.youtube.com/watch?v=GDSWny-V4l8

      Itu vidio penghargaan dr PBB bro... 😁 FAKTA.

      Hapus
    16. Tentu la US susah nak mengaku, diselamatkan oleh tentera negara kecil. berlainan dengan TNI, ATM menyertai misi pengaman bukan utk pengiktirafan. wow! lari naik teksi pun dpt pengiktirafan! kedua2nya merupakan misi pengaman, bezanya ATM terlibat dlm misi menyelamat dan berjaya, manakala TNI hanya perlu menghentikan perbalahan, dan gagal..

      Hapus
    17. Hahaha @safik safik... TNI di lubnan sebagai tentera penjaga perdamaian bukan untuk berperang. Dan atm belum pernah melakukan tindakan sama saat dua dua pihak saling tembak menembak lalu ditengahnya ada pasukan yang melerai untuk menghentikan tembakan dan saling menahan diri. Dan karenanya TNI mendapatkan penghargaan karena menjalankan prosedur dengan baik.
      Daaan yg paling utama tidak ada tentera TNI yang pingsan saat upacara, itu sangat memalukan bro..😎 zizizi

      Hapus
    18. Yang pingsan saat upacara itu angota kopasus ketika latihan gabungan polri dan TNI di metro polda.. Sngat memalukanπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    19. http://m.tribunnews.com/metropolitan/2015/09/17/anggota-kopassus-pingsan-saat-upacara-gabungan

      Hapus
  2. WoW keren atm diperkasakan. Ini pasti pake jamu perkasanya mak erot dan lebih jantan alias gak banci lagi... zizizizi. 😁

    BalasHapus
    Balasan
    1. sekurang kurang lebih perkasa dari TNI yang memburu seorang santoso pun perlu puluhan ribu angota aparat πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  3. Diperkasakan! Ini pespur kesukaan saya ini.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yang kenak embargo diblog sebelah...kumpul disini, grak

      Hapus
    2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    3. @bung hari setyawan, maksudnya di JKGR ya? gak kok cuma minta register doang mau hilangi yg suka ngetrol kali.

      Hapus
    4. @ibenk

      Padahal...kita2 tuh yang suka ngetrol, wkwkwk. Ga tau kan nick ane disana?

      Hapus
    5. @ibenk

      Padahal...kita2 tuh yang suka ngetrol, wkwkwk. Ga tau kan nick ane disana?

      Hapus
  4. The Armed Force should buy cheaper option if budget is really tight. Gripen for MRCA and LPD from Pt Pal. Chinese ship for LMS is really wise decision.

    BalasHapus
  5. Lupakan malaysia ...apa yg di katakan panglima tni bakal jadi kenyataqn hanya masalah waktu ancaman yata buat indonesia sudah terpangpang jellas australia dan di laut china selatan .

    BalasHapus
    Balasan
    1. Betul.. malaysia bukan ancaman indonesia pun... yg paling pentig kamu kena jaga sempadan dengan china dan autralia.. ada negara indonesia terlepas disebabkan campurtangan mereka

      Hapus
    2. Betul.. malaysia bukan ancaman indonesia pun... yg paling pentig kamu kena jaga sempadan dengan china dan autralia.. ada negara indonesia terlepas disebabkan campurtangan mereka

      Hapus
  6. poket tebal nie dapat duit songlap nak shoping ring and hanbag

    BalasHapus
  7. Hidup Najib , hancurkan tirani antek komunis pdip jokowow

    BalasHapus
  8. Wang engak ada mau perkasakan ATM gimana ya?coba klu ikut resmi singapor cara senyap dan bertahap perkuatkan pertahanan kan udah mantap

    BalasHapus
  9. Biar siapa pun yg memerintah negeri tpi klu pintar soal memperkuatkan ketenteraan d utamakan engak perlu kabur bila badai mendafak dtg...smua udah siap...itu hisamudin ngomong warkop loh...cara gimana klu sumber manusia nya lgi kolot

    BalasHapus
  10. Yg paling pelik.kamu orang asing bercerita tentang aset aset malaysia... patutnya kamu jaga negara kamu je.. jgn diprovoke jiran tetangga.. silap hari bulan mpss yg malaysia nak beli dgn indon ditukar ke negara lain.. kamu juga yg rugi..

    BalasHapus
  11. Yg paling pelik.kamu orang asing bercerita tentang aset aset malaysia... patutnya kamu jaga negara kamu je.. jgn diprovoke jiran tetangga.. silap hari bulan mpss yg malaysia nak beli dgn indon ditukar ke negara lain.. kamu juga yg rugi..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Apa awak kate indon2 di sini beruk

      Hapus
    2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    3. Bukan beruk dong mas peri histiroc man.....haha

      Hapus
    4. Takde satu pun perkataan diatas tu tulis beruk... kamu ni pandai membaca atau tidak...camana nak jadi negara kuasa besar kalau itupun lemah...

