08 Desember 2018

Malaysian Navy Outlines Domestic Shipbuilding Target

08 Desember 2018


The Royal Malaysian Navy wants to support local capability development to ease the challenges of diversification. However, near-term opportunities remain unlikely given Malaysia's continuing economic constraints (infographics : RMN)

The Royal Malaysian Navy (RMN) has outlined a requirement to support the development of the country's naval shipbuilding sector as the service looks to modernise through its '15-to-5' transformation programme.



A document published by the RMN to mark the retirement of Admiral Kamarulzaman Ahmad Badaruddin as the navy's chief in late November called for a "strategic shift" in how it engages with the Malaysian naval shipbuilding industry in line with its future development, which is aimed at reducing its ageing fleets of 15 classes of vessels to five.



The document states, "As a major domestic shipbuilding customer, the government, through RMN's 15-to-5 transformation programme, can positively shape the direction of local shipbuilding industry. This can be achieved by transforming our naval shipbuilding and repair industry with a long-term, predictable, and continuous work order for local shipbuilders."



It adds, "[This] will not only ensure the delivery of capabilities required by the navy but will also result in lower costs of construction, a secure shipbuilding industrial future, and retainment of investments made on infrastructure as well as skilled manpower. Further, it has a spill-over benefit into other related industries and sectors."



The document goes on to outline the traditional maintenance, logistics, and training challenges that the RMN has faced due to Malaysia's policy of procuring from a variety of foreign suppliers. The RMN's existing 15 classes of ships were built in seven countries by several shipyards, it says.

(Jane's)

108 komentar:

  1. Wuuuah menggerunkan sangat....

    BalasHapus
    Balasan
    1. menggerunkan takdir malon jadi kerajaan miskin nombor 1 se asia tenggara kah kah kah

      Hapus
    2. Target yang realistis sih,
      Bisa dimaklumi,
      Tapi kalau masih sombong itu yang nggak bisa dimaklumi,
      Karena udh miskin sombong pula.

      Hapus
  2. akan ada tambahan 2 submarine lagi.. 1 sub 2030-2035 dan 1 sub 2036-2040.. sabar ye..!!! kahkahkahkah.. laaaahh percuma dong..?? apa mungkin 2 scorpen yg ada bisa bertahan sampai tahun itu..?? 😁😁..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalau Scorpene bertahan 22 thn lagi bisalah..Tjakra Dan Nenggala sdh diatas 35 thn..Target sampe 40-45 thn..

      Yg perlu ditanya..apa bisa melihara sampai 40 than ?

      Hapus
    2. ada bujet tak.?? πŸ˜†πŸ˜†

      Hapus
    3. tahun 2030-2035 kemungkinan Indonesia sudah bisa memmproduksi U-214 sendiri.. tahun 2036-2040 naik kelas lagi setara KSS-III class atau Soryu class.. mantuuull.. mantap betuull.. xixxixii..

      Hapus
    4. Yaa kalo scorpy disimpan baik-baik, bisa laah nunggu sampek 2 tambahannya kebeli..
      Kru cukup latihan pake simulator, PaHe dan target proyek tercapai..


      cape deeh
      😌

      Hapus
    5. ho'oh mase.. lebih aman lagi kalau maennya scorpy cukup di sungai2 tak perlu ngambang dilautan.. jaminan tahan lama anti karang laut.. xixixi..😁😁😁

      Hapus
    6. Kapal selam ini sama saja masuk 2 bijik yg baru...pencen scorpung 2 bijik = hasilnya sama ae cuma punya 2 bijik..wkkwkkk

      Hapus
    7. Kalau main di sungai masih bisa tenggelam om, tuh kapal selamnya main di aquarium aja ngga bakal tenggelam

      Hapus
  3. Fix 1 lcs 2 lms samapi 2020...1 helo...2 lms hutang dari china...1 lcs darimana ?? Maharogol ??

