15 Juli 2018

Eksesais Perang Tioman Siri III 2018 Terbesar Selepas 10 Tahun

15 Juli 2018


Eksesais Perang Tioman 2018 (all photos : TLDM)

KUANTAN (Bernama) -- Eksesais Perang Tioman siri tiga 2018 yang melibatkan hampir 900 anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) merupakan yang terbesar selepas kali terakhir diadakan 10 tahun lalu.

Panglima Wilayah Laut 1 Laksamana Muda Datuk Mohamad Adib Abdul Samad berkata eksesais selama tiga hari bermula 27 Jun lalu melibatkan kerjasama antara Markas Wilayah Laut 1 (Mawilla 1) Tanjung Gelang dan Markas Pemerintahan Armada Barat (MPAB) Lumut, Perak.



Selain itu, sebanyak 10 kapal TLDM, dua buah helikopter dari Lumut MPAB dan dua pesawat pejuang dari pangkalan tentera di Gong Kedak, Kelantan terlibat dalam eksesais yang diadakan di perairan Laut China Selatan.



"Latihan ini bertujuan menguji kompetensi anggota dan memastikan kesiapsiagaan aset pada tahap tertinggi selain memastikan perairan negara selamat daripada pencerobohan kapal asing."

"Eksesais seperti ini akan diadakan dari semasa ke semasa supaya anggota kita cekap dan berkebolehan menghadapi senario peperangan dan sebagai pendedahan kepada Pegawai Pasukan Simpanan Sukarela jika mereka mengikutinya," katanya kepada Bernama di Mawilla 1 di sini, hari ini.



Mohamad Adib menambah eksesais kali ini dimulakan dengan 'Latihan Janggal' melibatkan simulasi serangan sabotaj dari pihak musuh terhadap aset di pangkalan sebelum 'kapal TLDM diarahkan keluar bagi berdepan musuh'.

(Bernama)

51 komentar:

  1. Balasan
    1. Terbesar dalam 10 tahun = 10 ekor kapal ompong kah kah kah

      Hapus
    2. KD TOT = Taik Ompong Terapung

      Hapus
    3. Setakat ni ke mentaliti org indonesia? Memalukan...hhmmm

      Hapus
    4. Malon sila pergi dan jangan comment

      Hapus
  2. Nak cuba2 eksesais di LCS yg lg kosong,sekali datang liaoning dan frigate 51A cina dgn missile dongfengnya maka askar malon ini dgn aset lapoknya akan lari tercirit2 balik ke bilik wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. kihkihkih masook pak rempit 😀😀😀

      Hapus
    2. Kah kah cuma 10 ekor tokk,,,beda dngan tni yng smpai 30-40 klo sdang latihan armada jaya... Pejuang pun cuma 2 ekor..kihkihh cem mna mw hadapi cina..hadeehh

      Hapus
    3. Situa n arief@ lha indonesia kl latihan masing2 matra sahaje mengerahkan ratusan aset,lha ini malon cuma mengerahkan sikit aset kerana mereka tak de budget n tak de sparepart

      Hapus
    4. hahaha itu yanv konon nya terjaguh uncle rempit

      Hapus
  3. Latihan ini bertujuan menguji kompetensi anggota dan memastikan kesiapsiagaan aset pada tahap tertinggi selain memastikan perairan negara selamat daripada pencerobohan kapal asing."

    TAPI KENAPA SEWAKTU KAPAL ASING NELAYAN CINA MENCEROBOH MASUK LAUT MALASSIT, TLDM HANYA MELONGO SAJA.

    merasa jaguh saat latihan, menghadapi situasi yang real malah tidak punya nyali. Padahal hanya nelayan yang dihadapi.

    Berita2 semacam inilah yang membuat para beruk malassit menjadi angkuh dan sombong merasa paling jaguh dikawasan 👎👎

    BalasHapus
    Balasan
    1. mereka menunduk pada kekuatan negara yang lebih besar... angkuh kepada tetangga. itulah tak baik
      kih kih kih

      Hapus
    2. Ini sudah yng TERBESAR LOH 10 ekor

      Hapus
    3. Mereka cuma jaguh di eksesais sahaje bro,tiba nelayan cina datang mereka pun lari tercirit2 wkwkwk

      Hapus
    4. makanya buru buru minta tolong australia supaya memperkuat pangkalan buterworth..
      kahkahkah
      bahkan australia poon tak bisa menolong.. soalnya butang mereka ke china sangat besar
      kihkihkih

      Hapus
  4. akan diadakan dari semasa ke semasa...per 10 thn? ingin ku ngakak..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Maling yng mlang latihan terbesar 10 tahun sekali cuma 10 ekor shiipp sbagian ompong cem kedah class 2 heli 2 pejuang..pusing pala bapa

      Hapus
    2. Kapal ompong macam perdana menterinya kah kah kah

      Hapus
    3. Ingin ku ngakak
      Wkwkwkwkwkwk

      Hapus
  5. walah bahkan flare pun mereka harus berjimat. hanya ada satu flare yang dilepaskan.. aduhh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Biar jimat bro,kan budget lg ciput wkwkwk

      Hapus
    2. saya sarankan mereka gunakan lentera atau obor je guna menghalau missil SAM haik hai haik

      Hapus
    3. pakai lilin juga tak apa hahahaha

      Hapus
    4. Paling irit lempar korek gas aja bro hihihihi

      Hapus
  6. Latihan terbesar selama 10 thn..yg terlibat sukhoinya hanya 2 bijik...yang lain kmn..? Pasti sudah tau lah jawabannya..wkkkwkkk

    BalasHapus
    Balasan
    1. oh iya pada kemana ya?

      a. rosak kena hawa dingin
      b. dijual orang tengah
      c. dibeli balik oleh penjual
      d. sedang diganti memakai knalpot motor supaya hemat

      Hapus
    2. Tdi ajh sya lewat daerah mangga dua d atas kepala saya lewat flypass f 16 tni terbang rendah bngt smpe pengeng nihh kuping lebih dri 10 ekor mngkin latihan flypass 17agustus nnti..coba bedakan sbelah latihan 10 tahun skali cuma ada 2 ekor..wkwkwkwkk lawak nye jerr

      Hapus
    3. Biasalah bro kerana tak de sparepart dan budget ciput sehingga 2 ekor yg bisa terbang wkwkwk

      Hapus
    4. kahkahkah nasib baik itu kapal ban nya tak bocor. kalo sampe bocor kat laot.. tunggu je tukang tambal ban
      kihkihkih

      Hapus
  7. Wkkwkwkwkw... btw itu mereka latihan di kawasan laut sapa? Laut indonesia kah??

    Kwkwkwkwkkw... sewa laut atau curi laut ke kita?

    Jgn lupa kita tny kan hal penting kayak gini lahh.. bahaya punya.. wkwkkw..

    Kalian tahu lah ya kan.. tabiat mereka kayak apa??? Wkkwkwkw cukup tau je lah..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tabiat mereka suka menikam dari belakang

      Hapus
  8. ...ssssstttttttt...para Malon lagi pada molor




    ...Xixixixixixi :D

    BalasHapus
    Balasan
    1. Molornya di pohon...xixixi

      Hapus
    2. pohonnya pohon pisang hahaha

      Hapus
    3. Pisangnya pisang goreng hahaha

      Hapus
  9. Contoh berita bualan malon "terbesar selepas 10th" diikuti 900 tentara, 10 kapal, 2 jet pejuang woooow kl disini latihan ini sekelas batalion aje tiap tahun malah. Silahkan mimpi lon menjaga kedaulatan negara dgn 1 batalion.

    BalasHapus
  10. Kl menjadikan ini sbg latihan terbesar malon dan menganut prinsip 1/3 ready, 1/3 maintenace,1/3 cadangan maka sdh dapat dipastikan hanya 3 batalion malon yg siap tempur, hanya 6 pesawat yg terbang hanya 30 kapal yg mungkin siap perang poor country, masih mau kampanye lawan china ? Mikiiir

    BalasHapus
    Balasan
    1. HAHAHAHA

      Bawah ane ada beruk kepanasan turun dari pohon sawit kah kah kah... makanya lon bikin military blogspot tempatan. jangan baca blogspot punya indonesia sahaje. panas kepala kau bisa meletup nanti hihihihi

      Hapus
    2. si saiful paul bagio senang kumpulkan besi buruk hahaha

      Hapus
  11. ...hehehehe...expect Jakun from Poor Indon to flooded this thread with their typical 'jakun' comments! wakakakakaka...poor Indon!

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hahahahaha
      Paul bego poor beruk malassit

      Hapus
    2. satu ekor turun dari pohon pisang hahaha

      Hapus
    3. satu ekor turun dari pohon pisang hahaha

      Hapus
    4. Poor Malon kapal tiada missile dan sensor 😆😆😆😆😆

      Hapus
    5. Yg poor itu yg shopping tunggu thn 2055 wkwkwk

      Hapus
  12. Angkatan laut sampah murahan

    BalasHapus
  13. Kapal rongsokan semua yg dipake, ckckck mana latihannya tiap 10 tahun sekali pula

    BalasHapus