31 Oktober 2017

ATM Bakal Terima Lebih 20 Aset Menerusi Bajet 2018 - Hishammuddin

31 Oktober 2017`


Self Propelled Howitzer 155mm, rencananya Malaysia akan memperoleh 29 unit M109A5 dengan skema EDA dari AS (photo : daum)

KLUANG (Bernama) -- Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bakal menerima perolehan lebih 20 aset baharu menerusi Bajet 2018, yang diumumkan semalam, bagi meningkatkan kesiapsiagaan.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata beliau bersyukur dan terharu dengan peruntukan berjumlah RM14 bilion kepada Kementerian Pertahanan dan kerajaan meluluskan apa yang dipohon Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) serta Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

"TDM bakal menerima perolehan aset baharu merangkumi enam Light Attack Helicopter (MD 530-G), meriam 155mm Self Propelled Howitzer, meriam 105mm Pack Howitzer dan peralatan khas bagi Gerup Gerak Khas (GGK).

"Perolehan aset dan kelengkapan latihan GGK ini penting bagi meningkatkan kesiapsiagaan dalam menangani ancaman keselamatan semasa terutamanya ancaman militan Daesh," katanya.


Untuk pesawat MPA, TUDM menimbang penawaran CN-235 dari PTDI, C-295 dari Airbus, dan ATR-72MP dari Leonardo, namun juga menunggu jawaban Jepang untuk pesawat P-3C Orion dengan skema EDA (photo : Leonardo) 

Hishammuddin yang juga Menteri Tugas-Tugas Khas memberitahu pemberita demikian selepas melancarkan Task Force Agenda Pendidikan Sembrong (TAPS) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Kota Paloh di sini, hari ini.

Beliau yang juga Anggota Parlimen Sembrong berkata TLDM pula bakal menerima kapal membabitkan enam Littioral Combat Ship (LCS) dan empat Littioral Mission Ship (LMS) yang masing-masing masih dalam proses pembinaan selain merancang memperoleh kapal kelas kelima Multi Role Support Ship (MRSS) di bawah Program Transformasi 15-to-5.

Bagi TUDM, katanya, kerajaan meluluskan perolehan empat unit pesawat Maritime Patrol Aircraft (MPA) yang akan digunakan untuk mengawasi perairan negara termasuk Laut China Selatan dan Selat Melaka di bawah program Malacca Straits Patrol.

Menurutnya peruntukan Bajet 2018 juga akan digunakan untuk memperkukuh tahap keselamatan di Sabah dan Sarawak dengan sebanyak RM22 juta akan digunakan bagi menaik taraf pos kawalan sedia ada serta membina 18 pos kawalan baru di sempadan Sabah/Sarawak dengan Kalimantan.

"Penaiktarafan ini melibatkan lima pos kawalan sedia ada yang akan dinaik taraf menjadi pos gabungan iaitu dua di Sabah (Pos Saliliran dan Pos Serudong) serta tiga di Sarawak (Pos Kandie, Pos Tebedu dan Pos Serikin)," katanya.


Pengajuan MRSS dari Damen (image : Malaysian Defence)

Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Menteri Kewangan, membentangkan Bajet 2018 bertemakan 'Memakmur Ekonomi Yang Inklusif, Mengimbang Keunggulan Duniawi dan Ukhrawi Demi Mensejahtera Kehidupan Rakyat, Menuju Aspirasi TN50' dengan cadangan peruntukan RM280.25 bilion bagi perbelanjaan mengurus dan perbelanjaan pembangunan demi kepentingan dan kesejahteraan rakyat.

Dalam perkembangan lain, Hishammuddin berkata beliau akan berlepas ke Riyadh, Arab Saudi malam ini untuk menghadiri perbincangan mengenai pemulihan semula Yemen dan misi kemanusiaan ATM di wilayah bergolak itu.

Beliau berkata Malaysia adalah antara beberapa negara yang dijemput kerajaan Arab Saudi untuk menghadiri perbincangan sehari itu esok.

"Perbincangan ini akan dipimpin Putera Mahkota Arab Saudi Putera Mohammad Salman. Perjumpaan ini berhubung kait kedudukan Yemen.

"Semua maklum bahawa sumbangan kita ialah menyediakan anggota misi kemanusiaan dan kita hendak lihat bagaimana kita bersama-sama negara lain mencari jalan penyelesaian," katanya.

