26 November 2021

Vietnamese Warship Participates in ASEAN - Russia Naval Drills

26 November 2021

The crew of frigate HQ-012 Ly Thai To is about to leave Vietnam for Indonesia to join the ASEAN – Russia Naval Exercise on November 23, 2021 (photo : VPN)

The frigate HQ-012 Ly Thai To has arrived in Indonesia to participate in the ARNEX joint exercise between ASEAN and Russia.

The ship left Cam Ranh military port in the central Khanh Hoa Province on Tuesday afternoon for Indonesia to participate in the ASEAN – Russia Naval Exercise (ARNEX), the first of its kind held to ensure the safety of maritime economic activity and civil navigation.

The Vietnamese crew will participate in practical activities like communications, formation, search and rescue, and greeting each other at sea during the event in Indonesia’s waters, according to Vietnam People’s Navy newspaper.

The drill aims to implement agreements from the 14th ASEAN Defense Ministers' Meeting which Vietnam chaired, and at the same time, shows Vietnam's support in promoting the ASEAN - Russia relationship.

Russian Ambassador to ASEAN Alexander Ivanov told Russian news agency Sputnik the drill will take place in North Sumatra on Dec. 1-3.

The exercise aims to develop cooperation between the Russian Navy and those of ASEAN member countries to provide security for maritime commercial activities and traffic, and will be divided into two phases -- virtual and maritime. Defense Minister of the Republic of Indonesia Prabowo Subianto plans to launch the drill on board anti-submarine vessel Admiral Panteleev, he added.

The Gepard-class frigate HQ-012 Ly Thai To was built by Russia with advanced military equipment.

In May 2006, Vietnam and Russia signed a $350 million contract for two Gepard-class frigates. The ships were delivered to the Vietnamese Navy in March 2011 and named after Vietnamese kings Dinh Tien Hoang and Ly Thai To.

The HQ-012 Ly Thai To is designed to perform searches, track and destroy floating target ships and patrol territorial waters as well as special economic areas. The ship is equipped with stealth technology to minimize detection by enemy radar.

125 komentar:

  1. Kasihan sebelah tak diajak untuk latihan bersama

    BalasHapus
  2. Ngajak beruk malaya latihan lebih banyak mudharat nya 😁😄

    BalasHapus
  3. Robot tempur beroda rantai milik TNI AD buatan dalam negeri yang bisa difungsikan untuk anti Tank,Anti personel dan Anti Ranjau darat


    https://youtu.be/lTc8dQCQPoU

    BalasHapus
  4. Ini kapal perang y lon...malon bukan gunboat macam tentara laut malon

    BalasHapus
  5. Kalopun d ajak malumaluin..kapalnya ompong gaes..


    Wkwkwkkwkwkwwkkwkwwkkwkwkwkwkwkwwkwwkwkwkwkkwwwwkwkwwkkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Y malu maluin lah om pakenuua gunboat bkn kapal perang xaxaxaxa

      Hapus
    2. Askar rank 44 tak layak d ajak gaes... Nyusahin yg lain.. Saat latihan kehabisan minyak,nanti minta sma kapal perang negara lain.... Aaaah parah



      Wkwkwkwkkwwkwkwkwwwkkwkwkwkkkwkwkwkwkwwkkwkk

      Hapus
  6. Mau d ajak maharajalele karatan g mungkin.. Betah d darat gaes.. Tak mau cecah air.. Kapal pemalu


    Wkwkkwkwkwkkwkkwkwkkwkwkkwwlkwkwkwwkwkwwkwkkwkwkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
  7. https://youtu.be/Y7NPTgwiFhg


    Buatan Malon....mimpi

    BalasHapus
  8. https://youtu.be/Hnp4vc323uA


    Tentara Malon lagi latihan....mimpi

    BalasHapus
  9. Kalo kapal Gun Boat malon ikut latihan bisa-bisa seluruh engine kapal perang negara Asean bisa hilang di songlap malon wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. kapal LeMeS hasil utang ke cina,
      kontena canggihnya bisa berguna utk songlap enjin om

      wkwkwkwk

      Hapus
  10. pasal LCA/FLIT buat tudm...


    1.HURJET
    itu yg dibuat KANTOR/OFFICE bukan pabrik.HURJET sendiri ditargetkan terbang perdana tahun 2022...dengan enjin EJ2000 atau F404-GE-102 atau mungkin mesin dalam negeri... 100% AVIONIK bakalan dipasok oleh industri tempatan turki sendiri mulai dari radar,RWR,RWS,MAWS dll.juga COST sudah ditanggung sepenuhnya oleh TURKI sejak awal project... Kalaupun MALASiya ikut program nih,part mana yang akan dibina atau menjadi bagian MALASiya dalam project nih,sedangkan pihak KERAjaan MALASiya tidak berpengalaman dalam memproduksi pesawat ataupun AVIONIK pesawat.itu pertanyaan yg sebenarnya???


    2.FA-50
    Yang ditawarkan itu bukan MALASiya bina sendiri FA-50 tuh,tapi beberapa pesawat nanti akan diRAKIT oleh MALASiya alias susun LEGO bukan dibina oleh MALASiya.


    Saat ini kepakaran MALASiya masih zero dalam hal industri pesawat,baik dalam hal lisensi ataupun JV n bina sendiri... Jadi siap-siap TURKI n KOREA harus kasih pelajaran dari ZERO untuk engineer MALON...???


    SEKIAN DAN TERIMAKASIH

    BalasHapus
    Balasan
    1. Gempork pura2 dungu di tipu Korea dan Turki wkwkwk

      Hapus
    2. Gk usah kuatit om sma pasang sparepart sama body....gk bakalan dpt ap2...klo pun dpt mereka blum bisa nyerao seluruhnya bahkan gk gampang nywraonya

      Para insinyur PTDI aj butuh puluhan tahun buat nyerap selurh teknologi pembuatan pesawatdr A sampe Z

      Hapus
  11. "The frigate HQ-012 Ly Thai To has arrived in Indonesia to participate in the ARNEX joint exercise between ASEAN and Russia.

    The ship left Cam Ranh military port in the central Khanh Hoa Province on Tuesday afternoon for Indonesia to participate in the ASEAN – Russia Naval Exercise (ARNEX),.. "


    "Kapal fregat HQ-012 Ly Thai To telah tiba di Indonesia untuk mengikuti latihan bersama ARNEX antara ASEAN dan Rusia.

    Kapal meninggalkan pelabuhan militer Cam Ranh di Provinsi Khanh Hoa tengah pada Selasa sore menuju Indonesia untuk berpartisipasi dalam Latihan Angkatan Laut ASEAN – Rusia (ARNEX)"


    Indonesia-Vietnam-Rusia latihan bersama AL/NAVY

    BalasHapus
  12. Wow... Malon di ajak latihan...
    Tapi boongg...