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lcs baru malaysia nama kd sukarno babi

      Hapus
    2. Setau gw nama lcs baru malasial yg kedua kd najib botak

      Hapus
    3. stres ya lon.... boat beruk di kejar singa lari tercirit2... malu malon pengecut.... kayak TNI AL dong... kapal malon adu banteng dengan KRI langsung penyok dan kabur pulak tak kembali lagi di ambalat...😁😁😁

      Hapus
    4. WTF RUSTED MALAYSIAL NAVY KD MAHAROGOL lol..

      Hapus
  4. Cuman segitu aja sampek puluhan taon.


    2050
    😴

    BalasHapus
    Balasan
    1. maklum sahaje mase.. bujet ta rak.. 😁😁

      Hapus
    2. "..development of the country's naval shipbuilding sector.."

      Lha.. LMS aja buat 1 ekornya entah kapan bisa selesai dan buat yang 60an meter aja masih belajar ke China kok..


      jago konsep doang ini maah.
      πŸ˜›

      Hapus
    3. Haloow MRSS apakabar..? 😴😴😴😴.

      Hapus
    4. bwahahahaa... huuuusshh nanti ada sun gokong lepas dari kandang ngamuk2 lhooo.. teriak2 plastik, tong-tong, ugly.. 😁😁

      merajalela itu mah bukan kapal perang .. tapi tongkang karena ompong tak ade sistem senjatanya.. kahkahkah..

      Hapus
    5. yg pertama ituw target 2020-2023 bru bisa nyemplung om bagaz, perna guwe britain wkt ituw, eh tetangga gak percaye.
      akhirnya baru maren ada blog yg kompirmasi jugak haha!πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

      Hapus
    6. Grade A kok miskin sangat Angkatan lautnya, setara republik Vanuatu.

      Hapus
    7. Grade A bero dalam urusan hutang

      Hapus
  5. bila

    bila nak bayar hutang nih malassia

    πŸ˜€πŸ˜€

    BalasHapus
  6. heloooo mas mas melonnnnnn....


    kemana aje...


    sepiiiiiiiiii

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lqgi termenung di bilik masss

      Hapus
    2. Pada gantung diri kali om, stress lihat jirannya pada belanja sementara dia puasa belanja

      Hapus
  7. ...salam CAP CAY 55, ajach dech














    ...Xixixixixixi :D

    BalasHapus
  8. Balasan
    1. Programnya jelas kok menurut si nguk- nguk pemakan fisang

      Hapus
  9. Ribet baca tuh gambar. Ekspektasi nol buat pertahanan. Cina keburu tancap kuku. Hahaha

    BalasHapus
  10. where is kikikikikikiki???? is he died or is he shame??

    BalasHapus
  11. ...teori NJELIMET, prakteknya 0 besar













    ...Xixixixixixi :D

    BalasHapus
  12. Itu urusan malaysia..biar tidak mendunia.. asalkan rakyat malaysia mendapat pendidikan, kesihatan dan pekerjaan sempurna. Tak perlu mengemis kerja dinegara jiran.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yooo syukur klau kmu bisa.....klau ndk bisa jgn dengki ama ttnga yg "mampu".klau kepepet urusan konsultasi pertahanan dan dana buat beli senjata hub.mbah gono...

      Hapus
    2. ...Malayon Beruk tuch nggak jadi pengemis, hanya saja jadi budak British dan harus mau nyebokin pantat ketika nyonya British lagi E'ek di jamban











      ...Xixixixixixi :D

      Hapus
    3. Pendidikan? Malayshits tetap tertolol dan termalas di asean.. banyak malayshits yang jadi kuli di spore.. rakyat pemalas pengharap subsidi wkwkwkwkwk

      Hapus
    4. Kenapa boat malon lari tercirit di kejar boat singapore..wkkwkkkk

      Hapus
    5. Looks like border dispute between Singapore & Malaysia is heating up.