(Bernama)

108 komentar:

  1. Wahhh... Indonesia dibalap.baru beli belasan,langsung dibales puluhan.howitzer

    BalasHapus
    Balasan
    1. mmg lebih byk, ada bbrp yg buat part cadangan.

      tp aach itu brita lama om caesar, program bagi2 hadiah anak menteng dlπŸ˜‹. kita dpt f16 yg di upgrade itu kok, trs mrk dpt howie.

      hanya skr, ama ceo indonesia kan kita gak bole trima hibah, kalo keran impor"hibah"dibuka, begh seyem liat listnye..gak enaklah ntar kesedot smua ke kita haha!
      bagi2 rezeki, ntar membuat iri tak eloklah.

      soalnya skrg yg brani maju prasaan cmn kite ama NAM dech. jd yg mo jd sponsorin byk, makanya kita tekan harga alias diskon aje dach drpd gak bole gretongan haha!πŸ˜‡πŸ˜‡πŸ˜‡

      Hapus
    2. gpp dikit2 datang, buat belajar tipe ini, lagian utk sph kita "nambah" terus loh, itu nexter caesar sperti nama om, uda mao 54 bijikπŸ‘»

      kita pake caesar, sebab bisa masuk pesawat herki. selain itu kita masih py puluhan howitzer sph 105mm amx mk61. blum yg howie tarik.
      kalo digabung dr 76mm-155mm, wah ratusanπŸ‘ΊπŸ‘ΊπŸ‘Ί

      kl perang bneran kan uda terlatih...yg nyumbang bakalan byk dech, ntar tinggal dar der dor haha!

      kedepan, koleksi tni bakalan geser ke sistem mortar. sistem ini bgs di daerah perbukitan/pegunungan

      Hapus
    3. KABAR BAIK!!!

      Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

      Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

      Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

      Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

      Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

      Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

      Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

      Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

      Hapus
  2. Balasan
    1. Leonardo kayaknya mahal dan berat maintenacenya. Orion hibah jepang rasanya lifetimenya gak panjang butuh biaya tambahan supaya siap terbang.

      Kalau untuk dipake patroli rutin sepertinya CN235 dan Airbus 295 jadi pilihan terbaik saat ini.

      Hapus
    2. Agree.
      Untuk kemudahan maintenance vote CN235 atau C295.

      Hapus
    3. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
  3. Balasan
    1. sudahlah mas ndaru@ ga usah jd troller..

      Hapus
  4. Offer from Italy for MPA was the best! Also plenty ATR72 in civilian services I. Malaysia, so no issue on spare parts!

    Indonesia CN235 simply outdated Fri Malaysian use

    BalasHapus
    Balasan
    1. namun juga menunggu jawaban Jepang untuk pesawat P-3C Orion dengan skema EDA.

      ini baru favrettt ompol, gretongan haha!πŸ‘πŸ‘πŸ‘

      good good gooodd, lbh cepet tuch ompol, gak pake akan, yakin dech guwe😚😚😚

      Hapus
  5. betol tu....watpe nak beli???baik offer je la...dapat songlap duit kopi lumayan

    BalasHapus
  6. Program M109 tu dari tahun lepas lagi... cuma peruntukan belum ada jadi tertunda... budget 2018 baru ada maka tahun 2018 baru dapat...dengar berita upgrade ke M109A5+

    BalasHapus
  7. sph 155 tni lumayan banyak.....cesar ada 36 +18 tambahan.....m109 ada 20+(40 masih dalam proses kedatangan) belum sph 155 tarik macam kh 179/pzh 2000

    BalasHapus
    Balasan
    1. Suwanduru

      Keluarkan. Ambil pembaris kita ukur. Whos dick is the biggest. Artikel d atas mengenai perolehan Malaysia. Knp perlu dibawa isu mengenai perolehan TNI AD?

      Hapus
    2. apasal kerena tengok sph tni....dick jadi kecik????muahahahahahaha.....ini bukan mana dick lebih besar....ini tentang songlap paling best keh keh

      Hapus
    3. As usual u r not making any sense. Ur getting older but not wiser.. jgn sampai x smpt bertaubat ye bro.

      Hapus
  8. Boleh tau skema EDA itu apa ya ??

    BalasHapus
    Balasan
    1. EDA. Excess Defence Artikel. Aset surplus milik US yg dberikan secara percuma kpd negara sahabat. Pemilik baru hanya perlu membayar kos naik taraf dan pengangkutan sahaja. Btw program pesawat F16 Indonesia merupakan program EDA.

