06 Juni 2021

Training Manoeuvres with Brunei Navy a Success

06 Juni 2021

HMAS Parramatta sails in company with Royal Brunei Navy ship KDB Darulehsan while conducting maritime manoeuvres (photo : Aus DoD)

HMAS Parramatta joined Royal Brunei Navy ships Darulehsan and Syafaat for shared training during a recent visit to Brunei.

The three ships conducted a range of contactless training activities, including communication exercises, replenishment-at-sea approaches and maritime manoeuvres.

Commanding Officer Parramatta Commander Anita Nemarich said the chance to train with Brunei was a great success for both navies.

“The in-company training built upon the strong relationship between the Royal Australian Navy and Royal Brunei Navy,” Commander Nemarich said.

“It was wonderful to spend the day working alongside such professional units, and it provided excellent training opportunities for our crews.

“Australia and Brunei share a strong bilateral defence relationship and are like-minded regional partners. Events like this continue to build on those great connections.”

Parramatta officer-of-the-watch phase two trainee Sub-Lieutenant Jacqui Dendle said it was a valuable experience to work alongside the Royal Brunei Navy.

“Being able to put my training into action while conducting officer-of-the-watch manoeuvres was a great opportunity for me,” Sub-Lieutenant Dendle said.

“Working with the Royal Brunei Navy was a great experience and a highlight from my time on board Parramatta during this regional presence deployment.”

The officer of the watch is responsible for the navigation and running of the ship, taking charge while the commander is away from the bridge.

Parramatta is conducting a regional presence deployment with HMAS Ballarat. The two Anzac-class frigates are conducting a number of navy-to-navy engagements with partner nations across the region. 

112 komentar:

  1. Apa kabar pengadaan iver 2 unit, uangnya kok belom dibayar?

    BalasHapus
    Balasan
    1. apa kabar pengadaan onta

      Hapus
    2. Kog onta, ga nyambung bgt loe

      Hapus
    3. kumaha aink we, teu nyambung ge urusan aink jink!!!

      naha sia nu sewot

      Hapus
    4. Pengadaan onta wkwkwk wkwkwk wkwkwk wkwkwk wkwkwk wkwkwk wkwkwk

      Hapus
    5. Bayar pajak dulu salmon, di arab ga ada pajak ya??

      Hapus
  2. Kumpulan beruk malaya tuh tengok Brunei pon juga latihan, bukan cuma malonyet aja yg latihan

    BalasHapus
  3. Apa kabar kapal LCS Maharaja LelaH..yg CACAT PRODUKSI itu...di kasih roda saja..qiqiqiqi

    BalasHapus
  4. Nape indon hari hari kesian

    BalasHapus
  5. Mahfud MD " Kalau saya presiden novel bawesdan akan saya jadikan Jaksa Agung" Kah kah kah menkopolhukam. Sindir hukum dan KPK indon ke

    BalasHapus
  6. Laba BUMN indon turun teruk 77%

    BalasHapus
  7. Minggu depan gomen indon nak dapat hutang 45 triliun tahniah

    BalasHapus
  8. Waskita karya nak jual 6 ruas jalan tol.. Wow jual semua

    BalasHapus
  9. Waskita karya tanda tangan kerjasama dengan perusahaan cinA... Tahniah 不

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon sudah dikuasai China Komunis..sebanyak lebih dari 7 Juta suku bangsa China di Malingsial (30%)...jual Bipang pasti laku disana...

      Hapus
  10. Kader PDIP claim banyak yg ingin jabatan presiden 3 periode

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hanya di Malingsial..anggota parlemen tidak boleh bersidang...suara minority yang berkuasa...wakakakakak..Negara lawak

      Hapus
  11. ForestCity Johor...isinya hanya orang China....suku melayu hanya jadi babu.

    Melaka Gateway...elderbro rugi usd.150 juta....mangkrak

    BalasHapus
  12. Malingsial adalah negara ke 2 di ASEAN yg populasi suku bangsa China terbesar setelah Thailand....qiqiqiqi..Bipang..bipang

    BalasHapus
  13. Sekali lagi sebelah tak diajak latihan guys.... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Trus kalo latihan smaa megara lain wow gt

      Hapus
  14. Kasihan guys... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
  15. JAKARTA, KOMPAS.com - TNI Angkatan Laut (AL) menggelar latihan bersama dengan kapal perang Perancis yang tengah melintasi Selat Sunda, Senin (8/2/2021). Passing exercise (passex) yang digelar tersebut merupakan bentuk pengawasan dan pengamanan terhadap kapal-kapal negara sahabat yang melintas di perairan Indonesia, khususnya di Alur Laut Kepulauan Indonesia I (ALKI I) maupun Alur Pelayaran Selat Malaka hingga keluar perairan yurisdiksi nasional.

    Artikel ini telah tayang di Kompas.com dengan judul "TNI AL dan Perancis Gelar Latihan di Selat Sunda, KRI hingga Kapal Selam Diturunkan", Klik untuk baca: https://nasional.kompas.com/read/2021/02/08/14442901/tni-al-dan-perancis-gelar-latihan-di-selat-sunda-kri-hingga-kapal-selam.
    ==================================================
    Tentara Nasional Indonesia (TNI) Angkatan Laut dari satuan Komando Armada (Koarmada) I hari ini menggelar Apel Kesiapan Pasukan dalam rangka Latihan Pendaratan Amfibi tahun 2021 di Dermaga JICT, Tanjung Priok.

    Rencananya, ribuan personel TNI Angkatan Laut dari berbagai unsur yang tergabung dalam Koarmada I, seperti unsur kapal perang KRI, unsur Korps Marinir, dan Puspenerbal akan melakukan latihan pendaratan Amfibi di Pulau Dabo Singkep sejak tanggal 7 April sampai 14 April 2021 mendatang.
    =====================================================
    Prajurit TNI Angkatan Laut (AL) bersama Angkatan Laut Prancis menggelar latihan perang bersama di Selat Sunda, Senin (8/2/2021). Latihan perang itu melibatkan tiga kapal perang TNI AL serta 2 kapal perang Angkatan Laut Perancis.