      Video of a Singaporean Police Fast Patrol Boat chasing a Malaysian Coast Guard RHIB. 

      https://youtu.be/hdZOZemmYc8

      Hapus
    6. Wahai Malaysial, inilah senarai kesalahan yang perlu dibetulkan kalau mahu berjaya - Tun Mahathir

      KUALA LUMPUR: : Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam ucapan sempena ulangtahun kedua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) menggariskan kesalahan yang perlu diakui dan diperbetulkan oleh orang Melayu.

      Dr Mahathir berpendapat, setiap orang Melayu perlu berani mengaku kesalahan untuk melangkah ke hadapan dan memperbetul kesilapan supaya mendapat nikmat oleh Allah SWT.

      Berikut kesalahan orang Melayu yang disenaraikan oleh Pengerusi BERSATU yang juga penulis Dilema Melayu itu:

      PERLU RAJIN

      1. Orang Melayu tidak bekerja sekuat orang lain
      2. Orang Melayu tidak ambil berat tanggungjawab
      3. Orang Melayu kurang meneliti sebelum buat keputusan dan bertindak
      4. Orang Melayu kurang kuasai ilmu dan maklumat yang diperlukan untuk buat keputusan
      5. Orang Melayu lebih suka serah kerja kepada orang lain
      6. Orang Melayu cepat menuntut hak. Mahu gaji tinggi tetapi kerap bawa M.C. apabila tidak hadir bekerja

      "Tanpa izin saya berani mendakwa kita malas. Kita lebih suka serah kerja kepada orang lain. Hari ini kita dapati ramai orang asing datang bekerja di negara kita. Kenapa? Kerana kita tidak sanggup bekerja. Pergilah ke tempat kerja dan kita tidak akan bertemu dengan pekerja kita.Ya, memang kerja itu berat. Mungkin kotor dan berbahaya. Kita cuma cari kerja yang ringan, dikilang berhawa dingin. Tetapi disitu pun daya keluaran atau produktiviti kita rendah” - Tun Dr Mahathir Mohamad


      BERAMANAH

      7. Orang Melayu mudah memungkiri janji
      8. Orang Melayu tidak segan untuk mengambil barangan atau duit yang bukan milik kita
      9. Orang Melayu berat membayar balik hutang

      "Walau apapun alasan yang diberi, hakikatnya kita tidak bayar hutang. Bagi kita ini perkara
      kecil. Tetapi bagi bangsa kita, ia memburukkan kepercayaan kepada kita. Orang tidak suka
      bagi pinjaman kepada kita. Bank tidak sanggup memberi hutang kepada orang Melayu
      kerana percaya mereka tidak akan bayar. Maka bermasalahlah peniaga Melayu, sukar untuk
      meminjam modal. Maka marahlah kita kepada bank. Janganlah aniaya kita kerana orang lain
      yang lokek. Tetapi kita sudah terkenal sebagai bangsa yang lokek. Maka terpalitlah juga kita
      kerana bangsa kita tidak dipercayai” - Tun Dr Mahathir Mohamad


      BERPERASAAN MALU

      10. Orang Melayu tidak ada rasa malu kalau tidak bayar hutang
      11. Orang Melayu tidak ada rasa malu dan tidak peduli sekiranya dianggap tidak beramanah
      12. Orang Melayu tidak ada rasa malu sekiranya gagal menjayakan tugas
      13. Orang Melayu tidak peduli kualiti sesuatu produk dihasilkan

      "Budaya, nilai hidup, sifat yang baik dikatakan baik kerana ia baik bagi kita. Kita akan berjaya
      jika kita miliki dan amal nilai-nilai yang baik. Terdapat banyak nilai hidup yang baik. Tetapi
      saya sebut disini hanya tiga sahaja. Iaitu rajin, beramanah dan berperasaan malu. Dengan
      tiga ini sahaja pun kita boleh berjaya, kita boleh bersaing dengan orang lain dan menang
      dalam persaingan kita. Cubalah.” - Tun Dr Mahathir Mohamad

      http://www.astroawani.com/berita-malaysia/wahai-melayu-inilah-senarai-kesalahan-yang-perlu-dibetulkan-kalau-mahu-berjaya-tun-mahathir-185106