      Hapus
    2. Hibah barang usang rupanya Wkwkwk

      Hapus
    3. Yup memang barang "usang". Sama seperti pesawat F16 ID TNI AU, Pesawat Sabre Auri, Kapal Kelas Waspada milik TNI AL, Kapal kelas Pekan milik APMM dan byk lg.

      Hapus
  9. skema eda tu...skema up grade harga dari harga sebenar....biar ada selisih untung masuk pocktet macam itu lah

    BalasHapus
    Balasan
    1. haha! sembarangan nich om daru, sini setor jidatnye dolo, biar lbh lutu tung tung tungπŸ”¨πŸ”¨πŸ”¨

      Hapus
  10. Leonardo adalah yg tercanggih saat ini, di beberapa negara malah adopsi radar aesa dan link 16 system. Harga gak tahu tapi harusnya lebih mahal dari CN235 dan C295. C295 modelnya cakep dan lebih panjang dikit dari CN235.

    Ini sebetulnya kompetisi PT DI versus Airbus.. karena kalo saya gak salah pernah baca ATR itu 50 persen sahamnya dimiliki Airbus.

    Dari segi kecanggihan jelas Leonardo yg paling best dan CN235 bisa jadi paling oldfashion teknologinya.
    Dari segi harga saya yakin CN235 yg termurah dan Leonardo yg termahal. C295 sepertinya ada ditengah tengah.

    Kalau Budget gede dan kaya silahkan ambil Leonardo.. tapi kalo Budget pas pas an gak perlu gengsi sok tajir, CN235 udah pilihan terbaik di kondisi saat ini.

    Cmiiw

    BalasHapus
    Balasan
    1. kata siapa leonardo paling best????kalau ada duit semua bisa di buat paling best.....turki orang kaya...pernah pesan cn235 paling canggih yg dibuat pt di....varian lengkap multi fungsi asw....harga mahal banget itu....tni aja belum punya kayak gini....ada 3 kalau gak salah turki pesan cn235 asw/mpa asuw...full complit...6 cn235 lain standart.....cn235 terbaik ya pesanan turki itu.....ada uang....ada kecanggihan

      Hapus
    2. Apa yang dikata bro Superstar adalah betul....

      Hapus
    3. Menteri tugas2 khas itu apa bro

      Hapus
    4. Bajed 50triliun dbagi 5 mw beli alutsista sebanyak ini..
      Percaya ga .?haha

      Hapus
    5. budget polis indo 2x ganda dari total budget defense malaysie....kejap lagi polis indo pakai kapal selam...jet pejuang....tank...miahahahahahaha

      Hapus
    6. mimpi yg indah ya ,50t dbagi tiga sdah pasti tldm dpet 14t yang masih d bagi untuk 3mitra darat,laut udara masing2 krg lbih dpet 4t ...
      4 triliun mw beli apa.? Sdah d potong keh untuk gaji tldm selama 1 tahun.?😁

      Krg lebih masing2 mitra dpet 1triliun ..

      Hapus
    7. Suwanduru

      Budget Polisi itu apakah tidak termasuk "operating expenditure" bg lebih 400,000 anggotanya?

      Hapus
    8. masalahnye.....malaysie tu kan lebih kaye....apasal budget lebih kecik.....mane relevannye sebagai negare yg lebih kaye...tapi malah budget total lebih kecik banding negara lebih miskin???budget indo tetap je cuma 0,8 peratus....sangat kecik dan miskin......kalau dapat 5,3 peratus macam malaysie....guncang asean melihat budget defence indo....kalau budget indo 2 peratus je la....asean pasti terlompat2 panas tengok budget indo...

      Hapus
    9. Err...bro...sadar gak ekonomi dunia gimana sekarang? Dan tiada siapa yang claim kaya atau miskin. Gak usah cakap banyak, yuk songlap bro...

      Hapus
    10. Kita sudah tahulah, mana yang harus ditanggapi, mana yang tidak...

