14 Januari 2023

Destini Dapat Tambahan Kontrak Daripada MINDEF

14 Januari 2023

MD530G TDM (photo : Izarul Lee)

KUALA LUMPUR: Anak syarikat milik penuh Destini Bhd, Destini Prima Sdn Bhd menerima kontrak tambahan daripada Kementerian Pertahanan Malaysia (MINDEF) yang membabitkan kenaikan nilai siling kontrak daripada RM121 juta kepada RM181.5 juta.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini, kumpulan itu berkata pihaknya berbesar hati menerima kontrak tambahan dengan nilai siling yang dinaikkan, dengan tarikh tamat kontrak yang sama.

Kontrak itu bermula pada 1 Julai 2020 dan berakhir pada 30 Jun 2023.

Kumpulan itu memaklumkan kepada Bursa pada 9 Julai 2020 bahawa ia dianugerahkan kontrak MINDEF untuk membekalkan bahagian pesawat bukan proprietari kepada Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) melalui Destini Prime, satu daripada 30 syarikat tempatan yang dikenal pasti oleh MINDEF untuk menerima surat lantikan itu, yang pada asalnya mempunyai nilai siling gabungan kira-kira RM121 juta.

97 komentar:

  1. Mantap.. Jangan macam sebelah tu... HUTANG.. HUTANG.. HUTANG.. HUTANG.... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lha tun Fatimah kecik je pun ngutang ngoahahaha

      Hapus
    2. GEMPURWIRA 3 Maret 2022 pukul 12.40
      kalau MD530G bawa 4 Gatling gun yang mana setiap gatling membawa 3 ribu butir peluru...nah 12,000 butir peluru guys
      ===
      F 18 HORNET
      GEMPURWIRA 23 Desember 2021 12.33
      Nampaknya MALAYSIA sudah berhubung dengan pihak kuwait.. Semoga BERJAYA...
      ===
      TEJAS
      GEMPURWIRA 1 Juli 2022 08.49
      ini di panggil serampang 2 mata ya guys..... LCA dapat..... perawatan alat ganti SU30MKM pun dapat...
      ===
      FA50
      GEMPURWIRA 29 Oktober 2022 14.08
      FA50 BLOK 20 sudah semakin hampir guys.... Horeyyyy
      ===
      πŸ‘‰ RANKING 42 = 1 MESIN = 12.000 PELURU = 1cc = LCA GOIB πŸ‘Ž

      Hapus
    3. GEMPURWIRA alias GEMPURWARIA aja DARU Banci lu tu goblok itu di tulis Malaysia bayar tambahan kontrak helikopter yang akan berakhir tahun 2023 itu helikopter bukan di beli tapi di sewa kontrak pakai sampai masa habis kontrak tahun 2023 dasar dari homo tukang ngetrol berita halu πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£

      Hapus
  2. Manakala sebelah ranking ke 7 PENGUTANG TERBESAR DIDUNIA... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
  3. KHAN/BORA TACTICAL BALLISTIC MISSILE.


    HISAR SAM SYSTEM.

    RAFALE.

    C-130J-30 SUPER HERKULES.

    A-400M-180.

    ANTASENA TANK BOAT.


    DLL


    ASET KUALITAS TINGGI... BUKAN ASET NEGARA LOW

    BalasHapus
  4. Wkwkwkwk.... Heli TELOR PUYUH buat ketar ketir....

    Buat MALU je.. qkwkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
  5. Biasa jer, jiran tu tambah kontrak kesengsaraan nak suruh bayar hutang parti, kesian wkwkwkwkwk

    BalasHapus
  6. Betul sekali sebelah tuh tambah utang terus, biar mencapai 70% GDP jar.
    Tahun 2022 defisit 5,8%, tahun depan defisit 5,5%. Betul gak pur?