      Malaysial pemalas dan bodoh pun masih sembang besar.. kritik mahatir

      Hapus
    7. yang ngemis tenaga kerja tu goverment kau lon malon.
      karena bumiputera malas dan lembab.

      tahun 1970 an indonesia mengirim banyak guru ke malassia agar otak malon pandai. tapi kenyataannya bodoh kekal.

      kesimpulannya.. malon dan tolol berpisah tiada

      Hapus
    8. Loe bising malaysia harap subsidi.ama pemerintah? .. Indon harap subsidi bbm sampe pertamina hampir bankrupt itu bagus ya?

      Hapus
    9. mana yang bangkrut lon....emang petronas beruk malon sampe jual aset...😁😁😁

      Hapus
    10. Beruk lagi stress, jangan lupa beruk rumah sakit terbaik malasial sdh dimiliki Jepun petronas yg kau banggakan memiliki hutang kepada PT. PGN saat ini dibawa ke arbitrase internasional kalau ngga bayar petronas jadi milik PT. PGN

      Hapus
    11. MalaysiaL Rugi Rp10 Triliun Akibat Subsidi BBM, Indonesia Malah Untung

      http://www.grid.id/read/04922174/malaysia-rugi-rp10-triliun-akibat-subsidi-bbm-indonesia-malah-untung?page=all

      Tu lah tololnya beruk malaysial..

      Hapus
  13. Malon tak perlu mengemispun tapi hutangnya segudang.

    Xixixi

    Xixixi

    Xixixi

    BalasHapus
  14. Malon tak perlu mengemispun tapi hutangnya segudang

    Xixixi

    Xixixi

    Xixixi

    BalasHapus
  15. support local konon...padahal tak ada apapun tampal stiker....jom songlap

    BalasHapus
    Balasan
    1. salam negeri bangkrap lagi mendunia... malassiah...waakakakkπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Beruk malasial penyakitnya iri, dengki dan sombongnya sdh akut tinggal menunggu lihat beruk gila doang

      Hapus
    3. AQ forward lagi mas : "Tanpa izin saya berani mendakwa kita malon malas. Kita lebih suka serah kerja kepada orang lain. Hari ini kita dapati ramai orang asing datang bekerja di negara kita. Kenapa? Kerana kita tidak sanggup bekerja. Pergilah ke tempat kerja dan kita tidak akan bertemu dengan pekerja kita.Ya, memang kerja itu berat. Mungkin kotor dan berbahaya. Kita cuma cari kerja yang ringan, dikilang berhawa dingin. Tetapi disitu pun daya keluaran atau produktiviti kita rendah” - Tun Dr Mahathir Mohamad

      Hapus
  16. 2020-2050= 30 tahun

    diagram ini masi agak jelass dikit dibanding CAPCUSS55, ada heli latih & asw, mantap haha!πŸ‘πŸ‘πŸ‘. jd fix blom ada heli asw ampe 2026-2030 oke ocehπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ

    yg blom jelas, kapal hidros, anti ranjau ama kapal tunda, pesawat intai maritim & marinir kok masi gak ada yak, masa ntar minjem instansi laen ato malah negeri laen? haha!πŸ€“πŸ€“πŸ€“

    yawdalah, yg terbaik buat tetangga kesayangan uhuyy haha!πŸ‘πŸ‘πŸ‘

    BalasHapus
    Balasan
    1. Buwat apa malaysia beli kapal dishidros, lha wong sudah jelas perairannya gak ada yg dalam...itulah alasan kenapa mereka beli submarine yg gak bisa menyelam πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. oiya, diganti kapal peronda ini yg bs nyilam2 haha!πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

      http://kgsilou.blogspot.com/2011/09/kapal-peronda-tldm-kd-pari-berusia-34.html

      Hapus
  17. Looks like border dispute between Singapore & Malaysia is heating up.

