15 September 2020

Kapal Patroli Bakamla jadi yang Pertama Dipasang Senjata Mitraliur Pindad

15 September 2020

Senapan mesin berat Pindad (photos : Pindad)

Liputan6.com, Jakarta - Sebagai bentuk pemenuhan kebutuhan dalam pelaksanaan operasi keamanan dan keselamatan laut, serta dukungan Bakamla RI dalam pengembangan dan pembinaan industri pertahanan dalam negeri, Bakamla RI dengan PT Pindad (Persero) melakukan Penandatanganan Nota Kesepahaman Pemanfaatan Sumber Daya Dalam Rangka Peningkatan Keamanan Laut, di Mabes Bakamla RI, Jl. Proklamasi No. 56, Jakarta Pusat, Rabu (8/9/2020) kemarin.

Penandatanganan nota kesepahaman dilakukan oleh Kepala Bakamla RI Laksdya TNI Aan Kurnia, S.Sos., M.M. dan Direktur Utama PT. Pindad, Abraham Mose, menjadi babak pembuka kerja sama strategis dalam rangka pemanfaatan produk industri pertahanan nasional untuk keperluan pertahanan dan keamanan di laut. 

Dalam klausul kerja sama, keduanya sepakat untuk saling mendukung tugas Bakamla dan mengembangkan potensi PT Pindad sebagai penyedia Alpalhankam dalam bentuk penyediaan, penelitian dan pengembangan, pelatihan dan bentuk kerja sama lainnya. 

Dalam kegiatan ini juga dilakukan Penandatanganan Kontrak Pengadaan Mitraliur 12,7 mm dan Amunisi untuk Kapal Patroli Bakamla RI. Dengan demikian, dapat dinyatakan secara resmi bahwa Bakamla RI merupakan konsumen pertama Mitraliur 12,7 mm yang dipasang di kapal patroli.

"Kontrak ini merupakan tindaklanjut dukungan pemerintah kepada Bakamla RI dalam penggunaan senjata untuk melaksanakan tugas penegakan hukum," dikutip dari keterangan resmi Bakamla, Kamis (10/9/2020).

Telah diketahui bersama bahwa PT Pindad (Persero) adalah salah satu industri strategis di bidang pertahanan dan keamanan dalam negeri. Tidak tanggung-tanggung, kemampuan yang dimiliki dapat disejajarkan dengan industri pertahanan dari negara lain.

Kerja sama ini juga merupakan langkah implementasi kebijakan pemerintah, baik dalam rangka meningkatkan kemampuan bakamla melalui ijin penggunaan senjata, juga dalam rangka pemanfaatan sumber daya pertahanan untuk mendukung perwujudan kemandirian industri pertahanan nasional.

Sebelumnya, Kemhan telah mengeluarkan Permenhan No.12 Tahun 2020 merevisi Permenhan No.7 Tahun 2010 tentang Pedoman Perizinan, Pengwasasn, dan Pengendalian Senjata Api Standar Militer di Luar Lingkungan Kementerian Pertahanan dan TNI, yang memberikan ijin kepada Bakamla untuk memasang dan menggunakan senjata untuk personel dan kapal patrolinya.

Semoga langkah yang diambil ini, dapat memberikan kontribusi maksimal untuk mengembangkan kemandirian industri pertahanan dan mengamankan perairan Nusantara.

(Liputan6)

238 komentar:

  1. Pertamax turbo 90
    Aman dari tetangga gila

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tetangga gila,koyak dan panas πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  3. ...MALON kismin



















    ... Xixixixixixixi 😁

    BalasHapus
  4. Wah kalah dong sama taming sari dan vita berahi

    BalasHapus
  5. Sekismin kisminnya Malon yah emang miskin 🀣🀣

    BalasHapus
  6. CIS 50 MG lesensi ST kinetics singapura yg di produksi PINDAD.

    MANTAP LANJUTKAN

    BalasHapus
  7. VITA BIRAHI mana suaranya πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  8. jgn lupa water cannon yg debitnya besar
    atau pakai sonic frekuensi tinggi
    dan juga radio jamming

    cara paling manusiawi utk mengusir kapal non militer

    BalasHapus
  9. Bawain aja manpad pasti joss bakamlanya

    BalasHapus
  10. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  11. Ahh masih kalah nih sama Vita birahi, Vita birahi best in the Planet Namex 🀭🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. ...bukan Vita Birahi si KAMPRET itu kan ?

















      ... Xixixixixixixi 😁

      Hapus
  12. Lumayan drpd ga ada, tapi masih kalah sebenarnya

    https://www.indomiliter.com/dilengkapi-meriam-kaliber-100mm-kapal-coast-guard-cina-tampil-percaya-diri-di-laut-natuna-utara/

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tau ngak ndar di undang2 dikatakan kaliber senjata milik bakamla gk boleh melebihi kaliber senjata yang dimiliki TNI

      Hapus
    2. @Mat Rempit aka Mat Komando Sikandar mah gitu bungm halu terus. Mottonya nggak papa nggak ngerti aturan yang penting lanjut bacot. 😁😁😁

      Hapus
  13. ...Sri Sri pancen Ayu, bokong semok...lambe lunyu ojo kemayu
















    ... Xixixixixixixi 😁

    BalasHapus
  14. Maritim MALAYSIA pakai sistem senjata 30 mm Smash Aselsan bro... INDON hanya guna senjata kecil...??? wkwkwkwkwkwkwwkwk MISKIN

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lha ini buatan tempatan,Malon cuma pandai import tanpa reti bina πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. @Mat Rempit aka Mat Komando Malon pun percuma punya bung, nggak dipakai juga ujung ujungnya. Cuman jadi monumen πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    3. takda NYALI usir CCG lbh baik ngopi kat kedai wak saleh

      Hapus
  15. APMM Terima Dua Kapal Peronda Baharu untuk Pengawasan Perairan Kelantan, Sarawak

    Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) hari ini menerima dua kapal peronda generasi baharu (NGPC) bagi memperkukuh aktiviti pengawasan agensi itu di kawasan Zon Maritim Malaysia (ZMM).

    Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata NGPC terbabit iaitu Kapal Maritim (KM) Kota Kinabalu akan ditempatkan di Kuching, Sarawak manakala KM Tok Bali akan berpangkalan di Tok Bali, Kelantan dan masing-masing akan memfokuskan pada usaha membanteras pencerobohan nelayan asing.

    "Pencerobohan bot nelayan asing merupakan satu ancaman kritikal kepada industri perikanan negara. Mereka bukan sahaja merompak hasil laut negara dan menjejaskan sumber pendapatan nelayan tempatan, tetapi turut merosakkan ekosistem dan biodiversiti marin di perairan negara ini," katanya pada sidang media di sini hari ini.

    Beliau sebelum itu menyaksikan penyerahan NGPC terbabit oleh Destination Marine Services Sdn Bhd, syarikat tempatan yang membina aset tersebut, kepada APMM di sini.

    Mengenai ciri-ciri NGPC berkenaan, Hamzah berkata aset terbabit mampu belayar pada kelajuan 24 knot dan beroperasi di laut selama 10 hari tanpa ulang bekal selain turut dilengkapi meriam 30 mm Aselsan dari Turki, kamera pengawasan jarak jauh serta pesawat tanpa pemandu (UAV).

    NGPC berkenaan juga berkemampuan mengendalikan tumpahan minyak secara komprehensif, katanya menambah KM Kota Kinabalu dan KM Tok Bali merupakan antara lima daripada enam NGPC yang diperolehi APMM dengan kos keseluruhan RM400 juta.

    APMM juga dijangka menerima tiga kapal peronda luar pesisir (OPV) iaitu satu pada tahun ini dan selebihnya tahun depan untuk memperkemaskan lagi aktiviti pengawasan di perairan negara, kata Hamzah.

    Menurutnya OPV terbabit berupaya menjalankan operasi di laut sehingga 21 hari tanpa ulang bekal dan mampu melaksanakan pengawasan jarak jauh sehingga ke kawasan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) serta lokasi di luar jangkauan kapal kecil.

    Aset yang mampu membawa 70 anak kapal dengan 20 penumpang pada satu-satu masa itu berkelajuan 21 knot dan dilengkapi UAV, tapak pendaratan helikopter, bot jenis Rigid Hull Inflatable Boat (RHIB), meriam 30 mm Smash Aselsan, fast interceptor craft, bilik rawatan serta bilik tahanan.

    Selain itu, Hamzah berkata kementeriannya juga sedang berusaha untuk memperoleh kapal misi pelbagai guna (MPMS) atau kapal induk yang dilengkapi peralatan berteknologi tinggi serta mampu membawa enam unit fast interceptor craft dan UAV.

    "Menerusi keupayaan aset seperti ini, saya yakin dalam masa terdekat APMM akan setanding dengan agensi maritim antarabangsa.

    "Sebagai agensi utama menjaga kawasan perairan negara, APMM akan diperkasakan dari masa ke masa dengan perolehan aset-aset baharu yang dilengkapi pelbagai kemudahan berteknologi tinggi," katanya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. KD Sri Perlis & KD Sri Johor dah 50 tahun tuh πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜€

      Hapus
    2. Impor kah ? Kalo bikin tempatan 100 tahun pun tak kan cecah air..
      Kah.. Kah.. Kah.. LCS Menggema..

