07 Juni 2021

Ini 8 Prioritas Investasi Pertahanan Prabowo dalam Pengadaan Alutsista Rp 1.700 Triliun

07 Juni 2021

Rencana belanja pertahanan Menhan Prabowo (image : Liputan6)

JAKARTA, KOMPAS.com - Rencana pengadaan alat utama sistem persenjataan (alutsista) senilai Rp 1.700 triliun yang diinisasi Kementerian Pertahanan (Kemenhan) tengah menjadi sorotan publik. 


Besaran nilai itu tertuang dalam dokumen Rancangan Peraturan Presiden (Raperpres) tentang Pemenuhan Kebutuhan Alat Peralatan Pertahanan dan Keamanan (Alpahankam) Kementerian Pertahanan dan Tentara Nasional Indonesia Tahun 2020-2024. 

Pengadaan tersebut dinilai berlebihan ketika perekonomian masyarakat tengah terseok akibat dihantam pandemi Covid-19. 


Apalagi, pengadaan ini dilakukan melalui skema pinjaman dana luar negeri yang dikhawatirkan akan membebani keuangan negara di masa depan. 

Terlepas dari kecaman tersebut, Menteri Pertahanan (Menhan) Prabowo Subianto ternyata memiliki sederet target investasi prioritas pertahanan dalam rencana pengadaan alutsista tersebut.


Hal itu diketahui berdasarkan infografis yang dibagikan Juru Bicara Prabowo, Dahnil Anzar Simanjuntak melalui akun Twitter-nya, @Dahnilanzar, pada Rabu (3/6/2021). 

Merujuk infografis tersebut, Prabowo menargetkan adanya pemberdayaan industri pertahanan, peningkatan kemampuan intelijen, peningkatan pengamanan di wilayah perbatasan dan pulau kecil terluar, dan penguatan sistem pertahanan udara nasional (sishanudnas).


Kemudian, penguatan satuan komunikasi dan elektronika (satkomlek), peningkatan satuan peluru kendali strategis, pembentukan komponen cadangan, dan penataan komponen pendukung.

Dahnil memastikan reorganisir belanja dan pembiayaan alpalhankam ini dilakukan secara konsisten dan berkelanjutan.


Pembelanjaan ini sendiri dilakukan melalui mekanisme lima rencana stretagis (renstra) yang dibelanjakan pada satu renstra pertama, yaitu 2020-2024.

Melalui mekanisme ini diharapkan postur pertahanan ideal Indonesia bisa tercapai pada 2025 atau 2026 dengan sasaran dapat bertahan sampai 2044. Dengan formula ini, lanjut dia, pada 2044 akan dimulai pembelanjaan baru untuk 25 tahun ke depan.


Selain itu, ia juga menyatakan bahwa pembiayaan yang dibutuhkan dari skema peminjaman luar negeri masih dalam pembahasan. 

Nantinya, nilainya dipastikan tidak akan membebani APBN. Artinya, tidak akan mengurangi alokasi belanja lainnya dalam APBN yang menjadi prioritas pembangunan nasional.


Di sisi lain, pinjaman yang kemungkinan akan diberikan oleh beberapa negara ini diberikan dalam tenor yang panjang dan bunga sangat kecil. Di samping itu, proses pembayarannya juga akan menggunakan alokasi anggaran Kemenhan yang setiap tahun sudah dialokasikan di APBN. 

Asumsinya adalah alokasi anggaran Kemenhan di APBN konsisten sekitar 0,8 persen dari PDB selama 25 tahun ke depan. 


"Semua formula di atas yang masih dalam proses pembahasan bersama para pihak yang terkait. Bukan konsep yang sudah jadi dan siap diimplementasikan," ujar Dahnil dalam keterangan tertulis, Senin (31/5/2021). 

Sementara itu, Prabowo menyatakan modernisasi alutsista TNI merupakan kebutuhan yang sangat mendesak. Sebab, saat ini banyak alutsista yang sudah tua.


Selain itu, alutsista yang modern juga dibutuhkan untuk menghadapi dinamika strategis yang berkembang cepat. 

"Sebagaimana diketahui, banyak alutsista kita sudah tua, sudah saatnya memang mendesak untuk diganti, kebutuhan-kebutuhan yang sangat penting," kata Prabowo di DPR, Jakarta, Rabu kemarin. 


Di sisi lain, koalisi masyarakat sipil untuk reformasi sektor keamanan mendesak Presiden Joko Widodo memerintahkan Prabowo menghentikan rencana tersebut. Alasannya, rencana tersebut berlebihan. 

"Mendesak Presiden untuk memerintahkan Menteri Pertahanan agar tidak melanjutkan agenda penganggaran sebesar Rp 1.700 triliun untuk sektor pertahanan yang dirancang oleh Kementerian Pertahanan yang berasal dari hutang luar negeri," ujar Ketua Badan Pengurus Centra Initiative, Al Araf, mewakili koalisi dalam keterangan tertulis, Jumat (4/6/2021).

109 komentar:

  1. Ramai BANTAH..yang bayar HUTANG tu RAKYAT ya guys...NGUTANG tak susah yang MEMBAYAR tu yang susah....wkwkwkkwkwkw


    Di sisi lain, koalisi masyarakat sipil untuk reformasi sektor keamanan mendesak Presiden Joko Widodo memerintahkan Prabowo menghentikan rencana tersebut. Alasannya, rencana tersebut berlebihan.

    "Mendesak Presiden untuk memerintahkan Menteri Pertahanan agar tidak melanjutkan agenda penganggaran sebesar Rp 1.700 triliun untuk sektor pertahanan yang dirancang oleh Kementerian Pertahanan yang berasal dari hutang luar negeri," ujar Ketua Badan Pengurus Centra Initiative, Al Araf, mewakili koalisi dalam keterangan tertulis, Jumat (4/6/2021).

    BalasHapus
    Balasan
    1. Rakyat Malaysia pun suka Hutang bergunung-gunung rupanya 不不不不不不不

      Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia dilaporkan sebesar 93.2 % pada 2020. Rekor ini naik dibanding sebelumnya yaitu 82.7 % untuk 2019. Data Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia diperbarui tahunan, dengan rata-rata 76.1 % dari 2002 sampai 2020, dengan 19 observasi.

      Hapus
    2. pur... jgn bahas utang. otak lu belum sampe kesana. kita bahas yg receh aja pur

      Hapus
    3. Fokus lokdon dulu pur,,baru kau pikirkan shopping aset

      Hapus
    4. Lockdown Malon tak ada artinya .. setiap hari case positif semakin naik .. ,,痰

      Hapus
    5. Setuju banget ....... namanya juga Degalan

      Hapus
  2. BANTUAN ke rakyat tidak merata... lagi mau sembang NGUTANG SEBESAR GUNUNG.....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Urus aja negaramu yg lockdown

      Hapus
    2. jangan bicara soal bantuan pur, otak lu belom sampe. nanti ketahuan bodohnya kau pur. kita bisara receha aja pur... jgn bicara yg canggih2 pur

      Hapus
    3. fokus lokdon dulu pur,,jangan pigi jauh2 banyak polis

      Hapus
    4. Bantuan vaksin Malon tak merata .. case positif semakin merajarela saja Lon Malon

      Hapus
  3. MANTAP Beli alutsista besar-besaran Guys MALON KEPANASAN Wkwkwkwkw

    BalasHapus
  4. wkwkwkwkwkwk..... Kepanasan...??? panas apa tu masa kliam kaya NGUTANG semua beli aset...wkwkwkwkwkw

    ketahuan guys sebelah memang TIADA WANG...wkwkkwkw

    ni beri bantuan ke rakyat dulu ya...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mantap Pur 1,7 Kuadriliun bisa beli alutsista apa saja ya Pur ?? Rafale,F-15 atau Su 35....?? Wkwkwkwkw

      Hapus
    2. gw udah bilang...lu jangan bahas utang pur, otak lu belom sampe. nanti kelihatan bodohnya kau pur.... santai aja lah pur

      Hapus
    3. tanya tok din pur, bila nak shopping macam jiran2 kapal dah takda missile msh melaut,,CCG pun gelak je

      Hapus
  5. Beli dengan HUTANG ya guys.... sudah dapat calon mau di HUTANG...??? wkwkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Urus saja negaramu yg menyedihkan tuh pur,

      Hapus
    2. Hutang jadi asset no problem...Malon hutang utk bayar hutang...gigit jari lon...!!!??

      Hapus
    3. gw udah bilang....lu jangan bahas hutang... nah... kelihatan kan bodohnya kau...

      Hapus
    4. Utang gpp gempork bodoh.

      Yang penting utang itu di bayar.

      Jangan kaya malon utang 4500 triliun gak mau bayar... Malah infrastruktur yg telah di bangun cina di suruh bawa balik oleh PM malon.