    Artikel ini telah tayang di sumut.inews.id dengan judul " Prajurit TNI AL dan Angkatan Laut Prancis Latihan Perang Bersama di Selat Sunda ", Klik untuk baca: https://sumut.inews.id/berita/prajurit-tni-al-dan-angkatan-laut-prancis-latihan-perang-bersama-di-selat-sunda.
    ====================================================


    malon sekali diajak latihan girang bener.. maklum selama ini gak ada yg aja latihan. negara lemah

    BalasHapus
  16. bhuahaha perancis tu ajak malon latihan sebenarnya membuat perancis rugi sebab harus traktir malon bahan bakar, lha buktinya latihan sendiri pon malon tak mampu karena budget bahan bakar yg sangat2 ciput,,,tp tak apalah kata prancis sesekali beramal agar prancis bisa manasehati malon untuk tidak memelihara ketololannya sebab gagalnya magaharogol malon cecah air telah mencoreng nama besar produk2 perancis, padahal malon tinggal copy paste itu pon masih salah potong, belum lg kasus scorpen malon yg tak mampu nyelam yg diakibatkan nafsu rasuah najib yg sangat besar sehingga nekad membeli scorpen cacat yg ada di gudang galangan kapal selam perancis, padahal perancis sudah mengatakan bahwa scorpen yg ada digudangnya itu adalah produk yg gagal yg mereka simpan tp najib tetep gk perduli dan membelinya dengan harga yg sangat2 murah, kasus ini hampir terbongkar oleh seorang wanita yg dekat dengan najib tp keburu yg mengetahui kasus ini diledakan pakai bom oleh orang2 suruhan najib, siwanita tewas bersama janin najib yg ada dikandungan si wanita tersabut,,malon sangat2 tolol, habis ditipu tipu kerajaan, parti UMNO dan najib botak, tolol malon stadium 4 sehingga perancis harus turun tangan untuk menurunkan tingkat ketololan malon 之五五五不不不不不

    BalasHapus
  17. Angkatan Laut Indonesia dan China Gelar Latihan
    VOA —
    Dua kapal Angkatan Laut China yang tengah melintas dari utara ke selatan melalui Alur Laut Kepulauan Indonesia atau ALKI pada akhir pekan lalu, disambut dua kapal Angkatan Laut Indonesia dan melakukan “passing exercise” di Laut Jawa.

    Pangkoarmada I, Laksda TNI Abdul Rasyid, dalam keterangan tertulis yang diterima VOA pada hari Senin (10/5) mengatakan operasi laut ini sebenarnya digelar sepanjang tahun dengan melibatkan unsur KRI dan pesawat udara intai maritim yang ada di wilayah kerja Koarmada I.

    BalasHapus
  18. Yang tak kuasa halau CCG harus banyak2 latihan supaya skill terasah,dalam pandangan France MALON ini lemah...


    Bhuahahahahahahahahahahahhahhhaahahaahhahhahhahhhahahhahahhahhahahaahahahahahahahahaahhhhahahahahahahahahahahahahaha

    BalasHapus
  19. sebenernya... TNI AL sudah biasa latihan dg negara2 besar. tiap tahun. special force juga tiap tahun latihan dg pasukan2 elite dunia.

    BalasHapus
  20. mestilah wowww..... maknnya ada juga negara lain berminat nak latihan sama negara kita kan....

    yang tak di ajak latihan tu tepi sikit masa kalah sama Brunai.... wkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. France kasian MALON d bully cina terus

      Bhuahahaahhhahahhahahhahhahahhhhhahahahhhahhahhahahaahaahahaha

      Hapus
  21. btw malon latihan pakai apa ? pesawat hawk ? ha...ha...ha....

    BalasHapus
  22. Latihan sma MALON ujung2nya suka tak enak,pasti akhirnya SEDEKAH MINYAK..



    BHUAHAHAHAAHHAHAHAHAHAHAHHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHHAHAHHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHHAHA

    BalasHapus
  23. Masa negara paling besar tak dipandang... malah negara lain lagi berminat latihan sama Brunai, MALAYSIA dan SIngapura....wkwkwkwkwkwkw

    BalasHapus
  24. Atau kerana kapal sebelah Paling singkat belayar di ASEAN....wkwkwkwkwkwkw

    jadi negara lain tak beminat ajak latihan nanti terus terus mau balik pangkalan...wkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. France kasian liat MALON lemah,jadi harus d bantu..


      Bhuahahahahhhahhahahhahahhahahhaahhahahahahahahahahahahahhahaha

      Hapus
    2. Lbh gerun kapal LCS wkwkkw不不不

      Hapus
  25. kalau yg ingin ngajak indonesia latihan bareng sangat banyak, tahun ini aja udah beberapa negara yg latihan dengan indonesia' indonesia malah lebih menginginkan latihan sendiri untuk menjaga kerahasian strategi keamanan laut yg diterapkan TNI AL beserta marinirnya,,,budget bahan bakar indonesia melimpah sebab itu adalah bagian dr peningkatan skala dan kwantitas rutinitas latihan TNI AL beserta marinirnya, malon mau gk mau harus nunggu rasa kasihan negara lain yg mau ngajak latihan bareng agar bisa ditraktirin bahan bakar dan yg mau latihan bareng pon hanya sedikit negara sebab latihan bareng ame malon cuman bikin nambah beban biaya bagi negara lain, manfaat latihan bareng bersama malon tak ada sebab tolol malon emang sudah sampai tahap stadium 4 之五五五五不不不

    BalasHapus
  26. France harus ajarkan gimana cara hadapi,cina...karena selama ini Askar MALON terkenal Pondan,suka kabor kali ketemu CCG..


