28 April 2018

84 Tahun TLDM : Transformasi Pemacu Kecemerlangan

28 April 2018


KD Mahamiru, 1 diantara 4 kapal MCMV Lerici class (photo : TLDM)

TLDM lonjak transformasi 
ke arah kecemerlangan ATM

SEJAK ditubuhkan pada 27 April 1934, Tentera Laut Di­raja Malaysia (TLDM) yang menjengah usia 84 tahun kini me­ngalami banyak perubahan. Seiring peredaran masa dengan peningkatan teknologi, TLDM giat berusaha melonjak transformasi ke arah pemantapan dalam menjaga keselamatan maritim negara.

TLDM yang menyambut Hari Ulang Tahun (HUT) ke-84 pada tahun ini dengan tema ‘Transformasi Pemacu Kecemerlangan’ te­lah menetapkan matlamat jangka panjang untuk memperkukuhkan armada­nya yang lebih kredibel dan versatil.


Program 15 to 5 (image : TLDM)

Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin berkata, transformasi tersebut juga mendokong Transformasi Nasional 2050 (TN50) sebagai wawasan baharu dan bermulanya titik perubahan menuju ke arah kecemerlangan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan TLDM.

Sehubungan itu, TLDM akan memberi fokus kepada fasa awal yang melibatkan peningkatan keupa­yaan bermula 2021 sehingga 2030 termasuk rancangan perolehan aset dua buah kapal sokongan pelbagai peranan (MRSS) selain perolehan 14 buah kapal misi pesisir (LMS).


6 kapal ronda NGPV telah diusulkan (photo : Malaysian Defence)

“Ini termasuklah rancangan perolehan helikopter mengikut keperluan sejajar dengan kemasukan kapal baharu kelak. Setakat ini TLDM mengoperasikan dua skuadron dan kita sasarkan satu lagi skuadron untuk keperluan peperangan antikapal selam (ASW) dan beberapa jenis helikopter utiliti.

“Malah, kita juga mahu menambah enam buah kapal ronda (PV) dan juga menggantikan bot tempur CB-90 dalam program fasa pertama. Kita telah usulkan dan keputusan diluluskan oleh kerajaan,” katanya kepada ketika ditemui pemberita dalam majlis Jasamu Dikenang, Fair Winds and Following Seas di KD Sri Gombak baru-baru ini.


Pesanan 2 buah kapal MRSS akan diputuskan (photo : Malaysian Defence)

Ahmad Kamarulzaman turut me­nyifatkan penambahan aset maritim akan membantu mengurangkan kerugian negara sebanyak 10 peratus atau bersamaan RM1 bi­lion setiap tahun.

“Berdasarkan kajian, negara rugi sebanyak RM10 bilion berikutan kegiatan haram seperti penyeludupan dan pencerobohan nelayan asing. Oleh itu, kita yakin dapat kurangkan kerugian tersebut yang juga merupakan satu pelaburan dalam aspek pe­ngurusan sumber dengan adanya aset baharu,” ujarnya.

Malah Ahmad Kamarulzaman berkata, program transformasi ‘15 to 5’ juga memfokuskan peningkat­an keupayaan armada TLDM yang turut diperluaskan kepada seluruh aspek pengurusan perkhidmatan itu.


14 kapal LMS akan melengkapi armada TLDM (photo : Shephard)

Menurutnya, ini termasuklah pengetahuan, kepakaran dan kemahiran dalam pengendalian aset terutama kapal jenis LCS dan LMS yang bakal memasuki perkhidmatan itu menjelang tahun 2020.

“Fasa pertama program ‘15 to 5’ melibatkan perolehan aset tambahan sebanyak 14 buah kapal LMS, enam buah kapal PV dan dua buah kapal MRSS terma­suklah perolehan terkini enam buah LCS dan empat buah LMS sebelum ini yang menjadikan jumlah keseluruhan 32 buah kapal.

“Jadi, ia semestinya meningkatkan keupayaan TLDM yang memerlukan warganya yang berketrampilan, berpengetahuan dan kompeten pada masa hadapan,” ujarnya.


18 bot tempur CB-90 akan diganti (photo : dockstavarvet)

Sementara itu, Ahmad Ka­ma­rulzaman berkata, sasaran dan mat­lamat TLDM terhadap usaha diplomasi pertahanan dapat dilihat melalui penglibatan secara aktif da­lam pelbagai program peringkat nasional dan antarabangsa melalui pendekatan pelbagai dimensi.

“Usaha TLDM terhadap diplomasi pertahanan ini juga secara tidak langsung menyumbang kepada memperkasakan teras kebajikan, keselamatan dan kesiapsiagaan Kementerian Pertahanan.