      Hapus
  11. pt di pernah poduksi varian tercanggih cn235 untuk turky.....turki gak masalah harga mahal....makanya cn235 turki itu varian super lengkap dengan kemampuan mpa/asw...bisa juga modif jadi gunship dengan extra fuel tank juga

    BalasHapus
  12. cn 235 mpa pt di sudah dipakai 12 negara....mereka sangat puas dengan kehandalan pesawat ini....yg tercanggih cn 235 adalah pesanan turki....mereka pesan 9 cn235 mpa....dimana ada 3 pesawat dengan fitur supercanggih diatas rata2 dengan kemampuan asw dan macam2 electronic tercanggih....tentu harganya mahal.......korea juga memakai cn235 mpa sebanyak 4 dari pt di......tapi record pemesanan mpa tercanggih,modern adalah dari turki

    BalasHapus
  13. Apa yang menarik peruntukan pertahanan 2018 adalah Meriam 105mm, Kapal pelbagai peranan MRSS dan pesawat MPA...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Damen offer lpd mrss enforcer 10000. Gmbr diatas itu Salah.

      Hapus
  14. degar2 klau ambik SPHM109A5 wajib upgrade ke SPHM109A6 paladin. tak tau advance SPHM109A6 dengan SPHM109A5.
    saya lebih suka kalau malaysia pilih p3-orian terbaru.

    BalasHapus
  15. Peluang utk pesawat kegemaraan gue masuk inventori..vote for cn235 atau c295..mau mudah dan cepat beli dr seberang..murah dan bebas embargo..hahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. kalau berani beli cn 235 varian macam turki......super canggih dan mahal.....termahal cn235 mpa asw bukan punya tni....tapi punya turki....

      Hapus
    2. Bajed 50triliun dbagi 5 mw beli alutsista sebanyak ini..
      Sdar elo itu hanya mimpi

      Hapus
    3. Suwandaru berani songlap bro...yuk

      Hapus
    4. tu la....jom songlap.....wat pe nak mimpi list ini itu......tengok budget dulu.....cume 50 trilion di pakai semua askar nak ingin macam2...baik songlap sudeh.....shoping bohsia lagi best

      Hapus
    5. Iqram@ mimpi yg indah ya ,50t dbagi tiga sdah pasti tldm dpet 14t yang masih d bagi untuk 3mitra darat,laut udara masing2 krg lbih dpet 4t ...
      4 triliun mw beli apa.? Sdah d potong keh untuk gaji tldm selama 1 tahun.?😁

      Krg lebih masing2 mitra dpet 1triliun ..

      Hapus
    6. @Arizal..terus kenapa bro? Tiap2 mlm gw lg mimpi indah..

      Hapus
    7. Ya gpp bro.. Tu hak lu untuk mimpi indah..
      Asal elu tau membedakan mimpi atau kenyataan

      Hapus
    8. Kalau mimpi itu mestilah tido bro..bukan kenyataan..

      Hapus
    9. Maka dari itu..?nak Ngerti keh

      Hapus
    10. Maka dari itu harus tidur bung, baru mimpinya enak...

      Hapus
    11. Yuk songlapπŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  16. pasal pesawat MPA tu kita tunggu la mana yang bakal dipilih budget dah ada... tak kisah la dari mana buatan pun janji ia mampu menjaga ruang sempadan maritim Malaysia...

    BalasHapus
    Balasan
    1. @Gempurwira
      Bro.. apakah pembelian aset MRSS ini ada terkait dengan pembentukan Angkatan Marines Malaysia? Tq..

      Hapus
    2. dulu memang ada perancangan untuk penubuhan pasukan Marine dan akan di tempatkan di sarawak namun budget pertahanan yang tak berapa bagus sejak kejatuhan harga minyak global ia memberi kesan pada budget pertahanan..pendapat saya penubuhan pasukan Marine di tangguh dulu dan keutamaan sekarang adalah pemantapan aset yang sangat diperlukan seperti pesawat MPA dan kapal MRSS..

      Prolehan kapal MRSS pada saya adalah untuk mengambil sebahagian tugas yang sekarang di ambil sepenuhnya oleh 2 kapal logistik TLDM yang boleh dikatakan kapal lama KD Sri indera sakti dan KD Mahawangsa..

      Prolehan Kapal MRSS ini juga untuk mengambil program TLDM 15 to 5... yang mana kapal baru akan mengambil tugas kapal lama dan kapal lama pula sedikit demi sedikit akan dipencenkan untuk mengurangkan kos selenggara...