    BalasHapus
    Balasan
    1. andalannya kapal LeMeS hasil utang ke cina dengan kontena canggih berisi tuna dan squid om

      wkwkwkwk

      Hapus
  13. Gun boat bisa nggak ikutan latihan ? Latihan bikin rusuh

    BalasHapus
  14. Malon ikut serta dengan kapal maharalele yg canggih

    wkwkwkwk

    BalasHapus
  15. admin. mana berita latihan MALINDO antara RAMD ATM dan RAIDER?? harus dipost agar forumer2 disini sadar yang malaysia dan indonesia itu serumpun titik.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Serumpun...sorry indo gk serumpun sama beruk tukang klaim

      Hapus
    2. Apa ni woii nak tunjuk askar malon mendunia itu pingsan saat latihan ngoahahaha

      Hapus
    3. Yoi bro ultras ngoahahaha

      Hapus
    4. tentara lembik maling ransum itu ya kahkahkahkah...

      Hapus
  16. Demi event ASEAN-Russia Naval Drills, malon akan memaksa Maharajalele nyemplung laut, tanpa meninggalkan rodanya


    wkwkwkwk

    BalasHapus
  17. Ada yg cecah air ni
    KCR

    https://instagram.com/stories/defenceview/2715437119399821677?utm_source=ig_story_item_share&utm_medium=share_sheet

    BalasHapus
  18. 1 keldai KL yg jiwanya sakit kok belum muncul ya...

    Berita Kapal, koyak panas hati
    Berita Heli, koyak panas hati
    Berita Kapal Selam, koyak panas hati
    Berita Pesawat, koyak panas hati
    Berita Tank, koyak panas hati
    Berita UAV, koyak panas hati

    wkwkwk

    BalasHapus
  19. Korea tawarkan fa50 ajak kemala system
    Turki tawarkan hurjet ajak busted aerospace

    Siapatuh kemala sm busted aerospace ?
    🤭🤭
    Ternyata 2 kilang tsb pemain defence teknologi kelas dunia
    😄😄😄

    Jadi pengen tau cerita selanjutnya
    Pasti menggempita seluruh alam semesta
    😄😄😄

    BalasHapus
    Balasan
    1. Apa menggempita....buat uniform aj gk bisa...buat ranpur aj tempel stiker xaxaxaxxa.....menggempita se alam semesra xaxaxaxxa....se alam kubur iya kali

      Hapus
    2. Rakyatnya malas, tidak ada kepakaran

      Hapus
  20. Siapapun pemenangnya pasti sangat senang
    Karena gomen malay pasti bayar lunas
    Politisi malay pun senang dpt wang kopi

    Yg merana tudm krn dipaksa pke barang yg unwanted
    Yg lebih merana lagi rakyat malon krn pasti mereka membayar harga yg fantastis


    BalasHapus
    Balasan
    1. LCS je pun ngutang ke lender konon lg nak ikut asembly bongkar pasang ngoahahaha

      Hapus
    2. Xaxaxaxxa...cma pasang spare part doang bangga xaxaxaxa

      Hapus
    3. Bayar lunas ? Hutang ke china sudah dibayar kah ???

      Hapus
    4. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    5. KUALA LUMPUR, Sept 8(Updates with details, quote)

      (Reuters) - Malaysia says it has agreed with Japan on its second issuance of samurai bonds at a rate of 0.5% for 10 years, its finance ministry said on Sunday.

      Hapus
  21. Reka reka cerita utk sedapkan hati saja

    BalasHapus
    Balasan
    1. Biar gk dongkol.....kmrn uda dongkol pilip bisa beli heli atak desember darang


      Nha si malon beli heli caoung 6 biji aj 6 th itupun sampe skrang blum dateng xaxaxaxaxxa

      Hapus
    2. Dan untuk menghibur diri wkwkwk

      Hapus
  22. https://www.indomiliter.com/menanti-peluncuran-kcr-60m-kelima-kapal-perang-tni-al-pertama-dengan-meriam-bofors-57-mk-3/

    BalasHapus
  23. Bagi member Indon yang di foum DS dan hingga kini masih menanggur ..

    Ini ada kesempatan bagus untuk bekerja di Malaysia sebgai Internal Security dengan salary yang cukup menarik mini. RM 5,500 (Rp 20.0 Juta) per ulan (di luar bonus + allowances)

    Ditunggu ya ... Jangan malu untuk bekerj adi Malaysia .. bukankah lebih baik malu daripada lapar ...

    Samapi jumpa di Malaysa ...Hehehehe

    ---------------
    Bangladesh, Indonesia dan Filipina dicadang bagi memenuhi kekosongan dalam sektor perkhidmatan pengawal keselamatan.

    PETALING JAYA: Kerajaan sedang merancang menjadikan Bangladesh, Indonesia dan Filipina seb
    agai negara sumber tenaga kerja bagi memenuhi kekosongan dalam sektor perkhidmatan pengawal keselamatan.

    Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin berkata perkara itu akan dikaji secara terperinci sebelum sebarang keputusan dibuat, dan kementeriannya akan mengadakan perbincangan lanjut dengan pemegang taruh untuk memastikan tiada isu atau masalah timbul mengenainya nanti.

    Menurut laporan Bernama, Hamzah berkata beliau akan membuat pengumuman muktamad selepas mengadakan perbincangan dengan pihak berkaitan, termasuk pemain industri serta agensi kerajaan yang terlibat seperti Kementerian Luar, Kementerian Pertahanan dan lain-lain lagi.

    Beliau berkata ia bagi memastikan bahawa tiada masalah lain yang timbul apabila pekerja-pekerja luar ini mula diimport, kerana mereka perlu dipastikan benar-benar bekerja dalam negara, dan bukannya menjadi ejen negara luar atau sebagainya.

    “Ini kerana ia melibatkan soal keselamatan negara, pelbagai perkara boleh berlaku dan saya amat sensitif dengan isu ini,” katanya selepas merasmikan majlis perjumpaan Menteri Dalam Negeri bersama Industri Perkhidmatan Kawalan Keselamatan dan Agensi Persendirian di ibu negara hari ini.

    Sementara itu Hamzah berkata 66 lesen syarikat kawalan keselamatan dibatalkan sejak tahun 2014 atas pelbagai alasan, termasuk sebab menggaji pekerja tanpa menjalankan tapisan keselamatan, salah guna senjata api dan menggajikan pendatang tanpa izin.

    Beliau seterusnya menggesa semua syarikat kawalan keselamatan membuat pembaharuan lesen syarikat masing-masing bagi mengelak tindakan.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wowww perusahaan malaysia sendiri tak percaya sama orang2 malay sepertinya karna orang malay tu malas dan bodoh makanya tuk security pun lebih baik hire dari negara lain ckckkcc pantas miskin2 warganya dan bodoh otaknye

      Hapus
    2. Lbih baik hujan batu d negeri sendiri dr pd hujan emas d negeri give away.....xaxaxa tolol

      Hapus
    3. Saya mau lamar jdi cybercrime aja

      Hapus
  24. Jumlah pengangguran di Malaysia meningkat jadi 778.200 pada Juli 2021
    Departemen Statistik Malaysia melaporkan terdapat peningkatan sebesar 1,2 persen dari total 768.700 orang yang menganggur pada Juni 2021

    BalasHapus
    Balasan
    1. Termasuk gempork salah satu pengganguran tak de kerja,diorang selalu 24 hours on internet guna membual dan troll ngoahahaha

      Hapus
  25. Ogah pakcik.. Salary malon sikit,saya tak minat..