    Video of a Singaporean Police Fast Patrol Boat chasing a Malaysian Coast Guard RHIB.

    https://youtu.be/hdZOZemmYc8

    BalasHapus
    Balasan
    1. Singapura terkenal dengan disciplin. Mereka tidak masuk perairan Malaysial sebarangan. Setiap bot mereka canggih dipantau oleh pihak atasan. Jika itu perairan MalaysiaL...kenapa harus lari?? Macammana mau tanding dengan Singapura. Pasukan Singapura terkenal dalam dunia ketenteraan kerana disciplin yang tinggi, peralatan yang cukup canggih dan keupayaan beroperasi yang tinggi dan pasukan yang tidak korupt. Singapura kasi pasukan uniform mereka gaji tinggi. Malaysia? Peralatan ada tetapi rosak. Spare parts tidak cukup. Pasukan tidak disciplin. Pecah amanah. Rasuah beli senjata. Kasi duit semua boleh jual dan lain-lain. Adat resam dan penyakit UMNO. Beli peralatan berbagai bagai jenama tetapi tidak dapat menyelengarakan kerana tiada kemahiran. Gaji pasukan Malaysia kecil. Malaysia kasi pasukan uniform mereka makan "nasi dan ikan bilis". Duit lebih masuk kocek UMNO. Malaysial Sembang saja yang besar!!
      rule of engagement (ROE) mana-mana sama. Penceroboh akan lari jika Tuan rumah datang. Dalam video ini menunjukkan siapa kejar dan siapa lari??? Tuan rumah berani kerana benar, Penceroboh takut kerana salah. Kenapa Malaysial lari jika dia Tuan Rumah???

      Poor malingsial..

      Hapus
    2. Ngomong kosong kalah beruk..singapore manuver dibatam dah udah riuh mahu bguna nuklear hancurkan singapore.. Loe beruk mana tahu urusan negara lain.. Loe urus papua aja.. Salam papua exit...skejap lg natuna akan join malaysia.

      Hapus
    3. itu boat polis diraja beruk kabur kenceng sangat..... takut ya lon... dasar pengecut..😁😁😁tabrak dong kaya TNI AL di ambalat...😁😁

      Hapus
    4. Jangan om, mereka takut habis main senggol-senggolan ntar kapal mereka yg berlubang besar dan bocor kayak di ambalat disenggol sama tedong naga malah kapal dia yang bocor

      Hapus
    5. klo urusan kabur kaburan memang askar malon jaguh sangat...beri tepukan yg gemuruh buat askar malon...boat malon sampe rekor 40 knot...itu mesin thong thong beruk malon sungguh heibat... tahiknian malassiah..😁😁😁

      Hapus
    6. Tentara maleysie vs polisi singapure..
      Tentara maleysie kaboor.. Polisi singapure ngejar..

      Gmn jdinya ya
      Tentara malaysie vs tentara singapure..?
      Mungkin tancap gas sambil ngompol..
      Atau mungkin tancap gas sambil berpelukan πŸ€”πŸ€—πŸ€£

      Hapus
    7. Askar beruk Malaysial ni makin teruk Dengan nelayan china tercirit

      Dengan nelayan vietnam pon kalah

      Hanya dibentak 2 kopaska lari terberak berak diambalat tak berani datang lagi

      Dengan singapore pun lari terkencing kecing.

      Lebih baik askar pondan bersarung dan bercelemek malaysial jualan nasi lemak saja.