      Lawak.. Lawak.. Wkkwkkwkk

      Hapus
  6. utang itu gk masalah bila diketahui dan disetujui rakyat serta kajian arah dana mengalir emang jelas kemana arahnya dan target2 yg ingin dicapai bener2 sebuah investasi yg sangat2 penting dimiliki dan diketahui sebagai syarat sebuah tekad kamandirian bangsa, lha parti umno dan raja malon ngeprank rakyat malon melulu kerjaannya' sory ye gembul, level pola pikir orang2 indonesia sudah jauh meninggalkan malon yg larut dengan kebodohannya,,kacian malon habis ditipuin parti umno dan raja malon, ngutang kok bisa ya tanpa sepengatahuan rakyat malon' parti umno dan raja terciduk melalui data bank dunia ngutang 3x selama kurun waktu januari - juni di tahun 2020, rakyat malon memang goblok senang ditipu tipu parti umno dan kerajaan. 之五五五不不不

    BalasHapus
  7. Egypt pon ngutang masa sebelah cakap beli aset x pernah Utang, ketahuan kerajaan sebelah x nak utang sebab utang dah meroket WKWKWKWK

    Jom Sewa Jom

    WKWKWK

    BalasHapus
  8. Prioritas investasi pertahanannya sudah bagus.

    Tetapi alasan kenapa harus dilakukan antara 2021-2024 kurang pemikiran yg matang. :P
    Poin ketiga paling kacau. Yang penting sebenarnya ada standar nasional yg pasti. Setahu saya kita masih tahap awal, sehingga rasanya mustahil selesai dalam rentang waktu tersebut. Kayaknya Volatility, uncertainty, complexity dan ambiguity tidak benar2 diperhatikan dalam perencanaannya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Setuju om, "ojo grusah-grusuh"

      Ada udang dibalik scorpene

      元‍♂️劾劾劾

      Hapus
    2. Ada Bansos Covid19 juga kali bang...

      Hapus
  9. Rp 1.700 Triliun bisa beli apa aja Pur???? Pesawat tempur, fregat,kapal selam..??? Wkwkwkwkw

    BalasHapus
  10. https://nasional.kontan.co.id/news/kemenhan-bantah-pt-tmi-bentukan-prabowo-subianto

    BalasHapus
  11. Ada satu kerjaan Hutang sudah 84 % PDB, mau shoping dana Ciput bagi 5, hari hari di bully di ceroboh Cina


    不不不不不不不不不

    BalasHapus
  12. Bila Militan Sulu senjata sederhana ceroboh sabah MKM dan Hornet Sembang macan....wauuummm...waummm...waummm

    Bila pesawat elder brother ceroboh sabah MKM dan Hornet laksana Kucing Ompong Miauw...Miauw...Miauw..Pussy..Pussy

    BalasHapus
    Balasan
    1. pussy artinya memek atuh broo..

      Hapus
    2. Wkwkwkwkwkwk 不不不不不

      Hapus
    3. dulu uda perna guwe tulis gaesz,

      sejarah kenapa militan sulu invasi KL?
      kerna ditahun yg sama 2013, Sabah dan Sarawak di invasi dari 2 arah gaesz..

      dibarat Sarawak diserang armada CCG/rrc
      ditimur Sabah diserang armada "sampan" sulu

      herannya, dibagian timur, KL begituw agressive menyerang pasukan militan sulu yg bersenjata ringan dgn alutsista berat, cem pesawat jet tempur dan ranpur lapis baja.
      smentara di laut Sarawak, CCG bebas melenggang tanpa perlawanan dan sejak hampir 1 dekade lampau tidak perna lepas dr bpa haha!




      "In September 2013, a CCG vessel dropped anchor at South Luconia Shoals and reportedly did not leave "
      https://amti.csis.org/tracking-chinas-coast-guard-off-borneo/

      Hapus
  13. Hari Hari di ceroboh laut pun 90 peratus sudah di claim negara lain cuma di sisakan 3 NM dari pantai....tak tik yg digunakan adalah tak tik menjilat dengan sembang Elder Brother 不不不不不不不

    BalasHapus
  14. Wakakakak Gank Malon gempurwaria and Gank..langsung ketar ketir dengan rencana belanja Alutsista Indonesia...mana toilet White Paper malon..
    .dah diusap² di dubur kau ya purr...atm malon.menyedihkan..

    BalasHapus
  15. Rakyat Malaysia pun suka Hutang bergunung-gunung rupanya 不不不不不不不

    Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia dilaporkan sebesar 93.2 % pada 2020. Rekor ini naik dibanding sebelumnya yaitu 82.7 % untuk 2019. Data Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia diperbarui tahunan, dengan rata-rata 76.1 % dari 2002 sampai 2020, dengan 19 observasi.

    BalasHapus
  16. Rakyat Malaysia pun suka Hutang bergunung-gunung rupanya 不不不不不不不

    Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia dilaporkan sebesar 93.2 % pada 2020. Rekor ini naik dibanding sebelumnya yaitu 82.7 % untuk 2019. Data Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia diperbarui tahunan, dengan rata-rata 76.1 % dari 2002 sampai 2020, dengan 19 observasi.

    BalasHapus
  17. Xaxaxaxaxaxaxaxaxaaxxa nahhh sudah d babar apa saja , bagaimana, utk apa n dapat apa dari rencana belanja militer INDONESIA dengan dana pinjaman Rp.1700t ini xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa yg cuma ngayal n nunggu tahun 2055 duduk yg manis d pojokan jamban ntar ane kasih不不不不不

    BalasHapus
  18. Ini 8 Prioritas Investasi Pertahanan Prabowo dalam Pengadaan Alutsista Rp 1.700 Triliun

    ----------------------

    ambisi opa menhan wowo bner2 hits gaesz,
    ampe peseluncur sebelah kebakaran...JOM FANAS haha!休休

    BalasHapus
  19. Kerajaan Malaysia suka hutang dan Rakyat Malaysia pun suka Hutang bergunung-gunung rupanya 不不不不不不不

    Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia dilaporkan sebesar 93.2 % pada 2020. Rekor ini naik dibanding sebelumnya yaitu 82.7 % untuk 2019. Data Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia diperbarui tahunan, dengan rata-rata 76.1 % dari 2002 sampai 2020, dengan 19 observasi.

    Utang Luar Negeri:% dari PDB Malaysia dilaporkan sebesar 67.6 % pada 2020. Rekor ini naik dibanding sebelumnya yaitu 62.6 % untuk 2019. Data Utang Luar Negeri:% dari PDB Malaysia diperbarui tahunan, dengan rata-rata 64.1 % dari 2009 sampai 2020, dengan 12 observasi.

    BalasHapus
  20. Kekuatan Malaysia ‘dipintas’ Bangladesh, Afghanistan, Myanmar?



    PUTRAJAYA: Tahap kekuatan pasukan bersenjata udara negara pada ketika ini sudah pun ‘dipintas’ oleh banyak negara miskin yang lain di seluruh Asia.

    Menurut laporan terbaharu yang diterbitkan portal Asian Community, Malaysia hanya berada di kedudukan ke-26 di benua berkenaan selain cuma posisi ke-60 di peringkat antarabangsa.

    Lebih ‘mencuri’ tumpuan ramai warganet apabila kekuatan pasukan negara ini adalah keenam di Asia Tenggara selepas Thailand, Indonesia, Myanmar, Vietnam, Singapura dan Filipina.

    Malahan, beberapa negara lain yang dianggap kurang maju dari segi status ekonomi, tetapi, megah, mampu memiliki keupayaan armada udaranya lebih baik berbanding Malaysia sendiri.

    Antaranya, Afghanistan yang masih lagi bergelut perang saudara dengan puak pemberontak Taliban, namun, negara itu berada di kedudukan ke-16 di peringkat Asia dan ke-37 di dunia.

    Tidak ketinggalan, Bangladesh yang dikritik antarabangsa kerana isu penempatan pelarian Rohingya, tetapi, pasukan bersenjata udaranya gah di posisi ke-23 di Asia dan ke-53 di dunia.

    Asian Community menyenaraikan China masih unggul di benua ini dan di peringkat sejagat, diikuti India, Korea Selatan, Jepun, Pakistan, Korea Utara, Arab Saudi, Taiwan dan Thailand.

    Sepuluh negara pula yang paling lemah pertahanan udaranya di Asia ialah Bhutan, disusuli Kyrgizstan, Mongolia, Nepal, Kemboja, Tajikistan, Laos, Lubnan, Turkmenistan dan Sri Lanka.

    Kedudukan Malaysia yang agak sederhana itu secara tidak langsung mendedahkan kenapa pesawat tentera China mampu menceroboh ruang udara negara yang dianggap agak rapuh.

    Situasi ini jauh berbeza apabila sejumlah jet China cuba ‘melintasi’ Kepulauan Natuna milik Indonesia di Laut China Selatan hampir digempur pesawat pejuang dari negara republik jiran itu.

    Portal ini merujuk data terbaharu dikeluarkan laman sesawang berprestij antarabangsa dalam perbandingan kekuatan ketenteraan, Global Firepower yang berpusat di Amerika Syarikat.

    Bagaimanapun, jika diambil kira kesemua pesawat yang dikendalikan tentera udara, laut dan darat, kedudukan Malaysia dalam indeks tersebut ialah ke-61 di dunia daripada 147 negara.

    Laman tersebut melaporkan Malaysia ketika ini hanya ada 147 pesawat termasuk 26 jet gempur, 42 helikopter, 40 kapal terbang latihan, 18 pesawat pengangkut dan 13 jet penyerang. -UTUSAN ONLINE

    https://www.utusan.com.my/berita/2021/06/kekuatan-malaysia-dipintas-bangladesh-afghanistan-myanmar/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kekuatan-malaysia-dipintas-bangladesh-afghanistan-myanmar


    SALAM JOM TOTAL LOKDON..buat sahabat2kuh disebelah..i lop u pul haha!

