23 Januari 2024

Australia and Japan Sign Research Agreement for Undersea Warfare

23 Januari 2024

Australia and Japan to enhance capabilities in robotic and autonomous systems for undersea warfare (image: Saab)

Australia and Japan have signed an agreement to enhance strategic capabilities in robotic and autonomous systems for undersea warfare.

The research project between Defence Science and Technology Group and Japan’s Acquisition, Technology and Logistics Agency is the first under a bilateral research, development, test and evaluation (RDT&E) arrangement signed in June 2023.

The inaugural research project will contribute to strategic capabilities in undersea communication and interoperability between Australia and Japan.

Australia and Japan share an increasingly strong Defence science and technology relationship underpinned by the Special Strategic Partnership and the updated Joint Declaration on Security Cooperation, signed by Prime Minister Anthony Albanese and His Excellency Kishida Fumio, Prime Minister of Japan, in 2022.

Quotes attributable to Chief Defence Scientist, Professor Tanya Monro AC
“Maintaining a technological edge in our rapidly changing strategic environment is vital.

“This is the first collaborative research project to be conducted as part of the bilateral research, development, test and evaluation arrangement I signed with my Japanese counterpart last year.

“It illustrates the increasingly strong defence science and technology relationship shared by Australia and Japan. By partnering we deliver science and technology outcomes that we cannot achieve alone.

“This project will build a foundation for future joint research on robotic and collaborative autonomy, aiming to deliver advanced capabilities to support asymmetric advantage.”


71 komentar:

  1. Pertamax Turbo Ron 98 cm Pertamina yg Punya

    BalasHapus
  2. Marhalim Abas 2 jam lalu
    AW189 untuk APMM

    SHAH ALAM: Kementerian Dalam Negeri mengeluarkan surat penerimaan empat helikopter super sederhana Leonardo AW189 kepada Galaxy Aerospace (M) Sdn Bhd hari ini. Pengeluaran LOA itu dijalankan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Ruji Ubi, kata Kementerian Dalam Negeri dalam satu kenyataan.

    Pertahanan Malaysia telah menyiarkan tentang pencarian APMM untuk empat helikopter angkat super sederhana baharu dalam tempoh dua tahun lepas. Di sini dan di sini .

    APMM AW139 M72-03. Selain daripada tugasnya dengan APMM, helikopter itu juga digunakan untuk pelbagai tugas lain. Gambar diambil pada akhir 2013. Pertahanan Malaysia

    Pelepasan itu tidak menyebut kos kontrak walaupun. Saya menjangkakan bahawa ia akan berada di utara RM300 juta berdasarkan kontrak untuk tiga helikopter AW139 untuk TLDM. Mungkin, mereka akan mengumumkannya pada DSA 2024 Mei ini.
    Kenyataan daripada Kementerian Dalam Negeri
    MAJLIS SERAHAN SURAT SETUJU TERIMA PEROLEHAN EMPAT BUAH HELIKOPTER MEDIUM LIFT AGENSI PENGUATKUASAAN MARITIM MALAYSIA
    Putrajaya, 23 Januari 2024 – Majlis Penyerahan Surat Setuju Terima kasih bagi Perolehan Empat Buah Helikopter Medium Lift Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) telah disempurnakan oleh YB. Datuk Haji Ruji bin Haji Ubi, Ketua Setiausaha, Kementerian Dalam Negeri di Bilik Mesyuarat Pertiwi, Setia Perkasa 1, Kementerian Dalam Negeri.
    Perolehan ini telah dilaksanakan oleh Bahagian Perolehan, Kementerian Dalam Negeri pada tahun 2022. Kontrak ini telah dianugerahkan kepada Syarikat Galaxy Aerospace (M) Sdn Bhd yang berjaya melaksanakan perolehan empat buah helikopter jenis AW189 lengkap dengan kelengkapan peralatan untuk menyokong operasi Jabatan/ Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).
    Majlis turut dihadiri YBrs. Tuan Haji Khairuddin bin Bakar, Setiausaha Bahagian Perolehan, YBhg. Laksamana (M) Datuk Hamid bin Haji Mohd Amin, Ketua Pengarah APMM dan wakil syarikat.

    Nampaknya sejak catatan saya yang marah mengenai kurangnya minat terhadap APMM , Kementerian Dalam Negeri berebut untuk memastikan perkhidmatan itu mendapat peralatan yang sangat diperlukan.

    Apabila dihantar, lima AW189 akan berkhidmat dengan dua agensi kerajaan Malaysia, APMM dan Bomba yang mempunyai dua. Sebuah helikopter Bomba AW189 terhempas tahun lepas. Tidak jelas sama ada ia akan dibaiki. AW189 akan menjadi tambahan kepada armada berputar APMM yang
    termasuk helikopter Dauphin dan AW139.


