23 Februari 2018

Batalion ke-18 RAMD Rasmi Jadi Batalion Infantri Para Ke-4 TDM

23 Februari 2018


Batalion ke-18 RAMD rasmi jadi Batalion Infantri Para (all photos : Malaysian Defence, Terengganu Times)

Batalion ke-18 RAMD dinaik taraf sebagai Batalion Infantri (Para)

KUALA TERENGGANU 21 Feb. - Tentera Darat hari ini memahat satu lagi sejarah perkembangannya dengan pengisytiharan pengoperasian Batalion ke-18 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) yang dinaik taraf sebagai Batalion Infantri (Para), di sini hari ini.

Langkah penstrukturan semula itu  menjurus kepada penugasan pasukan elit di bawah naungan penuh 10 Briged merupakan salah satu pendekatan membolehkan pasukan Tentera Darat melaksanakan operasi ketenteraan serentak melibatkan Semenanjung, Sabah dan Sarawak dalam satu masa kelak.

Upacara simbolik dan serah menyerah bendera 18 RAMD (Para) oleh Panglima 8 Briged kepada Panglima 10 Briged (Para) dilangsungkan di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM)  yang disaksikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman dan Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Zulkiple Kassim.


Yang turut hadir, Panglima 10 Briged (Para), Brigedier Jeneral Datuk Tengku Muhammad Fauzi Tengku Ibrahim dan Panglima 8 Briged, Brigedier Jen. Datuk Nazari Abd. Hadi.

Sempena upacara itu, demonstrasi keupayaan Pasukan Aturgerak Cepat yang mempamerkan keupayaan melaksanakan penerjunan dari pesawat udara (teknik Fast Roping) dan SPIE-Rig, Hover Jump’ serta serangan platun ke atas objektif musuh dipertontonkan kepada umum.

Ini melibatkan penyertaan 800 pegawai dan anggota dari ketumbukan dengan pelbagai aset ketenteraan digunakan termasuk aset tentera udara seperti pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM dan pesawat pengangkut C130 H.


Selain itu, orang ramai turut disajikan dengan demonstrasi penyusupan Seksyen Pandu Arah Udara (penerjunan bebas), Close Air Support oleh dua buah pesawat pejuang Sukhoi SU-30MKM, tejunan statik dari pesawat C130 H (Mass Drop), penarikan keluar seksyen pandu arah udara (Teknik SPIE-RIG).

Begitu juga penyusunan kumpulan serangan menggunakan Helikopter Nuri (teknik Fast Roping), penyusunan menggunakan teknik Hover Jump dan CAS dari pesawat pejuang Sukhoi dan penerjunan statik menggunakan pesawat C 130H.

Dalam pada itu, Ahmad Razif mengucapkan setinggi terima kasih dan penghargaan kepada Tentera Darat khususnya Zulkiple atas pengisytiharan pengoperasian RAMD 18 (Para) di Kem Seberang Takir yang telah dinaik taraf.


“Ia sudah menjadi pasukan elit yang melibatkan tindakan ekstrim dan lebih agresif, dan kita juga rasa bertuah kerana Batalion 18 ini, kita dapat dua panglima iaitu panglima 8 Briged dan panglima 10 Briged,” jelasnya.

Sementara itu, Zulkiple pula berkata, penstrukturan semula Batalion ke-18 Rejimen Para itu menjadikan 10 Briged Para mempunyai empat batalion infantri sekali gus menambah kekuatan kepada briged berkenaan.

“Majllis hari ini secara kasarnya mentakrifkan Batalion ke-18 Rejimen Para sekarang sudah boleh ditugaskan sebagai pasukan elit di bawah naungan 10 Briged dengan sepenuhnya.


“Salah satu keperluan tambah kekuatan 10 Briged Para kerana komitmennya amat tinggi, kita terlibat dalam misi bukan saja dalam negara malah hampir keseluruhan misi kita di luar negara melibatkan anggota 10 Briged Para,” katanya sambil menambah, Pasukan Aturgerak Cepat itu mempunyai seramai 800 anggota.

Sebagai pembentukan awal Pasukan Aturgerak Cepat itu, seramai empat pegawai dan 46 anggota lain-lain pangkat dipilih sebagai kumpulan perintis yang telah menghadiri kurus asas payung terjun di Pusat latihan Peperangan Khusus ( Pulpak) Melaka.

59 komentar:

  1. akhirnya kebagian pertamax jg gw, wkwkwk

    BalasHapus
  2. Hahaha
    Nuri masih dipaksa berkhidmat ..Wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. PS@ baca artikelnya sampe habis mas,emang foto nuri tak di pajang,tp artikel beritakan nuri drop pasukan dgn teknik fast roping

      Hapus
    2. Yup,
      Di tulisan berita disebut Nuri, mat benar.
      Thanks mat.
      Tapi gambar Cougar, mungkin difoto yang lain.

      Hapus
    3. Yup's gambar dan tulisan bedaa...tau ah yg mana yg benar....???

      Hapus
  3. Buat CAS mengapa tak pakai Hornet atau Hawk?
    Pakai MKM itu deterennya dapat mungkin ya..?

    Selamat berlatih pak cik.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Biar melengkapi rekord mas,kemarinkan hawk n hornet dah berjaya robohkan pokok pisang,sekarang giliran sukhoi mas ...Wkwkwk

      Hapus
    2. Jangan gitu lah mat...

      MKM kompatibel dengan Paveway, bisa bawa banyak, mungkin karena itu dia dimainkan..

      Hapus
    3. pelatihannya digelar di kuala Terengganu..propinsi Terengganu kan rumahnya MKM..

      Hapus
  4. Mantap euy.. kayane Herky masih jadi idola ya utk penerjunan pasukan ? A400M kenapa gak dicoba ? Atau beda peruntukkan ? Khusus bawa alat berat macam panser ?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalo pake A400 buat terjun 1 sorti ya kabinnya ngglondang mas..cuma isi 1/2 nya.. :D

      Hapus
    2. OOT mas.. ini beneran Indonesia mau pesen Kasel Rusia ? Maren ada yg infoin 2018 ini mau dateng.. hoax apa beneran yaa ? Tapi kalo baca disini sudah sampe diskusi kontrak pengadaan segala.

      https://sputniknews.com/military/201703211051796709-subs-russia-indonesia-deliveries/

      Hapus
    3. User ngebet itu memang, buat komplemen U series 209/214.

      Kontrak & datengnya kapan hanya mereka yg tahu, kita nikmatin aja kepenasaranan ini...

      Tenang aja, ntar kalo dah saatnya juga rilis kok..

      Kan asik tuh mas, tau-tau crot kayak Flanker E kemaren..

      hwihihi .... :D

      Hapus
    4. Superstar@ itu beneran mas bkn hoax,pejabat Rostec rusia sendiri yg hantar cakap indonesia dgn rusia ada project pembuatan kapal perang besar,mungkin destroyer ato kilo,blm tau mas
      Sila baca : www.lancercell.com/Kesepakatan Su35 akan menjadi yg pertama,selanjutnya ?/22-02-2018

      Hapus
    5. Hahahaahha 😅😅😅😅

      Iya yaa.. mendingan sekarang gak usah dibahas project AKAN nya yaa.. capek juga kayak drama SU35 yg sampe 3 tahunan.. gimana nasibnya forumer China yaa ? Proses nego SU35 nya sampe 5 tahunan.. pasti kayak dimarih banyak yg dulu baperan dan PHP juga gara2 gak signed kontrak 😁😁😁😁

      Ya udah kita nikmati saja sambil ngudut dan ngopi.

      Hapus
    6. Memang tahun2 kemaren TNI AD yg sudah happy dikasih banyak mainan mas.. coba lihat dari M113, Arisgator, Marder, Pandur, Leopard, Harimau, Anoa, Badak, Sanca sampai Heli Apache segala. Itu seinget saya pengadaan selama 3 thn belakangan.

      Kemudian TNI AU sudah dapet mainan F16 52ID plus SU35 thn ini.

      TNI AL ? Kayaknya selain PKR masih ada harapan mereka mas yg belum terpenuhi... punya Kasel Rusia dan Destroyer Class.. kita doakan setahun kedepan jadi kenyataan biar adil lah semua matra punya alutsista kekinian. Aamiin.

      Hapus
    7. Forumer China mah 5 tahun ga kroso suwi mas..

      Secara tiap minggu/bulan inhan mereka crot terus produk baru yg gede-gede..

      SU-35 buat mereka mung slilit tok..

      Sekarang juga palingan ada unit yang di bongkar buat bahan plothotan.. :D

      Hweeihihi... :D

      Hapus
    8. Tahun ini pokoknya AL mas..

      Sabar...

      KCR dah kelar, gak mungkin tuh galangan produksi kosong lama kok, dah ada yg antri..

      Apakah gerangan...?

      Eng..ing..eng..:D

      Yg jelas dirutnya kemaren dah omong target 2018 kan..
      So far, target PAL sampai sekarang ga pernah meleset, bahkan lebih cepat..

      Ane percaya nih BUMN, salut banget daah... :D

      Hapus
    9. Kasih bocoran mas..hehehhehe

      Kapal Induk khusus Heli kah ? *ngarep...😀😀😀😀😀

      Hapus
    10. Kalo itu ane juga ngarep mas..
      Tapi kayaknya ketinggian tuh ngarepnya.. :D

      Hwekekekek..

      Sabar, bertahap dulu. Lompat kejauhan ntar nyungsep lho..

      Hehehe...

      Hapus
    11. Om @PS mau tanya dong. Sempet dengar di berita antara, kasal sempet ngomong selain kcr, juga mesen kct. Nah dari kemaren kan kcr terus nih, ada info kct ga?

      Hapus
    12. @ Aquavit kabar ttg KCT belum ada om...Mungkin Bisa jadi KCR 60 Batch 2 platformnya di jadikan KCT

      Hapus
    13. Oh, saya lihat di antara tv om tupez, pak ade bilang selain kcr, mau pesen kct. Mungkin next mef barangkali. 👍

      Hapus
    14. @ Aquavit mungkin bisa jadi om..tapi untuk tahun ini PT.PAL menyelesaikan KCR 60 batch 2,LPD,KS 405.....dan mau garap project tambahan PKR,pembuatan Destroyer & OPV.....nah OPV nih yg menarik model apa yg akan dipilih kerjasama dengan Damen kembali atau yg lain.

      Hapus
  5. Setakat nih aq tak pernah tengok askar malay khususnya GGK,PASKAL atau PASKAU terjun payung ke laut,apa ATM tak de kepakaran dalam hal ini,memang taktik jumping atau terjun payung ke laut tuh sangat sukar dilakukan kl tak de skill...kl terjun payung ke laut sambil drop bekal ke laut sering dilakukan TNI,contohnya saat marinir indonesia terjun ke laut sambil drop perahu karet n bekal ke laut dari pesawat udara,selepas tuh marinir pake perahu karet infiltrasi senyap ke pantai musuh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Indonesia tak pernah juge lakukan exercise eject kat hanggar.. masing2 negara punye kepakaran teknik strategi. jangan suke banding2 kan

      Hapus
    2. Warbyazah@ kl exercise eject kat hanggar aq pun tahu cuma askar malaysia satu2nya di dunia yg boleh lakukan bro,kl askar indonesia,USA,british,germany,rusia dll tak de kepakaran dan tak de skill eject kat hanggar,cuma askar malaysia yg boleh bro...TAHNIAH,syabas ATM satu2nya di dunia ada kepakaran dan skill eject kat hanggar

      Hapus
    3. KHAS UNRUK MAT REMPIT...cerita pasal kemalangan di hanggar ni bukan Malaysia saja ada juga negara lain...

      Fokker-27 Tabrak Hanggar, 24 TNI Tewas

      https://www.jpnn.com/news/fokker-27-tabrak-hanggar-24-tni-tewas

      Hapus
    4. kalo ente nga pernah liat, ane sudah liat saat HUT Tentara Darat Malaysia yg digelar di port Dickson.. 10 briged infrantri para digugur ke laut selat malaka

      Hapus
    5. Gempur.. kalo tabrak hanggar banyak kemalangan dah terjadi di dunia.. beda hal kalo eject kat hanggar. Aku baru dengar kisah ni dari komen komen disini.. betul ke soalan tu?

      Hapus
    6. tak kisah la dah nama kemalangan ye tak... ni langgar hanggar bukan hanya di Malaysia negara anda pun ada...

      Hapus
    7. @ GW jatuh di hangar berbeda dengan eject di hangar bro...yang sama adalah kita turut bela sungkawa.

      Hapus
    8. sama ia tetap berkaitan hanggar.... jadi jangan jadikan hal kemalangan satu senda gurau... tiada siapa mahukan kemalangan..samaada eject atau merempuh hanggar...

      Hapus
    9. Gempur@ bagi sikit video 10 brigade infanteri para tuh di digugurkan ke laut

      Hapus
  6. mohon info.
    di malaysia disebut pasukan para
    kalau di indonesia apah ini seperti kostrad?

    BalasHapus
    Balasan
    1. setau ane, di Indonesia adanya Para Raider di bawah konstrad..

      mohon cross check ya..

