11 Desember 2021

Rheinmetall MAN Military Vehicles Completes Handover of HX 8x8 Heavy Recovery Vehicles to NZDF

11 Desember 2021

Handover of three Rheinmetall HX 8x8 Heavy Recovery Vehicles to NZDF (photos : Rheinmetall)

Rheinmetall is pleased to announce the official handover of three HX 8x8 Heavy Recovery Vehicles to the New Zealand Defence Force (NZDF) at an official ceremony on November 25th 2021 at the Trentham Military Camp in Wellington, New Zealand.

Colonel Ben Bagley, Director of Land Domain for NZDF attended the ceremony to accept handover of the vehicles from Marty Roelofs, New Zealand Manager at Rheinmetall.

Mr Gary Stewart, Managing Director Rheinmetall Defence Australia, had planned to personally attend this ceremony to mark its importance however was hampered by COVID travel restrictions.

“Although it is very disappointing not to be back in New Zealand for this important event marking the joint achievement of the handover of the HX 8x8 Heavy Recovery Vehicles, we are still very proud of this milestone,” Mr. Stewart said.

“The HX 8x8 Heavy Recovery Vehicle is another example of our commitment to providing sustainable design, development and manufacturing that delivers world leading products and services to the NZDF.”

“Delivery of this enhanced recovery capability, complementing the already delivered Medium-heavy Operational Vehicles fleet, in the midst of global COVID challenges is a testament to the relationship between Rheinmetall and the NZDF.”


The successful delivery of the vehicles to the NZDF provides the New Zealand Army with important new capabilities, with the HX 8x8 Heavy Recovery Vehicles having enhanced recovery and mobility capabilities specifically developed to meet the current and future operational needs of the NZDF.

The purchase of the HX 8x8 adds to the in-service medium and heavy operational vehicle fleet with NZDF. The Medium-heavy Operational Vehicles (MHOV) fleet which was supplied by Rheinmetall has had significant use already with NZDF, in training, operations and disaster relief both in New Zealand and offshore.

The HX 8x8 Heavy Recovery Vehicles delivered to the NZDF are the first in the world to use the Integrated Armoured Swap Cabin which allows easy configuration of the vehicles to suit the operational need. Rheinmetall will also provide a dedicated training team to conduct initial training on the vehicle with the NZDF.

At just 2.55 metres wide, the HX 8x8 Heavy Recovery Vehicle allows greater accessibility and operates exceptionally in difficult terrain with an ability to cross ditches of 1.4 metres wide and cross flooded areas of 1.5 metres in depth, as well as scale gradients of up to 60 per cent and side slopes of 30 per cent.

The HX 8x8 Heavy Recovery Vehicle is also able to operate in a range of radically different environments, operating in cold conditions as low as -32°C and in hot conditions all the way up to 49°C.

92 komentar:

  1. Manakala geng malon hanya bisa BUAL DAN LAWAK guyss...BWHAA...HAHAHA...HA

    BalasHapus
  2. Buat GEMPORK soal roket Rhan-122

    Video uji tembak di Indonesia pakai RM-70 MLRS

    https://youtu.be/q1cHL9btYYQ(dilancarkan dari VAMPIRE MLRS).


    https://youtu.be/DUHZxlFkQg8

    UJI RHAN-122B dengan KENDERAAN PELANCAR PRODUK TEMPATAN...

    https://youtu.be/nsGrEB8np1A

    https://youtu.be/ROJ0XW3SWbQ(salvo guys)...


    Spesifikasi RHAN-122B
    Kaliber : 122mm
    Warhead : 18 Kg HE
    Range : 30 Km
    Speed : MACH 2,95
    "R-Han 122B punya bobot 64 kg, dimana 18 kg di dalamnya berupa hulu ledak. Dengan bahan bakar solid propelan, R-Han 122B dapat melesat sampai kecepatan Mach 2.95. Dengan sudut peluncuran 50 derajat, roket ini dapat mencapai jarak tembak 30 km. R-Han 122B punya panjang 2.820 mm dan lebar diameter 122 mm. (Gilang Perdana)"


    CATATAN :
    kenapa di Uji di Brazil... Itu supaya ROKET RHAN bisa dimuat atau dilancarkan dari ASTROS 2 MK.6 khususnya milik INDONESIA... Bukan RHAN-122B buatan BRAZIL gempur BABI TOLOL

    BalasHapus
  3. Buat GEMPORK soal roket Rhan-122

    Video uji tembak di Indonesia pakai RM-70 MLRS

    https://youtu.be/q1cHL9btYYQ(dilancarkan dari VAMPIRE MLRS).


    https://youtu.be/DUHZxlFkQg8

    UJI RHAN-122B dengan KENDERAAN PELANCAR PRODUK TEMPATAN...

    https://youtu.be/nsGrEB8np1A

    https://youtu.be/ROJ0XW3SWbQ(salvo guys)...


    Spesifikasi RHAN-122B
    Kaliber : 122mm
    Warhead : 18 Kg HE
    Range : 30 Km
    Speed : MACH 2,95
    "R-Han 122B punya bobot 64 kg, dimana 18 kg di dalamnya berupa hulu ledak. Dengan bahan bakar solid propelan, R-Han 122B dapat melesat sampai kecepatan Mach 2.95. Dengan sudut peluncuran 50 derajat, roket ini dapat mencapai jarak tembak 30 km. R-Han 122B punya panjang 2.820 mm dan lebar diameter 122 mm. (Gilang Perdana)"


    CATATAN :
    kenapa di Uji di Brazil... Itu supaya ROKET RHAN bisa dimuat atau dilancarkan dari ASTROS 2 MK.6 khususnya milik INDONESIA... Bukan RHAN-122B buatan BRAZIL gempur BABI TOLOL


    Sila BACA PORK aku tak harap kau paham lah... Sila kau ngetroll saja buat hiburan liat otak ciput kau

    BalasHapus
    Balasan
    1. Dia ga paham kalo rocket ukuran 122 mm adalah siza standar blok timur untuk brigade artelerinya, sedang Brazil tak buat yg ukuran standard blok timur.

      Hapus
  4. Rheinmetall MAN Military Vehicles Completes Handover of HX 8x8 Heavy Recovery Vehicles to NZDF

    ----------------------------

    mantap NZ aset baruw terusszz, sedangkan kawan faifdifens pawanya jiran sebelah tiarap haha!πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ˜‹


    eeiitt kita jugak punyak trek recoveri baruw,

    TREVA-15 hore haha!πŸ‘πŸ‘πŸ‘
    https://defense-studies.blogspot.com/2020/05/sejumlah-m3-amphibious-pontoon-untuk.html#comment-form

    BalasHapus
  5. desember 2021 kita dapet

    bertubi tubi:
    kaprang kcr
    heli bell 412 EPI
    heli bell 505
    pesawat latih KT-1

    senangnya haha!πŸ‘πŸ‘πŸ‘

    BalasHapus
  6. sedangkan heli kecik MD KL dari O-GHOST gak sampe2 haha!🀣🀣🀣

    kontrak 2016 ini...

    kesian, makanya klo UTANG dicicil jangan bolong2 yak haha!😝😝😝

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kena tunda lagi bro efek covid mengganas Kewangan lagi kacau kah... kah... kah.....

      Hapus
    2. wahhh bahaya donk..
      delay 2025 kah? semoga haha!πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

      Hapus
    3. Daei sebelah dapat kabar berita, extend ampe tahunndepan delay kirimnya

      Hapus
    4. Wang yg di tilep kebesaran sebenarnya

      Hapus
  7. Tender truk angkut pasir sebelah apa kabar ?


    😝😜

    BalasHapus
    Balasan
    1. laahh ituw kan trek gratisan om rico, buat angkut radar yg sebijik ituw.
      tp warganyet KL klaim beli..cem heli taunya SEWA haha!πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  8. Akhirnya Philipine ppunya Real heli serang A129.

    Beda sama sebelah beli heli serang kecik yg murah bertahun2 blm datang
    Dikarenakan korupsi,blm lunas

    Hahahh

    BalasHapus
  9. https://nasional.okezone.com/read/2021/12/11/337/2515307/momen-bakamla-usir-kapal-china-dari-laut-natuna-hampir-terjadi-perang#

    Penjaga pantai malon mana berani bertindak seperti itu BWHAA...HAHAHA...HA

    BalasHapus
  10. UP min the real heli attack pinoy A129

    BalasHapus
  11. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  12. Asraf Weld
    Sebagai krew 8x8 av8 gempita, aku rase kualti fnss pada av8 gempita x bagus, sblm diliver ke army pn beratus2 kerosakan berlaku, selepas diliver pn setiap bln sentiasa ade kerosakan

    Mohd Firdaus MU
    Asraf Weld Betul boss org yg bawak bnda nie je tahu..abg aku pun 19md mek

    Azizul Rahim
    firstly cuba kita teropong poket kewangan negara.
    ada ker dananya atau setakad sembang sahaja.
    hari ini pun kita boleh nampak ekonomi kita bukannya berada dlm keadaan selesa.. nak beli vaksin covid pun terpaksa pinjam duit tabung pencen.

    Azizul Rahim
    sembang melayu.. patutler la nie asset ATM kita hebat hebat 🀣🀣🀣
    jiran dah guna apache. kita masih lagi kial kial dengan MD 530g 🀣🀣🀣
    itu kira sembang orang kaya ler tu..

    BalasHapus
    Balasan
    1. https://www.cnbcindonesia.com/news/20211211111900-4-298466/genting-filipina-bakal-serbu-malaysia

      Hapus
  13. Defence Minister
    @prabowo
    received
    @navalgroup
    delegation and πŸ‡«πŸ‡· France Ambassador for Indonesia H.E.
    @ChambardOlivier
    . They discussed about Riachuelo Submarine (Scorpene variant class) for
    @_TNIAL_

    πŸŽ₯ : Idefensemagz

    Dealkan sudah πŸ˜€

    BalasHapus
    Balasan
    1. Saya sebagai juru bicara TKMS tidak setuju akan hal ini😀😀😀😀

      Hapus
    2. Juru bicara apa fans tkms hihi🀭🀭

      Hapus
    3. Juru bicara dong kan nanti dapat komisi dari TKMS kalo berhasilπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    4. Juru bicara lada sekilo sudah paham diri, minggir πŸ˜€

      Hapus
  14. Menhan Prabowo Terima Kunjungan Dubes Prancis dan Tim Naval Group

    https://www.kemhan.go.id/2021/12/11/menhan-prabowo-terima-kunjungan-dubes-prancis-dan-tim-naval-group.html

    BalasHapus
  15. 8x8 tersikit didunia ada di ASEAN ya guys... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Asraf Weld
      Sebagai krew 8x8 av8 gempita, aku rase kualti fnss pada av8 gempita x bagus, sblm diliver ke army pn beratus2 kerosakan berlaku, selepas diliver pn setiap bln sentiasa ade kerosakan

      Mohd Firdaus MU
      Asraf Weld Betul boss org yg bawak bnda nie je tahu..abg aku pun 19md mek

      Hapus
  16. Bukti...

    Btr4 hanya 5 buah
    Pandur hanya 4 buah
    Btr 80A Hanya 12 buah


    Tersikit didunia ya guys.... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Efek negara miskin gak belanja alutsista, puasa sampai 2045 bikin otak 1cc makin bodoh... Contohnya gemporkwira. Sedih liatnya. Semoga makin sukses dg kondom unisex versi militernya ya pork

      Hapus
  17. Lepas tu geng PEMBUAL pun MEMBUAL konon budget mereka besar.... Wkwkkwkwkwkw

    Beli aset pun NGUTANG ke LENDER lagi mau MEMBUAL.... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Azizul Rahim
      sembang melayu.. patutler la nie asset ATM kita hebat hebat 🀣🀣🀣
      jiran dah guna apache. kita masih lagi kial kial dengan MD 530g 🀣🀣🀣
      itu kira sembang orang kaya ler tu..

      Hapus
  18. Ngaku Orang Kaya se ASEAN, tapi jepi kecik 40 minitzz, remeh temeh, 6 tahun tak datang..

    Wakakakakakakkka

    Pinoy yang dia iri dengki benci malah beli ATAK, setahun datang..

    Hahaha....

    Sakiiiiiiit, hati si KL satu ini

    LoL

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sekarang menunjukkan siapa yang kerajaan pishang sebenarnya. 6 heli pon tertular virus Halimunan,

      Ngeri.... xixixixi πŸ˜€

      Hapus
  19. Ada pembual bilang maknanya heli kecik akan dihantar akhir tahun ni..

    Realitinya ?

    🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bukan heli bro yang datang tapi foto heli πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Sembang foto heli bisa takut-takuti 600 pejuang sulu.. πŸ˜‚

      Hapus
    3. Pejuang Sulu hanya bisa Tertawa ngakak bila ATM nak antar foto Heli Kecik comel kebanggaan si Banci Kaleng Pondan Gempur idiotπŸ˜‚πŸ˜­

      Hapus
  20. https://international.sindonews.com/read/625323/42/as-jual-4-kapal-perang-ke-yunani-prancis-ditikung-lagi-1639206732

    BalasHapus
  21. Heli MD Gempur cuma versi sipil ya hahha
    Delay lagi delay lagi

    Real bual si gempurπŸ˜€πŸ˜…πŸ™ˆ

    BalasHapus
    Balasan
    1. Makanya pricenua murah meriah dan bisa di Mark up harga buat Wang kopi kopi 😁

      Hapus
  22. Foto heli mana foto..

    Ni heli belum datang pur maknanya belum lunas bayar ya

    Wkwkwkkw..hhu

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wang buat bayar simpan dulu di bank atas nama peribadi, lumayan interestnya bisa guna beli Vellfire 😁

      Hapus
  23. Heli 40 menit murah meriah kalah sama heli Phil A129 yg mahal dan gak butuh wktu lama untuk datang.

    😭😭😭😭😭😭

    BalasHapus
  24. KL sembang AKAN shoping ALTAY laah..HURJET laah...TFX laaah..bla..bla..bla

    Pinoy : jebreet! Beli ATAK setahun barang datang.

    Wakakakakakakakak...

    Menyakitkan ya lon?

    LoL

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tunggu setelah tahun 2055. Al maklum bajet perolehan Ciput melaut πŸ˜€

      Hapus
  25. Kasihan malingsial....alutsista sudah jauh ketinggalan dari negri² jiran serantau...atmn sudah lemah dan.lembik..

    BalasHapus
  26. Shoping malon aka SEWA

    AtV sewa,Heli sewa,sekalian jet pejuang,kereta kebal,kapal perang sewa semua.

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ˜…

    BalasHapus
  27. 8x8 tersikit didunia buat pejuang OPM Gelak je... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Heli versi foto... Gelak je...wakakakakakakaka

      Hapus
    2. Heli terlama itu minggur jauhh!
      🀣🀣
      Ngoahahahahhahah

      Hapus
  28. Enam helikopter MD530G Light Scout Attack sepatutnya diterima dalam dua fasa, dengan dua pada Julai 2017 dan empat lagi sebelum Disember 2018.

