01 Juni 2024

Inilah Tawaran Fregat FDI/Belharra Prancis ke Indonesia

01 Juni 2024

Fregat FDI/Belharra pertama Amiral Ronarc’h D660 untuk AL Prancis (photo: Reddit)

Pembuat kapal Prancis, Naval Group, menawarkan fregat Defense and Intervention Frigates (FDI) dengan konfigurasi penuh ke Indonesia. Proposal tersebut mencakup kemungkinan produksi lokal, rudal ASTER 15 dan 30, Sistem Manajemen Tempur SETIS®, radar AESA, ITAR-free guarantee, dan jangka waktu konstruksi 36 bulan.

Proposal Fregat FDI ke Indonesia

Delegasi Indonesia yang menaiki FS Bretagne yang meliputi Wakil Kepala Staf TNI AL Laksamana Madya Erwin S. Aldedharma juga mendapat pemaparan mengenai fregat FDI tersebut. Dinyatakan bahwa fregat FDI sangat selaras dengan kebutuhan TNI AL akan pembangunan kapal tempur permukaan yang cepat dan operasi armada tempur kolaboratif, serta meningkatnya kekhawatiran TNI AL terhadap ancaman siber dan elektronik dalam peperangan laut.

Salah satu fitur utama FDI yang ditunjukkan oleh perwakilan Naval Group adalah statusnya sebagai “digital frigate/frigat digital” pertama. Penunjukan ini menggarisbawahi penggabungan pertimbangan digital dan keamanan siber kapal sejak tahap desain awal. Karakteristik penting lainnya dari FDI yang disampaikan kepada para pejabat TNI AL adalah pengurangan Radar Cross Section (RCS) dan rendahnya signature magnetik, inframerah, dan elektronik.

Spesifikasi fregat FDI/Belharra (image: Mer et Marine)

Selain itu, FDI ditawarkan dalam konfigurasi multi-misi penuh, artinya TNI AL bisa mendapatkan seluruh sensor dan senjata anti-udara, anti-kapal selam, anti-permukaan, asimetris, dan peperangan elektronik. Ini termasuk 32x SYLVER VLS untuk rudal ASTER 15 dan 30, acoustic decoys CANTO, radar multi-fungsi Sea Fire 4D AESA, serta sonar array yang dipasang di lambung kapal, kedalaman variabel, dan derek.

Selain itu, mirip dengan FDI yang saat ini sedang dibangun untuk Angkatan Laut Prancis dan Yunani, FDI Indonesia akan dilengkapi dengan dua pusat data, sistem manajemen keamanan siber terpusat, dan pusat Asymmetric Warfare khusus yang mencakup optronik siang dan malam 360⁰, sistem pengawasan dengan tampilan resolusi tinggi dan augmented reality.

Satu pusat data cukup untuk mengelola seluruh fungsi FDI, sedangkan pusat data kedua siap mengambil alih segera jika diperlukan, misalnya jika pusat data pertama lumpuh karena serangan siber/kinetik. Ini adalah bagian dari kemampuan redundansi digital FDI, menurut perwakilan Naval Group.

Konfigurasi penuh untuk Indonesia: AAW, ASW, ASuW, Assymetric Warfare (photo: NavalNews)

CMS dan Data Link

Untuk sistem manajemen tempur (CMS), FDI Indonesia juga akan menggunakan SETIS®, sehingga TNI AL dapat bergabung dengan ‘SETIS Club’ bersama angkatan laut lain di seluruh dunia yang menggunakan CMS. Naval Group menjelaskan bahwa melalui klub ini, TNI AL dapat belajar dari pengalaman angkatan laut lain dengan SETIS dan, jika diinginkan, berbagi wawasannya. Selain itu, TNI AL mempunyai kesempatan untuk meminta peningkatan perangkat lunak yang disesuaikan untuk memenuhi kebutuhan spesifiknya.

Perwakilan Naval Group menambahkan bahwa CETIS sepenuhnya dapat dioperasikan dengan SUBTICS® CMS yang akan diinstal pada dua Scorpène Evolved Indonesia.

Untuk mengakomodasi kebutuhan TNI AL agar armada masa depannya dapat diintegrasikan dengan platform yang belum diubah, FDI ditawarkan dengan I4®Drones Management/Mission Software dan hanggar khusus UAV. Tergantung pada permintaan Indonesia, FDI juga dapat dipasang pada jaringan Tactical Data Link yang berbeda, termasuk Link 11, Link 16, Link 22, dan Link Y.

Menariknya, dalam pemaparannya ditegaskan bahwa FDI merupakan kapal perang bebas ITAR/ITAR-free.

Dalam 36 bulan fregat FDI/Belharra siap untuk delivery, jika produksi kapal pertama dilakukan di Prancis (photo: NavalNews)

Produksi, Pemeliharaan, dan Kesiapan Lokal

Naval News mendapat penjelasan tambahan bahwa FDI pertama untuk Indonesia dapat dibangun di Prancis dalam waktu 36 bulan dan FDI berikutnya akan dibangun secara lokal oleh perusahaan pembuat kapal milik negara Indonesia, PT PAL Indonesia. Namun, serupa dengan Scorpène Evolved, Prancis juga terbuka terhadap gagasan produksi lokal penuh dari kapal pertama.

PT PAL Indonesia mengatakan kepada Naval News bahwa mereka juga tertarik dengan FDI, terutama yang berkaitan dengan aspek “frigat digital”, dan akan menyambut baik ide produksi lokal.

Program pendidikan dan pelatihan komprehensif bagi personel TNI AL yang akan mengoperasikan kapal tersebut juga telah diusulkan. Untuk pemeliharaan, FDI akan menampilkan sistem pemeliharaan prediktif terintegrasi, yang dirancang untuk mengantisipasi dan mengatasi potensi masalah sebelum menjadi kritis.

Dari segi kesiapan, FDI dirancang dengan ketahanan 45 hari dan ketersediaan teknis hingga 300 hari per tahun. Kapal itu juga bisa memiliki umur lebih dari 30 tahun.