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lebih ‘mencuri’ tumpuan ramai warganet apabila kekuatan pasukan negara ini adalah keenam di Asia Tenggara selepas Thailand, Indonesia, Myanmar, Vietnam, Singapura dan Filipina.



      simak gaesz, nama HARUM 6 ANGGOTA TIM ELIT SHOPPING SOPING "menggema" di media KL gaesz, sedangkan tuan ruman gak disebut gaesz...bner2 media sadiez haha!戊戊戊

      Hapus
  21. menurut saya....Penjabaran seperti ini memang kurang terlalu terbuka.....
    Masalah militer dan Alutsista adalah masalah Rahasia termasuk dengan perencanaannya.....tinggal bagaimana Pemerintah dan DPR bisa meyakinkan rakyat tentang uang yang dibelanjakannya.....

    =======kalau broker yang menggoreng....yaaa ngga tahu lagi dah..

    BalasHapus
  22. Hehehehehe ... Pembelaan yang terlambat setelah kedoknya terbuka lebar di mata publik ...

    Selain itu ini ada kabar yang betul-betul miris ... Indonesia betul-betul gak punya nyali terhadap Amerika .. Betul-betul memalukan ...
    -------------
    Alman Helvas
    @AHelvas
    Turkey, Algeria, India can buy Russian made weapons regardless of CAATSA since they have guts to circumvent it. Indonesian problem is whether it has guts or not? Solution is available and offered. Since Indonesia has no guts, then contracts are stalled but no dare to cancel it.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Xaxaxaxaaxaxaxaxaxa yg iri n panasss dgn belanja INDONESIA Rp.1700t xaxaxaxaxaxaxaxxaxa nih cong不不

      Hapus
  23. Nah ini yang lebih realistis untok Indon .. Gak mengkhayal selangit mendonia itu ...

    Alman Helvas
    @AHelvas
    ·
    3 Jun
    Almost 97% of PSP for Indonesian Army in FY2021 goes to activities related to weapons maintenance and upgrade. No major weapon systems acquisition program for Army. Navy's and Air Force's PSP are mostly allocated to buy major weapon systems. Maintenance and overhaul are les

    BalasHapus
    Balasan
    1. Xaxaxaxaaxaxaxaxaxa yg iri n panasss dgn belanja INDONESIA Rp.1700t xaxaxaxaxaxaxaxxaxa nih cong不不

      Hapus
    2. alman didengarkan,,fokus lokdon dulu kalian

      Hapus
  24. Yang penting itu realisasinya bukan wacana nya

    BalasHapus
    Balasan
    1. Xaxaxaxaaxaxaxaxaxa yg iri n panasss dgn belanja INDONESIA Rp.1700t xaxaxaxaxaxaxaxxaxa nih cong不不

      Hapus
  25. AKHIRNYA SEMUANYA TERBUKA SELEBAR_LEBARNYA ...
    --------------
    Alman Helvas
    @AHelvas
    No upgrade program for Russian made Sukhoi Su-27/Su-30 operated by Indonesia in the near future. So far there's no PSP for Su-27/Su-30 upgrade program proposal. Let's see in the coming years as new Green Books expected will be issue by government. There's still hope there.

    Alman Helvas
    @AHelvas
    ·
    6 Jun
    Turkey, Algeria, India can buy Russian made weapons regardless of CAATSA since they have guts to circumvent it. Indonesian problem is whether it has guts or not? Solution is available and offered. Since Indonesia has no guts, then contracts are stalled but no dare to cancel it.

    Alman Helvas
    @AHelvas
    ·
    5 Jun
    Does Indonesia still want to have new Russian made Su-35, BMP-3F and BT-3F in its fleet? Related contracts been signed a few years ago but stalled. There's always solution to cope with CAATSA. Question is whether Indonesia want to take a risk or not for any available solution?

    Alman Helvas
    @AHelvas
    Due to pandemic, OPV program finance by Indonesian Navy's multi years budget (FY2020-FY2022) been cancelled. The bid won by a SOE shipyard. Another OPV program finance by MoD budget survived, but it hasn't start yet. It's likely the shipyard still re-calculate the program cost.

    Alman Helvas
    @AHelvas
    ·
    4 Jun
    Will there be any major progress on Indonesian weapon acquisition plan this week? It will depend on how MoD and OEM discussion run. Also how MoD able to manage internal affairs. It seems MoD is under pressure to get a breakthrough on major weapon contract. All eyes on Jakarta.

    BalasHapus
    Balasan
    1. So far there have been no comments or words from Alman Helvas that have come true or been realized. He is Bull Shit..

      Hapus
    2. Xaxaxaxaaxaxaxaxaxa yg iri n panasss dgn belanja INDONESIA Rp.1700t xaxaxaxaxaxaxaxxaxa nih cong不不

      Hapus
  26. mau itu mau ini..... tau tau NGUTANG ke LENDER....wkwkkwwkwkwkw

    kan sebelah klaim ada 11,000 trilion apa lagi guys pakai la wang tu....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kerajaan Malaysia suka hutang dan Rakyat Malaysia pun suka Hutang bergunung-gunung rupanya 不不不不不不不

      Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia dilaporkan sebesar 93.2 % pada 2020. Rekor ini naik dibanding sebelumnya yaitu 82.7 % untuk 2019. Data Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia diperbarui tahunan, dengan rata-rata 76.1 % dari 2002 sampai 2020, dengan 19 observasi.

      Utang Luar Negeri:% dari PDB Malaysia dilaporkan sebesar 67.6 % pada 2020. Rekor ini naik dibanding sebelumnya yaitu 62.6 % untuk 2019. Data Utang Luar Negeri:% dari PDB Malaysia diperbarui tahunan, dengan rata-rata 64.1 % dari 2009 sampai 2020, dengan 12 observasi.

      Hapus
  27. 1700an Trilyun itu kecil... karena utk 25 thn. dan kalau di bagi 25 thn masih blm 1% dari GPD. idealnya itu 3% dari GDP. atau 3 x dari yg diajukan prabowo

    BalasHapus
  28. Hehehehehe .. Sebagian besar anggaran akan dihabiskan untuk perioda 2021 -2024 ,,,

    Ini sama saja Prabowo Gerindra mengejar CUAN .. tetapi Jokowi yang akan dipersalahkan dikemudian hari ...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yang nanggung ya presiden selanjutnya,sama seperti utang presiden suharto dan sukarno yang ditebus oleh presiden selanjutnya

      Hapus
    2. Xaxaxaxaaxaxaxaxaxa yg iri n panasss dgn belanja INDONESIA Rp.1700t xaxaxaxaxaxaxaxxaxa nih cong不不

      Hapus
  29. utang itu gk masalah bila diketahui dan disetujui rakyat serta kajian arah dana mengalir emang jelas kemana arahnya dan target2 yg ingin dicapai bener2 sebuah investasi yg sangat2 penting dimiliki dan diketahui sebagai syarat sebuah tekad kamandirian bangsa, lha parti umno dan raja malon ngeprank rakyat malon melulu kerjaannya' sory ye gembul, level pola pikir orang2 indonesia sudah jauh meninggalkan malon yg larut dengan kebodohannya,,kacian malon habis ditipuin parti umno dan raja malon, ngutang kok bisa ya tanpa sepengatahuan rakyat malon' parti umno dan raja terciduk melalui data bank dunia ngutang 3x selama kurun waktu januari - juni di tahun 2020, rakyat malon memang goblok senang ditipu tipu parti umno dan kerajaan. 之五五五不不不

    BalasHapus
    Balasan
    1. Macam ni la bro

      Kerajaan Malaysia suka hutang dan Rakyat Malaysia pun suka Hutang bergunung-gunung rupanya 不不不不不不不

      Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia dilaporkan sebesar 93.2 % pada 2020. Rekor ini naik dibanding sebelumnya yaitu 82.7 % untuk 2019. Data Hutang Rumah Tangga:% dari PDB Malaysia diperbarui tahunan, dengan rata-rata 76.1 % dari 2002 sampai 2020, dengan 19 observasi.

      Utang Luar Negeri:% dari PDB Malaysia dilaporkan sebesar 67.6 % pada 2020. Rekor ini naik dibanding sebelumnya yaitu 62.6 % untuk 2019. Data Utang Luar Negeri:% dari PDB Malaysia diperbarui tahunan, dengan rata-rata 64.1 % dari 2009 sampai 2020, dengan 12 observasi.

      Hapus
    2. Utang gak masalah mau 1700T bahkan 3000T jg gpp asalkan:

      1.sanggup membayar cicilan + bunganya.

      2.transparant alutsista apa aja yg di beli... Kontraknya terbuka bisa di akses publik.

      3.jangan mengatasnamakan rahasia negara.. Kalau beli alutsista terbuka gak masalah... Karena bisa di ketahui juga di SIPRI.

      Rahasia negara itu sifatnya yg tidak boleh di publish lebih kepada Strategi pertahanan... Di deploy kemana alutsista nya... Berapa jumlah alutsista & personil yg di deploy... Serta waktu saat di deploy.