    Bhuahahahahahhaahahhhaahhaahhhaaahahhhahahhaahhhahhhahahaahhahahahahaahahahaha

    BalasHapus
  27. masa kalah sama negara kecil... Brunai pun diajak latihan guys.... wkwkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Brunai memang negra baik,jd harus d ajak latihan,tp kali MALON musti hati2..akhirnya pasti SEDEKAH MINYAK..

      Bhuahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

      Hapus
  28. Tapi France harus hati2 latihan sama MALON,harap ransum d sembunyikan,askar MALON terkenal suka curi ransum..

    Bhuahahahahahaahhhahahahahahhhhahhhaahahahahahhahahahahahahahahahahahahahaha

    BalasHapus
  29. kalau yg ingin ngajak indonesia latihan bareng sangat banyak, tahun ini aja udah beberapa negara yg latihan dengan indonesia' indonesia malah lebih menginginkan latihan sendiri untuk menjaga kerahasian strategi keamanan laut yg diterapkan TNI AL beserta marinirnya,,,budget bahan bakar indonesia melimpah sebab itu adalah bagian dr peningkatan skala dan kwantitas rutinitas latihan TNI AL beserta marinirnya, malon mau gk mau harus nunggu rasa kasihan negara lain yg mau ngajak latihan bareng agar bisa ditraktirin bahan bakar dan yg mau latihan bareng pon hanya sedikit negara sebab latihan bareng ame malon cuman bikin nambah beban biaya bagi negara lain, manfaat latihan bareng bersama malon tak ada sebab tolol malon emang sudah sampai tahap stadium 4 之五五五五不不不

    BalasHapus
  30. mana la negara lain mau latihan sama negara yang LEMAH kan guys...wkwkwkwkkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bla.. bla.. bla.. preett..

      https://jakartagreater.com/kodam-mulawarman-dan-us-army-tinjau-medan-latihan-garuda-shield/

      Takde yg mau ajak ?

      Hapus
  31. Tunggu timur Leste ajak latihan la guys...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Timur Leste selevel MALON,kalo kita..maaf,bukan level MALON dan timles

      Bhuahahahahahahahahahahahahahaha

      Hapus
  32. wkwkwkwkwk... Brunai yang kecil tu pun di ajak latihan sama negara lain... negara yang besar masa terlepas pandang....wkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kali kita kenyang latihan,sekarang sila yang latihan 14 tahun sekali untuk berlatih..


      Bhuahahahahahahahahahahahahahaha

      Hapus
  33. wkwkwkwkwkwk..... kasihan guys....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ya..MALON memang kasihan,makanya France ajak MALON latihan,aupaya tak d bully cina terus..

      Bhuahahahahahahahwhahaha

      Hapus
  34. SEPI LATIHAN sebelah tu.... menunggu diajak latihan ke tu....??? wkwkwkwkkwkwkww

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kita latihan sendiri aja,minyak banyak..

      Bhuahahahahahahhahhahahahahahahhhhaha

      Hapus
  35. Mungkin Timur Leste akan ajak sebelah tu latihan.... OK la tu....wkwkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Maaf timles bukan level kita,kalo MALON sila latihan dengan timles..

      Bhuahahahahahhahahhahaha

      Hapus
  36. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  37. noh boleh di cek di google, tahun ini udah berapa banyak indonesia latihan bareng ame negara lain??? jauh lebih banyak dr negara mana pun yg ada di asean ini, ini masih latihan bareng dan belum lg bila dihitung jumlah latihan sendiri bahkan dengan skala besar' maklum lon, budget bahan bakar indonesia untuk latihan TNI AL sangat besar, berbeda ame malon yg sampai ngemis² minta latihan bareng dengan negara lain agar boleh minta ditraktirin bahan bakar agar boleh latihan,,,kacian malon bangkraps 之五五五不不不

    BalasHapus
  38. Latihan sama US, Jepun, Perancis, Australia, New zealand..... nah..... banyak tu


    sebelah pula..... Krik.....krik....krik....wkwkwkwkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Dan mereka pulang dengan menyesal karena ujungnya MALON SEDEKAH MINYAK..

      Bhuahahahahahahahahahaha

      Hapus
    2. Latgab Garuda Shield 2021 ogos nanti sila merapat pak cik.. tak perlu malu2..

      Hapus
    3. France mau ajak latihan LCS maharogol tp eh..blm brani masih malu sama air laut

      Hapus
  39. Yang baru d ajak latihan loncat kegirangan,kita relax saja..


    Bhuahahahahahahahahahahaha

    BalasHapus
  40. Harap negara2 besar ajak latihan terus MALON ini,kesian d bully cina terus..

    Bhuahahahahhahhahahahahhahahaha

    BalasHapus
  41. Tar indo ajak MALON berlatih,tapi maaf kita tak akan SEDEKAH MINYAK..harap MALON beli minyak sendiri..

    Bhuahahahahahahahahaha

    BalasHapus
  42. France dalam hati ejek kapal perang MALON,kenapa kapal perang MALON ompong tak punya missil..

    Bhuahahahahahahaha

    BalasHapus
  43. Mantap pur byk yg ngajak latihan ya macam pesswat Intai Israel,16 peswat China kmrin,
    Hebat

    BalasHapus
    Balasan
    1. Latihan bersama pesawat intai Isroil kemaren bukti bahwa tuan rumah nya tak menghargai tamu yg ngajak latihan om..

      Hapus
    2. Kelihatan gempur orang udik sekali,gt aja bangga

      Hapus
  44. SEPI latihan..... wkwkwkwkwkwkkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. SEPI SHOPPING..

      BHUAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAAHAHAHAHAHAHA...

      Hapus
  45. Harap France bntu MALON usir CcG d BTA..MALON tak sanggup usir,maklum kapal perang MALON hasil utang cina,jd malu buat usir..

    Bhuahahahahahahahahahahahahahahaha

    BalasHapus
  46. Latihan gt aja woww 不不不
    Gempur halu
    Ajaklah lah tuh kapal maharajelelaea latihan kasihan di darat trus

    Wkwkk

    BalasHapus
  47. TLDM HADAPI PATI..GRRR...AUUUUM..AUUUUM

    TLDM HADAPI CCG..MIIIAAAUUUW..MIIIAAAUUUW..MIIIAAAUUUW..

