06 Mei 2023

U.S. Government Approves Sale of SURTASS-E Mission Systems to Australia

06 Mei 2023

SURTASS-E mission systems (photo : Wiki)

WASHINGTON - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Australia of Surveillance Towed Array Sensor System Expeditionary (SURTASS-E) mission systems for Vessels of Opportunity (VOO) and related equipment for an estimated cost of $207 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The Government of Australia has requested to buy Surveillance Towed Array Sensor System Expeditionary (SURTASS-E) mission systems for Vessels of Opportunity (VOO); a shore processing mission system, a spare SURTASS passive acoustic array; containers; communications parts and support equipment (Classified and Unclassified); software (Classified and Unclassified); publications (Classified and Unclassified); training; U.S. Government and contractor engineering support; and other related elements of logistics and program support. The estimated total cost is $207 million.

This proposed sale will support the foreign policy and national security objectives of the United States. Australia is one of our most important allies in the Western Pacific. The strategic location of this political and economic power contributes significantly to ensuring peace and economic stability in the region. It is vital to the U.S. national interest to assist our ally in developing and maintaining a strong and ready self-defense capability.

SURTASS-E mission systems (image : USN)

The proposed sale will improve Australia’s capability to meet current and future maritime threats by providing tactical platforms with the detection and cueing of enemy submarines. The ability to provide acoustic Wide Area Surveillance and generate Indications and Warnings to Australian Commands will significantly improve shared maritime security. Australia will have no difficulty absorbing this equipment into its armed forces.

The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

The principal contractors will be Lockheed Martin-Syracuse, Syracuse, NY; and Lockheed Martin-Manassas, Manassas, VA. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

36 komentar:

  1. Bukan MENERUSI KAEDAH CANCELLED

    BalasHapus
  2. Lebih canggih jaring nelayan Nguyen yang telah berjaya musnahkan kapal patroli tldm hingga mampos dilaut.

    BalasHapus
  3. Dan rusli semakin cemburu buta
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    BalasHapus
  4. Lagi haibat LCS KD Maharogol punya ketahanan berlayar di darat cecah 12 tahun ngoahahaha

    BalasHapus
  5. Selamat Pagi, Kita jumpa lagidi pagi yang cerah ini ...

    Hari ini kita akanmendiskusikan kehaibatan dan kejayaan bangsa melayu malaysia mulai dari era tamadun sungai batu dan lembah bujang, empayar srwijaya, empayar malaka hingga terbentuknya malaysia sekarang ...

    Kisah mengagumkan mengenai penaklukan dan penguasaan seluruh alam melayu nusantara oleh bangsa melayu semenanjung yang sayangnya banyak ditolak dan dinafikan oleh Indon.. padahal fakta sejarah boleh dilihat secara jelas dan terang ..

    Salah satu yang diklaimIndon sebagai warisan budayanya (Borobudur dan Prambanan) sesungguhnya adalah warisan bangsa melayu ketikamereka menaklukan Jawa selama 300 tahun mulai dari abad 5 hingga abad ke 8 masehi (X kalah dengan Belanda yang menjajah Indon 350 tahun)..


    BalasHapus
    Balasan
    1. Si miskin lg reka2 cerita guna sedapkan hati ngoahahaha

      Hapus
  6. Ada kabar gembira dari TLDM minggu ini ...

    Ternyata rencana pembellian 6 unit kapal perang ex USN (littoral combat inpendence class 10,000 tan) yang nak dipencen mulai tahun depan bukanlah hanya idea kosong belaka ...

    Diskusi dan negosiasi akhir sedang dilakukan mulai mingu ini dan tampaknya akan berakhir bahagia bagi TLDM ....

    Tahniah .. semoga keinginan TLDM mnjadi Blue Ocean Navy akan segera terwujud tahun 2024 sehingga kembali menjadi kekuatan laut yang terbesar dan terkuat di seluruh alam melayu nusantara dan asia tenggara .. dan tentu saja akan mampu melindungi seluruh tanah air bangsa melayu yang kita cintai ini ...

    Tahniah ...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Halunisasi si miskin ngoahahaha... US pencenkan kerana tidak kuat dgn cost operasional kapal konon pula malon miskin budgetnya pun ciput nak beli ngoahahaha

      Hapus
    2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    3. Kabar terakhir .. bukan saja Malaysia yang tertarik membeli kapal ex USN ini ... Canada, Australia, Brasil an bahkan Philipina pun meminatinya ... tetapi akhirnya malaysia yang mendapatkannya ...

      Ternyata wang bukan faktaor utamanya .. tetapi peran dan anggung jawab TLDM atas seluruh wilayah di alam melayu nusantara (termasuk Indon, Malaysia,Brunei, Philipina dn Timor Leste) yang maha luas itu menjadi pertimbangan utama amerika syarikat memberikan 6 unit kapal perang itu ke malaysia sehingga malaysia boleh menjadi pelindung bagi negara-negara yang disebutkan di atas...