“Selain itu, diplomasi pertahanan TLDM juga telah menyum­bang kepada usaha-usaha bagi memperkasakan keyakinan rakyat kepada komitmen kerajaan di da­lam memastikan kedaulatan dan keamanan negara,” katanya.


6 kapal LCS telah dipesan (photo : TLDM)

Dalam perkembangan lain, Ahmad Kamarulzaman turut menegaskan, TLDM akan terus berusa­ha memastikan disiplin pegawai dan anggotanya berada pada tahap ter­tinggi bagi mengelakkan diri dalam isu membabitkan dadah, judi serta rasuah.

Tegasnya, setakat ini TLDM meng­adakan pelbagai inisiatif membanteras kes salah laku dalam perkhidmatan itu dengan membudaya dan memperkasakan nilai integriti melalui Bahagian Inspektorat Jeneral dan Penguatkuasaan Undang-undang Cawa­ngan Provos TLDM.

“Pengurusan ATM dan TLDM juga telah mengadaptasi Pelan Integriti Nasional (PIN) dalam mewujudkan Pelan Integriti ATM dan Pelan Integriti TLDM yang diguna pakai di dalam perkhidmat­an. Ini termasuklah kerjasama dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sejak tahun 2015,” tegasnya.

(Utusan)

128 komentar:

  1. Balasan
    1. SPRM lembik bila nak berhadapan dgn najib n rosmah gank wkwkwk

      Hapus
    2. CB-90B Akan jual pada Tni supaya Tni tukar kapal kmc itu Yg tengelam 😁😁😁😁😁😁😁😁😁 Tni sudab tertarik akan beli 😁😁😁😁😁 Kenapa kamu tertarik ke?

      Hapus
    3. KMC tak de dalam SIPRI kerana buatan tempatan,kl CB90 ada dalam SIPRI kerana buatan swedia wkwkwk

      Hapus
    4. Buat temenin nelayan china yg lg pesta di laut malingsial

      Hapus
    5. Makassar dan klewang ada dlm sipri jd bukan buatan indon tu.haha.oh lupa indon keje dia tampal stiker je mcm pk, kaplan dan cn235πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    6. Tapi di SIPRI Indonesia ekspor kapal ke PhilipinaπŸ˜†πŸ˜† CN 235 malon catatan di SIPRI Malon beli dari indonesia.. Malon bengap kepanasan tak mampu menyamai prestasi IndonesiaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    7. Ooo jadi maksud bro unknown indonesia cuma produksi “sticker” ya??? Hmmm. Kalo malon impor “sticker” dari mana buat ditempel di FNSS Pars?

      Hapus
    8. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    9. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    10. N219 ASLI BUATAN INDONESIA DAN TURKY TERTARIK MEMBELI LISENSINYA.
      https://bisnis.tempo.co/read/1050718/penyebab-turki-ingin-pasarkan-pesawat-n219-di-luar-negeri
      ROCKET RX 750 JARAK 1000KM
      http://militernkri.blogspot.co.id/2014/12/roket-rx-750-dan-masa-depan-rudal.html
      RUDAL PETIR
      http://www.indomiliter.com/lanjutkan-proyek-rudal-jelajah-pt-sari-bahari-tampilkan-prototipe-rudal-petir-dengan-desain-baru/
      ---------------------------------
      AV8 GEMPITA BUATAN MANA? TURKY
      FIRSTWIN BUATAN MANA? THAILAND
      GOWIND BUATAN MANA? FRANCE
      SEBUTKAN YANG MEMANG ASLI MALAYSIA MERANCANG SENDIRI ADA TIDAK?

      Hapus
    11. ADA MALAYSIA PUNYA SENJATA HAIBAT YANG DI GUNAKAN SELURUH BANGSA, BANGSA ALIEN .
      YAITU "VITA BERAPI"

      Hapus
    12. kahkahkah pdrm ade kapal mainan budak tadika

      Hapus
    13. Unknownw@ Kl kaplan n cn235 hanya ganti stiker buatan tempatan kok gk ada ya indonesia import cn235 n kaplan di SIPRI ya lon wkwkwk

      Hapus
    14. Semua tampal stikar buatan anak bangsa πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€ media indon cuba bodohkan orang indon sendiri ok

      Hapus
  2. Telah diusulkan, akan, akan, akan diganti dan telah dipesan.

    Semoga segera terlaksana, aamiin..

    Selamat hari jadi pak cik.

    BalasHapus
  3. 84 tahun?

    Merdeka nya tahun berapa?

    Hahahaha.. keliatan banget kalo belum merdeka.

    84 tahun, berarti ini ada sebelum merdeka nya malas sia

    Dan secara tidak langsung mengakui bahwa masih di jajah british yah..

    Masih menyangkal kalo dibilang belum merdeka???

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lalat Malas sia...

      Jawab nih soalan 84 tahun tldm kalian..