      Hapus
  18. ini malon pada tiarap ya.. khawatir kita mendukung singapura... klo saya sendiri siap dukung malaysia asal dein scan gempur dan beruk beruk yg lain mao lari telanjang keliling menara ptronas...😁😁😁 klo gak mau ya sila hadap sendiri....😊😊😊

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ngak perlu.. Indon gabung ama singapore juga malaysia boleh menang..

      Hapus
    2. Dukung apanya lawan pejuang Irian Jaya pun tak lepas.... woi dorang guna senjata api, panah dan tombak saja tu pun susah nak kalahkan.... sembang babi pun boleh terbang... ahahahaha

      Hapus
    3. itu OPM lagi di gorok pur... makanya gak ada media... lepas seminggu jg kelar...nah itu sabah dah beriak mau misah... lambah buka front sama singapur... tambah lagi ekonomi teruk... mana tahan ko beruk..😁😁

      Hapus
    4. lepas sabah... johor pulak nak pisah lon...wihhhh bakal rame negri malay jadi banyak... mau ke malay jadi ribet nih...dr kl ke johor tau saba serawak harus kena cap paspor...😁😁😁

      Hapus
    5. Beruk malaysial sembang babi pun boleh terbang..
      Tapi kenyataannya

      Malaysian defence assets worst in Southeast Asia, says Mat Sabu

      In terms of our navy, air force and others in Southeast Asia, we are at the bottom.

      “Vietnam is far ahead, Indonesia is on top while Malaysia is the lowest.

      https://www.nst.com.my/news/nation/2018/08/399753/malaysian-defence-assets-worst-southeast-asia-says-mat-sabu

      Poor malaysial...

      Hapus
  19. Mantap la TLDM..... Buat masa ni LCS dan LMS dalam pembinaan... syukur

    BalasHapus
    Balasan
    1. masih jauh panggang dari api lon... 2055....wuh mana tahan..😁

      Hapus
    2. LCS baru diluncurin aja ditarik lagi ke galangan, itu kapal apa kambing takut ama air

      Hapus
    3. maklum boat malon punya kuasa halimun bro.. tak nampak dilaut tapi nampak tegar di hanggar...😁😁

      Hapus
    4. 2018-2055 masih sisa 37 taun lagi ..
      Klo lu pada si beruk malon umurnya rata2 25 taon

      25+37 =62

      Jadi umur para beruk disini berumur 62 tahun bisa merasakan barang baru..

      Itupun klo barang lama masih ada.. Klo gk ada ya berarti menggantikn bukan nambah 😭😭😭


      Kasian para beruk pas 37 taon menunggu ternyata tdak ada yg bertambah..namun cmn d beri harapan dan hutang yg semakin bertmbahπŸ€”πŸ€”

      Hapus
    5. LCS malaysial sampai hanya kapal berkarat yang tak selesai selesai dah tu pun tanpa missile dan sensor.. Baru selesai tahun 2055.
      LMS hanya kapal plastik ompong buatan china kalah canggih dengan semua kapal negara asean.

      Poor malaysial

      Hapus
    6. Si kuper kurang luas wawasan, makanya asal bunyi

      Hapus
  20. Jangan lupa sokong Malaysia ya Indon Piala AFF... korang dah la level Timur Leste sekarang... kesian tengok terkeluar awal... hehehehe

    BalasHapus
    Balasan
    1. baru muncul beruk malon ya. baru abis demo ke... makanya jangan ngandelin sokongan negara terus lon... kerja keras jangan malas...😁😁😁

      Hapus
    2. Peringkat FIFA pun masih kalah dengan indonesia

      https://www.fifa.com/fifa-world-ranking/ranking-table/men/

      Stupid Malaysial always loser..