      🐯🐯🐯

      Hapus
  16. Malon terbalik maritimnya diberi senjata tapi kapal TLDMnya ompong πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  17. APMM juga dijangka menerima tiga kapal peronda luar pesisir (OPV) iaitu satu pada tahun ini dan selebihnya tahun depan untuk memperkemaskan lagi aktiviti pengawasan di perairan negara, kata Hamzah.

    Menurutnya OPV terbabit berupaya menjalankan operasi di laut sehingga 21 hari tanpa ulang bekal dan mampu melaksanakan pengawasan jarak jauh sehingga ke kawasan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) serta lokasi di luar jangkauan kapal kecil.

    Aset yang mampu membawa 70 anak kapal dengan 20 penumpang pada satu-satu masa itu berkelajuan 21 knot dan dilengkapi UAV, tapak pendaratan helikopter, bot jenis Rigid Hull Inflatable Boat (RHIB), meriam 30 mm Smash Aselsan, fast interceptor craft, bilik rawatan serta bilik tahanan.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Dijangka aka AKAN NTAH BILA2 πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Impor kah ? Kalo bikin tempatan 100 tahun pun tak kan cecah air..
      Kah.. Kah.. Kah.. LCS Menggema..

      🐯🐯🐯

      Hapus
    3. Foto OPV Maritim MALAYSIA yang tak lama lagi diluncurkan...


      link foto
      https://scontent.fbki1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/s960x960/119028739_10158911578528541_5566115869170475330_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=110474&_nc_ohc=N9-Tz3c08U8AX9HiLHb&_nc_ht=scontent.fbki1-1.fna&tp=7&oh=508b324d17bbc8b914c2f8efed3f3432&oe=5F85B111

      Hapus
    4. Kami tak nak di kasih foto di darat, foto di lautnya mana??

      Hapus
  18. Kapal maritim malon KM PEKAN hibah jepun paling lawak,dah alat komunikasinya rosak,sistem senjata pun thn 60-an cem cowboy πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  19. Foto OPV Maritim MALAYSIA yang tak lama lagi diluncurkan...


    link foto
    https://scontent.fbki1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/s960x960/119028739_10158911578528541_5566115869170475330_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=110474&_nc_ohc=N9-Tz3c08U8AX9HiLHb&_nc_ht=scontent.fbki1-1.fna&tp=7&oh=508b324d17bbc8b914c2f8efed3f3432&oe=5F85B111

    BalasHapus
    Balasan
    1. Only foto, dilancarkan AKAN NTAH BILA2 πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. MAHAROGOL dulu juga begini, ganteng di darat tapi takut air

      Hapus
  20. KM Pekan kapal maritim malon paling lawak 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  21. asyikkkk...wkwkwkwkwkwkwkw... pakai pun 30mm bro..sekadar senjata kecil ni memalukan bro... masa kapal besar guna senjata kecil...wkwkwkwkwk

    BalasHapus
  22. OPV terbabit berupaya menjalankan operasi di laut sehingga 21 hari tanpa ulang bekal dan mampu melaksanakan pengawasan jarak jauh sehingga ke kawasan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) serta lokasi di luar jangkauan kapal kecil.

    Aset yang mampu membawa 70 anak kapal dengan 20 penumpang pada satu-satu masa itu berkelajuan 21 knot dan dilengkapi UAV, tapak pendaratan helikopter, bot jenis Rigid Hull Inflatable Boat (RHIB), meriam 30 mm Smash Aselsan, fast interceptor craft, bilik rawatan serta bilik tahanan.

    BalasHapus
  23. Pur,Malon ada kapal maritim gergasi 110 meter tak πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  24. Untuk apa MALON punya kapal bagus bila pada akhirnya DIROGOL 89x di lautnya sendiri oleh CHINA, wkwkwkwkwk

    Bandingkan dengan Natuna, China saja hanya berani sebentar, lalu pergi bila ada IDNCG datang, lha bila dengan MALON hingga macam berkemah di sekeliling West Cappella

    Wkwkwkwk, INUTILE sejak lahir

    BalasHapus
  25. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  26. Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) hari ini menerima dua kapal peronda generasi baharu (NGPC) bagi memperkukuh aktiviti pengawasan agensi itu di kawasan Zon Maritim Malaysia (ZMM).

    Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata NGPC terbabit iaitu Kapal Maritim (KM) Kota Kinabalu akan ditempatkan di Kuching, Sarawak manakala KM Tok Bali akan berpangkalan di Tok Bali, Kelantan dan masing-masing akan memfokuskan pada usaha membanteras pencerobohan nelayan asing.

    "Pencerobohan bot nelayan asing merupakan satu ancaman kritikal kepada industri perikanan negara. Mereka bukan sahaja merompak hasil laut negara dan menjejaskan sumber pendapatan nelayan tempatan, tetapi turut merosakkan ekosistem dan biodiversiti marin di perairan negara ini," katanya pada sidang media di sini hari ini.

    Beliau sebelum itu menyaksikan penyerahan NGPC terbabit oleh Destination Marine Services Sdn Bhd, syarikat tempatan yang membina aset tersebut, kepada APMM di sini.

    Mengenai ciri-ciri NGPC berkenaan, Hamzah berkata aset terbabit mampu belayar pada kelajuan 24 knot dan beroperasi di laut selama 10 hari tanpa ulang bekal selain turut dilengkapi meriam 30 mm Aselsan dari Turki, kamera pengawasan jarak jauh serta pesawat tanpa pemandu (UAV).

    NGPC berkenaan juga berkemampuan mengendalikan tumpahan minyak secara komprehensif, katanya menambah KM Kota Kinabalu dan KM Tok Bali merupakan antara lima daripada enam NGPC yang diperolehi APMM dengan kos keseluruhan RM400 juta.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam dirogol 89x oleh CCG πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. COBA PUR KAU LENGKAPI KAPAL KAU TU DGN SENJATA BARU YG AMPUH SENJATA ITU NAMANYA 'NYALI' qiqiqi

      Hapus
  27. ...Ndang balio... Sri...
    Ndang balio... ooo...
    Tego temen
    Kowe minggat ninggal aku ning Kemukus

    Yen pancene Sri
    Kowe eling aku
    Ndang balio
    Aku kangen setengah mati


















    ... Xixixixixixixi 😁

    BalasHapus
    Balasan
    1. SRI MINGGAT

      Sri, kapan kowe bali....,
      kowe lungo ora pamit aku...,
      Jaremu nang pasar pamit tuku trasi...,
      Nganti saiki kowe gurung bali....,

      Sri, opo kowe lali....,
      Janjimu sehidup semati...,
      Aku ora nyono kowe arep ngono...,
      Loro atiku, atiku loro....,

      πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  28. Buat apa ada aset Canon aselsan bila 89x dah dirogol kapal CCG πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  29. Tuh baru dirogol CCG 89x blm lg bomber cina pusing2 kat Sabah tapi MKM tak de telor untuk scramble halau bomber cina πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  30. kalau sekadar kapal maritim gergasi 110 meter yang ketahanan operasi dilaut sangat singkat hanya 14 hari je dan ompong senjata baik tak payah sembang buat malu je...wkwkwkwkwkwkw

    OPV Maritim MALAYSIA yang bakal diluncurkan tu pun ketahanan dilaut 21 hari bro lengkap senjata 30mm dan dilengkapi UAV sebagai kawalan dari udara.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tapi ia berjaya halau CCG keluar Natuna berbanding maritim Malon dan MKM Malon tak de telor halau CCG & bomber cina πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. NYALI ADA TAK PUR KAPAL KAU? πŸ˜›πŸ˜›

      Hapus
  31. MKM cuma tembak cicak dihanggar,ada bomber cina pusing2 kat Sabah MKM tak de telor untuk scramble halau bomber cina πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sama jaring NGUYEN PON ASKAR PEROGOL TAK ADA KEBERANIAN... MALU SANGAT. . WKWKWK

      Hapus
  32. Tak kisahlah Pur aset kapal maritim ko ada aselsan,ada uav,ketahan berlayar 21 hari tapi tak de telor halau CCG πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  33. kapal berbekamlah 110 meter yang ketahanan operasi dilaut hanya 14 hari je...

    kamu tahu kapal LMS yang kecil tu pun ketahanan operasi dilaut 15 hari... masa kapal besar kalah sama kapal kecil...??? wkwkwkwkwkw

    OPV Maritim MALAYSIA tu ketahanan dilaut selama 29 hari.... berkali ganda lama di laut dari kapal BERBEKAMLAH INDON...kasihan INDON

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tapi ia berjaya halau kapal CCG di Natuna berbanding kapal maritim malon pondan 89x dirogol CCG πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Takde guna pak cik guna kapal tahan di air lama.klo nyali tak de..

      Hapus
    3. Takde guna pak cik guna kapal tahan di air lama.klo nyali tak de..

      Hapus
    4. Takde guna pak cik guna kapal tahan di air lama.klo nyali tak de..