    BalasHapus
  7. Gaes hukum kat jiran tu lawak, bentuk baru KPK nak amankan parti tertentu, ganti pegawai semua gaes
    WKWKWKWKWK

    BalasHapus
  8. Kompas " Dalam. Rapat partai, megawati ucap " Bukannya sombong, diantara anak presiden Indonesia hanya saya yang lahir di istana, yg lain tidak"

    BalasHapus
  9. GEMPURWIRA3 Maret 2022 pukul 12.40
    kalau MD530G bawa 4 Gatling gun yang mana setiap gatling membawa 3 ribu butir peluru...nah 12,000 butir peluru guys
    ===
    F 18 HORNET
    GEMPURWIRA 23 Desember 2021 12.33
    Nampaknya MALAYSIA sudah berhubung dengan pihak kuwait.. Semoga BERJAYA...
    ===
    TEJAS
    GEMPURWIRA 1 Juli 2022 08.49
    ini di panggil serampang 2 mata ya guys..... LCA dapat..... perawatan alat ganti SU30MKM pun dapat...
    ===
    FA50
    GEMPURWIRA 29 Oktober 2022 14.08
    FA50 BLOK 20 sudah semakin hampir guys.... Horeyyyy
    ===
    πŸ‘‰ RANKING 42 = 1 MESIN = 12.000 PELURU = 1cc πŸ‘Ž

    BalasHapus
  10. GEMPURWIRA 3 Maret 2022 pukul 12.40
    kalau MD530G bawa 4 Gatling gun yang mana setiap gatling membawa 3 ribu butir peluru...nah 12,000 butir peluru guys
    ===
    F 18 HORNET
    GEMPURWIRA 23 Desember 2021 12.33
    Nampaknya MALAYSIA sudah berhubung dengan pihak kuwait.. Semoga BERJAYA...
    ===
    TEJAS
    GEMPURWIRA 1 Juli 2022 08.49
    ini di panggil serampang 2 mata ya guys..... LCA dapat..... perawatan alat ganti SU30MKM pun dapat...
    ===
    FA50
    GEMPURWIRA 29 Oktober 2022 14.08
    FA50 BLOK 20 sudah semakin hampir guys.... Horeyyyy
    ===
    πŸ‘‰ RANKING 42 = 1 MESIN = 12.000 PELURU = 1cc πŸ‘Ž

    BalasHapus
  11. Manakala bina TUN Fatimah kecik je pun ngutang ngoahahaha...ngutang terus menerus ngoahahaha

    BalasHapus
  12. Bukan keh tuh pesawat KFC ketahanan terbang cuma 40 minit ngoahahaha

    BalasHapus
  13. Daru kadrun otak babi, sudah dpt nasi bungkus hari ini?

    BalasHapus
  14. Wkwkkwkwkw.... Kelihatannya geng INDON stress berat guys.....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Masa stress sama level 42 ngoahahaha

      Hapus
    2. STRESSS 17 generasi mati dalam keadaan setengah merdeka 999 tahun wkwkwkwk.....

      Hapus
  15. Manakala IKN saja kelihatan makin tak jelas.... Wkwkkwkwkwkw

    Investor 1 persatu keluar... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
  16. Guys... Kenapa su27 dan 30 keadaan ya makin parah...? Tiada anggaran ya... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lebih parah cuma 4 mkm yg boleh terbang ngoahahaha

      Hapus
  17. Mantap MALAYSIA tambah kontrak lagi...

    BalasHapus
  18. Min up berita terbaru MALAYSIA mau shoping kapal LMS Batch 2 yang lebih berbisa.....geng INDON pasti Ngamuk baca berita ni.... Wkwkkwkwkwkw


    https://defencesecurityasia.com/turki-lms-tldm-dearsan-batch/

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mau aka AKAN NTAH BILA-BILA...Netizen malon cakap selama barang belum tiba dan belum tampak depan mata kerajaan malon jangan dipercaya,itu yg cakap rakyat malon sendiri ngoahahaha

      Hapus
    2. Baru mau ...akan...kaji dulu selama 10 tahun...last cancel...Turkiye tidak mau dibayar pakai cpo....dia mau cash...