      Hapus
  21. "Tanpa izin saya berani mendakwa kita malas. Kita lebih suka serah kerja kepada orang lain. Hari ini kita dapati ramai orang asing datang bekerja di negara kita. Kenapa? Kerana kita tidak sanggup bekerja. Pergilah ke tempat kerja dan kita tidak akan bertemu dengan pekerja kita.Ya, memang kerja itu berat. Mungkin kotor dan berbahaya. Kita cuma cari kerja yang ringan, dikilang berhawa dingin. Tetapi disitu pun daya keluaran atau produktiviti kita rendah” - Tun Dr Mahathir Mohamad. MHu ngomong apa kamu beruk Malon, mental ular yeee

    BalasHapus
    Balasan
    1. Cukup nikmatin bantuan pemerintah sahaje tak perlu kerja.. Jadilah beban negara dan nimpukin hutang..
      Itulah prinsip para beruk 😎😎

      Hapus
  22. SABAH dijual saja nanti saya beli...

    BalasHapus
  23. In short, Idiot Indons are Jealous again.

    KL is surely producing pure military hardware in modernizing the fleet while Indons military remain toothless and HOAX plastic boat and plane.

    Laugh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Asean kesian lihat negeri beruk yg ngakunya truly Asia bakal jadi Truly Syria... ekonomi teruk malah buka front dgn jiran jirannya...bengap ko lon lawan singapor. belum lagi beriaknya sabah serawak johor... hmmmmm tunggu aja lah...😁😁

      Hapus
    2. Beruk malaysial sembang babi pun boleh terbang..
      Tapi kenyataannya

      Malaysian defence assets worst in Southeast Asia, says Mat Sabu

      In terms of our navy, air force and others in Southeast Asia, we are at the bottom.

      “Vietnam is far ahead, Indonesia is on top while Malaysia is the lowest.

      https://www.nst.com.my/news/nation/2018/08/399753/malaysian-defence-assets-worst-southeast-asia-says-mat-sabu

      Poor malaysial...

      Hapus
  24. Why Is Indons cant even take care of PApua which is mean another lost due to their Idiotism???????

    Where is Timor Leste Now???? Later another nation will join Asean and KL is very supportive on it.

    BalasHapus
    Balasan
    1. semua beruk malon sememang idiot ya? itu opm lg tercirit2 dihajar TNI lah... tunggu aja malon siapa yg berpisah duluan. serawak sabah johor sdg bersiap membuat revolusi baru....😁😁

      Hapus
    2. Not only OPM run away from tni.. malaysial coward always run away from ambalat with only 2 TNI kopaska soldier..
      Malaysial loser always run from vietnam fisherman, chinese fisherman and spore marine police.

      Stupid malaysial only Robber in sabah


      Sabah kaya tapi dimiskinkan oleh pemimpin Malaysial
      Rakyat Sabah perlu berani mempertahankan haknya yang telah dicabul sejak menyertai Malaysia. Sabah perlu keluar dari Malaysia sebelum hasil bumi Sabah habis dirompak oleh pemimpin Malaya. Sabah menjadi negeri termiskin sedangkan Brunei dan Singapura yang tidak menyertai Malaysia kini antara negara yang terkaya di dunia. Marilah kita korbankan jiwa dan raga kita demi Sabah tercinta. Mari Berjuang bersama !


      https://kamimahusabahkeluarmalaysia.blogspot.com/2018/03/sabah-kaya-tapi-dimiskinkan-oleh.html?m=1

      Hapus
  25. Looks like border dispute between Singapore & Malaysia is heating up.

    Video of a Singaporean Police Fast Patrol Boat chasing away a Malaysian Coast Guard RHIB.

    https://youtu.be/hdZOZemmYc8

    BalasHapus
  26. My advise, buy steel cutting first...

    BalasHapus
    Balasan
    1. My bad, steel cutter...
      Thats elementary infrastructure for ship builder...

      Hapus
    2. Sadly Poor malaysial no money to buy steel cutting.

      Hapus
    3. So, if they haven't money to buy steel cuter, buy sticker cutter is bad choice....
      Just my opinion....

      Hapus
    4. What do you mean steel cutter? Don't understand.