      Hapus
    5. benar,, yg dibutuhkan itu,, NYALI,, bukan NYANYI macam si gempur

      Hapus
  34. KN Nipah kapal maritim Indonesia dgn panjang 80 meter je pun mampu halau kapal CCG keluar dari Natuna Pur πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
    Balasan
    1. Askar PEROGOL SAMA JARING NGUYEN PON TAK ADA KEBERANIAN....SUNGGUH SANGAT PENAKUT.. WKWKWK

      Hapus
  35. saya belanja lagi foto OPV Maritim MALAYSIA


    Foto OPV Maritim MALAYSIA yang tak lama lagi diluncurkan...


    link foto
    https://scontent.fbki1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/s960x960/119028739_10158911578528541_5566115869170475330_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=110474&_nc_ohc=N9-Tz3c08U8AX9HiLHb&_nc_ht=scontent.fbki1-1.fna&tp=7&oh=508b324d17bbc8b914c2f8efed3f3432&oe=5F85B111

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tak lama ntah bila2 πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Awas Kena Jaring NGUYEN RUK... πŸ€£πŸ€£πŸ™ˆπŸ™ˆπŸ™ˆ

      Hapus
    3. Komen mak rempit sy bagi nilai 100

      Hapus
  36. Buat apa ada aset aselsan,ada UAV bila sempadan malon 89x dirogol CCG dan tak mampu halau πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  37. kalau kapal aseng atau pny beruk masih ngeyel pasangi aja mlrs

    BalasHapus
  38. kalau kapal aseng atau pny beruk masih ngeyel pasangi aja mlrs

    BalasHapus
  39. Kapal maritim Malon ada Canon Aselsanlah,ada UAV lah,buat apa semua tuh bila sama nelayan cina,Nguyen dan KKP INDONESIA maritim dan TLDM ko kecut lon πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  40. kalau sekadar senjata 12.7mm tu baik guna buat tembak ikan atau sotong la.... wkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Buat apa senjata canon 30 mm tuh bila dah 89x sempadan ko dirogol CCG πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Salam 2 unit kapal lemas.. Kah. Kah.. Kah..

      🐯🐯🐯🐯

      Hapus
    3. ..
      Memang perencanaan coast-guard (bakamla) IndONEsia adalah rutin patroli perairan wilayah laut perbatasan saja.

      Level persenjataan masih jauh lebih-tinggi dan lebih-mematikan TNI-AL IndONEsia.

      Jadi skenario-nya adalah coast-guard IndONEsia,
      1) tugas kontak-fisik yang ringan-ringan saja.
      2) rutinitas patroli laut.
      3) early-warning system, sistem peringatan-dini apabila ada potensi ancaman kedaulatan-marwah wilayah laut NKRI.
      4) menekankan arti-penting kehadiran (presence) pemerintah NKRI di wilayah perbatasan-laut.

      KeKUATan PEMUKUL untuk melumpuhkan lawan tetap dibebankan kepada TNI-AL.

      Yaaa...., strategi MiLiTER IndONEsia memang seperti itu 'sih.
      Tiap negara mungkin berbeda-beda 'yah....?!
      Hehehehee....

      Hapus
    4. ngaku kapalnya " berotot " tapi CCG depan pintu pun tak boleh kena usir,, harimau kok jadi kitty manis ada CCG ceroboh,, baik bagi nelayan kitalah itu senjatanya biar kita bantu usir CCG nya qiqiqi

      Hapus
  41. Sama kapal KKP INDONESIA yg bkn army forcepun kapal maritim & TLDM kecut πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  42. LEMAH lemes

    Malaysian Defence and Security Community
    September 10 at 9:26 PM ·

    Sesungguhnya apa yang diperkatakan oleh Panglima ATM ini amat benar. Keupayaan pertahanan kita sekarang tak mencapai standard Minimum Essential Force pun.

    Kekuatan udara hanya ada satu sahaja skuadron penuh MRCA iaitu Su-30MKM. F/A-18D Hornet tak mencapai satu skuadron penuh pun. Sebelum ni TUDM meletakkan sebanyak enam skuadron MRCA dengan jumlah minimum 72 buah pesawat diperlukan untuk mempertahankan seluruh ruang udara negara. Kemudian oleh kerana dah nampak sangat mustahil dah nak dapat enam skuadron MRCA tu maka TUDM turunkan sikit kepada dua skuadron MRCA dan tiga skuadron LCA sekarang ni.

    TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

    TDM pula tidak nampak akan ada penambahan lagi kereta kebal utama. Peluru berpandu darat ke udara jarak sederhana pun takde apa-apa perkembangan pun. PUTD masih perlukan helikopter untuk tugasan utiliti.

    Kalau ikutkan banyak lagi sebenarnya keperluan tapi oleh kerana terlalu lama sangat program pemodenan ditangguhkan atau dibatalkan, maka makin lama makin menimbun banyak keperluan pemodenan yang perlu dilaksanakan.

    BalasHapus
    Balasan
    1. KATA PANGLIMA ATM

      TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

      TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

      TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

      HANYA 2 JE. LEMAH LESU SI πŸ’πŸ’πŸ’

      Hapus
  43. kapal berbekamlah 110 meter yang ketahanan operasi dilaut hanya 14 hari je...

    kamu tahu kapal LMS yang kecil tu pun ketahanan operasi dilaut 15 hari... masa kapal besar kalah sama kapal kecil...??? wkwkwkwkwkw

    OPV Maritim MALAYSIA tu ketahanan dilaut selama 29 hari.... berkali ganda lama di laut dari kapal BERBEKAMLAH INDON...kasihan INDON

    BalasHapus
    Balasan
    1. KATA PANGLIMA ATM

      TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

      TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

      TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

      HANYA 2 JE. LEMAH LESU SI πŸ’πŸ’πŸ’

      Hapus
    2. Maritim Malon dapat salam dari nelayan cina πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    3. data dari panglima mereka mereka valid jadi bukan isu lagi, jd isu utama seberapa banyak kapal mereka di laut yg jaga teritorinya? Jgn bual sanggup berhari hari di laut sedangkan kapal pun tak punya,, gagal potong pula,, dirasuah projeknya,, alamak apa kata donia? Qiqiqi

      Hapus
  44. Sama kapal nelayan Nguyen pun kapal maritim malonpun rusak kena jaring pukat Nguyen πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  45. Malon diberi aset modern apapun tetap tiada guna bila nak hadapi nelayan cina bersenjata jaringpun takut πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  46. OPV terbabit berupaya menjalankan operasi di laut sehingga 21 hari tanpa ulang bekal dan mampu melaksanakan pengawasan jarak jauh sehingga ke kawasan Zon Ekonomi Eksklusif (ZEE) serta lokasi di luar jangkauan kapal kecil.

    Aset yang mampu membawa 70 anak kapal dengan 20 penumpang pada satu-satu masa itu berkelajuan 21 knot dan dilengkapi UAV, tapak pendaratan helikopter, bot jenis Rigid Hull Inflatable Boat (RHIB), meriam 30 mm Smash Aselsan, fast interceptor craft, bilik rawatan serta bilik tahanan.

    BalasHapus
    Balasan
    1. ATM diperlekehkan dunia,nak tangkap nelayan cinapun ATM kecut tak de telor...ATM LEMAH,sila ATM guna bra dan bikini je πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  47. Senjata buatan sendiri dipasang di kapal patroli yg juga buatan sendiri, ya alhamdulillah devisa berputar buat industri lokal yg mana sdh ber standart internasional, wujud asli nampak bukan gagal di dock yard, lanjutkan industri strategis dalam negeri, bravo!

    BalasHapus
  48. OOT lagi...

    Malaysia Military Power
    5 hrs •

    Ramai gak tanya soalan berulang kali. Kenapa TLDM tak boleh detect semua sekali bot rohingya, bot vietnam, bot china. Bot koppasus, Pastu kalau ada pun yg berjaya di tahan pasti ada yg terlepas .. Kenapa?

    KAPAL TAK CUKUP. TU JE. KAPAL TAK CUKUP. NAK TULIS BAHASA ROHINGYA KE BARU FAHAM?

    KAPAL SIKIT = PERAIRAN DICEROBOH HASIL LAUT DICURI, KEDAULATAN TERANCAM

    KAPAL BANYAK = HASIL PENDAPATAN LAUT NEGARA DILINDUNGI DAN MEMBERI HASIL LUMAYAN KEPADA KERAJAAN JUGAK

    "TLDM TIDAK CUKUP KAPAL UNTUK LINDUNGI PERAIRAN NEGARA" - oleh Royal Malaysian Navy (RMN) chief Admiral Datuk Mohd Reza Mohd Sany

    Malaysia Rugi 6 Bilion Ringgit Kerana Pencerobohan Nelayan Asing. ENAM BILLION RINGGIT

    Gambar KD Sri Perlis dan KD Sri Johor yang di bina pada 1966 berusia melebihi 50 tahun

    REALITI nya 60% dari kapal2 TLDM telah berusia melebihi 35 tahun. Bagi memastikan keseluruhan perairan Malaysia di ronda 24 jam sehari kapal2 dan krew TLDM terpaksa mengikut jadual yang sangat ketat dan tempo operasi yang tinggi dan jumlah kapal yang sedikit (malah berusia) menyebabkan rapid deterioration pada kapal2.