      Hapus
  30. setuju dg pemikiran prabowo, agar belanja sekaligus dan saling terintegrasi karena dibeli saat bersamaan. dg beli borongan pasti dapat harga yg bagus, mungkin tot lebih banyak. dibanding beli tiap tahun tapi ngeteng dan berdiri sendiri. tidak terintegrasi.

    BalasHapus
  31. Gempurwaria panas dan iri..

    Yang mau utang Indonesia...urusan² Indo..eh dia ngotot. Indo masih dikasih hutang sama Lender...lah Malingsial..Lendier pon sudah tidak ada yg percaya..

    BalasHapus
  32. Sudah Ketahuan Belangnya dan kepojok ....Baru sekarang melakukan pembelaan diri yang tampaknya masih saja membodohi kita semua yang waras ..... 不不不不不不不

    BalasHapus
  33. Kekuatan Malaysia ‘dipintas’ Bangladesh, Afghanistan, Myanmar?

    Pesawat Luyshin LL-76 tentera udara China yang dipintas TUDM selepas menceroboh ruang udara negara baru-baru ini.
    Oleh AMREE AHMAD
    7 Jun 2021, 2:53 pm
    Share on facebook
    Share on twitter
    Share on whatsapp
    Share on email
    Share on telegram
    PUTRAJAYA: Tahap kekuatan pasukan bersenjata udara negara pada ketika ini sudah pun ‘dipintas’ oleh banyak negara miskin yang lain di seluruh Asia.

    Menurut laporan terbaharu yang diterbitkan portal Asian Community, Malaysia hanya berada di kedudukan ke-26 di benua berkenaan selain cuma posisi ke-60 di peringkat antarabangsa.

    Lebih ‘mencuri’ tumpuan ramai warganet apabila kekuatan pasukan negara ini adalah keenam di Asia Tenggara selepas Thailand, Indonesia, Myanmar, Vietnam, Singapura dan Filipina.

    Malahan, beberapa negara lain yang dianggap kurang maju dari segi status ekonomi, tetapi, megah, mampu memiliki keupayaan armada udaranya lebih baik berbanding Malaysia sendiri.

    Antaranya, Afghanistan yang masih lagi bergelut perang saudara dengan puak pemberontak Taliban, namun, negara itu berada di kedudukan ke-16 di peringkat Asia dan ke-37 di dunia.

    Tidak ketinggalan, Bangladesh yang dikritik antarabangsa kerana isu penempatan pelarian Rohingya, tetapi, pasukan bersenjata udaranya gah di posisi ke-23 di Asia dan ke-53 di dunia.

    Asian Community menyenaraikan China masih unggul di benua ini dan di peringkat sejagat, diikuti India, Korea Selatan, Jepun, Pakistan, Korea Utara, Arab Saudi, Taiwan dan Thailand.

    Sepuluh negara pula yang paling lemah pertahanan udaranya di Asia ialah Bhutan, disusuli Kyrgizstan, Mongolia, Nepal, Kemboja, Tajikistan, Laos, Lubnan, Turkmenistan dan Sri Lanka.

    Kedudukan Malaysia yang agak sederhana itu secara tidak langsung mendedahkan kenapa pesawat tentera China mampu menceroboh ruang udara negara yang dianggap agak rapuh.

    Situasi ini jauh berbeza apabila sejumlah jet China cuba ‘melintasi’ Kepulauan Natuna milik Indonesia di Laut China Selatan hampir digempur pesawat pejuang dari negara republik jiran itu.

    Portal ini merujuk data terbaharu dikeluarkan laman sesawang berprestij antarabangsa dalam perbandingan kekuatan ketenteraan, Global Firepower yang berpusat di Amerika Syarikat.

    Bagaimanapun, jika diambil kira kesemua pesawat yang dikendalikan tentera udara, laut dan darat, kedudukan Malaysia dalam indeks tersebut ialah ke-61 di dunia daripada 147 negara.

    Laman tersebut melaporkan Malaysia ketika ini hanya ada 147 pesawat termasuk 26 jet gempur, 42 helikopter, 40 kapal terbang latihan, 18 pesawat pengangkut dan 13 jet penyerang. -UTUSAN ONLINE

    BalasHapus
  34. di tahun ini pasti ada parti umno dan kerajaan malon ngutang secara diam2 tanpa sepengetahuan rakyat malon, sebab parti umno dan kerajaan malon tau betul mental dan tipikal rakyatnya yg pemalas dan cuman berharap subsidi pemerintah, cukup kasih subsidi ke rakyat malon parti umno dan kerajaan akan bebas melakukan praktek2 rasuah bahkan ngutang secara diam2 pon parti umno dan kerajaan tak akan di komplain rakyatnya yg goblok, gk heran utang malon saat ini seperti valentino rossi lg ngebut mengejar nominal utang indonesia, utang indonesia masih wajar sesuai dengan pendapatannya meski kelihatan lebih besar sedikit dr utang malon, lha pendapatan malon apakah sesuai dengan utangnya yg menumpuk itu???? parti umno dan kerajaan malon secara tidak langsung ingin menjual malon secara perlahan dan ini emang yg diinginkan china.

    BalasHapus
  35. PARAH guys LEMAH Wkwkwkwkw


    Malahan, beberapa negara lain yang dianggap kurang maju dari segi status ekonomi, tetapi, megah, mampu memiliki keupayaan armada udaranya lebih baik berbanding Malaysia sendiri.

    Antaranya, Afghanistan yang masih lagi bergelut perang saudara dengan puak pemberontak Taliban, namun, negara itu berada di kedudukan ke-16 di peringkat Asia dan ke-37 di dunia.

    Tidak ketinggalan, Bangladesh yang dikritik antarabangsa kerana isu penempatan pelarian Rohingya, tetapi, pasukan bersenjata udaranya gah di posisi ke-23 di Asia dan ke-53 di dunia.

    BalasHapus
  36. kate siape kita gak ada nyali,

    nich ada berita kapal kite dipasangin "senjata" ruski, BARUWWWWW!!!
    blom seminggu lho..JOM SHOPPING SOPING haha!五五五




    The Indonesian Navy (Tentara Nasional Indonesia – Angkatan Laut: TNI-AL) has acquired two A-220M 57 mm naval guns from Russia, and is now installing the first unit on a KCR-60M fast-attack craft.

    http://defense-studies.blogspot.com/2021/06/indonesia-acquires-220m-naval-guns-for.html

    BalasHapus
  37. Tahukah anda bahwa sesungguhnya Bapenas dan kemenkeu sudah setuju memberikan alokasi PLN sebesar USD20 milyar untuk pembelian alutsista tahun 2019 - 2024 (untuk MEF 3)..tetapi lucunya gak pernah digunakan atau dimanfaatkan oleh Prabowo..malah dia mencoba rencana baru yang gak nyambung dengan Renstra sesuai MEF yang masih berlaku...

    Jadi memang betul Prabowo punya agenda tersendiri yang walaupun disembunyikan ...sekarang terbuka selebar-lebarnya sehingga rakyat tahu dan paham adanya udang dibalik batu..

    Untuk yang waras...jangan lagi mau dibodohi dan di prank lagi oleh Prabowo dkk...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Xaxaxaxaaxaxaxaxaxa yg iri n panasss dgn belanja INDONESIA Rp.1700t xaxaxaxaxaxaxaxxaxa nih cong不不

      Hapus
  38. To be honest Sgd$1.5billion is not much to buy all the weapons

    BalasHapus
    Balasan
    1. Xaxaxaxaxaxaxaxaxa at least TNI can buy weapon that they want xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa

      Hapus
    2. Paling nggak bisa buat hancur negaramu kalau macam macam dengan Indonesia... Joram kita pada sok tahu, sok ngatur, sok nyinyir padahal takut juga ....wkwkwkwkwk... Wong kita ikutan KFX/IFX singapura sudah langsung beli F35 kok.... Kham itu takut namanya.... Wkwkwkwk

      Hapus
    3. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    4. Ifx can’t fight with
      F35…. Don’t get me wrong, fix is a modern aircraft.
      It’s like asking Nissan GT-R which is IFX vs Bugatti veyron F35.

      The whole know this… just you alone!!! Naive and cat accept reality.

      Hapus
    5. Johny7 Read this
      As adversaries advance and legacy aircraft age, the 5th Generation F-35 is critical to maintaining air dominance now and for decades to come. 5th Generation capability is defined by the combination of Very Low Observable stealth, advanced sensors, information fusion and network connectivity – all packaged within in a supersonic, long range, highly maneuverable fighter.
      With this advanced technology, the F-35 is a multi-role fighter capable of successfully executing any and all mission, including new missions not traditionally fulfilled by legacy fighters. Where 4th generation fighters are forced to adapt to this advancing battlespace, the F-35 shifts the power dynamic and is able to define the battlespace that our adversaries will need to adapt to.
      More than a fighter jet, the F-35’s ability to collect, analyze and share data, is a powerful force multiplier that enhances all airborne, surface and ground-based assets in the battlespace.

      The F-35 has the most advanced sensor suite of any fighter in history, including the Active Electronically Scanned Arrays (AESA) radar, Distributed Aperture System (DAS), Electro Optical Targeting System (EOTS) and Helmet Mounted Display System.

      After singapore buy F35.. Indonesian want to buy F35 because the are scared of Air power shifted to
      Singapore!!
      I think Indonesian are scared… Not us.