      Did you mean Coast Guard Cutter?

      Hapus
    5. Cutter...walah kui lho mas nek sing nggo maem neng ngantenan kae πŸ™†πŸ™†πŸ™†

      Hapus
    6. Iku wong loro nduwurku ☝️☝️☝️ njaluk diundangke "londo kampung" yaknowe...podo2 pribumine we, jagongan coro londo 🀦🀦🀦

      Hapus
    7. Iku wong loro nduwurku ☝️☝️☝️ njaluk diundangke "londo kampung" yaknowe...podo2 pribumine we, jagongan coro londo 🀦🀦🀦

      Hapus
    8. Ga Popo mas yg penting tetap serang negeri sonoraπŸ˜†

      Hapus
  27. Cap 55 bagus KL otak kalian memang jangka panjang potong anggaran perawatan dan shoping sana sini sementara negara ASEAN yang lain Shoping2 dan bina Weapon mungkin di tahun 2055 itu Filipin udah bina senjata serbu, Tank, kapal buatan tempatan kalau Malon makin bengap sampai 2100 bahahahaahahaha...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yeh mereka tetap menghandLkan pt 91 m, adnan dan gempita dan armada udara dan laut yg sudah lapok. Beraninya nanti patut di duga cuma ngasi nota protes ke negara tetangga yg di anggap mengganggu teritorinya��

      Hapus
  28. Kalau perang Singapur vs Malon (Kaya vs Miskin) tuannya Malon British dan ausie belainnya singapur karena malon cuma anjing penjaga istana kalu singapur kucing persia kesayangan ratu elly bahahahahaaha....

    BalasHapus
    Balasan
    1. saya pribadi siap sokong malon bila benar jadi beruk malon front vs singapore. asal dein scan gempur dan beruk2 pondan malon lari bugil keliling menara petruknas...klo tak ya hadapi singapor sendiri lah...😁😁😁

      Hapus
  29. Komen rame tenan...iso tembus 150..hot news 2018

    BalasHapus
  30. CAKAP PLAN SEMUA NEGARA BISA LON MALON...REALITY TAK DA...malon pemalas dan manja makanya trpuruk

    BalasHapus
  31. Bonus cashback setiap hari jumat bersama Anapoker
    agen judi online terbesar dan terpecaya di indonesia
    dengan minimal deposit hanya 10 dan proses cepat paling lama 3 menit!
    tunggu apa lagi segera bergabung bersama kami sekarang!!

    Contact Kami :
    BBM : D8B84EE1 / AGENS128
    Line id : agens1288
    WhatsApp : 085222555128

    BalasHapus
  32. J P S P O K E R Menyediakan Permainan Poker Judi Online Seperti Berikut : (Poker, Capsa, DominoQQ, Ceme, Super Teen, Ceme Keliling, Omaha)

    - Bonus New Member Rp. 10.000
    - Minimal Deposit / Withdraw Rp. 15,000.-
    - Bonus Refferal 10%
    - Bonus Rollingan Mingguan 0.3% - 0,5%
    - Proses Deposit / Withdraw 3Menit

    Baca Juga Di Tonton Video jav dan Video Semi kami :
    http://jpsmovie,me (pakai titik yah )

    - Pelayanan Dari Customer Service Yang Cantik Tentunya Sopan Dan Ramah, Hanya di jpspoker dan , Online 24/7 Jam
    - Dijamin Tidak Ada Robot Di Dalamnya 1000% Player VS Player
    Kalau Ada Yang Bisa Berikan Lebih Kenapa Harus Cari Yang Lain!!

    Contact Us
    - Livechat : J P S POKER
    - LINE : jpspoker
    - Whatsapp : +82370836863
    - YM : JPSPOKER

    Support Bank J P S Poker :
    - BCA
    - Mandiri
    - BNI
    - BRI
    Posted by : J P S POKER . LIVE

    BalasHapus