    KUCING MALAYA...

    BHUAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAAHAHAHAHAHAHA..

    BalasHapus
  48. Rank 44 harus banyak2 latihan..supaya sifat Pondan hilang..

    Bhuahahahahahahahahaha

    BalasHapus
  49. F18 pusing pusing Natuna dengan kapal Survei China tu pun Latihan sama sebelah ya...??? wkwkwkwkwkkwwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    2. Itu pun zee,bukan di kota sekelas Putrajaya dikencingi israel 不

      Hapus
  50. Sepi guys.......wkwkwkwkwkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    2. Seharusnya kapal maharogol juga ikut latihan,karena cacat malu ketemu kapal dri prancis不不不不不不不

      Hapus
  51. Tunggu Timur Leste ajak latihan ke tu.....??? wkwkwkwkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tldm Latihan lambai² tangan ya Purr..CCG bebas² saja di BTA...Uups.lupa BTA wilayah China komunis belahan paling selatan..hanya 60 batu dr serawak

      Hapus
    2. malingsial itu seperti gembel yg di traktir makan sego kucing. senengnya luar biasa...xi...xi..xi...

      Hapus
  52. Hehehehe .. Saya baru tahu jika nak bebas dari tindakan polis Indon .. sebaiknya bilang saja .."SAYA TKA CHINA" .. langsung saat itu juga dibebaskan ...

    Betol-betol power China itu di Indon ...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hehehehe .. Saya baru tahu jika nak bebas dari tindakan polis Malingsial.. sebaiknya bilang saja .."SAYA Q3NGGOTQ PARTAI DAP" .. langsung saat itu juga dibebaskan ...

      Betol-betol power China itu di Malon...7 juta +++ di malon...

      Hapus
  53. Kapal LCS kapan pur diajak latihan
    Kasihan dong ya kapalnya Cacat

    不不不

    BalasHapus
  54. maaf serius mau tanya, kapal maling mana yg akan latihan bareng AL prancis ?

    BalasHapus
  55. Unknown6 Juni 2021 12.31
    Mengapa PT PINDAD, LEN, PT DI dan PT PAL tidak diundang dan diajak kersama sama Korea ... bukakah semua perusahaan Idin semanakeompok sudah kelas duna yang bnetol-bnetol menngerunkan ,,...Lowongan Kerja ke Malaysia Gratis


    Balas

    Job : Assistant Rumah Tangga
    Wanita Gaji : Rp 3.500.000
    Usia : Min 22 maks 35 tahun
    Biaya : Tanpa dipungut biaya sepesen pun
    Potongan : 3 bulan masih ada sisa gaji
    Fasilitas : Makan dan tempat tinggal Gratis ikut majikan 3 kali sehari
    Jam Kerja : Sesuai dengan kesepakatan kerja
    Kontrak Kerja : 2 Tahun dan bisa diperpanjang

    Kemudahan Syarat dokumen yang harus anda siapkan adalah:

    • e-KTP
    • Ijazah (minimal SD)
    • Kartu Keluarga (akan dikembalikan setelah masa training)
    • Surat izin suami/orang tua
    Berbagai Keunggulan yang kami tawarkan adalah:

    Keselamatan : Keselamatan anda dijamin karena mendapatkan asuransi jiwa dan kesehatan
    Keunggulan : Tempat Penampuang asrama gratis tanpa anda di mintai unga sepeserpun, makan 3X sehari, Tempat penampungan bersi dan nyman
    Keunggulan : Selama penampungan boleh bawa HP, Izin Pulang jika ada keperluan, anda juga boleh dikunjungi sewaktu-waktu

    Untuk pendaftaran dapat menghubungi Via Telepon, SMS, atau WhatsApp Bapak Prayogi di
    Khusus daerah Jawa Barat Gratis penjemputan

    ===============

    Heran tiba-tiba Jadi agen TKW dadakan, di masa pandemi pula

    BalasHapus
  56. Kapal KSCR 63M ( Kapal Super cepat rudal 63 meter ) dengan kecepatan 50 Knot inilah KRI Klewang 2 buatan PT LUNDIN INDON yang akan jadi target Sabotaj Wkwkk



    https://www.facebook.com/713716288751984/posts/2622982237825370/

    BalasHapus
  57. jangan risau Timur Leste mungkin akan ajak sebelah tu latihan..jangan bersedih ya guys....wkwkwkwkwkwkk

    BalasHapus
  58. DSA YG KATA, MEMANG MALON KERAJAAN LEMAAAH, LETIH, LESU TAK DE DAYA DAN ADIK MELAYU MALON SUJUD PADA CHINA SI ABANG BESAR....


    Defence Security Asia
    10 jam ·

    Disebabkan masalah ekonominya yang meruncing dan kekuatan tentera udaranya yang disifatkan “under strength” dan “under resourced”, Malaysia dijangka tidak akan memanjangkan pertikaiannya dengan China berhubung isu pencerobohan 16 pesawat tenteranya baru-baru ini.

    Malaysia dijangka tidak akan “rock the boat” (menggoncang) dalam isu hubungannya dengan China, malah akan sedaya upaya mengekalkan hubungan baik dengan Beijing, walau berhadapan dengan isu serius membabitkan pencerobohan pesawat tentera China

    Angkatan Tentera kita tidak lagi mendatangkan kegerunan terhadap musuh-musuh – sekaligus menyebabkan mereka kini semakin galak untuk menghantar pesawat-pesawat dan kapal-kapal tentera laut mahu pun pengawal pantai mereka ke ruang udara serta perairan kita.

    Mereka tahu kita tidak boleh berbuat apa-apa.

    Bukan sahaja Beijing tahu kita tidak boleh berbuat apa-apa, tetapi mereka juga tahu bahawa kita amat bergantung kepada mereka.