      Hapus
    3. PM Mahathir takut Indonesia.harus muji2 Indonesia....Malaysiq berhutang budi dari Indonesia dengan dikirim Guru Pengajar Bahasa dan Sains ke malaysia untuk meningkatkan pengetahuan penduduk melayu kampung yg tertinggal dari Kaum China Malaysia....wkwkwkwk malon tak tau malu dan balas budi klaim malon merasa lebih pintar ... wkwkwk

      Hapus
  19. Heli telur puyuh .tidak punya pintu...wakakakak. Kena tembak senapan 5.56mm pun gampang jatuh nih...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inventaris tambahan om @meneersakti = obat tolak angin wkwkwkkw

      Hapus
  20. Wkwkwkwkkw..... Manakala si miskin hanya mampu NGUTANG je...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yup betul,malon miskin bina tun Fatimah kecik je pun NGUTANG ngoahahaha

      Hapus
    2. Bayar sewa ke sultan sulu lon.
      ..wkwkwkwkwk




      Hapus
  21. Helly yg bikin gelak Pinoy dan Bangla ya ampun gak ada berita bermutu dr KL yah Pork?

    BalasHapus
  22. Ya ampun min berita heli telur KFC cem ini pun dihantar min,kalo berita heli Apache,heli Mi-35 atau Mi-24 atau heli Tiger yg menggerunkan tuh bolehlah di UP min

    BalasHapus
  23. GEMPURWIRA14 Januari 2023 pukul 13.07
    Wkwkwkwkkw..... Manakala si miskin hanya mampu NGUTANG je...


    MANAKALA GEMPUR MENGAKU NEGARANYA MISKIN KARENA SELALU TAMBAH NGUTANG. Tahun 2022 5,8 %, tahun 2023 5,5 %

    WKWKWKWJWK

    BalasHapus
  24. Busetttt dah SALAM LESTARI HUTANG BAYAR HUTANG.......

    BalasHapus
  25. SALAM MALON GALI LOBANG TUTUP LOBANG GUNA BAYAR HUTANG πŸ˜€πŸ˜‚πŸ€£

    BalasHapus
  26. Tuh kan
    Sumber wang nya drimana,gak jelas media kerajaan malon wkwkw
    Kmrin LCA aja mau barter sawit
    LCs hutang
    Mang kerajaan sebelah tuh pandai sembunyikan hutang nya hahaha

    Coba tunjuk lon kontral wang cash,tak bisa tunjuk maknaya KHAS malon MiSKIM🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  27. Dan gempur pun percaya dgn kerajaan nya,krn tiada bukti cash artinya bisa jadi HUtANG jg.

    Kehkeheh

    BalasHapus
  28. kontrak apa lon? kontrak heli sewa ya.jangan2 bhutang lagi gak jelas wang nya drimana .

    BalasHapus
  29. GEMPURWIRA 3 Maret 2022 pukul 12.40
    kalau MD530G bawa 4 Gatling gun yang mana setiap gatling membawa 3 ribu butir peluru...nah 12,000 butir peluru guys

    # Hasil didikan top 5 univesity 🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  30. Inilah alasan utama mengapa melayu Malaysia lebih Superior dan Kuasa dibandingkan Indonesia...

    Mudah-mudahan penjelasan ni boleh diterima denan ikhlas oleh Indon sehingga mereka boleh menerima hakekat dirinya sebagai Indon:

    1. Bangsa melayu malaysia adalah galur asli atau murni bangsa melayu berasal dari galur Nabi Ibrahim- Katurah ... beza betol dari bangsa indon yang berasalah dari galur homo erectus (manusia kera jawa)..

    2.. Oleh sebabdi atas pastilah Bangsa melayu malaysia menjadi bangsa melayu yang paling suchi, mulia, perkasa dan cerdik cendekia di muka bumi ini .... dan tentu saja menjadi bangsa pilihan atau bangsa nombor one dan paling dikasihi oleh maha pencipta ...

    3. Bangsa melayu malaysia adalah sumber asal-usul tamaduen tinggi bangsa melayu nusantara .. Kamilah pencipta bahasa melayu mahawangsa yang kemudian menybar setelah diciplak copy paste di seluruh alam melayu nuusantara ..

    4. Sebgai galur asli atau murni bangsa melayu .. jelaskan IQ kami brlipat=lipat ganda dibandingkan IQ manusia Indon ....Hal ini terbukti dari kemapuan teknologi yang kami miliki dan pahami hingga kini ... 2800 tahun lalu ketika Indon masih telanjang dan hidup di atas pokok (pohon) ... nenek moyang kami dari era tamadun sungai batu dan lembah bujang telah menciptakan UFO ...bukti keunggulan teknologi yang bahkan tiada bandingnya hingga kini ...

