31 Maret 2017

Malaysia Pertimbang Beli Jet Pejuang Rafale

31 Maret 2017


Dassault Rafale fighter (photo : Flyination)

PUTRAJAYA - Malaysia sedang mempertimbangkan pembe­lian kelengkapan pertahanan dari Perancis termasuk pesawat pejuang pelbagai peranan (MRCA), Rafale buatan Dassault Aviation.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Malaysia kini sedang melihat perkara ber­kenaan namun masih belum bersedia membuat sebarang keputusan mengenainya.

“Seperti yang kita tahu, Malaysia merupakan pelanggan besar peralatan ketenteraan dari Perancis, jadi perbincangan kita hari ini antaranya berkisar tentang perkara tersebut.

“Kita mengambil perhatian terhadap kejayaan pesawat buatan Perancis itu di beberapa negara dan kemungkinan baginya menjadi subjek kerjasama dan kolaborasi,” katanya dalam sidang akhbar bersama Presiden Perancis, Francois Hollande di Bangunan Perdana Putra di sini hari ini.

Terdahulu, Najib dan Hollande mengadakan mesyuarat dua hala dan menyaksikan majlis menandatangani dua surat hasrat (LOI) mengenai pertahanan dan pendidikan.

Perjanjian berhubung pertukaran dan maklumat sulit kerjasama pertahanan ditandatangani oleh Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan rakan sejawatannya dari Perancis, Jean-Yves Le Drian.

Diputuskan sebelum 2020

Baru-baru ini, Hishammuddin berkata, perolehan MRCA baharu bagi menggantikan pesawat MiG-29N, sama ada dari jenis Eurofighter Typhoon atau pun Dassault Rafale akan diputuskan sebelum 2020.

Dalam pada itu, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, perbincangan antara beliau dan Hollande turut mengetengahkan tentang soal pelaburan serta perdagangan dua hala yang kini mencecah RM15.2 bilion sekali gus menjadikan Perancis sebagai rakan dagang ke-18 terbesar bagi Malaysia.

Beliau menjelaskan, imbangan perdagangan memihak kepada Perancis ketika ini kerana sebahagian besar daripadanya melibatkan pembelian kelengkapan dari negara tersebut terutama kapal terbang, kapal serta lain-lain per­alatan pertahanan dan ke­selamatan.

“Kita juga mengambil perhatian bahawa syarikat-syarikat Perancis di negara ini memainkan peranan yang besar dalam me­nyumbang peluang pekerjaan kepada 60,000 rakyat Malaysia seperti STMicroelectro­nics, Lafarge dan Technip.

“Syarikat kenderaan Perancis, Peugeot, pada masa sama, juga kini dalam fasa perbinca­ngan serius bersama Proton Holdings Bhd. (Proton) tentang kemungkinan untuk satu bentuk perkongsian. Ia masih lagi belum dimuktamadkan tetapi ini adalah sesuatu yang boleh menjadi satu kemungkinan,” katanya.

(Utusan)

32 komentar:

  1. Prefer the Eurofighter but Rafale is good too. Also braces yourself for incoming troller.

    BalasHapus
    Balasan
    1. wet dream jer....baik songlap enjin jer lagi berbaloi kih kih

      Hapus
    2. building jet engine is one of my work and you're right sangat berbaloi.

      Hapus
    3. ko nie habis hisap sabu ke???pasti sabu best kuality.....sejak bila malaysia ada industry jet engine??????

      Hapus
    4. i didn't say i work in malaysia right stupid. can't you at least think with your smart ass brain or is it full with songlap and scandal issue. im malaysian but i do not work in malaysia since the aerospace industry there is still too immature.

      Hapus
    5. Hahaha. Spot on sir. Admin. Jgn padam pula komen bro luqman ni ye

      Hapus
    6. Kalau hanya mau kerja di Kilang engine pesawat saja ,saya rasa di malay juga ada ,.Kalau di Indonesia adanya di BINTAN ,kep RIAU ,yaitu yaitu PT Honeywell Indonesia.
      https://abarky.blogspot.co.id/2015/02/mengintip-pabrik-honeywell-aerospace.html

      Hapus
  2. Pesawat pejuang jet rafale made in france kualitas sudah teruji di medan tempur ...cuma itu mahal pak cikk .!

    BalasHapus
  3. Loh katanya punya kuwait atau arab?
    Berubah lagi nih...😁

    BalasHapus
  4. Prancis melakukan bermacam cara agar produknya terjual .