    Seperti yang telah di jelaskan sejuta kali kepada ahli politik2 dari kerajaan lama sampai ke sekarang, Rapid deterioration akan incurs heavy cost pada kerajaan untuk maintain kapal2 lama ni. Di sebabkan itu TLDM mencadangkan ganti kapal2 lama dengan kapal baru menggunakan KOS yang di set aside dari kos penyelenggaraan kapal lama.

    Kapal2 baru akan di reka supaya memiliki commonality dari segi maintenance dan sparepart sebab tu lah TLDM cadangkan juga JENIS 2 kapal di kurangkan dari 15 jenis ke 5 jenis sahaja.

    Kalau masih tak faham

    KAPAL SIKIT = PERAIRAN DICEROBOH HASIL LAUT DICURI, KEDAULATAN TERANCAM

    KAPAL BANYAK = HASIL PENDAPATAN LAUT NEGARA DILINDUNGI DAN MEMBERI HASIL LUMAYAN KEPADA KERAJAAN JUGA.

    KUT KUT AHLI POLITIK NI MASIH BENGAP TAK FAHAM.

    MMP boleh lukis pakai crayon kalau tak faham

    Bukan TLDM je malah Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA), Marine Police, Fisheries and Marine departments masih lagi kebanyakan kapal mereka obsolescence. tahu tak obsolescence? KALAU KAPAL KAU BINA TAHUN 1966 dan masa tu pun TV MASIH HITAM PUTIH .. guna lah otak sekarang tahun 2019 dah.

    BODOH PUNYA AHLUL POLITIK

    MMP


    Ω‡Ψ§ΩŠΨ±ΩˆΩ„ Ψ³Ω‡Ω„ΩŠ Ψ¬ΩˆΩ‡Ψ±ΩŠ soalan:
    kenapa tak cukup kapal.
    jawapan:
    karenah politik/birokrasi kerajaan.(bertukar tangan tetap sama)
    jerung banyak sgt.(kroni politik)
    bajet kedekut.(masa negara kaya & negara tak ada duit tetap sama)
    nak perang dengan siapa.(orang politik & rakyat politaik)

    Muhamad Affizi Hahaha bru tau ke??msuk poket dlu..pastu ckp bajet xckup nk buat kpal bru repair jela yg mne ad..hahaha

    Malaysia Military Power Tanyalah JPA kenapa dah berpuluh tahun tentera minta tambah keanggotaan depa tak bagi

    Saedah Ieda Logik ke kalau guna bot² nelayan ni untk meronda? Rasanya mereka pun arif jgk bab² laut ni.. Maaf tnya sy tak tau

    MAkhmal Yusof Faizal Ir Pitera dah jadi pon..klau tak mcm mane rokok john dan D blend berleluasa..stakat jadi feri haram ke indon,
    berkurun dah..

    Ryv Fizal Saya rasa ...ambil bot kelas C rampasan Vietnam atau indon buat kapal spy maritim atau TLDM...
    Buat stail black pearl..
    Buh loncer 3 4 ...
    Sub ...
    Afdal buat loncer drone...
    Tau2.. boom Aje kapal musuh

    Naim Haziq Crypto Hunter Radar x ckup kot utk meliputi seluruh pelusuk malaysia

    BalasHapus
    Balasan
    1. Zul Fiena Banyak kapal2 yg tersadai di perairan melaysia, kapal2 offshore dn lain2,mungkin boleh di guna utk memantau di tempat2 yg sepatutnya, ada saja. Aktiviti yg mencurigakan boleh berhubung melalui radio... Cuma cadangan... Sekurang2 nya musuh2 tau ada mata2 yg sentiasa memerhati... Lagi sekali, sekadar cadangan...

      Oden Yohdeng Baru nk report pasal kapal tunda vietnam kat dungun..x jadilah. Hahahah...
      Kesian jgk kan..negara boleh kata 80% perairan tp fasilities ���� tldm..apmm..maritim.
      Tp takpe..kita sama2 doa minta Allah lindung.

      Ilyani Aris Mula-mula kapal tak cukup, dah beli kapal, eh takde orang operate, nak perjawatan pulak. Dah ada jawatan nak kena recruit dan training pulak. Dalam masa yang sama kapal kena selenggara. Perlu duit selenggara pulak. Dengan resource terhad ini, apa cara paling effisien untuk kawal perairan negara dan meminimumkan pencerobohan?

      Suresh KC Apa sudah jadi dengan, LCV" Littoral Combat Vessel", bertahun lamanya dibina di dockyard, masih belum siap...sama kes ngan heli,MD530G....Yang belum diterima la tuu.

      Airil Kiki Mlysia cuma berbangga dgn penganjuran lima je 2thn sekali..x beli pn aset pertahanan.

      Ami Perak Airil Kiki mcm showromm ke... dapat la komisen skit��

      Zainul Ariffin #menhan tlg minta bajet besar utk tldm.. penambahan kapal selam, frigate, corvette, kapal peronda, pesawat maritim..

      Saiful Jdt Btul .... Kita kekurangan aset utk tugas3 rondaan dan pemantauan dr laut dan udara .... Kang kerajaan kuar dana utk perolehan aset2 smpi pru akn dtg nnty x kn hbis punya cerita

      Syah Miy Abdul Rahman Muhamad nak mintak sumbangan takde masalah yang penting jangan senyap macam tabung harapan tu.. duit masuk duit keluar semua kene catit kene bagitau rakyat.

      Arkasyah Nordin DAP la celaka.. mmg bangkang habis habisan klu bajet utk tambah ketumbukan negara.. mcm nk Malaysia ni sentiasa bwh negara jiran ja..

      Bratva Fadzli bekal kan senjata anti kapal letak dlm bot nelayan..jpe bot kopasusu tembak smpi karam...

      Mohd Azfar Shazwan Bukan stakat kapal air. Kapal terbang pun tk cukup. Laut dan udara perlu seiring. Banyak kapal tp tkda support dr atas jenuh jugak

      Wan Humaizi Gee Koppssus..tingat dialog bujang lapok..aku tak ada mengena ini gambaaa

      Fitri Nizam Kan admin dah marah.. betul tu admin bgtau kapal memang x ckup

      Suresh KC Apa sudah jadi dengan, LCV" Littoral Combat Vessel", bertahun lamanya dibina di dockyard, masih belum siap...sama kes ngan heli,MD530G....Yang belum diterima la tuu.

      Airil Kiki Mlysia cuma berbangga dgn penganjuran lima je 2thn sekali..x beli pn aset pertahanan.

      Airil Kiki Ami Perak tu la sekadar berbangga dgn showrom je..yg penting masyuukk��

      Ami Perak Airil Kiki mcm showromm ke... dapat la komisen skit��

      Saiful Jdt Btul .... Kita kekurangan aset utk tugas3 rondaan dan pemantauan dr laut dan udara .... Kang kerajaan kuar dana utk perolehan aset2 smpi pru akn dtg nnty x kn hbis punya cerita

      Syah Miy Abdul Rahman Muhamad nak mintak sumbangan takde masalah yang penting jangan senyap macam tabung harapan tu.. duit masuk duit keluar semua kene catit kene bagitau rakyat.

      Arkasyah Nordin DAP la celaka.. mmg bangkang habis habisan klu bajet utk tambah ketumbukan negara.. mcm nk Malaysia ni sentiasa bwh negara jiran ja..

      Bratva Fadzli bekal kan senjata anti kapal letak dlm bot nelayan..jpe bot kopasusu tembak smpi karam...

      Fitri Nizam Kan admin dah marah.. betul tu admin bgtau kapal memang x ckup

      Nazry Abu Kapal tak cukup satu hal,
      Yg ketingglaan zaman pon satu hal juga.

      Yusaimie Azmi kesian la TLDM letih ke sana ke sini ke sana ke sini aset tak cukup... mula la bolos masuk yang tak diundang... lepastu org salahkan TLDM. korang ingat Kapal TLDM boleh belah 2 biar jd 2 buah ke?

      Hapus
  49. ATM katanya jaguh mendunia tapi reality di lapangan,sama nelayan cina bersenjata jaringpun ATM kecut LEMAH πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  50. ...Eaaaaaalah, Sri ninggal janji...urung mlebu nangkene


















    ... Xixixixixixixi 😁

    BalasHapus
  51. ASELSAN SMASH 30mm sebagai senjata utama..12.7mm sebagai senjata tembakan bantuan, diperkuat dengan UAV untuk kawalan dari udara... sangat HEBAT kapal Maritim MALAYSIA...

    manakala BERBEKAMLAH senjata 12.7mm....tu je....??? Wkwkwkwkwkwkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Suresh KC Apa sudah jadi dengan, LCV" Littoral Combat Vessel", bertahun lamanya dibina di dockyard, masih belum siap...sama kes ngan heli,MD530G....Yang belum diterima la tuu.
      Yusaimie Azmi kesian la TLDM letih ke sana ke sini ke sana ke sini aset tak cukup... mula la bolos masuk yang tak diundang... lepastu org salahkan TLDM. korang ingat Kapal TLDM boleh belah 2 biar jd 2 buah ke?

