08 Februari 2019

TUDM, UPNM Jalin Kerjasama Perkenal Konsep Baharu Pengajian Penerbangan

08 Februari 2019


Pendidikan penerbangan memakai program baru 2u2i (photo : MalaysiaGazette)

KUALA LUMPUR – Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) hari ini menjalinkan kerjasama dalam memperkenalkan konsep pengajian yang baharu di universiti itu bagi pengambilan Pegawai Kadet (Juruterbang) TUDM dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Program baharu itu dinamakan sebagai 2u2i (2 tahun pengajian di UPNM 2 tahun Latihan Industri) dapat menjimatkan masa dalam menganugerahkan sayap penerbangan kepada pelatih.

Menerusi program itu, Pegawai Kadet yang terpilih akan menjalani fasa akademik selama 2 tahun di UPNM dan seterusnya menjalani fasa latihan industri iaitu (fasa latihan penerbangan) selama 2 tahun di Kolej Tentera Udara (KTU).

Bagi pengambilan pertama Pegawai Kadet (Juruterbang), seramai 23 orang dari Program Asasi Sains 2017 dipilih untuk memulakan pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda Penerbangan.

Mereka terdiri daripada 17 pelatih dari Tentera Udara Di-Raja Malaysia (TUDM), Tentera Darat Malaysia (TDM) 4 orang dan Tentara Laut Di-Raja Malaysia (TLDM) 2 orang.

“Mereka telah memulakan pembelajaran (fasa 2u) pada September 2018 yang lepas. Kesemua Pegawai Kadet ini dijangka menamatkan pengajian mereka pada Oktober 2022.

“Seterusnya mereka akan ditauliahkan sebagai pegawai TUDM/ATM berpangkat Lt Muda serta dianugerahkan sayap penerbangan oleh DYMM SPB YDP Agong bersama Ijazah Sarjana Muda Penerbangan mereka,” menurut portal TUDM.

Katanya, faktor utama diperkenalkan pengajian itu adalah bagi menjimatkan masa dalam menganugerahkan sayap penerbangan kepada setiap Pegawai TUDM/ATM pada usia lebih muda.

Sebelum ini, katanya, purata umur Pegawai TUDM/ATM yang  dianugerahkan sayap penerbangan adalah pada usia 26 tahun.

Katanya, ini kerana setiap mereka perlu menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda mereka di UPNM atau IPTA terlebih dahulu sebelum dipilih untuk mengikuti latihan penerbangan di KTU.

Melalui program yang dilaksanakan ini, dijangkakan usia Pegawai TUDM/ATM dianugerahkan sayap penerbangan adalah pada usia 23 tahun.

Majlis Menandatangani Memorandum Perjanjian (MoA) kerjasama itu yang berlangsung di Kolej Tentera Udara (KTU), Alor Setar, Kedah disempurnakan oleh Panglima Tentera Udara, Jeneral Tan Sri Affendi Buang yang mewakili Panglima Angkatan Tentera dan Naib Canselor UPNM, Leftenan Jeneral Datuk Abdul Halim Jalal. 

(MalaysiaGazette)

152 komentar:

  1. Balasan
    1. Key story...MENJIMATKAN.... whattttt the hell

      πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…


      Bahasa beruk semenanjung koplak...

      Hapus
    2. Key story...MENJIMATKAN.... whattttt the hell

      πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…


      Bahasa beruk semenanjung koplak...

      Hapus
    3. busyettt ternyata rame bingit yak disini, pada ngumpul adu jimat haha!πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

      heran abad 21 mahasiswa tetangga kesayangan dpt program ilmu ghoib yak, kok pake jimat2 sgala? waks seyeemm haha!😳😳😳

      Hapus
  2. Hanya 1 negara di dunia..dimana jika kau pergi kesana,kau dapat melihat,belajar & memahami 3 budaya.besar Asia..iaitu budaya Cina,India & Melayu..Negara itu adalah malaysia..Negara multiculture,multireligion & multiracial...Inilah kenapa malaysia di sebut Trully Asia..

    Bukan mcm indon..rasis ya ampun...sesama peribumi indon pun diskriminasi..orang melayu sudah hilang dialek melayunya..nama juga sudah tiru nama jawa..kalau tidak,nanti susah dapat pekerjaan terutama dgn pemerintah..Apalagi kalau soal bangsa non pribumi seperti keturunan china & india..nyaris tak kelihatan...

    Kalau chinese indon ke malaysia,mujur kerana chinese malaysia sangat multilinggual..bisa bhs melayu,mandarin,hokkien,english...kalau cina indon..waduhhh....susah deh..tak mau cakap indon langsung di musuh...wajar presiden cina indon mengaku cina setelah jadi presiden..kalau sebelum jadi presiden..ya gak bakal jadi lah...

    Namanya juga rasis...indon rasis
    indon rasis
    indon rasis
    indon rasis

    BalasHapus
    Balasan
    1. MALASSIAL NEGERI RASIS BERWAJAH BERUK

      https://www.merdeka.com/dunia/malaysia-negeri-rasis-berwajah-manis.html

      No Link = HOAX

      KIKIKIKIKIKI

      Hapus
    2. nie lon beruk......
      banyaklah link yang menhantar berita MALASSIAL RASIS.

      ini LINK-nya, buka sendiri, jangan buat citer HOAX sahaja

      https://www.google.com/search?safe=strict&ei=ZtZcXLW0EYbnvgSI47vAAg&q=rasis+di+malaysia&oq=rasis+di+malaysia&gs_l=psy-ab.3...6853.10422..10857...0.0..0.82.965.17......0....1..gws-wiz.......0i71j0i131j0j0i67j0i131i67j0i10.WkXJwigtrd0

      Bodohnya laaah orang-orang malassial nie

      kikikikikikikikikikikikikki

      Hapus
    3. Politik Rasis di Malaysia: Cara Tak Biasa Mempersatukan Negara

      https://www.matamatapolitik.com/opini-malaysia-bersatu-dengan-cara-yang-tak-biasa/