    Apa yang tinggal pada helikopter Bomba AW189 9M-BOF selepas ia terhempas di apron MIAT bersebelahan dengan lapangan terbang Subang. Bomba

    Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa pegawai Galaxy Aerospace baru-baru ini bertemu dengan rakan sejawatan mereka dari Lockheed Martin di kemudahan mereka di Subang. Galaxy Aerospace, mungkin, akan membida helikopter Black Hawk untuk program TUDM untuk dua belas helikopter baharu .
    — Pertahanan Malaysia


    KATANYA KALIS HUTANG, SHOPPING CASH..HELI 4 BIJI AJA PAKE LENDER aka BROKER aka CALO..4 BIJI DIBAGI 3 KEH (APMM BOMBA & TLDM) WKWKWKKKKKKKKKKK🤣🤣🤣🩲🇲🇾🩲

    BalasHapus
  3. joe berkata:20 Januari 2024 jam 7:04 malam
    Berita lain ialah seorang Tentera Laut terperangkap dalam skandal bekalan

    joe berkata:21 Januari 2024 jam 9:44 malam
    Marhalim, jika sebuah kapal belum menyiapkan kerja-kerja reka bentuk, yang saya rasa bermakna kerja-kerja fizikal di atas kapal itu masih belum selesai, adakah ia sebenarnya boleh bersedia untuk ujian laut seperti yang didakwa Laksamana?

    Marhalim AbasTwitter: marhalimabas berkata:22 Januari 2024 pada 10:42 AM
    Kerja reka bentuk yang tidak disiapkan untuk LCS ialah kerja reka bentuk pengeluaran, iaitu kerja menterjemah kerja reka bentuk ke dalam pengeluaran. Ini mesti dilakukan kerana kapal sedang dibina kerana ia adalah yang pertama.

    Jadi mungkin laksamana betul. Seperti yang saya katakan sebelum ini orang industri telah berkata kapal akan terapung apabila ia dimasukkan ke dalam air. Sama ada ia akan berfungsi sebagai reka bentuk, adalah sesuatu yang mesti mereka sahkan.

    hulubalang berkata:22 Januari 2024 pada 11:15 AM
    dilancarkan dan di dalam air ≠ percubaan laut

    kapal sentiasa dilancarkan walaupun ia belum siap sepenuhnya. selepas ia dilancarkan, ia akan diikat bersama-sama dengan kerja-kerja pemasangan dan kemasan selanjutnya yang dilakukan kepada mereka. Selepas itu selesai, barulah sea trial akan bermula. Selepas semua percubaan selesai barulah ia diserahkan kepada pelanggan, dan ditauliahkan secara rasmi.

    Ini adalah contoh. Di bawah adalah gambar korvet Gowind kedua UAE, Al-Emarat ketika ia dilancarkan secara rasmi dan terapung di dalam air. Anda boleh melihat dengan jelas bahawa masih jauh dari selesai pada peringkat ini.

    https://www.malaysiandefence.com/wp-content/uploads/2022/05/UAEG4-scaled.jpeg

    https://www.malaysiandefence.com/wp-content/uploads/2022/05/UAEG2.jpeg

    Jika LCS Maharaja Lela boleh benar-benar dilancarkan pada pertengahan tahun ini (pelancaran asal 24 Ogos 2017 adalah penipuan. Hanya untuk memenuhi tarikh akhir untuk membuat pembayaran -https://www.malaysiandefence.com/no-quarter/ ), maka ia akan mempunyai 2 tahun lagi sebelum tarikh pentauliahan yang dirancang. Seharusnya masa yang cukup untuk menyiapkan kapal.

    Zaft berkata:22 Januari 2024 pada 12:51 PM
    Jika tidak silap integrasi senjata dilakukan apabila dilancarkan. Ini juga bermakna halaman BNS mempunyai kapasiti percuma untuk membina LMS2.

    Sudah tentu kita boleh mengimport LMS2, tetapi kemudian kita akan bergembira sekali lagi dengan BNS yang berhutang, pekerja mahir ditinggalkan, kemudian kita memberi mereka kontrak lagi dan mereka tidak dapat menyelesaikannya. Kemudian kita mengimport dan sekitar dan sekitar kita pergi.


    MALON OH MALON BHUAHAHAHAHAHAAA🩲🇲🇾🩲

    BalasHapus
  4. MAJLIS SERAHAN SURAT SETUJU TERIMA PEROLEHAN EMPAT BUAH HELIKOPTER MEDIUM LIFT AGENSI PENGUATKUASAAN MARITIM MALAYSIA

    Putrajaya, 23 Januari 2024 – Majlis Penyerahan Surat Setuju Terima bagi Perolehan Empat Buah Helikopter Medium Lift Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) telah disempurnakan oleh YBhg. Datuk Haji Ruji bin Haji Ubi, Ketua Setiausaha, Kementerian Dalam Negeri di Bilik Mesyuarat Pertiwi, Setia Perkasa 1, Kementerian Dalam Negeri.