      Hapus
    3. Sebetulnya karena sudah anggota FDPA logisnya gak terlalu perlu pespur atau alutsista yg canggih dan mahal2 karena bukankah sudah ada "perlindungan" dari negara lainnya ? Cmiiw

      Makanya di ekonomi teruk begini mending banyakin kapal patroli, pesawat intai dan patroli vehicle.

      https://id.m.wikipedia.org/wiki/Five_Power_Defence_Arrangements

      Beda sama Indonesia.. gak punya backup dari mana mana.. terpaksa invest di alat pertahanan negara blok timur dan barat semata mata menjaga hubungan baik dikeduanya. Ini pula yg menjelaskan mengapa Indonesia beli 50 unit dari amerika beli 50 unit rusia, kesannya pembeliannya sedikit padahal yaa kalau beli dari satu blok bisa saja jadi kesannya belinya banyak 100 unit.. hehehehe

      Hapus
    4. Terlalu banyak type kapal. Tapi jumlah sikit. (Itu Amburadul) Jadi ada program tranformasi 15 ke 5. Ini bagus untuk memudahkan maintenance Dan jimat kos.

      Armada TLDM kedepan.

      1. LCS gowind fasa 1 (6), target (12)
      2. LMS fasa 1 (4) target (18)
      3. PV kedah class 6 sudah ada. Target (18)
      4. MRSS (3)
      5. Kapal selam scorpene 2 sudah ada target (6).

      Hapus
    5. FPDA ni lebih kepada perjanjian pertahanan 5 negara sahaja

      tapi untuk pergerakan logistik tentera Malaysia ia lebih kepada tentera Malaysia sendiri buat masa ni TLDM hanya ada 2 kapal logistik bersaiz sederhana sahaja... pada saya itu tidak dapat menampung peningkatan keperluan logistik antara Malaysia Timur dan Malaysia Barat.. oleh itu TLDM perlukan kapal yang lebih besar dan lebih modern...

      Hapus
    6. nadri nash@ ko nie nak buat lawak ke???list fasa ini....fasa itu....ko ingat shoping weapon macam shoping sayur kat pasar ke????siap tak budget tu???total budget malaysie cuma 50 trilion tu nak mau macam2.....baik songlap sudeh

      Hapus
    7. It yg rasmi dari TLDM bodoh.. ko ingat aku pandaix2 ke mcm ko byk troller. Jubur punya orng.

      Hapus
    8. mimpi yg indah ya ,50t dbagi tiga sdah pasti tldm dpet 14t yang masih d bagi untuk 3mitra darat,laut udara masing2 krg lbih dpet 4t ...
      4 triliun mw beli apa.? Sdah d potong keh untuk gaji tldm selama 1 tahun.?😁

      Krg lebih masing2 mitra dpet 1triliun ..

      Hapus
    9. 14++ billion untuk tentera. 9 billion untuk polis Dan 900 juta untuk apmm. Jadi semuanya dlm 24 billion ringgit Malaysia. Ya masih rendah dibanding dgn negarax2 asian. Tapi sekurangx2 nya ada penambahan aset. Syukurnya.

      Hapus
    10. mcm ni bro peruntukan tu bersifat jangka panjang maksudnya contohnya program LCS budgetnya akan ada untuk budget tahun seterusnya kerana itu jika kita lihat turut termasuk peruntukan LCS sedangkan program sudah berjalan... maknanya peruntukan bersifat berpanjangan sehingga ia selesai.... bukan maksud dia sekali jalan untuk 3 billion beli lungsum 20 aset serentak... buat masa ni budget untuk 20 aset tadi sudah ada maknanya peruntukan untuk aset ini akan berjalan untuk budget yang seterusnya dalam erti kata dana...

      Hapus
    11. Bkan maksud saya untuk merendahkan negara anda, tetapi mengajari anda untuk berfikir secara logika dengan data2 yg ada..

      Hapus
    12. takpa kita tunggu saja aset2 ini pada tahun hadapan...

      Hapus
    13. GEMPURWIRA
      Bro ada info ka ttng 20 aset itu. Yg baru diketahui mpa, mrss, heli md530,105mm Dan 155mm howitzer.

      Hapus
    14. MAAF bro saya pun tak pasti cuma saya jangkakan antaranya sistem yang ada pada LCS dan LMS kerana kedua kapal tersebut masuk dalam peruntukan... maksud saya sistem persenjataan kapal... tu antaranya yang lain saya tak pasti...