    5. Kami bangsa melayu malaysia jelas lebih kaya dan makmur sehingga ditakdirkan hingga kini menjadi majikan atau tuan besar bangsa indon brgantung hidupnya ... Tanpa kami berapa banyak indon yang akan mati kebuluran ....

    Cukup 5 alasan utama itu mengapa kami lebih unggul segalanya daripada Indon ...

    Selamat menikmati hari libur ... Cukup sudah dakwah pencerahan aku pagi ini ... Semoga ditrima dan dipahami dengan baik ..

    Amin

    BalasHapus
    Balasan
    1. Faktanya melayu semenanjung selalu dibawah bangsa2 lain. Sejarah mencatat penaklukan atau penguasaan semenanjung oleh bangsa2 lain: india, tamil, vietnam, khmer, sriwijaya, siam, melayu jambi, mataram kuno, majapahit, singosari, aceh, portugis, inggris, belanda.

      Hapus
  31. Tambahan kontrak lagi... ORANG KAYA

    Yang paling miskin nombor ke 100 dunia tu tepi sikit... Patutlah kuat NGUTANG... WKWKKWKWKWKW

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tambahan kontrak lagi...orang kaya ngoahahaha...bina Tun Fatimah kecik je pun NGUTANG ngoahahaha

      Hapus
  32. Guys memang kalau kaya tu kuat NGUTANG ya... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ya ,cem malon kuat NGUTANG dah cecah 70% PDB ngoahahaha

      Hapus
  33. Hayuu tunjuk bukti lon kontrak LCA dan lain nya beli pake cash bukan hutang
    Padahal mau barter sawit juga hahaha

    Gempur full idiot

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lah bayar pakai produk sawit dan CASH.... dimana yang pakai HUTANG..? WKWKWKKWWKWK

      Hapus
  34. Malah bayar wang muka saja pakai HUTANG... WKWKKWKWKWKW

    Apa punya MISKIN la... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mantap purrrr


      KHAN/BORA TACTICAL BALLISTIC MISSILE.

      RAFALE

      ARROWHEADS 140 FRIGATE.

      HISAR MERAD.


      C-130J-30 SUPER HERCULES.

      A-400M-180.


      DLL


      MANTAP... PURRR

      Hapus
    2. Lha malon semua dari Wang muka sampai akhir ngutang ngoahahaha

      Hapus
  35. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgaxQgHvJ7DKimpVCqG8ZF4nf-3hWbyBQYkP6xd-4Bsm7P_uyXtVQl_SGIgnK2gG-UZieK3rjwsd5CI714KYcaD3y7cQOMy2D6J1H6mHmvjWxrULuIY1EVXTP7vl6PsAKBpZri6TEamCGPiKflgE7zrW-PrniZhNugIEhrlih3l1-sODncNWYQ5MfDo/s800/md-530g-putd-izarul-lee-04.jpg.webp


    Ingat guys ini foto sewaktu latihan di tanah Merah dulu.. Bukan foto terbaru

    BalasHapus
  36. Si miskin lagi hebat bayar Su35 pakai KERUPUK DAN BISKUT.... WKWKKWKWKWKW

    BalasHapus
  37. Sebelah bukan lagi barter trade... Memang FULL NGUTANG... WKWKKWKWKWKW

    BalasHapus
    Balasan
    1. Halunisasi si miskin tiada kontrak efektif dan pembayaran wang muka pun dah bising ngoahahaha

      Hapus
  38. GEMPURWIRA13 Januari 2023 pukul 11.27
    Mantap... LCA jalan terusssss....

    Bukan NGUTANG macam sebelah tu... Wkwkkwkwkwkw


    Jalan terusssss BUALNYA
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ€£πŸ€£πŸ€£

    BalasHapus
  39. Sebelah lagi tak tahu MALU sama korea NUNGGAK BAYARAN BERTAHUN TAHUN KFX dan kapal selam... Wkwkkwkwkwkw

    Hingga di malukan sama korea... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mana linknya contribution itu hutang ngoahahaha

      Hapus
    2. Bukan hutang kata si INDON.. jadi NUNGGAK BAYARAN ratusan dolar tu bukan HUTANG..? Wkwkwkkwwkwk

      TOLOL... WKWKKWKWKWKW

      Hapus
  40. Wkwkwkkww... UAV DONALD DUCK apa kabar guys... Dengarnya projek MANGKRAK hingga STOP... WKWKKWKWKWKW

    BalasHapus
  41. Ingat pur dah 70 % GDP, dah over limit ..... wkwkwkwkwk
    Kecuali penguasa mau naikkan lagi batas rasio hutang ....