    China adalah rakan dagang utama Malaysia dengan dagangan dua hala (bilateral trade) melebihi US$100 biliion setiap tahun.

    Xi Jinping tahu bahawa Malaysia amat memerlukan China (duit dan pelaburan syarikatnya) untuk memulihkan ekonomi kita yang terjejas teruk akibat COVID-19 dan sebab itulah walau dalam keadaan pandemik ini, dia (China) terus-menerus “memulas teling kita.”

    Dan China tahu bahawa kita amat bergantung dengan dia dalam soal bekalan vaksin, apatah lagi masalah COVID-19 dalam negara yang semakin memburuk dengan kadar jangkitan dan kematian akibat penyakit itu melambung tinggi.

    “Itu (bekalan vaksin) adalah insentif tambahan untuk Malaysia mengekalkan hubungan baiknya dengan China,” kata Koh.

    — DEFENCE SECURITY ASIA


    Nik Mohd Rafiza Rahimi Mmg dia tau malaysia xkan berani buat apa².

    Omar Don Rojik Kebenaran yang benar dan pahit. Cuma tak tau berapa lama lagi kita akan begini, 10 tahun lagi? 50 tahun lagi? atau sampai bila-bila. Kita tiada unsur penyatuan, politik kita berpecah, agama pun sama, sukan pun sama. Maknanya mungkin kita akan jadi pak turut dan
    maruah kita akan dipijak-pijak sampai bila-bila.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Moneh Pekon Mlayo tkkn brsatu nyer..sbb kuat parti puak suku dn kenegerian..lg 10 taun hbis la mlayo msuk cina ckp mndarin

      Omar Gonzalez Tidak nampak dimana kekuatan ATM dlm mempertahankan negara. Dgn memiliki wilayah laut dan udara yg luas tapi tidak banyak kapal perang dan pesawat pejuang. Jumlah menteri ramai terlalu ramai. Dewan persidangan parlimen pun tampak luxury berbanding England Singapore Sweden. Perbelanjaan membiayai kemudahan menteri pun lumayan. Tapi utk membeli kelengkapan pertahanan cukup slow. Terlalu lama proses pengkajiannya. Tapi tak nampak pembelian aset2 yg boleh meyakinkan.. kita boleh membuat congakan kita akan diratah dan dibakar oleh PLAAF dan PLAN di Laut China Selatan jika terjadi peperangan kalau tidak ada campur tangan USA dan UK..

      Khairol Azhar Dulu dlm hujung tahun 70an kalau tak silap nk beli pesawat pejuang, mereka dok kaji punya kaji punyalah lama akhirnya pada 1980an belilah pesawat A4 Skyhawk 88 biji second hand pernah dipakai masa perang vietnam 1963 - 1975. Dengarnya hanya lebih kurang 30 biji lebih yg dibawa pulang dan digunakan oleh TUDM. Tapi lepas satu persatu crash dan rosak. Akhirnya Skyhawk tu dibuat perhiasan. Singapore Indonesia beli Skyhawak jugak tapi ok je. Apa masaalah kita masa tu. Sebelum tu pulak dlm tahun awal 70an dibeli pesawat sub sonic CL 41G Canadair atau Tebuan yg tidak dipakai oleh mana2 negara. Pada masa sama Singapore sudah melengkapkan peetahanan udara mereka dgn F5E dan A4 Skyhawak dari versi yg lebih baik kemudian di upgrade jadi Super Skyhawk. Apa masaalah kita sebenarnya ni...

      Fazli Yusof Shyda Lee sebab politik juga ada menteri pertikai kapal selam tak boleh menyelam lah, aset pertahanan didedahkan oleh menteri pertahanan bangang yg cakap tentang aset pertahanan yg masih berfungsi atau tidak.. Lelas tu bilanada ura2 utk pembelian aset pertahanan parti Dapig dgn beberapa NgoK pertikai kenapa kita peruntukkan banyak duit utk beli aset pertahanan... Ini semua cibai tuan puan... ��

      Mohd Yusof Abd Jalil Kalau macam ni...makin galak la depa ceroboh kadaulatan kita...laut dan udara sudah...lepas ni darat la pulak kot...oh tanahairku...tak boleh nak imagine apa jadi kepada anak cucu kita pada masa depan

      Mohd Kamarul Zaman "Itu adalah kesan daripada sikap acuh tidak acuh dan sambil lewa selama berdekad-dekad lamanya terhadap usaha dan tanggungjawab membangunkan angkatan tentera dan melengkapkannya dengan peralatan terkini...

      "Setiap kali ada usaha untuk memodenkan angkatan tentera, maka akan kedengaranlah suara-suara sumbang terutamanya daripada ahli-ahli politik tempatan seperti “kita nak berperang dengan siapa” , “membazir” dan pelbagai lagi....
      ☝️Yg ni betul...asal je bajet ciput.Bahkan yg dlm perancangan kdg2 X jadi .Dipandang sepi pertahanan ni
      Telo tegepit lah....

      Silver Mission Yeayyyh bnde ni la rkyat mlysia nk negara "abg bsr" mlysia kn ..jd kuda hitam la mlysia lpsni��

      Apak Ayim Derr Amat mendukacitakan,kalau dikatakan berperang dng negara luar memang kita x mampu.tpi bila membabitkan kedaulatan diceroboh,apakah kita punya harga diri dan maruah.

      Adriana Riana Dlm erti kata lain , Malaysia bagi green light kpd China guna ruang udara Malaysia ��...pelik Israel Pon koyak ...tk kn China X leh��

      Kamaruzaman Jumaris China adalah kuasa ekonomi no 1 ...China akan hancurkan ekonomi Malaysia kalau x dengar cakap China

      Shahrum Hassan Percaya la.. selagi bab aset ketenteraan di bwah payung politik.. selagi tu la perolehan aset2 tentera xkn tercapai.. bg la 2030 pon, tetap same.. kaji n terus mengkaji.