      Akui saja kalau kalian belum Merdeka.. hahaha

      Hapus
    2. Masak merdeka di suruh jaga istana penjajahnya sendiri wkwkwk

      Hapus
    3. ketawa sampai sakit perut gara2 ini bung teddy umur tentara lebih tua dr hari kemerdekaan satu2 di dunia nih. Malon2 sial sampai akhir. kemerdekaan yang diberi.

      Hapus
    4. Yg penting ada sebuah negara tu sampai ke hari ini tak beres beres masalah opm πŸ˜‚πŸ˜‚ patutlah tni sdm lemah.kena kejar dgn opm lari naik helikopter mcm lari dr medan perang di pbb dan bawean

      Hapus
    5. Hahaha can't compare between a free will nation with organize slaves like malaysia hahaha

      Hapus
    6. Bahasa diplomatis perayaan ini MALINGSIAL belum merdeka cam mana anak lahir dulu sebelum orang tuanya anak siapa tuh?
      Itulah munculnya unknow, anak penguni neraka dll, yang otak cuma 1 cc dan belum diupdate. Semua hasil propaganda umno yang kekang berita kemajuan jiran...

      Hapus
    7. Lagi haibat Malon karena hanya takut dengan nelayan dan bongkar mercusuar sendiri waktu kepergok TNI
      Wakikikikikik

      Hapus
    8. 84 tahun jadi pembersih kloset inggris hahaha

      Hapus
    9. Unknown@ 84 tahun TLDM malon tp kapalnya ompong semua,hanya lekiu n kasturi yg ada missile wkwkwk

      Hapus
  4. 84 dah umur,tapi kapalnya masih banyak yg ompong,hanya lekiu n kasturi yg punya missile wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. malon ada dry water navy..
      makanya kapal tua yang ada

      Hapus
    2. Wkwkwk...Malon cuma ada weapon dry water navy cem sampan buluh ya bro wkwkwk

      Hapus
  5. Alhamdulilah... LCS, LMS dan MRSS...

    BalasHapus
    Balasan
    1. CB 90 kenapa di ganti bro...?

      Hapus
    2. Diganti sampan brooo...
      Downgrade

      Hapus
    3. Diganti sampan buluh lah tuh

      Hapus
    4. Nak ganti pada boat Boleh masuk kapal LMS ok kami dah ada pengalaman dimana boat Cb 90 engine rosak tengah laut dan penah ada pengalaman cb90 terbalik pukul ombak, Untuk tarik boat cb90 perlukan Kapal tunda tarik boat balik kepangkalan,

      beli boat Masuk kedalam kapal LMS ia akan Senang untuk untuk menbuat oparasi jarak jauh antara Semenanjung dan borneo ,Senang buat oparasi Tangkap baja laut tki Sebab Boat telah ada dikapal LMS itu ok senang buat oparasi pulau ke pulau ok

      Boat cb90 akan bagi pada coast guard Tangani ancam lanun baja laut ada faham tak, lepas ini tak ada Mat lampir lepas diri ok, boat cb90 hanya boleh jalan oparasi di selat melaka dan perairan di sabah je ia tak boleh bergerak jauh Lautan dalam Sebab ombak tinggi akan tergelamkan boat itu

      Kami bukan seperti tni itu buat oparasi Curi pajero 4x4 di serawak itu ok, indonesia perlukan banyak Boat kmc sebabnya pulau2 indonesia amat dekat, kerana takut ramai akan curi senapang ss1 Untuk masuk Ke malaysia Untuk maling motor di malaysia ok .

      Hapus
    5. Tak ada guna Malon bina kapal lagi baik bangun bilik tidor sebab nelayan China datang saja Malon pura pura tidor wakikikikikik

      Hapus
    6. Cb 90 boat lama. Zaman kegemilangan fh nk habis. LMS dh nk masuk jadi kapal2 lama dh sedia utk diganti bila kapal baru masuk. Saiz pun dh jauh beza. Cb 90 pun lebih kepada boat intercept and landing utk pantai atau sungai

      Hapus
  6. ultah ke-84 tahun.?????????? Bangga banget jadi babu yahudi inggris.. πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bro...84 tahun di ambil kira dari asal penubuhan TLDM bermula dari pasukan simpanan sukarela NAVY zaman sebelom merdeka... kerana dari situ ia bermula dan bersambung sehinggalah MALAYSIA hujud sekarang....pekara ini berlaku kepada Tentera Darat & Udara Malaysia... kalau di lihat POLIS malaysia lagi lama... usianya sudah 200 tahun...

      Hapus
    2. @AZ karena malay belum merdeka...kalau sudah merdeka pasti umur nya dimulai dari 0 ...heeeheee

      Hapus
    3. Betul betul betul







      Ga sekolah


      Skak mat

      Tuingggg

      Hapus
    4. berarti dihitungnya sewaktu di dirikan di inggris ya

      Hapus
    5. bukan di inggris...tapi di tanah melayu/singapura pada masa itu... dari pasukan simpanan ROYAL NAVY ianya ditukar kepada peseketuan Tanah Melayu & seterusnya Malaysia....

      Hapus
  7. LCS dalam pembinaan, LMS dijangka bulan julai ni mula pembinaan, manakala keputusan pemenang kapal MRSS dijangka semasa pameran LIMA kelak...

    BalasHapus
  8. Met Ultah bro...

    Lihat kapal LCS nya keren juga bentuknya.. mirip Formidabble Clasa

    Kalau melihat siluet MRSS di tayangan 15to5 kayak Makassar Class tuh

    BalasHapus
  9. MRSS belum tahu lagi pemenang pasal masa DSA Ada beberapa pesaing baru yang mahukan tender MRSS ni antaranya China dengan kapal yang cadangan yang baru.. rasanya ia masih dalam pemerhatian TLDM..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalau dari segi harga rasanya MRSS PT.PAL kans terpilihnya besar bro.

      Tapi karena budget Malaysia sedang tight rasanya opsi ambil MRSS China bisa jadi opsi karena bisa dapatkan hutang jangka panjang 25 thn bunga rendah seperti case 6 buah kapal LCS yg sdg dibangun di China tahun kemarin.

      Kedua opsi masih terbuka bila budget berkecukupan pasti PT.PAL yg terpilih. Bila urgent pasti akan ambil tawaran China. Karena China memang sedang aktif menawarkan alutsistanya ke Asean dgn konsep low intereset rate and long term payment methode.

      Mudah2an ada pilihan terbaik.

      Hapus
    2. kerana itu saya kata ada firma china yang baru menghantar kapal cadangan mereka juga iaitu kapal LHD mungkin tawaran firma china ini juga menarik... firma Damen dan PT PAL antara yang rancak membida saya tak pasti jika china mencelah dengan tawaran lebih menarik...

      Hapus
    3. salah info itu LCS dibina kesemuanya oleh Malaysia.

      yang china itu adalah kapal LMS 4 buah 2 buah akan dibina di china manakala 2 buah akan dibina di Malaysia....

      Hapus
    4. Keputusan lepas kita habis pilihan raya... adoi tak sabar nk tunggu

      Hapus
  10. MALINGSIAL YANG KAYA DAN HEBAT

    Mengaku bisa bikin alat perang (gempita,lipan bara dll) tapi tak pernah ad prototipe ini seperti anak yang lahir tak tahu bapak ibunya.

    Mengaku bikin senjata prototipe (vita berlendir) tapi tak pernah dipakai ini seperti mau bikin anak tak mau melahirkan.

    Mengaku angkatan laut lahir lebih tua dari kemerdekaannya ini seperti anak yang lahir duluan dari orang tuanya.

    Masyallah jiran sebelah...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hadeww bung jack ini...
      Komennya kocak sangattt yaaa
      Ada aj istilahnya...
      Kwk kwk kwk

      Hapus
    2. Kih kih kih.ada org panas.ada org panas.ada org iri dgn kemajuan pembangunan tldm dan industri pertahanan maritim malaysia.πŸ˜‚πŸ˜‚

      Itulah,lain kali jgn rakit dan tampal stiker je mcm makassar,pkr sigma,kaplan,cn235.kan dah jauh ketinggalan.nk overhaul kapal selam pun kena hantar korea.πŸ˜‚

      Hapus
    3. APA yg nak di irikan, singa nak iri dengan anjing? Hahaha

      Hapus
    4. Nyata nya Malon bina kapal tak de kepakaran daplam stellcuting.. ekspor kapal pun tak pernahπŸ˜†πŸ˜†.. claim Hibur diri tapi tetap kalah jauh dengan indonesia πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

      Hapus
    5. Unknown@ panas cem mana lon,Malon cuma ada kepakaran welding,painting n ganti stiker buatan tempatan kok bisa indonesia jadi panas ya lon wkwkwk...lawaknye jer ko nih lon wkwkwk

      Hapus
  11. sembang kencang..umur negara berapa?cakap 84 tahun..bukti proklamasi kemerdekaan saje tak de

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pada ngumpet mas agung...

      Tak berani nongol apa lagi jawab...


      πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†


      Sampah ya lama2 jg bau busuk...

      Ptuiiiiii

      Hapus
  12. selamat untuk Royal Malaysian Navy

    BalasHapus
  13. Selamat menyambut Ulangtahun ke-84 buat seluruh warga RMN..πŸ‘πŸ‘πŸ‘

    BalasHapus
  14. Ooo itu toh kelas kelas di 15to5. Ok good luck bro, semoga kita semua diberi kesehatan dan keselamatan untuk menyaksikannya di 2050.