    BalasHapus
  42. Guys... Dari terus NGUTANG baik buat bantu rakyat sebelah yang makin susah....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bina tun Fatimah kecik je pun NGUTANG...miskin keh ngoahahaha

      Hapus
  43. HUTANG-SEWA...HUTANG-SEWA...HUTANG-SEWA...HUTANG-SEWA...tuh je lah kerja negara miskin sebelah selalu ngoahahaha

    BalasHapus
  44. Mau membual beli cash faktanya malon nambah hutamg terus .....

    BalasHapus
  45. gempork bodoh ya,hahahaha

    tunjuk lon jika pembelian pakai cash buka hutang,jika tak bisa tunjuk bukti berati mental miskin looser kera jaan malisiyat wkwkwkwk

    BalasHapus
  46. ketahuan hutang juga kerajjan malon,malah hujah kita hahaha...poor gempork sudah di bodohi kerajaan hahahahaahahahaha hahahahahahahaahahahah

    BalasHapus
  47. KHAS malon...heli harus sewa ,sewa yg murah wkwkwk

    BalasHapus
  48. Akibat masih NUNGGAK BAYARAN KFX.. Korea cabut bendera INDON yang ada pada prototipe KF-21 SERI 005 versi pesanan INDONESIA... WKWKKWKWKWKW

    BAYAR WOIIII.... WKWKKWKWKWKW

    BalasHapus
  49. Bikin MALU sama ASEAN je... BAYAR woiiiii... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
  50. Kapal selam 3 tahun NUNGGAK BAYARAN alasan ekonomi kurang bagus... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
  51. NUNGGAK BAYARAN tu bukan HUTANG klaim si INDON... Wkwkkwkwkwkw

    LAWAK la klaim si INDON Ni... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
  52. Terbaru pun sebelah masih belum selesaikan hutang KFX yang sudah bertahun tahun NUNGGAK.... WKWKKWKWKWKW

    BalasHapus
    Balasan
    1. Link terbaharu PM LGBT malon dedahkan hutang malon cecah RM 1 TRILIUN ngoahahaha

      Hapus
  53. Tuh semua klaim gempork sang raja halunisasi PEMBUAL ngoahahaha

    BalasHapus
  54. UTANG si Malon, gali UTANG-tutup UTANG..

    Hutang Malaysia hingga akhir Juni 2022 1045 Triliun Ringgit atau 63,8 % dari PDB negara itu sendiri.

    Utang negara Indonesia lebih rendah dibandingkan negara Malaysia. yakni hanya sebesar 13.6%, China 11,8%, Thailand 17%, Afrika Selatan 12,5%, India 16,5%, bahkan dengan Filipina yang melesat dengan 22,1%.

    WAKAKKKKAKAKAKKKAK,

    Lepas tuu klaim shoping-nya tak HUTANG...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pantaslah KLAIM barang di Malon murah, rupanya disubsidi KERAjaan pakai UTANG.

      kih..kih..kih

      Hapus
    2. Hahahaha Ketahuan juga ya bro belang nya gempur🀣

      Hapus
  55. INI JUGA TERBARU PUR
    Si miskin tambah hutang lagi guys, defisit anggaran tahun 2022 5,8%, tahun 2023 5,5% dari GDP.
    Maknanya malon tambah hutang terus wkwkwkwkwk

    BalasHapus
  56. Selain membual ternyata gempur tidak bisa berhitung. 2000 nm : 15 knot : 24 jam/hari = 15 hari kata gempur ......