      Hapus

    2. Arenbundle Gts Harapkan gaji menteri je besar dgn pelbagai elaun..tp x bole harap..dr dulu smpai skrg kedekut nk upgrade aset..filipina yg sudah ketinggalan jauh,skrg dah hampir sama lavel dgn Malaysia..nk kejar SG dgn Indonesia,lg la jauh..

      Own Rusli Bila suatu masa dahulu ada orang pertikai kita majukan sistem pertahanan nak perang dengan sapa... Sekarang hadap la... Rumah sendiri kena ceroboh mampu tgk ja

      Azhar Saleh Big Brother konon...kena ludah kena pijak kepala diam..hidup dibuli je

      Normah Mansur Mesti ramai yg tak baca sampai abis. Itu sebenarnnya Collin yg cakap untuk merendahkan kita. Tapi kita pon bukan bodoh nak gaduh bagai nak gila dengan China.
      Apa yg kita boleh buat hantar notis bantahan macam biasa tapi diam2 segeralah tambah dron, pemusnah kereta perisai, peluru2 berpandu anti kapal & penangkis pesawat (Hisar pon OK).
      Nak buat/beli kapal rasanya lambat. Nak beli pesawat tempur pon kajian lama sangat.

      甯琱堛塈 塈琱 Baru gertak sikit dh bendera putih ape benda laahh

      Fazli Yusof Akhirnya Beting Patinggi Ali dan Pulau Layang Layang akan jadi senasib dgn Pulau Batu Putih yg di rampas Singapura... Sedih laaa aku dgn kerajaan sekarang... Wake up laaaa cibaiii

      Najmi Rooslan maaf. itu belum masuk bab korupsi kat sini. ada projek ketenteraan pun, tak siap2. cth isu kapal untuk tentera kita sini...

      Ahmad Anwar Memalukan

      堹 堥琠堭 堭堹堶 Kah² ����,Dah dijangka

      Kamaruzaman Jumaris Adik mesti kalah dengan abang kerana abang ada kuasa ekonomi...adik banyak hutang dengan abang..adik mesti dengar cakap abang


      TOLOL, EKEKEKEKEKEKEK......

      Hapus
  59. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  60. Malaysia Military Power
    June 3 at 5:54 PM ·

    Perolehan Long Range Radar untuk TUDM

    Macam satu bentuk wake up call kan secara tiba-tiba tender perolehan tersebut muncul dalam e Perolehan Mindef dengan insiden PLAAF menceroboh ZMM Kinabalu pada 31/5/2021 yang lepas.

    Untuk maklumam, Perolehan Radar ini dirancang sejak 2019 lagi dan bukan ianya bermaksud kita tidak ada langsung Radar Jarak Jauh seperti ini di dalam Negara kita. Memang ada terutama di Sabah dan Sarawak. Lokasi memang tidak didedahkan biarpun ada yang tahu dan perasaan.

    Sekarang ini Perolehan ini pada MMP memang perlu dan pada masa yang sama, MMP nak aset tempur dan cegah rintang TUDM ini ditambah.

    Korang sendiri boleh tengok jawapan balas kementerian luar China dan Duta China.

    Siap maklum mereka hanya mengadakan latihan ketenteraan biasa di kepulauan spartly yang konon nya dalam perairan mereka sehingga ke beting patinggi ali itu.

    Mudah kan buat kenyataan macam itu.

    Percaya laah pada mulut masin MMP ini, pencerobohan pasti berlaku lagi dari Udara dan Laut. Armada US Navy mesti akan main peranan memanaskan lagi suasana di Laut Cina Selatan itu.

    MMP

    P/S : Skuadron 17 dihidupkan semula di butterworth. Pakai Jet apa ye?


    Hafizul Haqim Level kita lagi tinggi dari taliban..taliban cuma ada manpads,kita pula ada manpads n radar.....tahniah malaysiaKU

    Nakajima Zen Hafizul Haqim sekurang kurangnya mereka dpt menembak jatuh pesawat musuh tanpa bagi amaran �� wlupun tiada radar

    Mohd Zahrin Zakaria Sebagai negara defensive..kite takde perancangan beli long range SAM(surface to air missile) ke admin selain manpad...teringat cerite 'Behind enemy line'.. SAM diorang kejar F/A 18 U.S sampai jatuh...rasenye kalau ade SAM pun ok dah sementara nak tambah lagi MRCA tak tahu bile kan
    Beli kat Russia S-400 ke kan haha..ini asyik beli merc S400 untuk bos bos Boustead pakai ..kapal perang pun invincible dah

    Mohammad Al-Fateh Kerajaan Malaysia patut latih anak bangsa sendiri dlm bidang senjata canggih ni..bina sendiri alatan perang tercanggih untuk kegunaan Malaysia sendiri shj..

    Edmund Teh Mohammad Al-Fateh masalahnya economic of scale. Malaysia berbeza dengan negara jiran, diorang ada tujuan jelas apa peranan yang perlu dimainkan oleh tentera mereka, dan apa hala tuju tentera/ancaman yang bakal dihadapi pada masa depan. Dengan ini baru boleh plan pembangunan dalam bidang senjata.

    Hamba Duit Edmundscale, industri pertahanan Indonesia kalau supply TNI je dah market dia besar.
    Malaysia kertas putih pertahanan pun tak jelas lagi hala tuju ATM, industri pertahanan kalau buat supply kepada pasaran tempatan je yang kecil, lambat dan kos tinggi, baik beli off the shelf lagi cepat dan jimat kos.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hamba Duit Edm Teh alasan je semua tuh , indon rilek je boleh buat

      Edmund Teh Hamba Duit sebab Indonesia ada hala tuju jelas pasal pertahanan mereka. Dan mereka ada economic of scale

      Edmund Teh indonesia think big while malaysia think small , nak fikir tentang market sampai bila pun x jadi apa ,negara lain dah maju kita masih lagi macam ni kerana terlalu memikirkan masalah yg remeh temeh

      Hamba Duit malaysia memilih itu tak nak ini tak nak , nak senjata dari negara favorite tapi fulus takde

      Mohamad Huzairen Bin Zoraima Skuadron 17th hidup pakai hornet Dari Kuwait ..dengar Dari maklumat sahih kerajaan Malaysia da anta Surat tunjuk minat kat hornet depa...tunggula nanti APA kesudahannyaaa.