    #amien

    BalasHapus
  15. kata mantan menteri Yindon Ni Sial..

    US tak akan tinggal diam melihat negara2 yg kaya sumber daya alam.US dgn cara apa pin akan mbuat sesuatu demi mengeruk sumber daya alam itu walaupun harus perang..contoh iraq

    IRAQ
    -leadership yg berani mati
    -rakyat yg bermental pejuang

    Hasilnya iraq hancur

    Kenapa US tak memusuhi Yindon Ni Sial yg lebih kaya sumber alam dari iraq??

    kata mantan menteri itu..tanpa perang pun

    - US menguasai 90% hasil tambang emas & mineral lain melalui perusahan freeport..
    -95% dari emas yg di dapat freeport di seluruh dunia berasal dari Yindon
    -90% sektor migas di kuasai US & sekutu..Yindon cuma dapat sisanya

    Jadi utk apa US perangi Yindon...

    Yindon tuh penakut,banci & lebih suka di jajah...bukan seperti iraq...iraq pilih perang..makanya iraq hancur !!!!! kihkihkihkihkih....


    thanks pak menteri...saya baru tau cerita sebenar...kijkihkihkih

    BalasHapus
    Balasan
    1. MALINGSIAL YANG KAYA DAN HEBAT

      Mengaku bisa bikin alat perang (gempita,lipan bara dll) tapi tak pernah ad prototipe ini seperti anak yang lahir tak tahu bapak ibunya.

      Mengaku bikin senjata prototipe (vita berlendir) tapi tak pernah dipakai ini seperti mau bikin anak tak mau melahirkan.

      Mengaku angkatan laut lahir lebih tua dari kemerdekaannya ini seperti anak yang lahir duluan dari orang tuanya.

      Masyallah jiran sebelah...

      Hapus
    2. Copy paste je,dia sudah panas tu bro anak peneroka.dah tak mampu berdebat.teruskan.haha

      Hapus
    3. Takkan lah kami panas dengan anjing pengecut nan lembik Hahaha

      Hapus
    4. Tak usah hibur diri lon.. Malon 99% Aset negara dah di kuasai China dan negara asing πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

      Hapus
    5. Lalat Malas sia...

      Jawab nih soalan 84 tahun tldm kalian..

      Akui saja kalau kalian belum Merdeka.. hahaha

      Hapus
    6. hahaha jongos inggris marah hahaha

      Hapus
    7. Hahaha Beruk AP dan unknown menghibur diri kerana najib dah jual banyak aset negara kpd cina dan 95% bumiputera Malon adalah miskin wkwkwk...cup,cup jgn sedih ya lon wkwkwk

      Hapus
  16. 2050 wow menggerukan rencana puuuuaaaaannnnnnnjaaaaaaaaaang masih hidup ga ya kira2 yang merencanakan... Tak apalah berencana AKAN dulu realisasi tunggu budget

    BalasHapus
    Balasan
    1. Projeknya sudah berjalan don,6 lcs dan 4 lms dlm pembinaan,2 mrss menyusul,malah dirancang lg 6 lcs,lg 12 kedah,lg 14 lms,lg 1 mrss dan 2 lg kapal selam.tp indon dr dulu hanya order 2 pkr ompong.hahahaπŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. 2050 malaysia dah jd province nya china hahaha

      Hapus
    3. Lcs baru jadi 1 bijik itu pun di paksakan launching tanpa meriam dan baling2 sistem tempur kapal belum di pasang pending kerena tak de Wang..
      Beli kapal China hanya gun boat.. dan Kedah Klass kapal ompong tak de missile sejak rampung.. kalah jauh dengan kcr40/60 TNI yang sudah memiliki missile πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    4. Unknown@ berjalan apa lon,cuma 1 biji aje yg jadi merajalela ompong tanpa gun n missile,itu pun merajalela boleh berkhidmat thn 2019,berak dulu ko lon supaya mimpi ko tercapai wkwkwk

      Hapus
    5. silap kamu tu Mat Rempit nak troll pun agak agak... LCS sebenarnya kapal ke-4 dalam proses Keel Laying dah... kapal pertama akan diterima Oleh TLDM pada tahun 2019..

      berkaitan persenjataan pula meriam 57mm sudah clear prolehan, misil anti kapal NSM sudah clear prolehan LOA telah dibuat masa DSA yang lepas, prolehan MICA sebahagian sudah dibuat iaitu LOI oleh TLDM tinggal tunggu LOA dalam masa terdekat dan yang tinggal sistem pelancar peluru berpandu yang masih menjadi tanda tanya itu saja...

      ompong tu pada saya tidak...