    Wkkwkwkkkwkwkwkwkkwkwkwkwkwkkwkwwkkwkkwwkkwwkkwkkwwkwkwwkwkkwk

    BalasHapus
  26. Malay tak ikut serta?? Sepertinya tak ada kapal perang yang siap tempur karna ta da wang buat beli minyak....kasihan sekali.....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Gimana kapal Malon siap tempur wong kapal malon GUN BOAT semua ngoahahaha

      Hapus
  27. Rudal taming sari siap menggetarka me dunia

    BalasHapus
    Balasan
    1. Rudal yg aneh...gk ad ujicoba..gk ad penelitian...gk ad proyek yg jelas...tiba tiba rudal langsung jadi...xaxaxa tipu tipu yg mendunia

      Hapus
    2. rudal bongsor tp jarak 3km 😁😁😁

      Hapus
  28. Seranai Perolehan Pesawat tempur LCA negara negara asean:
    Indonesia: T-50 real datang
    Thailand: T-50 real datang
    Philipine : FA-50 real datang
    Singapore : Airmachi M346 real datang
    Mynmar: Yak 130 real datang
    Vietnam: Yak 130 real datang
    Laos : Yak 130 real datang
    Kamboja: FTC 2000 real datang
    Malon miskin: baru "AKAN" tapi riuh sekampung

    Timor leste pun tertawa kerana punya kawan senasib..

    Keh keh keh


    BalasHapus
  29. Ada yg pamer pasal TAI akan bangun KANTOR di MALON...


    Nah ini TERMA perusahaan pertahanan asal DENMARK yg memproduksi RADAR,DECOY,SONAR,SENSOR dll buka kantor kedua di SURABAYA setelah sebelumnya di JAKARTA... Tak ribut satu kampung

    https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.terma.com%2Fnews-events%2Fnews%2Flatest-news%2Fterma-officially-opens-office-in-surabaya-indonesia%2F&h=AT3C4-hvqlViSOns2EajdGKFbyYWvB1tFLB4-71C0_n0pfwQFETIv3gCmiP4SgmnbjuvvEh7PxYnwSNfC7410dOj7ZtbRuQfLrxPw8pjjY5USPK4bJTiygHFEqNoHZLi6Gs-&s=1

    BalasHapus
  30. Jangan silap....nanti tiba-tiba akan mau maharaja lele muncul di tengah tengah kapal Rusia dan ASEAN...kapal halimun

    BalasHapus
    Balasan
    1. Percaya dech soalnya buat borongan 6 kapal halimunan sudah cecah air semua, air kencing maksudnya 😁

      Hapus
    2. Kapal besi buruk maharogol akan di jual malon jadi target practise untuk asean latihan tentera lautnya..

      Hapus
    3. klo benar muncul pasti di jadikan sasaran rudal kaliber, dari pada nongkrong di daratan 🤣🤣🤣

      Hapus
  31. 1. KL jadi pusat MRO Tejas/JF /FA50...?
    >> Lha, yang mo MRO di KL nanti siapa..?
    >> T50 TNIAU saja dah di MRO sendiri.
    >> Populasi (Tejas/JF) nya berapa banyak?

    2. KL jadi pusat Final Assembly...?
    >> Butuh waktu berapa lama buat nyiapin gedung+peralatan?
    >> Butuh waktu berapa lama tuk melatih teknisinya?
    >> Berapa biaya yg hrs disiapkan oleh KL?
    >> Harga per unit FA50 akan jauh lebih tinggi. Lihat kes fasilitas tuk LCS, Gempita.
    >> Apakah FA50 nanti akan terus ada pembeli, apalagi jika banyak muncul kompetitor LCA. Jika takde order....???

    Kerajaan akan berpikir 1000x, sementara @gempur langsung lompat2.

    🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Itulah kalo otak ga di pakai, sebab napsu mau bersaing dgn Indonesia, ambruk sendiri lah.

      Hapus
    2. Rumusnya sederhana:
      >> kalo ekonomi teruk, budged ciput, korupsi+kroni merata-rata...gak usah mimpi macam-macam.
      >> Beli barang yg sesuai dgn kebutuhan dan isi dompet + barang cepat datang!

      Itu saja.🤗🤗🤗

      Hapus
    3. Malon bangkraps tak de wang

      Hapus
    4. Harga fa50 sudah jelas
      Biar politisi bisa markup, harus ada tot, final assembly, offset dll
      Toh rakyatnya mudah dibodohin dgn kebanggaan semu...cem gempur misalnya 🤣🤣

      Hapus
  32. https://www.airspace-review.com/2021/11/26/uni-emirat-arab-dikabarkan-akan-memborong-50-unit-rafale-dari-perancis/

    BalasHapus
  33. Hehehehe .. Yakinlah nanti jika Indon beli Rafale ... Semua MRO sudah kami siapkan untuk itu di Malaysia ....

    Ingat Francc pasti memilih Malaysia kerana memang kami yang terbaik di mata mereka ... bukan Indon
    -----------------
    Dassault bina pusat MRO di Subang, labur RM100 juta
    Oleh Mahanum Abdul Aziz - November 26, 2021 @ 2:54pm
    mahanum_aziz@bh.com.my

    KUALA LUMPUR: Malaysia terus menjadi hab penyenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) pilihan di rantau ini dengan pembangunan pusat penyenggaraan sehenti bersepadu pertama di negara ini untuk jet perniagaan.

    Langkah berkenaan yang akan membabitkan pelaburan lebih RM100 juta oleh Dassault Aviation, adalah hasil kerjasama strategik terkini antara Malaysia Airports Holdings Bhd (Malaysia Airports) dengan anak syarikat Dassault Aviation, ExecuJet MRO Services Malaysia (ExecuJet).

    Pusat MRO dibangunkan di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah atau lebih dikenali Lapangan Terbang Subang itu juga menjadi Pusat Kecemerlangan Asia Dassault Aviation bagi MRO.

    Pusat sehenti untuk jet perniagaan itu akan menjalankan penyenggaraan berskala besar bagi pesawat Dassault, Bombardier dan Gulfstream serta pengubahsuaian dalaman.

    Ia dijangka beroperasi suku keempat 2023 di tapak seluas 144,000 kaki persegi dan boleh menampung sehingga 45 pesawat sebulan.

    Mengulas perkembangan itu, Pengarah Urusan MAHB, Datuk Iskandar Mizal Mahmood, berkata Lapangan Terbang Subang adalah salah satu kawasan pembangunan paling utama dalam inisiatif kluster aeropolis kumpulan.

    Beliau berkata, matlamat utama bagi aeropolis adalah untuk mewujudkan ekosistem penerbangan yang boleh menarik pelaburan langsung asing (FDI) dari syarikat antarabangsa.

    Katanya, pelaburan penting yang sedang dibuat oleh Dassault Aviation melalui ExecuJet adalah petunjuk mengenai keyakinan peserta penerbangan global terhadap potensi Malaysia sebagai hab aeroangkasa dan penerbangan.

    "Malaysia sudah menjadi hab yang semakin digemari penerbangan perniagaan dan MRO di Asia Pasifik dan kemudahan bersepadu baharu ini oleh ExecuJet akan menyumbang ke arah menjadikan Malaysia sebagai hab penerbangan perniagaan yang paling digemari di rantau ini," katanya pada majlis pengumuman kerjasama strategik itu yang diadakan sempena Pameran Penerbangan Selangor sulung anjuran Invest Selangor.