      Hapus
    15. Oke semoga real ya broo.. Saya senang jika asean sama2 kuat..walau tak punya nuklir asean harus bisa menjadi yg nomer 1 d atas nato.. Meski itu d segi defence saja bkn attack nmn negara lain tdk akan brani mengganggu kaya d laut cina selatan, seharusnya kita memegang kedaulatan asean jgn pernah mengalah meski sama negara super power kaya cino

      Hapus
    16. Lagi 1 baru saya dpt info. Dari 20 aset itu antaranya missile starstrek. Barangnya sudah di Malaysia. Bayaran masuk budget 2018.

      Hapus
    17. Pembayaran secara berperingkat

      Hapus
    18. Saya tidak tahu klu budget 2017 juga ada bayaran untuk missile starstrek. Tapi yg pasti bayaran secara berperingkat tidak bayar sekali gus.

      Hapus
    19. Walau pun bajet kecil tp tidak perasankah pembelian ttp berjalan dan alutsista bertambah..?malah gak ngeteng belinya..hmmmm..mngkin guna duit songlap kan suwandaru suwanduru..hahahaha..

      Hapus
    20. biarin aja dia mas Nhadri nash, ini wong suwandaru troller tegar asal indonesis..maluin orang indo aja..

      Hapus
    21. Gue cmn nanyak. Tu alutsista brarti ngutang.? Malah jawab yg lain sulit ya nerima kenyataan..

      Jejak perwira@se enaknnya aja lo ngomong, gue cmn nanya adakah kesan yg bernada memalukan nama indonesia seperti yg elo maksud...
      Cakap mirip anak kecil sahaje

      Hapus
    22. Gue hanya mau tau sistem prmbelian selain tunai/langsung..
      Pembayaran berperingkat maksudnya gmn

      Hapus
    23. Apakah Pasukan Gerak Khas yang dipermodern untuk kontra terorism....?

      Hapus
  17. Sebelum ini Malaysia sudah membeli 2 buah CN-235-220M untuk pengangkutan VVIP dan 6 buah CN-235-220M dari Indonesia.. Sekiranya tiada maklumbalas dari Jepuntentang cadangan perolehan P-3C Orion, elok jika perolehan MPA menggunakan pesawat CN 235 atau CN 295 buatan Indonesia.. Ia akan memudahkan TUDM dari segi pengurusan logistik dan juga perolehan alat ganti.. Jika mahu spesifikasi yang khusus dengan alatan yang canggih pasti seiring dengan kos yang lebih mahal..

    BalasHapus
  18. klo ada minat dgn pesawat MPA/ASW bekas dengan kondisi airframe yg masih bisa d katakan baru yaitu P 3C Orion Jepan. Sebagai patroli intai jarak jauh, tugasnya masih susah d gantikan.

    BalasHapus
    Balasan
    1. pendapat saya TLDM akan pilih yang baharu kerana pesawat yang hendak dihibah oleh jepun adalah pesawat yang boleh dikatakan lama... kos servis rasanya lebih mahal.. adalah lebih kos efektif jika menggunakan pesawat yang baharu dengan kos yang relivan...

      Hapus
  19. kalaulah tldm beli cn235....belilah macam pesanan turki tu....baru bergaya katanye

    BalasHapus
  20. CN235 infonya harga versi standar adalah sekitar $ 22 jt or Rp 200 milyar, untuk versi militer atau MPA harus nambah kurleb $ 12 jt or Rp 150 milyar. Jadi kira2 harga satu pesawat CN235 MPA kurang lebih kisaran Rp 350 milyar. Bila dapat Budget 1 Trilyun Rupiah mungkin bisa dapat 3 CN235.
    TLDM ada Budget untuk MPA berapa ya mas ? Nanti kita kira2 yg ideal ambil yg mana....

    Selanjutnya saya coba cari referensi harga C295 dan Leonardo buat perbandingan sahaja dan untuk menyesuaikan Budget Malaysia.

    Tolong dikoreksi bisa salah.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bro. Jgn dilihat begitu. Pembelian tidak semestinya dibayar terus cash untuk budget 2018. Boleh juga di bayar untuk beberapa tahun. Seperti Malaysia beli A400m itu bukan di bayar sekali gus. Begitu juga dgn 6 kapal LCS gowind dgn kos 9 billion ringgit. Lihat di budget 2018 kos bayaran LCS gowind juga dimasukkan sedangkn projeknya sudah berjalan sehingga nanti habis 9 billion itu dibayar setiap tahun.