      Hapus
    6. Gempur@ sama sahaje itu belom ada lon,LCS I berkhidmat thn 2019,dilancarkan thn 2017,cem mn pula LCS2 yg lain wkwkwk...semua ada linknya,bahkan weapon tuh di install thn 2020,defense studies dah hantar berita semuanya,aq tak troll,ok

      Hapus
    7. maknanya ia dah ada kan... cuma semua tu datang tak sama kerana pesanan berbeza tarikh penghantarannya... kosong ni jika takde langsung prolehan persenjataan untuk kapal ni...

      Hapus
  17. kata2 sakti Yindon

    "Kalau mau damai,harus siap perang"

    fakta di lapangan


    "Kalau mau damai,di tanda tangani aja tuh surat perpanjangan kontrak"



    kihkihkihkihkihkihkih...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mcm biasa bro ap,indon dengki dan panas hati dgn berita ni.tldm dan industri maritim malaysia makin maju.mana tak nya navy diorg dlm keadaan miris banget dan jauh ketinggalan.kapal bnyk ompong dan tua.(janes) perlu diganti tp belinya baru 2 pkr sigma.kapal yg ada pula didowngrade dgn dibuan misil dan asw mcm kcr60, fatahillah dan parchim.(janes) last last jd gunboat je.πŸ˜‚πŸ˜‚ pt pal plak hanya boleh tampal stiker je πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Malon makin maju dalam hal stiker tempatan.. claim bina kapal tapi stell cutting pun tak mampu.. miris nya 99% armada kapal perang Malon hanya gun boat.. untuk hadapi nelayan china saja pura pura Tido πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

      Hapus
    3. Lalat Malas sia...

      Jawab nih soalan 84 tahun tldm kalian..

      Akui saja kalau kalian belum Merdeka.. hahaha

      Hapus
    4. AP@ mn linknya lon wkwkwk...kl aq ada linknya najib jual banyak aset negara kpd cina dan 95% bumiputera Malon miskin semua wkwkwk

      Hapus
    5. Unknown@ iri melihat industri maritim Malon yg maju wkwkwk...industri maritim Malon mn yg maju tuh lon,industri yg cuma welding,painting n ganti stiker buatan tempatan tuh ya lon wkwkwk

      Hapus
    6. Kata kata sakti malon bukan "hidoep atoe mati".. Tapi.. Tandatangan saja kalo gk mau mati, tetep jadi babu, oya... Njing tolong jagain istana donk, awas jangn lupa sarung lo ntar kedinginan... Ha.. Ha.. Ha..

      Hapus
    7. @babi unk biar tua kapal tldm jga ga brani lngsng heat to heat lawan kri owa,,, wkwkwk meriam kecik rudal kalah kelas d banding yakont.. Wkwkwkk

      Hapus
  18. Wow,malaysia mau tambah bnyk kapal perang tanpa perlu bnyk menggantikan kapal yg lama.ini maknanya kekuatan tldm akan bertambah.tak mcm indon yg bnyk kapal lawas perlu diganti tp belinya baru dua pkr sigma.itu pun ompong.mcm yg aku dah ckp kalau dr segi navy malaysia mmg jauh didepan indon sbb navy indon ketinggalan zaman.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hahaha tangkap nih anjing british Hahaha

      Hapus
    2. Tambah banyak saja kapal gun boat malon.. gowind saja di paksakan launching tanpa meriam dan baling baling.. dengan armada kcr 40/60 TNI saja Malon sudah tertinggal jauuuuuuh πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

      Hapus
    3. Eleh cakap banyak ko ruk,setakat nih kapal Malon ompong semua,cuma lekiu n kasturi yg ada missile wkwkwk...ada pun merajalela mula dilancarkan tak de canon dan missile,ompong cem unknown wkwkwk

      Hapus
    4. 231 kapal... 10% nyaa aja buat ngadepin kapal malon semua cukup... Di tultis pake yakhont.. Ha.. Ha.. Ha..

      Hapus
  19. @ bung tn tolong dihitungkan jumlah kapal yang sudah jadi dan akan dibuat dari tahun 2010-2024 aj tak usah sampai 2050 ya...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yg 2050 tu program transformasi nasisonal bro iaitu pembangunan malaysia.utk program pemodenan tldm atau 15 to 5 hingga 2030 je bro.hahaha.malu oii.dah hitung bung.mmg navy indon dah jauh tertinggal saat itu.
      di saat itu kapal indon 6 van speijk dan 14 parchim perlu diganti tp kini ordernya baru 2 pkr (2010-2024) jd makin kurang kapal indon waktu itu.aku tak masukkan kcr 59m sbb tu hanya boat atau fast attack craft.lg pun ompong tanpa misil dan hanya gunboat.haha.Tp indon hingga kini takde kontrak utk order kapal baru.hahaha