      Hapus
    6. Clean goverment will create stronger defense. That's fact.

      Hapus
    7. Boliev!! That’s true…. We are talking fact here and all the sudden this clueless johny7 who study until secondary start to think he smarter then everyone here…. Hahaha

      Hapus
    8. Singaporean_Canadian7 Juni 2021 21.00

      To be honest Sgd$1.5billion is not much to buy all the weapons

      --------------------------

      eittt ini dapat angka ntuw dari mana om??? haha!������

      setauku tulisan diatas butuh $ 125 milyar dolar utk SHOPPING SOPING ALPAHANKAM ajah...
      dan ituw 12x lipat anggaran singapo lho..haha!������


      Hapus
  39. https://m.merdeka.com/peristiwa/fadli-zon-ungkap-alasan-prabowo-mau-beli-alutsista-senilai-rp1760-t.html

    BalasHapus
  40. TUDM sudah LEMAH...lebih lemah dari pada Bangladesh dan Afghanistan...Buakakakakakak

    BalasHapus
  41. Sembang mendonia....tapi tudm sudah LEMAH...gemulai

    Tahap kekuatan tentera udara negara Malaysia ketika ini sudah pun ‘dipintas’ oleh banyak negara yang disifatkan jauh terkebelakang daripada segi kekuatan ekonomi berbanding kita di rantau Asia.

    Menurut laporan terbaharu yang diterbitkan portal Asian Community, Malaysia berada di kedudukan ke-26 di benua Asia daripada segi kekuatan tentera udaranya manakala di peringkat antarabangsa pula negara berada di tangga ke-60.

    Lebih ‘mencuri’ tumpuan ramai netizen adalah apabila kekuatan tentera udara Malaysia adalah di tangga keenam daripada 10 buah negara di Asia Tenggara selepas Thailand, Indonesia, Myanmar, Vietnam, Singapura dan Filipina. Ia adalah antara yang tercorot.

    Untuk berita penuh, sila klik LINK di bawah:

    https://defencesecurityasia.com/kekuatan-udara-bangladesh-myanmar-lebih-ampuh-berbanding-malaysia/

    BalasHapus
  42. UP UP, II PASTI DI BANTAH KERAS OLEH GENK GEMPUWARIA CS DI SINI....

    Kedudukan Malaysia yang agak sederhana itu secara tidak langsung mendedahkan kenapa pesawat tentera China mampu menceroboh ruang udara negara yang dianggap agak rapuh.

    Situasi ini jauh berbeza apabila sejumlah jet China cuba ‘melintasi’ Kepulauan Natuna milik Indonesia di Laut China Selatan hampir digempur pesawat pejuang dari negara republik jiran itu.

    Portal ini merujuk data terbaharu dikeluarkan laman sesawang berprestij antarabangsa dalam perbandingan kekuatan ketenteraan, Global Firepower yang berpusat di Amerika Syarikat.

    Bagaimanapun, jika diambil kira kesemua pesawat yang dikendalikan tentera udara, laut dan darat, kedudukan Malaysia dalam indeks tersebut ialah ke-61 di dunia daripada 147 negara.

    Laman tersebut melaporkan Malaysia ketika ini hanya ada 147 pesawat termasuk 26 jet gempur, 42 helikopter, 40 kapal terbang latihan, 18 pesawat pengangkut dan 13 jet penyerang. -UTUSAN ONLINE


    OKEY...? XIXIXIXIXI...

    BalasHapus
  43. Ada apa ini? Semua terasa tergesa-gesa dan menggebu-gebu pasca musibah Nanggala 402.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Krn ambil pelajaran pengalaman buruk yg telah berlalu serta abai dan lambat dalam realisasi MEF.

      Hapus
  44. PASTI DI BANTAH OLEH GENK GEMPURWARIA CS....

    Defence Security Asia
    1 jam ·

    Tahap kekuatan tentera udara negara Malaysia ketika ini sudah pun ‘dipintas’ oleh banyak negara yang disifatkan jauh terkebelakang daripada segi kekuatan ekonomi berbanding kita di rantau Asia.

    Menurut laporan terbaharu yang diterbitkan portal Asian Community, Malaysia berada di kedudukan ke-26 di benua Asia daripada segi kekuatan tentera udaranya manakala di peringkat antarabangsa pula negara berada di tangga ke-60.

    Lebih ‘mencuri’ tumpuan ramai netizen adalah apabila kekuatan tentera udara Malaysia adalah di tangga keenam daripada 10 buah negara di Asia Tenggara selepas Thailand, Indonesia, Myanmar, Vietnam, Singapura dan Filipina. Ia adalah antara yang tercorot.

    Malahan, beberapa negara lain yang dianggap kurang maju dari segi status ekonominya, berkemampuan memiliki tentera udara yang jauh lebih keupayaan berbanding Malaysia, menurut portal terbabit.

    Antaranya, Afghanistan yang masih lagi bergelut dengan konflik berpanjangan dengan Taliban, yang berada di kedudukan ke-16 di peringkat Asia dan ke-37 di dunia.

    Manakala bagi Bangladesh, yang dikritik antarabangsa kerana isu penempatan pelarian Rohingya selain faktor kemiskinan penduduknya, kekuatan tentera udaranya gah di posisi ke-23 di Asia dan ke-53 di dunia yang merupakan lebih baik daripada Malaysia.

    Asian Community menyenaraikan China masih unggul di benua ini dan di peringkat sejagat, diikuti India, Korea Selatan, Jepun, Pakistan, Korea Utara, Arab Saudi, Taiwan dan Thailand

    Sepuluh negara pula yang paling lemah pertahanan udaranya di Asia ialah Bhutan, disusuli Kyrgizstan, Mongolia, Nepal, Kemboja, Tajikistan, Laos, Lubnan, Turkmenistan dan Sri Lanka.

    Kedudukan Malaysia yang agak sederhana itu secara tidak langsung mendedahkan kenapa pesawat tentera China mampu menceroboh ruang udara negara yang dianggap agak rapuh.

    Situasi ini jauh berbeza apabila sejumlah jet China cuba ‘melintasi’ Kepulauan Natuna milik Indonesia di Laut China Selatan hampir digempur pesawat pejuang dari negara republik jiran itu.

    Portal ini merujuk data terbaharu dikeluarkan laman sesawang berprestij antarabangsa dalam perbandingan kekuatan ketenteraan, Global Firepower yang berpusat di Amerika Syarikat.

    Bagaimanapun, jika diambil kira kesemua pesawat yang dikendalikan tentera udara, laut dan darat, kedudukan Malaysia dalam indeks tersebut ialah ke-61 di dunia daripada 147 negara.

    Laman tersebut melaporkan Malaysia ketika ini hanya ada 147 pesawat termasuk 26 jet gempur, 42 helikopter, 40 kapal terbang latihan, 18 pesawat pengangkut dan 13 jet penyerang.

    -DEFENCE SECURITY ASIA/UTUSAN ONLINE

    Untuk berita penuh, sila klik LINK di bawah:

    https://defencesecurityasia.com/kekuatan-udara-bangladesh-…/


    Mn Sirappandan Kekuatan ekonomi negara kita dah tak berapa kuat lagi...dirantau asia ni kita bukan yg kuat lagi dr segi ekonomi mcm dulu... Xda duit Mcm mana nk beli kekuatan tentera...

    Mohd Ali Pastu buat movie airforce laa bagi.....haha malu doe

    Hisam Adenan Mix nasib baik Timor Leste dan Bangladesh x tapau Harimau Malaya ��

    Buka Mata Segala2 nya da mengundur ke belakang msia ni ��‍

    Ahmad Daud Negara lain ok lagi tapi malu beb kalah dgn filipina. Rakyat makan sampah pon tibai beli byk senjata����

    Afandi Najib Kena rogol je negara kite ni..

    塈堶堹 堥琠堭 堭堹堶 Politaik Sampah + Mentaliti Majoriti Rakyat Yang Masih Berfikiran Lapuk,

    Shahrum Hassan Sedih kn.. tp tu lah politik Malaysia.. membuatkan yg kita semakin buta.

    Khori Ahmad sgt menyedihkan

    A'dien Aman Malaysia makin miskin...

    堶堹 媢堻塈 堻塈 Menyedihkan

    Ray Han Malaysia beli aset canggih2 in shaa Allah pati pelarian x berani masuk.. Budget utk sjkc sjkt potong.. Biar konglomerat cina n india biaya sek swasta tu

    BalasHapus
    Balasan

    1. Amir Shah Nego balik la F18 negara Arab tu. Apa liat sangat kerajaan nak bagi duit. Hilang laut yg hasil buminya berbilion xnak pikir, spend sikit duit untuk TUDM bekira pulak.

      Aku Adam Amir Shah masalah nya kerajaan skrg pun takde duit.. ���� nak bagi kuar I sinar 2.0 pun je uh dok pikir 3,4 kali..

      Helang Selatan Selatan Sebenarnya KETEGASAN itu amat penting. Bila kita TEGAS org akan respect kita. Lihat indonesia, bila bot nelayan china ceroboh perairan nya dia halau dan musnahkan bot tersebut. Bila china ganggu pulau natuna miliknya dia bina base camp tentera disitu. Sudahlah x TEGAS lagi melutut panggil " big brother". Bab ketegasan ini tidak melibatkan hubungan ekonomi atau apa pun. Indonesia pun ada hubungan dagang dengan china. KETEGASAN melibatkan KEBERANIAN dan
      dasar serta prinsip.