      Saiful Jdt Btul .... Kita kekurangan aset utk tugas3 rondaan dan pemantauan dr laut dan udara .... Kang kerajaan kuar dana utk perolehan aset2 smpi pru akn dtg nnty x kn hbis punya cerita

      Syah Miy Abdul Rahman Muhamad nak mintak sumbangan takde masalah yang penting jangan senyap macam tabung harapan tu.. duit masuk duit keluar semua kene catit kene bagitau rakyat.

      Hapus
    2. Hebat CCG cina dan rohinghya hahha

      Lol malon

      Hapus
    3. Tahniah fuuuuuuurrr mudah2an bisa mengusir china yaaaa fuuuuuuuurr btw berani ga fuuuuuuurrr buat hadang cck china fuuuuuuuurrr..pasti tak ada telor..wkwkskwkwkwkwkwkwkwkwkwkakwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkakwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk..salam rank 44 fuuuuurrrr..malon lemah πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Žwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk

      Hapus
  52. TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

    TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

    TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

    HANYA 2 JE. LEMAH LESU SI πŸ’πŸ’πŸ’

    BalasHapus
  53. Kasihan malon yg ciput..dah mulai di ayam2kan pinoy haha

    BalasHapus
  54. 463 Miliar ! Dugaan Uang Negara Yang Menguap Terkait Proyek Kapal Bakamla Di PT. CS

    Terendamnya kapal Bakamla sesuai dengan berita di media ini ( baca http://www.beritabatam.com/2019/02/belum-resmi-diserahkan-kapal-patroli.html) sebenarnya adalah kejadian memalukan dan membuka borok besarnya dugaan penyelewangan uang negara. Terlebih kuat dugaan bahwa proyek dengan nilai lebih dari setengah trilyun ini diduga kuat telah di korupsi hampir setengahnya. Nilai korupsi yang tidak tanggung tanggung ini jelas mengakibatkan mutu dari kapal Patroli Bakamla yang di produksi di galangan PT. CS hampir sama saja dengan kapal odong - odong. Terbukti , belum diserah terimakan kapal sudah terendam air. Bagaimana ke depannya kapal bisa diharapkan berpatroli menjalankan tugas negara, lagi parkir saja terendam. Harusnya Mengapung.

    Sangat disayangkan, inisial AU yang diketahui pemilik dari CS dan merupakan salah satu pengusaha besar di Batam ketika dihubungi kru beritabatam.com mengatakan dirinya rapat dan akan menghubungi kembali. ketika dikonfirmasi melewati fasilitas Whatsapp, AU hanya membaca saja pesan yang dikrimkan awak redaksi tanpa memberikan respon balik atas pesan Whatsapp yang dikirim awak redaksi.

    Salah satu informasi yang menarik masuk ke meja redaksi adalah adanya bea uji hambatan kapal yang besarannya mencapai Rp 80 juta. Siapa yang menguji dan kapan diujinya, masih belum jelas karena tertutupnya informasi dari pihak CS.

    Hasil penelusuran di lapangan, salah seorang mantan pekerja di CS yang meminta namanya tidak disebutkan mengatakan bahwa galangan CS memang sarat dengan proyek proyek yang bisa dimainkan. " Mereka ( CS ) itu oke oke saja yang penting bisa dapat proyek. Plat yang harusnya kualitas bagus nanti didatangkan plat baja dengan kualitas yang seadanya. biasanya plat baja dengan kualitas seadanya ini didatangkan dari Cina. " tutur W, sebut saja nama informan tersebut.

    Sebagaimana diberitakan sebelumnya, dalam kontrak proyek kapal terendam ini disebutkan dana pembangunan akan dibiayai dalam 2 tahun anggaran yakni TA 2017 dan 2018. Untuk TA 2017 (Tahap I) dalam kontrak telah dianggarkan dan dikontrakan dalam kontrak yang sama senilai Rp. 351 miliar dengan jangka waktu pelaksanaan selama 90 hari kelender. Sedangkan untuk TA 2018 (Tahap II) sebagaimana tercantum dalam dokumen kontrak yang sama menyebutkan dana dibiayai pada TA 2018 senilai Rp. 250.940.000.000, Kuat dugaan terjadi Penyimpangan Proyek Pembangunan Kapal Patroli 80 Meter Tahap 1 Tahun 2017. Data yang redaksi peroleh potensi kerugian Negara sebesar Rp. 463 miliar lebih, dari perencanaan, pelaksanaan dan pelaporan pekerjaan Pembangunan Kapal patroli yang dikerjakan PT. CS ini.

    BalasHapus
  55. ..
    Memang perencanaan coast-guard (bakamla) IndONEsia adalah rutin patroli perairan wilayah laut perbatasan saja.

    Level persenjataan masih jauh lebih-tinggi dan lebih-mematikan TNI-AL IndONEsia.

    Jadi skenario-nya adalah coast-guard IndONEsia,
    1) tugas kontak-fisik yang ringan-ringan saja.
    2) rutinitas patroli laut.
    3) early-warning system, sistem peringatan-dini apabila ada potensi ancaman kedaulatan-marwah wilayah laut NKRI.
    4) menekankan arti-penting kehadiran (presence) pemerintah NKRI di wilayah perbatasan-laut.

    KeKUATan PEMUKUL untuk melumpuhkan lawan tetap dibebankan kepada TNI-AL.

    Yaaa...., strategi MiLiTER IndONEsia memang seperti itu 'sih.
    Tiap negara mungkin berbeda-beda 'yah....?!
    Hehehehee....


    Kekuatan MiLiTER Laut IndONEsia yang sesungguhnya..... itu TNI-AL...!!!

    BalasHapus
  56. Hasil penelusuran di lapangan, salah seorang mantan pekerja di CS yang meminta namanya tidak disebutkan mengatakan bahwa galangan CS memang sarat dengan proyek proyek yang bisa dimainkan. " Mereka ( CS ) itu oke oke saja yang penting bisa dapat proyek. Plat yang harusnya kualitas bagus nanti didatangkan plat baja dengan kualitas yang seadanya. biasanya plat baja dengan kualitas seadanya ini didatangkan dari Cina. " tutur W, sebut saja nama informan tersebut.

    Sebagaimana diberitakan sebelumnya, dalam kontrak proyek kapal terendam ini disebutkan dana pembangunan akan dibiayai dalam 2 tahun anggaran yakni TA 2017 dan 2018. Untuk TA 2017 (Tahap I) dalam kontrak telah dianggarkan dan dikontrakan dalam kontrak yang sama senilai Rp. 351 miliar dengan jangka waktu pelaksanaan selama 90 hari kelender. Sedangkan untuk TA 2018 (Tahap II) sebagaimana tercantum dalam dokumen kontrak yang sama menyebutkan dana dibiayai pada TA 2018 senilai Rp. 250.940.000.000, Kuat dugaan terjadi Penyimpangan Proyek Pembangunan Kapal Patroli 80 Meter Tahap 1 Tahun 2017. Data yang redaksi peroleh potensi kerugian Negara sebesar Rp. 463 miliar lebih, dari perencanaan, pelaksanaan dan pelaporan pekerjaan Pembangunan Kapal patroli yang dikerjakan PT. CS ini.

    BalasHapus
  57. Malon adalah pelakon rasuah best dunia

    BalasHapus
  58. LCS RONGSOK BERKARAT....

    Malaysian Defence and Security Community
    3 August


    6 billion RM ..kita boleh tambah 3 Scorpene lagi .
    Menangis Setiausaha Luarnegara Pinoy Teddy Bear.
    2 dari 5 buah Scorpene kalau beroperasi mengintai serentak di Laut Nusantara melompat Panda ..


    Hoopla Fish Tak sangka macam ni punya teruk masalah negara kita sebenarnya ye.. Sedihnya.. Jiran2 tau ni buat malu je.

    Alex GunaSeelan Hoopla Fish sebelum kita tahu, mreka dh tahu. Sbb tu mreka berani kacau kita.

    Mohd Herwafi Ali Mmg jd mngsa troll lah lcs kte ni

    Nano Menyedihkan sekali industri pertahanan negara kita jadi mcm ni, harap dibuat siasat menyeluruh

    Haiqal Kazura II Agk2nye 6 bilion ni brp byk F18 SH bole tudm dpt utk prgrm mrca

    Villa Misteri Duit kita dok habis mcm ni lah untuk sapu menyapu klu buat pun mesti x setimpal dgn harga.. beli terus negara pembuat mcm Perancis dan us kan senang ni nak bagi syarikat tempatan la konon

    Abu Muiz Sedih & kecewa

    Anas Mohd Boleh dpt 20-24 bijik OPV mcm apmm tgh order tu..

    Ikmal Hisyam Anas Mohd dgr kata opv tu pun sangkut 🀭

    Ikmal Hisyam Anas Mohd hmmm ntahla. patut commission hujung taun ni kan, tp x masuk air lg tu.

    Nuriman Johari Rci je...cek pengurusan dan menhan lama...peliknya setiap pembelian siap beli design tp x pakai macam NGPV 6 biji...baik buat ngpv je

    Nasir Rahman Keciwa....menyedihkan

    Wazir Zakaria Rasuah tak habis2 pemimpin malaysia. Tu pun rakyat masih sokong bila dapat habuan.