    Mengulas lanjut, Iskandar Mizal berkata, kemudahan baharu itu akan membuka pintu kepada lebih banyak peluang pekerjaan dan menambah tenaga kerja mahir di dalam negara.

    Beliau berkata, selain menarik pelaburan asing dan menyumbang kepada ekonomi tempatan, pembangunan kemudahan baharu itu akan meningkatkan modal insan dengan meningkatkan kemahiran bakat tempatan menerusi pengetahuan teknikal dan keupayaan baharu.

    Sementara itu, Naib Presiden Serantau Asia ExecuJet MRO Services, Ivan Lim, berkata pelaburan bagi pembangunan kemudahan baharu itu adalah tepat pada masanya.

    Beliau berkata, kemudahan baharu itu dijangka mula beroperasi pada separuh kedua 2023 dengan jumlah keluasan lantai kasar 144,000 kaki persegi yang merangkumi lantai hangar, bengkel penyelenggaraan pesawat dan bangunan pejabat.

    "Dengan mengguna pakai konsep alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG), reka bentuk kemudahan mengambil kira ciri pemeliharaan alam sekitar seperti penggunaan pencahayaan semula jadi, penuaian air hujan untuk kegunaan sekunder dan pemasangan panel solar," katanya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Beruk malon bodo hendaknya dibaca lagi la tu

      "pembangunan pusat penyenggaraan sehenti bersepadu pertama di negara ini untuk jet perniagaan".

      Padahal untuk Jet niaga ya bukan jet tempur... Nyatanya indonesia tak punya jet niaga Dassault..

      Ketololan beruk malon memang tiada batas..

      Keh keh keh

      Hapus
    2. Tuh untuk jet niaga TOLOL bkn untuk jet pejuang wkwkwk

      Hapus
    3. Wkwkwk...malon emang tolol tak terbantahkan

      Hapus
  34. Mlalaysia memang betul-betul menjadi pusat industri dirgantara di ASEAN

    TAHNIAH

    ----------------
    Tiga firma aeroangkasa global minat beroperasi di Selangor
    Oleh Hazwan Faisal Mohamad - November 25, 2021 @ 2:09pm
    hazwanfaisal@mediaprima.com.my

    SHAH ALAM: Selangor terus mengukuhkan statusnya sebagai hab aeroangkasa dan penerbangan serantau apabila tiga syarikat berkaitan penerbangan antarabangsa termasuk satu dari Turki berminat untuk membuka operasi mereka di negeri itu.

    Exco Industri dan Perdagangan Selangor, Datuk Teng Chang Khim berkata, syarikat dari Turki itu ialah pengeluar helikopter, Gokbey yang kini sedang dalam proses mencari kawasan yang sesuai untuk membangunkan kilang pengeluaran helikopter mereka di negeri ini.

    Katanya, dua lagi syarikat masih di peringkat awal dan sehubungan itu beliau tidak boleh lagi mendedahkan nama mereka.

    "Kedua-dua syarikat ini masih mencari masa yang sesuai sebelum mereka membuat pengumuman mengenai hasrat untuk membuka operasi di Selangor.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Baru minat pun.. Tengok pinoy yang real beli heli attack turki bukan macam malon miskin beli 6 heli kecik murahan saja tak datang datang..

      Awas turki nanti kena Frank malon miskin


      Keh keh keh

      Hapus
    2. Trik marketing oldskuul yg gagal terus

      Th 2014
      Saat malon sdg sembang mrca, najib mau bikin defence industrial park
      Semua firma pertahanan dunia diundang untuk buka kantor perwakilan di dip subang.
      Tp siapa yg mau buka disitu... sebab tiada prospek, ekonomi sdh mulai menguncup dan daya beli malon anjlok
      Program mrca hanya program lip servis guna raih suara politisi

      Hapus
  35. Malon halu dassault aviation div. Perniagaan dihub dgm rafale.... Demikian juga turkey... Semuanya bualan saja.... Sembang... Tomg kosong nyaring bunyinya...

    BalasHapus
  36. Wkwkwkwk..... iyalah malon gkk diajak
    Primata mana paham bergaul ama manusia.
    Bye.. beruk

    BalasHapus
  37. KERAJAAN DARUL KEDEKUT KALAH LAGI, TERTINGGAL LAGI...

    Defence Security Asia
    8 hrs ·

    Filipina Terima T129 “ATAK”, Malaysia Punya MD530G Bila Mau Sampai?

    (DEFENCE SECURITY ASIA) – Sedang Malaysia masih bermain teka-teki tentang tarikh sebenar penghantaran enam buah helikopter penyerang ringan MD530G, negara jiran kita Filipina akan menerima helikopter penyerang T-129 “ATAK” yang pertamanya daripada enam buah dipesan pada bulan depan.


    Filipina memesan enam buah helikopter T-129 “ATAK” daripada Turkish Aerospace Industries (TAI) pada 2018 manakala Malaysia memesan enam buah helikopter MD530G daripada syarikat Amerika Syarikat, MD Helicopters pada 2016.
    Sudah hampir lima tahun sejak kita menandatangani perjanjian pembelian enam buah helikopter ringan itu, tetapi kita masih menunggu kelibatnya di Malaysia.
    Filipina yang memesan helikopter itu pada 2018 dengan nilai US$280 juta (RM1.1 bilion) pun sudah pun memperolehi barangnya, manakala kita masih lagi berteka-teki bila helikopter MD530G itu akan mendarat di Malaysia.

    Panglima Tentera Udara Filipina Lt Jen Allen Trio Paredes mengesahkan bahawa ia akan menerima helikopter T129 ATAK itu pada bulan depan, disusuli oleh kelima-lima buah helikopter penyerang itu kemudiannya.

    Manila akan menjadi negara eksport pertama bagi helikopter T129 ATAK itu.

    Proses penghantaran helikopter penyerang T129 Atak ke Filipina itu berjalan lancar selepas Washington meluluskan lesen eksport kepada Turki untuk menjual helikopter yang menggunakan enjin buatan Amerika Syarikat dan Britain itu kepada Manila.

    Enjin helikopter berkenaan “LHTEC T800-4A” dibina oleh syarikat usahasama antara firma Amerika Syarikat, Honeywell dan Rolls-Royce oleh British.


    Malaysia pada mulanya dijangka menerima helikopter MD530G itu pada 2017-2018 tetapi tertangguh beberapa kali disebabkan isu-isu teknikal yang tidak didedahkan.
    Pada September lalu, Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Affendi Buang berkata, enam buah helikopter MD-530G bakal digunakan oleh Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD) sedang menjalani proses “Pre-Delivery Inspection” (PDI) di Amerika Syarikat sebelum aset terbaru ATM itu dihantar pulang ke Malaysia pada akhir tahun ini.
    “Berdasarkan kepada kontrak perolehan, semua pesawat helikopter terbabit dijangka sampai ke Malaysia pada akhir tahun ini,” kata beliau sambil menambah, bahawa proses PDI adalah untuk memastikan aspek teknikal dan spesifikasi helikopter berkenaan dipatuhi sepenuhnya oleh pihak pembuat.

    Ia juga untuk membolehkan pengoperasian helikopter MD-530G oleh PUTD berjalan dengan lancar.

    Ok lah, untuk menyedapkan hati, kita masih adalah lebih sebulan sebelum tempoh “akhir tahun ini” itu berakhir sebelum kita melangkah ke tahun baru.