      Mohd Ariff Malaysia bkn negara perang.. Tapi negara pertahanan.. So aset2 yg dimiliki menjurus kpd pertahanan... Tp harus di ingat Malaysia penuh misteri.... Mereka2 smua nk try melihat mlysia ni mcm mne... Aku yakin Malaysia power dlm aset tentera.. Cuma xblh di pertontonkan

      Hamba Duit Mohd Ariff apa yg kita ada semua negara luar tahu nak tau sebab apa ? Sebab asset kita beli dari luar negara melainkan kalau asset kita buat sendiri seperti negara US boleh lah nak rahsia rahsia , inu tidak semua harap beli luar rekod semua ada bila bila masa orang boleh dapat tau

      Brader Anuar Atm mesti memiliki bilangan cukup jet pejuang,radar jarak jauh,peralatan pertahanan udara yang maju sebab memang kurang maju dibanding negara jiran Thailand,Singapura,Vietnam dan Indonesia.

      Naim Nastaim Bin Maarop Mig 29 is back!.. Smokey Bandit

      Firdouse Isahar Smokey bandit bangun balik kot. Rindu nak tgk mig 29 fly

      Kamen Black Rider Ada long range radar x cukup fighter pun x balance juga. SAM kits pulak mostly semua short range.

      Azmi Azura Azib Skuadron 17 rasanya hornet kuwait..ada dilaporkan dalam utusan malaysia..sisipan halaman sempena hari TUDM

      Faris Azfar Beting patinggi ali tu mmg dorang dh claim dari tahun 2012 lagi. Berani betul dorang atau mmg ada perjanjian dgn…. Jeng jeng jeng.. 2012 sapa pm? Jeng jeng jeng.. semua akan terbongkar tidak lama lg.. abg besar sedang menuntut janji tu..

      Saladin Siddiq Faris Azfar
      Si kepala botak ke?

      Amy Amr Jawapan dia mungkin tahun depan atau pun tahun seterusnya . Biasa mcm tu

      Mohd Afiq Mig tak mungkin. Rasanya hibah dari kuwait kot. Hahahha

      Pejuang Wira Bangsa Mig 29N kita yg berpangkalan di kuantan..belum grounded lg...boleh beroperasi lg..cuma status je tidak di aktifkan..tp bila keadaan darurat kecemasan status operasi boleh aktif..

      Faizal Yusop MIG ada la 3@4 biji yg blh fly...Guna 17skn kemungkinan top up Hornet...sbb MIG bukan MRCA.

      Farhan Amdan Skuadron 17 = jf-17 heheheh
      Find support or report comment

      Azim Azmi Mana berani kerajaan nak lawan cakap kedutaan China min. Vaksin sinovac siapa nak supply ���� Malaysia Military Power



      pfpfpfpfffp...

      Hapus
  61. IRI BILANG BRO...

    Gempurwira
    June 3 at 3:33 AM ·

    Biarlah foto berbicara.

    Tahniah jiran.

    Max Montero
    @MonteroMax
    ·
    Jun 3
    After a fierce competition between Lockheed Martin and Saab, we received confirmation from multiple PAF and industry sources that Saab's JAS-39C/D MS20 Gripen was selected for Philippine Air Force Multirole Fighter project. Consideration were on pricing and delivery schedule.


    Di Caprio Lorez Malaysia xtau la buat kajian pon berpuluh puluh tahun...Saab ofer gripen package Awacs pon xnk pandang..

    Airika ReeWee Shukri Ryth https://www.facebook.com/268124096636547/posts/4264151260367124/
    Jiran Philippines kudos kepada tindakkan pantas interception TUDM atas pencerobohan airforce tanah besar

    Muhmd Derawis Dol Bahar Airika ReeWee Shukri Ryth diaorg pun sama mcm netizen Msia yg tak tahu apa² duk salahkan kerajaan mereka lambat bertindak klu baca komen² tu hehe. Tu lah bila org kata Filipin ni saudara mara org Melayu xcaya hehe

    Edmund Teh Md Zik selalu, sejak mereka mempunyai F/A-50 kembali mereka dah tingkatkan jumlah interception. Pesawat Philippines walaupun belum ada jet fighter dah kerap terbang ke pulau yang dikuasai China.

    Md Zik Edmund Teh ..Good..So Malaysia pun kna selalu alert la especially kt Beting Patinggi Ali..sb last year berbulan kapal PLA berlabuh kt situ

    Selingo Lingo Md Zik kes udara tak ada lagi tapi kes laut kerap berlaku.. dan lagi teruk dari kita di cerobohnye.

    Afdzal Adeni Awang Md Zik ye lah
    Cargo aircrafts nak lawan pakai apa? Air ludah?

    Md Zik Edmund Teh ..tp kesian kn kna intercept guna Hawk je

    Muhammad Luqmanul Hakim JAS Gripen C/D harga bpatutan sekitar USD 65 juta sbuah fly over cost.. tmasuk missile. F-16 Viper Mahal sekitar USD 100 juta sbuah

    Muhammad Azlannoor Chemat kita kaji dulu

    Shahfizal Shah Kita kaji dulu, beli awal2 tak buat kajian buat apa.

    Arenbundle Gts Filipina makin ke hadapan dr kita
    Kita nk kejar indonesia dan singapura,lg la jauh..

    Asrizal Rusli diorang taksub sgt ke amerika dgn f-16 nye tanpa tgk poket sendiri. Igt lg dulu smpai peminat diorg siap update dh ready nk beli model kit f-16 dan cat dgn warna tentera udara diorang alik-alik dpt gripen.

    Zarimi Zakaria Selagi aku tak tengok sendiri gripen ni parking kat airport pinoy aku takkan percaya.