    Perolehan ini telah dilaksanakan oleh Bahagian Perolehan, Kementerian Dalam Negeri pada tahun 2022. Kontrak ini telah dianugerahkan kepada Syarikat Galaxy Aerospace (M) Sdn Bhd yang berjaya untuk melaksanakan perolehan empat buah helikopter jenis AW189 lengkap dengan kelengkapan peralatan misi untuk menyokong operasi Jabatan/ Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).

    Majlis turut dihadiri YBrs. Tuan Haji Khairuddin bin Bakar, Setiausaha Bahagian Perolehan, YBhg. Laksamana (M) Datuk Hamid bin Haji Mohd Amin, Ketua Pengarah APMM dan wakil syarikat.

    BalasHapus
  5. Alhamdulilah... 4 buah helikopter AW189 baru untuk MALAYSIA COAST GUARD guys.... Shoping CASH kalis NGUTANG

    BalasHapus
  6. kasihan APPM pun heli SEWA LAGIIIiiii haha!🤣🤣🤣

    BalasHapus
  7. ORANG KAYA BELI CASH bukan NGEMIS NGUTANG LENDER... 🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Orang kaya sekawasan bual dan cuma kerasukan kalis hutang karena takde lender yg percaya lagi.Pinoy pun gelak mengayamkan Malon.

      Hapus
  8. Psssttttt.... Shoping CASH 4 BUAH HELIKOPTER AW189....

    Menurutnya, aset berkenaan melibatkan peruntukan berjumlah RM600 juta dan telah mendapat kelulusan bagi proses perolehan keempat-empat helikopter itu.

    BalasHapus
  9. APPM, BOMBA, PDRM apalagi militer KL mana mampu SHoPPING, tapi SEWA sangat KUATTT haha!🤣🤣🤣
    ini bukan howaks..

    BalasHapus
  10. 2023 SEWA HELI = Kementerian Pertahanan Malaysia pada 27 Mei 2023 lalu telah menandatangani perjanjian sewa dengan penyedia layanan penerbangan lokal, Aerotree, untuk menyediakan empat helikopter bekas Sikorsky UH-60A+ Black Hawk.
    2022 SEWA HELI = 4 buah Helikopter Leonardo AW 139 yang diperolehi secara sewaan ini adalah untuk kegunaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang akan ditempatkan di No.3 Skuadron, Pangkalan Udara Butterworth
    2022 SEWA HELI DAN SIMULATOR = Kerajaan sebelum ini pernah menyewa Helikopter Latihan Airbus EC120B dan Flight Simulation Training Device (FSTD) Untuk Kegunaan Kursus Asas Juruterbang Helikopter TUDM. Selain itu, kerajaan turut pernah menyewa 5 unit Helikopter EC120B; 1 unit Sistem Simulator
    ---
    2024 MYR 19,7 (approx. US$ 4,370 Billion) : SEWA LAGI
    2023 MYR 17,74 : SEWA
    2022 MYR 16,14 : SEWA
    The Defence Ministry has been allocated RM19.7bil, an increase of RM2bil compared from this year, while the Home Ministry will receive RM19bil, an increase of RM500mil from this year, says Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim.
    ---
    DEFICIT 4,3% : The Malaysian government remains committed to fiscal consolidation with the fiscal deficit expected to improve to 4.3% of GDP by end-2024 (2023e: 5.0%) and ultimately reach the targeted 3.0%-3.5% by end
    🤣BUDGET LEVEL SEWA : DEFISIT 4,3%🤣

    BalasHapus
  11. ❌Based on the release by Finmeccanica Helicopter Division, which stated that the helicopters was ordered by TPG Aeronautik Sdn Bhd for the department, it is likely that the helicopters will be➡️ leased by Bomba.

    ❌PDRM recently announced a ➡️leasing contract for two AW139 for its air wing
    ❌while RMAF signed for five H120 helicopters for basic flight training at LIMA 2015, also under a ➡️lease.
    https://www.malaysiandefence.com/bomba-getting-two-aw189-helicopters/
    ----

    BOMBA leasing AW
    PDRM leasing AW
    RMAF leasing H120

    lease = SEWA
    bnerkan SEWA HELI...masi banyak lagi bukti haha!🤣🤣🤣

    BalasHapus
  12. 4 buah heli AW189 CASH KALIS NGUTANG macam INDON... 🤣🤣🤣🤣

    "Sekarang kita ada Pusat Udara Maritim di Subang, dan helikopter agensi ditempatkan di situ. Sedang dalam perancangan ialah perolehan helikopter untuk kegunaan rondaan khususnya di pantai timur Sabah dan Sarawak.

    "Yang penting aset kita ini perlu ditambah bagi memastikan kawalan sempadan lebih sistematik dan lebih rapat untuk mengelakkan ketirisan," katanya dalam sidang media selepas mengadakan lawatan rasmi dan menaiki kapal Kapal Peronda Luar Pesisir pertama (OPV1) di sini pada Khamis.