    Pada November 2019, Kementerian Pertahanan menjelaskan kelambatan penghantaran aset itu ekoran pelbagai isu teknikal berkaitan syarikat pembuat asal (OEM).

    https://www.sinarharian.com.my/article/125862/BERITA/Nasional/Helikopter-MD-530G-Light-Scout-Attack-dijangka-tiba-Ogos-ini

    BalasHapus
  29. Sulu sudah bangun kekuatan pur.

    Nak sila sewa heli dulu lah
    Kasihan heli MD delay

    Wkwkwk

    BalasHapus
  30. Heli MD ternyata versi sipil jauh dgn heli MD versi Thailand

    Wkwk

    BalasHapus
  31. Gelak je.. ketika heli kecik tak kunjung tiba..

    Apa yg bisa dilakukan tuk halau 600 militan sulu ?

    Guna Hornet yg dibom malah pokok pisang..

    Guna Kereta kebal yg diperangi malah ayam & anjing kampong..


    Solusi..

    Guna DJI MAVIC tenteng Vita Berapi.. 😜

    BalasHapus
  32. Kenapa pur heli MD murah meriah delay?

    Belum lunas bayar kah.
    πŸ˜…πŸ˜…πŸ€­

    BalasHapus
  33. 8x8nya salah koordinat ya.... Wkwkkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Heli kecil salah tanggal kirim ya?
      Udah Desember Pur, mana ini helikopternya?
      Ditunda lagi kann?
      NGOAHAHAHAHHAHAAA

      Hapus
  34. Tumben si pork tak hantar foto heli kecik lagi..

    Jelang akhir tahun konon DS akan dibombardir foto foto training & pre-inspection heli kecik..

    Mimpi tak seindah realita ya..

    sampe2 dicuekin.. 🀣🀣

    BalasHapus
  35. Datu Ganang Datu Punjungan Kasian malaysia. Kapal lms pun dari china hanya ada senjata ringan. Di tempat kan di sabah. Sementara negara jiran philipina mengunakan kapal canggi yg di belih dari koria.

    Hasrin Atan Malaysia ni banyak sangat penyelewengan sampai nak beli peralatan perang pun nk seleweng dan rasuah.Kapal LCS tak siap-siap,helikopter tak sampai-sampai.Negara jiran peralatannya semakin hebat dan canggih.Kita pulak jet pejuang semakin ketinggalan,helikopter tempur tak beli,kapal perang tak siap-siap.Filipina dah semakin bermoden,Indonesia semakin canggih,Singapura dam Thailand semakim jauh meninggalkan kita.

    Nazri Nor Kapal kita terlalu canggih klu nk dibanding,tidak nampak pada mata kasar dgn menggunakan teknologi terbaru..6 bilion cukup berbaloi utk aset canggih ini

    Ahmad Mohd Zulkipli Malaysia pun ada siap dgn stealth tercanggih skali sampai tak dapat dikesan dengan mata kasar sekalipun.

    BalasHapus
  36. Semua milik ATM sudah tua tapi yang muda cuma foto sahajaπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
    Balasan
    1. ,πŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„πŸ˜„πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜

      Hapus
    2. Rosmah masih muda sebab plastic surgical je

      Hapus
  37. Gempur koyak malu tuh bual2 nak siap heli MD dihantar.

    Dihantar bila2..wkwk

    BalasHapus
  38. Malu sama pinoy shoping heli tak perlu waktu lama apalagi sampai 6 tahun.

    Pesan lgsung datang,
    NO picture ,No Photo
    πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ

    BalasHapus
  39. OOT...

    Malaysia Military Power
    August 3 ·


    B200T Hayat sehingga 2024

    Selain dari isu MD530G dan LCS TLDM

    Menhan juga menyentuh sedikit berkaitan pengeoperasian Beechcraft B200T.

    Beliau memaklumkan bahawa jangka hayat pengeoperasian pesawat light MPA TUDM ini sehingga 2024.

    Pengantian Pesawat ini perlu dilaksanakan segera.

    Kisah Beechcraft sebenarnya akan jadi macam kisah Nuri dan MIG29N.

    Bergegar keluar kenyataan sana sini pastu diam sampai laa pesawat itu bersara dengan sendiri nya.

    Apa cerita Program Sewaan Helikopter Nuri? EC725 macam nak gila beroperasi dengan kapasiti 12 buah di seluruh Negara. Tiada rasa simpati ke atas barisan juruterbang dan maintanance crew siang malam repair dan sortie 24/7.

    Program Naiktaraf CN235 kepada versi MPA yang diumumkan oleh PTU sehingga kini tiada perkembangan positif. Mendonia sedap tu tunggu nak bakso kita.

    Program Hibah P3C Orion Jepun pun sama sendu pada awal kerajaan Bahru bergegar sana sini.

    Program Pengantian MPA yang pada masa lalu dah senaraipendek 2 calon Pesawat MPA pun sunyi sepi.

    Penilaian dan gerak kerja telah dilakukan oleh pihak TUDM, ATM dan Kementerian Pertahanan.

    Masalah Bangang Nya pada Kementerian Kewangan MOF dari zaman boss ku smpi zaman menteri kewayangan dan kini zaman tauke bank.

    Titik.

    Mudah.

    Kena tikam ke? terasa ke?

    Padan Muka

    MMP


    Faizal S Deepnya.. Pakai gpmg.. Janganlah jadi kenyataan lagi 10 tahun mendatang
    Sakit hati dgn politaik2! Asyik tipu Sana sini, baham duit nk Kaya dia dan kroni, kedekut nk belanja utk atm, sial betul la!

    Noorman Shah Abdul Rahman Harap ade penganti segera. Sekurang2nya 4 (empat) buah..

    Muhammad Shazni Rosni Penat dr kerajaan lama smpai laa yg baru sikap sambil lewa tetap sama

    Bongoi AD Shahrul Min LMS pe cite...KD sundang

    Benedict Jacob Sejak zaman dlu lg bab pertahanan kita x pernah berjalan lancar.Ada saja masalah lg bertambah parah sejak 10 tahun ke belakang ni td.Andai kata Malaysia diserang,kita akan menyesal x sudah akibat perbuatan politikus dan individu terbabit bangsat ni semua..SIAL BTL��

    Faizal S Benedict Jacob betul.. Dari tahun 80 an.. Start dari projek perista

    Nasser Jalil Politician semuanya sama, dulu dan skrg, mana kisah sgt psl asset pertahanan. Asal ada dan boleh buat flypast. Dtg isu lahad datu, semangat kejap, lps tu hampas. Back to square one, janji jgn kacau bahagian aku. X tau ke China dah dlm EEZ, x kan nk observe sja. Nk harap FPDA sja. Malu wei x leh contribute bigger role. Tiada politician yg betul2 patriotic , politik perut adalah

    Nasir Hamzah Bukan saja politikus x buat kerja, penjawat awam sebagai pelaksana juga sambil lewa buat kerja. xde sense of urgentcy, ketok baru buat, masa lain gaji buta, tiap tahun minta naik gaji dan bonos. Report semua baik , kerja menjilat je.Semua yang terlibat dengan kelewatan dan penyekewengan perlu dihukum.

    Adam Shaz Ex military byk buat duit tepi kot sbb tau lubang...

    Ahmad Dave Kita hanya mampu mendonia dgn pensijilan rekod dunia penerbangan tinggi H225M & A400M ��

    Pendekar Harimau Berantai Sakit hati dgn politaik2! Asyik tipu Sana sini, baham duit nk Kaya dia dan kroni, kedekut nk belanja utk atm, sial betul la!

