09 Juni 2021

Vietnamese Coast Guard Ship Assignment

09 Juni 2021

Assignmnet of four Vietnamese Coast Guard ship (image : VietDefense)

Once CSB-8021 arrives home to Vietnam it will be placed under the command of the Vietnam Coast Guard's Region #3 where it's sister ship CSB-8020 currently serves.

With two 3250 ton Hamilton-class cutters, two 2400 ton DN2000-class patrol ships (CSB-8001, CSB-8005), and the usual assortment of smaller maritime law enforcement ships within it's jurisdiction, Region #3 is set to become the strongest out of all the VCG's commands. 


This is important since Region #3 is responsible for all operations around the Spratly Islands and is involved the most in territorial disputes.

Since 3 Hamilton-class cutters were requested from the United States we can expect the 3rd ship to also be stationed in Coast Guard Region #3 upon acquisition. 

(VietDefense)

191 komentar:

  1. https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609132628-4-251751/malaysia-panas-raja-panggil-pm-muhyiddin-anwar-mahathir

    BalasHapus
    Balasan
    1. Acara apa itu kumpul kumpul yaa oom?

      Hapus
    2. Biasalah bro, acara favorit kaum bangsawan malay......arisan brondong πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  2. Indon nak lakukan lagi tax amnesty kat konglomerat guys.. Tahniah

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lah... Bahas ekonomi. Nah kan... Keliatan begonya ku pur. Bahas ekonomi itu lu belom mampu. Dah sana main sabun dulu

      Hapus
  3. PBB harus cepat tolong guy's.... BUMN diorang bangkrap semua.. Kesian

    BalasHapus
    Balasan
    1. Halah pur....jgn ngomong soal ekonomi. Otaklu gak sanggup. Masih kurang sesendok. Ku bahas hoax aja pur.... Biar gak keliatan beginya lu

      Hapus
  4. Bukan nak prediksi, Indon tak akan shoping alutsista guy's, sibok rapat dan halu sampai 2024...wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Nah lu pantes ngomong begini aja pur, jgn ngomong ekonomi ya pur. Otaklu belom sampe. Jurang sesendok makan.

      Hapus
  5. Guys banyak rakyat Indon tanyakan, kemana bunga dana haji yg lama dalam kelola bank sampai 150 triliun... Jom tanyakan guys.. Wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kejauhan lu ngomong soal dana haji pur. Otaklu belom sampe. Nanti malah keliatan bogonya lu

      Hapus
  6. Wkwkwk... Indon hari hari sibuk tulis berita'akan'guys.... Shopping tapi tak pernah, halu guys... Wkwkwk

    BalasHapus
  7. TLDM semakin menyedihkan...

    Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) telah mengesahkan pencerobohan sebuah kapal pengawal pantai China di Beting Patinggi Ali, yang terletak kira-kira 84 batu nautika daripada Miri.

    Kejadian pencerobohan itu berlaku seminggu selepas 16 buah pesawat tentera China dilaporkan menceroboh ruang udara di Beting Patinggi Ali, yang juga dipanggil Luconia Shoals, yang diketahui sebagai amat kaya dengan sumber minyak dan gas asli.

    https://defencesecurityasia.com/apmm-sahkan-pencerobohan-kapal-china-di-beting-patinggi-ali-pada-4-jun-lepas/

    BalasHapus
  8. Kapan Indonesia bisa seperti ini, after 2014 may be

    BalasHapus
  9. BTA akan dibuat pangkalan militer oleh elderBro...China sudah menguasai Serawak

    BalasHapus
  10. Ada gempurgila kadrun KW diatas πŸ‘†πŸ€£πŸ€£

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yoi mat...gue mah mau yg kw atau yg asli sebodo amat...gaspol ajah..

      Hapus
  11. Vietnam perang dengan Cina di paracel walaupun akhirnya kalah

    Philipine perang dengan cina di atribase internasional

    Ada satu kerajaan lemah ASEAN sudah di rogol berkali kali sampai kekal oleh kapal dan pesawat cina sembangnya malah....Elder Brother


    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  12. Suwandaru sini kerja di rumah gw pembantu gw jga ada orang cinanya, gw bayar nasi bungkus karet 2 perhari

    BalasHapus
    Balasan
    1. Dia di suruh bersihkan got aja om wkwkwk

      Hapus
    2. Takut nanti Got nya tercemar ama suwandaru, mending suruh kerja kasih makan anjing aja

      Hapus
    3. Kenapa ga skalian dijadiin makanan anjing nya saja bro ?

      πŸ˜‚πŸ‘

      Hapus
  13. 16 pilot pesawat cina nak tanya yg kemarin 1 ekor cuma selfie selfie itu pesawat apa?? Ingat Cicilan LeMeS lebih penting di dahulukan dibanding beli vaksin


    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  14. CG china sdh berkampung di beting petinggi Ali pak cik....hikhikhik

    BalasHapus
  15. MKM dan hornet malon masih diinfus pak cik?...hikhikhik

    BalasHapus
  16. MKM dan hornet masih diinfus, sementara A-400 malon masih sibuk angkut kayu bakar dan oksigen ya pak cik....πŸ€£πŸ˜πŸ™ˆπŸ˜„πŸ˜€

    BalasHapus
  17. Malaysia sebagai pusat pemasangan helikopter, simulasi Airbus di Asia Pasifik


    Airbus memperkukuhkan operasinya di Malaysia dengan membuka pusat penyiapan dan penghantaran (Completion and Delivery Centre, CDC) helikopter yang baharu di Subang, hari ini.

    Pusat yang dibuka di Subang berperanan sebagai pusat aktiviti penyiapan helikopter Airbus yang baharu kepada pelanggannya di rantau Asia Tenggara.

    Menurut Airbus, pembukaan CDC sekaligus memperkukuhkan lagi peranan Malaysia sebagai pusat serantau helikopter Airbus bagi penyampaian perkhidmatan, sokongan pelanggan dan latihan simulasi penerbangan sepenuhnya.

    CDC telah dirasmikan oleh Menteri Pengangkutan Malaysia, Anthony Loke pada hari ini.

    Menurut Ketua Airbus di Malaysia, Raymond Lim, pembukaan pusat ini sekaligus membuktikan komitmen Airbus kepada pembangunan industri aeroangkasa Malaysia.

    “Langkah pembangunan pusat penyiapan dan penghantaran helikopter serantau di Malaysia membuktikan komitmen tidak berbelah bagi Airbus untuk membangunkan industri aeroangkasa negara, khususnya untuk mempromosikan penglibatan Malaysia dalam pelbagai bidang industri perniagaan kami,

    “Perkembangan ini merupakan sebahagian dari pelan perancangan pembangunan kami untuk rantau ini, yang akan membolehkan kami untuk menyampaikan perkhidmatan sokongan yang lengkap dan sebaik mungkin untuk pelanggan di rantau yang sedang pesat berkembang ini, disokong pula oleh rangkaian perkidmatan helikopter kami yang pelbagai dan menyeluruh,” ujar beliau.

    Pusat helikopter serantau yang baharu ini mampu untuk menempatkan sebanyak empat buah helikopter bersaiz sederhana pada satu-satu masa.

    Selain daripada itu, fasiliti ini turut mampu untuk memasang dan menghantar sehingga 20 buah helikopter setiap tahun merangkumi kesemua jenis model pesawat.

    Dalam perkembangan lain, Airbus turut memperkembangkan lagi operasi pusat simulasi penerbangan gerakan sepenuhnya dengan penambahan simulasi Dauphin AS365 N3/N3+. Sebelum ini, Airbus turut menyediakan pusat simulasi H225/H225M.

    Perluasan pusat operasi simulator ini secara tidak langsung menjadikan Malaysia sebagai pusat pengendalian latihan juruterbang dan krew untuk pelanggan dari sektor tentera, penyelamatan (parapublic) dan awam merentasi rantau Asia-Pasifik.


    link
    https://www.airtimes.my/2019/08/06/malaysia-sebagai-pusat-pemasangan-helikopter-simulasi-airbus-di-asia-pasifik/

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pusat pasang je dah gemuruh mendunia wkwkwk... Indonesia eksport senjata ratusan juta dollar US ke malon tak gemuruh mendunia wkwkwk

      Hapus
  18. masa heli pemasangan MALAYSIA dipilih oleh Firma INDON berbanding pemasangan heli di INDON sendiri..aneh ya....wkwkwkkwwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Firma Indonesia berjaya eksport senjata ratusan juta dollar US ke Malon,kl firma malon ada tak pernah eksport senjata ke Indonesia wkwkwk

      Hapus
  19. Hantar sikit linknya firma malon eksport senjata ratusan juta dollar US ke Indonesia wkwkwk,ada tak wkwkwk

    BalasHapus
  20. ya ampun sebelah SEMBAKO pun bakal dikenakan pajak guys....wkwkwkwkkw

    seperti saya kata ini antara keburukan bila kuat MNGUTANG rakyat yang menanggung beban hutangnya

    BalasHapus
  21. Daftar Sembako yang Bakal Kena PPN


    Pemerintah berencana mengenakan Pajak Pertambahan Nilai (PPN) bagi bahan pokok atau sembako. Pengenaan PPN sembako tertuang dalam revisi Undang-Undang Nomor 6 tahun 1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan (KUP).
    Pengenaan pajak diatur dalam Pasal 4A draf revisi UU Nomor 6 yang didapat CNNIndonesia.com.

    Sebagai informasi, PPN adalah pungutan yang dibebankan atas transaksi jual-beli barang dan jasa yang dilakukan oleh badan yang telah menjadi Pengusaha Kena Pajak (PKP).

    Dalam draf beleid tersebut, barang kebutuhan pokok serta barang hasil pertambangan atau pengeboran dihapus dalam kelompok jenis barang yang tidak dikenai PPN. Artinya, daftar yang dihapuskan akan dikenakan PPN.

