25 November 2015

F/A-18D TUDM Tampil dengan Skema Warna Baru

25 November 2015

F/A-18D Hornet TUDM dengan nomor bodi M45-06 (photo : Kamarul Azizi)

M45-06 dengan cat baru low visibility

F/A-18D Hornet yang mengikuti Eksesais Paradise 2/2015 dengan nomor bodi M45-06 tampil dengan cat baru Low Visibility Air Superiority Grey.

Kita dapat lihat Hornet Dash Six dengan cat baru. Sebelum ini ramai tertanya-tanya tentang Dash Seven yang warna berlainan dengan pesawat Hornet TUDM yang lain. Jadi rasmilah bahawa F/A-18D+ milik TUDM akan menggunakan warna tipe Air superiority grey sebagai tactical paint scheme dan bukan lagi experimental.


F/A-18D Hornet TUDM dengan nomor bodi 06 yang ambil bagian dalam eksesais terlihat bekas upgrade Blok 25 berupa tonjolan dan antena baru. (photo : Malaysian Defence)

Kemungkinan di masa hadapan lebih banyak F/A-18D+ Hornet TUDM akan dicat dengan warna low visibility Air superiority grey.

(Malaysia Military Power)

6 komentar:

  1. malaysia patut menambah F18 yg sedia ada dgn membeli 10 unit Super Hornet supaya cukup 18 unit.

    BalasHapus
  2. Malah sebaiknya kalian nambah minimal 2 squardon lagi untuk waspada terhadap manuver china yang tidak bisa di prediksi.

    BalasHapus
  3. Malaysia cuma upgrade cat nya aja...bukan peralatannya. Kakakakak

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sebelum komen ada baiknya dibaca dulu, disitu di jelaskan ada upgrade untuk antena, entah antena apa,tp yg pasti bukan cuma upgrade cat aja sih.

      Hapus
    2. upgrade adalah sesuatu yg rahsia :) biar disangka tyidak diupgrade...hakikat lebih dari itu

      Hapus
  4. kerana keterbatasan angaran Tudm telah mengupgrade F18D miliknya hampir setaraf F18 AL USA..Dan Lagi negara Asean termasuk indonesia dan melaysia harus berhati 2 dgn Togkok(china) sbb ia suka membuli terutama di laut china selatan.

    BalasHapus