    Menurutnya, aset berkenaan melibatkan peruntukan berjumlah RM600 juta dan telah mendapat kelulusan bagi proses perolehan keempat-empat helikopter itu.

    BalasHapus
  13. 2024 SEWA HELI = Majlis Penyerahan Surat Setuju Terima bagi Perolehan Empat Buah Helikopter Medium Lift Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)
    2023 SEWA HELI = Kementerian Pertahanan Malaysia pada 27 Mei 2023 lalu telah menandatangani perjanjian sewa dengan penyedia layanan penerbangan lokal, Aerotree, untuk menyediakan empat helikopter bekas Sikorsky UH-60A+ Black Hawk.
    2022 SEWA HELI = 4 buah Helikopter Leonardo AW 139 yang diperolehi secara sewaan ini adalah untuk kegunaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang akan ditempatkan di No.3 Skuadron, Pangkalan Udara Butterworth
    2022 SEWA HELI DAN SIMULATOR = Kerajaan sebelum ini pernah menyewa Helikopter Latihan Airbus EC120B dan Flight Simulation Training Device (FSTD) Untuk Kegunaan Kursus Asas Juruterbang Helikopter TUDM. Selain itu, kerajaan turut pernah menyewa 5 unit Helikopter EC120B; 1 unit Sistem Simulator
    ---
    2024 MYR 19,7 (approx. US$ 4,370 Billion) : SEWA LAGI
    2023 MYR 17,74 : SEWA
    2022 MYR 16,14 : SEWA
    The Defence Ministry has been allocated RM19.7bil, an increase of RM2bil compared from this year, while the Home Ministry will receive RM19bil, an increase of RM500mil from this year, says Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim.
    ---
    DEFICIT 4,3% : The Malaysian government remains committed to fiscal consolidation with the fiscal deficit expected to improve to 4.3% of GDP by end-2024 (2023e: 5.0%) and ultimately reach the targeted 3.0%-3.5% by end
    🤣BUDGET LEVEL SEWA : DEFISIT 4,3%🤣

    BalasHapus
  14. ❌RMAF has quietly took delivery of two Leonardo AW139 medium twin engine helicopters to replace the now retired Nuri fleet. The helicopters ➡️-leased from Weststar Aviation Services Sdn Bhd – according to the RMAF was delivered to the No.3 Squadron at Butterworth on December 4 last year.

    Two more AW139s will be delivered to the squadron on Feb. 22 and April 22, according to the same posting. The helicopters are ➡️leased from Weststar following a tender for them in 2020

    https://www.malaysiandefence.com/rmaf-leased-aw139s-in-service/#google_vignette
    -------

    2+2 = SEWA AW LAGIIiiiiii haha!😂😂😂
    link SAHIH lhoo..ada lagiiii

    BalasHapus
  15. Bukan Hanya helikopter INDON SEWA... tapi juga pesawat... 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Gempork senang berita basi, gak tahu berita sekarang cuma Malon yg sepi shopping sekawasan aset mangkrak takde pengganti, cuma sewa dan aset down grade.wk.wk.wk banyak bual bikin malu.jalur bidang yah?

      Hapus
  16. 2024 Military Strength Ranking – GLOBAL FIRE POWER
    13. Indonesia
    22. Vietnam
    25. Thailand
    30. Singapura
    34. Filipina
    35. Myanmar
    42. Malaysia
    ---
    2024 DEFENSE BUDGET – GLOBAL FIRE POWER
    17. Indonesia = US$ 25 Billion
    28. Singapura = US$ 13,493 Billion
    39. Vietnam = US$ 7,9 Billion
    41. Thailand = US$ 7,7 Billion
    53. Malaysia = US$ 4,370 Billion
    ---
    2023 THE REGIONS WEAKEST : the Malaysian military is today the region’s weakest. It is riddled with corruption, poor planning, and interference by political leaders in procurement, no longer a potent force even in managing low-level intensity conflict at a time when tensions in the South China Sea are higher than they have been since the days of the Vietnam War
    🤣JUST THE REGIONS WEAKEST🤣

    BalasHapus
  17. Mantap... Heli mahal guys AW189... CASH..... KALIS NGUTANG....

    BalasHapus
  18. John MMR 👁️⃤🇲🇾
    @JohnMYSreview
    Helikopter utk TUDM pun sewa
    Baru ini Ada tender sewa helikopter utk PUTD juga
    Sekarang motor pun nak sewa
    Kalau harga sewa murah kami x tanya tapi ni dah sewa lagi mahal dari beli baru ?
    -----------------

    oh ada...BLEKHOK buat putdm haha!🤭🤭🤭

    BalasHapus
  19. MARET 2023 = “Insya Allah Mei dan bulan Jun, Black hawk akan diterima dan berkhidmat dengan PUTD,” kata Zamrose yang memetik makluman dari Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan.
    Panglima Tentera Darat menegaskan perolehan helikopter Black Hawk ini adalah berdasarkan kehendak dan keperluan yang disuarakan oleh warga PUTD.
    ---
    MEI 2023 = According to MINDEF, the helicopters will be leased from Aerotree Defence & Services Sdn Bhd. This Kuala Lumpur-based company states on its website that it provides “defence-related training and services”. The helicopters will be used for the Malaysian Army. The contract has a value of MYR187 million (USD40.4 million), according to MINDEF.
    ---
    SEPTEMBER 2023 = The Malaysian Army (TDM) is expecting to take delivery of two of four Black Hawk helicopters by end of this year. Chief of Army Gen Tan Sri Mohammad Ab Rahman said the United State’s made aircraft would be used by the Malaysian Army Aviation units.
    ---
    JANUARI 2024 = ZONKKKKKK🤣🤣🤣
    🤣MEMBUAL TIAP BULAN HELI SEWA BEKAS VERSI HUTANG FMS🤣

    BalasHapus
  20. Membual shoping heli mahal. Tapi heli SEWA, bekas, versi sipil pun gak datang2.

    SEWA heli pun lebih muahal dari beli bekas ......🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus

  21. ❌So, what this have to do with anything, then? Remember the four Black Hawk helicopters that we are ➡️leasing for the Army Air Wing (PUTD)? Two of the helicopters were supposed to be delivered last month but it did not happen. And now I am hearing strong head winds against them
    https://www.malaysiandefence.com/bad-moon-rising-black-hawk-edition/
    ————

    lhaa heli blekhok SEWANYA tak datang,
    Pasti NGUTANG....parah, sewa aja NGuTaNG...lender tak percaya KL haha!😂😂😂

    BalasHapus
    Balasan
    1. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

      Hapus
    2. Bad Moon, SEWA aje delay om acno
      apalagi LCS, kekal di darat slamanyaaaa haha!🤣🤣🤣

      Hapus
  22. mana ada yg percaya KL SHOPPING heli...pasti SEWA sperti biasanya haha!😄😄😄

    kocaknya heli SEWA pun ada tendernya haha!😁😁😁

    BalasHapus
  23. INDON SEWA puluhan buah guys bukan je helikopter tapi termasuk PESAWAT.... 🤣🤣🤣🤣😂

    Nah siapa lagi banyak....? 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  24. Saat militer SEWA heli sipil, ketika terjadi konflik, gak bisa kerahkan heli ke daerah konflik
    Memang MALON tuh LAWAK
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  25. BERITA BASI DAN ITU BUKAN MILITARY.

    SALAM TLDM SEWA... TUDM. SEWA.


    SEWA.. SEWA.. SEA.

    BalasHapus
  26. BERITA BASI DAN ITU BUKAN MILITARY.

    SALAM TLDM SEWA... TUDM. SEWA.


    SEWA.. SEWA.. SEWA...


    BERITA BASI GUYS.. MAKLUM GEMPUR INI SUKA MAKANAN BASI

    BalasHapus
  27. Mantap RI sewa heli dan pesawat untuk pemadaman hutan. Jumlahnya situasional tergantung kebutuhan. Duit ada saja, jadi bisa sewa banyak ....
    🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  28. 2024 Military Strength Ranking – GLOBAL FIRE POWER
    13. Indonesia
    22. Vietnam
    25. Thailand
    30. Singapura
    34. Filipina
    35. Myanmar
    42. Malaysia
    ---
    2024 DEFENSE BUDGET – GLOBAL FIRE POWER
    17. Indonesia = US$ 25 Billion
    28. Singapura = US$ 13,493 Billion
    39. Vietnam = US$ 7,9 Billion
    41. Thailand = US$ 7,7 Billion
    53. Malaysia = US$ 4,370 Billion
    ---
    2024 SEWA HELI = Majlis Penyerahan Surat Setuju Terima bagi Perolehan Empat Buah Helikopter Medium Lift Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)
    2023 SEWA HELI = Kementerian Pertahanan Malaysia pada 27 Mei 2023 lalu telah menandatangani perjanjian sewa dengan penyedia layanan penerbangan lokal, Aerotree, untuk menyediakan empat helikopter bekas Sikorsky UH-60A+ Black Hawk.
    2022 SEWA HELI = 4 buah Helikopter Leonardo AW 139 yang diperolehi secara sewaan ini adalah untuk kegunaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang akan ditempatkan di No.3 Skuadron, Pangkalan Udara Butterworth
    2022 SEWA HELI DAN SIMULATOR = Kerajaan sebelum ini pernah menyewa Helikopter Latihan Airbus EC120B dan Flight Simulation Training Device (FSTD) Untuk Kegunaan Kursus Asas Juruterbang Helikopter TUDM. Selain itu, kerajaan turut pernah menyewa 5 unit Helikopter EC120B; 1 unit Sistem Simulator
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  29. CASH ya guys.... Bukan NGEMIS NGUTANG LENDER... 🤣🤣🤣🤣

    Menurutnya, aset berkenaan melibatkan peruntukan berjumlah RM600 juta dan telah mendapat kelulusan bagi proses perolehan keempat-empat helikopter itu.

    BalasHapus
  30. ❌reported that “the LOI was issued for “the helicopter➡️ rental services” of six Airbus Helicopters H120 (formerly known as EC120) to replace the Alouette III.The RM120 million deal was awarded to Gading Kasturi Sdn Bhd, a little known aviation company. According to the company’s website, Gading Kasturi is a joint venture cooperation between Gading Sari Holdings Sdn Bhd and Mycopter Aviation Services Sdn Bhd.”

    ❌RMAF Super King Air 350 M101-02. The aircraft is leased from Aerotree for training and utility duties.
    https://www.malaysiandefence.com/rmaf-newest-helicopter-unveiled/
    —————-

    alamak bukan hanya heli kecik h-120 yg SEWA dr rental

    lha BeechCraft king air pun SEWA, catat om pemburu, om acno

    KL emang KASTA SEWA sekawasan...gak ada obat gaesz haha!😬😬☀️




    BalasHapus
  31. 2024 SEWA HELI = Majlis Penyerahan Surat Setuju Terima bagi Perolehan Empat Buah Helikopter Medium Lift Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)
    2023 SEWA HELI = Kementerian Pertahanan Malaysia pada 27 Mei 2023 lalu telah menandatangani perjanjian sewa dengan penyedia layanan penerbangan lokal, Aerotree, untuk menyediakan empat helikopter bekas Sikorsky UH-60A+ Black Hawk.
    2022 SEWA HELI = 4 buah Helikopter Leonardo AW 139 yang diperolehi secara sewaan ini adalah untuk kegunaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang akan ditempatkan di No.3 Skuadron, Pangkalan Udara Butterworth
    2022 SEWA HELI DAN SIMULATOR = Kerajaan sebelum ini pernah menyewa Helikopter Latihan Airbus EC120B dan Flight Simulation Training Device (FSTD) Untuk Kegunaan Kursus Asas Juruterbang Helikopter TUDM. Selain itu, kerajaan turut pernah menyewa 5 unit Helikopter EC120B; 1 unit Sistem Simulator
    ---
    2024 MYR 19,7 (approx. US$ 4,370 Billion) : SEWA LAGI
    2023 MYR 17,74 : SEWA
    2022 MYR 16,14 : SEWA
    The Defence Ministry has been allocated RM19.7bil, an increase of RM2bil compared from this year, while the Home Ministry will receive RM19bil, an increase of RM500mil from this year, says Prime Minister Datuk Seri Anwar Ibrahim.
    ---
    DEFICIT 4,3% : The Malaysian government remains committed to fiscal consolidation with the fiscal deficit expected to improve to 4.3% of GDP by end-2024 (2023e: 5.0%) and ultimately reach the targeted 3.0%-3.5% by end
    🤣BUDGET LEVEL SEWA : DEFISIT 4,3%🤣

    BalasHapus
  32. DRAMA SEWA BEKAS BLACKHAWK VERSI HUTANG FMS =

    MARET 2023 = “Insya Allah Mei dan bulan Jun, Black hawk akan diterima dan berkhidmat dengan PUTD,” kata Zamrose yang memetik makluman dari Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan.
    Panglima Tentera Darat menegaskan perolehan helikopter Black Hawk ini adalah berdasarkan kehendak dan keperluan yang disuarakan oleh warga PUTD.
    ---
    MEI 2023 = According to MINDEF, the helicopters will be leased from Aerotree Defence & Services Sdn Bhd. This Kuala Lumpur-based company states on its website that it provides “defence-related training and services”. The helicopters will be used for the Malaysian Army. The contract has a value of MYR187 million (USD40.4 million), according to MINDEF.
    ---
    SEPTEMBER 2023 = The Malaysian Army (TDM) is expecting to take delivery of two of four Black Hawk helicopters by end of this year. Chief of Army Gen Tan Sri Mohammad Ab Rahman said the United State’s made aircraft would be used by the Malaysian Army Aviation units.
    ---
    JANUARI 2024 = ZONKKKKKK🤣🤣🤣

    BalasHapus
  33. Sudahlah pur, semua juga tau, klo UTANG MALON tuh menggunung.
    Total UTANG >82% GDP. Defisit apbn 2024 4,3 % GDP. Jumlah utang tahun 2024 sebesar 22% dari total budget, atau setara dengan 90% dari belanja pembangunan.
    Maknanya semua belanja aset baru MALON tahun 2024, 90% dibiayai UTANG

    BalasHapus
  34. AW189 guys.... GORILLA pasti Ngamuk.. 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  35. kasian KL hanya mampu SEWA tapi klaim BELI, sungguh memalyukan haha!😂😂😂

    BalasHapus
  36. Psssttttt..... Hanya mampu NGUTANG je... 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  37. B A H A Y A Heli SEWA diklaim BELI
    gawat gaesz seblah haha!😂😂😂

    sindrom lama tak SHOPPiNg kasian haha!🥴🥴🥴

    BalasHapus
  38. 2024 Military Strength Ranking – GLOBAL FIRE POWER
    13. Indonesia
    22. Vietnam
    25. Thailand
    30. Singapura
    34. Filipina
    35. Myanmar
    42. Malaysia
    ---
    2024 DEFENSE BUDGET – GLOBAL FIRE POWER
    17. Indonesia = US$ 25 Billion
    28. Singapura = US$ 13,493 Billion
    39. Vietnam = US$ 7,9 Billion
    41. Thailand = US$ 7,7 Billion
    53. Malaysia = US$ 4,370 Billion
    ---
    2024 SEWA HELI = Majlis Penyerahan Surat Setuju Terima bagi Perolehan Empat Buah Helikopter Medium Lift Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)
    2023 SEWA HELI = Kementerian Pertahanan Malaysia pada 27 Mei 2023 lalu telah menandatangani perjanjian sewa dengan penyedia layanan penerbangan lokal, Aerotree, untuk menyediakan empat helikopter bekas Sikorsky UH-60A+ Black Hawk.
    2022 SEWA HELI = 4 buah Helikopter Leonardo AW 139 yang diperolehi secara sewaan ini adalah untuk kegunaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang akan ditempatkan di No.3 Skuadron, Pangkalan Udara Butterworth
    2022 SEWA HELI DAN SIMULATOR = Kerajaan sebelum ini pernah menyewa Helikopter Latihan Airbus EC120B dan Flight Simulation Training Device (FSTD) Untuk Kegunaan Kursus Asas Juruterbang Helikopter TUDM. Selain itu, kerajaan turut pernah menyewa 5 unit Helikopter EC120B; 1 unit Sistem Simulator
    🤣SALAM RANK 42 = SALAM RANK 53🤣

    BalasHapus
  39. 2024 Military Strength Ranking – GLOBAL FIRE POWER
    13. Indonesia
    22. Vietnam
    25. Thailand
    30. Singapura
    34. Filipina
    35. Myanmar
    42. Malaysia
    ---
    2024 DEFENSE BUDGET – GLOBAL FIRE POWER
    17. Indonesia = US$ 25 Billion
    28. Singapura = US$ 13,493 Billion
    39. Vietnam = US$ 7,9 Billion
    41. Thailand = US$ 7,7 Billion
    53. Malaysia = US$ 4,370 Billion
    ---
    2024 SEWA HELI = Majlis Penyerahan Surat Setuju Terima bagi Perolehan Empat Buah Helikopter Medium Lift Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM)
    2023 SEWA HELI = Kementerian Pertahanan Malaysia pada 27 Mei 2023 lalu telah menandatangani perjanjian sewa dengan penyedia layanan penerbangan lokal, Aerotree, untuk menyediakan empat helikopter bekas Sikorsky UH-60A+ Black Hawk.
    2022 SEWA HELI = 4 buah Helikopter Leonardo AW 139 yang diperolehi secara sewaan ini adalah untuk kegunaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang akan ditempatkan di No.3 Skuadron, Pangkalan Udara Butterworth
    2022 SEWA HELI DAN SIMULATOR = Kerajaan sebelum ini pernah menyewa Helikopter Latihan Airbus EC120B dan Flight Simulation Training Device (FSTD) Untuk Kegunaan Kursus Asas Juruterbang Helikopter TUDM. Selain itu, kerajaan turut pernah menyewa 5 unit Helikopter EC120B; 1 unit Sistem Simulator
    🤣SALAM RANK 42 = SALAM RANK 53🤣

    BalasHapus
  40. Bukan je SEWA tapi juga NGUTANG.... 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  41. Siapa SEWA LAGI BANYAK guys... 🤣🤣🤣🤣🤣

    INDON SEWA 45 buah helikopter hingga pesawat... 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  42. Sewa 45 helikopter ===> kaya
    Sewa 4 helikopter ===> miskin

    🤣🤣🤣🔥🔥🔥

    BalasHapus
  43. 2024 MYR 19,7 = SEWA
    2023 MYR 17,74 = SEWA
    2022 MYR 16,14 = SEWA
    ---
    2023 SEWA 4x4 = Pejabat perusahaan mengatakan kepada Janes di pameran bahwa Angkatan Bersenjata Malaysia sedang mencari untuk menyewa Tarantula
    2023 SEWA HELI = Kementerian Pertahanan Malaysia pada 27 Mei 2023 lalu telah menandatangani perjanjian sewa dengan penyedia layanan penerbangan lokal, Aerotree, untuk menyediakan empat helikopter bekas Sikorsky UH-60A+ Black Hawk.
    2022 SEWA HELI = 4 buah Helikopter Leonardo AW 139 yang diperolehi secara sewaan ini adalah untuk kegunaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang akan ditempatkan di No.3 Skuadron, Pangkalan Udara Butterworth
    2022 SEWA HELI DAN SIMULATOR = Kerajaan sebelum ini pernah menyewa Helikopter Latihan Airbus EC120B dan Flight Simulation Training Device (FSTD) Untuk Kegunaan Kursus Asas Juruterbang Helikopter TUDM. Selain itu, kerajaan turut pernah menyewa 5 unit Helikopter EC120B; 1 unit Sistem Simulator
    2022 SEWA BOAT = sewaan Bot Op Pasir merangkumi 10 unit Fast Interceptor Boat (FIB); 10 unit Utility Boat; 10 unit Rigid Hull Fender Boat (RHFB); 10 unit Rover Fiber Glass (Rover).
    2022 SEWA MOTOR = The Royal Military Police Corp (KPTD) celebrated the lease of 40 brand-new BMW R1250RT Superbikes for the Enforcement Motorcycle Squad on December 22nd, 2022
    2020 SEWA PESAWAT = ITTC is currently providing Fighter Lead-In Training (FLIT) to the Royal Malaysian Air Force in London, Ontario.
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  44. Manakala INDON... Heli pun NGUTANG... 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  45. NGEMIS LENDER MAU NGUTANG LAGI..
    🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus

  46. PT Komala Indonesia terima dua heli Mi-8 untuk digunakan di Malaysia
    https://www.airspace-review.com/2020/07/24/pt-komala-indonesia-terima-dua-heli-mi-8-untuk-digunakan-di-malaysia/
    —————
    katanya KL, kaya kalis Utang?
    lha ini bukti SEWA heli
    dari kita pulak....pembuallll haha!😄😄😄

    BalasHapus
  47. Sewa 45 helikopter ===> kaya 💰💲
    Sewa 4 helikopter ===> miskin

    🤣🤣🔥🔥🔥

    Masa sewa hanya 4 cakap lebih kaya dari yang sewa 45 😂😂

    BalasHapus
  48. kata MD heli rm 300 jt di seblah, sich uda pasti SEWA haha!😂😂😂
    kasian ada warganyet yg HALU

    BalasHapus
  49. KALAU INDON 4 buah AW189 tu pun hanya mampu NGUTANG je... 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  50. INDON apa saja yang mereka tidak HUTANG...? SEMUA HUTANG.. 🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus
  51. 🤣🤣🤣🤣🤣...... HUTANG....

    Apache Dari HUTANG
    MI35 dari HUTANG

    BalasHapus
  52. HUTANG Apachenya masih dibayar.. Tapi lawaknya Helinya 4 BUAH sudah GROUNDED... 😂😂😂😂😂

    BalasHapus
  53. DRAMA HUTANG di pangkas.... MIRAGE dan puluhan program BATAL... 😂😂😂😂😂

    BalasHapus
  54. kasian yg SEWA, awas min berita howaks haha!😁😁😁

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kasian budget rank 53 GFP ngamukkkk .... Maklum budget sewa

      Hapus
  55. Ada yang ngamuk budget nomor 53 level sewa wkwkwkkw.....

    BalasHapus
  56. PAMER DULU AHH


    FATAHILLAH CLASS DIPASANG ATMACA MISSILE


    https://www.facebook.com/groups/411058114591514/permalink/422034336827225/?mibextid=UyTHkb


    PURR JANGAN BUKA PURR NANTI KAU MATI

    BalasHapus
  57. Pur tinggal menghitung hari lg tank harimau hitam pindad 10 unit akan di serah terimakan di kemhan

    BalasHapus
  58. Gilanya makin tolol si malon malaydesh tuh hahaha
    Kalo kalis hutang kenapa sewa heli blekhowk pake hutang lon...?
    Tolol sekale.
    Sewa dibayar iya sewa iya mesti hutang juga,kasihan kena jilat sendri jadinya.

    🙈🤣

    BalasHapus
  59. nyoiihh BEDA LEVEL/KASTA
    kudu dijegal di pejwan buncit om pemburu..inceran doi tuch haha!😆😆😆

    BalasHapus
  60. Bukti otak gempur sewa, komen berita gak pernah up to date.wk.wk.wk

    BalasHapus
  61. https://nasional.kompas.com/read/2024/01/23/22443681/tinjau-pembangunan-fregat-merah-putih-prabowo-kita-buat-sejarah-ini-kapal

    Alhamdulillah

    BalasHapus
  62. DRAMA UTANG MENGGUNUNG, KLAIM SHOPING KALIS UTANG, TAPI 90% ANGGARAN BELANJA PEMBANGUNAN BERASAL DARI UTANG ...
    HAHAHAHAHA

    BalasHapus
  63. HANYA BISA MEMBUAL SHOPING KALIS UTANG. FAKTANYA URANG KALIS SHOPING .....
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BalasHapus