      Bagi AS.. Malaysia adalah leader dan penguasa de facto di seluruh alam melayu nusantara .....

      Hapus
    4. Sama Singapore je takut konon pula malon jadi leader ngoahahaha...mimpi basah ngoahahaha

      Hapus
  7. Tajuk: Melayu Mahawangsa Tanah Air, Sejarah, Kerajaan dan Peradabannya
    Editor: Md Salleh Yaapar, Nasha Rodziadi Khaw
    Harga: RM35.00 ISBN: 978-967-461-694-6

    Buku ini menampilkan jejak manusia Melayu sebagai suatu rumpun bangsa yang sudah lama wujud, besar populasinya dan hebat pula pencapaiannya. Bangsa Melayu telah berabad-abad lamanya wujud di wilayah asal mereka yang dikenali sebagai Benua Sunda (Sundaland) sebelum benua itu ditenggelami banjir besar sekitar 14,000 tahun dahulu. Tanah air bangsa Melayu kini bukan sahaja tegak di Malaysia, Patani, Singapura, Brunei dan Sumatera, tetapi meliputi seluruh Kepulauan Melayu. Malah, hasil penghijrahan besar-besaran akibat peristiwa banjir pada zaman prasejarah dahulu, tanah air mereka kemudiannya melebar hingga meliputi belahan dunia yang merentasi dua samudera yang amat luas, iaitu Lautan Pasifik dan Lautan Hindi. Sejak awal abad ke-19, tanah air mereka yang bertaburan di dua samudera tersebut telah dirujuk oleh masyarakat antarabangsa sebagai Malayo-Polynesia. Seperti yang dibayangkan oleh peristiwa penghijrahan mereka, pencapaian bangsa Melayu pada asasnya berkisar pada bidang ilmu dan kehidupan yang berkaitan dengan navigasi dan perdagangan maritim. Namun, mereka juga hebat dalam bidang-bidang yang lain. Hal ini antaranya terbukti atas sumbangan mereka terhadap perkembangan budaya bangsa-bangsa lain di dunia, termasuk bangsa China dan India di Asia serta bangsa Perancis dan Itali di Eropah. Semua ini menjadi asas yang kukuh untuk mereka digelar Melayu Mahawangsa.
    --------------

    Sila baca buku ini jika nak tahu dan paham tentang Melayu Mahawangsa...

    Salam Serumpun... Salam Melayu Mahawangsa

    BalasHapus
  8. MALASYOU ๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ suku bangsa GORILLA ๐Ÿฆ

    BalasHapus
  9. Bahasa Melayu ada;ah Bahasa Persatuan Bangsa Melayu Mahawangsa ...

    Ingat itu .. Bahasa Indon adalah juga Bahasa Melayu .... X terbantahkan
    ----------
    Kongres Bahasa Melayu pada 14-15 Juni 2015 lalu di Kota Batam menyisakan persoalan mendasar. Persoalan muncul tak hanya karena rumusan hasil kongres itu mencanangkan bahasa Melayu (BM) selain sebagai bahasa ilmu pengetahuan, juga menjadikan BM sebagai bahasa pergaulan internasional (bahasa ASEAN dan PBB).

    Ada dua alasan, pertama, bahasa Indonesia dipandang sebagai nama baru dari BM. Kedua, konsep Melayu dipandang sebagai konsep geokultural yang dihubungkan dengan konsep kebudayaan Melayu Mahawangsa (Melayu Raya), wilayah sebarannya mencakupi negara peserta kongres: Indonesia, Malaysia, Brunei Darussalam, Singapura, Thailand, Laos, Vietnam, dan Filipina.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Woow .. Banyak Indon yang X tahu dan paham bahwa sejak tahun 2015 .. Indon pun sudah menakui bahwa bahasa indon adalah juga bahasa melayu dan praktis indon sudah menyetujui bahasa melayu sebagai bahasa bangsa melayu mahawangsa (di mana Indon adalah di dalam lingkup ini) ...

      Jadi usulan PM Sabri agar bahasa melayu menjadi bahasa rasmi ASEAN patutlah disokong oleh Indon semua ....

      Salam Serumpun.. Salam Melayu Mahawangsa

      Hapus
    2. Gelak je lihat si miskin lagi berhalusinasi ngoahahaha

      Hapus
  10. Idea cergas dan yang sangat menarik dari Pakar bahasa, Profesor Emeritus, Dr Nik Safiah Karim...