    Sembako atau jenis-jenis kebutuhan pokok yang sangat dibutuhkan masyarakat dan tak dikenakan PPN itu sendiri sebelumnya diatur dalam Peraturan Menteri Keuangan nomor 116/PMK.010/2017.

    Barang tersebut meliputi beras dan gabah; jagung; sagu; kedelai; garam konsumsi; daging; telur; susu; buah-buahan; sayur-sayuran; ubi-ubian; bumbu-bumbuan; dan gula konsumsi.

    Sedangkan hasil pertambangan dan pengeboran yang dimaksud adalah emas, batu bara, hasil mineral bumi lainnya, serta minyak dan gas bumi.

    Selain memperluas objek PPN, revisi UU KUP tersebut juga menambah objek jasa kena pajak baru yang sebelumnya dikecualikan atas pemungutan PPN.

    Beberapa di antaranya adalah jasa pelayanan kesehatan medis, jasa pelayanan sosial, jasa pengiriman surat dengan perangko, jasa keuangan, hingga jasa asuransi.

    Ada pula jasa penyiaran yang tidak bersifat iklan, jasa angkutan umum di darat di air serta angkutan udara dalam negeri dan angkutan udara luar negeri, jasa tenaga kerja, jasa telepon umum dengan menggunakan uang logam, serta jasa pengiriman uang dengan wesel pos.

    Kendati demikian, dalam draf yang diterima redaksi, belum ada rincian spesifik soal jenis jasa yang termasuk dalam objek barang kena pajak baru tersebut.

    BalasHapus
  22. Sembako Bakal Kena PPN


    Pemerintah akan mengenakan Pajak Pertambahan Nilai (PPN) terhadap barang kebutuhan pokok yang sangat dibutuhkan oleh rakyat banyak. PPN juga akan dikenakan pada barang hasil pertambangan atau pengeboran yang diambil langsung dari sumbernya.
    Kebijakan itu akan tertuang dalam perluasan objek PPN yang diatur dalam revisi Undang-Undang Nomor 6 tahun 1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan (KUP).

    Pengenaan pajak itu diatur dalam Pasal 4A draf revisi UU Nomor 6 yang didapat CNNIndonesia.com.

    Dalam draf beleid tersebut, barang kebutuhan pokok serta barang hasil pertambangan atau pengeboran dihapus dalam kelompok jenis barang yang tidak dikenai PPN. Dengan penghapusan itu berarti barang itu akan dikenakan PPN.

    Jenis-jenis kebutuhan pokok yang sangat dibutuhkan masyarakat dan tak dikenakan PPN itu sendiri sebelumnya diatur dalam Peraturan Menteri Keuangan nomor 116/PMK.010/2017. Barang tersebut meliputi beras dan gabah; jagung; sagu; kedelai; garam konsumsi; daging; telur; susu; buah-buahan; sayur-sayuran; ubi-ubian; bumbu-bumbuan; dan gula konsumsi.

    Sedangkan hasil pertambangan dan pengeboran yang dimaksud seperti emas, batubara, hasil mineral bumi lainnya, serta minyak dan gas bumi.

    Selain memperluas objek PPN, revisi UU KUP tersebut juga menambah objek jasa kena pajak baru yang sebelumnya dikecualikan atas pemungutan PPN. Beberapa di antaranya adalah jasa pelayanan kesehatan medis, jasa pelayanan sosial, jasa pengiriman surat dengan perangko, jasa keuangan, hingga jasa asuransi.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Link thn 2017 wkwkwk...4 tahun yg lepas wkwkwk

      Hapus
  23. syukur NAFAS belum dikenakan pajak guys.....wkwkwkwkwk

    BalasHapus
  24. yuran naik, Cukai meroket, Tarif tol naik nah terkini SEMBAKO untuk keperluan rakyat pun di PAJAK.....


    MEROKETTTTTTTT.........wkwkwkwkkwkwkw

    BalasHapus
  25. wkwkwkwkwk...kata hutangnya 30% tapi semua meroket naik apa ni guys... masa semudah itu di PRANK...wkwkwkwk

    BalasHapus
  26. Malon cuma raja pasang dan bongkar je wkwkwk

    BalasHapus
  27. parah guys.... kasihan rakyat

    BalasHapus
  28. SEMBAKO untuk rakyat pun dikenakan Pajak guys....

    BalasHapus
  29. Rakyat Miskin Apes Kena PPN Sembako 12 Persen, Giliran Orang Kaya Malah Dapat PPnBM Mobil 0 Persen


    Rakyat miskin Indonesia sedang apes. Sebab pemerintah sedang berencana mengenakan PPN terhadap barang kebutuhan pokok.



    Bagi aktivis Jaringan Aktivis Pro Demokrasi (ProDEM) Adamsyah Wahab pengenaan pajak ini terbilang miris bagi rakyat miskin.

    Sebab perlakuan pemerintah terhadap mereka berbanding terbalik dengan apa yang dirasakan oleh kalangan menengah atas. Di mana kelompok ini justru mendapat diskon pajak hingga 0 persen saat membeli barang mewah berupa mobil.

    “Orang kaya dapat PPnBM 0 persen kalau beli mobil, si miskin beli sembako kena PPN 12 persen. Apes benar deh,” tutur pria yang akrab disapa Don Adam itu lewat akun Twitter pribadinya, Rabu (9/6).

    Rencana pemerintah mengenakan PPN terhadap barang kebutuhan pokok disebut-sebut telah tertuang dalam draf revisi UU 6/1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan (KUP). Tepatnya pada pasal 4A.

    Disebutkan bahwa barang kebutuhan pokok serta barang hasil pertambangan atau pengeboran dihapus dalam kelompok jenis barang yang tidak dikenai PPN. Dengan penghapusan tersebut, berarti barang itu akan dikenakan PPN.

    Barang tersebut meliputi beras dan gabah, jagung, sagu kedelai, garam konsumsi, daging, telur, susu, buah-buahan, sayur-sayuran, ubi-ubian, bumbu-bumbuan, dan gula konsumsi.

    Pasal 7 menjelaskan bahwa tarif PPN ini adalah 12 persen. Kendati demikian, ayat 3 pasal tersebut menjelaskan tarif PPN sebesar 12 persen dapat diubah menjadi paling rendah sebesar 5 persen hingga paling tinggi sebesar 15 persen.

    BalasHapus
  30. Link zaman Jepun tahun 2017 pun dihantar...kalo boleh link tahun 1945 pun dihantar Pur wkwkwk

    BalasHapus
  31. Yg cuma bongkar pasang tepi sikit kat jamban

    BalasHapus
  32. SEMBAKO pun dikenakan pajak guys...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Link zaman Jepun wkwkwk...salam cuma bongkar pasang je wkwkwk

      Hapus
  33. Link 2017 kata INDON....wkwkwkwkwk

    buka beritanya masa INDON sendiri tak tahu berita terkini.... wkwkwkwkwk

    SEMBAKO pun dikenakan pajak...

    BalasHapus
  34. Kalo cuma bongkar pasang Timor Leste pun boleh wkwkwk

    BalasHapus
  35. Balasan
    1. Salam bongkar pasang je wkwkwk

      Hapus
    2. Rakyat tu tak bisa diperas,namanya pajak,semakin banyak harta semakin tinggi pajaknya 🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      Hapus
  36. ini yang mahu NGUTANG 1700 trilion lagi.....???

    BalasHapus
    Balasan
    1. Penduduk ciput tapi hutang gergasi 93%...sadisss wkwkwk

      Hapus
    2. Dibayar 2045 lho itupun tak sampai 93 % aset🀣🀣🀣🀣🀣

      Hapus
  37. Yg cuma bongkar pasang,painting dan tampal stiker tepi sikit kat tandas wkwkwk

    BalasHapus
  38. Balasan
    1. Parah guys cuma bisa bongkar pasang je tapi udah gemuruh mendunia wkwkwk

      Hapus
  39. Di Malon barang murah sebab dikasih subsidi oleh kerajaan pakai hutang,tapi rakyat tak sadar hutang naik 93%🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Betul,biar kerajaan nampak kerja tapi bo'ong wkwkwk

      Hapus
  40. Di negara maju tidak ada mamanya barang murah bukan cem malon 🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  41. Malon lockdown nasional sampe tanggal 14 june wkwkwk...kesian guys wkwkwk

    BalasHapus
  42. ‘Kenapa nak ambil duit orang mati’, CUEPACS bidas JPA mengenai potongan elaun perangi Covid-19

    PETALING JAYA: Tindakan kerajaan ‘memotong’ sebahagian elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana, sekali pun mereka meninggal dunia pada tempoh tertentu bulan depan mengejutkan CUEPACS.

    Menurut pekeliling JPA yang dilihat FMT menyebut, “bagi pegawai yang meninggal dunia pada 1 Julai 2021, pegawai (berkenaan) akan terlibat dalam pelaksanaan sumbangan ini kerana pegawai masih lagi berada dalam perkhidmatan” pada tarikh itu.

    Pekeliling itu juga menyebut sekiranya seseorang pegawai meninggal dunia pada 15 Julai, elaunnya juga akan dipotong untuk disumbangkan kepada tabung berkenaan kerana beliau dianggap masih dalam perkhidmatan pada 1 Julai.

    “Namun kadar sumbangan perlu dikira secara berkadaran, mengikut pengiraan emolumen pada bulan tersebut,” mengikut pekeliling berkenaan di bahagian “soalan lazim pelaksanaan sumbangan melalui pengurangan elaun dalam mendepani pandemik Covid-19”.

    Setiausaha Agung CUEPACS, Abdul Rahman Mohd Nordin mempersoalkan keperluan JPA menggubal peraturan khusus untuk kakitangan awam yang meninggal dunia.

    “Walaupun kita berharap semua kakitangan awam selamat dan tiada keperluan peraturan ini digunakan, CUEPACS tetap membantah keperluannya kerana ia mencerminkan seolah-olah JPA tidak prihatin.