      RASIS teriak RASIS
      memang tabiat beruk malassial tak terima kenyataan

      kikikiki

      Hapus
    4. Ribuan Warga Malaysia Unjuk Rasa Tolak Penghapusan Hak Keistimewaan Ras Melayu

      https://www.merdeka.com/dunia/ribuan-warga-malaysia-unjuk-rasa-tolak-penghapusan-hak-keistimewaan-ras-melayu.html

      Hapus
    5. #TrenSosial: Pencurian ponsel di Malaysia berubah jadi isu ras (beruk hendak mencuri ponsel di dealer HP milik china)

      https://www.bbc.com/indonesia/majalah/2015/07/150720_trensosial_malaysia_hp

      Hapus
    6. Bahkan musisi asal negara malon pun cakap:

      (Penyanyi Malaysia Yuna): Orang Melayu Malassia Paling Rasis Dibanding Orang Amerika

      https://www.kaskus.co.id/thread/5a32a5a6c1cb1760758b4568/penyanyi-malaysia-yuna-orang-melayu-paling-rasis-dibanding-orang-amerika/

      ckckckckck......
      Parah nian

      kikikikikikikikiki

      Hapus
    7. Wanita warga China diculik dan dirogol bergilir-gilir

      https://www.youtube.com/watch?v=1zjJwNCfVyY

      Bejat nie Beruk malassial

      KAHKAHKAHKAHKAH

      Hapus
    8. sebelum nenek moyangnya lahir, beruk malassial memang sudah rasis

      kikikikiki

      Hapus
    9. 47 WARGA MALASSIAL DITANGKAP DI KAMBOJA KARENA JADI PEKERJA JUDI

      http://www.astroawani.com/berita-malaysia/47-rakyat-malaysia-jadi-tahanan-di-kemboja-197946

      memang negara jiran di rantau sebelah nie banyak memusuhi malassial.

      NO LINK = HOAX = FITNAH

      Kahkahkahkah

      Hapus
    10. Ada beruk Malon cakap sembang dan putarbalikkan fakta,ICERD ko tuh tanda negara ko rasis sm etnis cina dan india lon,kl cakap dari mulut busokmu siapa yg nak percaya lon wkwkwk

      Hapus
    11. @Malay Ditelan Dosa

      Malaysia = Negara rasis berwajah manis :
      https://m.merdeka.com/dunia/malaysia-negeri-rasis-berwajah-manis.html

      Pribumi Malaysia Kalah Bersaing dengan etnis Cina:

      https://internasional.kompas.com/read/2018/09/02/15252731/mahathir-penduduk-malaysia-mungkin-tak-dapat-bersaing-dengan-china

      Ambil ember isi dengan air, lalu tengok muka kau sendiri.

      Hapus
    12. Malon beruk itu rasis tp tolol2, bukti rasisnya adalah menjadi sarang teroris,,,karena tololnyalah para malon beruk sehingga kalah bersaing dengan pendatang,,,yg namanya tolol sampai kapan pun tetep tolol, malon beruk low IQ #fakta πŸ˜›πŸ˜œπŸ˜

      Hapus
    13. Cukup dengan Cabaran PM Malon bahawa masyarakat Malaysia:
      1. Bodoh dan Pemalas..
      2. Tidak bisa dipercaya dan senang berhutang..
      3. Tidak punya rasa malu...


      jadi @Malon ditelan Hutang ko cakap apapun sudah di disclaimer sama Mbah Mahatir..😁😁😁

      Hapus
    14. Malaydogsial Ngaku malaikat tau taunya mbahnya rasis 😁 since 1969 sebelum AP si anak haram ditemukan di kebun sawit oleh kedua orang tua angkatnya di malon 😁

      Insiden 13 Mei adalah istilah untuk kerusuhan rasial antara etnis Tionghoa dan orang Melayu yang terjadi di Kuala Lumpur, Malaysia pada 13 Mei 1969 yang menyebabkan sedikitnya 184 orang meninggal.

      https://id.m.wikipedia.org/wiki/Insiden_13_Mei

      😁😁

      Hapus
    15. Hanya 1 negara di dunia..dimana jika kau pergi kesana,kau dapat melihat,belajar & memahami 3 budaya.besar Asia..iaitu budaya Cina,India & Melayu..Negara itu adalah malaysia..Negara multiculture,multireligion & multiracial...Inilah kenapa malaysia di sebut Trully Asia..
      -------

      cmn 1 di duniya?? planet namex om yu no hu, bcande aje haha!πŸ™„πŸ™„πŸ™„

      3 budaya besar asia?? aahhh macaa cih???
      gimane timur tengah, rusia, turki, jepun, ini budaya gde asia jugak loh haha!🀣🀣🀣

      1 lagi, hari imlek maren libur nasional gak di KL haha!πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰

      Hapus
    16. "tak mau cakap indon langsung di musuh...wajar presiden cina indon mengaku cina setelah jadi presiden..kalau sebelum jadi presiden..ya gak bakal jadi lah..."
      ------

      waaa wwaaa pitnahhh..pitnah ini..pitnah lebih kejam drpd ibu tiri haha!😜😜😜

      satu tanah air uda tau, yg gak tau cuman tetangga, cem om yu no hu. makanya dikasi tau lg biar gak bawel haha!πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

      gak ada rahasia2an, makanya maren dikasi link ama om2 sebelah dibuka dunks, ada manpaatnye kuo. masa cmn guwe doank yg mao belajar, dulu tp wkt sekolah haha!😎😎😎

      https://en.wikipedia.org/wiki/Asia
      https://id.wikipedia.org/wiki/Daftar_tokoh_Tionghoa-Indonesia

      hah dimusuhin??? woww klaim apa lg nich haha!πŸ€“πŸ€“πŸ€“
      di tanah air beta ada ratusan(+/- 700-an) bahasa daerah silakan cek di wike om yu no hu haha!πŸ€ͺπŸ€ͺπŸ€ͺ
      emangnye cuman di negara situw yg ktnya asiaaaaaaahh, multilinggual..cuman ada, bhs melayu,mandarin,hokkien,english, jiaahh dikit beud..di medan sekitarnya aja lebih banyak dr KL, ada bhs batak, melayu, jawa, padang, nias, aceh, hokien, khe, mandarin, hindi tamil, blanda(cie), inggris(bljr disekolah) dll..haha!🀫🀫🀫

      apalagi di jakarte tempat berkumpulnye seluruh propinsi se-indonesya dan kedutaan besar dr seluruh duniyaaa, ama pedagang aprika di brader land haha!πŸ˜‡πŸ˜‡πŸ˜‡

      https://id.wikipedia.org/wiki/Daftar_bahasa_di_Indonesia

      Hapus
  3. ...wkwkwkwkwkwkwk TUDM harus merevisi KONSEP karena harus disesuaikan dengan Alutsista yang tak sesuai harapan


















    ...Xixixixixixixixi :D

    BalasHapus
  4. πŸ‘†πŸ‘†πŸ‘†
    Ada orang bebal pengagum Najib yang lagi panas.