    So masih ada sebulan untuk helikopter MD530G itu untuk tiba di Malaysia sebagaimana disebut oleh PAT dan MINDEF.


    Kementerian Pertahanan menandatangani perjanjian bernilai RM321 juta pada 2016 untuk memperolehi enam buah helikopter MD-530G.
    Sementara itu Panglima Angkatan Tentera juga berkata pihaknya telah menghantar lapan orang juruterbang dan sembilan juruteknik ke MD Helicopters untuk menjalani latihan komprehensif bagi membolehkan mereka mengendalikan helikopter berkenaan.
    Latihan komprehensif itu dilakukan di ibu pejabat MD Helicopters di Arizona bermula pada 24 April hingga 13 Ogos lepas.

    Helicopter MD530G light scout attack ini boleh dilengkapi dengan TALON laser guided rocket untuk menangani ancaman kenderaan armor.

    Selain itu ia juga boleh dilengkapi dengan mesingan 12.7mm dan Dillon Aero 7.62mm mini Gatling gun serta pelbagai lagi sensor dan alatan avionic moden.

    Helikopter ini boleh terbang selaju diantara 240km hingga 280 km sejam sejauh 430km dan selama dua jam setengah penerbangan.


    — DEFENCE SECURITY ASIA


    Muhammad Khamsuhar Mat Wahid Jauh nak terbang tu.. nama pun little bird.. tu yg lambat..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    2. Muhammad Mikhail Kt ada mcm ni tak Min?

      Nawaites Nawi Mimpi basah ada

      Wan Abdul Aziz Kalau Malaysia lambat la kan....apa kata kita sponsor utk Mindef dummy punya dari PRC...

      Azlan Sulaiman Mungkin susah kot nk bawa heli ni berbanding heli biasa. Tu yg ambil masa berbulan2 nk belajar.

      Fi Afi Ape pnya bala la..dr kapal smpai ke heli,bila la cilaka2 ni nk sedar

      Akhmal Bahari Ade.. tp halimunan kan

      SK Lim kalau sudah bayar semua, mesti boleh bawa balik

      Mohd Noor Kadir Di Turki pengurusan TAI ialah profesor di Malaysia askar pencen jadi pengerusi sykt. Di itu bezanya.

      Baling Mari La Xkn smpai kot. Mna tau dh lebur duit

      Hasnuri Al-Haddad Tak penting tu..yg pentung rebut kerusi, siap dapat kuasa...

      Suara Amirul Kesemua alatan perang Msia heli jet kapal bertaraf halimunan. Jauh lebih baik dari Filipina dan Indon..

      Iwan Ammad T-129 ATAK nak disamakan Heli MD-530G. Banyak bual je korang nih. Heli MD-530G tak kunjung datang sebab tak bayar DP. Paham korang?

      Ahmad Ardamizal Iwan Ammad... dh bayar 35% dr rm321.9 juta..
      https://www.malaysiakini.com/news/498269

      Pendekar Harimau Berantai Insyaallah, semoga dipermudahkan Allah md539g putd utk sampai bulan depan disember 2021

      Lans Shah Milan Kesian Malaysia ni kena main²kn jer mungkin pihak terlibat tidak tegas dan bersungguh²

      Mohd Ihsan Asyik2 tangguh je mana rakyat tak meluat.

      Dady Gabrella Abraham Bila pemimpin negara jenis yg tegas...garang...mcm Durtete...mmg laju beli aset ktenteraan...
      Bila pemimpin penuh dgn sifat kelembutan..kesopanan...kesusilaan...ni la jadi nya...kapal x siap...pun xmarah...heli xsampai2...pun ok...

      Yunus Bandu Haraf Bertenang gaisss. Middleman aka third party syarikat tempatan pun tengah pening nak jawap

      Al Baihaqie dngr cerita ade masalah dgn pgurusan...thun dpn kut

      Adrian Lim Al Baihaqie sekarang ni dh ready nak hantar ke malaysia, cuma tunggu anggota TUDM habis training kat US. Mungkin akhir bulan 12 ataupun awal tahun depan

      Yunus Bandu Instead buang2 flight hour warranty di USA dgn alasan training.

      Muhamad Rizal Hambali Beli sahajalah buatan Turki tu. Sekarang Malaysia mcm susah sahaja nak beli aset2 tentera dari Amerika Syarikat.

      Edmund Teh Muhamad Rizal Hambali susah sebab kita bukan beli melalui FMS. Kalau beli melalui FMS, laju je Lebanon pun dah dapat MD530 mereka

      Edmund Teh Lagipun FMS kurang songeh, kerajaan US kutip 5% admin fee je untuk jadi orang tengah deal dengan firma pertahanan.
      Harga unit, pakej penyelengaraan semua harga dia sama dengan harga jual kepada tentera US kalau beli melalui FMS.
      Sebab apa kita tak beli melalui FMS walaupun laluan tu terbuka… tak tahu la ��

      Halim MJ padu mesin keliling body... Malaysia slowwww.. Politaik Lajuuuu... kejap je juta² labur PRN PRN PRN...

      Mil Justmil Hujung tahun ni...sebab pengeluar US dah beri greenlight untuk penghantaran

      Tajul Maulud Banyak negara asean dah main heli berat dah..kita baru main basic2 ja..hurmmm..itupon tak sampai2 lagi..

      Mohd Mikail Malaysia pun ada, Heli Katak lompat parti.. Sama lah juga bunyi dia, asal ada perkataan ATAK kat belakang

      Zulkifli Mohd Razali Atak Filipina dah nak sampai...
      Malaysia punya MD530G..sampai sekarang TATAK nampak..��

      Suhaimi Salleh Seronok tengok jiran2 asean.semua power2 dia punya aset tentera.kita nak dapat MD530G pun ntah bile.LCS lagi la.hrm..

      Wan Muhammad Syahmi Filipina ada ATAK..Malaysia ada KATAK.

      Khairul Affendy Kerol para menteri klo blh jgn tau nak kenyangkan tembolok sendiri......Sepatutnya kita perlu risau bila negara jiran y bsempadan dgn sabah memborong aset ketenteran.....

      Mohd Ihsan Malaysia kena berhati hati bila jiran2 mula memperkuatkan aset tentera. Jgn pisang berbuah 2 x


      BAJET MILITER VERSI 'KESIAN' HANYA BISA TENGOK JE...

      Hapus
  38. Malaysia Military Power


    Akhirnya Mengaku

    Selama ini teka silang kata Menhan kita akhirnya terjawab

    MD530G dah dibayar dan disahkan oleh Menhan sendiri.

    MD530G telah siap sebanyak 98% oleh Pembuat MD Helicopter.

    Dah Siap dan tunggu nak hantar

    Tiba-tiba

    Boleh cakap

    Tentera tidak mahu pakai dan nak bagi kepada kementerian lain atau bawa ke Mahkamah

    Apa ini apa ni

    Sekarang ini faham ke idok

    Aset Putar kita ini dah laa sedikit

    MMP juga dikhabarkan projek MD ini adalah projek Wahyu.

    Hawat kalau wahyu tidak boleh guna laaa?

    Hawat yang program MIG29N tu dulu bukan projek wahyu ke dulu?