    “Apabila seseorang meninggal dunia, ahli keluarga tentunya dalam kesedihan. Jadi, untuk menafikan mereka sebahagian pendapatan orang yang sudah tiada, adalah sedikit kejam.

    “Kenapa (JPA) mahu ambil duit orang yang sudah meninggal dunia? Adalah lebih baik kerajaan membatalkan klausa ini, “ kata beliau.

    Rahman berkata, CUEPACS tidak dihubungi oleh JPA dalam merangka syarat pemotongan elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana.

    Pada 1 Jun lalu, Ketua Setiausaha Negara, Zuki Ali mengumumkan penjawat awam bagi Gred 29 hingga Gred 56 akan menyerahkan sebahagian elaun mereka selama tiga bulan kepada Akaun Amanah Bencana.

    Menurut beliau, sumbangan itu adalah “manifestasi solidariti” kepada tindakan menteri dan timbalan menteri tidak mengambil gaji bagi tempoh sama dalam memerangi pandemik Covid-19.

    Zuki berkata, elaun terbabit adalah Imbuhan Tetap Kerajaan (ITK) bagi pengurusan tertinggi Gred 44 hingga Gred 56 dan Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA) bagi Gred 29 hingga Gred 4.

    Beliau berkata, sumbangan lebih 800,000 penjawat awam itu dianggarkan berjumlah RM30 juta.

    Katanya, bagi kumpulan JUSA A dan ke atas, kadar sumbangan adalah 50%, manakala bagi JUSA B (20%) dan JUSA C (10%), sementara Gred 44 hingga Gred 56, kadar sumbangan elaun adalah 5% membabitkan elaun ITK.

    Bagi Gred 29 hingga 41, kadar sumbangan elaun ITKA adalah RM10.

    Link :

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

    BalasHapus
  43. Kerajaan Malon udah BANGRAPS Guys.. Kerajaan Malon mahu ambil duit orang yang sudah meninggal dunia.. ish.. ish..ish.. Tak Patutlah..

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

    BalasHapus
  44. SEMBAKO di kenakan pajak secara automatik harga bahan sembako akan naik dan memberi kesan pada kuasa beli rakyat.... kasihan rakyat

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kerajaan Malon udah BANGRAPS Guys.. Kerajaan Malon mahu ambil duit orang yang sudah meninggal dunia.. ish.. ish..ish.. Tak Patutlah..

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

      Hapus
  45. PPN Sembako 'Bunuh Diri' Ekonomi di Tengah Pandemi


    Pemerintah kembali memberikan kejutan di tengah pandemi covid-19. Usai niat mengerek pajak pertambahan nilai (PPN) menjadi 12 persen, kini pemerintah berencana mengenakan PPN terhadap sembako atau barang kebutuhan pokok.
    Hal tersebut tertuang dalam perluasan objek PPN yang diatur dalam revisi Undang-Undang Nomor 6 tahun 1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan (KUP).

    Dalam draf aturan itu, barang kebutuhan pokok dihapus dalam kelompok jenis barang yang tidak dikenakan PPN. Artinya, barang pokok akan dikenakan PPN.

    Barang pokok yang tidak dikenakan PPN sebelumnya diatur dalam Peraturan Menteri Keuangan nomor 116/PMK.010/2017. Barang pokok yang dimaksud, seperti beras dan gabah, jagung, sagu, kedelai, garam konsumsi, daging, telur, susu, buah-buahan, ubi-ubian, sayur-sayuran, bumbu-bumbuan, dan gula konsumsi.

    PPN adalah pungutan yang dibebankan atas transaksi jual-beli barang dan jasa yang dilakukan oleh badan yang telah menjadi Pengusaha Kena Pajak (PKP). Pihak yang membayar PPN adalah konsumen akhir.

    Menurut Direktur Center of Economic and Law Studies (CELIOS) Bhima Yudhistira, pemerintah sedang bunuh diri. Ia menilai tega-teganya pemerintah mematok PPN terhadap barang kebutuhan pokok masyarakat.

    "Pemerintah sepertinya sedang melakukan bunuh diri ekonomi tahun depan. Momentum pemulihan ekonomi justru diganggu kebijakan pemerintah sendiri," ungkap Bhima kepada CNNIndonesia.com, Rabu (9/6).

    Kalau barang kebutuhan pokok dikenakan PPN, maka otomatis harga jualnya akan naik. Sebab, pengusaha biasanya membebankan biaya PPN kepada konsumen. "Kenaikan harga pada barang kebutuhan pokok mendorong inflasi," tutur Bhima.

    Apabila inflasi tinggi, artinya harga barang-barang naik. Hal ini jelas akan menekan daya beli masyarakat. Masyarakat akan mengurangi belanjanya. Alhasil, tingkat konsumsi rumah tangga semakin melemah, sehingga akan berdampak negatif terhadap ekonomi nasional.

    Jika aturan ini diketok dan berlaku tahun depan, jangan harap target pertumbuhan ekonomi 5 persen pada 2022 akan terwujud. Ekonomi tidak akan pernah bisa bergerak signifikan ketika konsumsi masyarakat tertekan.

    "Masyarakat akan mengurangi belanja, bahkan berhemat. (Ekonomi Indonesia) bisa lebih rendah ke 2 persen-4 persen," tegas Bhima.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kenapa nak ambil duit orang mati’, CUEPACS bidas JPA mengenai potongan elaun perangi Covid-19

      PETALING JAYA: Tindakan kerajaan ‘memotong’ sebahagian elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana, sekali pun mereka meninggal dunia pada tempoh tertentu bulan depan mengejutkan CUEPACS.

      Menurut pekeliling JPA yang dilihat FMT menyebut, “bagi pegawai yang meninggal dunia pada 1 Julai 2021, pegawai (berkenaan) akan terlibat dalam pelaksanaan sumbangan ini kerana pegawai masih lagi berada dalam perkhidmatan” pada tarikh itu.

      Pekeliling itu juga menyebut sekiranya seseorang pegawai meninggal dunia pada 15 Julai, elaunnya juga akan dipotong untuk disumbangkan kepada tabung berkenaan kerana beliau dianggap masih dalam perkhidmatan pada 1 Julai.

      “Namun kadar sumbangan perlu dikira secara berkadaran, mengikut pengiraan emolumen pada bulan tersebut,” mengikut pekeliling berkenaan di bahagian “soalan lazim pelaksanaan sumbangan melalui pengurangan elaun dalam mendepani pandemik Covid-19”.

      Setiausaha Agung CUEPACS, Abdul Rahman Mohd Nordin mempersoalkan keperluan JPA menggubal peraturan khusus untuk kakitangan awam yang meninggal dunia.

      “Walaupun kita berharap semua kakitangan awam selamat dan tiada keperluan peraturan ini digunakan, CUEPACS tetap membantah keperluannya kerana ia mencerminkan seolah-olah JPA tidak prihatin.

      “Apabila seseorang meninggal dunia, ahli keluarga tentunya dalam kesedihan. Jadi, untuk menafikan mereka sebahagian pendapatan orang yang sudah tiada, adalah sedikit kejam.

      “Kenapa (JPA) mahu ambil duit orang yang sudah meninggal dunia? Adalah lebih baik kerajaan membatalkan klausa ini, “ kata beliau.

      Rahman berkata, CUEPACS tidak dihubungi oleh JPA dalam merangka syarat pemotongan elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana.

      Pada 1 Jun lalu, Ketua Setiausaha Negara, Zuki Ali mengumumkan penjawat awam bagi Gred 29 hingga Gred 56 akan menyerahkan sebahagian elaun mereka selama tiga bulan kepada Akaun Amanah Bencana.

      Menurut beliau, sumbangan itu adalah “manifestasi solidariti” kepada tindakan menteri dan timbalan menteri tidak mengambil gaji bagi tempoh sama dalam memerangi pandemik Covid-19.

      Zuki berkata, elaun terbabit adalah Imbuhan Tetap Kerajaan (ITK) bagi pengurusan tertinggi Gred 44 hingga Gred 56 dan Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA) bagi Gred 29 hingga Gred 4.

      Beliau berkata, sumbangan lebih 800,000 penjawat awam itu dianggarkan berjumlah RM30 juta.

      Katanya, bagi kumpulan JUSA A dan ke atas, kadar sumbangan adalah 50%, manakala bagi JUSA B (20%) dan JUSA C (10%), sementara Gred 44 hingga Gred 56, kadar sumbangan elaun adalah 5% membabitkan elaun ITK.

      Bagi Gred 29 hingga 41, kadar sumbangan elaun ITKA adalah RM10.

      Link :

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

      Hapus
  46. parah akibat tiada wang maka rakyat mula diperas guys

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kerajaan Malon udah BANGRAPS Guys.. Kerajaan Malon mahu ambil duit orang yang sudah meninggal dunia.. ish.. ish..ish.. Tak Patutlah..

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

      Hapus
    2. Parah malon,mayat dah matipun kena cukai wkwkwk

      Hapus
  47. Malon parah,mayat dah matipun kena cukai wkwkwk

    BalasHapus
  48. kalau berjalan tak dikenakan pajak...??? wkwkwkwwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Di Malon mayat dah matipun kena cukai wkwkwk

      Hapus
  49. bernafas kena pajak tak....??? wkwkwkwkwkwkkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Orang Mati kenapa kena Pajak...???? Wkwkwkwkkwkwwk

      Hapus
    2. Dah matipun kena cukai diambil duitnya oleh kerajaan,malon memang kejammmm wkwkwk

      Hapus
  50. Di Malon mayat dah matipun kena cukai... wkwkwkwkwkwk

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mayat yg dah matipun kena cukai apa lagi yg masih hidup wkwkwk

      Hapus
  51. MALON negara SADISSS,mayat yg dah matipun di ambil duitnya oleh kerajaan wkwkwk

    BalasHapus
  52. SEMBAKO pun di kenakan pajak...parah guys

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mayat dah matipun kena cukai...Malon memang kejam wkwkwk

      Hapus
  53. kasihan tak lama lagi harga sembako meroket...lepas tu geng INDON klaim hutang mereka 30% je.... mau PRANK sesama INDON boleh la....wkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mayat dah matipun kena cukai...Malon memang kejam wkwkwk

      Hapus
    2. Salam mayat mati kena cukai...kejam guys cem Hitler wkwkwk

      Hapus
  54. Mayat dah matipun di malon kena cukai apabila yg masih hidup...malon memang kejam guys wkwkwk

    BalasHapus
  55. SEMBAKO pajak saja 12%.... parah guys

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kejam guys,mayat dah matipun kena cukai wkwkwk

      Hapus
  56. Mayat dah matipun di malon kena cukai apabila yg masih hidup...malon memang kejam guys wkwkwk

    BalasHapus
  57. Malon tuh cem Hitler dan Musollini kejam guys,mayat dah matipun kena cukai apalagi yg masih hidup wkwkwk

    BalasHapus
  58. Beruntung saya hidup di Indonesia,cuba saya warga malon mati je pun kena cukai wkwkwk...malon kejam cem Hitler guys wkwkwk

    BalasHapus
  59. Pur,ko mesti siapkan duit untuk cukai bila ko nanti nak mati wkwkwk

    BalasHapus
  60. wkwkwkwkwk.... saya sudah kata yang menanggung HUTANG tu adalah RAKYAT ya...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Di Malon yg menanggung hutang rakyat bkn kerajaan wkwkwk...salam mati kena cukai wkwkwk

      Hapus
  61. kasihan rakyat guys...SEMBAKO pun dikenakan pajak...parah guys

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kejam guys,mayat yg dah matipun di malon kena cukai wkwkwk

      Hapus
  62. MINYAK GORENG pun dinaikkan.... parah guys..

    Pada tahun 2016, harga minyak masak Malaysia pernah naik buat kali pertama dalam tempoh sedekad apabila harga minyak sawit dunia melonjak dan kerajaan BN mengambil langkah untuk hadkan subsidi kepada paket 1kg untuk melawan dan membanteras penyeludupan minyak masak bersubsidi ke negara jiran yang semakin rancak masa itu akibat perbezaan harga yang amat tinggi yang amat merugikan negara

    Oleh itu, harga minyak masak yang tidak diberi subsidi pada masa itu naik kerana mengikut harga pasaran.

    Langkah itu telah membangkitkan kemarahan ramai pada masa itu dan PH (termasuk mereka yang dalam kerajaan PN sekarang) mengambil kesempatan penuh untuk mempergunakan isu ini untuk kecam saya dan salahkan GST.

    Demi melindungi Rakyat masa itu, kerajaan BN mengambil langkah untuk menambah jumlah bekalan dan memperluaskan penjualan minyak sawit paket 1kg bersubsidi ke lebih banyak kedai runcit dan pasar raya.

    Sekarang harga minyak masak naik lagi dahsyat berbanding tahun 2016, peluang bagi penyeludupan amat kecil setelah sempadan negara telah ditutup ketat akibat pandemik dan GST sudah dimansuhkan lebih 3 tahun.

    Jadi, apakah langkah kerajaan PN untuk melindungi dan meringkan beban Rakyat?

    Jangan berdiam diri sahaja. Ambil lah langkah yang sewajarnya.

    Ataupun dulu korang hanya tahu kecam dan salahkan saya dengan air liur sahaja?

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157936527200952&id=157851205951&__tn__=%2As-R&_rdr

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mayat yg dah matipun kena cukai bro wkwkwk

      Hapus
  63. Dulu Bebas Pajak, Kini Sembako Bakal Kena PPN 12%!


    Pemerintah berencana untuk memasang tarif Pajak Pertambahan Nilai (PPN) sebesar 12% pada produk sembako.
    Hal tersebut tertuang dalam revisi draft Rancangan Undang-Undang (RUU) Nomor 6 Tahun 1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan (KUP) yang beredar dan diterima CNBC Indonesia.

    Dalam Pasal 4A draft RUU KUP tersebut, pemerintah menghapus beberapa jenis barang yang tidak dikenai PPN. Beberapa kelompok barang tersebut diantaranya barang hasil pertambangan atau hasil pengeboran yang diambil langsung dari sumbernya, tidak termasuk hasil pertambangan batubara.

    Serta menghapus barang kebutuhan pokok yang sangat dibutuhkan oleh rakyat banyak.

    Sembako atau jenis-jenis kebutuhan pokok yang sangat dibutuhkan masyarakat dan tak dikenakan PPN itu sendiri sebelumnya diatur dalam Peraturan Menteri Keuangan nomor 116/PMK.010/2017.

    Barang tersebut meliputi beras dan gabah; jagung; sagu; kedelai; garam konsumsi; daging; telur; susu; buah-buahan; sayur-sayuran; ubi-ubian; bumbu-bumbuan; dan gula konsumsi.

    Sedangkan hasil pertambangan dan pengeboran yang dimaksud adalah emas, batu bara, hasil mineral bumi lainnya, serta minyak dan gas bumi.

    Dalam draf RUU KUP tersebut, pemerintah juga memutuskan untuk menambah jenis jasa yang sebelumnya dikecualikan atas pemungutan PPN.

    Jasa pelayanan yang kemudian akan dikenai PPN oleh pemerintah diantaranya pelayanan kesehatan medis, jasa pelayanan sosial, jasa pengiriman surat dengan perangko, jasa keuangan, hingga jasa asuransi.

    Ada pula jasa penyiaran yang tidak bersifat iklan, jasa angkutan umum di darat di air serta angkutan udara dalam negeri dan angkutan udara luar negeri, jasa tenaga kerja, jasa telepon umum dengan menggunakan uang logam, serta jasa pengiriman uang dengan wesel pos.

    Lalu berapa tarif PPN yang dikenakan?

    Melalui beleid RUU KUP tersebut, pemerintah juga memutuskan untuk menaikkan tarif PPN dari 10% menjadi 12%. "Tarif pajak pertambahan nilai adalah 12%," demikian tertulis pada pasal 7 ayat 1

    BalasHapus
    Balasan
    1. https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

      Hapus
    2. Di Malon mayat dah matipun kena cukai... wkwkwkwkwkwk

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

      Hapus
  64. https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

    BalasHapus
  65. Tadi orang Mati kena cukai, sekarang Harga Minyak Masak Botol pun sudah dinaikkan.. Rakyat Malon kena Peras Guys... PARAH guys... wkwkwkwkwk

    KPDNHEP: Kenaikan harga minyak masak botol akan dikaji

    https://www.projekmm.com/news/berita/2021/01/20/kpdnhep-kenaikan-harga-minyak-masak-botol-akan-dikaji/1942119

    BalasHapus
  66. BBM tak dimakan...SEMBAKO dimakan ya....wkwkwkwkwkwk

    Perut perlu diisi... ya kalau semua di PAJAK apa yang perlu dimakan...???

    BalasHapus
    Balasan
    1. https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

      Hapus
    2. Di Malon mayat dah matipun kena cukai... wkwkwkwkwkwk

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

      Hapus
  67. rakyat menangung guys....semua MEROKET

    BalasHapus
    Balasan
    1. https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

      Hapus
    2. Mayat Mati kena cukai, Harga Petrol dinaikkan, Harga Minyak Masak Botol pun sudah dinaikkan.. wkwkwkwkwkwk

      Rakyat Malon kena Peras Guys... LOCKDOWN, CASE COVID Meroket, Harga pun MEROKET PARAH guys... wkwkwkwkwkk

      https://www.projekmm.com/news/berita/2021/01/20/kpdnhep-kenaikan-harga-minyak-masak-botol-akan-dikaji/1942119

      https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

      Hapus
  68. Mayat Mati kena cukai, Harga Petrol dinaikkan, Harga Minyak Masak Botol pun sudah dinaikkan.. wkwkwkwkwkwk

    Rakyat Malon kena Peras Guys... PARAH guys... wkwkwkwkwkk

    https://www.projekmm.com/news/berita/2021/01/20/kpdnhep-kenaikan-harga-minyak-masak-botol-akan-dikaji/1942119

    https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

    BalasHapus
  69. PPN Sembako 'Bunuh Diri' Ekonomi di Tengah Pandemi


    Pemerintah kembali memberikan kejutan di tengah pandemi covid-19. Usai niat mengerek pajak pertambahan nilai (PPN) menjadi 12 persen, kini pemerintah berencana mengenakan PPN terhadap sembako atau barang kebutuhan pokok.
    Hal tersebut tertuang dalam perluasan objek PPN yang diatur dalam revisi Undang-Undang Nomor 6 tahun 1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan (KUP).

    Dalam draf aturan itu, barang kebutuhan pokok dihapus dalam kelompok jenis barang yang tidak dikenakan PPN. Artinya, barang pokok akan dikenakan PPN.

    Barang pokok yang tidak dikenakan PPN sebelumnya diatur dalam Peraturan Menteri Keuangan nomor 116/PMK.010/2017. Barang pokok yang dimaksud, seperti beras dan gabah, jagung, sagu, kedelai, garam konsumsi, daging, telur, susu, buah-buahan, ubi-ubian, sayur-sayuran, bumbu-bumbuan, dan gula konsumsi.

    PPN adalah pungutan yang dibebankan atas transaksi jual-beli barang dan jasa yang dilakukan oleh badan yang telah menjadi Pengusaha Kena Pajak (PKP). Pihak yang membayar PPN adalah konsumen akhir.

    Menurut Direktur Center of Economic and Law Studies (CELIOS) Bhima Yudhistira, pemerintah sedang bunuh diri. Ia menilai tega-teganya pemerintah mematok PPN terhadap barang kebutuhan pokok masyarakat.

    "Pemerintah sepertinya sedang melakukan bunuh diri ekonomi tahun depan. Momentum pemulihan ekonomi justru diganggu kebijakan pemerintah sendiri," ungkap Bhima kepada CNNIndonesia.com, Rabu (9/6).

    Kalau barang kebutuhan pokok dikenakan PPN, maka otomatis harga jualnya akan naik. Sebab, pengusaha biasanya membebankan biaya PPN kepada konsumen. "Kenaikan harga pada barang kebutuhan pokok mendorong inflasi," tutur Bhima.

    Apabila inflasi tinggi, artinya harga barang-barang naik. Hal ini jelas akan menekan daya beli masyarakat. Masyarakat akan mengurangi belanjanya. Alhasil, tingkat konsumsi rumah tangga semakin melemah, sehingga akan berdampak negatif terhadap ekonomi nasional.

    Jika aturan ini diketok dan berlaku tahun depan, jangan harap target pertumbuhan ekonomi 5 persen pada 2022 akan terwujud. Ekonomi tidak akan pernah bisa bergerak signifikan ketika konsumsi masyarakat tertekan.

    "Masyarakat akan mengurangi belanja, bahkan berhemat. (Ekonomi Indonesia) bisa lebih rendah ke 2 persen-4 persen," tegas Bhima.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Harga minyak Malon naik membuat harga sembako malon meroket wkwkwk

      Hapus
  70. "Pemerintah sepertinya sedang melakukan bunuh diri ekonomi tahun depan. Momentum pemulihan ekonomi justru diganggu kebijakan pemerintah sendiri," ungkap Bhima kepada CNNIndonesia.com, Rabu (9/6).

    Kalau barang kebutuhan pokok dikenakan PPN, maka otomatis harga jualnya akan naik. Sebab, pengusaha biasanya membebankan biaya PPN kepada konsumen. "Kenaikan harga pada barang kebutuhan pokok mendorong inflasi," tutur Bhima.

    Apabila inflasi tinggi, artinya harga barang-barang naik. Hal ini jelas akan menekan daya beli masyarakat. Masyarakat akan mengurangi belanjanya. Alhasil, tingkat konsumsi rumah tangga semakin melemah, sehingga akan berdampak negatif terhadap ekonomi nasional.

    BalasHapus
  71. Kenapa nak ambil duit orang mati’, CUEPACS bidas JPA mengenai potongan elaun perangi Covid-19

    PETALING JAYA: Tindakan kerajaan ‘memotong’ sebahagian elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana, sekali pun mereka meninggal dunia pada tempoh tertentu bulan depan mengejutkan CUEPACS.

    Menurut pekeliling JPA yang dilihat FMT menyebut, “bagi pegawai yang meninggal dunia pada 1 Julai 2021, pegawai (berkenaan) akan terlibat dalam pelaksanaan sumbangan ini kerana pegawai masih lagi berada dalam perkhidmatan” pada tarikh itu.

    Pekeliling itu juga menyebut sekiranya seseorang pegawai meninggal dunia pada 15 Julai, elaunnya juga akan dipotong untuk disumbangkan kepada tabung berkenaan kerana beliau dianggap masih dalam perkhidmatan pada 1 Julai.

    “Namun kadar sumbangan perlu dikira secara berkadaran, mengikut pengiraan emolumen pada bulan tersebut,” mengikut pekeliling berkenaan di bahagian “soalan lazim pelaksanaan sumbangan melalui pengurangan elaun dalam mendepani pandemik Covid-19”.

    Setiausaha Agung CUEPACS, Abdul Rahman Mohd Nordin mempersoalkan keperluan JPA menggubal peraturan khusus untuk kakitangan awam yang meninggal dunia.

    “Walaupun kita berharap semua kakitangan awam selamat dan tiada keperluan peraturan ini digunakan, CUEPACS tetap membantah keperluannya kerana ia mencerminkan seolah-olah JPA tidak prihatin.

    “Apabila seseorang meninggal dunia, ahli keluarga tentunya dalam kesedihan. Jadi, untuk menafikan mereka sebahagian pendapatan orang yang sudah tiada, adalah sedikit kejam.

    “Kenapa (JPA) mahu ambil duit orang yang sudah meninggal dunia? Adalah lebih baik kerajaan membatalkan klausa ini, “ kata beliau.

    Rahman berkata, CUEPACS tidak dihubungi oleh JPA dalam merangka syarat pemotongan elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana.

    Pada 1 Jun lalu, Ketua Setiausaha Negara, Zuki Ali mengumumkan penjawat awam bagi Gred 29 hingga Gred 56 akan menyerahkan sebahagian elaun mereka selama tiga bulan kepada Akaun Amanah Bencana.

    Menurut beliau, sumbangan itu adalah “manifestasi solidariti” kepada tindakan menteri dan timbalan menteri tidak mengambil gaji bagi tempoh sama dalam memerangi pandemik Covid-19.

    Zuki berkata, elaun terbabit adalah Imbuhan Tetap Kerajaan (ITK) bagi pengurusan tertinggi Gred 44 hingga Gred 56 dan Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA) bagi Gred 29 hingga Gred 4.

    Beliau berkata, sumbangan lebih 800,000 penjawat awam itu dianggarkan berjumlah RM30 juta.

    Katanya, bagi kumpulan JUSA A dan ke atas, kadar sumbangan adalah 50%, manakala bagi JUSA B (20%) dan JUSA C (10%), sementara Gred 44 hingga Gred 56, kadar sumbangan elaun adalah 5% membabitkan elaun ITK.

    Bagi Gred 29 hingga 41, kadar sumbangan elaun ITKA adalah RM10.

    Link :

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

    BalasHapus
  72. Mayat Mati kena cukai, Harga Petrol dinaikkan, Harga Minyak Masak Botol pun sudah dinaikkan.. wkwkwkwkwkwk

    Rakyat Malon kena Peras Guys... LOCKDOWN, CASE COVID Meroket, Harga pun MEROKET PARAH guys... wkwkwkwkwkk

    https://www.projekmm.com/news/berita/2021/01/20/kpdnhep-kenaikan-harga-minyak-masak-botol-akan-dikaji/1942119

    https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

    BalasHapus
  73. Daftar Sembako yang Bakal Kena PPN


    Pemerintah berencana mengenakan Pajak Pertambahan Nilai (PPN) bagi bahan pokok atau sembako. Pengenaan PPN sembako tertuang dalam revisi Undang-Undang Nomor 6 tahun 1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan (KUP).
    Pengenaan pajak diatur dalam Pasal 4A draf revisi UU Nomor 6 yang didapat CNNIndonesia.com.

    Sebagai informasi, PPN adalah pungutan yang dibebankan atas transaksi jual-beli barang dan jasa yang dilakukan oleh badan yang telah menjadi Pengusaha Kena Pajak (PKP).

    Dalam draf beleid tersebut, barang kebutuhan pokok serta barang hasil pertambangan atau pengeboran dihapus dalam kelompok jenis barang yang tidak dikenai PPN. Artinya, daftar yang dihapuskan akan dikenakan PPN.

    Sembako atau jenis-jenis kebutuhan pokok yang sangat dibutuhkan masyarakat dan tak dikenakan PPN itu sendiri sebelumnya diatur dalam Peraturan Menteri Keuangan nomor 116/PMK.010/2017.

    Barang tersebut meliputi beras dan gabah; jagung; sagu; kedelai; garam konsumsi; daging; telur; susu; buah-buahan; sayur-sayuran; ubi-ubian; bumbu-bumbuan; dan gula konsumsi.

    Sedangkan hasil pertambangan dan pengeboran yang dimaksud adalah emas, batu bara, hasil mineral bumi lainnya, serta minyak dan gas bumi.

    Selain memperluas objek PPN, revisi UU KUP tersebut juga menambah objek jasa kena pajak baru yang sebelumnya dikecualikan atas pemungutan PPN.

    Beberapa di antaranya adalah jasa pelayanan kesehatan medis, jasa pelayanan sosial, jasa pengiriman surat dengan perangko, jasa keuangan, hingga jasa asuransi.

    Ada pula jasa penyiaran yang tidak bersifat iklan, jasa angkutan umum di darat di air serta angkutan udara dalam negeri dan angkutan udara luar negeri, jasa tenaga kerja, jasa telepon umum dengan menggunakan uang logam, serta jasa pengiriman uang dengan wesel pos.

    Kendati demikian, dalam draf yang diterima redaksi, belum ada rincian spesifik soal jenis jasa yang termasuk dalam objek barang kena pajak baru tersebut.

    BalasHapus
  74. Tok! Harga BBM Resmi Naik di Malaysia

    Jakarta, CNBC Indonesia - Kementerian Keuangan (Kemenkeu) Malaysia menaikkan harga bahan bakar minyak (BBM).

    Dilansir dari The Star, harga bensin RON 97 akan naik dua sen dari 10 hingga 16 Juni. Kini harga bensin RON 97 naik dari RM 2.63 atau Rp 9.108 (asumsi Rp 3.463/ringgit) menjadi RM 2.65 (Rp 9/177) per liter.

    Namun, harga bensin dan solar RON 95 masing-masing tidak akan berubah dari harga RM 2.05 (Rp 7.099) dan RM 2.15 (Rp 7.446) per liter.

    Kemenkeu Malaysia juga mengatakan bahwa untuk melindungi konsumen dari kenaikan harga minyak global, pemerintah akan mempertahankan harga tertinggi saat ini untuk bensin RON 95 pada RM 2,05 per liter dan solar pada RM 2,15 per liter, meskipun ada kenaikan harga pasar.

    "Pemerintah akan terus memantau tren harga minyak mentah global dan mengambil langkah-langkah yang tepat untuk memastikan kesejahteraan dan kesejahteraan rakyat yang berkelanjutan," kata kementerian itu dalam sebuah pernyataan pada Rabu (9/6/2021).

    Sebelumnya, mekanisme penetapan harga bahan bakar mingguan ini diperkenalkan kembali pada 5 Januari 2019, di bawah Mekanisme Penetapan Harga Otomatis (APM).

    https://www.cnbcindonesia.com/news/20210609194159-4-251880/tok-harga-bbm-resmi-naik-di-malaysia

    BalasHapus
  75. bernafas kena pajak ka guys....??? wkwkwkwkkwkwwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mayat Mati tak bernafas kena cukai guys....???

      Wkwkwkwkwkwk

      Hapus
  76. Daftar Sembako yang Bakal Kena PPN


    Pemerintah berencana mengenakan Pajak Pertambahan Nilai (PPN) bagi bahan pokok atau sembako. Pengenaan PPN sembako tertuang dalam revisi Undang-Undang Nomor 6 tahun 1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan (KUP).
    Pengenaan pajak diatur dalam Pasal 4A draf revisi UU Nomor 6 yang didapat CNNIndonesia.com.

    Sebagai informasi, PPN adalah pungutan yang dibebankan atas transaksi jual-beli barang dan jasa yang dilakukan oleh badan yang telah menjadi Pengusaha Kena Pajak (PKP).

    Dalam draf beleid tersebut, barang kebutuhan pokok serta barang hasil pertambangan atau pengeboran dihapus dalam kelompok jenis barang yang tidak dikenai PPN. Artinya, daftar yang dihapuskan akan dikenakan PPN.

    Sembako atau jenis-jenis kebutuhan pokok yang sangat dibutuhkan masyarakat dan tak dikenakan PPN itu sendiri sebelumnya diatur dalam Peraturan Menteri Keuangan nomor 116/PMK.010/2017.

    Barang tersebut meliputi beras dan gabah; jagung; sagu; kedelai; garam konsumsi; daging; telur; susu; buah-buahan; sayur-sayuran; ubi-ubian; bumbu-bumbuan; dan gula konsumsi.

    Sedangkan hasil pertambangan dan pengeboran yang dimaksud adalah emas, batu bara, hasil mineral bumi lainnya, serta minyak dan gas bumi.

    Selain memperluas objek PPN, revisi UU KUP tersebut juga menambah objek jasa kena pajak baru yang sebelumnya dikecualikan atas pemungutan PPN.

    Beberapa di antaranya adalah jasa pelayanan kesehatan medis, jasa pelayanan sosial, jasa pengiriman surat dengan perangko, jasa keuangan, hingga jasa asuransi.

    Ada pula jasa penyiaran yang tidak bersifat iklan, jasa angkutan umum di darat di air serta angkutan udara dalam negeri dan angkutan udara luar negeri, jasa tenaga kerja, jasa telepon umum dengan menggunakan uang logam, serta jasa pengiriman uang dengan wesel pos.

    Kendati demikian, dalam draf yang diterima redaksi, belum ada rincian spesifik soal jenis jasa yang termasuk dalam objek barang kena pajak baru tersebut.

    BalasHapus
  77. Harga minyak Malon meroket membuat harga sembako di malon semakin meroket wkwkwk

    BalasHapus
  78. Kenapa nak ambil duit orang mati’, CUEPACS bidas JPA mengenai potongan elaun perangi Covid-19

    PETALING JAYA: Tindakan kerajaan ‘memotong’ sebahagian elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana, sekali pun mereka meninggal dunia pada tempoh tertentu bulan depan mengejutkan CUEPACS.

    Menurut pekeliling JPA yang dilihat FMT menyebut, “bagi pegawai yang meninggal dunia pada 1 Julai 2021, pegawai (berkenaan) akan terlibat dalam pelaksanaan sumbangan ini kerana pegawai masih lagi berada dalam perkhidmatan” pada tarikh itu.

    Pekeliling itu juga menyebut sekiranya seseorang pegawai meninggal dunia pada 15 Julai, elaunnya juga akan dipotong untuk disumbangkan kepada tabung berkenaan kerana beliau dianggap masih dalam perkhidmatan pada 1 Julai.

    “Namun kadar sumbangan perlu dikira secara berkadaran, mengikut pengiraan emolumen pada bulan tersebut,” mengikut pekeliling berkenaan di bahagian “soalan lazim pelaksanaan sumbangan melalui pengurangan elaun dalam mendepani pandemik Covid-19”.

    Setiausaha Agung CUEPACS, Abdul Rahman Mohd Nordin mempersoalkan keperluan JPA menggubal peraturan khusus untuk kakitangan awam yang meninggal dunia.

    “Walaupun kita berharap semua kakitangan awam selamat dan tiada keperluan peraturan ini digunakan, CUEPACS tetap membantah keperluannya kerana ia mencerminkan seolah-olah JPA tidak prihatin.

    “Apabila seseorang meninggal dunia, ahli keluarga tentunya dalam kesedihan. Jadi, untuk menafikan mereka sebahagian pendapatan orang yang sudah tiada, adalah sedikit kejam.

    “Kenapa (JPA) mahu ambil duit orang yang sudah meninggal dunia? Adalah lebih baik kerajaan membatalkan klausa ini, “ kata beliau.

    Rahman berkata, CUEPACS tidak dihubungi oleh JPA dalam merangka syarat pemotongan elaun kakitangan awam untuk disumbangkan kepada Akaun Amanah Bencana.

    Pada 1 Jun lalu, Ketua Setiausaha Negara, Zuki Ali mengumumkan penjawat awam bagi Gred 29 hingga Gred 56 akan menyerahkan sebahagian elaun mereka selama tiga bulan kepada Akaun Amanah Bencana.

    Menurut beliau, sumbangan itu adalah “manifestasi solidariti” kepada tindakan menteri dan timbalan menteri tidak mengambil gaji bagi tempoh sama dalam memerangi pandemik Covid-19.

    Zuki berkata, elaun terbabit adalah Imbuhan Tetap Kerajaan (ITK) bagi pengurusan tertinggi Gred 44 hingga Gred 56 dan Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA) bagi Gred 29 hingga Gred 4.

    Beliau berkata, sumbangan lebih 800,000 penjawat awam itu dianggarkan berjumlah RM30 juta.

    Katanya, bagi kumpulan JUSA A dan ke atas, kadar sumbangan adalah 50%, manakala bagi JUSA B (20%) dan JUSA C (10%), sementara Gred 44 hingga Gred 56, kadar sumbangan elaun adalah 5% membabitkan elaun ITK.

    Bagi Gred 29 hingga 41, kadar sumbangan elaun ITKA adalah RM10.

    Link :

    https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2021/06/08/kenapa-nak-ambil-duit-orang-mati-cuepacs-bidas-jpa-mengenai-potongan-elaun-perangi-covid-19/?fbclid=IwAR3ttZCKHBmvsCEImzsxcp8FxfqQJETcN-uo5OKq88RWLiDTh6qNBBSs4rI

    BalasHapus
  79. barang makan rakyat pun dikenakan PAJAK 12 persen maknanya nilai barangan tersebut akan naik.... parah guys

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kata gempurgila bodoh harga minyak malon tak membuat harga sembako malon meroket...katanya lg minyak gk dimakan... gempurgila bodoh buzzer parti UMNO longor wkwkwk

      Hapus
  80. Kata gempurgila bodoh harga minyak malon tak membuat harga sembako malon meroket...katanya lg minyak gk dimakan... gempurgila bodoh buzzer parti UMNO longor wkwkwk

    BalasHapus
  81. Rakyat Pasti Menjerit, MUI Desak Kaji Ulang Rencana Pajak Sembako


    Wakil Ketua Umum Majelis Ulama Indonesia (MUI), Anwar Abbas menilai, pengenaan PPN untuk sembako akan berdampak pada kenaikan harga-harga kebutuhan lainnya.

    “Sebenarnya harga sembako naik tidak masalah, asal daya beli masyarakat tinggi. Cuma yang menjadi persoalan sekarang karena pandemi Covid-19, usaha dan pendapatan masyarakat menurun,” ucap Anwar dalam keterangan tertulisnya, Rabu (9/6).



    Ketika pendapatan masyarakat menurun, ditambah pemberlakuan PPN untuk sembako, maka masyarakat kecil akan sangat terpukul. Terlebih banyaknya pengangguran hingga menyebabkan indeks masyarakat miskin meningkat tajam akibat hantaman pandemi Covid-19.



    "Jadi mungkin tidak kurang 40 sampai 50 juta orang akan menjerit akibat kebijakan ini. Mereka menjadi tidak lagi mampu untuk memenuhi kebutuhan pokoknya, dan bila itu yang terjadi, maka tentu saja tingkat kesejahteraan mereka jelas akan menurun dan kesehatan mereka terancam,” lanjutnya.



    Lebih jauh, anak-anak rakyat kecil akan kekurangan gizi dan akan menyebabkan terjadinya stunting dalam waktu yang lama sehingga, anak lebih pendek dari anak normal seusianya dan memiliki keterlambatan dalam berpikir.



    “Bila itu yang terjadi, maka hal demikian jelas-jelas akan sangat merugikan bangsa, tidak hanya untuk hari ini tapi juga untuk masa depan," papar Anwar Abbas.

    Oleh karena itu, MUI berharap pemerintah memikirkan ulang rencana pengenaan PPN terhadap sembako karena bila melihat dampaknya, tak sesuai dengan amanat UUD 1945.



    "Di dalam Pasal 33 UUD 1945, negara dan atau pemerintah diminta dan dituntut untuk bisa menciptakan sebesar-besar kemakmuran bagi rakyat. Pengenaan PPN ini malah sebaliknya, itu jelas-jelas tidak kita inginkan,” tandasnya

    BalasHapus
  82. Harga PETROL Naik, Minyak Makan Botol Naik, Mayat Mati pun dikenakan CUKAI.. maknanya nilai barangan tersebut akan naik.... parah guys.. wkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
  83. Minyakpun meroket
    Harga sembako pun meroket
    Matipun kena cukai

    Malon kejam guys cem HITLER wkwkwk

    BalasHapus
  84. parah.... 12 persen guys.... memberi kesan pada 50 juta rakyat miskin....

    BalasHapus
  85. Minyakpun meroket
    Harga sembako pun meroket
    Matipun kena cukai

    Agong Malom kejam guys cem BENITO MUSSOLINO wkwkwk

    BalasHapus
  86. yuran, cukai, tarif dan terbaru SEMBAKO dikenakan PAJAK...nah semua MEROKET guys

    BalasHapus
    Balasan
    1. Minyakpun meroket
      Harga sembako pun meroket
      Matipun kena cukai

      Agong Malon kejam guys cem HITLER wkwkwk

      Hapus
  87. Masa harga minyak naik harga sembako tidak naik dimalon... gempurgila idiot wkwkwk

    BalasHapus
  88. Minyakpun meroket
    Harga sembako pun meroket
    Matipun kena cukai

    Agong Malon kejam guys cem HITTLER wkwkwk

    BalasHapus
  89. Pemerintah Akan Kenakan Pajak untuk 13 Daftar Sembako Berikut: Ada Beras, Telur hingga Garam


    Lalu, apa saja daftar sembako yang akan dikenakan PPN?

    Berikut Daftarnya:

    Beras dan gabah
    Jagung
    Sagu
    Kedelai
    Garam konsumsi
    Daging
    Telur
    Susu
    Buah-buahan
    Sayur-sayuran
    Ubi-ubian
    Bumbu-bumbuan
    gula konsumsi.



    Artikel ini telah tayang di SerambiNews.com dengan judul Pemerintah Akan Kenakan Pajak untuk 13 Daftar Sembako Berikut: Ada Beras, Telur hingga Garam, https://aceh.tribunnews.com/2021/06/09/pemerintah-akan-kenakan-pajak-untuk-13-daftar-sembako-berikut-ada-beras-telur-hingga-garam.

    Editor: Amirullah

    BalasHapus
    Balasan
    1. Minyakpun meroket
      Harga sembako pun meroket
      Matipun kena cukai

      Agong Malon kejam guys cem HITTLER wkwkwk

      Hapus
  90. Parah... Beras, Gula dan Garam pun di pajak....??? woiii apa ni....wkwkwkwkwwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Minyakpun meroket
      Harga sembako pun meroket
      Matipun kena cukai

      Agong Malon kejam guys cem HITTLER wkwkwk

      Hapus
  91. ya ampun rakyat memerlukan beras...masa beras pun di PAJAK....???? parah guys

    BalasHapus
    Balasan
    1. Minyakpun meroket
      Harga sembako pun meroket
      Matipun kena cukai

      Agong Malon kejam guys cem HITTLER wkwkwk

      Hapus
  92. ya Ampun semakin parah sebelah guys.... barangan rakyat juga di PAJAK

    BalasHapus
  93. GARAM pun dikenakan PAJAK.... wkwkwkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Minyakpun meroket
      Harga sembako pun meroket
      Matipun kena cukai

      Agong Malon kejam guys cem HITTLER wkwkwk

      Hapus
  94. MAYAT MATI pun dikenakan PAJAK.... wkwkwkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
  95. ya Ampun semakin parah sebelah guys.... MAYAT MATI pon juga di PAJAK

    BalasHapus
  96. Katanya LOCKDOWN tapi case Covid Meroket..

    BalasHapus
  97. ya ampun rakyat memerlukan sembako dan petrol... masa sembako, harga petrol, mayat mati di PAJAK di saat LOCKDOWN....???? parah guys

    BalasHapus
  98. https://m.kumparan.com/kumparanoto/bangga-gesits-motor-listrik-anak-bangsa-resmi-mendarat-di-senegal-1vuOdfuALTo

    BalasHapus
  99. BERAS juga kena PAJAK guys...parah

    BalasHapus
    Balasan
    1. ya ampun rakyat memerlukan sembako dan petrol... masa sembako, harga petrol, mayat mati di PAJAK di saat LOCKDOWN....???? parah guys

      Hapus
  100. Sembako Bakal Kena Pajak, PKS: Langkah Panik Pemerintah Melihat Utang Menggunung


    Rencana pemerintah mengenakan pajak pertambahan nilai (PPN) terhadap barang kebutuhan pokok dinilai sebagai bentuk kepanikan karena utang yang menggunung.

    Ketua DPP PKS Mardani Ali Sera menilai bahwa seharusnya pemerintah bisa bekerja lebih cerdas di masa pandemi. Jangan hanya mengandalkan pungutan pajak dari masyarakat, apalagi masyarakat turut menderita selama pandemi.

    Seharusnya, sambung Mardani, pemerintah memperkuat industrialisasi dengan menggunakan energi terbarukan.

    “Ini (rencana mengenakan PPN sembako) langkah panik pemerintah melihat utang yang menggunung dan pemerimaan pajak yang menurun,” tegasnya kepada wartawan, Rabu (9/6).

    Menurutnya pungutan terhadap rakyat kecil itu merupakan dampak dari investasi tidak startegis pada infrastruktur yang tidak didukung dengan pembangunan zona industri dan memperkuat inovasi teknologi.

    “Sekali lagi ini langkah panik yang bisa makin membenamkan ekonomi Indonesia,” demikian anggota Komisi II DPR itu.

    Rencana pemerintah mengenakan PPN terhadap barang kebutuhan pokok disebut-sebut telah tertuang dalam draf revisi UU 6/1983 tentang Ketentuan Umum dan Tata Cara Perpajakan (KUP). Tepatnya pada pasal 4A.

    Disebutkan bahwa barang kebutuhan pokok serta barang hasil pertambangan atau pengeboran dihapus dalam kelompok jenis barang yang tidak dikenai PPN. Dengan penghapusan itu berarti barang itu akan dikenakan PPN.

    Barang tersebut meliputi beras dan gabah, jagung, sagu kedelai, garam konsumsi, daging, telur, susu, buah-buahan, sayur-sayuran, ubi-ubian, bumbu-bumbuan, dan gula konsumsi.

    BalasHapus
  101. HUTANG MENGGUNUNG.... guys...

    BalasHapus
    Balasan
    1. CASE COVID MENGGUNUNG...
      LCOKDOWN HUTANG MENGGUNUNG..

      Parah guys... wkwkwkwkwk

      Hapus
    2. MALON MENUJU NEGARA BANGKRUT GAESS...parah
      .paraah

      Hapus
  102. Sembako Bakal Kena Pajak, PKS: Langkah Panik Pemerintah Melihat Utang Menggunung


    Rencana pemerintah mengenakan pajak pertambahan nilai (PPN) terhadap barang kebutuhan pokok dinilai sebagai bentuk kepanikan karena utang yang menggunung.

    Ketua DPP PKS Mardani Ali Sera menilai bahwa seharusnya pemerintah bisa bekerja lebih cerdas di masa pandemi. Jangan hanya mengandalkan pungutan pajak dari masyarakat, apalagi masyarakat turut menderita selama pandemi.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pks partai pendukung teroris
      ...ikhwanul muslimin terlarang di banyak negara arab

      Hapus
  103. Cakap airbus milik malon,upgrade CN235 TUDM pun ke indonesia PTDI wkwk

    MRO malay lap2 kaca,semprot bayfresh,ganti oliπŸ˜πŸ˜†πŸ˜…

    BalasHapus
  104. Percuma troll bual2 di sini pur,klo stress jgn disini tp.di MDR MMP sana 🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
  105. OOT bro...

    Defence Security Asia
    11 jam ·

    Beberapa hari lepas, kita dikejutkan dengan berita mengatakan kekuatan tentera udara kita ditinggalkan oleh beberapa negara yang terkebelakang daripada segi kedudukan ekonominya (mengikut indikator GDP negara, GDP per-kapita penduduk dan lain-lain) seperti Bangladesh dan Myanmar.

    Kedua-dua negara ini memang (agak terkebelakang berbanding kita daripada segi ekonomi, dengan ramai daripada penduduknya menjadikan Malaysia sebagai tempat mencari rezeki mereka.

    Ramai penduduk Indonesia juga menjadikan Malaysia sebagai tempat mencari rezeki, tetapi ekonomi negara jiran kita kini semakin ke depan meninggalkan kita, sama seperti pembangunan angkatan tenteranya.

    Menurut laporan terbaharu yang diterbitkan portal Asian Community, Malaysia berada di kedudukan ke-26 di benua Asia daripada segi kekuatan tentera udaranya manakala di peringkat antarabangsa pula negara berada di tangga ke-60.

    Kekuatan tentera udara Malaysia adalah di tangga keenam daripada 10 buah negara di Asia Tenggara selepas Thailand, Indonesia, Myanmar, Vietnam, Singapura dan Filipina.


    — DEFENCE SECURITY ASIA

    Ishak Daulay Min..permasalahan warga bangla mencari rezky di malaysia tu bkn jadi tolak ukur vs pertahanan contohnya 450ribu rakyat malaysia mencari rezki di negara singapor apa pula urusannya ke pertahanan,berita da lari dari tajuk tq.

    Ahmad Al Battani Malaysia antara penyumbang terbesar dana pertahanan Bangladesh ( melallui labor foregn exchange funding)..sehingga bleh membeli kereta kebal modern, jet2 pejuang, kapal frigate dan sekarang dalam perangcangan membeli Medium Range Surface to Air Missile untuk pertahanan udara. and pesawat MRCA baru...

    Yunus Bandu mindset negara ini miskin, negara itu miskin kena buang. setiap negara boleh kasi maju pertahanan. Myanmar berpuluh puluh tahun kena embargo USA and EU boleh kasi maju asset pertahanan. Korea Utara kena sekatan PBB pun boleh survive Jana pendapatan kasi mantap system pertahanan.

    Mohderwan Mohdafandi Malaysia maju dgn kereta terbang halimunan yg serba canggih persenjatannya..apa nk risau��


    KESIAN...

    Zulhazmi Bin Bohari Sahabat² saya dalam ATM pernah cakap;
    "Aset tentera ni umpama kita beli insuran, besar insuran kita beli, maka besar juga perlindungannya"
    Jika budget ketenteraan kita ciput kemudian masuk pula rasuah, jangan haraplah perlindungan lebih, tunggu jerlah mushibbah apa lagi akan datang. Kita kan ada "Big Brother"

    Layar Impian Malaysia jenis tunggu dan lihat... tukar pemerintah pn masih sama jgk... Mcm dulu tiba2 beli MIG29/Hornet... lepas tu Cik Su plk.. menggelabah terus jiran2 kita... Kita tunggu kejutan apa plk kerajaan nk bagi kt kita...

    Alif Amran Yeah... dah bertahun tunggu tapi tak buat keputusan. Jangan mimpi lah.

    BalasHapus
    Balasan

    1. Yunus Bandu Mig dan Chengdu F-7 Nim hampir sama je. Bezanya 1 keluaran Uni Soviet, 1 lagi keluaran China. Chengdu F-7 Myanmar diupgrade Israel. Chengdu Bangladesh diupgrade oleh Bangladesh sendiri. So ada penjimatan bajet disitu

      Yunus Bandu Myanmar Bajet Pertahanan USD 2.4 BILLION masih lebih rendah compare Malaysia USD 4.8 BILLION. Myanmar pula kena embargo USA and EU. Tapi Myanmar boleh increase indeks military dengan development senjata konvensional keluaran Tempatan. Pastu beli missile ballistic long range dari Korea Utara.

      Pokchik Mie Sebab Pemerintah culas korupsi pun byk . Bukan ada nasionalisma nak jaga dan pertahankan negara tapi pertahankan perut dan status quo

      Aim Rahim Masih lena dibuai mimpi.. big brother kan ada..

      Fadli Zairil Malaysia terlalu fokus ke ekonomi sampai bidang pertahanan diabaikan, masuk pulak hal politik, aset yg diluluskan beli pun tak nampak

      Zahirol Hadi Selagi org2 politaaiiiikk dok ada lgi tuh laa mcm kamjaaaat..beli aset2 pon main hrga org tgah jaa bleh jadi kaya raya dn jutawann..buat dlm negara pon sama..last2 enjien jet yng besaq pon depa leegooo..tk kaa celakaa..selgi da rasuahh org2 atas mcm celaka laaaah..kasihan tentera kita berkorban demi kedaulatan negara.tpi yng dok melingkop org2 atas jgk

      Khair Krdmdhr Tentera kita dah cukup selesa dah cukup bulan tunggu dapat gaji cukup tahun dapat pencen jgn ganggu perkara remeh mcm ni askar kita tak suka pergi perang��

      Moneh Pekon Pitih hbih kna curi mntri amenu..cmner nk bli jet..buat kpl pun lesap 6 biliun..kpl tk siap..tldm guna bot vetnam yg kna rmpas tu..rosak tinggal bt tukun

      Khoiruddin EN Kerana aset Msia ramai yg halimunan dan rahsia.Msia ada nuklear...kita tak tahu...

      SyedAli Abdillah Dulu ada menteri cakap, beli aset pertahanan last2 jadi besi buruk. Kita nk perang dengan sape, kita selesaikan cara diplomasi lebih baik.berperang tidak menguntungkn sesiapa...

      Mohd Ezan Malaysia ada abg angkat...apa nak risau...

      Ke Em Ar Malaysia ini lebih kepada pertahanan diri. Bukan menyerang. Rasanya Jet tidak perlu tambah. Kena tambah peluru pandu jarak jauh.

      En Afiq Nk tunggu bajet ..hmmmm

      Sharil Nizam Malaysia tak ada duit nak beli duit dah habis bagi rakyat ��

      Ishak Daulay Min..permasalahan warga bangla mencari rezky di malaysia tu bkn jadi tolak ukur vs pertahanan contohnya 450ribu rakyat malaysia mencari rezki di negara singapor apa pula urusannya ke pertahanan,berita da lari dari tajuk tq.


      KESIAN...

      Hapus
  106. Defence Security Asia
    Kemarin pukul 09.06 ·

    Pihak tentera udara Amerika Syarikat di rantau Asia Pasifik menyokong dakwaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) bahawa 16 pesawat tentera China telah menceroboh ruang udara Malaysia pada akhir Mei lepas dan meminta Beijing supaya menghormati kedaulatan semua negara.

    Pada 31 Mei, TUDM mengerah beberapa pesawat Hawk 208 daripada pangkalannya di Labuan untuk memintas pesawat tentera China itu yang berada kira-kira 60 batu nautika daripada pantai Sarawak, terbang dalam penerbangan formasi taktikal.

    Pacific Air Forces itu juga berkata, bilangan pesawat tentera China yang menceroboh ruang udara Malaysia itu adalah hampir sama dengan apa yang diperkatakan oleh TUDM.

    Kenyataan Pacific Air Forces itu sekaligus menafikan dakwaan oleh sumber tentera China baru-baru ini bahawa hanya dua buah pesawat tentera China, iaitu Ilyushin Il-76 dan Xian Y-20 terlibat dalam insiden percerobohan itu.

    Sumber tentera China itu juga mendakwa pesawat-pesawat China dalam penerbangan latihan selepas menghantar bekalan kepada unit-unit tentera China di Laut China Selatan.

    Sementara itu felo penyelidik Institute of Defence and Strategic Studies di Singapura, Collin Koh berkata, “secara rasmi China tidak membantah tentang bilangan pesawat tenteranya yang menceroboh ruang udara Malaysia.”

    “Jika dakwaan (16 pesawat China menceroboh Malaysia) itu tidak masuk akal, China sudah pasti akan membantahnya, tetapi kali ini mereka tidak menyebutnya, yang membawa maksud bahawa mereka mengaku bahawa penerbangan sejumlah besar pesawat tentera (di ruang udara Malaysia) sememangnya berlaku,” kata beliau.

    — DEFENCE SECURITY ASIA


    Moneh Pekon Helo amarika U.S. Embassy Kuala Lumpur.. please go back..we mlaysian love prc chinas..we want chinas take our country..chinas comunist bery bery gooooddd

    Dhaanik Arwin Lal : Dah 10 hari dah....Duta China x layan krismuddin ka?��‍♂️

    Kamal Jamaluddin Dhaanik Arwin Lal better china daripada amerika . Amerika laknat

    M S Jay Malaysia - its ok, they my big bro. US - No!!

    Mohd Ihsan Bagi la Super Hornet free... bebel je tak guna.

    Yunus Bandu Bak kata Joe Bidin "as usual bussines" sokong Malaysia beli senjata USA, old STOCK yg dioffer

    Yunus Bandu Malaysia dah lama minat beli F-35. Tapi why CONGRES USA belum setuju? kasi ke Singapore je 4ekor. USA suruh Malaysia pakai F-18 Hornet yang sedia ada

    BalasHapus
    Balasan


    1. Muhmd Derawis Dol Bahar Sokong je. bg la jet pejuang. Ur aircraft grave so big. Why not gave us some. US Embassy KL

      Muhammad Al SAm Sokong je? ai..bagi la patriot, tomhawk baru napak sokongan tu.

      Muhammad Fazley Onee Xkan sokong je..bagi la jet free yg DH xdipakai Tu..brlambak kot kt base US jet Di guna pakai LG..bg F18 50 buah pn cukup dh

      Shahren Abdul Malek time ni boleh lah minta US jual 36 biji SHF18

      El Fitr Uncle Sam..Bagi la diskaun tawaran manis2 Super Hornet kt Malaysia..Ckp sokong..haha

      Oden Golak US nie pun satu bg la peralatan yg canggih kat malaysia nie..bg china gerun sikit nak masuk malaysia

      Hisam Adenan Mix Dah taw sokong kasilah price Nur² SUPER HORNET FA18 borong

      Yunus Bandu sy rasa tiada pengeluar pesawat nak turunkan margin/profit pesawatnya. Untung jual 1 pesawat mesti berjuta juta ringgit

      Jalal Athan Apa lagi usa hibah lah hornet 8 buah kat malaysia... drone sudah hibah.. jet serta kapal perang destroyer kasi hibah lah....

      Yunus Bandu Takde lah nak bagi free je jet fighter. Nanti dimamam sama USA kalau suka menjilat. Contoh perang vaksin USA vs China. Nak batalkan sinovac, pastu percepat vaksin USA datang mai sini. What happened??? LOCKDOWN

      Yunus Bandu i just nak cakap. respect dan komitment dengan perjanjian antara negara, jgn suka suki batalkan kalau nak negara lain respect

      Mohd Mazran Bin Samin Kasi hibah la superhornet terpakai!

      Eddie Zaidi paladin on balik lah

      Ψ­Ω…Ψ― Ψ²Ω…ΩŠΨ± Bagi la Super Hornet ke F35 ke dkt Tentera Udara Diraja Malaysia

      QHairul AMal Kalau mcm gini Israhell pun sokong Malaysia rasanya ��

      Ahmad Ilham Hamdi ececeh... adik tiri dia kat selatan tu pun selalu buat benda y sama.

      Nasir Rahman Jd bila dah sokong,adakah US meluluskan dan Malaysia akan buat pembelian pesawat F-18 super hornet 26biji?

      Sendo Jon takkan sokong kosong ja, mai la parking 6 biji f-35 tu kt labuan

      Rusly Lee kalo dah sokong,ape lagi offer la super hornet 18 ketul.bagi murah murah sudah la����

      Muhd Fauzan Bagila diskaun utk jet baru. Bolehla nak beli 10-20 buah

      Mohd Ezan Menteri Kami ckp china gan Malaysia adik beradik lain mak.

      Di Caprio Lorez Dhaanik Arwin Lal hishamudin kene kuarantin terus ��

      Fify Fify Jual Raptor murah2 ler kt mlysia



      xixixixi masih nak hibah super horney....

      Hapus