    Roy Vanessa Betul2 rasa Sedih dan Marah😑😑😑

    Ω‡Ψ§ΩŠΨ±ΩˆΩ„ Ψ³Ω‡Ω„ΩŠ Ψ¬ΩˆΩ‡Ψ±ΩŠ aku salahkan semua parti politik dlm kerajaan malaysia.malu dan merugikan masa buat negara. semua sebuk berpolitik shj dan jerung2 yg pandai makan duit rakyat.

    Hirry Baiduri Harap dpat la disiasat secara telus...ni pertahanan negara...dh la bg bajet ciput.....kne songlap lg...aje nye gam....

    Muhammad Nabilmirza Rugia besar Malaysia😒

    Surey Heman DUIT DAH BAYAR TAPI KAPAL X SIAP.. x payah buat dgn sykt tempatan buat je luar negara..

    Rzone Said Mnyedihkan..dulu pernah komen dkt satu page ni..jgn buat dkt shipyard syarikat sekian2..tapi ada juga bahalol backup...
    Tgok la apa dah jadi..
    Tamatkn kontrak dgn syarikat sekian2..jgn bagi dah kontrak dkt depa smpai bila2

    Shy Shairazi Nak cakap lebih Tak guna...tapi hakikatnya bnyak yg mkan duit tepi Malaysia Ni..

    De Muz'e 6billiun value utk Lcs yg late 31 bulan tu ke. Atosan πŸ™

    Pucuk Ubi 6 bilion duit rakyat hanguss. Klo 3 bijik scorpion boleh tmbah. Silap2 satu skuadron f18 boleh tambah ni..

    Mandara Iciha Naya bab pertahanan kita msih lg lemah.. duit abis burn gitu..😒

    Khairudin Rahman 6billion yg di sia sia kan..cilaka betul

    Mohd Azhari Amzah Syarikat yg sama zaman NGPV. direbrandingkan PSC-ND jadi Boustead. Saka Amin Shah ada lagi ke ? 😀😀😠😠

    Hasif Rosdi peluang kedua dah diberi.. tapi hasil masih hampas... baik biar shipyard luar je buat kapal.. tak boleh diharap 6billion sapu mcm 6ringgit

    Ivano Kanovs Kecewa sungguh dgn syarikat pertahanan tempatan ni berbual nk berapi kerja hampeh

    BalasHapus
  59. Program kapal BERBEKAMLAH belum rasmi sudah karam... wkwkwkwkwkwkkw


    Terendamnya kapal Bakamla sesuai dengan berita di media ini ( baca http://www.beritabatam.com/2019/02/belum-resmi-diserahkan-kapal-patroli.html) sebenarnya adalah kejadian memalukan dan membuka borok besarnya dugaan penyelewangan uang negara. Terlebih kuat dugaan bahwa proyek dengan nilai lebih dari setengah trilyun ini diduga kuat telah di korupsi hampir setengahnya. Nilai korupsi yang tidak tanggung tanggung ini jelas mengakibatkan mutu dari kapal Patroli Bakamla yang di produksi di galangan PT. CS hampir sama saja dengan kapal odong - odong. Terbukti , belum diserah terimakan kapal sudah terendam air. Bagaimana ke depannya kapal bisa diharapkan berpatroli menjalankan tugas negara, lagi parkir saja terendam. Harusnya Mengapung.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam PBB diprank malon guna dapat wang rasuah

      Hapus
    2. Malu?? Terus candi maharogolela salah potong kau tak malu ke, mestinya GGK letupkan itu monumen agar tak jdi bahan tertawaan πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  60. Apa yg tak di rasuah malon mulai dari gempita,MD-530,Scorpene,engine jet pejuang,MKM,part radar sampai PBB pun diprank guna dapatkan wang kopi2 πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  61. Malon membuat malu ASEAN je dgn best rasuahnya

    Wkwkwk

    BalasHapus
  62. Duh, Kapal Baru Bakamla Ini Nyaris Tenggelam

    Badan Keamanan Laut (Bakamla) RI baru saja memperkenalkan tiga kapal patroli terbarunya di akhir tahun. Belum digunakan, kapal itu nyaris tenggelam. Duh.


    link
    https://news.detik.com/foto-news/d-4442174/duh-kapal-baru-bakamla-ini-nyaris-tenggelam/4

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam malon prank PBB guna dapatkan wang rasuah wkwkwk

      Hapus
  63. Malu?? Terus candi maharogolela salah potong kau tak malu ke, mestinya GGK letupkan itu monumen agar tak jdi bahan tertawaan πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  64. Kerana rasuahlah malon bangkrup ... wkwkwk

    BalasHapus
  65. Cina indon sokong cina coast guard dari pada bakamla kat fb dan Twitter

    BalasHapus
  66. Pur lain kali kasih link kapal yg sudah di laut, kami bosan tertawa melihat ling foto kapal darat Malaysial



    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  67. Malon dgn best rasuah berpisah tiada wkwkwk

    BalasHapus
  68. RAJA MALAYSIA BISANYA RASUAH AMA LIHAT JANDA DI FACEBOOK

    BalasHapus
  69. Fuuuuuuuuuuuurrr utang china udah d bayar fuuuuuuurrrrrr..awas bomber fuuuuuuuuurrrr...tudm kemana fuuuuuuuurrr???tido???wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk MALON LOOSER.....wkwkwkwkwkwkwkwkwk salam rank 44,malon lemah wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
  70. HAPUS AJA SYSTEM RAJA GANTI DENGAN PRESIDENT RAJA TAK GUNA SAMA SEKALI

    BalasHapus
  71. Tak ada hati malon prank PBB guna dapatkan wang rasuah wkwkwk

    BalasHapus
  72. Malaysian Defence and Security Community
    3 August·

    6 billion RM boleh dapat 16 ke 18 buah Mak Peah..
    Kalau termasuk senjata2 dan latihan..kita boleh dapat 16 Mak Peah chek Mek Molek..
    Aum Aum Aum Mak Peah Ronda Laut Nusantara kentut ke Kapal Ronda China


    Ezzat Eyugz Eizzat Admin klw 6 bilion tu buat beli Su 30 mkm, berapa biji boleh dapat? Tolong jawab admin.

    Malaysian Defence and Security Community Ezzat Eyugz Eizzat mungkin 24 ketul darling

    Zul Faizal 6 bilion dpt 5 buah kapal tak siap. Benda ni pasti kena bahan dengan forumer sebelah. Adoii malunya

    Iz Mohd Zul Faizal diorang sebelah nie time Kita Ada aset pon kecam serupa tu jugak dah jd hobi...

    Mohammad Syuib Abdul Ghafar Mendukacitakan.

    Mohamad Azwan Jangan nak mimpi la..

    Ahmad Maliki Mohamed sabotaj?

    Azhar Aziz Ahmad Maliki Mohamed sabatoj bendenya, Boustead ni bwh LTAT. Semuanya GLC under kerajaan juga. Byk issue boustead ni failed, so kerajaan dulu kini dan akan dtg x akan pernah serik, sbb apa klu x korupsi

    Yusrizal Yussof D malaysia, 6 bilion cuma dapat bangkai kapal je..

    Amir Hk Yusrizal Yussof tu pun nk mintak lagi

    Ady Taro 2 biji bangkai kpl bang...lps nh buat tukun jer la

    Akuni Woii Yusrizal Yussof huhu..panas betul aku dgn bastard..bertahun2 tunggu,last2 bangkal kapal je..

    ΠšΠ°Ρ€Π»ΠΎΡ ΠœΠ°Π²Π΅Ρ€ΠΈΠΊ Sana sini rasuah.. Malaysia ni kaya dengan sumber alam, kaya raya Malaysia ni. Tapi tulah.. RASUAH BERMAHARAJALELA.

    Hantu Laut Belum sempat musuh mahu serang, rasuah serang Malaysia dulu. Menangis musuh bila skill/ asetnya tidak dapat test dengan semaksimanya dengan kita.

    Mohd Sufie Ayat paling tak boleh nak dgr ialah bayar mahal² utk dpt hakmilik design kapal...ayat sama masa buat ngpv, akhirnya, kelaut gak...

    Mohamad Norazizi Kerajaan kena bertegas, kalau xmampu buat, rampas dan ambik seluruh harta syarkat dgn pengarah²nya sekali, cukupkan balik 6 billion dan lepastu, beli jer kapal dari negara pembuat, bagi syarikat tmptan mcm haram hasilnya

    Zack Iskandar nasib sama syarikat sama cuma penjenamaan aja semula dgn tukar pemilik. dari psc naval dockyar muflis buka balik buh nama lain bns kes yg sama. nasib badan la

    Mazda Pride Aku x fahak lah, kita ni dari projek NGPV dulu lagi mesti ada mslh kalau bab buat kapal utk TLDM ni.

    Encik Haizal asalnya bagi kat bousted pasal nak bantu anak syarikat ltat.. koperasi angkatan tenteta kan ada ada saham dlm company ni.. sekali management bousted naval buat taik.. abis semua progress pembinaan kapal..

