23 Juli 2018

Eksesais Cope Taufan Uji TUDM, USAF

23 Juli 2018


Eksesais Cope Taufan antara TUDM dan USAF (photos : Utusan, TUDM)

KUALA LUMPUR - Eksesais Cope Taufan 2018 (CT18) yang menguji kemampuan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Tentera Udara Amerika Syarikat (USAF) bermula Sabtu lalu, berakhir semalam.

Bahagian Perhubungan Awam TUDM dalam satu kenyataan memaklumkan, eksesais dwitahunan itu operasi hantaran udara serta atur gerak pasukan yang merupakan latihan udara gabungan dua hala di antara TUDM dan USAF.

“Pada tahun ini, CT18 dilaksanakan secara field training exercise (FTX) yang memberi tumpuan kepada combined air mobility dan helos ops.



“Berbeza dengan edisi sebelum ini, pada tahun ini tiada penglibatan pesawat pejuang kerana memfokuskan kepada aspek operasi hantaran udara,” katanya, hari ini.

Menurut kenyataan itu lagi, Pengarah Eksesais CT18, Leftenan Kolonel Syed Faisal Syed Kadir memainkan peranan penting dalam menjayakannya dari segi persiapan dan perancangan untuk memastikan berjalan lancar.

“Manakala bagi USAF pula diketuai Leftenan Kolonel King Berry dan pelaksanaan eksesais adalah untuk meningkatkan tahap saling kendali, perkongsian maklumat dan kerjasama serta hubungan dua hala antara kedua-dua angkatan udara,” katanya.



Latihan bersama USAF memberikan banyak kelebihan buat TUDM antaranya dari segi prosedur, peralatan, teknologi dan keberkesanan pengguguran dari udara.

“Daripada perkongsian yang diberikan oleh mereka, dapat membantu TUDM memperbaiki kelemahan yang ada.



“Lokasi eksesais melibatkan beberapa pangkalan udara TUDM (Subang dan Kuantan) serta kawasan zon penerjunan.

“Seramai 225 pegawai serta anggota TUDM dan USAF terlibat secara langsung menjayakan eksesais ini,” katanya.

(Utusan)

42 komentar:

  1. Kolonel syed....apakah @syed yg sering main dimari?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Shed anuar mah kelasnya menteri pertahanan bos. komennya sok bijak tapi tetap aja congkak dan sombong ala beruk semenanjung

      Hapus
    2. Shed Anuar itu egois orangnya,merasa cakapnya paling benar,cakap orang lain salah semua walaupun di beri bukti link yg benar

      Hapus
    3. Shed Forumer eks forum Topix itu πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

      Hapus
  2. Exercise hantaran askar cem ini dah biasa bagi askar indonesia,hampir setiap bulan ada sahaje batalion yg lakukan exercise cem nih entah tuh askar marine,paskhas,passus semua matra,yon linud dan para rider...tak de yg istimewa dgn latihan cem nih

    BalasHapus
    Balasan
    1. Di batalyon para komando,raider linud aka paratrooper indonesia jatahnya min 1 tahun 3x jump...minimal loh ya...# Bersama tuhan menyerbu dari langit.

      Hapus
    2. Betul bro,belum lg kesatuan lain jatahnya berapa kali dlm setahun

      Hapus
    3. Kalau kesatuan yg khusus2..sat 81,sat 90,denjaka,kopaska dll...setahun capek jump dari pesawat sampe bosen x om MR...

      Hapus
  3. Yg lebih menggerunkan dan menakjubkan adalah exercise askar lintas udara kavaleri ringan rusia yg menerjunkan tank ringan BMD4 beserta pasukannya dari udara...cem nih lah baru menggerunkan

    BalasHapus
  4. Negara miskin seperti malaysia dan indonesia hanya mampu buat latihan terjun sahaja! Tidak boleh buat latihan dogfight atau bombing! Sebab malaysia dan indonesia jetnya buruk dan tiada kuality nanti malu kalau oramg nampak!
    Rudal pun sikit! Nanti habis tiada duit mau beli! Amat memalukan!

    BalasHapus
    Balasan
    1. Emang negara ente dimana?πŸ˜€πŸ˜πŸ˜‚

      Hapus
    2. Indonesia gk ikut2an miskinlah lon,bila ko rajin tengok blog militer indonesia maka ko akan tahu setiap bulan TNI ada exercise...bagi TNI exercise adalah makanan pokok,kerana dgn exercise maka akan meningkatkan skill dan kemahiran TNI...mengenai budget kerana kerajaan dah sediakan untuk exercise setiap pada 3 matra TNI

      Hapus
    3. @ AJ banyak baca berita goblok...indonesia sudah sering lat dogfight & bombing....sekalian pala lu gw carpet bombing sini.

      Hapus
    4. Ci, cie...kang tupez romantis amat?

      Hapus
    5. Dibalik Pertemuan Jokowi-Babinsa di Hanggar KFX/IFX PT Dirgantara Indonesia. Hanggarnya sudah jadi. Tinggal pesawatnya

      Hapus
    6. Yup, dah invest banyak, ga mungkin mandeg..😊

      Hapus
    7. si pengadu domba Indo-Malay dimari, gak usah di tanggepin itukan lebih gampang..

      Hapus
    8. AJ orang Singapura kah?

      Hapus
    9. Yang pasti orang yang putus asanya..😊

      Hapus
  5. ...Malon Beruk kegirangan, karena bisa main keluar kandang


    ...Xixixixixixi :D

    BalasHapus
    Balasan
    1. Alamak....siang-siang udah nyari tante girangπŸ˜‹

      Hapus
    2. Ko baru digondolin ye? Kikiki..

      Hapus
    3. Cie,Cie...kingkong senang sangat kerana td dubornya di sodomi anwar wkwkwk

      Hapus
  6. Ente saja lon yg miskin...ih..miskin ajak ajak..cuuih ahahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pendatang haram semacam ente senang digondolin. Kikiki..

      Hapus
    2. ngomong apa to kingkong? minum obat dulu sana πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    3. Waaah si beruk malon minta jadi KINGKONG
      πŸ˜‚πŸ€£πŸ˜

      Hapus
    4. Kingkong ini bkn orang malon kale ya,logatnya itu lho

      Hapus
  7. “Berbeza dengan edisi sebelum ini, pada tahun ini tiada penglibatan pesawat pejuang kerana memfokuskan kepada aspek operasi hantaran udara,” katanya, hari ini

    kenapa? karena semua pesawat pejuang/ pesawat tempur Malon grounded

    takde spareparts
    pilot takde quality
    anggaran PON takde

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wkwkwkwk... Sdh mau habis jam terbang pesawat pejuangnya buat main pitch black kl ikut taufan tar jam terbangnya berkurang lagi

      Hapus
    2. Tak de sparepart dan tak de BBM tentunya

      Hapus
    3. Tidak, digondolin pendatang haram indon. Kikiki..

      Hapus
    4. husss kingkong.. jangan pake bahasa monyet.. gak ngerti ane sumpah πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

      Hapus
  8. Di foto Cougar, Flir dilepas ya?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lha itu apa...yg ditutup waring hitam

      Hapus
    2. Beeegh..πŸ˜‚
      Waring maneh sing metu..hwekekekek

      Hapus
  9. “Berbeza dengan edisi sebelum ini, pada tahun ini tiada penglibatan pesawat pejuang kerana memfokuskan kepada aspek operasi hantaran udara,” katanya, hari ini.

    Bilang aja gak punya jet pejuang lagi... alias sudah lapuk tak layak terbang.

    Operasi hantaran udara.... hantaran pisang buat beruk yang kelaparan.

    Wkwkwkwkwk akhirnya malon mengakuinya "MALASSIT MISKIN"

    πŸ˜πŸ˜‚πŸ€£

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hantaran pisang bagus tuh untuk makanan kingkong wkwkwk

      Hapus
  10. Latihan angkatan udara kok ga pake pesawat pejuang lon lon wkwkwk kehabisan dana nih beruk keknya hahahaha

    BalasHapus