    Kota Khayalan Hanya mmpu melihat negara lain shopping..ibarat tgk negara lain julang piala dunia..sedihhhh..

    Hisam Adenan Mix Filipina negara teruk pun, kehadapan laju. Kita ganti Gomen apa pun masih tahap Ribena.#POLITIKsengal

    Firdaus Bahary Malaysia tengah tunggu lantik orang tengah jap.

    Nor Haziq Kite ade kertas putih

    Nor Haziq Ahmad Aariz Alfateh kaji punye kaji, pinoy yg lock order

    塈堶堹 堥琠堭 堭堹堶 Takpe "Diplomasi" Kan Ada

    Muhammad Shoib Tahniah, please bawak balik PATI depa ke Sana semula. Bajet pertahanan depa banyak Ada tapi bajet untuk kebajikan rakyat sendiri yilek

    Samad Damak Filipino sanggup biar rakyat makan sampah demi perbelanjaan pertahanan negara. Takpe sampah je makannya.

    Md Zik as usual kita left behind

    BalasHapus
  62. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  63. kalau malon pasti koar2 bila latihan bareng dengan negara luar sebab emang jarang di ajak, sekali diajak berasa dibutuhkan padahal cuman bikin rugi aja sebab pasti malon minta di traktirin bahan bakar sebab malon hanya punya budget ciput untuk bahan bakar latihan, kalau ineonesia santuy aja sebab realitanya emanhg banyak negara luar yg ngajak indonesia latihan, ini bukti latihan indonesia dalam 6 bulan terakhir dr akhir desember 2020 sampai juni ditahun 2021 TNI AL indonesia latihan bareng dengan negara lain.

    1. Latihan bareng Rusia dan Indonesia diakhir desember 2020
    https://www.tnial.mil.id/berita/17060/TIGA-KRI-DAN-TIGA-KAPAL-PERANG-RUSIA-TERLIBAT-LATIHAN-PASSEX-RUSINDO-20/

    Malon pernah keh diajak latihan bareng dengan rusia??? pasti tak pernah kan,,,kacian

    2. Latihan bareng Indonesia dan jepang di tahun 2021
    https://koarmada1.tnial.mil.id/artikel/detail/346-kri-bung-tomo-357-melaksanakan-latihan-dengan-kapal-perang-jepang.


    3. Latihan BARENG PERANCIS DAN INDONESIA DI TAHUN 2021

    https://www.google.com/amp/s/amp.kontan.co.id/news/gelar-latihan-tempur-dengan-perancis-di-selat-sunda-tni-al-menurunkan-3-kapal-perang

    4. USA ajak indonesia latihan bareng di situbondo di tahun 2021, ini latihan sesama marinir, yg tak punya marinir minggir dikitlah

    https://radarbanyuwangi.jawapos.com/read/2021/06/04/265952/marinir-indonesia-latihan-bersama-marinir-amerika-di-situbondo

    5. china dan indonesia latihan bareng di tahun 2021

    https://katadata.co.id/amp/yuliawati/berita/60990e0f87498/tni-angkatan-laut-dan-tiongkok-latihan-militer-dekat-jakarta

    6. Latihan bareng indonesia dan jerman di Tauhun 2021

    https://koarmada2.tnial.mil.id/tag/kri-sultan-hasanuddin-366-latihan-bersama-dengan-ka

    gembul oon, udah berapa kali keh secara real data angkatan laut malon latihan dengan negara lain dalam 6 bulan terakhir????? yg parahnya malon latihan ngemis minyak bahan bakar saat latihan malon bersama australia, kacian malon bahan bakar tuk latihan pon budgetnya ciput 之五五五不不

    BalasHapus
  64. Kumpulan para gay malonte latihan melambaikan titit dan lobang jubor.. 不不不.. Titit si gempur waria cs gk berfungsi sebagaimana mestinya.. .. Miauuuwww... Miauewwww... Miauewwww...

    BalasHapus
  65. Buat apa iri om..pilipina baru mau beli jet tempur utama kerana masih belum punya sementara kita sudah punya walaupun xcukup 2 skuadron hahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa itu tandanya pinoy maju dlm pengadaan alutsistanya xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa lha malonte stagnan bahkan mundur krn tdk bisa upgrade alutsistanya, jangankan upgrade lha perawatan rutin saja tak mampu xaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxa nih pier不不

      Hapus
  66. Tapi tetap bgi kita yang paling gahar kita pernah ikut ialah cope taufan..jarang2 bisa liat liat jet usa sama jet russia latihan bareng malah bisa latihan sama f22..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lagi2 nostalgila masa lampau xaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxa padahal negara2 sekawasan malah sdh jauh meninggalkan malonte, dgn pembelian dan kerjasama dlm pengadaan alutsistanya xaxaxxaxaxaxaxaxaxaxa nih pier不不

      Hapus
  67. Su30mkm mig29 hornet latihan bareng same f22..wow

    BalasHapus
    Balasan
    1. latihan bareng f22??? sakit jiwa stadium 4, nebus heli little bird aje kagak mampu apalagi maintance pesawat tempu duble engine yg wajib beli engine baru, biaya maintance keseluruhan pesawat tempur duble engine malon hampir separuh harga baru untuk keseluruhan pesawat tempur tersebut,,ente kebanyakan halu dibilik jamban 之五五五不不

      Hapus
    2. Xaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxa malah d tambah2i sendiri axaxaxaxaxaxaxaxaxaxxa kasihan nih pier saking malunya,menutupi kemunduran aset2 militer malonte dengwn reka2 cerita mkm n mig latihan dgn raptor??????? Xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa lha raptor bertandang k malonte saja mig sdh grounded semua xaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxaxa nih pier不不

      Hapus
  68. Saahhh....malonte yg sering ngetrol disini...semuanya sakit jiwa.....不不不不
    Kasiaan sich...MERDEKA AJA BELUM....udah keburu SAKIT JIWA.....
    戍戍戍莞樹莞樹莞樹戍戍戍

    BalasHapus