    Maklum, bermental Undur undur.

    https://youtu.be/C1yugaFIB0o

    BalasHapus
    Balasan
    1. OMG.....
      undur-undur beruk

      kahkahkahkah

      Hapus
    2. Setelah ditinggal najib,banyak pengagum najib jd gile wkwkwk

      Hapus
  5. ..." BAHAGIA itu, manakala kita semua melihat UMNO tetap berjaya di Malayon Beruk...karena selama itu pula Malayon Beruk tak akan pernah menjadi Negara Besar "


    ( JC alias Qais Assegaf )

















    ...Xixixixixixixixi :D

    BalasHapus
  6. Nah..lihat bukti rasis nya mereka di komen2...mereka ini bukan skadar rasis bisa..tapi rasis berat...

    Banyak yg boleh di jadikan teladan dgn indon ini..supaya kita belajar jgn jadi rasis..jangan jadi seperti indon..bila di kasi fakta..indon tak berani dekat...tak berani berdebat tuh...semuanya lari...ish ish ish...

    Terutama si curut itu..pasti di rumah dia selalu di kerjakan istri...wkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. No link = HOAX

      LINK = FAKTA

      kikikikiki

      Hapus
    2. E = MC2
      E = Eject kat Hanggar
      M = Malasial
      C2 = Curut China

      -Albert Einstein

      Hapus
    3. Sila hantar dan linknya indonesia rasis lon...kl cakap dari mulot busokmu siapa yg nak percaya wkwkwk

      Hapus

    4. @Malay Ditelan Dosa

      Malaysia = Negara rasis berwajah manis :
      https://m.merdeka.com/dunia/malaysia-negeri-rasis-berwajah-manis.html

      Pribumi Malaysia Kalah Bersaing dengan etnis Cina:

      https://internasional.kompas.com/read/2018/09/02/15252731/mahathir-penduduk-malaysia-mungkin-tak-dapat-bersaing-dengan-china

      Ambil ember isi dengan air, lalu tengok muka kau sendiri.

      Hapus
    5. Cukup dengan Cabaran PM Malon bahawa masyarakan Malaysia:
      1. Bodoh dan Pemalas..
      2. Tidak bisa dipercaya dan senang berhutang..
      3. Tidak punya rasa malu...


      jadi @Malon ditelan Hutang ko cakap apapun sudah di disclaimer sama Mbah Mahatir..😁😁😁

      Hapus
    6. Gila tahun 1969 para beruk malaydogsial rasisnya udah di luar batas 😁


      Insiden 13 Mei adalah istilah untuk kerusuhan rasial antara etnis Tionghoa dan orang Melayu yang terjadi di Kuala Lumpur, Malaysia pada 13 Mei 1969 yang menyebabkan sedikitnya 184 orang meninggal.

      https://id.m.wikipedia.org/wiki/Insiden_13_Mei

      Benar kata mahatir.. Beruk malaydogsial Low iQ nggak tau malu 😁

      Kih kih kih

      Hapus
  7. TUDM latihan Live Eject Training (LET)

    LET CERTIFICATE of ORIGIN EJECT KAT HANGGAR STUDIES

    -Pedang Setan

    BalasHapus
  8. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
    Balasan
    1. "πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ Tjulunnya gaya kadet negri jiran yg kesohor ketika lagi kenak hukuman dari instruktur....ampun, atuuuuuk, gakuku deh 😬😬😬"

      πŸ‘‰ https://youtu.be/qN09IhzEQ0o

      Hapus
    2. Jebakan aki-aki...πŸ˜‘

      Hapus
    3. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    4. Konon ada kata pepatah " Hanya pria cunihin yg terperosok dilubang yg sama....lubangnya ngangenin kale πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚"

      Hapus
  9. ..." bagaikan BERUK yang merindukan cahaya BULAN yang terang disiang hari "

    ( JC alias Qais Assegaf )


























    ...Xixixixixixixixi :D

    BalasHapus
  10. "πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ Tjulunnya gaya kadet negri jiran yg kesohor ketika lagi kenak hukuman dari instruktur....ampun, atuuuuuk, gakuku deh 😬😬😬"

    πŸ‘‰ https://youtu.be/qN09IhzEQ0o

    BalasHapus
    Balasan
    1. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    2. awas ntar ada yang PINGSAN lagi, cam di video ini :

      https://www.dailymotion.com/video/x5fdhbu

      konon tentera terjaguh dunia-akhirat

      kikikikikiki

      Hapus
  11. Sri Maharaja rasis sudah terbalik nalar persepsinya tentang hakekat rasis karena sudah di brain wash dan berotak beku oleh UMNO dan bn, kahkahkah

    BalasHapus
  12. Mana dia kumpulan malon beruk rasis, dari kemarin cuma 1 yang nongol di mariπŸ˜€

    BalasHapus
  13. Abis balik dari web sebelah, baca tetangga lagi "..beruk merindukan bulan.."

    πŸ˜‚

    BalasHapus
  14. Maklum...sebagai negara yg paling demokrasi di asean..malaysia harus tunjuk contoh supaya indon dapat belajar..indon baru lepas dari pemerintahan regim tentera tahun 1998...masih baru lah indon kenal demokrasi..indon tak punya kebebasan bersuara,kebebasan media semua di kontrol oleh suharto...

    Bila indon nak pakai federasi...percuma mengaku demokrasi tapi tak pakai federai...banyak wilayah yg mau kuasa pemerintahan @ autonomi...jangan suka2 hati buat tranmigrasi...mana ada pemerintah demokrasi pakai transmigrasi...malu la sikit don...

    BalasHapus
    Balasan
    1. sudahlah lon beruk, tak usah banyak citer, mengarang hoax.
      semakin banyak cakap semakin terlihat kebodohanmu

      mau bicara politik?
      jelaskan nie dululah

      Politik Rasis di Malaysia: Cara Tak Biasa Mempersatukan Negara

      https://www.matamatapolitik.com/opini-malaysia-bersatu-dengan-cara-yang-tak-biasa/

      atau

      MALASSIAL NEGERI RASIS BERWAJAH BERUK

      https://www.merdeka.com/dunia/malaysia-negeri-rasis-berwajah-manis.html

      Hapus
    2. kalau di indonesia warganya bebas mau pergi atau pindah (transmigrasi) dari daerah ke daerah lainnya...

      tapi di malon warga sabah dan serawak kalau mau ke semenanjung atau sebaliknya TIDAK BEBAS. karena harus buat PASS KHUSUS yang kalian sebut DPT (Dokumen Perjalanan Terhad atau Dokumen Perjalanan Terbatas)

      https://www.kompasiana.com/fe_gadingga/5664dce7f37e61e5186f06c5/pass-khusus-masuk-ke-malaysia-timur

      http://radin87discussion.blogspot.com/2013/01/imigresen-negeri-negeri-tanah-melayu.html

      malasial negara tolol yang melarang warganya sendiri bepergian di daerahnya sendiri.

      Hapus
    3. Imigresen Negeri-Negeri Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah
      Pasti ramai di antara kita sekarang ini tidak mengetahui akan hal imigresen di Malaysia ini dan keunikan di sebaliknya. Kita semua sedia maklum bahawa jika sesiapa yang mahu keluar dan masuk dari Malaysia perlu mempunyai dokumen perjalanan yang sah iaitu Passport. Namun begitu, bukan perjalanan masuk dan keluar daripada Malaysia sahaja yang perlu menggunakan passport / visa pelawat. Terdapat satu undang-undang Imigresen khas di negeri Sabah dan Sarawak di mana sesiapa yang masuk ke wilayah-wilayah Malaysia ini perlu menggunakan passport.


      SEMENANJUNG MALAYSIA

      Semua warga Malaysia adalah bebas untuk keluar masuk dari mana-mana negeri di Semenanjung dan mereka tiada sekatan masa untuk menetap dan bekerja di mana-mana negeri di Semenanjung.

      P.S : Warga Semenanjung tidak perlukan dokumen perjalanan di mana-mana negeri di semenanjung tetapi perlukan dokumen perjalanan untuk pergi ke Sabah dan Sarawak.

      WILAYAH BORNEO UTARA

      Wilayah Borneo Utara ini secara umum terbahagi kepada dua entiti iaitu Wilayah Persekutuan Labuan dan Negeri Sabah. Mereka yang berasal daripada mana-mana negeri di Semenanjung perlu menunjukkan passport apabila mereka pergi ke Negeri Sabah. Kad pengenalan juga boleh digunakan, di mana mereka akan diberikan surat perjalanan (visa pelawat) selama 90 hari untuk tujuan sosial di Sabah. Mereka yang berasal daripada Sarawak pula tidak perlu menggunakan passport untuk pergi ke Sabah dan mereka tidak mempunyai sekatan masa untuk berada di Sabah. Passport tidak diperlukan untuk masuk ke Wilayah Persekutuan Labuan kepada semua warga Malaysia. Untuk tujuan bekerja pula, Permit Kerja adalah diperlukan.

      Sekiranya anda tinggal lebih masa di Sabah daripada tempoh 90 hari, maka anda akan dikenakan kompaun sementara peluang diberikan selama 5 tahun kepada anda untuk keluar dari Negeri Sabah untuk memperbaharui pas pelawat anda.

      P.S : Warga Sabah tidak perlukan dokumen perjalanan apabila pergi ke Semenanjung, tetapi perlukan dokumen perjalanan apabila pergi ke Sarawak.



      WILAYAH SARAWAK

      Kemasukan di Sarawak adalah lebih ketat jika dibandingkan dengan di Negeri Sabah. Semua warga Malaysia daripada Semenanjung DAN Sabah perlu menunjukkan passport / Kad pengenalan apabila anda masuk ke Negeri Sarawak. Visa pelawat selama 90 hari akan diberikan kepada anda untuk berada di Sarawak untuk tujuan lawatan sosial. Permit Kerja adalah diperlukan jika anda bekerja di Sarawak. Jika anda ada keperluan untuk tinggal lebih masa di Sarawak, anda perlu memperbaharui visa anda (passport sahaja) di Jabatan Imegresen selama tambahan 90 hari lagi dan anda perlu keluar daripada Sarawak sebelum tempoh tersebut tamat. Jika anda didapati tinggal lebih daripada had masa, anda akan dikenakan denda, nama anda akan disenarai hitam dan tidak akan dibenarkan untuk masuk lagi ke Sarawak di masa akan datang.

      Hapus
    4. MARI DUKUNG SABAH DAN SERAWAK MERDEKA

      Hapus
    5. mau bicara demokrasi.
      jangan menghayal malassial negara demokrasi terbesar di ASEAN

      nie linknya

      Dubes Malaysia Minta Oposisi Belajar Demokrasi dari Indonesia

      https://www.cnnindonesia.com/internasional/20180509141024-106-296921/dubes-malaysia-minta-oposisi-belajar-demokrasi-dari-indonesia

      Hapus
    6. nie si Mahatahi sendiri yang cakap

      Mahathir: Terlalu demokratis hambat kemajuan negara

      https://www.merdeka.com/dunia/mahathir-terlalu-demokratis-hambat-kemajuan-negara.html

      Hapus
    7. negara malassial CACAT DEMOKRASI

      Kenapahttps://www.dw.com/id/kenapa-pemilu-malaysia-cacat-demokrasi/g-43683427 Pemilu Malaysia Cacat Demokrasi?

      Hapus
    8. Demokrasi Indonesia Melangkah Maju, Malassial Jalan Mundur

      https://international.sindonews.com/read/913528/40/demokrasi-indonesia-melangkah-maju-malaysia-jalan-mundur-1413857624

      Hapus
    9. Ngerinya krisis demokrasi di Malaysia

      http://theconversation.com/ngerinya-krisis-demokrasi-di-malaysia-94507

      Hapus
    10. MALASSIAL BARU BELAJAR MENGEJA DEMOKRASI

      https://news.detik.com/opini/1678485/malaysia-mengeja-demokrasi

      Hapus
    11. DPR RI Mengaku Siap Berbagi Pengalaman Berdemokrasi dengan Parlemen Malaysia

      http://www.tribunnews.com/nasional/2018/10/05/dpr-ri-mengaku-siap-berbagi-pengalaman-dengan-parlemen-malaysia

      Hapus
    12. Anwar Ibrahim: Malaysia Bukan Negara Muslim Moderat

      https://news.detik.com/berita/335705/anwar-ibrahim-malaysia-bukan-negara-muslim-moderat

      Hapus
    13. saya DOA kan semoga beruk malassial punya banyak QUOTA buat buka link yang saya bagikan.

      kalau punya banyak quota tapi tak mau buka berarti MALASSIAL PEMALAS yang BODOH

      kalau tak punya quota berarti MALASSIAL SIMISKIN YANG SOMBONG

      Hapus
    14. Sejak bila Malon negara paling demokrasi lon wkwkwk...rakyat Malon nak tanya soalan 1MDB pada najib,30 juta beruk malon tak de kuasa aka takut,itu ko kata Malon negara paling demokrasi wkwkwk...berak dulu ko lon wkwkwk

      Hapus
    15. @Malay Ditelan Dosa

      metallic gypsy8 Februari 2019 16.45
      @Malay Ditelan Dosa

      Malaysia = Negara rasis berwajah manis :
      https://m.merdeka.com/dunia/malaysia-negeri-rasis-berwajah-manis.html

      Pribumi Malaysia Kalah Bersaing dengan etnis Cina:

      https://internasional.kompas.com/read/2018/09/02/15252731/mahathir-penduduk-malaysia-mungkin-tak-dapat-bersaing-dengan-china

      Ambil ember isi dengan air, lalu tengok muka kau sendiri.

      Hapus
    16. Cukup dengan Cabaran PM Malon bahawa masyarakan Malaysia:
      1. Bodoh dan Pemalas..
      2. Tidak bisa dipercaya dan senang berhutang..
      3. Tidak punya rasa malu...


      jadi @Malon ditelan Hutang ko cakap apapun sudah di disclaimer sama Mbah Mahatir..😁😁😁

      Hapus
    17. Indonesia dari tahun 50an pemilihan umum udah demokratis.. beruk malaydogsial baru tahun 2018 😁 kemana aja lu beruk primitive 😁

      Kih kih kih

      Hapus
    18. Para beruk malaydogsial yang logika pikirnya induktif ala haiwan akan diam seribu bahasa ketika di kasih dedak cukup oleh tuannya.. ketika malaydogsial jatuh bangkraps dan jatah dedak alias subsidi tidak lagi mencukupi baru para malaydogsial teriak2 demokrasi... WTF baru tahun 2018 para haiwan itu tersadar 😁

      Hapus
  15. ..." Isroheel masih mending walaupun sombong mereka dibekali KECERDASAN dan KEKAYAAN, sedangkan Malayon Beruk tetap sombong walaupun mereka BODOH dan MISKIN "

    ( JC alias Qais Assegaf )




















    ...Xixixixixixixixi :D

    BalasHapus
  16. Kabar terbaru dari pinoy, seluruh kubu rebel di mindanau selatan sudah menyetujui tawaran otonomi khusus dari duterte.

    Moro, abu sayyaf, sulu, MILF dll akan mengalihkan perhatian mereka ke Sabah,
    Sebaiknya intel beruk malon segera bergerak,..

    BalasHapus
  17. Sepandai-pandainya menipu, kena tipu juga.

    http://www.astroawani.com/berita-malaysia/kesimpulannya-jho-low-tipu-saya-najib-191764

    BalasHapus
  18. Apabila berat jenis suatu benda lebih ringan daripada air.
    maka benda tersebut akan TERAPUNG like SCORPENE

    https://www.google.com/search?q=archimedes+teori&safe=strict&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi14I3D76vgAhUVknAKHdJZAxgQ_AUIDigB&biw=1366&bih=643#imgrc=eIahUT4MPlXYjM:

    -Archimedesh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mari kita belajar dan mengambil ilmu matematika, fisika, biologi, astronomi, ekonomi, sastra dan filsafat dari kebodohan si beruk malassial

      Hapus
  19. Never argue with stupid & racist indon..they will drag you down to their level..then beat you with their stupid argument..

    -Nenek lampir ternak tuyul

    BalasHapus
    Balasan
    1. woy sudah dibaca belum...

      susah diajak pintarnya nie beruk malassial kalau sudah bodoh dari lahir

      IDIOT

      kikikiki

      Hapus
    2. Cem ni lah tipikal beruk malon idiot bila dah kalah debat wkwkwk...bila debatpun malon bersenjatakan mulot busoknya bkn dgn link dan fakta yg sebenarnya,siapa nak percaya mulot busok dan hoax dari beruk malon cem nih wkwkwk

      Hapus
    3. Cukup dengan Cabaran PM Malon bahawa masyarakan Malaysia:
      1. Bodoh dan Pemalas..
      2. Tidak bisa dipercaya dan senang berhutang..
      3. Tidak punya rasa malu...


      jadi @Malon ditelan Hutang ko cakap apapun sudah di disclaimer sama Mbah Mahatir..😁😁😁

      Hapus
    4. Never argue with malaydogsial Low IQ,lazy,rasist,unproductive, and shameless 😁

      -muhatir muhammad

      Hapus
  20. Ada beruk malon ditelan najib mengatakan malon adalah negara paling demokrasi di dunia dan negara yg tak rasis wkwkwk...sejak kapan malon negara paling demokrasi dan tak rasis ya wkwkwk...30 juta beruk malon mau menanyakan soalan 1MDB 30 juta rakyat malon tak de kuasa aka takut,belum lg case ICERD,belum lg singapore dan brunei keluar dari persekutuan malon kerana pemerintahan per sel malon rasis dan tdk demokrasi,ini ko kata Malon negara paling demokrasi dan tak rasis wkwkwk....WET DREAM ko tuh lon wkwkwk

    BalasHapus
  21. Never argue with stupid & racist indon called mat rempit..He will drag you down to his level..then beat you with his stupid argument..

    Whats his stupid argument??

    Brunei out of malaysia..

    Lol....




    -Jorokwi

    BalasHapus
    Balasan
    1. Baca history lon wkwkwk...jgn kongkek emak ko sahaje ko jaguh selalu wkwkwk...apa pasal brunei keluar persekutuan,itu kerana pemimpin2 persekutuan ko tuh tak demokratis dalam memimpin wkwkwk...kan ko kata td negara ko paling demokrasi dan tak rasis,aq jawablah cabaran ko tuh lon wkwkwk...bila nak debat tuh mesti fact dan realistic lon,jgn hoax yg ko keluarkan dari mulot busok ko tuh wkwkwk

      Hapus
    2. Cukup dengan Cabaran PM Malon bahawa masyarakan Malaysia:
      1. Bodoh dan Pemalas..
      2. Tidak bisa dipercaya dan senang berhutang..
      3. Tidak punya rasa malu...


      jadi @Malon ditelan Hutang ko cakap apapun sudah di disclaimer sama Mbah Mahatir..😁😁😁

      Hapus
    3. Never argue with racist & Infinite stupity malaydogsial 😁

      -pemakan cukai judi

      Hapus
    4. Ini beruk malon satu ini bodohnya minta ampun ya!
      Sekolah gak sih korang tuh???

      Jelas2 di sejarah negara brunai menolak untuk bergabung dengan malassial yang diperintahkan britania.
      Brunai lebih suka berjuang untuk merdeka dengan melakukan pemberontakan bersenjata.
      Pada 4 Januari 1979, Brunei dan Britania Raya menandatangani sebuah perjanjian perdamaian dan kerjasama baru. Pada 1 Januari 1984, Brunei Darussalam menjadi negara merdeka.

      Sekarang jaman mbah google cari link nya sendiri !

      Idiot banget sih loe beruk malon

      Hapus
    5. Jelas Brunai gak mau nasibnya seperti ini:

      Sabah kaya tapi dimiskinkan oleh pemimpin Malaysial
      Rakyat Sabah perlu berani mempertahankan haknya yang telah dicabul sejak menyertai Malaysial. Sabah perlu keluar dari Malaysial sebelum hasil bumi Sabah habis dirompak oleh pemimpin Malaya. Sabah menjadi negeri termiskin sedangkan Brunei dan Singapura yang tidak menyertai Malaysial kini antara negara yang terkaya di dunia. Marilah kita korbankan jiwa dan raga kita demi Sabah tercinta. Mari Berjuang bersama !

      https://kamimahusabahkeluarmalaysia.blogspot.com/2018/03/sabah-kaya-tapi-dimiskinkan-oleh.html?m=1

      😁😁

      Hapus
  22. Buusyeeeeeeettt.... benar2 pahlawan devisa niihh.. orang2 yg selalu dihina kebanyakan beruk2 malons bodoh bengap disini.. Bayangkan $10,97 milliar dollar brooooo..!!! hampir $11 milliar dollar.. kalau dibelikan senjata dpt apa saja tuh..?? πŸ˜„πŸ˜„


    https://www.cnbcindonesia.com/market/20190208165121-17-54563/pak-jokowi-inilah-pahlawan-devisa-sebenarnya

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kasarannya.. selama masih ada TKI di luar negeri...Indonesia tidak akan seperti Venezuela yg kehabisan devisa untuk kegiatan impor.. haha. Jngan cem malons bangga jadi pengemis bantuan kerajaan.. kahkahkahkah.


      https://www.cnbcindonesia.com/market/20190208113147-17-54464/dibanding-negara-sebelah-cadangan-devisa-ri-mantap-kok

      Hapus
  23. Woiii,sejak bila malon negara paling demokrasi dan tak rasis,buat para beruk2 malon jawablah cabaranku ini dgn link dan fact yg sebenarnya,jgn hoax,ada tak ???

    BalasHapus
    Balasan
    1. Breaking News..!!

      APA KATA PEMIMPIN MALAYSIA TENTANG DEMOKRASINYA..😁😁

      Kenapa Pemilu Malaysia Cacat Demokrasi?
      https://www.dw.com/id/kenapa-pemilu-malaysia-cacat-demokrasi/g-43683427

      Demokrasi Indonesia Melangkah Maju, Malaysia Jalan Mundur
      https://international.sindonews.com/read/913528/40/demokrasi-indonesia-melangkah-maju-malaysia-jalan-mundur-1413857624

      Indonesia harus bantu penegakan demokrasi di Malaysia

      Kalau mereka ingin demokrasi tegak di Myanmar, jangan biarkan situasi serupa tidak terjadi di Malaysia. Kami meminta negeri jiran, pemerintah dan rakyat Indonesia membantu penegakan demokrasi di Malaysia.
      https://www.merdeka.com/khas/indonesia-harus-bantu-penegakan-demokrasi-di-malaysia.html


      disaat pemimpin pemimpin Malaysia mengharap bantuan dari Indonesia dalam menjalankan sistem demokrasi. eh malah @Malon dijerat Hutang😁 senang cakap cem beruk terbelakang dan hoax..

      Hapus
    2. tahun 1969 para beruk malaydogsial rasisnya udah kayk setan 😁


      Insiden 13 Mei adalah istilah untuk kerusuhan rasial antara etnis Tionghoa dan orang Melayu yang terjadi di Kuala Lumpur, Malaysia pada 13 Mei 1969 yang menyebabkan sedikitnya 184 orang meninggal.

      https://id.m.wikipedia.org/wiki/Insiden_13_Mei

      Benar kata mahatir.. Beruk malaydogsial Low iQ nggak tau malu 😁

      Kih kih kih

      Hapus
  24. Cukup dengan Cabaran PM Malon bahawa masyarakan Malaysia:
    1. Bodoh dan Pemalas..
    2. Tidak bisa dipercaya dan senang berhutang..
    3. Tidak punya rasa malu...


    jadi @Malon ditelan Hutang ko cakap apapun sudah di disclaimer sama Mbah Mahatir..😁😁😁

    BalasHapus
  25. Breaking News..!!

    APA KATA DUNIA TENTANG DEMOKRASI MALAYSIA...😁😁

    Kenapa Pemilu Malaysia Cacat Demokrasi?
    https://www.dw.com/id/kenapa-pemilu-malaysia-cacat-demokrasi/g-43683427

    Demokrasi Indonesia Melangkah Maju, Malaysia Jalan Mundur
    https://international.sindonews.com/read/913528/40/demokrasi-indonesia-melangkah-maju-malaysia-jalan-mundur-1413857624

    Indonesia harus bantu penegakan demokrasi di Malaysia

    Kalau mereka ingin demokrasi tegak di Myanmar, jangan biarkan situasi serupa tidak terjadi di Malaysia. Kami meminta negeri jiran, pemerintah dan rakyat Indonesia membantu penegakan demokrasi di Malaysia.
    https://www.merdeka.com/khas/indonesia-harus-bantu-penegakan-demokrasi-di-malaysia.html


    disaat pemimpin pemimpin Malaysia mengharap bantuan dari Indonesia dalam menjalankan sistem demokrasi. eh malah @Malon dijerat Hutang😁 senang cakap cem beruk terbelakang dan hoax..

    BalasHapus
  26. BTW judul TUDM, UPNM Jalin Kerjasama Perkenal Konsep Baharu PENGAJIAN Penerbangan..😁😁


    Woi banyakin belanja pesawat dan weapon lon klo nak berjaya... bukan banyakin PENGAJIAN...😁😁


    MALON MISKIN TEGAR BARU SANGGUP ADAKAN PENGAJIAN AKBAR....😁😁😁

    BalasHapus
  27. 2 tahun latihan pengajian 2 tahun latihan industri kapan latihan terbangnya ? Di php calon dipilotnya ujung2nya latihan simulasi. Kapanlatihan terbangnya? nanti kalo spare part sudah datang... Kapan datangnya? ...kapan2 deh 😁

    BalasHapus
  28. Malay sebenarnya sayang sm indonesia. Tp mereka malu utk mengakuinya. Hehe
    Menurut data 2018 kemarin.kunjungan turis yg dtg ke indonesia yg paling bnyak dari malaysia.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Nooh.....
      Di pasar baru bandung banyak emak emak malassial burok rupa gegara dandanannya yang kampungan.
      Dialek bahasa melayunya jelek banget seperti manusia purba sedang bicara gak karuan.

      Terus di gunung tangkuban perahu banyak wisatawan malon. Terkagum kagum lihat pemandangan sambil mulutnya ternganga lebar kaya beruk kelaparan liat pisang.

      Hapus
    2. betul bro sampai mual muntah lihat emak2 malon berdandan burok rupa macam orang kaya padahal miskin kampungan

      malon senang digondolin umngok

      kikikikiki

      Hapus
  29. Nothing in the world is more dangerous than malaydogsial stupidity 😁

    -martin luther king

    BalasHapus
  30. Karena sering hilang enjin pilot malon harus sering adakan pengajian saat penerbangan 😁

    BalasHapus
    Balasan
    1. giag giag giag...πŸ˜†

      Hapus
    2. Pilot malon memang punya resiko yang besar di udara.. mulai dari eject di hanggar sampai pesawat hilang enjin makanya sering2 ke pengajian..

      Kih kih kih

      Hapus
  31. Dibilangin juga apa..
    Tuh orang tipikal argumentator kelas cemen.

    Abis angkat argumen Grade A, langsung mentah.

    Sekarang angkat argumen demokratis, yaak elaaah.. argumen anak umur 15 taon pun masih lebih baik dari itu kok.

    Payah tuh undur-undur katrok.

    πŸ˜›

    BalasHapus
  32. “When the debate is lost, slander becomes the tool of the indon loser.”
    ― Socrates

    BalasHapus
    Balasan
    1. Saya dapat menghitung pergerakan bintang-bintang di langit, tetapi saya tidak dapat menghitung kebodohan para malaydogsial.😁

      -Sir isac Newton

      Hapus
    2. @Malays ditelan hutang..

      too many lies on your personality ... signify you are hypocritical ... even you have shown your ugly nation

      (Mat Sabu)

      Hapus
    3. Never argue with malaydogsial because Low IQ,lazy,rasist,unproductive, and shameless 😁

      -muhatir muhammad

      Hapus
    4. Apabila berat jenis suatu benda lebih ringan daripada air.
      maka benda tersebut akan TERAPUNG like SCORPENE

      https://www.google.com/search?q=archimedes+teori&safe=strict&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi14I3D76vgAhUVknAKHdJZAxgQ_AUIDigB&biw=1366&bih=643#imgrc=eIahUT4MPlXYjM:

      -Archimedesh

      Hapus
    5. Malon ditelan bumi... perbanyak ke PENGAJIAN ya lon... biar selamat dari Debt Collector...😁😁😁

      Hapus
    6. Malaysial defence assets worst in Southeast Asia 😁

      -Sabu minister

      Hapus
  33. Enough with PM Malon's statement that the Malaysian community:
    1. Stupid and lazy ..
    2. Unbelievable and happy to owe ...
    3. Don't have shame ...

    😁😁😁

    BalasHapus
    Balasan
    1. biar gak di sangka hoax hantar link ni lon...😁😁
      http://www.astroawani.com/berita-malaysia/wahai-melayu-inilah-senarai-kesalahan-yang-perlu-dibetulkan-kalau-mahu-berjaya-tun-mahathir-185106

      Hapus
  34. Malaysial land, naval and air defence assets are ranked the lowest among all Southeast Asian countries 😁

    -Mat sabu

    BalasHapus
    Balasan
    1. malon one level with vanuatu

      #GnR

      Hapus
    2. Ofcourse malaydogsial only 3rd world bangkraps country equal with Vanuatu 😁

      Hapus
  35. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  36. @Malays di Telan Hutang..😁😁

    Parlemen Malaysia Malu Karena Keberhasilan Indonesia..
    https://kabarpolisi.com/berita-utama/parlemen-malaysia-malu-indonesia-berhasil-tangkap-kapal-milyarder-malaysia.html

    Parlemen kalian saja punya rasa malu.. kenape kalian tak?😁😁..