    BalasHapus
  57. Semangat om @tukang dongan ..... Si anu yg tolol dan bodoh yg tidak bisa berhitung ce es dengan admin.....troll copy paste dengan data dan fakta

    BalasHapus
  58. Selamat tahniah gempur sudah si bodohi sama kerajaan sendiri.
    🀣🀣🀣🀣🀭🀭

    BalasHapus
  59. Kekal martabat dasar bahasa Melayu

    Laungan suara 'mengantarabangsakan' bahasa Melayu yang bergema bukan perkara baharu diperkatakan namun tujuannya adalah untuk memastikan kelestarian tindakan konsisten, meletakkan bahasa Melayu di tempat sewajarnya.

    Penggunaan frasa bahasa Melayu papan tanda di Korea Selatan yang tular di media sosial baru-baru ini membuktikan kepentingan bahasa kebangsaan Malaysia di negara berkenaan.

    Sikap keterbukaan Korea dan negara lain seperti Jepun dan China menerima bahasa Melayu sebagai antara medium komunikasi menunjukkan keakraban hubungan istimewa antara Malaysia dan negara terbabit.

    Berita ini amat menggembirakan pejuang bahasa dan hal ini dipercayai ada kaitan dengan dasar kerajaan sebelum ini serta sikap tegas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mempelopori penggunaan bahasa Melayu dalam setiap urusan rasmi negara.

    Pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke-10 pula memberi impak amat besar usaha menyerlahkan lagi bahasa Melayu di persada antarabangsa dengan penggunaan bahasa bombastik dalam lisannya.

    Usaha mengantarabangsakan bahasa Melayu seharusnya dipergiat secara aktif. Diplomasi bahasa dan kebudayaan sebagai kerangka dasar luar baharu Malaysia dengan pengkhususan kepada pejabat kedutaan di luar negara perlu diteruskan.

    Sokongan agresif Kementerian Luar

    Dalam hal ini, sokongan 'agresif' Kementerian Luar sangat diperlukan. Iltizam Presiden merangkap Ketua Eksekutif Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB), Ahmad Zulqarnain Onn menyelitkan pantun dalam ucapan pembukaan Malaysia Battersea Power Station (BPS) di London dan Ahli Parlimen Australia, Sam Lim, berbahasa Melayu di Persidangan Dewan Perwakilan menjadi pembakar semangat kepada masyarakat untuk tekal memartabatkan bahasa Melayu di luar negara.

    Kursi Pengajian Melayu yang pernah diwujudkan kerajaan Malaysia di empat universiti terkemuka dunia suatu masa dahulu seperti di Universiti Leiden, Belanda; Universiti Ohio, Amerika Syarikat (AS); Universiti Pengajian Asing, Beijing, China dan Universiti Victoria Wellington, New Zealand perlu diberi nafsu baharu.

    Usaha mengembalikan semula fungsi dan menambahkan Kursi Pengajian Melayu di negara lain, perlu disokong kerajaan bagi memartabat lagi kedudukan bahasa Melayu.

    Pada masa sama, pemilihan tokoh sasterawan, penyelidik dan sarjana bukan warganegara perlu dibugarkan semula untuk menghasilkan karya penting bagi memupuk minat golongan sasaran di luar negara menelaah bahasa Melayu.

    Keberadaan guru bahasa Melayu di institusi luar negara juga perlu diperbanyakkan dan dilakukan secara penggiliran bagi memberi peluang kepada guru profesional memberi bimbingan kepada penutur bukan jati untuk belajar bahasa Melayu.

    Pengiktirafan perlu diberikan kepada golongan ini bagi menghargai perjuangan dan pengorbanan tanpa lelah, meneguhkan bahasa Melayu terus berkumandang di pentas global.

    Selain itu, penterjemahan buku bahasa asing perlu ditingkatkan dalam usaha meningkatkan capaian pembaca bukan Melayu.

    Pesta Buku Antarabangsa seperti di Frankfrut, Jerman adalah platform terbaik mengetengahkan buku berbahasa Melayu ke pentas antarabangsa.

    Acara tahunan Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) Piala Perdana Menteri sebagai satu jenama negara Malaysia mesti tekal dijayakan.

    Apa yang penting, semua usaha memartabat bahasa Melayu ini hanya akan berjaya jika wujud dasar memperkasa bahasa konsisten dan tidak kerap berubah atau 'pusingan U' apabila berlaku perubahan kerajaan.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kesian..kesian kesian...harigini masih mencari cari jati diri bangsa🀣🀣🀣..

      Hapus
  60. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus