10 Maret 2018

Japan Mulls over Requests for Defence Equipment from Southeast Asia

10 Maret 2018


Japan is studying requests by Southeast Asian countries to donate military equipment but refuted reports that it has offered Malaysia the P-3C aircraft, which are pictured here. (photo : Yuki K)

The Japanese Maritime Self Defense Force (JMSDF) has said it is aware of several requests from countries in the Southeast Asian region for donations of excess defence equipment.

Besides military hardware, the Japanese government has also been approached by these Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) countries to share technical knowledge and expand on bilateral military collaborations.

Japan has donated five King Air TC-90 aircraft, which were previously in service with the JMSDF’s training squadron, to the Philippine government as part of wider efforts to improve maritime capabilities of its partners in Southeast Asia.

Two of the airframes have been delivered to the Philippine Navy, while three other aircraft are currently scheduled for handover in 2018. The JMSDF is also providing training support on the TC-90 platform for Philippine Navy pilots and maintenance crew.

To strengthen its defence relationships with countries in Southeast Asia, the Japanese government has embarked on several initiatives to improve maritime of government agencies in the region in recent years, especially with those from the Philippines.

Besides the transfer of TC-90 aircraft, Tokyo has also aided the Philippine Coast Guard (PCG) to procure 10 new multirole response vessels from Japanese shipbuilder Japan Maritime United Corporation (JMUC). The PCG has so far received seven vessels in the programme, and is scheduled to receive the remaining hulls by the end of 2018.

(Jane's)

49 komentar:

  1. Mr,malaysia pun nah hibah p3c orion,tolong mr jepun setakak nih malaysia kesusahan nak beli aircraft,malaysia mesti tunggu masa 20 thn mr jepun

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yang punya p3c lagi mikir gimana cara nolak halus nya.. ditolak tapi ga bikin nangis.. hahaha

      Hapus
    2. Tak apa dapat hibah siap diupgread jika ambilnya Itu tawarkan pada malaysia ini dengan harga murah, indonesia kena beli dengan murah hibah upgread pun kena bayar Harga tinggi Ix ix ix mana lebih kasihan indonesia ke malaysia ix ix ix,walau pun indonesia merdeka atas pertolong pahlawan japang tapi gak ada japang nak bagi pertolong pada indonesia Bagi hibah pesawat percuma ix ix ix

      Hapus
    3. Atas ane meracau kesurupan atuk bomoh.. hahaha

      Hapus
    4. Wkwkwk...di mana2 di ASEAN nih cem thailand,singapore n indonesia dah guna aircraft MPA baru bkn rongsokan cem malay nih Wkwkwk...orion nih bila di jepun dah jadi barang rongsokan,kerana jepun sadar lihat malaysia budget pertahanannya kena cut selalu dan tak de wang maka jepun kasian dan hibahkan p3 orion rongsokan dan expired nih Wkwkwk

      Hapus
    5. Indon terima 24 hibah f16 dari usa tak nak kira juga ke... 😆

      Hapus
    6. Tetap bayar upgrade bayar 750 juta us.. malon ada Wang tak buat beli sparepart.. kih kih kih

      Hapus
    7. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    8. ituw betul om md, amrik mana mau hibah f16 kalo kita gak beli heli atak nan termasyur "apache". dan jangan lupa ditahun2 segituw, masi ada kontrak pesawat puluhan milyar dollar amrik atas pembelian pesawat pnumpang boeing, sampe obama dateng salaman ama om kumis dr maskapai harimau terbang kita haha!😉😉😉

      "takde wang, takde donasi"
      "yu mau gratis, shoping dolo"
      "yu tak mau, silakan cek ke toko sebelah" haha!😅😅😅

      gitu kali taktik dagang jaman now yak haha!😋😋😋

      ttd: salam shopping soping 3 MATRA tempur se ASEAN: Vietnam, Myanmar, Singapur, Indonesia, Thailand dan Filipina, Xlalu shoping bersama okeh oceh 👌👌👌

      Hapus
    9. Bener om palu.. total shoping kita ke us berkisar 1 bilion Dollar bila di gabung kontrak Upgrade F-16, apache, javelin, hellfire,amram missle.. malon mau nya yang gratisan mulu.. shoping hanya heli comel itu pun hanya 6 bijik ampun dah... wakikikikik

      Hapus
  2. Mengemis hibah ke jepun ..xixi
    Mengemis hibah ke kuwait ..xixi
    Mengemis hibah ke saudi ..xixi
    Mengemis hibah ke US ..xixi
    Cakap kaya tpi suke barang hibah jge ternyate ..wakakakak

    BalasHapus
    Balasan
    1. Angkut bakul sendiri lah tuh Wkwkwk

      Hapus
    2. Bukan indon negara G20 ke.. negara kaya tuu... hehheheehe kami bukan negara g20.. kalu dpt barang free.. ok je...

      Hapus
    3. Negara G20 mampu lah beli apache, SU 35, Nasam2, dan shoping terus..
      Malon harus di hibur kasih sikit derma alutsista supaya tidak nangis Tengok Jiran nya shoping terus.. wihihihihi

      Hapus
  3. hibah nie tak perlu lar....malaysie ada ahli dan kepakaran nak bina jet pejuang

    BalasHapus
    Balasan
    1. Iya betul.. mereka punyai pakar pesawat tempur gen 6, udah dinamai PTM gen 6

      Hapus
    2. Warbyazah @ betul keh berita tuh Wkwkwk

      Hapus
    3. Insyallah semoga dipermudahkan tuhan...