    BalasHapus
  37. Puisi Luahan Hati Sang panglima TNI Yg Kecewa Dgn Hakikat Negaranya

    Tapi Bukan Kami Punya

    Sungguh Jaka tak mengerti
    Mengapa ia dipanggil ke sini.
    Dilihatnya Garuda Pancasila
    Tertempel di dinding dengan gagah.

    Dari mata burung Garuda
    Ia melihat dirinya
    Dari dada burung Garuda
    Ia melihat desa
    Dari kaki burung Garuda
    Ia melihat kota
    Dari kepala burung Garuda
    Ia melihat Indonesia

    Lihatlah hidup di desa
    Sangat subur tanahnya
    Sangat luas sawahnya
    Tapi bukan kami punya

    Lihat padi menguning
    Menghiasi bumi sekeliling
    Desa yang kaya raya
    Tapi bukan kami punya

    Lihatlah hidup di kota
    Pasar swalayan tertata
    Ramai pasarnya
    Tapi bukan kami punya

    Lihatlah aneka barang
    Dijual belikan orang
    Oh makmurnya
    Tapi bukan kami punya

    -Kentut Nurmantuyul

    BalasHapus
    Balasan
    1. Enough with PM Malon's statement that the Malaysian community:
      1. Stupid and lazy ..
      2. Unbelievable and happy to owe ...
      3. Don't have shame ...

      😁😁😁

      Hapus
    2. Tapi Bukan Kami Punya

      Sungguh najib tak mengerti
      Mengapa ia dipanggil ke sini.
      Dilihatnya harimau ompong
      Tertempel di dinding dengan gagah.
      Dari mata harimau ompong
      Ia melihat dirinya bangkraps
      Dari dada harimau ompong
      Ia melihat dana 1 mbd
      Dari kaki harimau ompong
      Ia melihat beg rosmah
      Dari kepala harimau ompong
      Ia melihat malaydogsial
      Lihatlah hidup di desa
      Sangat subur tanahnya
      Sangat luas sawahnya
      Tapi cina dan bangla punya
      Lihat padi menguning
      Menghiasi bumi sekeliling
      Desa yang kaya raya
      Tapi cina dan bangla yg punya
      Lihatlah hidup di kota
      Pasar swalayan tertata
      Ramai pasarnya
      Tapi cina dan bangla punya
      Lihatlah aneka barang
      Dijual belikan orang
      Oh makmurnya kononnya
      Tapi cina dan bangla yang punya

      -najib botak+rosmah plastik

      Hapus
    3. Nih gw tambah lagi puisinya buat malaydogshit.

      Sungguh mahathir yg sdh tua
      Menyesali melihat ini semua
      Dilihatnya data keuangan negara
      Sudah dalam keadaan minus semua

      Dari matanya ia lihat suram negaranya
      Dari matanya ia lihat buruk kelakuan rakyatnya
      Dari matanya kini menyesali apa yang ia tanam dahulu

      Lihat kampung nelayan kini sepi karena tak bisa mencuri dan laut dijarah nelayan negara lain
      Lihat kampung mereka sepi tak menghasilkan karena kini tak bisa mencuri kayu jiran sebelah

      Lihat di kota kini hospital telah diambil oleh pemodal nippon
      Dan kini kilang proton telah diambil oleh china

      Lihatlah kini mereka yang tak biasa kerja keras harus menjadi tenaga kerja illegal
      Lihatlah kini biasa wisata ke amerika atau eropa harus wisata ke jiran sebelah

      Lihatlah setelah mengirimkan dua dajjal kini mereka menyeludupkan narkoba



      Hapus
  38. Adoooi yg udah kalah debat xixixixi

    BalasHapus
    Balasan
    1. @Malays ditelan Delusi😁

      menolak reality dengan delusi...

      Hapus
  39. @Malays ditelan hutang..

    too many lies on your personality ... signify you are hypocritical ... even you have shown your ugly nation

    (Mat Sabu)

    BalasHapus
  40. malon sebok mengkaji lagi mengkaji lagi.

    takde wang pula sebok mengkaji lagi.

    sampai kapan sebok bual malon tuh.

    habis umur kat kedai mamak.. menunggu kapan belanja alatan.

    malon dibelasah singapore

    BalasHapus
  41. TOP 20 ECONOMIES 2019 (GDP PPP)
    malon mana tak de pon???😁😁

    https://youtu.be/wafWd3J2W3g

    BalasHapus
    Balasan
    1. ada.

      lihat TOP 10 BEGGAR IN THE UNIVERSE

      πŸ˜€

      Hapus
    2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    3. Aki-aki cunihin ☝️ ahahay πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  42. Konsep curi engine dan simulasi eject kat hanggar


    Idiot TUDM Kamikaze layang - layang wkwkwkwkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
  43. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  44. ALTANTUNYA NYIUM C4
    ALTANTUNYA MELETUP


    #Najib awsome...

    BalasHapus
  45. Aki2 become PM

    #malaydog sial

    BalasHapus
  46. Kilang dadah nomero uno in world

    #malondog moron

    BalasHapus
  47. Para maloner penyuka dubor...

    #malondog asu

    BalasHapus
  48. Negara sampahan asean ni malon

    BalasHapus
  49. Negara pengemis kemerdekaan ga punya harga diri

    #Malon kucing conge asia#

    BalasHapus
  50. HAHAHAHA HAHAHAHA MALAYDOG NEGARA PALING RASIS DI ASEAN,, NEGARA YANG DI DIPENUHI SAMPAH, ROGOL SANA ROGOL SINI, CULIK SANA CULIK SINI, EMAK KAT TAIPIN PUN DI PERKOSA OLEH ANAKNYA SENDIRI,

    BalasHapus
  51. Kekuatan TUDM ni terletak pda bina PENGAJIAN... Heibat nye malays ni...😁😁

    BalasHapus
  52. Ni sila lihat lon. Demonstrasi Tempur 3 Matra TNI. malon bisa tak?😁😁

    https://youtu.be/RokZ7gRKn68

    BalasHapus