(Naval News)

143 komentar:

  1. Waaawww...MALON semakin tersiksa

    BalasHapus
    Balasan
    1. Psssttttt.... Lah itu baru TAWARAN... ejak bila pula di berita tu kata INDON BELI...? 😜😜😜.... lagi satu Masalahnya ada ke LENDER mau bagi HUTANG sama INDON... 🤣🤣🤣🤣

      Level IQ GORILLA ni.... Memang LAWAK... 🤣🤣🤣

      Hapus
    2. Mula2 FREMM....HANCURR.
      Lepas tu frigate Babcock International’s Arrowhead 140.
      Kemudian frigate PPA Italia
      Sekarang Belharra pulak? 🤣🤣🤣🤣

      INDON...INDON... bab logistik hancurr...
      🤣🤣🤣🤣

      Hapus
    3. lahh ada warganyet KEFANASAAN haha!🔥🔥🔥
      pertanda PANiK seblah
      WoW makin menyalaaa🔥 SHOPPING KITA gaesz haha!🤑🤑🤑

      Hapus
    4. Kalau Sudah ditawari itu Satu Paket dengan Lender nya Pur mana mungkin NAVAL GROUP lepaskan Potensial Buyernya satu Paket dengan Scorpene Evolved sementara utk logistik apa ada masalah yg beli Indonesia kok yg tibut malonesia dimana logistiknya hancur ?CMS sma dengan scorpene Evolved utk Armament nya sama dengan Sigma, Arrowhead, PPA pakai Aster 15/30 exocet MM 40 blok 3 meriam nya PPA, Arrowhead 140 dan sama leonardo 127 mm Malon2 ngoceh gak jelas ngakunya pintar ternyata BODOH, IRI DENGKI DAN HASUD...😜😜😜

      Hapus
    5. TIADA UANG ........
      TIADA MATERAI ..........
      TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
      Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
      Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
      Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
      Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
      Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
      ===============================
      HUTANG BAYAR HUTANG - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
      "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
      "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
      "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
      ===============================
      2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
      -
      2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
      -
      2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
      -
      2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
      -
      2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
      -
      2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
      -
      2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
      -
      2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
      -
      2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
    6. Kaannn .. bener...MALON SEMAKIN MENDERITA....mari kita jogetin ajaa....yyihaaaaaa 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      Hapus
    7. Assssooyyy gemmooyy......yihhaaa....MALON SEMAKIN TERSIKSA 🤣🤣🤣🤣🤣

      Hapus
    8. Kalau Sigma 9113,10514, Arrowhead 140, FDI Belhara, PPA, F1000 Bung Tomo Class dan kalaupun F111 Navantia dibeli sudah pasti Exocet MM 40 Blok 3, Scorpene Evolved MM 39 sudah pasti kompak dengan Helicoper Anti submarine Lynx, Panther AS565, dan Rafale, NH 90 sama, MICA Ng Rafale dan Sigma 10514 sukur2 Sigma 9113 bisa diupgrade dengan MICA...dimana logistic night mare nya

      Hapus
    9. Berbanding Monumen memalukan baru bisa cecah air setelah 13 Tahun .. 2 tahun uji coba .. tekhnologi sudah usang 😀😭 Malon otak udang

      Hapus
  2. TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ..........
    Seperti dijangka, tiada perolehan besar diumumkan pada Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2024 melainkan kontrak yang telah pun diketahui sebelumnya.
    Walaupun ada yang mengandaikan kemungkinan kontrak besar melibatkan penerimaan aset baharu kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) khusus Tentera Darat, tapi ia tidak berlaku.
    Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
    Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
    Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
    Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
    Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
    ===================================
    CONTOHI PINDAD - AIR TIMES ........
    Sejak tahun 2006, PT Pindad telah menjual senjata ke negara luar seperti Kemboja, Laos, Nigeria dan Emiriah Arab Bersatu.
    Bukan sahaja senjata, malah PT Pindad turut mengeksport peluru kepada Korea Selatan, Singapura, Timor Leste, Laos dan Filipina dengan nilai eksport AS$5 juta setahun.
    Sejak dua tahun lalu, pengurusan PT Pindad meletakkan sasaran untuk syarikat tersebut tersenarai dalam Senarai 100 Firma Pertahanan Global Tahun 2024 dengan menawarkan penyelesaian produk yang berkualiti tinggi serta mempunyai inovasi.
    Hasrat itu dibuktikan apabila Indonesia membentuk satu entiti perniagaan dikenali sebagai Defence Industry Indonesia (DEFEND ID).
    Bernaung di bawah DEFEND ID ialah PT Len Industri (Persero) sebagai induk dengan anak syarikatnya termasuklah PT Pindad.
    Melihat pencapaian industri pertahanan negara jiran ini menimbulkan beribu persoalan, mengapakah perkara sama tidak berlaku di Malaysia.
    Bukan bermakna kita tiada syarikat pertahanan, tetapi untuk membandingkan pencapaian syarikat pertahanan negara kita dengan di sana begitu jauh kemampuannya.
    Mengapakah begitu?
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
    Balasan
    1. N⛔️ SHOPPiNG, korban rfi dr 2019 banyak tuch haha!😃😃😃

      Hapus
    2. Tanda bokek akut om @palu gada

      Hapus
  3. Saingan buat Mogami? Mogami-class masih lebih cepat deliverynya, tetapi FDI ada kemungkinan lebih cocok dengan sistem lain di TNI AL dan ITAR free.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tapi Kesamaan Sistem Navigasi,CMS dan Armament nya yg mrmbuat mudah sementara Mogami Tottaly different...

      Hapus
  4. Ini baru oke termasuk Fregat Multirole bisa semua misi pertempuran...udara, permukaan laut, bawah laut dan elektronik...dah bungkus..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Indonesia untuk kelas Fregat/Korvet belum ada standar baku buat jadi acuan y...dulu digadang2 Light frigat Sigma...apa Fregat Merah putih yg jd standar Fregat Nasional...

      Hapus
    2. Persenjataan sepertinya iya. Kalau sensor dan komunikasi, yg penting kompatibel.

      Hapus
    3. CMS Mandhala buatan PT LEN gmn..bisa kompatible

      Hapus
  5. Tidak salah potong seperti maharogolele Celup naik - celup naik punya beruk Malon itukan....

    BalasHapus
  6. klo itar free, bbrp produk negara laen jgk bisa.
    kalo mo yg sip mtcr free donk haha!🚀🚀🚀

    BalasHapus
    Balasan
    1. ITAR free, barang Korea Selatan sama Jepang yg susah.

      Hapus
    2. turkiyem jgk om irs haha!😑😑😑

      Hapus
  7. Berita gini aja dah cukup buat sebelah kerasukan dan marah.
    Admin nakal sih, tau klo MALON alergi dengan berita kapal malah sering ditampilin
    🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  8. KASAL ke Italia liat Kapal Induk Admiral Giuseppe Berruti yg akan segera pensiun...apa ada rencana beli kapal induk tersebut y...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Persiapan buat invasi Malon kayanya..🤔🤣

      Hapus
    2. Setuju Paket Jual Murah utk LHD dilengkapi dengan Helicopter Klas berat Pemburu Kapal Selam AW 101 aarh squadron...bisa2 meriang itu malonesia

      Hapus
  9. Maloners dipersilahkan MEMBUAL dibawah
    👇👇👇 😂🤣😂😂😂🤣

    BalasHapus
  10. Jangan" nich kode ALAM, Indonesia selanjutnya akan kerjasama dengan perancis 🇫🇷 dan Italia 🇮🇹, waaaach lanjutkeeeen

    BalasHapus
  11. Menarik juga nih cara marketing NG, mirip Damen tapi lebih jago di urusan lobi, siapa tahu besok bisa ekspor ni frigat kalau dilokalisasi

    BalasHapus
  12. Sign kontrak versi NGEPRANK Scorpene tu je BELUM AKTIF lagi mau MEMBUAL kapal FDI konon... 🤣🤣🤣🤣

    Sudah sudah la NGEPRANK tu.... 😜😜😜

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ngeprank gimana ? Malah lebih bagus FDI Belhara nya dipaket hemat khan dengan Scoperne Evolved jadi sekalian pengaktifan nya Lebih Jimat gitu khan Pur...lucu ngoceh sana sini gak dipikir kami bukan orang bodoh Pur dan punya daya tawar..begitu deadlock nego, masih ada jalan karena Orang Indonesia dasarnya kreatif...😜😜😜😜

      Hapus
  13. Kesian.... Kesana.. Kesini ngemis LENDER minta HUTANG... 😜😜

    BalasHapus
    Balasan
    1. SALAM


      PT-91M.. ROSAK.


      PC-7... COROSI or KARATAN.


      ANKA OMPONG.. HANYA UNTUK PENGAWASAN.



      😂😂😂😂😂😂

      Hapus
    2. Kesian kesana kemari ngemis rongsokan alutsista....
      F18 misalnya....

      Hapus
    3. Ngemis Gimana Pur ...Naval Group yg menawarkan kok..pasti ada paket lendernya....mereka tahu kebiasaan Indonesia Rafale, Scorpene dan Belhara sudah diback Up Banque Nationale De Paris ...mengavu konteka Rafale 😜😜😜 😜 kalau MALON bingung karena tak ada yang kasih lending maklum Scorpene, Gowind cacat transaksi...sampai2 harus beli bekas FA 18 Hornet Kuwait.. 😜😜😜😜

      Hapus
  14. MANTAP

    INDONESIA MEMBUAT BANYAK KAPAL PERANG.. UNTUK PENGGUNA DALAM NEGERI (INDONESIAN NAVY) N EKSPORT.



    PENGGUNA DALAM NEGERI

    -ARROWHEAD 140 CLASS 2 UNIT.
    -OPV 98 METER 2 UNIT.
    -MISSILE CORVETTE 75 METER 2 UNIT.

    -PC 60 METER CLASS 2 UNIT.

    -BHO 105 METER CLASS.

    -SUBMARINE MOTHER SHIP CLASS.

    EKSPORT

    LPD 125 METER PHILIPPINE NAVY.

    LPD 163 METER UEA NAVY.


    BELI BARU 2 UNIT PPA THAON DI REVEL CLASS.


    DAPAT TAWARAN FDI BELHARA CLASS FRIGATE

    BalasHapus
  15. Horeeeeyyyyyyy Horang Kaya, semua di borong

    BalasHapus
  16. Bukan cem Maharogolele mangkrak tepi darat, besi burok kuno naik celup naik celup 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  17. Maharogolele Claim berenang?? Baling baling pun masih atas permukaan air 🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  18. Jenema LUNAS Sdn Bhd tetapi bina kapal Hutang dan Mangkrak 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  19. Rupiah anjlok masih aman....tabungan kami bejibun
    Hahahahahaha....
    Msih bs shoping² alitsista
    Lah malon.....mengais-ngais rongsokan ke Negri orang........hahahahahha

    BalasHapus
  20. 🎵Maharogolele Maharogolele mengapa engkau Mangkrak??🎵
    🎵Macem mana aku tak mangkrak otak orang utan....otak Orang Utan 🎵

    BalasHapus
  21. Geng GORILLA sudah siap ka GAJI DIPOTONG untuk TAPERA...? 🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Setahuku anda harusnya tidak kena Tapera. Punya usaha disini?

      Hapus
  22. TAmbah PEnderitaan RAkyat...🤪🤪

    BalasHapus
  23. Saya bimbang ada yang mampu bayar beli makanan kerana gaji dipotong.. 🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Gak semua Rakyat Indonesia pekerja yang digaji.. ada Petani, Peternak, Penambang, Pengusaha, Pedagang...mereka lebih mampu untuk bayar makan ...bodoh banget malon satu ini ..minda nya 0 cc asal bully tanpa konsep lain malaysia semua rakyatnya tergantung subsidi kerajaan ...dan banyak bahan makan import...ayam impor, beras import...😜😜😜

      Hapus
  24. GempurWaria....ayo keluarkan smua Argumenmu.....kami akan sllu pnya conternya....hahaahahahhahaha

    BalasHapus
  25. Hadiah terbaru buat sebelah... TAPERA..... wah pemerintahnya sangat menjaga kebajikan rakyatnya hingga dipotong gaji... 🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Jakarta, CNBC Indonesia - Laju ekonomi negeri jiran Malaysia pada tahun 2023 hanya di level 3,7% meleset dari target 4 hingga 5%. Melesetnya data ekonomi negara Sultan Ibrahim Iskandar itu akibat pelemahan permintaan atau ekspor.

      Loooooserrrrrr......!!!!!
      wkwkwkwkwkwkk

      Hapus
  26. Malon - Bangla Serumpon selamanya
    🇲🇾 + 🇧🇩 🤝
    😂😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  27. SALAM


    PT-91M.. ROSAK.


    PC-7... COROSI or KARATAN.


    ANKA OMPONG.. HANYA UNTUK PENGAWASAN.



    😂😂😂😂😂😂

    BalasHapus
  28. Kata2 ini bikin beruk pada kepanasan, kalau yg bikin LUNAS KELAR SETELAH PD 3 itupun jumlahnya pasti dikurangi dan kita harus tambah uang. Ha ha ha ha ha

    "Dalam 36 bulan fregat FDI/Belharra siap untuk delivery, jika produksi kapal pertama dilakukan di Prancis (photo: NavalNews)"

    BalasHapus
  29. Naval tau siapa yg pantas ditawari dan diajak kerjasama. Mereka tdk mau nama NAVAL tercemar seperti kasus Malon. Bikin malu kawasan

    BalasHapus
  30. Malon memang mantab kalau MEMBUAL
    😂🤣😂🤣😂🤣

    BalasHapus
  31. Erti TAWARAN tu dalam bahasa INDON.... BELI ya...? 🤣🤣😂😂

    SIGN kontrak kapal selam saja NGEPRANK ternyata BELUM AKTIF... Kesian..... 😂😂😂

    BalasHapus
  32. Kenapa lon...
    Baru baca DITAWARKAN saja malon sudah panas dengki .

    RILEKS lon....

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yang saya nampak MENGAMUK tu GORILLA... 😂😂😂

      Hapus
  33. Geng malon nii mudah sekali KESURUPAN panas...

    Padahal baru baca DITAWARKAN ...

    Rileks lon..

    Wakakakakaakkaka

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Saya pun hairan IQ geng GORILLA ni.. Jelas di berita tu baru hanya TAWARAN.. sudah loncat loncat macam GORILLA klaim konon beli... 😂😂😂

      Hapus
  34. Masalahnya sebelah tu bina kapal selam tampal stiker pun GAGAL.... Masih baru sudah bermasalah operasi... 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  35. Kemarin yang tanya" IKN tuh tengok, boss UEA datang persiapan guyur investasi ya guys 🤣🤣🤣👍👍

    https://www.liputan6.com/amp/5604721/pemilik-burj-khalifa-sambangi-ikn-nusantara-mau-bangun-gedung-pencakar-langit

    BalasHapus
    Balasan
    1. Errrr..... Bro itu baru AKAN..... 🤣🤣🤣

      Hapus
  36. Naval kawatir kalau dibikin di LUNAS kapalnya akan jalan miring dan setelah PD 3 baru jadi. 😁😁😁😁

    BalasHapus
  37. Banyak betul masalah dalam negeri Indon...tatakelola HANCURRR.

    Skor Indonesia ESG (Environmental, social, and governance) HANCURRR.....investasi merudum. Investor takut nak invest.

    https://www.youtube.com/watch?v=DOvp-Shlcbo&t=12s

    Memalukan.....🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ..........
      Seperti dijangka, tiada perolehan besar diumumkan pada Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2024 melainkan kontrak yang telah pun diketahui sebelumnya.
      Walaupun ada yang mengandaikan kemungkinan kontrak besar melibatkan penerimaan aset baharu kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) khusus Tentera Darat, tapi ia tidak berlaku.
      Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
      Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
      Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
      Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
      Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
      ========================================
      CONTOHI PINDAD - AIR TIMES ........
      Sejak tahun 2006, PT Pindad telah menjual senjata ke negara luar seperti Kemboja, Laos, Nigeria dan Emiriah Arab Bersatu.
      Bukan sahaja senjata, malah PT Pindad turut mengeksport peluru kepada Korea Selatan, Singapura, Timor Leste, Laos dan Filipina dengan nilai eksport AS$5 juta setahun.
      Sejak dua tahun lalu, pengurusan PT Pindad meletakkan sasaran untuk syarikat tersebut tersenarai dalam Senarai 100 Firma Pertahanan Global Tahun 2024 dengan menawarkan penyelesaian produk yang berkualiti tinggi serta mempunyai inovasi.
      Hasrat itu dibuktikan apabila Indonesia membentuk satu entiti perniagaan dikenali sebagai Defence Industry Indonesia (DEFEND ID).
      Bernaung di bawah DEFEND ID ialah PT Len Industri (Persero) sebagai induk dengan anak syarikatnya termasuklah PT Pindad.
      Melihat pencapaian industri pertahanan negara jiran ini menimbulkan beribu persoalan, mengapakah perkara sama tidak berlaku di Malaysia.
      Bukan bermakna kita tiada syarikat pertahanan, tetapi untuk membandingkan pencapaian syarikat pertahanan negara kita dengan di sana begitu jauh kemampuannya.
      Mengapakah begitu?
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
    2. Aset kami Banyak.....Amaaaannn
      Wkwkwkwkwk
      Malon...looooosssseeerrrrr

      Hapus
  38. Naval kawatir nanti pesan 6 dibikin hanya 5 plus harus tambah uang dan tidak jelas kapan akan serah terimanya 😁😁😁😁😁 beruk mah bebas...

    BalasHapus
  39. Masalahnya sebelah tuh bina LCS 13th hanya mampu di tepi laut ya guys itupun kipas tak celup 🤣🤣🤣, konon beruk malon cakap berlabuh apa itu LCS baru berlayar kok para beruk cakap berlabuh 😂😂

    BalasHapus
  40. Saya lihat RAKYAT INDON mengamuk hal potong gaji secara paksa... 🤭🤭🤭

    Tabungan tu jelas untuk BAYAR HUTANG.. 🤣🤣🤣

    BalasHapus
  41. Saya lihat RAKYAT INDON mengamuk hal potong gaji secara paksa... 🤭🤭🤭

    Tabungan tu untuk BAYAR HUTANG.. 🤣🤣🤣

    BalasHapus
  42. Banyak betul masalah dalam negeri Indon.

    Skor Indonesia ESG (Environmental, social, and governance) HANCURRR.....

    Sistem Birokrasi & Regulatory Framework Indonesia "CHAOTIC"

    https://www.youtube.com/watch?v=DOvp-Shlcbo&t=12s

    Memalukan.....🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ..........
      Seperti dijangka, tiada perolehan besar diumumkan pada Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2024 melainkan kontrak yang telah pun diketahui sebelumnya.
      Walaupun ada yang mengandaikan kemungkinan kontrak besar melibatkan penerimaan aset baharu kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) khusus Tentera Darat, tapi ia tidak berlaku.
      Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
      Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
      Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
      Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
      Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
      -----
      43x PENCEROBOHAN = Jumlah keseluruhan pesawat asing yang dikesan dan direkodkan menceroboh ruang udara negara dari bulan Januari 2023 sehingga Mei 2023 ialah berjumlah 43 kes pencerobohan.
      -----
      316 HARI BTA = Bilangan hari di mana kapal-kapal pengawal pantai China melakukan rondaan di Beting Patinggi Ali berhampiran dengan operasi minyak dan gas penting Malaysia telah meningkat daripada 279 hari pada 2020 kepada 316 hari pada tahun lepas
      -----
      RADAR HIBAH USA
      PERBAIKAN DIBAYAR USA
      Back in 2006, the US gifted Malaysia an unknown number and type of coastal surveillance radars which were known colloquially as the 1206 radars. Some 17 years later the 1206 CSS radars have been upgraded which was also paid by the US.
      -----
      KAPAL HIBAH JEPANG
      PERBAIKAN DIBIAYAI JEPANG
      KM Arau is an offshore patrol vessel operated by the Malaysian Coast Guard. She was the second ship transferred from the Japan Coast Guard together with KM Pekan and KM Marlin. KM Arau was formerly known as Oki (PL-01) in the Japan Coast Guard. Saat ini kapal dengan nama KM Arau ini sedang dalam tahap perbaikan akhir yang dilakukan di Jepang.
      -----
      MSA DIBAYAR MSI USA
      The program to convert the CN-235 transport aircraft to MSA variants was financed by the US Government under its Indo-Pacific Maritime Security Initiative (MSI)
      -----
      3X SURAT DITOLAK = Bercakap di Parlimen semalam, Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hassan berkata, kementeriannya serta Menteri Pertahanan terdahulu telah menulis surat sebanyak tiga kali kepada kerajaan Kuwait menyatakan hasrat negara untuk memperolehi pesawat-pesawat pejuang terpakai F/A-18C/D milik negara Arab itu
      -----
      MISSING 48 SKYHAWK = The Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM, or Royal Malaysian Air Force) ordered 88 A-4s (25 A-4Cs and 63 A-4Ls), Only 40 PTM Skyhawks, 34 single seat versions and six two-seat trainers, were delivered......
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
  43. TAbungan PEnderitaan RAkyat.... 🤣🤣🤣

    Makin parah..... 🤭🤭

    BalasHapus
  44. Bwahahaha😂😂😂 investor asing itu akan masuk setelah IKN itu sudah tampak pembangunan nya dan saat ini dah mulai tampak naaaaah baru investor asing mulai boleh masuk, para beruk mau marah mau nangis mau panaaaas boleeeeeh dipersilahkan 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  45. HUTANG BANYAK - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
    "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
    "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
    "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
    ===============================
    2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
    -
    2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
    -
    2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
    -
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    ===============================
    TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
    Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
    Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
    Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
    Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
    Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  46. Laah ..
    Rileks lon, baru baca penawaran NAVAL grup, malon langsung kesurupan posting segala macam

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  47. HUTANG BANYAK - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
    "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
    "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
    "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
    ===============================
    2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
    -
    2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
    -
    2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
    -
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    ===============================
    TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
    Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
    Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
    Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
    Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
    Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  48. HUTANG BAYAR HUTANG - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
    "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
    "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
    "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
    ===============================
    2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
    -
    2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
    -
    2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
    -
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    ===============================
    TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
    Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
    Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
    Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
    Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
    Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  49. Tak payah MEMBUAL.. Satu saja saya minta.. Tunjuk saya Bangunan pemerintah yang sudah siap 100% DI IKN selepas bertahun tahun MEMBUAL IKN.... 🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kan memang lagi dibangun, yang emang belum jadi...
      Logika sederhana sajal kamu ga bisa

      Hapus
  50. Tidak ada yg mau tawari Malon ya ? Mereka sadar Malon miskin dan SDM nya bodoh dan malas2

    BalasHapus
  51. Pemerintah sebelah terpaksa mengambil Langkah drastik untuk mendapatkan wang segera.....

    HUTANG LUAR NEGERI sudah sampai tempoh mau dibayar... 🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. HUTANG BAYAR HUTANG - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
      "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
      "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
      "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
      ===============================
      2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
      -
      2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
      -
      2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
      -
      2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
      -
      2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
      -
      2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
      -
      2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
      -
      2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
      -
      2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
      ===============================
      TIADA UANG - TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
      Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
      Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
      Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
      Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
      Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
  52. HUTANG BAYAR HUTANG - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
    "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
    "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
    "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
    ===============================
    2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
    -
    2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
    -
    2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
    -
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    ===============================
    TIADA UANG - TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
    Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
    Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
    Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
    Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
    Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  53. LMS2 pun tak jelas, SPH tak jelas, LCA hanya mampu yg murahan, low quality. Di FPDA Mun Malon dianggap benalu. Jadi beban bagi yg lain

    BalasHapus
  54. Pertumbuhan ekonomi Indonesia terus meningkat ya guys 🤣🤣🤣
    Para beruk sakit hati ya silahkan, panas 🔥🔥 ya silahkan 🤣🤣
    _____


    Ekonomi Indonesia tetap berdaya tahan di tengah meningkatnya ketidakpastian global. Data Badan Pusat Statistik (BPS) menunjukkan pertumbuhan ekonomi triwulan I 2024 sebesar 5,11% (yoy), meningkat dibandingkan dengan pertumbuhan pada triwulan sebelumnya sebesar 5,04% (yoy). Ke depan, pertumbuhan ekonomi 2024 diprakirakan tetap kuat dalam kisaran 4,7-5,5% (yoy) didukung oleh permintaan domestik, terutama dari berlanjutnya pertumbuhan konsumsi dan investasi bangunan sejalan dengan berlanjutnya pembangunan Proyek Strategis Nasional (PSN).

    https://www.bi.go.id/id/publikasi/ruang-media/news-release/Pages/sp_269424.aspx

    BalasHapus
  55. HUTANG BAYAR HUTANG - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
    "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
    "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
    "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
    ===============================
    2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
    -
    2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
    -
    2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
    -
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    ===============================
    TIADA UANG ........
    TIADA MATERAI ..........
    TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
    Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
    Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
    Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
    Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
    Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  56. Guys saya tanya.. Tunjuk saya Bangunan pemerintah yang sudah siap 100 % dI IKN selepas bertahun tahun MEMBUAL IKN.... 🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. HUTANG BAYAR HUTANG - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
      "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
      "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
      "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
      ===============================
      TIADA UANG ........
      TIADA MATERAI ..........
      TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
      Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
      Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
      Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
      Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
      Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
      ===============================
      2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
      -
      2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
      -
      2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
      -
      2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
      -
      2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
      -
      2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
      -
      2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
      -
      2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
      -
      2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
    2. Mental Pecundang....wkwkwkwk

      Hapus
  57. HUTANG BAYAR HUTANG - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
    "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
    "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
    "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
    ===============================
    ===============================
    2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
    -
    2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
    -
    2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
    -
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝
    TIADA UANG ........
    TIADA MATERAI ..........
    TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
    Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
    Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
    Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
    Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
    Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.

    BalasHapus
  58. Skor Indonesia ESG (Environmental, Social, and Governance) HANCURRR.....Investasi LARI!!!

    Sistem Birokrasi & Regulatory Framework Indonesia pula "CHAOTIC".

    KORUPSI berleluasa.... Negara G20 tetapi hasil hilang akibat korupsi, rakyat derita.

    https://www.youtube.com/watch?v=DOvp-Shlcbo&t=12s

    Memalukan.....🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Betul bro....GORILLA memang LAWAK.. 🤣🤣🤣

      Hapus
  59. Saya tanya mudah jee lon..
    Malon panas baca ini kee..?

    "...Pembuat kapal Prancis, Naval Group, menawarkan fregat Defense and Intervention Frigates (FDI) dengan konfigurasi penuh ke Indonesia.."

    🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  60. Yang buat topik NAVAL grup, kenapa MALON mengamok ke kami..?

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    Rileks lon

    BalasHapus
  61. TIADA UANG ........
    TIADA MATERAI ..........
    TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
    Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
    Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
    Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
    Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
    Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
    ===============================
    HUTANG BAYAR HUTANG - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
    "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
    "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
    "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
    ===============================
    2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
    -
    2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
    -
    2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
    -
    2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
    -
    2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
    -
    2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
    -
    2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
    -
    2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
    -
    2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  62. Yang buat topik NAVAL grup, kenapa MALON marancau kesurupan macam nii..?

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    Nampak sangat si malon sangat KHAWATIR

    BalasHapus
  63. PENGANGURAN di sebelah makin NGERI...

    MALAYSIA saja sudah lebih memilih mengambil pekerja asing dari Bangladesh.... 🤣🤣🤣..

    BalasHapus
  64. PENGANGURAN di sebelah makin NGERI...

    MALAYSIA saja sudah lebih memilih mengambil pekerja asing dari Bangladesh.... 🤣🤣🤣

    BalasHapus
  65. Ha ha ha ha beruk elak topik, utk sedapkan hati. Maklum aset ATM semua busuk. Ha ha ha ha

    BalasHapus
  66. Beruk akan jadi gila kalau ada yg bahas ttg militer. Ha ha ha ha

    BalasHapus
  67. Kasihan Malon, mau sewa black hawk tapi tak ada yg mau beri pinjaman. Ha ha ha ha ha.... Masih miskin..

    BalasHapus
  68. Beruk lagi pusing, bagaimana cara mengganti 2 heli sewaan yg hancur tabrakan diudara. Ha ha ha ha. Barang sewaan itu harusnya dipajang aja. Tiap hari beruk2 cuci dan lap barang sewaannya

    BalasHapus
  69. Malon hanya mau bayar pakai minyak busuk + orang utan

    BalasHapus
  70. Ye laaah..
    Tak heran malon banyak dikuasai orang Bangla hingga Rohingya

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  71. Nich tengok mini dhaka, itu perwujudan MALON 🤣🤣🤣
    Tak nampakpun beruk malon 😝😝😝
    Kasihaaaan beruk malon terpinggirkan ditepi hutan bersama orangutan 😂😂😂
    ____

    https://m.youtube.com/watch?v=yv66V0XdvHs&pp=ygUTbWluaSBkaGFrYSBtYWxheXNpYQ%3D%3D

    BalasHapus
  72. Naval Grup resmi Tawarkan kapal moderen Terbaruw yg Mahal ke kita mantappp haha!👍👍👍

    lah kok seblah tuw di LEWATIN
    hanya ditawarkan kapal Termurah korvet gowing doank, blom jadi pulak dr 2011..
    kapal lama teknologi KUNO, takde brasa haha!🤣🤣🤣

    BalasHapus
  73. TNI bantu masalah Pati Bangla, karena malon LEMAH ..

    https://regional.kompas.com/read/2024/04/02/150335078/tni-gagalkan-penyelundupan-wn-bangladesh-dari-batam-ke-malaysia

    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  74. Bukti malon kewalahan tangkal imigran Bangla

    🤣🤣🤣🤣

    https://regional.kompas.com/read/2024/04/02/150335078/tni-gagalkan-penyelundupan-wn-bangladesh-dari-batam-ke-malaysia

    BalasHapus
  75. Kesian.... Dulu masa ramai pekerja INDON di MALAYSIA.. Keadaan pun sama mini INDON DI KL... 🤣🤣🤣

    Sekarang MALAYSIA lebih memilih pekerja Bangladesh...

    BalasHapus
  76. Geng GORILLA sakit hati MALAYSIA sudah kurang kan pengambilan pekerja dari INDON... 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  77. fincantieri tawarkan
    ✅fremm
    ✅ppa
    ✅nfs 212
    Naval Grup tawarkan
    ✅FDI
    ✅skorpeng evo
    barang Premium, Termoderen & MAHAl

    lah kl, kok gak ditawarin?
    keknya seblah tak dipandang, bukan kaya gaesz haha!😂😂😂

    BalasHapus
    Balasan
    1. SEBELAH MASIH TAWAR-MENAWAR AMA TURKI OM PAL


      ADA CLASS MUAHAL

      Hapus
    2. katanya kaya, kok NEGO, fiks no bajet haha!😬😬😬

      Hapus
  78. Kalah debat elak topik...gak masalah kalau Investasi Singapura dan China sama aja US juga imvestasi besar di Malonesia...yg jelas Malonesia jongosnya Inggris dan US alias mat puteh.. 😜😜😜😜

    BalasHapus
  79. ciri ekonomi menguncup
    -N⛔️ SHOPPING
    -menyewa
    -MSA: Mengharap Sedekah Amrik
    cucok tuw ama profil kl haha!😆😆😆

    BalasHapus
  80. Parah... Suara rakyat saja tak dipedulikan oleh pemerintahnya.... 🤣🤣🤣

    Oh saya lupa ahli G20.... 🤣🤣🤣

    BalasHapus
  81. TAbungan PEnderitaan RAkyat... 🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. TIADA UANG ........
      TIADA MATERAI ..........
      TIADA PEROLEHAN ASET UTAMA SEMASA DSA 2024 – AIR TIMES ...........
      Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
      Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
      Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
      Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
      Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
      ===============================
      HUTANG BAYAR HUTANG - HANYA BAYAR FAEDAH = Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
      "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
      "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
      "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
      ===============================
      2024 RINGGIT FALLS TO LOWEST = Malaysia's ringgit hit its lowest level since the Asian financial crisis on Tuesday (Feb 20), as emerging Asian currencies suffered against the dollar.
      -
      2024 BUDGET CONSTRAINTS DEFICIT = The reality is that, due to budget constraints, Malaysia’s military will continue to struggle to procure the equipment needed. With Budget 2024, Malaysia’s military will get some but not all of what it wants, as the government runs a tight budget focused on uplifting the socio-economic well-being of citizens while trying to ensure fiscal discipline as it aims to narrow the deficit to 4.3% of GDP by end-2024 (from 5%)
      -
      2024 SPENDING CUTS : Malaysia’s government plans to reduce its budget deficit in 2024 through a combination of spending cuts, new taxes and reduced debt payments
      -
      2023 TIDAK BAYAR HUTANG = “Kalau dikira daripada peratus, (hutang) 82 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) dan untuk hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah 60.4 peratus. “Ini bermakna bayaran khidmat hutang banyak…hanya membayar faedah bukan bayar hutang tertunggak,” kata Anwar lagi
      -
      2022 HUTANG BAYAR HUTANG 52,4% = Kah Woh menjelaskan pada tahun lalu, kerajaan ada membuat pinjaman yang meningkat sebanyak 11.6 peratus daripada RM194.5 bilion pada tahun sebelumnya. Daripada jumlah itu, beliau berkata 52.4 peratus atau RM113.7 bilion digunakan untuk membayar prinsipal pinjaman matang.
      -
      2021 HUTANG BAYAR HUTANG 50,4% = Sejumlah RM98.058 bilion atau 50.4 peratus daripada pinjaman baharu berjumlah RM194.555 bilion yang dibuat kerajaan pada tahun lalu digunakan untuk bayaran balik prinsipal pinjaman yang matang.
      -
      2020 HUTANG BAYAR HUTANG 60% = Jabatan Audit Negara (JAN) bimbang dengan tindakan kerajaan menggunakan hampir 60 peratus pinjaman baharu untuk membayar hutang .
      -
      2019 HUTANG BAYAR HUTANG 59% = Laporan Ketua Audit Negara mengenai Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2018 mendapati sejumlah 59 peratus pinjaman baharu kerajaan dibuat untuk membayar hutang kerajaan terdahulu
      -
      2018 OPEN DONASI = Kementerian Keuangan Malaysia pada hari Rabu membuka rekening donasi supaya masyarakat dapat menyumbang.
      😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

      Hapus
    2. Lucu malon ini negara kecil sok besar, Indonesia G20 iri, Indonesia OECD iri Indonesia World Water Forum iri...😜😜😜

      Hapus
  82. Gempur kalah debat elak topik tenang Pur Kita masih punya Nikel, Batu Bara, Sawit, Emas dan kita alihkan kebutuhan Dollar dgn tidak tergantung Dollar , dengan China bayar Yuan dengan Rusia bayar Rubel, Dengan Iran kita bayar uang Iran , Dengan eropa bayar pound sterling .. goblok ternyata Pur ini.. US juga repot kalau Dollar tinggi bisa2 batal F15 EX ..kalau kita santai bisa beli Rafale atau J20 dari china ...😜😜😜

    BalasHapus
  83. Beruk stress kalau bahas ttg militer. Ha ha ha ha

    BalasHapus
  84. Kontrak Naval Group FDI gak ada hubungannya dengan Dollar...bayarnya pakai Euro dan Eropa masih butuh Nikel dan Sawit...jangan goblok pur minda nya dibuka ...kayak katak dalam tempurung kamu ini ngakunya IQ tinggi tapi zonk. 😜😜😜😜😜😜

    BalasHapus
  85. Bwahahaha😂😂😂 malon senang jadi mini dhaka, tampak sangat jelas semakin dikuasai bangla, bangsa beruk ke tepi sama orangutan 🤣🤣🤣

    Bangsa Indonesia sekarang lebih memilih bekerja di negara-negara maju macam japan, korea, taiwan yang gajinya 10x lipat dari malon 🤣🤣🤣

    BalasHapus
  86. Drtd bacot Tapera....kira² paham tk tapera itu apa.....