    Khairul Muzzammel Encik Haizal jadi memang semata nak tolong support LTAT je la? Dah masuk tahun ke 6 eh pembuatan LCS ni? Tak siap lagi memang bermasalah betul.

    Mnizam Hamid Kapal utk tldm pon kena kencing....adesss ����

    Nuriman Johari Beli blue print dan hakcipta pun buang duit....sama macam NGPV...last2 x keluarkan lagi model siap oder baru dari China...kapal LMS kontot

    Saiful Lizan Mohd Lajis Malaysia nie tak nak up ke aset aset sediaada .. rahsia rahsia jugak tapi tak nampak apa pun selain baru tahu 6 Billion terbang tah mana

    Ω…Ψ­Ω…Ψ― عزيزي ΨΉΨ²Ω…ΩŠ bilion hangus. Penuh kocek kontraktor. Kaya cokkk. D malaysia nk kaya bkn susah. Ckp ja nk bt projek kerajaan, asyukkk.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hariszikry Herman terminate yg tu, cri kontraktor pnyelamat..wlupn tggl xsmpai 50%, hrga kontrak baru sma @ lg lebih dri yg asal..huhu

      Villa Misteri Bukan mak Peah min nama dia rafale

      Villa Misteri Klu pesawat tu negara kita punya blh lah boh Rafeah lah Tipah lah kan .. mcm Su 30 mkm itu milik kita blh lah letak nama cik Su pasal kita punya..

      Nakajima Zen Bila setan bertopengkan manusia d beri amanah maka begitu la Jadinya, lepas ni jgn ada lagi yg cakap kenapa x bagi peluang dgn syarikat tempatan. Syarikat tempatan jugak yg buat taik 2 x kpd TLDM NGPV dan LCS.

      Malik Sador sabar..bende boleh setel secara diplomatik buat apa nak guna ketenteraan,wkwkwk

      Mohd Hasrol Sedih tgk duit byr smpi 6 billion tp hasil dpt rangka kapal. Yg navy kapalsemua dh berusia apa punya turrr

      Jebat Ijat Nak lalui 1 kontrak je dh berapa puluh meja nk bentang...belum masuk kabinet perkakas lagi...

      Γ‚fwÀň ŞhΕ―kΕ•aΕ„ Nanti dengar lah cerita dah siap2 larikan diri keluar negara..

      Surianti Harith Pembaziran dlm kerajaan selain drpd masalh rasuah,salah guna kuasa.

      Joe Ahmad Lain kali beli je siap2.. Tak payah nak tot bagai...berapa kali dah kena game dgn geng2 cilaka ni..

      Halimi Ismail Kaya sampai anak cucu...beniaga duit dapat barang tak bagi...

      Abdul Aziz silap hribulan...18 superhornet boleh dapat....atau..s400 3biji..

      Hafiz Halim bayar 6 biliun dapat bangkai

      Kin Nidursan NH Engin jet pun boleh hilang ..depa pasang kat bot kaa?

      Mohd Azfar Shazwan Tuntut ganti rugi dari b@st@rd. Kalau tk boleh bayar balik kasi bankrap terus tutup jak company shipyard dorag. Suruh lelong ladang sawit dorang.

      Zack Iskandar Mohd Azfar Shazwan tuntut ganti rugi ibarat kerajaan tuntut ganti rugi dari diri sendiri aja bg saya.saham terbesar bns dipegang oleh ltat.

      Mohd Azhari Amzah Tak boleh bagi kontrak billion2 kat syarikat tempatan. Gelap mata.

      Hoopla Fish Mohd Azhari Amzah kita punya la berangan kononnya nak bagi projek dkt anak tempatan...kononnya ada la jugak senjata buatan sendiri. Klau gini la caranya.. Tak usahlah.

      Khairul Anwar Lebih tepat syarikat kroni...gomen xkn bg free2 kontrak berbillion kt syarikat bukan kroni.. Sbb tu hasilnya hancur...

      Ψ§Ψ­Ω…Ψ― Ψ¨ΩˆΪ©Ψ±Ω‰ Ψ±Ω…Ψ―Ψ­Ω† Bukan Taknak Support Syarikat Tempatan Tapi Tula Banyak Jerung² Bodoh Sakau Duit Haram,

      Khairul Anwar Ahmad Bukhary Ramadhan itu "wajib" ade sejak dlu lgi...

      Arsha Romanov RM6 bilion masuk poket sana 1billion, masuk poket sini 1 billion,masuk lagi poket sana sini.
      Tinggallah RM3.21,lepaslah buat isi minyak Myvi sehari.

      Hapus
  73. belum rasmi dah karam bro...wkwkwkwkwkwkw

    yang lucunya kapal ni hanya diam di limbungan tapi boleh karam tidak kena ombak atau apa...??? ternyata kualitinya dikatakan menggunakan palt besi kualiti rendah bro


    foto kapal BERBEKAMLAH tenggelam...

    https://news.detik.com/foto-news/d-4442174/duh-kapal-baru-bakamla-ini-nyaris-tenggelam/1?zoom=1

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam malon prank PBB guna dapatkan wang rasuah wkwkwk

      Hapus
    2. Belum sentuh air udah TAMAT wang habis RM 9 billion

      Hapus
    3. Alhamdulilah fuuuuuurrrr..kita bisa bina sendiri,apa kabar malon fuuuuuuurrr???udah bisa bikinkah malon fuuuuuuurrr??pasti jawabnya krik..krik..krik wkwkwkwkwkwkwkwkwk..salam rank 44,malon lemah πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž..wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk

      Hapus
  74. RAJA BIARKAN BOMBER CHINA LEWAT TAK DE PESAWAT LAIN UNA CEGAT?

    BalasHapus
  75. NGACA BRO MANA MAHARAJA IMPOR MU? KARAM KAH? TIDOR KAH?

    BalasHapus
  76. Hasil penelusuran di lapangan, salah seorang mantan pekerja di CS yang meminta namanya tidak disebutkan mengatakan bahwa galangan CS memang sarat dengan proyek proyek yang bisa dimainkan. " Mereka ( CS ) itu oke oke saja yang penting bisa dapat proyek. Plat yang harusnya kualitas bagus nanti didatangkan plat baja dengan kualitas yang seadanya. biasanya plat baja dengan kualitas seadanya ini didatangkan dari Cina. " tutur W, sebut saja nama informan tersebut.

    Sebagaimana diberitakan sebelumnya, dalam kontrak proyek kapal terendam ini disebutkan dana pembangunan akan dibiayai dalam 2 tahun anggaran yakni TA 2017 dan 2018. Untuk TA 2017 (Tahap I) dalam kontrak telah dianggarkan dan dikontrakan dalam kontrak yang sama senilai Rp. 351 miliar dengan jangka waktu pelaksanaan selama 90 hari kelender. Sedangkan untuk TA 2018 (Tahap II) sebagaimana tercantum dalam dokumen kontrak yang sama menyebutkan dana dibiayai pada TA 2018 senilai Rp. 250.940.000.000, Kuat dugaan terjadi Penyimpangan Proyek Pembangunan Kapal Patroli 80 Meter Tahap 1 Tahun 2017. Data yang redaksi peroleh potensi kerugian Negara sebesar Rp. 463 miliar lebih, dari perencanaan, pelaksanaan dan pelaporan pekerjaan Pembangunan Kapal patroli yang dikerjakan PT. CS ini.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam PBB diprank malon guna dapatkan wang rasuah wkwkwk

      Hapus
    2. Dugaan?? Kau sehat pur?? πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    3. Malon di prank najib sampe bangkrut...wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk..malon king of corupt...wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk salam rank 44..malon lemah πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ˜₯..wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk

      Hapus
  77. PBB pun diprank malon guna dapatkan wang rasuah wkwkwk

    BalasHapus
  78. Malaysian Defence and Security Community
    3 August·

    6 billion RM boleh dapat 16 ke 18 buah Mak Peah..
    Kalau termasuk senjata2 dan latihan..kita boleh dapat 16 Mak Peah chek Mek Molek..
    Aum Aum Aum Mak Peah Ronda Laut Nusantara kentut ke Kapal Ronda China


    Ezzat Eyugz Eizzat Admin klw 6 bilion tu buat beli Su 30 mkm, berapa biji boleh dapat? Tolong jawab admin.

    Malaysian Defence and Security Community Ezzat Eyugz Eizzat mungkin 24 ketul darling

    Zul Faizal 6 bilion dpt 5 buah kapal tak siap. Benda ni pasti kena bahan dengan forumer sebelah. Adoii malunya

    Iz Mohd Zul Faizal diorang sebelah nie time Kita Ada aset pon kecam serupa tu jugak dah jd hobi...

    Mohammad Syuib Abdul Ghafar Mendukacitakan.

    Mohamad Azwan Jangan nak mimpi la..

    Ahmad Maliki Mohamed sabotaj?

    Azhar Aziz Ahmad Maliki Mohamed sabatoj bendenya, Boustead ni bwh LTAT. Semuanya GLC under kerajaan juga. Byk issue boustead ni failed, so kerajaan dulu kini dan akan dtg x akan pernah serik, sbb apa klu x korupsi

    Yusrizal Yussof D malaysia, 6 bilion cuma dapat bangkai kapal je..