      Tp malaysia 6 lcs dan 4 lms dah diorder malah sedang dibina dan menyusul nnt mrss (2014-2020) dan 6 kedah dan 3 lcs lg dan 7 lg lms akan diorder dr (2021-2025) utk fasa pertama.dan baki 6 kedah dan 3 lcs dan 7 lms dan 1 mrss dan 2 kasel akan diorder (2025-2030) fasa seterusnya ditambah pula slep pd lekiu dan kapal lain jd total nnt di bawah program 15 to 5:

      Kapal selam:
      4 Scorpene

      Frigate:
      12 Maharajalela
      2 Lekiu
      Total=14

      Korvet:
      18 Kedah
      2 Kasturi
      Total=20

      OPV 70m
      18 LMS

      Indon fleet 2020 keatas
      Kapal selam:
      8 (5 in service 3 akan)
      Frigate:
      6 PKR Sigma ompong (2 in service dan 4 masih akan)

      Korvet:
      10 (Dip,BTM,Fthl)

      OPV
      3 (masih akan)

      πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ jauh tertinggal.kan

      Hapus
    2. Percaya la don,kalau dr segi navy indon mmg jauh ketinggalan dr semua negara asean.tak percaya.kau kira semua kapal tni al yg akan di pensiun dr 2018-2024 (6 vs + 14 parchim total 20) tp hingga kini masih tiada kontrak pembinaan kapal kombatan besar yg baru untuk indon sedangkan malaysia sudah teken kontrak dan dlm pembinaan lebih 10 bijik kapal frigate, korvet dan opv sekarang ini.apa kau igt bina kapal ni 2 bulan je.hahaha

      Hapus
    3. Terbaik malaysia sudah bisa bina kapal 2 bulan je... PT.PAL harus belajar nih. 😎😎

      Perasaan rencana kapal selam malaysia 2040 deh? Apa saya salah ya? And kedah bukan korvet bro, sudah u downgrade jadi patrol boat, sekelas lah sama kn. Tanjung datu kami, 😁😁😁😁

      Hapus
    4. Wkwkwkwk Up To date
      4 scorpene nyatanya hanya 2 bijik bandingkan dengan TNI yang punya 5 kapal selam.. Malon punya kapal selam baru

      Fregate malon hanya ada 2 bijik merajalela 1 bijik di paksa launching padahal sistem tempur kapal dan meriam, baling2 belum ada pun bandingkan dengan TNI AL yang punya 8 fregate

      Korvet Malon hanya punya Kedah 6 dan 4 laksmana Klass ompong tiada missile bandingkan dengan 3 sigma,4 nahkoda ragam dan 3 fatahillah class belum lagi 14 ASW Corvette parchim class..

      Kcr40/60 12 bijik, & 10 Fpb bersenjata missile vs kapal gun boat usang malon yang ompong bahkan lMS hanya kapal gun boat malon bukan level kcr..

      Malon jelas tertinggal jauh dari TNI Al kih kih kih


      Hapus
    5. Malon terus lah bermimpi xixixixi..

      - kedah class ompong macam kapal nelayan
      - maharajalela class hanya guna balon 2 bijik
      - lekiu class hanyan terpasang meriam bofors 1x 57 mm..
      -scorpene banana boat tak dapat selam

      Sungguh teruk nasib malon tak dapat terima kenyataan, xixixixi

      Hapus
    6. Betul unknown(tak merdeka)... Tapi 2050 hihi

      Hapus
    7. Malon ngga punya duit buat bangun kapal lihat aja itu merajalela terbengkalai.. paling gun boat buatan China 4 bijik kalah jauh kualitas dan kuantitas nya sama KCR 40/60 yang dah bersenjata missileπŸ˜†πŸ˜† kapal selam malon nambah 20 tahun lagi sedangkan Indonesia udah bisa bangun sendiri.. malang benar nasib malonπŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„ pesawat MPA aja rencana konversi dari CN 235 yang udah ada lon Malon miskin amat lu πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    8. Aquavit kapal ape yg dh 2 bulan? Kapal selam memng plan 2040. Bnyk nk ganti surface fleet dlu. Bnyk ygbkritikal. Pengalaman malaysia dgn pencarian dan submarine hunter dh lama. So sbb tu dorng postpone sampai 2040. Keutamaan tetap kapal permukaan.

      Kedah dari asal senjatanya memng kelas korvet sesuai dgn saiznya juga korvet. Meko 100 tu pun korvet. Bkn downgrade. Senjata tidak di putuskan lagi yg jenis mcm mane dan kapasiti berapa. Jadi permulaan biar propose kelas yg sama. Malaysia hanya plan utk persenjatai LMS dgn Gowind dlu

      Hapus
    9. Unknown@ ruk,ko kata nak bina 12 biji LCS,seekor pun belom jadi wkwkwk...budget dari mn lon nak bina 12 LCS,budget dari pinjaman dari cina wkwkwk

      Hapus
    10. Jangan kau tanya aku bro harta, kau tengok komentar diatasku, kawanmu sendiri yang bilang kalian bisa bina kapal 2 bulan je. ( USA aja ga bisa bina kapal 2 bulan 😡).