      Hapus
    5. @Dien dasar maling goblok baca komen nadine ivana...kok gemblung

      Hapus
  12. WTF man, we have same root. Water under the bridge. Like i said long time a go, we can move foward together. If we fight each other, Chinese Comunist Party will fuck us all up. Can we just like US and UK? Btw congrats, its been a long time never TDM have good news.

    BalasHapus
  13. jangan la sampai enjin kapal nie terbang kat argentina

    BalasHapus
    Balasan
    1. Takpe.. kalau hilang kami beli lagi.. setakat enjin bukan masalah tapi jangan jadi cam kapal kelewang tu terbakar macam tu je.. katanya kapal tu stealth.. sampai skrg tak nampak.. stealth betul..

      Hapus
    2. Engine kau ilang di rasuah bodoh hahaha

      Hapus
  14. Ya mslh gini di ributin..malay mw perkasakan tudm nya silahkan aja....indonesia pun mw memodernisasi tni au...ya intinya sama2 mengganti pswt..agar menjdi sama2 maju tuk kedua air force..

    BalasHapus
  15. Malon nak ganti jet pejuang butuh masa 20 tahun kah kah kah kah

    BalasHapus
    Balasan
    1. Nadin salah kan kurang dari 5 thn skrg tahun apa 2017 seblum 2020 loh baca dulu sblum nyerocos

      Hapus
    2. Indonesia nak ganti pesawat, tapi ambik pesawat hibah ex-usaf 30thn.

      Hapus
  16. Macam malon dapat hibah black hawk cuma2 dari negara kecik brunei tuh ya pakcik...tahniah ya pakcik dapat hibah kapal ronda bekas dari jepun dan australia,enginenya di jaga biar gk hilang lg kah kah kah

    BalasHapus
    Balasan
    1. Jangan risau, xkan terbakar sperti Klewang.

      Hapus
    2. Shafiq@ Beruk malon itu iri hati dan pencuri,suka klaim ciptaan negara lain kah kah kah kah...merasa pandai tapi bodoh,nak buat uniform askarpun tak boleh mesti beli dari indonesia kah kah kah

      Hapus
    3. beli, bukan curi.. xseludupkeluar seperti UN Peacekeepin indonesia di Sudan.

      http://www.sudantribune.com/spip.php?article61437

      Hapus
    4. Bodoh punya indon... harap malaysia jangan beli mpss buatan indon.. nanti dia tuduh kita curi... dia lupa ramai rakyat indon masuk secara haram dimalaysia ni.. yg tu tak nak lak klaim... dasar indonsial

      Hapus
    5. Serasa waktu di topixdotcom banyak kata malon indon..
      Seru juga sih... malesial malonyet malondog malingsial malonte malonjing...

      Btw keren keren keren... zizizi

      Hapus
  17. X perlu layan org yg hatinya ada penyakit. Hentikanlah baca blog Indon.

    Takut nanti penyakit buruk dia org berjangkit kat kita. Jom hentikan melawat blog rasis.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Abdullah@ sapa ugh suruh awak komen kat blog indonesia,ini blog orang indonesia,tak de sapa2 yg undang awak tuh masuk kat blog nih kah kah kah

      Hapus
    2. Nadine Ivana pengadu domba..selayaknya tahi itu makananmu.

      Hapus
    3. is it wrong for people from other country to comment and read indonesian military blog.

      Hapus
  18. Situs bagus... komentar tahap kantong sampah. Admin silah ambil perhatan.

    BalasHapus
    Balasan
    1. im not taking side here but most of the time, the indonesian are the one that started the stupid and not helping comment though sometimes visitors from other countries started it. they keep on bringing politic such as corruption, stupid and provoking comment such as the sub cant dive, the engine will lost and etc. i mean this is a military blog for us to gain information about military stuff n this reagent and not exclusive for indonesian only. if you want to curse and bitching other people countries than go to blogs like jakartagreater and a blog in malaysia(i dont remember It's name since i don't visit that stupid blog anymore). this is one of the few blog that can provide reliable information without badmouthing country. please keep this blog clean from stupid and provoking comments.

      Hapus
    2. This is typical mentality of SE Asian people. They are just good at showing off their little self-pride and yet are not going anywhere with it. What a pity!

      Hapus
    3. This is typical mentality of SE Asian people. They are just good at showing off their little self-pride and yet are not going anywhere with it. What a pity!

      Hapus
    4. Luqman
      Agree with your opinion. We should always maintain our calm and have respect towards each other regardless of our background and nationality. This blog is for knowledge and information so let us all keep it that way.

      Hapus
  19. Stop all rasis coment. Stop indon and malon phrase. Discuss with brain not emotion.
    Emotion just show that you haven't knowledge. That comments is dirt. Nadine, Dein, Luthfi, Shafiq and the others, let start our wise discussion.

    BalasHapus