    Mhd Huzainie Malaysia dulu time ada duit kedekut sgt nak hulur ke pertahanan , la ni hutang betul² byk , dgn pati nya , pinoy nya ,covid lagi , ekonomi jatuh nasib la

    Azam Mustafa TD : problem bab little bird
    TLDM : bab LCS
    TUDM : bab MPA pulak
    Belum lg bab penggantian condor,penambahan LMS dan perolehan UAV��

    Noh Dean Sebab tu kawan dah kata..jgn asyik nak gelakkan org..kita asyik dok gelakkan org sampai lupa tahi di jubur sendiri.. padan muka kita..takbur riak bagai..haa Allah bagi cash..hambik kau

    BalasHapus
    Balasan
    1. Untunglah Indonesia sudi membantu upgrade jadi pesawat MSA bukan MPA ya...sory

      kekekekek....

      Hapus
  40. Gempork hanya bisa bual2.... Karena malu negaranya miskin tidak mampu belanja militer

    BalasHapus
  41. Senangkan hati dengan bual je, aset dah banyak yang pencen masih je adakan tender dengan pembelian 50% sawit busok dan 10% nasi lemak kah... kah.... kah.....

    BalasHapus
  42. Jilat lah tu foto heli pur πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ siapa tahu kan nanti jadi heli buat bantu lawan pasukan sulu πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  43. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  44. Beli heli telur gunakan sawit busok low kualiti mana mau, bayar cash pun tak punya wang, cari lender buat bayarkan tak ada yang percaya kerana hutang sebelumnya tak mampu di bayar, lawak lah malon ni sembang kaya tapi beli dengan tukar sawit busok dan nasi lemak kah... kah... kah....

    BalasHapus
  45. Enam helikopter MD530G Light Scout Attack sepatutnya diterima dalam dua fasa, dengan dua pada Julai 2017 dan empat lagi sebelum Disember 2018.

    Pada November 2019, Kementerian Pertahanan menjelaskan kelambatan penghantaran aset itu ekoran pelbagai isu teknikal berkaitan syarikat pembuat asal (OEM).

    https://www.sinarharian.com.my/article/125862/BERITA/Nasional/Helikopter-MD-530G-Light-Scout-Attack-dijangka-tiba-Ogos-ini

    ========================================
    Bandingkan dengan ini


    MANILA – Departemen Pertahanan Nasional (DND) pada hari Jumat mengkonfirmasi bahwa dua dari enam helikopter serang T129 "ATAK" buatan Turki akan dikirim sekitar bulan Desember ini.

    "Dua unit pertama dari T129 'ATAK' diharapkan akan dikirimkan akhir bulan ini. Tim DND akan berangkat ke Turki untuk pemeriksaan pra-pengiriman," kata juru bicara DND Arsenio Andolong dalam sebuah pesan kepada Kantor Berita Filipina.

    https://defense-studies.blogspot.com/2021/12/dnd-expects-arrival-of-2-turkish-attack.html?showComment=1638680542925&m=1

    BalasHapus
  46. Heli MD oh Heli MD, kapan kau nak datang? Maloner sudah pada gila menunggumu wkwkwk wkwkwk wkwkwk wkwkwk

    BalasHapus
  47. Pilot latihan..latihan..terus tp heli MD tak kunjuung di hantar

    Ohhh heli MD

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mau cari gelar master PhD instructot heli Kecik mungkin...


      Ngoahahahahahaaa πŸ˜€

      Hapus
  48. Pur? Heli sipil telur kapan datang? Ditunda lagi ya Pur?
    HAHAHHAHAHAHHAA
    MAMAM TUHH!!
    Heli kecil doang gaya kayak beli Apache

    BalasHapus
  49. Gempur menangis kat bucu KATIL sambil memeluk Foto Heli MD.

    😭😭😭😭😭

    BalasHapus
  50. Semoga heli md530 cepat datang ya bro
    Biar TDM satu satunya di dunia pengguna alatan sipil untuk kepentingan militer

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sangat memalukan, army jiran-jiran sebenarnya secara diam-diam mentertawakan ketololan Malon πŸ˜€

      Hapus
  51. Hanya gempur saja yg gila BWHAA...HAHAHA...HA

    BalasHapus