      Meko memang dasarnya kelas korvet, tapi dikalian bukannya turun kelas jadi kelas patrol? Pemerintah kalian saja sebut NGPV kan? Jadinya sekarang kedah korvet or opv? 😁😁😁

      Hapus
  20. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/09/18/294000-malaysians-bankrupt-says-insolvency-dept-chief/

    BalasHapus
  21. https://www.thestar.com.my/news/nation/2017/12/13/high-life-and-youths-hit-a-new-low-younger-set-not-living-within-their-means-and-are-bankrupt-befor/

    BalasHapus
  22. Congratulations to our Malaysian Brother!

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yg lengkap bro..

      Congratulations to malaysian the Dog of british

      Wkwkwkwkw

      Hapus
    2. Congratulations for Kapal Dirogol Malon Ompong wkwkwk

      Hapus
  23. Jgn main2 sama KD Mahamiru nih,mahamiru nih telah tewaskan frigate halimun zumwalt USA

    BalasHapus
    Balasan
    1. kamu maksudkan kri klewang ya...??? kalau KD Mahamiru tu bagus lagi sempat diguna dan banyak berjasa pada negara... ini belum guna baru cecah air dah halimunan macamana tu hehehehe....

      Hapus
    2. Project akan dan akan
      xixixii..

      Percuma punya fregat, korvet dan kapal peronda kalau ompong tak de pensil, macam kapal lcs hanya guna yelow balon 2 bijik..

      Pantes sama nelayan china takut, senjata hanya sekedar balon xixixix..

      Hapus
  24. 84 Tahun TLDM: Transformasi Menuju Kemalangan

    Tahniah

    BalasHapus
  25. TN50 = sokong Tuanku Najib sampai 2050 wkwkwk...
    Pake akal sehat lon bikin program sampai >30 thn ini kapal yg jadi thn 2050 sdh obsolete.... Tahinian jiran

    BalasHapus
  26. Hai anak perkosa bumi gak usah banyak omong dasar negara yahudi.gak usah ngomong tentang irak lu aja yahudi nyembah dinding takut sama didepan dukung palestina tapi dibelakang dukung zionis mending indo ada langkah kongkret mendukung dan banyak memberi bantuan dan mendirikan rumah sakit yg lebih megah dari istana malingnesia ke palestine dan negara konflik di timur tengah

    BalasHapus
    Balasan
    1. hihi... seperti biasa, cuma² baca blog dalam negeri aja...
      negara jiran nih sentiasa hebat

      Hapus
    2. Mirul@ lihat kenyataan di palestina lon wkwkwk

      Hapus
  27. nampaknya Program 15 to 5 berjalan lancar... Mantap TLDM...

    BalasHapus
    Balasan
    1. lancar di songlap kaya 1mnd dan gst naik tinggi new rosmah bahenol cakap https://www.youtube.com/watch?v=hFRB52ovBkU

      Hapus
  28. JANGANKAN MERDEKA.. LAGU KEBANGSAAN AJA TIDAK ADA..

    NADA CURI DR INDONESIA.. AND LYRIC DI GANTI LAH...

    KWKWKWKWKWKKWKWKW...

    NEGARA PENCURI BISA LAH PULA DECLARATION KEMERDEKAAN.. KWKWKWKKW..

    BalasHapus
  29. Tentara Laut yang selalu mengubah slogan tengoklah :
    1. Mati hidup semula
    2. Membelah laut china selatan
    3. Kecil jangan disangka anak
    4. Sedia berkorban
    Tah besok apa lagi slohannya
    sama negaranya dulu slave british sekarang slave china besok slave ....
    Tahinian malingsial

    BalasHapus
  30. haloo saya mau memberi tau nih agens128 dan Anapoker
    adalah agen terbaik dengan pelayanan nya 24 setiap hari non stop , dan untuk deposit dan withdrawnya
    paling lama hanya butuh waktu 3 menit saja dan sekarang juga bisa menggunakan ovo dan juga go-pay tidak ada kan pelayanan seenak dan secepat ini hanya di sini loh
    buruann join agens128 dan mainkan permainan baru vivo slotnya

    Contact Kami :
    BBM : D8B84EE1 / AGENS128
    Line id : agens1288
    WhatsApp : 085222555128
    [url=www.s128agen.id/www-icetuna-com-link-terbaru-alternatif-situs-sbobet/]icetuna[/url]
    [url=http://www.s128agen.id/]Sabung Ayam Online[/url]
    [url=https://bit.ly/31KcG3g]Agen Poker Deposit Pulsa Terpercaya[/url]

    BalasHapus