    Elok ja kita pakai sampai 20 tahun sampai jadi mothball kat PU Kuantan sekarang.

    Kenapa Projek MD530G tu kalau kononnya Wahyu tidak boleh digunakan oleh PUTD?

    Untuk rekod, pembelian MD530G dulu datang dari hasil lawatan Presiden Obama ke Malaysia dahulu.

    MMP memang tak setuju bab projek-projek wahyu ini tetapi memandangkan kekangan aset pastu jenis kerajaan yang ada dulu dan sekarang jenis kedekut nak belanja kat ATM.

    MMP rasa teruskan je laah Perolehan tersebut

    MMP merasakan helikopter MD530G perlu ada di ESSCOM untuk pengunaan penguatkuasaan dan rondaan serta penyusupan pasukan khas untuk sebarang operasi khas di Esscom.

    SPRM dah masuk campur kan dan buat siasatan

    Ambil Tindakan pastu buat pendakwaaan

    Kami Sokong

    Hukum Jerung-jerung ini

    Tapi

    Jangan jadi Sombong sangat

    Aset yang ada pun sekarang dah habis perah

    Yang nak datang sekarang

    Berlagak x nak pakai

    Yang Projek Wahyu tu untuk kerajaan Sekarang jangan lagi dok buat dah.

    Lawan

    MMP


    Abdul Haris If you read Marhalim Abas report it is due to the user suddenly change mind...40 minutes on the air might not be sufficient

    Malaysia Military Power tu sbb MMP cakap PUTD tidak setuju sejak 2014 lagi..dan kerana ituj kami nyatakan perolehan ini bersifat wahyu semata-mata..dan sebab itu juga kami tekankan benda dah bayar..kena pakai sebab duit dh bayar..perolehan MD530G ini sama dengan MIG29N\

    Mohd Zulkifli Azman Only 40minutes on the air? Patut la putd xnk. Tp barang dah siap,terima jela kan

    Muhammad Hanif Gill Abdullah Abdul Haris 40 minutes..? ��

    Osman Jailani nak ronda ape 40minit.. dah la bayar mahal berkali ganda.

    Muhammad Franz Firdauz Kalau dpt balik duit 100 juta tu propose putd beli h145m ni...xnk jugak beli lagi aw109 ckupkan 12 dn lps tu armkan mereka haha

    Kan Tai Chee Heli kepala bulat ni mmng jd ayam dgn airwolf aje doh

    Muhammad Faiz Noordin Jgn risau min, industri pertahanan antarebiasa dh paham Malaysia skrg tgh bertarung nyawa membayar hutang rm1 tiriliyun bak kata atuk the legend

    Sirpesal Faisal Ambil je la. Pesawat tu agile dan sesuai dgn negara kita. Baik ada daripada tiada helikopter tempur. Kalau bajet sejemput buat la cara sejemput. Filipina rileks je beli cobra second janji blh guna

    Abu Navaradeeforty Jangan kata bahan mentah, drawing untuk fabricate engine pun tak ada, metallurgy recipe untuk buat engine pun tak ada hahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Taib M Taib Siapa bilang tak de?
      Dah ada keta terbang dan r&d sendiri..satu langkah pertama lpas ni nak buat heli tentera dan jet pejuang..hi hi tepuk2

      Kapten Power Dari dulu hingga sekarang ATM dapat yg dicadangkan oleh org politik..

      Azrol Matroy 40minit je masa penerbangan kata bgus? hahhaha hg buat lawak ka

      Ma Soffi bkn bnyk pun 6 buah saja,,dah bayar,,heli pun dah siap,,ambil la,,klu tak guna untuk operasi ,bagi kat apmm atau bomba untuk misi pemantauan atar sar

      Muhammad Franz Firdauz Kalau dah siap hantar jela terima byr ansur2..mmg md530g ada kelemahan tp sbgai permulaan oklah

      Nur Dafinah Menyedihkan. Kita punya gembang macam kita mampu buat aset tentera sendiri. Skdr pasang produk org tak yah nak bangga sangat la...

      Amreal Norman 16 buah MiG-29 jadi tukun tapi 8 buah FA-18 masih beroperasi. Biol la kalau tak nak amik MD530G ni. Susah nk percaya bila kata PUTD tak mau. Ni bukan aura lagi dah tapi auta.

      Ahmadbaqti Radzuan Sy cadang kn ATM ambik heli skorsky C 53 super stallion.....baru lh pertahanan mantap...betul

      Ahmad Dave Aumm cak!! Punye la lama nk deliver baby sampai baby pon dh ade adik,kacukan yahudi plak tu �� Malaysia Military

      Dol Guldur Dolu2 siap up spec ada hellfire...last2 hujung
      2 ni dgr2 downgrade xdop hellfire..oh mesiaku

      Ayie Yie Selagi tak mendarat di bumi Malaysia,malas la beria-ia sangat ��nanti jiran sebelah ketawa lagi ��

      Ayushafizi Tarmizi Md305G blok II ke? Yg downgraded spec murah ke?

      Md Faiz Md Nor Semua tertangguh sbb kerajaan ph hari tu dia kata xde duit,hmm keciann ahh

      Skalite Rizal Apa status terkini little birds ni? Duit RM juta2 bazir mcm tu je...

      Mohd Salehuddin Bin Yusoff Tanye apa status tapi cakap da rugi juta2. Amende la. Dulu menteri bodo, lepas tu covid19 kat usa plak. Sebab tu delay

      Skalite Rizal Bro, kalo bende melibatkan gov. Xde nye nak rugi ratus2.. Ribu2. Sedangkan beli set playar yg harga x smpai rm150, tp bila govn beli jd rm2000... Inikan pulak heli beli berjuta rm sbijik... Setiap delay2 dan pending ada harga yg perlu dibayar. Baik pembeli, baik penjual... Semua org tahu

      Far Reid Manakala seberang dh bermain heli penyerang sebenar

      Ahmad Dave Walaupun dh ade no body tp ttp belum slmt lg �� Ade 2x ujinilai boh
      https //www.facebook.com/1493286540989423/posts/2774577202860344/

      Muzz Jaybee Orang lain dah lama bercerita pasal Apache... Malaysia masih lg bercerita pasal MD530 yang tak sampai sampai...poodah

      Ron Guiza min takde ke geng2 dari mindef.... suruh dorg join group fb pertahanan ni... supaya dpt jugak pihak kementerian tahu hasrat kita rakyat malaysia ni

      Aizul Azhar Dh dapat ke?..rasa dh bertahun ni cerita pasal MD 530DG ��

      Azman Man Min dengar cerita si banana beli banyak black hawk

      Oli Han Azman Man blackhawk banyak problem kan?

      Muaz Azman Oli Han kalau banyak problem tak dak nya US nak pakai untuk 40 tahun. China pakai untuk 30 tahun lepas tu ciplak desig

      Faizal S Taknak berharap sangat, dah sampai baru boleh komen

      Mohd Herwafi Ali Dpt 6 bijik ni sdp jgk ase... Dh lme Sgt ase xde perolehan aset yg gempak2...

      Shahrul Abdul Latip Al-Fitri JK pemerolehan dah pencen 5 tahun, barang tak sampai-sampai.
      6 buah tak cukup tetapi memadailah pemerolehan berhemah.
      Semoga bajet JASA disasarkan terhadap perkara yang berfaedah.