      Hapus
    2. Bayaran LCS Gowind beperingkat sesuai dengan progres pembinaan.

      Hapus
    3. Benar... Setiap perolehan kebiasannya jarang yang dibayar secara lump-sum.. Sebagai contoh, projek pesawat pengangkut Airbus A400M , mula ditempah pada 8 Disember 2005. Tetapi proses pembangunan pesawat yang ditempah oleh Malaysia dimulakan pada tahun 2012 dan selesai diserahkan pada tahun 2017.. Maka mulai tahun 2012 berkenaan, kerajaan Malaysia mula membayar kos pembinaan pesawat berkenaan selaras dengan perkembangan pembinaannya.. Oleh sebab berkenaan, selama 5 tahun, didapati terdapat "allocation" yang dikhususkan bagi pembayaran pesawat A400M di dalam agihan belanjawan pertahanan Malaysia..

      Hapus
    4. Ada beberapa cara pembayaran. 1 melaui credit atau hutang. Biasanya ini ada melibatkan pihak ketiga iaitu bank local atau luar negara sebagainya penjamin. Russia selalu beri credit seperti ini. Malaysia juga pernah di tawarkab seperti ini oleh perancis dan dijamin oleh bank perancis untik beli pesawat rafale. 2. Bayar secara berperingkat. Ini yg digunakan oleh kerajaan Malaysia dlm membeli aset senjata.

      Hapus
    5. Ada trik untuk dapat harga menarik,langsung sodorin 3 paket ke Indonesia sekaligus, 1 Makassar class, 4 CN235 dan bbrp unit Anoa.
      Biasanya kalo deal paketan harganya leboh murah brok

      Hapus
    6. Superstar Malaysia pakai cara bayaran secara berperingkat apa Siap apa di kerjakan kami bayar,
      1)Tahun pertama siap je pasang body pesawat malaysia bayar apa pemasang body itu
      2) tahun kedua siap pasang sayap pasang malaysia bayar sayapnya
      3)tahun ketiga siap pasang plot pesawat kemudian bayar
      4)tahun ke empat Siap hideolik dan sistem persawat kemudia bayar
      5)tahun kelima ujian test lepas siap je kami akan bayar
      6)Sehinggalah pesawat itu siap dihantar pembayar terakhir di buat..

      Amat jarang kami beli pesawat secara sepenuh lebih jimat akan bayar secara berperingkat , cara ini biasa digunakan oleh pihak permaju hartanah bina rumah.

      Mana2 dunia ini akan guna dua cara Beli senjata
      Pinjam melalui bank
      Bayaran berperingkat siap mana2 bahagian Akan bayar

      Hapus
  21. tak guna banyak cakap...jom songlap

    BalasHapus
    Balasan
    1. betol betol....baik songlap....lagi best...lepas tu cari bohsia....daripada cakap list ini itu...tapi budget macam tu je kih kih

      Hapus
    2. macam tubje ler... jom songlp

      Hapus
  22. Benar..skema pembelian yg dibuat oleh malaysia adalah pembayaran berperingkat seiring dgn progres pembinaan alutsista yg dipesan setiap tahun..itulah sbbnya walau bajet kecil setiap tahun namun pembelian alutsista tetap berjalan dan bertambah.. skema pembelian dgn cara ini selalunya dilakukan utk alutsista yg baru dan bukan hibah..ini kerna jika pembelian alutsista hibah, pembayaran tidak boleh dibuat seiring progres kerana alutsista nya sudah siap..jd perlu dibayar..inilah yg terjadi pada meriam m109 yg malaysia bakal peroleh dari us..utk mendapatkan m109 itu pembayaran upgrade,refurbish dan transport perlu dibayar dahulu baru alutsista hibah boleh dikirim..sbb itu sebelum ini delay.
    Sumber: post lama di 'malaysian defence' kalau gak salah.

    BalasHapus
  23. Kalau malaysia beli aset dari indo adakah malaysia akan terus dihina sebagai negara yg lemah dan takde jatidiri kerana membeli aset2 dari indo...kalau itu la cemuhan yg malaysia akan terima dari indo.. adalah lebih baik malaysia mencari negara lain... lebih selamat...