      Pozee Arif "Kita jgn ikut negara org, negara kita amalkan diplomasi.."
      "X perlu membazir, Kita nak perang dgn siapa"
      Kata YB MP, menghasut Menteri Pasola..

      Bakar Ali malaysia utamakan kebajikan..sbbtu hospital free,sekolah free,subsidi makanan,bantuan sara hidup,etc..kalau bajet negara masuk semua ke dlm ketenteraan kita pun tak kurang hebatnya

      Afiq Omey Bakar Ali bkn stakat little bird je ,bole tmbah apache lgi tu

      Bakar Ali Afiq Omey fuh bayangkan tambah lagi little bird mantap

      Bakar Ali bajet malaysia 2020 300billion +++..agak2 berapa jet dapat beli?

      Zahirol Hadi Tunggu masa jaa orng naik pijak kpala mlysia.org dah tau pon lemahnya mlysia..sembng jaa lebih..orng2 politik kaya raya aset2 kt luaq negara pon sdah ada..kalau org serng merka laah yng lari dulu..rkyt byaq gaji menteri blas k puloh k..sebab tu lawan dok berebot nk berkuasa hrta2 negara pakat2 bedak dh jdi hrta merekaa..aleeeyyy utoooh politaaaiiiiikkkkkkkkkkkk

      Khlysz Syxhme Negara lain sebok kembangkan aset buatan sendiri , beli aset yg canggih. Tpi di Malaysia , politaik sebok kembangkan perot sediri

      Ahmad Faizuri Ahmad Dri bola sepak smpi la petahanan atm. Smuanye sgt menyakitkn hati #sgt mengecewakan��

      Lukmanovich ElHakimovich Rosak negara dek penangan politikus keparat

      Noraidil Mohd Zahari Mmg mlysia ni Politaik xsdh2..kejap2 ngundi pru prn sana sni tu yg mkn duit byk..mkn rasuah xpyh ckplh..kapal perang pn halimunan..haiihh tgk statistik tu rsa tercabar weeiii..btol2 jilake

      Waleed Mell Arief Bagi budget buat LCS.. 6billion dah habis sebijik pun tak siap.. Beli heli light combat pun tak Sampai.. Buat kapal patrol ship Apmm... Sebijik pun tak siap... Bagi lagi local shipbuilders buat.. Hampeih duit habis . Kapal pun tak siap.... Mcm mana laa.. Agak nya kita punya defence strategy ni.. Lembam kot.... Byk Sgt R......

      Mie KeCheq Setelah hampir 15 tahun tidak melaku penambahan pesawat pejuang, hari ini telah menyaksikan apa yang kita tak mahu saksikan. Kekurangan pesawat pejuang, ketiadaan sistem pertahanaan udara jarah menengah dan jauh, ketiadaan pesawat aew&c dan ketiadaan pesawat dron penyerang. Masa 2006 macam itu dikompang Airforce Next Generation, hari ini ia seperti Airforce Old Generation pula bila laporan mengatakan Air Force kita berada di belakang Myanmar, Bangladesh, Filipina dan jatuh ke nombor 6 di asia tenggara. Apa lagi yang politikus mahu? Puas hati semua para politikus. Bila nak beli hari ini, pasti sukar kerana ekomomi meleset lebih teruk, Covid terus menekan ekonomi dan dana yang digunakan semuanya yang dipinjam dari cucu-cicit kita.

      Aiman Adnan Apa dh jadi pada tanah airku Yg ku banggakan ��
      Tk sedar ke lagi psl pencerobohan lahad datu hingga Yg terkini China plak ..
      Bila lah nk tambah aset baharu ...

      Adli Najmi Patut Kita dah Ada SU 57 48 buah gripen 36 buah kapal LCS 6 buah destroyer 3.. peluru berpandu jarak jauh, darat ke udara, darat ke darat.. Dan selepas 3 tahun buat tambahan baru betul. moga tabah.. sbb itu Kita kena kurangkan kebergantungan kerja warga asing..

      Hapus
    2. Asrizal Rusli aka gempurwaria ga pernak kasih komentar di forum DSA ya ? kahkahkah...

      Hapus
  45. NE ACTION NEGERI KEMBARAN INDONESIA KATA GEMPURWARIA


    Asean Security Observer

    2 Juni pukul 09.13 ·

    Dilaporkan pilihan Filipina ialah Gripen utk program MRF mereka.

    F16 akhirnya out ?


    Rahmat Yala Ni kelentong je Philipines tak de duit rumours nak beli FA50 tak jadi tiba2 blog ni cakap nak beli gripen, heli pun baru 2 je dapat ��

    Aizul Azhar Tu la..duit diorang dh habis beli super tucano baru² ni..kalau dorang mampu mana maunya pakai kapal turbo prop tu..dh awal² lg Dorang beli gripen��

    Muhammad Afif Malaysia jauh kehadapan dari mereka so letak hawk dekat labuan pun rasa dh cukup.. Tiba2 diorng beli T50 12 biji dari s.korea.. Terasa sket ancaman tapi hornet dgn flanker ada.. So boleh tahan lagi.. Tpi kalau philippines amik gripen.. Goncang la Malaysia.. Dah la diorng nak tuntut sabah..

    Shawaludin Ratimin Malas nk cakap dh.. dengan peningkatan mendadak Fire Power jiran ne..patutnya Malaysia bertindak seperti sebelum2 ini iaitu cepat2 bertindak untuk buat balancing power. Kita tidak lama lagi kehilangan Barganing Power. Pada pendapat peribadi sy ancaman dari Filipina adalah tahap kuning. Mereka belum apa2 dh berani nk tuntut Sabah secara rasmi(jelas mengancam kedaulatan negara) apa lg kalau kekuatan ketenteraan mereka memadai atau lebih kuat untuk buat bertahan/menyerang lg mereka aggresif lh lepas ne itu pn tengok pada presiden mereka

    Fahmi Latest Shafif Jaafar sbb Malaysia jarang update isu mslh negara dari anasir luar, smngt patriotik auto xnmpk semua... Berbeza dgn Indo, apa masalah diowng update... Beli aset pown ramai org setuju untuk pertahanan negara

    Surey Heman Filipina tgk US mcm tak serius membantu mengusir China.. baik jaga diri sendiri melalui asset2 MRA baru bukan buatan US.. lihat bagaimana Filipina juga membeli helicopter tempur Atak dari Turkey yg jauh lebih murah tetapi efektif..

    GeLanggang Panglima Hitam Malaysia ,jiran2 Semua naik taraf kan sistem pertahanan,kita masa ckp tak palah,pasal MENTERI pertahanan BKN seorg tentera,pasal tu buat leka je... patut lah negara luar biadap senang ceroboh kita,tgk negara laknatullah Israel,dia peduli apa, serang je atau ceroboh ruang dia,dibantah dan diserangnya BLK ,walau BKN tanah air dia,kita masih canggok terkebil2... kerajaan tak teg

    Arham Taha Jasni Hassan Jasni
    Sekiranya ada fulus..

    Kri Krimy Malaysia kena beli eurofighter typhoon, baru negara jiran dan china respect sikit rasanya. Tp mampukah kita beli jet tersebut? Mesti byk yang bangkang sbb harga mahal la, maintenance mahal, british tk nk jual la dn mcm mcm lg...��

    AbgismailAbgsalleh Abgsalleh Selagi kita lemah orang akan membuli kita. Kalau kita kuat siapa siapa berfikir dua kali untuk menghancur kita. Kita nak harap siapa FPDA , PBB minta maaf lah palistine pun tak dapat diatur. Kuasa besar mana British?. Kalau pun mereka nak tolong mesti ada habuan nya. Yang elok sepatutnya kita ikut cara Singapore, Indonesia, Philippine buat persiapan dahulu lagi jangan mengharapkan orang lain bantu kita. Kalau bantu pun ada undang disebalik Maggi mee.fikir fikir lah kerajaan sekarang

    Jabon Hitam Ikan Kaloi kalau buat sendiri nanti komisen tak dapat la

    Nur Dafinah Ikan Kaloi org kita pandai dan kreatif tapi tiada satu pun agensi kerajaan yg mengumpul dan mencari org pandai ni utk buat produk... mungkin org org lama tak fikir sampai tahap camtu kot..

    Jabon Hitam Ikan Kaloi dah jadi adat dan budaya politik kita mesti ada komisen kalau tak projek tak jalan

    Jazzy Jeff Malaysia???
    Kita dengor dan tengok jer lah��
    Kita semakin jauh kebelakang.
    MIG29 dah out of service.
    F/A18 semakin dimamah usia.
    SU30 juga dimamah usia.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Khoirul Rizwan Jazzy Jeff lebih 10 tahun dah malaysia still buat kajian beli MRCA baru.. last2 tukar plan nk beli LCA dulu tu pon x pasti kerajaan nk umum bajet bile.. mmg betul skrg negara tgh lawan covid.. tapi kene igt musuh yg lagi bahaya sedang mennunggu waktu sesuai untuk menyerang.. takkan nak biar sekali lagi ruang udara kita di ceroboh

      Jazzy Jeff Khoirul Rizwan betul tu...kajian dan kajian. LCA tu pun entah lah...silap silap sembang kari jer.

      Azhar Yyz Kiranya mmg Pinoy banyak duitnya dn Klau pinjaman negara itu di percayai..ya ke min

      Muhammad Shafiq Azhar Yyz duit tak byk tapi beli sikit2

      Rem Ki Faizal Anuar Ahmad tak apa beli second hand jangan ghaib sudah

      Muhammad Shafiq Org lain x kisah janji beli ja. Ni kita mcm2 2 enjin la x nak satu enjin la. Last2 y keja kapal terbang cina tu 1 enjin jgk. Dah tau duit x da bli la skit2. Pelan2 tambah. Ni tak kalau nak bli byk terus. Kalau x da duit x bli langsung. Filipin skit2 bli maki byk dah

      Abdul Jalil Haji Ahmad Muhammad Shafiq hdk komisen, Malaysia selalu beli lbh mahal dari negera lain.

      Syafwan Hafifi Maybe kita ada pengkhianat yg bagi lambat utk majukan eset2 tentera utk jaga kedaulatan negara, dari dulu asyik delay kaji samothing wrong.. Ini hanya pendapat saya

      Chun Ping Khoo Mungkin sikit tu xbanyak boleh masuk pocket��. Sedih nampak negara jiran terus tambah asset baru setiap tahun.

      Tarmuji Ismail Muhammad Shafiq Malaysia ni banyak sangat ragamnya, nk beli aset untuk pertahanan kajian lame sangat, belum lagi duit tepi, komisen akhirnya banyak aset jadi usang dn mereput tanpa perolehan aset trbaru yg terbaru serta canggih. Malaysia boleh

      Cristian Ramirez Bayardo malaysia banyak songel, belinya tidak

      Muhammad Shafiq Aqil Fitri sbb pikir mcm tu la yg sampai sekarg x bli2 apa lg. Nak pikir mcm2 rmk ke berapa pun x tau la. Nak jimat kos. Ya beli 10 biji jd murah Dr bli sebiji. Tapi nak tunggu duit yg sepuluh biji tu entah bila.

      Nazmi Razali Mungkin kerajaan sedang tunggu Proton/ Perodua siapkan paperwork untuk buat fighter jet sendiri.

      Aizul Azhar Diorang pilih je belum tentu beli tu..airforce Filipina antara yang paling teruk dalam Asia tenggara, attack aircraft dorang masih bnyk yg pakai turbo prop, bayangkan la ov-10 bronco pn dorang pakai lg..duit dorang dh habis buat beli super tucano baru² ni..

      Aizul Azhar Arib Dahalan memang x mampu bos..sedangkan kita ada miG-29N yg tercanggih kt Asia tenggara pn kita grounded kn dek kerana kos maintenance yg x masuk akal..sama juga Indonesia pn ada jgk pesawat Sukhoi su30,versi standard pekak pn x pernah nmpk diorang terbangkan, LIMA tempoh hr pn diorang x de hntr.. walaupun negara kita selalu kena perlekeh 4 biji su30mkm je boleh terbang, sekurng² nya dalam kondisi siap siaga ready to take off..

      Arib Dahalan Aizul Azhar sy sokong...sembang kari jer pinoy nie..kok bole beli pn mampu ke untk maintenance jet2 tu kan

      Zul Alif kita ada meriam buluh dan meriam tanah,, sekali berdentum bergegar donia,,,

      Cucu Haji Kecik Kita Malaysia bukan tak pernah perang dan kalah...dah berapa kali kena jajah..ok jer....jangan bazir kan duit

      Citarasa Utara Apa nak heran kan....
      Kekuatan malaysia dengan berbincang....malaysia merdeka pun dengan cara berbincang...bukan berperang...
      Jadi tak hairan lah...yang jadi menteri2...pun tak ambik kisah tentang pertahanan negara....sebok nak gaji besar....gila kuasa...dan sebok berpolitik je...

      KhairulAnuar Abdullah Nuar Citarasa Utara haaa Malaysia merdeka dgn sebatang pen

      Afdi Affen malaysia hakhahaha... duit nya hilang

      Ismail Syed Msia apa citer, xkn nk gune su-30mkm n f/a-18 yg dah usang tu???

      Ron Guiza admin minta usha2 sikit ape plan TUDM.... takkan hornet ngan su30 mkm sampai kiamat

      Seo Hyejook Ron Guiza x patut mindeff mendedahkan segala maklumat aset

      Hapus
    2. Baling Mari La Mohd Amirul Aizzat bukan soal ade mrca atau x bang.soal nye malaysia ni kna ada aset yg boleh jaga malaysia dari kena serang senang2.kekurangan aset 1.tecnologi kurang jugak.
      Tgk pilihpines dri us smpai ke turki dia beli aset untuk jaga negara.
      Kemampuan atm kita kagum tp apa guna x cukup aset.
      Tgk china dia hntar 16kot kne 16tu penuh bom naya pak karim sabah tu.
      Xkn la kita smpai kiamat nk harap sekutu je.

      Syaiful Epul Harap malaysia percepat pembelian aset tentera..jgn hanya nk kaji2 bertahun.last xde pun..kite bli aset dgn turkey pn ok ban2 ekonomi negara islam.

      Naim Omar Mohd Syaiful Epul nanti engine hilang pla

      Da Ng Makin jauh Gripen dgn M'sia.msia xkan beli barang sama yg dibeli jiran

      Zainal Zuarnis SALUTE dengan petinggi negara tetangga ini bekrja diam diam untuk militer tapi pasti.

      Mohd Amran Nayan Masaalah dalaman pun banyak,macam mana nak Tambah aset tentera, mmmmm

      Sufi Safp malaysia hanya mampu memandang,kata menteri kita guna kekuatan berbincang sampai mampussss.

      Azhar Yyz Aq paling respect kt negara Pinoy dlm perolehan aset2 untuk jga dirinya. Banyak benda yg dia org xgembar gembur kn trus deal dan ujud. Contohnya Friegate dri Korea Selatan dn yg lain2..MCM itu yg kita nak Admin.

      堹 Azhar Yyz nah betul bro
      Gk kyk indo��

      塈塈 堻塈塈 堥堥 Jeles jugak tengok negara² jiran bercita² besau. Kita? Tak abis² kaji. Hahaha

      Oat Oat Mcm mana dgn kita.ada ke nk tambah aset baru.makin jauh ketinggalan dh kita.

      Richard Samillano because of the maids sent by the philippines to different countries, the philippines can now buy modern weapons and equipment to strengthen the country's armed forces. so we are not ashamed that we are exporters of babysitters all over the world, because it is also a billion dollars who enters our country from the remittances of our heroic maids..if we only expect Gdp, the Philippine economy will definitely not be able to survive especially now that there is a covid 19 pandemic.Indonesia is also an exporter of maids all over the world, so you can buy they are also the modern weapons of their armed forces.
      kerana pembantu rumah yang dihantar oleh Filipina ke negara-negara yang berbeza, Filipina kini dapat membeli senjata dan peralatan moden untuk memperkuatkan angkatan bersenjata negara itu.Jadi, kami tidak malu bahawa kami adalah pengeksport pengasuh bayi di seluruh dunia, kerana juga merupakan satu miliar dolar yang memasuki negara kita dari kiriman wang pembantu rumah pahlawan kita..jika kita hanya mengharapkan Gdp, ekonomi Filipina pasti tidak akan dapat bertahan terutama ketika terdapat wabak 19 yang covid. Indonesia juga merupakan pengeksport pembantu rumah di seluruh negara dunia, jadi anda boleh membeli mereka juga merupakan senjata moden dari angkatan tentera mereka.

      Hapus
  46. Hey motherfucker Johnny 7 what is your HP numbers???

    BalasHapus
  47. Johnny 7 I’m calling you out…. If you really a men pass me your number and we can meet up in bogor or Jakarta.

    BalasHapus
  48. Masuk akal apa yg diwacanakan/diusulkan Kemenhan.
    Selama ini pembelian alutsista terkesan mbulet (krn masalah pendanaan).

    Tinggal diperketat mekanisme pengawasan thd penggunaan anggaran tsb.

    Setuju tuk segera direalisasikan!

    - Kroni
    - Pemburu rente/komisi
    - Tukang Mark Up

    Silakan ke laut!

    BalasHapus
  49. Talk talk talk. Decades from now still talking

    BalasHapus
    Balasan
    1. kite anggota TIM ELIT SHOPPING SOPING blanja terus tiada henti...nak ikut? sori takde tempat buat tim SULIT haha!

      Hapus
  50. Kapal Coast Guard China Terobos Wilayah Perairan Malaysia di LCS

    Selasa, 08-06-2021
    TSM-Satu kapal coast guard China (CCG) dilaporkan menerobos wilayah perairan Malaysia di Laut China Selatan pada pekan lalu, beberapa hari setelah 16 jet militer Beijing melanggar batas udara Negeri Jiran.

    Kepala Kapten Badan Aparat Maritim Malaysia (MMEA), Fauzi Othman, menyatakan bahwa pihaknya mendapatkan laporan mengenai penerobosan ini pada 4 Juni lalu.

    "Ya, saya mengonfirmasi bahwa kami menerima laporan CCG menerobos perairan kami pada 4 Juni. Aset kami, termasuk Angkatan Laut Malaysia terus memantau keadaan," ujar Othman kepada Malay Mail, Selasa (8/6).

    Insiden ini terjadi hanya berselang beberapa hari setelah 16 jet China menerobos wilayah udara Malaysia di Kalimantan Utara pada 1 Juni. Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) langsung mengintersepsi belasan jet China tersebut.

    Berdasarkan keterangan TUDM, jet tempur China itu melancarkan "formasi taktis" dan terbang di dalam radius 60 mil laut di perairan mereka di Laut China Selatan.

    Sebagaimana dilansir AFP, pemerintah China menyatakan bahwa pesawat tersebut hanya melakukan latihan rutin dan tak melanggar batas wilayah.

    Selama ini, China memang terlibat sengketa wilayah di Laut China Selatan dengan sejumlah negara, termasuk Malaysia.

    Dalam beberapa tahun belakangan, nelayan Malaysia pun kerap melaporkan kehadiran kapal China di Beting Patinggi Ali, salah satu kompleks yang kurang diperhatikan di LCS.

    Sementara itu, China memang sedang terus memperkuat kehadiran mereka di Laut China Selatan. Selain Malaysia, Filipina juga terlibat perseteruan dengan China di LCS dalam beberapa bulan belakangan.

    Posting : Vita N
    Sumber : cnnindonesia.com

    BalasHapus
    Balasan
    1. cilaka 12...santai2 HILAANGGG jugakkk haha!
      makanya ini akibbat sebut KAKAK TERTUA haha!

      Hapus
  51. HALO
    saya ADAWIYAH YAHYA dari malaysia saya tinggal di kota temerloh pahang. Saya tidak pernah tahu itu benar-benar mungkin untuk mendapatkan pinjaman dari pinjaman online atau pemberi pinjaman. Saya sekarat dalam hutang dengan banyak tagihan untuk membayar ketiga anak saya dan nilai kredit saya juga sangat rendah. Jadi, saya baru saja online untuk mengetahui lebih banyak tentang cara mendekati bank atau mengambil pinjaman hari bayaran dengan nilai kredit rendah. Kemudian saya menemukan banyak tulisan dan artikel di berbagai situs tentang bagaimana KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY membantu orang, perusahaan, dan organisasi dengan tingkat bunga pinjaman @ 2%. Dengan pengetahuan yang saya dapatkan secara online, saya menghubungi PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND melalui email: (karinarolandloancompany@gmail.com), saya menjelaskan diri saya. Saya mengajukan pinjaman sebesar $60.000 tetapi dia menyetujui $50.000 dan itu adalah $50.000 yang saya terima di rekening bank saya. Proses transaksi sangat mudah dan cepat. dan juga mengkonfirmasi Identitas saya dan untuk memastikan keamanan dana. Saya merekomendasikan perusahaan ini kepada semua orang. Jangan mati dalam hutang sebelum Anda mencari bantuan. Tulis email ke KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY  sekarang Email (karinarolandloancompany@gmail.com atau whatsapp +1(585) 708-3478, untuk informasi lebih lanjut Anda juga dapat menghubungi saya melalui email adawiyahyahya63@gmail.com

    BalasHapus
  52. TESTIFIER : Ibu Ria Maulidina
    NEGARA: Indonesia
    KOTA : Semarang
    NO WHATSAPP SAYA: +62 821-3272-6590
    HIBAH PINJAMAN: Rp500.000.000
    BANK BCA
    No REKENING: 1750825253                                                                      EMAIL: maulidinaria@gmail.com

    PERUSAHAAN PINJAMAN: PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ELENA ROLAND
    EMAIL: karinarolandloancompany@gmail.com
    WHATSAPP NO: +15857083478
    NAMA FACEBOOK: karina elena roland

    Nama saya MRS RIA MAULIDINA, saya berada dalam kekacauan keuangan, saya tidak punya pilihan selain mencari agen pinjaman online terkemuka yang menyewakan pinjaman kepada yang membutuhkan tetapi yang saya dapatkan hanyalah sekelompok scammers karena saya percaya pemberi pinjaman kedua yang saya komunikasikan dengan karena keputusasaan saya untuk mendapatkan uang ASAP dan itu membuat saya mengirim kepadanya satu-satunya uang yang saya miliki di bumi dan di surga, mereka terus meminta lebih banyak dan ini membuat saya marah karena saya harus menutup email itu karena saya menyadari sial dan saya tidak repot-repot online untuk mendapatkan bantuan lagi, karena saya tidak percaya lagi. saya menjadi sangat tercerahkan karena kurangnya makanan yang baik dan 2 anak saya yang berusia 5 dan 8 tahun juga tidak tampan selama periode penguncian COVID19 ini tidak ada perawatan yang layak sebagai akibat dari keuangan, minggu lalu saya melihat seorang teman keluarga lama suami saya dan saya memberi tahu dia semua yang telah saya lalui dan dia mengatakan satu-satunya cara dia dapat membantu adalah mengarahkan saya ke agen pinjaman yang baik yang juga membantunya dan dia menjelaskan juga tentang bagaimana dia secara finansial turun dan bagaimana dia didorong oleh pinjaman ini agen KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY (karinarolandloancompany@gmail.com) yang memberinya pinjaman dengan tarif terjangkau sebesar 2% dan dia selanjutnya meyakinkan saya bahwa mereka sah dan bukan scammers dan dia juga memberi tahu saya apa yang perlu dilakukan { PERUSAHAAN ADMINISTRATIF PROCEDURE} dan dia juga memberi saya alamat email yang bereputasi ini dan saya menghubungi mereka seperti yang diinstruksikan dan dengan rahmat TUHAN YANG MAHA ESA saya juga diberikan dana pinjaman saya sebesar Rp 500.000.000 dalam waktu 2 jam setelah aplikasi saya telah mencapai puncak tanpa stres atau masalah lem dan inilah mengapa saya datang ke sini untuk memberikan kesaksian saya dan memberi tahu orang-orang bahwa masih ada agen pinjaman online yang nyata dan bereputasi baik. hubungi mereka melalui (karinarolandloancompany@gmail.com) atau melalui +15857083478

    BalasHapus
  53. TESTIMONI : Lestari Abyasa
    BCA: 7683724750
    dari Balikpapan di Indonesia.
    Saya adalah saksi nyata dari perusahaan pinjaman Bu Rika.

    PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON
    Situs web: https://rikaandersonloancompany.com
    Email: support@rikaandersonloancompany.com

    Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    www.wasap.my/+19295260086/RikaAndersonloancompany
    Whatsapp: +1(929)526-0086

    Nama saya Ibu Lestari Abyasa dari Balikpapan di Indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengedukasi semua orang yang sedang mencari pinjaman agar berhati-hati karena ada kreditur palsu. Beberapa bulan yang lalu, saya mengalami kerugian finansial, dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dari Manusia di Singapura dan saya ditipu.

    Saya hampir putus asa sampai saya menemukan seseorang Ayu Amangku email ayuamangku@gmail.com yang membagikan kesaksian pemberi pinjaman online bernama Ms. Rika Anderson, dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY yang meminjamkan 100 juta pinjaman tanpa jaminan dan suku bunga terjangkau beberapa hari yang lalu. Saya juga melihat posting di blog Margaretha Asmaran email margarethaasmaran@gmail.com.

    Saya juga menanyakan kepada Merpati Darma melalui email merpatidarma@gmail.com dan saya yakin dan setelah pinjaman saya ditransfer ke rekening bank BCA saya, saya terkejut melihat saldo rekening saya dan ternyata jumlah yang saya ajukan ditransfer langsung ke bank saya akun oleh ibu Rika Anderson tanpa penundaan. Dan saya berjanji akan membagikan kabar baik agar orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Dan Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: lestariabyasan@gmail.com Tolong saya ingin Anda menggunakan informasi ini dan bebas dari kesulitan keuangan Anda.

    BalasHapus
  54. Kabar baik!
    Nama saya Mitu Maria, saya dari kota Bandung. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya sangat membutuhkan pinjaman, karena situasi keuangan saya tidak sehebat itu dan saya putus asa, saya jatuh ke tangan kreditor palsu, dari Arab Saudi dan Singapura. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ibu. Helen, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp350 juta dalam waktu kurang dari 48 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah hidup saya dan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Ny. Helen Wilson mentransfer pinjaman saya, saya menerima pemberitahuan dari Bank dan ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya, saya menemukan bahwa jumlah yang saya ajukan telah dikreditkan ke rekening bank saya.

    Jadi untuk pekerjaan baik yang telah dilakukan Ny. Helen dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang Ny. Helen, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, silakan hubungi Mrs.Helen Wilson melalui email: (helenwilson719@gmail.com) atau melalui Whatsapp +1-585-326-2165

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (mitumaria47@gmail.com) dan Miss Kartin Kiba yang memperkenalkan saya dan memberi tahu saya tentang Ny. Helen, dia juga menerima pinjaman dari Ny. Helen Wilson. Anda juga dapat menghubunginya melalui email: (kartinkiba72@gmail.com) Sekarang, saya adalah pemilik bangga wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati Bunda Helen untuk pekerjaannya yang baik dalam hidup saya dan saya keluarga.

    BalasHapus