      Hapus
    2. mungkin seperti batalyon linud kostrad kali ya?

      Hapus
    3. pasukan "para" kita macem, ada di linud para raider kostrad, Parako PPRC Paskhas, parako kopassus, Taifib

      makanya kita butuh banyak herki, c295, nc212 buat jamping2 om haha!😆😆😆

      Hapus
    4. wheleeeh.. ternyata banyak bingit macem pasukan para di TNI yo?

      beitewei matur nuwun infonya oom palu

      Hapus
  7. Knpe A400 tak di pke, kerana A400 takde sparepart lah, untuk perawatanpon Malaysia tak mampu bayarr..
    Teruk sangat malaysia nie, jom jual je mig29 yg dah grounded tu buat beli sparepart .. muehehehehe

    BalasHapus
    Balasan
    1. Amacm, best pakai c-130 bekas Australia? Pakai la c-130 barang rongsokan Australia tu, k? Mimpi la nak pakai a400m.

      Hapus
    2. Lon.. kami sedang nego pesawat herkules tipe J dan pesawat MRTT dari Airbus atau Boeing yg mampu dikonversi menjadi pesawat angkut berat. Nanti kalau sudah deal kamu jngan gantung diri ye.!! kehkehkeh..

      Hapus
    3. Lon.. kami sedang nego pesawat herkules tipe J dan pesawat MRTT dari Airbus atau Boeing yg mampu dikonversi menjadi pesawat angkut berat. Nanti kalau sudah deal kamu jngan gantung diri ye.!! kehkehkeh..

      Hapus
    4. C-130j je? Ohh, yang a400m jadian tu ke, keh keh keh. Oh, btw, a400m tudm sudah boleh lakukan air to air refuelling.

      Hapus
    5. tak semua hal ketenteraan nak di hebahkan kepada umum...

      Hapus
    6. @ myms slow bro indonesia nanti shoping A 400...AKAN 5 bijik......C 130 J.....A330 MRTT....Sabar ya..

      Hapus
    7. tak apa Malaysia dah pakai awal A400M... lagi satu A400M ni dah pun jadi pesawat isian minyak di udara oleh TUDM.... kira pesawat ni prolehan yang cukup berbaloi...

      Hapus
    8. Sabar bro @Myms..

      Namanya juga project AKAN versi TNI.. apakah bila sudah pakai A400M bisa dibilang negara kaya ?
      Saya kurang setuju... saya lebih senang TNI tetap perbanyak Herky karena sudah punya banyak dan pilot sudah terbiasa.

      Btw bro @Myms.. supaya kamu tidak kaget.. jangan merasa hebatlah bisa beli A400M... biasa saja bukan hal yang wah...

      http://www.indomiliter.com/akhirnya-indonesia-putuskan-beli-lima-unit-airbus-a400m-senilai-us2-miliar/

      Hapus
    9. Bro @Gempur... bila A400M TNI sudah datang nanti pasti kita akan belajar banyak dengan Malaysia karena Malaysia lah pengoperasi A400M pertama di Asean.

      Hapus
    10. Sejak kapan dan berita dari mana tni au membeli pesawat angkut A400m, yg jelas adalah 1 skuadron herky type 130J untuk menggantikan herky lawas, A400 di beli oleh kementerian BUMN yg di gunakan untuk tol udara tapi awaky dari TNI AU , yg jelas herky type 130J & IL76 yg kuat akan di akuisisi sebagai pesawat angkut oleh TNI AU

      Hapus
    11. https://www.google.com/search?client=ms-android-xiaomi&biw=360&bih=311&tbm=isch&sa=1&ei=lJiQWsz-MMO60AT2moSwBg&q=a400m+with+flags&oq=a400m+with+flags&gs_l=mobile-gws-img.3...76325.76325..76858...0....231.231.2-1..........1..mobile-gws-wiz-img.PxX7F7%2FBWkk%3D#imgdii=ngEJjBSkUs7Q5M:&imgrc=ngEJjBSkUs7Q5M:

      Senarai negara yang develop a400m.

      Hapus
  8. Ini pasukan yg dlu nyangkut di pohon sama nyasar ke pasar wkt latgab ya ?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Dulu pasukan khusus gabungan malay ... Nyasar salah mendarat..di stasiun kereta api medan saat latgab...ya syukurlah gak ketabrak sama kereta api..

      Hapus
  9. Out topik,, kleweng kira" kpn bro louncingnya.

    BalasHapus