    BalasHapus
    Balasan
    1. tak mati pun kena cemuh... kan itu dibeli bukan dicuri apa nak malu... hehehehe

      Hapus
    2. kalau hina..makanya hinaan itu akan terpalit ke muka sendiri dan rugi diri

      Hapus
    3. bro gempurwira..namamu Mohd Rozaimi bin Arshad ya?

      Hapus
    4. Dein, disinipun kau bisa lihat. Berapa orang omong sembarangan, berapa orang yang mau diskusi benar.
      Pembelian alutsista tidak ada hubungan dengan apa forumer bilang. Karena itu pilihan MOD dan user (tentara) sesuai budget dan kebutuhan....

      Hapus
  24. utang negara semakin meningkat gara-gara lomba beli senjata. rakyat masih miskin dan hidup susah. ramai tiada kerja atau kerja gajinya kecil. barang dan cukai makin meninggi.

    BalasHapus
  25. SALAM BAJET KECIK DIBAGI 5
    TAHNIAH...Wkwkwk

    BalasHapus
  26. Istilah berlomba2 pembelian senjata untuk Indonesia sebenarnya gak ada sama sekali, Indonesia hanya men"standart"kan keamanan saja dengan program MEF,maklum wilayah kita luas otomatis pagar yg dibuat juga harus panjang kelilingnya..memang pertumbuhan ekonomi akan seiring pertumbuhan keamanan,contoh mudah..kita akan merehap rumah kita sedikit2 karena kemampuan kita juga sedikit,jadi kunci utama di perekonomian..karena kita beli alutsista yg mau tidak mau banyak dr luar otomatis stqndartnya dollar US,nah untuk itu sbisa mungkin menekan nilai tukar dollar serendah2nya(misal diangka 7-9 ribu,kalo bisa dibawahnya)pasti belanja kita banyak ringannya..apakah rakyat kecil juga merasakan??...pasti!..karena barang jadi lebih murah, seperti obat2an..kuncinya disitu..mata uang kita akan lebih berharga..mungkin gajinya kecil..tapi bisa beli apa2..malah sisa utk ditabung..orang tidak akan takut utk memulai usaha baru,karena tidak butuh modal besar utk memulai..kangen motor baru harganya 3 jutaan??.. cicilan rumah cuman 24 ribu?..karena apa??..karna nilai tukar uang kita dengan dollar murah..jadi cost produknya juga rendah..program MEF hanya standart,twpi standart seluas wilayah NKRI...

    BalasHapus
    Balasan
    1. ane setuju..nga adanya lomba senjata sekawasan asean..

      Hapus
  27. SELAMAT DATANG DI WWW.WSD4D.COM
    Togel Online | Togel SGP | Togel HKG | Judi Online | Judi Bola
    .
    1 USER ID UNTUK SEMUA GAME
    - SPORTSBOOK
    - TOGEL
    - 6 GAME POKER
    - Casino
    - Sabung ayam
    - Tangkas
    - Slotgame
    - Habanero
    - Tembak ikan
    - Batu goncang
    - dan game lainnya
    .
    BONUS YANG MENARIK DARI WSD4D(.)COM
    - BONUS NEW MEMBER 100% SPORTSBOOK
    - BONUS NEXT DEPOSIT 10%
    - BONUS DEPOSIT 30% SPORTBOOK
    - BONUS DEPOSIT SETIAP HARI UP TO 20,000
    - DISKON TOGEL 2D : 29% | 3D : 59% | 4D : 65%
    - BONUS CASHBACK UP TO 15% SPORTSBOOK
    - BONUS CASHBACK SABUNG AYAM 5% UP TO 10%
    - BONUS CASHBACK GAMES & TANGKAS 20%
    - LIVE CASINO ROLLINGAN 0,8% (NO LIMIT)
    - BONUS ROLLINGAN POKER & DOMINO 0,3%
    - BONUS REFFERAL 2%
    .
    MIN DEPO & WD CUMA Rp.50.000,-
    BCA - MANDIRI - BRI - BNI - DANAMON
    UNTUK INFORMASI SELANJUTNYA BISA HUB KAMI DI :
    LIVECHAT WSD4D(.)COM YANG ONLINE 24 JAM
    Pin BBM : D887ECDB
    LINE : wsd_4d
    WECHAT : wsd_4d
    SKYPE : VINA WSD
    WA : +855964903955

    BalasHapus
  28. KABAR BAIK!!!

    Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

    Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

    Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

    BalasHapus