24 Februari 2016

RPG-7 Tentera Darat Malaysia

24 Februari 2016


Tentera Darat ATM dan RPG-7 (photo : standupper)

Pada 2002 Tentera Darat Malaysia terima batch pertama warhead RPG-7 (HEAT) rockets dari Pakistan. Jumlahnya 12,700 buah warhead RPG-7. Batch kedua pula sebanyak 13,000 buah telah pun dihantar. Secara total sebanyak 25,700 warhead RPG-7 telah pun dihantar untuk kegunaan infantri tentera Darat Malaysia. (Sumber ialah Defence.pk)

Jumlah tu sudah cukup untuk saturate tank paling moden sekalipun dan memusnahkannya. RPG-7 yang mudah dan lasak ni bekalkan kepada setiap seksyen Battalion Infantri Standard menjadikan sekyen paling kecil dalam infantri berkemampuan mengancam setiap kenderaan armor dan softskin musuh.

Dengan kebolehan isi semula berkali-kali, setiap seksyen mampu memusnahkan kenderaan armor seperti APC dan mampu disable dan musnahkan MBT modern melalui saturation attack.

Tak cukup dengan itu Tentera Darat tambah lagi warhead baru untuk RPG-7.

RPG-7 AT dibeli untuk Tentera Darat semasa DSA. Warhead ini rupanya tak diketahui warhead. Kenapa dipanggil AT? Kerana menggunakan apa yang dipanggil RUAG Ammotec MEP. Swiss test fire warhead ini keatas sebuah M1A1 Abrams dan tembus terus dan warhead ini kini di dalam inventori Tentera Darat Malaysia

"It has been confirmed that RUAG, via a local agent, has recently received an order to provide the Malaysian army with rounds that are to be used with the RPGs that were supplied by Pakistan. What these rounds are still remains unanswered." (Defencetalk)

Kemudian Malaysia tambah lagi

"Malaysia also buy 10,500 RPG-7 rounds from Romania, which has a diametre of 70mm, rather than 80 mm, on most RPG rounds. Contracts were also signed for the Nammo M72A9 [ASM] and RPG rounds from Ruag." (Defencetalk)

Jumlah sebenar Launcher RPG7 yang kita ada tidak di ketahui. Tetapi menurut internet dalam lebih kurang 600 launcher RPG7 dan 30,000 kepala peledak RPG pelbagai jenis.

Maka alang-alang dah selongkar internet biar saya senaraikan sistem roket dan missile anti armour milik Tentera Darat.

-Carl Gustav (upgraded le mk3), 236 biji launcher. Jumlah warhead tak diketahui
-M40 recoiless gun, 150 biji launcher. Jumlah warhead tak diketahui.
-Metis M ATGM , 18 launcher. Jumlah missile tak diketahui.
-Bakhtar Shikan ATGM, 18 launcher. Jumlah warhead tak diketahui.
-SS11 Eryx ATGM, 24 launcher.
-AT4 LAW. Jumlah tak di ketahui
-FT5 Denel. Jumlah tak diketahui.
-Nammo M72A9 [ASM]. Jumlah tidak diketahui.

(MMP)

8 komentar:

  1. Balasan
    1. Mereka pun lihat bahasa kita aneh. Tergantung sudut pandang.

      Hapus
    2. Buat orang afrika juga muka lo mungkin aneh, jadi ya biasa aja kok. Namanya jg ciptaan tuhan ya mana ada yg sama.

      Hapus
    3. Komentar troller jgn ditanggapin lah, mending ngomongin artikel. Btw, kita apakah sudah ada alih teknologi ATGM ya?

      Hapus
    4. setahu saya si belum. pernah baca kalau mau lisensi RPG-7 cuman sampai sekarang ga ada kejelasannya. any update on this matter anyone? gw salah satu pecinta RPG 7. senjata ini sepert AK 47 untuk urusan anti tank. mungkin tidak terlalu bisa diandalkan untuk menghajarMBT, tapi this baby can still put some damage, i.e incar roda rantai. tapi masih bisa dipakai untuk menghajar IFV, APC dan kendaraan militer lainnya. selain itu, it is very cheap jika dibandingkan dengan senjata sejenisnya.

      Hapus
    5. Habis tu bhasa indon tak aneh perosak bhasa melayu dan inggeris,penyuplai lh,menyupport lh,settingan lh,jaman now lh ntah apa lgi🤣🤣🤣bhasa pukimak

      Hapus
  2. Malaysia itu FPDA member(five power defense arrangement)

    BalasHapus
  3. Bahasa indon lgi aneh dah serupa robot bercakap,acah2 nk jdi inggeris skrg,moto gepe😆😆😆

    BalasHapus