      Hapus
    4. Iya betul adanya itu mat rempit.. betul betul gila semua nya disana mudah betul perdaya forumer sana.. haha

      Hapus
    5. Warbyazah@ ntar lg admin blog militer mereka hantar berita malaysia telah berjaya tangkap UFOpun di percaya sama 30 juta orang malon bro Wkwkwk

      Hapus
    6. Buat roket je blm ngerti.. dah nak buat fighter gen 6.. lawak level galaxy.. udah menyalahi dari kodrat ini.. haha

      Hapus
  4. wah filipin beli 10 lagi kapal cg dr jepun, warbyazaaahhh haha!👍👍👍


    salam shopping soping 3 MATRA tempur se ASEAN: Vietnam, Myanmar, Singapur, Indonesia, Thailand buat Filipina, Xlalu shoping bersama okeh oceh 👌👌👌

    BalasHapus
    Balasan
    1. apakah maksud berita diatas, jepun mungkin menyindir, contohi filipin, abis dpt donasi pesawat tc-90 dsb, trus pesan kapal digalangan mereka jgn ke toko sebelah haha!😀😀😀

      lanjut filipin jg blanja lvt7 & 2 frigat ke korsel, trus dpt donasi mantep kelas pohang, bukan? haha!😜😜😜

      jadi teringat kita, belanja kasel, lpd, pesawat latih t50, langsung dapat lvt7, tapi bukan ituw saja yg disodorkan masi ada pespur f5 tiger, namun sori, kena tolak oleh kita haha!😎😎😎

      heran byk bingit nawarin kita pespur, ada dari korsel,taiwan,qatar sampe amrik. yg trakhir kita ambil, tentu pake biaya upgrade plus pembelian heli atak nan termasyur "apache" haha!😅😅😅

      Hapus
  5. kesian geram le tu pasal Jepun beri tawaran tu pada Malaysia je....

    kalau geram tak perlu lah nak troll... kihhh...kihhhh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sabar mas gempur...
      Terima lah nasib nie...

      Kadang d atas kadang d bawah...tp jgn kelamaan d bawahnya ye

      Hapus
    2. Tak kisah la bawah ke atas ke.... tak ada halnya... prolehan aset tetap ada darat, pesawat dan kapal...OK la tu hehehehe

      Hapus
    3. mending beli yg dari leonardo aj bro.. range dan kapasitasnya ok juga kok. bujet jg lebih pas lh utk negara2 asia tenggara

      Hapus
    4. @dboys.. ngomong enak mah kalo soal beli.. ada wang tak mereka? Hahaha

      Hapus
  6. Ok la tu jepun hibah pesawat p3c orion malaysia upgrade memantapkan versi pemburu kapal selam tambah lagi 4 unit pesawat MPA yang baru.... memang sesuai sangat...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Good job bro...


      Lanjutkan

      Hapus
    2. Pak cik,
      Operational cost Orion kan mahal, sudahkah ada pertimbangan?
      Btw, apakah sudah fix di request TUDM?

      Hapus
    3. semua tu akan dikaji oleh TUDM lebih awal berkaitan jangka hayat pesawat, kos dan relivannya pesawat ini jika diprolehi kelak...

      keputusan belum diketahui lagi Tawaran sudah ada...

      Hapus
    4. Katanya horang kaya...koq pake barang bekas..? hihihihi...

      Hapus
    5. Barang second is the best lah Wkwkwk

      Hapus
    6. Rames.. malaysia bukan negara G20 .. so takde masalah terima barang hibah.. indon negara kaya tapi cuba kira apa barang hibah yg mereka dpt...

      Hapus
    7. Boat kecikpun ditangkul Wkwkwk

      Hapus
    8. Negara G20 mampu lah beli apache, SU 35, Nasam2, dan shoping terus..
      Malon harus di hibur kasih sikit derma alutsista supaya tidak nangis Tengok Jiran nya shoping terus.. wihihihihi

      Hapus
  7. Pesawat rongsokan enak jga yee .. wakakakak

    BalasHapus
    Balasan
    1. Enak dong bro,dah gratis,pesawat ini pun boleh mendarat di akherat Wkwkwk

      Hapus
  8. Barang bekas...barang bekas....Ayo dipilih dipilih.... wkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hahaha...ayo,di pilih dipilih 2 singgit,2 singgit Wkwkwk

      Hapus
  9. "Japan is studying requests by Southeast Asian countries to donate military equipment but refuted reports that it has offered Malaysia the P-3C aircraft, which are pictured here."

    berita diatas mengatakan jepun membantah laporan bahwa pihaknya telah menawarkan Malaysia pesawat P-3C, yang digambarkan di sini.
    walah dalah ...hoax kabeh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yang punya p3c lagi mikir gimana cara nolak halus nya.. ditolak tapi ga bikin nangis.. hahaha

      Hapus
    2. Hadeuuh...kena PHP jepun...nasib nasib kalo takde wang....hihihi

      Hapus
  10. malaysie nak tukar ngan kelapa....kerena banyak kelapa kena guna bomoh

    BalasHapus