    BalasHapus
  87. Malon - Bangla serumpon.....😂😂😂😂

    BalasHapus
  88. Makin iri.....
    Alutsista R.I makin bejibun....

    BalasHapus
  89. Lha d kasih yg kapal kecil & sfh ada blueprint nya saja salah potong om Pal xaxaxaxaxaxaxaxa sdh gitu 12th pula, cuma jadi kapal kopongan tanpa mesin, radar, senjata dll xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa

    BalasHapus
  90. Yang jelas dalam MEF 2024-2044, TNI ingin memiliki alutsista yang superior dibanding alutsista jiran dan semua sudah masuk dalam plan serta sudah dibuat satuan tugasnya untuk proses akuisisi 🤫, MABES TNI dan Dephan masih menunggu Pak Prabowo resmi dilantik dulu menjadi presiden 😊.

    Visi Pak Prabowo saat menjadi capres sudah jelas :

    Meningkatkan anggaran pertahanan dan modernisasi alat utama sistem persenjataan (alutsista) ☺️

    Prabowo Subianto mengatakan bahwa Indonesia harus memiliki sistem pertahanan yang kuat. Ia menilai Indonesia setelah merdeka masih dihadapi intervensi dan adu domba dari pihak luar untuk merebut dan mencuri kekayaan di Indonesia.

    Kita tunggu saja Alutsista apa yang akan diakuisisi oleh Indonesia saat pak Prabowo resmi menjadi presiden 😌

    BalasHapus
  91. FDI Belaharra kalah canggih dibandingkan KD.Ganas...wkwkwk

    BalasHapus
  92. Jangan2 Kapal Induk Italia tsb mau diberikan gratis apabila Indonesia jadi membeli 6 unit Bergamini/Fremm Heavy Fregat Class.

    BalasHapus
  93. Apalgi pak Ali Kasal jg kesengsem sama kapal.selam made by Italia jg. Wah ,,, semua alutsista TNI AL made in Europe niy ,,, mulai bergeser dari Rusian Made.

    BalasHapus
  94. Tidak ada alasan ketakutan dg teknologi Eropah, satelit Eropah, komunikasi Eropah, Navigasi Eropah ,,, All Product almost made by Europe.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mostly made by Europe. Rudal, senjata, hampir semuanya Eropah ,,,

      Hapus
  95. DSA 2024 TIADA MATERAI LMS SPH – AIR TIMES .......
    Justeru, ini memberi gambaran masih belum ada kata putus mengenainya terutama kontrak pembelian sistem artileri mudah gerak (SP howitzer) walaupun calon akhir telah ada.
    Perolehan sistem SP sebelum ini disebut banyak pihak akan dimuktamadkan semasa DSA 2024 dengan calon utama ialah Nexter Caesar manakala pesaingnya EVA buatan Slovakia.
    Begitu juga dengan perolehan kapal misi pesisir (LMS) apabila ia tidak termasuk dalam kontrak yang dimeterai pada DSA.
    Ini kali kedua andaian untuk LMS dimeterai meleset selepas kali pertama pada Pameran Maritim dan Aeroangkasa Langkawi pada Mei tahun lalu.
    Sehubungan itu, walaupun nilai keseluruhan kontrak sebanyak RM7.3 bilion diumumkan Kementerian Pertahanan (Mindef) tetapi sebahagian besarnya hanyalah bagi perkhidmatan selenggaraan dan lain-lain.
    https://www.airtimes.my/2024/05/20/kolumnis-sebenarnya-tiada-perolehan-aset-utama-semasa-dsa-2024/
    ===============================
    HUTANG BAYAR HUTANG ..............
    HANYA BAYAR FAEDAH ..............
    Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH - Tambun) mendedahkan hal demikian dalam Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, pagi tadi.
    "Hutang telah mencecah, liabiliti dan hutang kerajaan RM1.5 trilion. Iaitu 82% kepada KDNK. Untuk memperincinya, hutang kerajaan RM1079.6 trilion termasuk komitmen jaminan (hutang) RM205.9 bilion. 1MDB RM18.2 bilion dan liabiliti lain RM4142.2. Jumlah RM1445.9 trilion.
    "Hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM60.4%. Dia termasuk khidmat hutang. (Pada) 2022 kita bayar khidmat hutang RM41 bilion dan 2023 RM46 bilion.
    "Peratus hasil 2022 sebanyak 14%, 2023 16%. Ini hanya membayar faedah bukan membayar hutang tertunggak," katanya menjawab pertanyaan Ahli Parlimen Wong Kah Woh (PH - Taiping).
    ===============================
    ASET USANG = ISU aset pertahanan negara yang usang dan tidak boleh berfungsi dengan baik bukanlah satu perkara baharu dan sering menjadi topik hangat di Dewan Rakyat, setiap kali Menteri Pertahanan baharu dilantik.
    Namun, sebenarnya, masalah penggunaan aset usang ini bukan hanya membabitkan pelbagai ketumbukan dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM), malah Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) dan pasukan keselamatan lain sebagai sebahagian daripada barisan pertahanan negara.
    ===============================
    PRANK PT PAL : "The contract with Malaysia’s Navy will be inked next August. There is a possibility that they will order more than one MRSS
    PRANK NEXTER : LoI is signed during day three of DSA 2016. 20 units are to be supplied, which include the supporting vehicles, and will boost the Malaysian Army's firepower inventory
    PRANK DASSAULT : Malaysia, which wants to buy up to 18 combat planes in a deal potentially worth more than $2 billion, is now talking to only one supplier, France's Dassault Aviation, about its Rafale jets,
    PRANK MKE : The Malaysian Ministry of Defence has reportedly reviewing its planned acquisition of Yavuz 155mm
    PRANK KDS : Malaysia is expected to conclude a deal with Slovakia for the supply of EVA 155mm
    😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝😝

    BalasHapus
  96. D tawarkan aje,tetap indobengak mampu dri segi kewangan atau penywrapan teknologi tinggi

    BalasHapus
  97. gajebo mahluk atas ini⬆️⬆️⬆️
    pasti dr tetangga seblah haha!🤪🤪🤪

    BalasHapus