17 Januari 2018

4 Lagi Kapal Peronda Tingkat Keselamatan Sabah

17 Januari 2018


KD Selangor dipindahkan ke Markas Pemerintahan Armada Timur, Pangkalan TLDM Kota Kinabalu, Sabah dari Pangkalan TLDM Lumut. (photo : Berita Harian)

KOTA KINABALU: Markas Pemerintahan Armada Timur, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan menerima empat lagi kapal peronda generasi baru (PV) bagi mengukuhkan kawalan serta tahap keselamatan di perairan negeri ini.

Panglima Armada Timur, Laksamana Madya Datuk Syed Zahiruddin Putra Syed Osman, berkata dua daripada aset terbabit akan diterima pada tahun ini iaitu KD Selangor dijangka tiba di pangkalan TLDM Kota Kinabalu di Teluk Sepanggar, Sabtu ini dan KD Kelantan pula pada Mac depan.

Katanya, dua lagi kapal jenis sama iaitu KD Pahang dan Terengganu pula dijangka diperoleh pada tahun depan.

"Setakat ini, kita mempunyai KD Kedah dan Perak. Apabila semua aset itu berada di sini, secara keseluruhan pangkalan ini memiliki enam aset utama bagi kegunaan Armada Timur.

"Selain itu, sebanyak 18 kapal misi pesisir (LMS) akan ditempatkan di sini, Tawau dan Sandakan di Sabah serta Bintulu, Sarawak. Empat daripada kapal itu sedang dibina di China dan dijangka siap dalam tempoh dua tahun," kata selepas menyempurnakan Perbarisan Tahunan Panglima Armada Timur dan Program Admiral On Deck, di sini, hari ini.

Seramai 41 pegawai dan 271 anggota membabitkan 10 platun mengikuti perbarisan yang diadakan di padang kawad KD Sri Kota Kinabalu, Pangkalan TLDM Kota Kinabalu.

Sementara itu, Syed Zahiruddin Putra, berkata Kementerian Pertahanan meluluskan peruntukan sebanyak RM20 juta bagi projek kesejahteraan dan kebajikan warga TLDM Kota Kinabalu.

Beliau berkata, dana itu akan digunakan bagi membaikpulih prasarana dalam Pangkalan TLDM Kota Kinabalu, selain untuk kebajikan anggota dan keluarga mereka.

Sementara itu, beliau berkata, pihaknya turut meningkatkan kesiapsiagaan mengawasi perairan Sabah bagi menghadapi musim Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) yang dijangka diadakan dalam masa terdekat.

"Rondaan di semua kawasan memang diadakan seperti biasa, namun kita cuma mempertingkatkan dari segi ketelitian, kepekaan dan sistem radar," katanya.

(Berita Harian)

39 komentar:

  1. Kapal ronda nih ada engine tak

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ada..jadi tak perlu powerbank kayak kasel nagapasal

      Hapus
    2. nga usah ditangepin ini bocah

      Hapus
  2. KD = KAPAL DAGANG SELANGOR tapi kok bisa buat patroli ya ? Berarti multi fungsi selain buat dagang juga bisa buat patroli pantai , hebat kreatif

    BalasHapus
    Balasan
    1. Untung KD (KrisDayanti) bro,ntar malay claim KrisDayanti dong Wkwkwk

      Hapus
  3. Balasan
    1. Wkwkwk....KD Selebor,eh Selangor Wkwkwk

      Hapus
    2. Kri = kapal rogol indon :)

      Hapus
  4. Alalalala. Kesian nye kanak2 underage ni. KD pun nak buat troll. Haha kesian pulak tgk. KRI tu pulak ape? Kapal Karat ke Kapal Rosak? Hihi

    BalasHapus
    Balasan
    1. Di sini Ada banyak pesakit bro. Doktor pun x bisa ubati. Namanya Penyakit hati. (X puas hati). Padahal bukan kena mengena dgn mereka Dan juga tidak menyusahkan mereka. Maka nya klu nampak Komen seperti itu fahamx2 ja lah. Selalu terjdi klu berita dari malaysia..ko kn nampak lah itu. Hehehe, so x payah layan. Baik diam saja.

      Hapus
    2. btul..xpayah layan bro..anggap mcm ujian ketahanan mental..hahahaha...dulu aku pun xbiasa sbb aku belum tau..skrg hahaha... nasib baik ada 1-2 yg ok...bleh jgak aku ajak sembang...

      Hapus
    3. Cieciee gitu aja pada ngambek anggap aja itu hanya gurauan / candaan jangan di ambil hati nanti sakit lo gak enak makan, biar blog ini hidup jangan terlalu di bawa serius berkomentar nanti bisa struk, penyakit struk lo gimana bisa nahan berat banget itu s truk , hahaha just kids

      Hapus
    4. memang tak dilayan... cuma dibalas tu hanya gurauan sahaja.... kita tahu yang menulis tu kanak kanak kecil sahaja jadi sekali sekala kita kena la layan kanak kanak jadi terhibur juga mereka maklumlah kadang kadang kanak kanak ni minta perhatian juga...

      Hapus
    5. Ooo..Kanak kanak istimewa kali ini bro..

      Hapus
    6. itu kanak2 bro gempurwira..mmg patut la kita layan..ni penderita austisme dewasa..better bro kasi depa plasticine lah..biar depa main xganggu kita..hahahaha..

      Hapus
    7. hahahaha.... sadissssss..

      Hapus
    8. Alhamdulillah ternyata om AP sudah sedar dan kembali ke jalan yg benar dan tak cem toilet lg...good job om AP

      Hapus
    9. Kita chill je bro. Tau dah game diorg. Tak dpt usik isu ni gi cari isu lain pulak. Biasa la budak2. Nak perhatian. Nak menang je. Hihihi

      Hapus
    10. Aku pun dh letih dh nie sbnrnyer

      Hapus
    11. Chill bro. Rase malas layan sgt, jgn bace comment section. Penuh sampah sarap je. Hihihi

      Hapus
    12. ni la spesis2 yang memalukan bangsa indonesia tu sendiri... bila dilayan kita pun termasuk dalam spesis spesis org utan ni... :)

      Hapus
    13. Tak cermin budak2 malon nih

      Hapus
    14. bocah cilek macem mat rempit nga usah ditangepin..

      aku lebih seneng berbicara dgn bro superstar

      Hapus
  5. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  6. All the Kedah Class vessels are now under the Eastern Armada which means that the SCS part of the Sabah region is considered hot. Hopefully they can do a better job as the Kedah Class can carry out longer patrol. Tahniah

    BalasHapus
  7. penambahan kapal ronda ni akan menguatkan kawalan Malaysia Timur....

    BalasHapus
  8. mana ade malaysie timur???? lcs atau laut sabah sarawak punya china pla pon.....tak payah ada kapal peronda

    BalasHapus
    Balasan
    1. What do u mean by Lochit marthin??

      Hapus
    2. barangkali Lockheed Martin..

      Maklumlah bocah cilek nga usah ditangepin bro shed..

      Hapus
  9. mana ade malaysie timur???? lcs atau laut sabah sarawak punya china pla pon.....tak payah ada kapal peronda

    BalasHapus
    Balasan
    1. tak habis lagi ke budak budak indon ni melalut :)

      Hapus
    2. Budak malon makan pisang sahaje Cem monkey Wkwkwk

      Hapus
  10. Mana kapal siluman buatan indon ye.. lama tak dgr khabar....keh keh keh... hebat buatan indon ni.. smpai skeg hilang dari pandangan... kah kah kah

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mana scorpene modern yg ngapung cem tai tuh Wkwkwk

      Hapus
  11. kita x payah hantar kapal, kita hantar 1 kopasus bersamaan 100 militer.. haibat.. mendunia.. #doneclaims #nkrihargamati #pergimatimampus

    BalasHapus
    Balasan
    1. Eleh,banyak cakap ko ruk,nanti datang nelayan cina pun kai lari tercirit2 Wkwkwk

      Hapus