    BalasHapus
  5. tak ada uang nak beli pesawat harga mehong...

    bolehlah...

    BalasHapus
  6. hisamudin..'' tiada cadangan nak beli mrca sampai saat ini,kerena kekangan kewangan kerajaan yg belum baik''....kih kih

    BalasHapus
  7. Duit Malaysia banyak habis untuk suap berjuta Pendatang Tanpa Izin dari Indon!

    BalasHapus
    Balasan
    1. oooo macam tu????ingatkan habis songlap 1 mdb or songlap enjin kih kih

      Hapus
  8. Jgn layan saudara saiful sebab ramai bangsa indon yg tidak matang sebab kurang pelajaran...dia tak tau apa yg dickp...ckp tidak berasaskn ilmu...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Cuba tunjukkan sikap sebenar kita sbg org Malaysia. Bckp dgn ilmu dan yg paling penting hormat bla brada d tmpt org. Insyallah forumer "indon" yg kau pandang rendah itu akan berubah. X payah nak flamming. Bro songlap jaya contoh yg sgt baik.

      Hapus
    2. Troller ada d kedua dua negara. Baik Malaysia mahupun indonesia. Yg menyamar pun ada.

      Hapus
  9. Terutama suwandaru....otaknya memamg otak zombie...tiada perasaan malu walaupun byk kali telah ditegur..tgok dari gaya bahasanya mmg tak ada pelajaran agaknya...

    BalasHapus
    Balasan
    1. sabar....sabar....tak perlu la kuar asap kat kepala tu...nanti ko juga dapat duit kopi juga...kejap lagi okayyyyy

      Hapus
  10. Terutama suwandaru....otaknya memamg otak zombie...tiada perasaan malu walaupun byk kali telah ditegur..tgok dari gaya bahasanya mmg tak ada pelajaran agaknya...

    BalasHapus
    Balasan
    1. @darah satria ,tak usahlah terlalu dibesarkan . Semua orang punya hak untuk ikut koment . kita disini hanya militery fanboy . Yang punya hak untuk memandamkan kommnet hanya ADMIN .
      Dibanding blok militer malaysia disini lebih baik .Kalau admin malaysia menulis ,Malaysia terbaik dalam segala hal di rantau asean .Semuanya TER . Bangga sangat dengan ATM yang disebut tentara terjaguh senusantara baik alam nyata maupun alam gaib .
      Koment disana juga terlalu melebihkan kemampuan ATM misal ditulis satu MKM bisa meranapkan Jakarta kalau mau ,satu kapal bisa menghancurkan puluhan kapal TNI .Hanya dengan beberapa pasukan komando bisa mencuri dokumen Sabah di istana Malacanang . Dan semua itu dikisahkan dengan heroik oleh ADMIN .
      Makanya kami forumers Indonesia menyebut ATM tentara terjaguh didunia sebagai ejekan. atau disebut katak dibawah tempurung .
      jadi tak usah dilayani koment yang tidak sesuai menurut anda . Biarkan saja .

      Hapus
    2. Paling suka komen anda : atm tentara terjaguh senusantara baik alam nyata maupun alam ghaib. Lawak of the year

      Hapus
  11. Admin kemana sih, troller2 yg sudah jelas keliatan di blokir aja kenapa. Males juga lama2 main ke blog ini, isinya troller semua dan di piara sama admin.

    BalasHapus
    Balasan
    1. ko nie dah kenape????belum dapat komisyen duit kopi ke????sabar jer....kalau deal jet pejuang bekas kuwait...or pak ereb nanti kena bagi la duit kopi tu......tapi of course tak de wang nak up grade jet second hand tu....macam blackhawk brunei tu....kih kih

      Hapus
    2. Setuju bung bebei 👍

      Mantan 🔨❎🌡 illegal ya gitu

      Hapus
    3. bei kalo dah males di sini ya gak usah komen. Gitu aja kok repot

      Hapus
    4. Bro bebei. Aku pun x fhm sikap admin. Komen bro suwanduru dbiarkan. Manakala byk komen bro luqman dpadam.

      Hapus
    5. Hang ni pun satu! Admin kan Indon!

      Hapus
    6. Saiful

      And ur point is?

      Hapus
    7. Tak paham lagi? Admin Indon surely sided with their Indon member!

      Hapus
    8. It mean...stop whining! this is Indon own blog!

      Hapus
  12. the point is jom songlap kih kih

    BalasHapus