    Angkat Bahasa Melayu mahawangsa bukan Bahasa Melayu Malaysia

    https://mykmu.net/2022/04/08/angkat-bahasa-melayu-mahawangsa-bukan-bahasa-melayu-malaysia/

    Pakar bahasa, Profesor Emeritus, Dr Nik Safiah Karim menyifatkan penolakan salah seorang menteri dari Indonesia berhubung cadangan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa kedua Asean sebagai salah faham.

    Nik Safiah berkata ini kerana cadangan tersebut langsung tidak membawa maksud untuk mengangkat bahasa Melayu dari Malaysia sebagai bahasa kedua Asean.

    Sebaliknya, Nik Safiah berkata bahasa Melayu yang dicadangkan sebagai bahasa rasmi kedua Asean itu adalah bahasa Melayu supra atau bahasa Melayu mahawangsa meliputi wilayah sejarah lampau Alam Melayu (Malay Archipelago) yang juga dirujuk Nusantara, sebelum kedatangan penjajah Barat.

    “Saya rasa ini salah faham, sebab istilah Bahasa Melayu itu jangan dilihat dari segi bahasa sebuah negara.

    “Kerana Bahasa Melayu ini dituturkan di kawasan yang meluas, ia dituturkan di Thailand, Singapura, Brunie dan Indonesia sendiri, semuanya satu bahasa yang lebih besar .

    “Walaupun pada tahap negara, nama-nama ini mungkin diubah mengikut kesesuaian kenegaraan. Kalau di Indonesia Bahasa Melayu diberi nama Bahasa Indonesia, di Brunei dipanggil Bahasa Melayu Brunei, di Singapura dipanggil bahasa Melayu Singapura.

    Atasi perbezaan, kelainan nama

    “Jadi, apabila kita bercakap sebagai bahasa kedua Asean ini kita bukan katakan nak ambil Bahasa Melayu Malaysia sahaja, kita rumuskan sebagai bahasa supra, bahasa yang lebih tinggi pada peringkat antarabangsa

    “Jadi, ini salah faham yang berhormat menteri. Saya rasa presiden dia lebih faham tentang usul terbabit, apabila dia bersetuju untuk bekerjasama,”

    BalasHapus
  11. Mudah-mudahan tulisan kami di pagi yang cerah ini akan membuka pikiran semua Indon yang narrow minded selama ini ...

    Ingat X ada Bangsa Indon dan X ada Bahasa Indon ... Tetapi kita semua sedar dan mengakui bahwa Bahasa Melayu Mahawangsa adalah bahasa persatuan kita semua bangsa melayu mahawangsa di seluruh alam melayu nusantara ....

    Salam Serumpun .. Salam Melayu Mahawanga

    BalasHapus
  12. Kami akan terus menampilkan hal ini di forum DS hingga ada semua sedar,tahu dan paham kebenaran sejati ini ...
    ----------------
    Ingat X ada Bangsa Indon dan X ada Bahasa Indon ... Tetapi kita semua sedar dan mengakui bahwa Bahasa Melayu Mahawangsa adalah bahasa persatuan kita semua bangsa melayu mahawangsa di seluruh alam melayu nusantara ....

    Salam Serumpun .. Salam Melayu Mahawanga

    BalasHapus
  13. Aneh dari bahasanya saja sudah jelas mengambil dari bahasa sansekerta, MAHAWANGSA dalam bahasa sansekerta artinya dinasti besar, yang mana dalam dinasti kerajaan jawa dulu selalu menggunakan kata wangsa, contoh,,, wangsa rajasa, wangsa Sailendra, dan masih banyak lagi,

    Dari literasinya sangat jelas bangsa sebelah tidak mempunyai bahasanya sendiri karena selalu mendompleng kebesaran bangsa Indonesia, karena bangsa indonesia sudah di akui peradabannya sejak jaman dahulu,

    Sangat aneh sekali bangsa yang tak punya sejarah mengklaim sebagai negara beradab, peradaban saja tak punya, mimpinya begeri sebelah terlalu tinggi ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    BalasHapus
  14. https://mykmu.net/2022/04/08/angkat-bahasa-melayu-mahawangsa-bukan-bahasa-melayu-malaysia/

    Kami akan terus menampilkan hal ini di forum DS hingga ada semua sedar,tahu dan paham kebenaran sejati ini ...
    ----------------
    Ingat X ada Bangsa Indon dan X ada Bahasa Indon ... Tetapi kita semua sedar dan mengakui bahwa Bahasa Melayu Mahawangsa adalah bahasa persatuan kita semua bangsa melayu mahawangsa di seluruh alam melayu nusantara ....

    Salam Serumpun .. Salam Melayu Mahawanga

    BalasHapus
  15. Melayu mahawangsa tidak ada.
    Yang ada MALON MAHAWANGSA, yaitu khayalan MALON merasa sebagai bangsa yg besar.
    Hanya khayalan karena dari sejarahnya sejak kedah tua sampai sekarang MALON selalu dibawah kekuasaan bangsa lain

    BalasHapus
  16. dea cergas dan yang sangat menarik dari Pakar bahasa, Profesor Emeritus, Dr Nik Safiah Karim...

    Angkat Bahasa Melayu mahawangsa bukan Bahasa Melayu Malaysia

    https://mykmu.net/2022/04/08/angkat-bahasa-melayu-mahawangsa-bukan-bahasa-melayu-malaysia/

    Pakar bahasa, Profesor Emeritus, Dr Nik Safiah Karim menyifatkan penolakan salah seorang menteri dari Indonesia berhubung cadangan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa kedua Asean sebagai salah faham.

    Nik Safiah berkata ini kerana cadangan tersebut langsung tidak membawa maksud untuk mengangkat bahasa Melayu dari Malaysia sebagai bahasa kedua Asean.

    Sebaliknya, Nik Safiah berkata bahasa Melayu yang dicadangkan sebagai bahasa rasmi kedua Asean itu adalah bahasa Melayu supra atau bahasa Melayu mahawangsa meliputi wilayah sejarah lampau Alam Melayu (Malay Archipelago) yang juga dirujuk Nusantara, sebelum kedatangan penjajah Barat.

    “Saya rasa ini salah faham, sebab istilah Bahasa Melayu itu jangan dilihat dari segi bahasa sebuah negara.

    “Kerana Bahasa Melayu ini dituturkan di kawasan yang meluas, ia dituturkan di Thailand, Singapura, Brunie dan Indonesia sendiri, semuanya satu bahasa yang lebih besar .

    “Walaupun pada tahap negara, nama-nama ini mungkin diubah mengikut kesesuaian kenegaraan. Kalau di Indonesia Bahasa Melayu diberi nama Bahasa Indonesia, di Brunei dipanggil Bahasa Melayu Brunei, di Singapura dipanggil bahasa Melayu Singapura.

    Atasi perbezaan, kelainan nama

    “Jadi, apabila kita bercakap sebagai bahasa kedua Asean ini kita bukan katakan nak ambil Bahasa Melayu Malaysia sahaja, kita rumuskan sebagai bahasa supra, bahasa yang lebih tinggi pada peringkat antarabangsa

    “Jadi, ini salah faham yang berhormat menteri. Saya rasa presiden dia lebih faham tentang usul terbabit, apabila dia bersetuju untuk bekerjasama,”

    BalasHapus
    Balasan
    1. Peradaban dan bahasa melayu masih ada di kampung2 yg terbelakang.di wil sumatra dan mulai ditinggalkan dg makin majunya pendidikan masyarakat.

      Hapus
  17. Hiiiih.....ngapain nanggapin MALON yang ingin mengalihkan topik.....ngak perlu ๐Ÿ˜๐Ÿ˜„

    BalasHapus
  18. Sebetulnya simpel saja kalau mau bahasa ASEAN. Tinggal dilihat saja jumlah penutur bahasa yg terbesar dan tersebar.
    Pastinya bahasa INDONESIA, dengan jumlah penutur di seluruh dunia 300 juta, lebih banyak dari jumlah penduduk INDONESIA.
    Bahasa MALON mahawangsa?????
    Nggak jelas banget

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sebelah =
      Bahasa Persatuan = Inggris
      Bahasa resmi = bahasa Rojak
      Wkwkwkkwkw

      Hapus
  19. Bahasa Indonesia jelas berbeda dengan bahasa Melayu. Bahasa Indonesia dikembangkan dari bahasa Melayu Riau (bukan bahasa Melayu Malaka atau Melayu Johor apalagi bahasa MALON).
    Kosa kata bahasa Indonesia dalam KBBI tercatat 100 ribu lebih, dan hanya sekitar 23 ribu yang berasal dari bahasa Melayu. Sisanya serapan dari bahasa daerah dan bahasa asing.

    BAHASA MALON MAHAWANGSA ya hanya ada dalam khayalan MALON saja hahahaha.

    BalasHapus
  20. The Government of Australia has requested to buy Surveillance Towed Array Sensor System Expeditionary
    ———-

    ntuw gulungan kabel gde amat yak? mirip kapal jaringan nguyen haha!๐Ÿคญ๐Ÿคญ๐Ÿคญ
    ini buat pasang di kapal kombatan ato kapal khusus buru?repot jgk klo hrs bikin platform br
    osi mulai beralih k amrik
    tp prasaan amrik mulai pake vds captas yg ukrn kompak

    BalasHapus
  21. Salam TAK PERNAH SERUMPUN dan BAJET CIPUT bin AHLI SEWA buat MALAYSEWA...

    NGAAAAHAHAHAHAHAAAA...

    BalasHapus
  22. Malon FAKE History.....๐Ÿ˜†๐Ÿคฃ๐Ÿ˜†

    BalasHapus