06 Oktober 2023

Decommissioning of HMAS Maryborough and HMAS Larrakia

06 Oktober 2023

The RAN will replace the Armidale- and Cape-class patrol vessels with Arafura-class offshore patrol vessels (photos : RAN)

Decommissioning ceremonies for HMAS Maryborough (II) and HMAS Larraika (II) were held at HMAS Coonawarra.

HMAS Maryborough (II) and HMAS Larraika (II) are the latest Armidate-class patrol boats to be decommissioned. Both ships conducted a wide variety of operations alongside Border Force, Australian Fisheries and the Australian Federal Police.


Patrol boats are the primary enabler of the Australian Defence Force's contribution to Operation SOVEREIGN BORDERS and a key arm of OPERATION RESOLUTE. Those who have served either ship have made a significant contribution to these efforts and the overall responsibility of defending Australia and its interests.

(RAN)

15 komentar:

  1. Kasihlah sama sepupu jauhnya, kasihan bikin 1 kapal saja selama 12th g kelar2 xaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxa

    BalasHapus
  2. “Daripada segi perspektif LTAT, penjualan separa saham ini perlu dilaksanakan dengan segera kerana ia bertujuan untuk membolehkan masalah aliran tunai dan penyelesaian hutang Boustead dilaksanakan sebelum tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023,
    “Ini adalah mustahak bagi mengelakkan daripada Boustead menjadi muflis sekiranya hutang tidak dilangsaikan pada masa yang ditetapkan,” kata Menteri Pertahanan ketika sesi penggulungan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).
    🤣MALANG NASIBMU BOUSTEAD= LCS MANGKRAK🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Saham nya tak laku, otw Hj Sukri 🤣🤣🤣🤣

      Hapus
  3. Sementara KERAjaan sebelah, Saham Kapal Rongsok darat pun tak laku, bingung nak bayar hutang pakai apa??

    BalasHapus
  4. Mr....tolong lah hibahkan ke kawan kau (ngaku nya sih) kesihan kapal kecil 50 th. Nya masih dipakai....

    BalasHapus
  5. Cara Australia menghinakan saudara kepersekutuannya. Mereka buang kapal yg masih bagus dikala malaysia pening bikin kapal nggak jadi2. Suuuuuuadis...dis..disss

    BalasHapus
  6. Daripada segi perspektif LTAT, penjualan separa saham ini perlu dilaksanakan dengan segera kerana ia bertujuan untuk membolehkan masalah aliran tunai dan penyelesaian hutang Boustead dilaksanakan sebelum tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023,
    “Ini adalah mustahak bagi mengelakkan daripada Boustead menjadi muflis sekiranya hutang tidak dilangsaikan pada masa yang ditetapkan,” kata Menteri Pertahanan ketika sesi penggulungan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).
    🤣MALANG NASIBMU BOUSTEAD🤣

    BalasHapus
  7. “Sehingga 28 Oktober 2020, jumlah pembayaran yang dibuat oleh Kerajaan kepada Boustead Naval Shipyard (BNS) ialah RM6.08 bilion,
    “Sejumlah RM400 juta telah digunakan oleh BNS untuk menyelesaikan hutang lapuk projek lama iaitu NGPV dan RM1.005 bilion diklasifikasikan sebagai cost overrun,” kata PAC dalam halaman 104 laporan itu.


    Bayar Hutang Lapuk untuk dapatkan kapal Lapuk. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  8. Sepertimana diketahui umum, skandal LCS yang menyaksikan projek pembinaan kapal tempur itu gagal disiapkan BNS akhirnya terpaksa diselamatkan oleh kerajaan.
    TLDM sebelum ini terkesan dengan kegagalan projek New Generation Patrol Vessel (NGPV) yang gagal dan lewat disiapkan oleh pembekal.
    Justeru, situasi penjualan kepentingan BHIC kepada kerajaan umpama mengulangi kembali peristiwa 18 tahun lalu pada apa yang berlaku dalam program Kapal Peronda Generasi Baharu (NGPV) TLDM.
    Kerajaan ketika itu melalui syarikat Boustead milik LTAT terpaksa menyelamatkan projek NGPV dengan membeli kepentingan saham majoriti dalam syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005.
    Setelah dibeli syarikat itu dijenamakan semula menjadi Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd.
    🤣POLANYA SAMA🤣

    BalasHapus
  9. Kapal th. 2006 sudah dipensiunkan ...masa Kerajaan FPDA nggak mau ? Apa sudah nggak dianggap lagi sama Australia....

    BalasHapus
  10. Sepertimana diketahui umum, skandal LCS yang menyaksikan projek pembinaan kapal tempur itu gagal disiapkan BNS akhirnya terpaksa diselamatkan oleh kerajaan.
    TLDM sebelum ini terkesan dengan kegagalan projek New Generation Patrol Vessel (NGPV) yang gagal dan lewat disiapkan oleh pembekal.
    Justeru, situasi penjualan kepentingan BHIC kepada kerajaan umpama mengulangi kembali peristiwa 18 tahun lalu pada apa yang berlaku dalam program Kapal Peronda Generasi Baharu (NGPV) TLDM.
    Kerajaan ketika itu melalui syarikat Boustead milik LTAT terpaksa menyelamatkan projek NGPV dengan membeli kepentingan saham majoriti dalam syarikat PSC-Naval Dockyard pada Disember 2005.
    Setelah dibeli syarikat itu dijenamakan semula menjadi Boustead Naval Dockyard Sdn Bhd.
    🤣POLANYA SAMA = MANGKRAK🤣

    BalasHapus
  11. Kasihan malay tak dikasih sumbangan tu kapal patroli.....sesama sekutu....mungkin karna miskin jd sayang tak terpakai karna tak da wang wkwkwkwkwk

    BalasHapus
  12. Tak dikasih ke Malon, ntar mat puteh malah disuruh bayarin ongkirnya..

    Maklum kimsin...

    Hahahahahahaha

    BalasHapus
  13. https://www.zonajakarta.com/internasional/6738928278/meski-mangkrak-maharaja-lela-class-malaysia-harganya-jauh-lebih-mahal-dari-fregat-merah-putih-indonesia

    BalasHapus
  14. Ayo.. ada kapal pensiun tuh... daripada kelamaan nunggu maharaja

    BalasHapus