      Afiq Flanker Mimpi basahhhh

      Azim Imran 6 buah pon kecoh

      Hussin Munawwar 6 biji helikopter tu ditempatkan disabah kee...!!!

      Hasim Tasri Sebelum sampai di Malaysia, mohon Mindef bubuh jalur gemilang besar2 kat badan... Nanti kena claims lg.....

      Abu Navaradeeforty Hasim Tasri di duga 1 kopasususususs dapet memusnahkan 1 skuadron heli ini. wkwkwkwk

      Kchik Evans Abu Navaradeeforty ketar ketir Merinding jiran tetangga

      Hapus
    2. Muzz Jaybee Takyah ngata kat orang. Orang tu lama dah pakai apache...

      Cici Bo Muzz Jaybee tengok jugak spec apa apache depa tu.

      Mohammad Izzat Rosli Cici Bo spec apa pon depa dah jauh tingalkan kita. Lani kita pulak ke belakang bab pertahanan. Dah berak baru nak korek lubang

      Suhaimi Ab Ghani Baca komen2 kat malaysiakini memang ramai yg buta pasal pertahanan..rasanya kena perang dulu kot mcm armenia baru ada tahu apa itu menyesal dahulu pendapatan

      Aliff Ezmann 6 biji helikopter,lama woah pengurusannya.banyak benda jadi penghalang

      berharap sangat industri automotif Malaysia dan pihak kerajaan bersatu buat kenderaan tentera keluaran sendiri.manalah tahu Perodua keluarkan MBT ker

      Aliff Ezmann Abu Navaradeeforty kita kene claim F35 tu Malaysia punya.tampal gambar bendera malaysia kat body f35��

      Abu Navaradeeforty Aliff Ezmann haha nasib la kiita ni bukan jenis kaki claim macam bakso sebelah tu

      Afiq Flanker Aku rasa nie pon basah min... Macam kapal ada keel laying..nie heli sekeping habuk gambar pon takde min... Pakai helmet siap2 la kot basah kene kencing lagi ��

      Khai Azhi bkn pinoy dh beli atak dr turki ke?

      Hafiz Said Pinoy duit pun xdak berlagak ja lebih...beli frigate pun x full fill dgan weapon..

      Mohd Amirul Jemi Kancil hahahahahahaha. Tengok sukan sea pon dah tau pinoy ni mcm punai. Sembang punai je lebihnye.

      Nama Saya Zakwan X sabaq2 aihh nk tgk.. Parade hari merdeka nk tgk die buat lintas hormat.

      Zulkarnain Mustapha Kamal Sila bawak masuk perbarisan Hari merdeka

      محمد شفيق Ada sorang tu kata atm tak nak heli ni , nak bagi kementerian lain guna

      Hambli Flanker Lama sgt nie...tgok terus jadi Apache..

      Abdul Hambli Flanker tak main laa Apacheng..Alligator laaa baru boleh mendonia..aha.aha..

      Charlie Foxtrot Indonesia Apache. Pilipina Bell AH1Z Viper. ..tp kalau M'sia guna little bird MD530G shj ..mungkin jumlah atau kuantiti nya perlu di tambah bagi mengurangi jurang kemampuan kualiti aset antara negara jiran

      Mokhtar Muhammad Banana tu sape min?

      Shah Riza Mokhtar Muhammad Pinoy kot

      Mokhtar Muhammad Shah Riza owh... Yg diorg ckp sbh tu sebahagian dri pinoy... owh ok2...

      Muhammad Azlannoor Chemat dkt msia ni nak dpt aset utama barisan hadapan mcm tunggu kucing bertanduk, medonia dgn banana tiap2 minggu umum gi window shopping ��

      Aizen Sama Muhammad Azlannoor Chemat mendonia sibuk nak beli itu ini, last2 cancel sbb tadak duit.

      Ahmad Muz little bird pun makan berkurun yer..kalau apache mauh tggu satu millenium..ahaha..

      Mohd Mahiyudin Baru beli 6 bijik heli 1 dekad nk settle huhuhu.. MRCA satu abad kot

      Adi As ni kalau beli apache mai berapa tahun lg tangguh..

      Azim Imran Beli 6 buah pon ntah pape

      Muhammad Zubair Mh Pasang sekali AIM9x...baru bronco gigil...

      Norazmi Miey Indonesia dah siap apaci kita baru terngiang2

      Farhan Masron Selagi x sampai kt tanah msia.. malas nk sembang.. hahaha

      Harris Mactavish MRCA 2010 plan nak ganti..tup tup nak buat perolehan 2030..pundek betul

      ZiedFadz Aziz Malaysia Military Power otw bahas biar orang sebelah tngok

      Pncinta Murabi aduhai 3 biji jer dulu ke canner

      ميم حشيم Dah bertahun2 canang psl heli md ni.. Mohon segerakan lah urusan.. Banana sebok nk sabah balik ni

      Faizal S Firma ni dah pun kuar model baru md 540a.. World record weh.. Order dan paling lambat terima

      Yus Cat Lps md350 ni order apache plk min..kena berlagak dgn singapore plk

      Shamsuri Ryukendo Ni kira light attack helicopterlh yea.....klu bnyk...senjata padu.msti leh lawan mi 35..apache kan??

      Ayie Azzahari Msing2 x blh than lma sngt dh x dpt aset baru.. mkn taun nk tnggu skali skala dpt brg

      Malaysia Military Power Ayie Azzahari dari 2016 weeh

      Skalite Rizal Dah mcm pungguk rindukan bulan


      KRIK KRIK...

      Hapus
  39. Lovers Of the World Military & Defense.
    23 November at 23:40 ·

    Menunggu burung kecil tak kunjung tiba

    PADA awal 2016, Malaysia telah memesan helikopter MD530G di bawah kontrak yang dianggarkan bernilai AS$76.4 juta. Ia untuk enam buah helikopter yang dikategorikan sebagai helikopter tempur ringan.
    Pihak kerajaan Amerika Syarikat (AS) pada 2017 menyatakan komitmen untuk menyokong perolehan itu dengan sokongan latihan.

    Helikopter jenama MG530 lebih dikenali sebagai Little Bird atau burung kecil. Perjanjian perolehan dibuat dengan kerajaan melantik sebuah firma tempatan, sebagai perantara antara pihak kerajaan dan firma pengeluar pesawat tersebut iaitu MD Helicopters Incorporated (MDHI).
    Namun, apabila firma yang pertama tidak dapat membuat penyerahan mengikut tempoh yang diberikan, kerajaan bersetuju memberi kebenaran kepada sebuah lagi firma pertahanan untuk meneruskan perolehan serta memastikan enam helikopter berkenaan akan dapat dimiliki Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD)

    Enam helikopter MD530G Light Scout Attack sepatutnya diterima dalam dua fasa, dengan dua pada Julai 2017 dan empat lagi sebelum Disember 2018.

