13 September 2011

Eksesais Thalay Laut ( TLDM dan RTN)

13 September 2011

KD Kelantan dan HMTS Pattani (photo : US Navy dan Phakphum Tangkijjarak)

Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Tentera Laut Diraja Thailand (RTN) sedang mengadakan satu latihan dua hala tentera laut, iaitu EX THALAY LAUT 18/2011, dari 8 Sep hingga 16 Sep 11. Upacara pembukaan diadakan di Pangkalan TLDM Lumut hari ini, dirasmikan oleh Panglima Armada, Laksamana Madya Dato' Wira Jamil bin Hj Osman dan Komander Skuadron Patrol, Royal Thai Navy Rear Admiral Chotiwat Sarikavanija. Majlis penutup akan diadakan di Pangkalan TLDM Langkawi pada 16 Sep 11.

KD Perkasa dan KD Perdana (photo : TLDM dan MalfianM)

Latihan yang dijalankan dua kali setahun ini, merupakan kali kelapan belas dalam sirinya. Ini menunjukkan betapa kerjasama erat dan interaksi yang kukuh terjalin antara TLDM dan RTN. Sejak penubuhannya pada tahun 1981, Latihan THALAY LAUT telah berkembang dalam dua hala. Latihan dijalankan di Selat Melaka akan melibatkan sejumlah enam kapal, tiga dari setiap angkatan laut, iaitu KD KELANTAN (Kapal Peronda) dan dua Fast Attack Craft, KD PERDANA dan KD PERKASA manakala penyertaan RTN terdiri daripada, HTMS Pattani(OPV), satu Fast Attack Craft(Missile), HTMS UDOMDET dan Fast Attack Craft(Gun), HTMS Songkhla. Latihan ini akan melibatkan kira-kira 400 anggota dari kedua-dua angkatan laut.

HMTS Songkhla dan HMTS Udomet (photo : Phakphum Tangkijjarak)

Tujuan utama adalah untuk menjalankan kapal yang mengambil bahagian dalam Operasi Peperangan Permukaan dan Operasi Keselamatan Maritim (MSO). Selain menyediakan satu peluang yang bernilai kepada para peserta untuk memupuk persefahaman dan meningkatkan saling boleh kendali, latihan ini juga mencerminkan kerjasama yang erat tentera laut dan hubungan pertahanan dua hala yang kukuh antara Malaysia dan Thailand.

(Royal Malaysian Navy)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar