09 Agustus 2019

9 Jet Pejuang TUDM Adakan Latihan Tembakan Peluru Berpandu

09 Agustus 2019

F/A-18D TUDM (photo : MalaysiaAktif)

LABUAN : Sembilan jet pejuang Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) terlibat dalam siri latihan Tembakan Peluru Berpandu dari udara ke udara di perairan Laut China Selatan yang bermula pada 22 Julai lalu dan akan berakhir pada 10 Ogos ini.

Latihan yang diberi nama dengan kod ‘Op Bisa Daya dan Op Taring Daya’ melibatkan enam buah jet pejuang Shukhoi yang berpakalan di Gong Kedak, Jerteh Terangganu dan tiga buah lagi jet pejuang F/A-18 D Hornet yang berpangkalan di TUDM Butterworth Pulau Pinang.

Menurut kenyataan Bahagian Perhubungan Awam TUDM, Leftenan Tengku Muhamad Dhiyauddin Tengku Daniel (TUDM), latihan tembakan peluru berpandu jenis misil dari udara ke udara siri pertama tahun ini bertujuan menguji kecekapan dan keupayaan juruterbang pesawat pejuang TUDM dalam mengendalikan pesawat dan melancarkan pelbagai persenjataan tepat ke sasaran.

Su-30MKM TUDM (photo : TUDM)

Tengku Muhamad Dhiyauddin berkata, salain itu ia juga bagi memastikan kesiapsiagaan aset dan persenjataan TUDM sentiasa berada pada tahap terbaik terutamanya didalam melindungi kedaulatan raung udara negara.

Sementara itu Juruterbang Shukhoi, Mejar Kharul Ikhwan Yussof ketika ditemui pemberita berkata, latihan tersebut yang berjalan dengan lancar turut mejalankan tugas pemantauan pariaran Labuan, Sabah dan Sarawak.

“Selain memastikan kesiapsiagaan juru terbang pesawat Shukhoi, latihan itu turut dibantu oleh seorang juruterbang yang bertindak mengawal sensor senjata,” katanya.

Seorang lagi juruterbang pesawat F/A-18 D Hornet ketika ditemui menjelaskan ketiga-tiga jet pejuang D Hornet yang terlibat dalam sesi latihan itu telah berjaya mencapai objektif tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini.

“Kerjasama antara pesawat D Hornet dan Sukhoi semasa latihan telah menunjukkan hasil positif dan bermanfaat, dengan kedua-dua pesawat itu boleh (bekerjasama) saling melengkapi antara satu sama lain,” katanya.

(New Sabah Times)

20 komentar:

  1. Donate 1 unit to poor IDIOT INDONS!

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mau donate apa ko lon..
      Hawk lapok..?
      Hornet uzur..?
      Mkm yg terbanh cuma 6 bijik tuh..?
      Lawak je..😁

      Hapus
    2. 8 Biji mau donate.. bodoh sampai ke tulang beruk2 semenanjung, joke country

      Hapus
    3. Negara ga ada duit ya malaysia itu

      Hapus
    4. Harusnya yang dilatih itu otaknya dan nyalinya, bukan bombnya. Bombnya aja sdh pandai

      Hapus
  2. We have a lot...thank you very much!!!
    Please use it carefully coz that's all you only have.



    hihihihihi

    BalasHapus
  3. Sekali lagi latihan g jelas, g ada dokumenter nya, g d jelaskan rudal atau bom berpandunya n targetnya, waktu latihan pun g jelas, d situ cuma ada penjelasan dari pihak TUDM aja, peliputan live latihan oleh media?????????? Tanyakan pada rumput yg bergoyang xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa yuhhuuuu Malon nih 🍌🍌🍌🍌🍌

    BalasHapus
    Balasan
    1. RUDAL : R77
      TARGET : ADM-141 TALD

      DOKUMENTER LINK: https://www.youtube.com/watch?v=sABpWJE42pQ&fbclid=IwAR27f_bd5SfX5Oe4SPvGG2i6q_CcQzas0hv0xKeQOLEJHbUqr74V_SPyRgc

      Hapus
  4. Pesawat tua uzur. Ompong takde rudal....hikhikhik

    BalasHapus
  5. 8 Biji?? What?? Itu exercise atau flying pass... wekekekek takjub sama KEMISKINAN Malon

    BalasHapus
  6. Ga sabar pengen nonton kualifikasi pd di gbk. Indonesia VS malon

    BalasHapus
  7. Pilot malas-sia latihan eject kat hangar. kahkahkah!

    Dumbass malassial. kihkihkih.

    BalasHapus
  8. Kesian jet nie kejap lagi meletop kerena cut maintanance

    BalasHapus
  9. Gempur mana gempur? Poor bisa terbang 8 poor tahun depan usahakan terbang 5 poor yang tiga dimasukan lautπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‰

    BalasHapus
  10. Cm 8 ja katanya negara kaya latihan cuman 8 jet aja malonshitya

    BalasHapus
  11. Habisin stock amunisi obsolote dan expired

    BalasHapus