    Pada November 2019, Kementerian Pertahanan menjelaskan kelambatan penghantaran aset itu ekoran pelbagai isu teknikal berkaitan syarikat pembuat asal (OEM). Isunya adalah pertelingkahan antara firma MDHI dengan sebuah lagi firma aeroangkasa gergasi AS. Ia bukanlah isu baharu.
    Kedua-dua firma sebenarnya mempunyai jalinan kerjasama untuk menghasilkan produk asasnya – kerangka milik MDHI, namun diubahsuai dengan komponen lebih berkuasa tinggi keluaran firma Boeing bagi menghasilkan sistem helikopter baharu jenama Boeing iaitu AH-6i.
    Antara April 2016 hingga November 2016, MDHI gagal memenuhi penghantaran kerangka pesawat kepada Boeing mengikut tarikh dipersetujui antara kedua-dua pihak. Sebanyak 16 kerangka telah mengalami kelewatan daripada tarikh kontrak, dengan purata kelewatan adalah 150 hari.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    2. Kerangka pesawat terakhir iaitu kerangka no24 sampai kepada pihak Boeing dengan beberapa komponen didapati ‘hilang’.

      Ia mengakibatkan berlakunya pertelingkahan dengan MDHI yang menyatakan bahawa ia berbuat demikian kerana Boeing tidak membayar kos kerangka yang telah dihantar. Boeing pula menegaskan pembayaran akan hanya dibuat setelah semua kerangka pesawat dihantar dengan sempurna.

      Kedua-dua pihak membawa perkara itu ke mahkamah. Pada Februari 2020, mahkamah AS memutuskan Boeing berhak mendapatkan peralatan mesin, lukisan kejuruteraan dan kelengkapan lain berkaitan helikopter AH-6i serta mengarahkan MDHI tidak lagi boleh menyekat aktiviti Boeing dalam menghasilkan helikopternya, selain membayar kos undang-undang USD11 juta.

      Berhadapan pelbagai isu menyebabkan MDHI mendapati sukar memenuhi tempoh masa penghantaran helikopter yang telah dipersetujui dengan pelanggannya. Program-program baharu juga terpaksa ditangguhkan.

      Dengan kekalahan di mahkamah berkaitan hak terhadap pesawat helikopter tempur ringan AH-6i, diikuti pandemik, keadaan MDHI dilihat semakin terdesak. Akibat langsung adalah sebahagian tenaga kerja terpaksa diberhentikan.

      Ia mungkin antara penyebab kenapa pesawat MD530G yang dibeli oleh negara masih gagal untuk hinggap di Malaysia. Malah, pada Mac 2020, Panglima Tentera Darat pernah memberi bayangan bahawa pesawat pertama bakal diterima paling awal penghujung tahun tersebut. Pada masa hampir sama, Kenya telah memesan 12 helikopter MD530F pada Mei 2017 dan pada Februari 2020, enam daripada pesawat tersebut telah berjaya diterima. Perolehan itu adalah melalui program Foreign Military Sales atau FMS.
      FMS ialah program tentera darat AS yang akan menjual pesawat dengan pakej istimewa kepada negara-negara sahabat.

      Tentera darat AS telah membeli 150 pesawat MD530 pelbagai versi untuk program selama lima tahun bernilai USD1.4 bilion bagi memenuhi permintaan negara-negara sahabat yang memerlukan helikopter tempur ringan.
      Lubnan pada 2018, sebuah lagi negara yang telah memesan pesawat MD530F. Sehingga hari ini ia telah pun menerima kesemua 12 pesawat yang dipesan.

      Bagi pesawat untuk Malaysia, entah di mana silapnya, orang yang memesan pesawat lebih lewat telah mendapatkan pesawat mereka, namun kita masih mencari-cari jawapan kenapa burung kecil masih tidak hinggap di Malaysia.

      Sumber Kredit MUHAMMAD FUAD MAT NOOR

      * Muhammad Fuad Mat Noor ialah penganalisis pertahanan dan pernah menerima anugerah Wartawan Terbaik oleh Kementerian Pertahanan Malaysia pada tahun 2003, 2004, 2006 dan 2007


      WKWKWKWK SAMPAI HILANG KOMPONEN....KRIK KRIK

      Hapus
    3. Wartawan terbaik katanya...😄

      Dia nggak nyebut syarikat halaman optima menang tender
      Dia nggak cerita pasal akuisisi halaman optima oleh destini
      Dia nggak cerita pasal military grade part yg tergantikan ...

      Kesalahan orang lain nampak besar kesalahan sendiri ditutupi
      Malaysia boleh 😁😁

      Hapus
    4. Jadi ternyata keduluan Kenya? Sebentar lagi keduluan Vanuatu.

      Hapus
  40. Segala hal yang berhubungan dengan MALON adalah LAWAK...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Dan HALU plus PEMBUAL PONDAN buat Species 1 Malon

      Hapus
  41. KRI.KAPAK...KCR60..Gaes cannon BAE 57mm Mk3...

    https://www.facebook.com/groups/183021936698489/permalink/415109673489713/

    BalasHapus
  42. KRI KAPAK 625 ..GAHAR Gaes Cannon BAE 57mm Mk.3, Cannon 2x20mm ,Ashm Exocet MM40 B3, CMS/Radar THERMA.

    KD.Maharaja,Lekiu,Lemes lewat...wkwkwkwk

    BalasHapus
  43. Balasan
    1. Agek ngangkat Speedboat wae abote Ra karuan....kok Kon ngangkat KCR 🤷

      Hayo luwung kelonan 😂😂😂

      Hapus
  44. In May 2006, Vietnam and Russia signed a $350 million contract for two Gepard-class frigates. The ships were delivered to the Vietnamese Navy in March 2011 and named after Vietnamese kings Dinh Tien Hoang and Ly Thai To.

    ---------------------

    harganya mayan deket ama korvet kelas sigma, pantesan viet tertarik damen wkt ituw yak, yg pake vls.
    syg mereka masi ragu ama barat, jd pesen ruski lagi haha!😎😎😎

    wah seruw nich latgab ama ruski, ntar mampir jkt ato ke pangkalan al di bintan yak?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yen pengen link Ki mbok Kondo wae.....rasah mlipir-mlipir tekan Vietnam barang 😏

      Hapus
  45. go with the wind

    proyeknya akan dilanjutkan kembali. Dari enam unit yang dipesan, frigat yang dibangun dari basis Gowind Class ini telah diluncurkan satu unit (Maharaja Lela 2501). Sementara tiga lainnya – Syarif Masahor 2502, Raja Mahadi 2503 dan Mat Salleh 2504 sempat ke fase produksi, meski akhirnya ikut berstatus mangkrak

    kata kuncinya adalah "mangkrak"

    jika proyek ini tidak dilanjutkan, secara tidak langsung akan berdampak pada kontributor yang merupakan personel militer dan bank pemberi pinjaman untuk proyek ini juga akan merugi karena Boustead Naval Shipyard tidak mampu membayar pinjaman tersebut

    kata kuncinya adalah "Bank pemberi pinjamaan"

    Menhan Ismail mengungkapkan lebih lanjut bahwa program kapal pertama saat ini baru selesai 59,79 persen, sedangkan kapal kedua selesai 48,09 persen. Sedangkan kapal ketiga, keempat, dan kelima masing-masing 43,75 persen, 36,49 persen, dan 20 persen selesai. Sementara pengerjaan kapal keenam belum dimulai.

    6b hanya maharajalele yg progresnya 59%
    sisa 3b kemungkinan hanya mampu selesaikan 1 atau 2 kapal saja, jangan harap kapal ke 6 ya, sampai kini wujud nya blom ada kah kah kah

    BalasHapus