7 Oktober 2009
CB-90 adalah boat buatan Swedia dan masuk kategori fast military assault craft dengan kecepatan maksimal bisa diatas 40 knots (photo : Secure Malaysia)
Bot Tempur TLDM Meluncur Pantas dan Senyap
MEREDAH lautan samudera. Kata-kata inilah yang sering bermain di bibir apabila memperkatakan tugasan serta tanggungjawab pasukan berkenaan.
Kehidupan harian mereka ini sering kali dikaitkan dengan lautan luas dan mereka juga dianggap 'wira samudera' atau 'wira maritim'. Bertugas di lautan luas yang mengelilingi perairan Malaysia, pasti inilah cabaran tegar yang perlu mereka tempuhi.
Sebagai sebuah pasukan beruniform Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), mereka bukan sahaja menjaga kedaulatan maritim negara, malah menjalankan tugas-tugas sampingan. Ini termasuk menangani pencerobohan musuh, jenayah lanun, mencari dan menyelamat, membantu bot-bot nelayan dan banyak lagi.
Dengan kata lain, pasukan ini menjadi benteng hadapan maritim pertahanan dan kedaulatan negara. Sehubungan itu, pasukan ini tidak boleh sesekali leka atau lalai terhadap tugasan yang diberi termasuk ketika negara aman.
Kesiapsiagaan TLDM serta unit-unit di bawahnya memerlukan komitmen penuh dari setiap anggota selain kemahiran serta pengetahuan berterusan yang dimiliki.
Begitu juga penugasan krew bot tempur CB90. Memang sebelum ini ramai yang kurang mengetahui mengenai kebolehan, peranan serta tanggungjawab krew bot tempur berkenaan.
Sebut sahaja krew bot tempur CB90, kalangan anggota tentera pasti mengetahui bahawa mereka ini memiliki kemahiran serta kepakaran tertentu.
Apa tidaknya, bot CB90 itu sendiri merupakan antara aset terpenting milik TLDM yang mampu digerakkan dalam masa terpantas. Untuk itu, bot CB90 sering digerakkan dalam sesuatu operasi kerana kemampuannya untuk tiba ke lokasi sasar dalam masa terpantas.
Bot tempur CB90 juga mempunyai pelbagai keistimewaan termasuk boleh beroperasi di kawasan air cetek sama ada lautan mahupun sungai atau tasik. Malah, laluan sungai sempit juga boleh dilalui oleh CB90. Di samping itu, jika sebelum ini kita sering mendengar bot-bot menggunakan enjin berkipas, amat berbeza sekali dengan CB90.
Malaysia memiliki 17 boat CB-90 (photo : Secure Malaysia)
CB90 menggunakan sistem 'water jet' yang mampu bergerak dengan pantas dan senyap. Keadaan ini meletakkan CB90 antara aset terpenting TLDM terutama dalam menjalankan tugasan penyusupan dan risikan.
Untuk itu, pemilihan TLDM menggunakan CB90 dianggap tepat kerana kemampuannya membawa anggota-anggota tentera dalam menjalankan operasi di mana-mana sahaja kawasan di negara ini.
Bot tempur ini juga mempunyai keistimewaan lain seperti boleh didaratkan sebahagian badannya sehingga ke kawasan atas pantai.
Ia juga boleh dihentikan secara mengejut walaupun ketika sedang bergerak laju serta mampu membuat lencongan kira-kira 110 darjah. Memandangkan kemampuan bot ini, ia turut diguna oleh TLDM di kawasan-kawasan sensitif termasuk di Sabah bagi menangani sebarang pencerobohan musuh.
Komander Bot Tempur, Leftenan Madya Mohd. Nor Iswandi Ariffin ketika diwawancara Utusan Malaysia memberitahu, untuk mengendalikan CB90, seseorang krew itu perlu terlebih dahului menjalani latihan dan kursus tertentu. Latihan yang dimaksudkan termasuk cara-cara mengemudi atau mengendalikan bot serta penyelenggaraan bot.
''Walaupun melepasi latihan asas, setiap krew perlu menjalani latihan atau ujian secara berterusan dari semasa ke semasa.
''Latihan berterusan ini bagi memastikan setiap krew CB90 sentiasa diletakkan dalam keadaan siap sedia,'' katanya.
Mengenali tugasan krew CB90, sekurang-kurangnya tujuh anggota dan pegawai ditugaskan bagi pengendalian bot ini melibatkan krew bahagian senjata, enjin, radar dan sebagainya. Jumlah krew ini tidak termasuk anggota-anggota tentera yang ditugaskan dalam sesuatu operasi.
Bagi Juragan Bot CB90, Sabri Hsin, antara tugasan beliau ialah memastikan keselamatan bot berkenaan termasuk ketika merapat ke jeti dan sebagainya.
CB-90 milik TLDM (photo : gsbiotech)
Menurutnya lagi, CB90 yang berkemampuan bergerak pada kelajuan 45 knot boleh mendarat ke atas pantai untuk membolehkan anggota tentera bergerak ke darat.
''CB90 juga boleh berundur ke belakang selepas sebahagian badannya mendarat ke atas pantai,'' katanya.
Sementara itu, Jurutera Bot CB90, Zulkifli Mohd. Noor berkata, antara tugasan beliau ialah memastikan bot serta enjin berada dalam keadaan baik sepanjang masa.
''Kita tidak tahu bila sesuatu operasi itu hendak dijalankan atau bila ada keperluan mengejut serta membantu agensi lain dalam operasi mencari dan menyelamat.
''Oleh itu, CB90 perlu dipastikan dalam keadaan siap sedia dan sentiasa diselenggara.
''Dalam hal ini, bahagian-bahagian bot seperti sistem elektriknya hendaklah dipastikan berkeadaan baik.
''Penyelenggaraan sentiasa dibuat dari semasa ke semasa termasuk diuji kesiapsiagaan bot,'' katanya.
Rosly Md. Azizan pula yang merupakan anggota Yeoman atau Serang pula berkata, tugasan beliau antara lain memastikan keperluan senjata sebelum sesuatu operasi dijalankan.
''Walaupun itu merupakan tanggungjawab saya, namun saya juga perlu menjalani kursus tertentu melibatkan pengendalian bot.
''Setiap krew yang ditugaskan dalam CB90 perlu memiliki kemahiran yang pelbagai terutama dalam pengendalian bot,'' katanya.
Bagi krew-krew CB90, mereka amat berbangga dapat berkhidmat sebagai anggota bot tempur.
Ini kerana tidak semua anggota dalam TLDM berpeluang mengendalikan CB90 yang bukan sahaja digunakan dalam operasi, malah memiliki sistem canggih termasuk radar dan sebagainya.
Berikutan pentingnya tugasan CB90 ini, antara tugasan diberikan ialah mengiringi mana-mana kapal miliki TLDM dalam situasi tertentu.
Begitu juga ketika kapal selam Malaysia yang pertama memasuki kawasan pelabuhan TLDM baru-baru ini, CB90 turut ditugaskan mengiringi kapal selam berkenaan untuk memastikan tiada kapal lain berada di sekitarnya.
(Utusan Malaysia)
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
bukan 40 knot tp lebih 45 knot..
BalasHapus