    Amir Hk Yusrizal Yussof tu pun nk mintak lagi

    Ady Taro 2 biji bangkai kpl bang...lps nh buat tukun jer la

    Akuni Woii Yusrizal Yussof huhu..panas betul aku dgn bastard..bertahun2 tunggu,last2 bangkal kapal je..

    ΠšΠ°Ρ€Π»ΠΎΡ ΠœΠ°Π²Π΅Ρ€ΠΈΠΊ Sana sini rasuah.. Malaysia ni kaya dengan sumber alam, kaya raya Malaysia ni. Tapi tulah.. RASUAH BERMAHARAJALELA.

    Hantu Laut Belum sempat musuh mahu serang, rasuah serang Malaysia dulu. Menangis musuh bila skill/ asetnya tidak dapat test dengan semaksimanya dengan kita.

    Mohd Sufie Ayat paling tak boleh nak dgr ialah bayar mahal² utk dpt hakmilik design kapal...ayat sama masa buat ngpv, akhirnya, kelaut gak...

    Mohamad Norazizi Kerajaan kena bertegas, kalau xmampu buat, rampas dan ambik seluruh harta syarkat dgn pengarah²nya sekali, cukupkan balik 6 billion dan lepastu, beli jer kapal dari negara pembuat, bagi syarikat tmptan mcm haram hasilnya

    Zack Iskandar nasib sama syarikat sama cuma penjenamaan aja semula dgn tukar pemilik. dari psc naval dockyar muflis buka balik buh nama lain bns kes yg sama. nasib badan la

    Mazda Pride Aku x fahak lah, kita ni dari projek NGPV dulu lagi mesti ada mslh kalau bab buat kapal utk TLDM ni.

    Encik Haizal asalnya bagi kat bousted pasal nak bantu anak syarikat ltat.. koperasi angkatan tenteta kan ada ada saham dlm company ni.. sekali management bousted naval buat taik.. abis semua progress pembinaan kapal..

    Khairul Muzzammel Encik Haizal jadi memang semata nak tolong support LTAT je la? Dah masuk tahun ke 6 eh pembuatan LCS ni? Tak siap lagi memang bermasalah betul.

    Mnizam Hamid Kapal utk tldm pon kena kencing....adesss ����

    Nuriman Johari Beli blue print dan hakcipta pun buang duit....sama macam NGPV...last2 x keluarkan lagi model siap oder baru dari China...kapal LMS kontot

    Saiful Lizan Mohd Lajis Malaysia nie tak nak up ke aset aset sediaada .. rahsia rahsia jugak tapi tak nampak apa pun selain baru tahu 6 Billion terbang tah mana

    Ω…Ψ­Ω…Ψ― عزيزي ΨΉΨ²Ω…ΩŠ bilion hangus. Penuh kocek kontraktor. Kaya cokkk. D malaysia nk kaya bkn susah. Ckp ja nk bt projek kerajaan, asyukkk.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hariszikry Herman terminate yg tu, cri kontraktor pnyelamat..wlupn tggl xsmpai 50%, hrga kontrak baru sma @ lg lebih dri yg asal..huhu

      Villa Misteri Bukan mak Peah min nama dia rafale

      Villa Misteri Klu pesawat tu negara kita punya blh lah boh Rafeah lah Tipah lah kan .. mcm Su 30 mkm itu milik kita blh lah letak nama cik Su pasal kita punya..

      Nakajima Zen Bila setan bertopengkan manusia d beri amanah maka begitu la Jadinya, lepas ni jgn ada lagi yg cakap kenapa x bagi peluang dgn syarikat tempatan. Syarikat tempatan jugak yg buat taik 2 x kpd TLDM NGPV dan LCS.

      Malik Sador sabar..bende boleh setel secara diplomatik buat apa nak guna ketenteraan,wkwkwk

      Mohd Hasrol Sedih tgk duit byr smpi 6 billion tp hasil dpt rangka kapal. Yg navy kapalsemua dh berusia apa punya turrr

      Jebat Ijat Nak lalui 1 kontrak je dh berapa puluh meja nk bentang...belum masuk kabinet perkakas lagi...

      Γ‚fwÀň ŞhΕ―kΕ•aΕ„ Nanti dengar lah cerita dah siap2 larikan diri keluar negara..

      Surianti Harith Pembaziran dlm kerajaan selain drpd masalh rasuah,salah guna kuasa.

      Joe Ahmad Lain kali beli je siap2.. Tak payah nak tot bagai...berapa kali dah kena game dgn geng2 cilaka ni..

      Halimi Ismail Kaya sampai anak cucu...beniaga duit dapat barang tak bagi...

      Abdul Aziz silap hribulan...18 superhornet boleh dapat....atau..s400 3biji..

      Hafiz Halim bayar 6 biliun dapat bangkai

      Kin Nidursan NH Engin jet pun boleh hilang ..depa pasang kat bot kaa?

      Mohd Azfar Shazwan Tuntut ganti rugi dari b@st@rd. Kalau tk boleh bayar balik kasi bankrap terus tutup jak company shipyard dorag. Suruh lelong ladang sawit dorang.

      Zack Iskandar Mohd Azfar Shazwan tuntut ganti rugi ibarat kerajaan tuntut ganti rugi dari diri sendiri aja bg saya.saham terbesar bns dipegang oleh ltat.

      Mohd Azhari Amzah Tak boleh bagi kontrak billion2 kat syarikat tempatan. Gelap mata.

      Hoopla Fish Mohd Azhari Amzah kita punya la berangan kononnya nak bagi projek dkt anak tempatan...kononnya ada la jugak senjata buatan sendiri. Klau gini la caranya.. Tak usahlah.

      Khairul Anwar Lebih tepat syarikat kroni...gomen xkn bg free2 kontrak berbillion kt syarikat bukan kroni.. Sbb tu hasilnya hancur...

      Ψ§Ψ­Ω…Ψ― Ψ¨ΩˆΪ©Ψ±Ω‰ Ψ±Ω…Ψ―Ψ­Ω† Bukan Taknak Support Syarikat Tempatan Tapi Tula Banyak Jerung² Bodoh Sakau Duit Haram,

      Khairul Anwar Ahmad Bukhary Ramadhan itu "wajib" ade sejak dlu lgi...

      Arsha Romanov RM6 bilion masuk poket sana 1billion, masuk poket sini 1 billion,masuk lagi poket sana sini.
      Tinggallah RM3.21,lepaslah buat isi minyak Myvi sehari.

      Hapus
  79. RAJA MIMPI BASAH PINGIN JANDA SEMOK AMA MARINIR REPUBLIK RAKYAT MALAYSIA

    BalasHapus
  80. Malon ini buat ASEAN malu jer dgn prank PBB guna dapatkan wang rasuah wkwkwk

    BalasHapus
  81. Ampun dah gempurπŸ™ˆ,,ngebanggain kapal PC ya?lah..beberapa waktu lalu indonesia terima kapal PC 40 meter dari kilang selain pt.pal..kalau ko nak menyombong soal kapal petroli jangan lah....malu puur..

    sekali lagi purr,masak pamer barang ke produsen barangnya??ya salaaamπŸ˜₯πŸ˜‘

    BalasHapus
  82. RAJA NYA TIDO COL1 LIHAT JANDA SEMOK DI FACEBOOK

    BalasHapus
  83. Malon gak ada akhlak berani prank PBB guna dapatkan wang rasuah wkwkwk

    BalasHapus
  84. MALAYSIA BUAT KAPAL PATROLI AJA LAMA APA LAGI GEDHE 30 TAHUN BARU SELESAI KEBURU RAJANYA NIKAH LAGI

    BalasHapus
  85. lain kali geng malon kasih link kapal yg sudah di laut, kami bosan tertawa melihat link foto kapal darat Malaysial

    BalasHapus
  86. Malon negara Islam konon tapi tak ada akhlak legalkan judi dan prostitusi πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  87. Ayo para jerung dan kroni, lakukan aksimu, masih banyak calon mangsa daripada proyek Mindef dan ATM

    BalasHapus
    Balasan
    1. 15 sampai 25 peratus cukuplah untuk kopi-kopi. Dapat wang kopi dari Proyek LCS kan lumayan banyak

      Hapus
  88. Belum rasmi dah KARAM bro...wkwkwkwkwkwk



    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon negara Islam konon tapi gak ada akhlak wkwkwk

      Hapus
    2. Wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk..maharogol udah cecah air fuuuuurr???belum yaaaaa???wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk..kapan cecah air fuuuuurrr??wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk malon lemah,salam rank 44 πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Žwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk

      Hapus
  89. Malon itu tanpa cukai judi gak akan bisa hidup wkwkwk

    BalasHapus
  90. candi maharogolela salah potong kau tak malu ke??

    mestinya GGK letupkan itu monumen agar tak jdi bahan tertawaan πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  91. Hasil penelusuran di lapangan, salah seorang mantan pekerja di CS yang meminta namanya tidak disebutkan mengatakan bahwa galangan CS memang sarat dengan proyek proyek yang bisa dimainkan. " Mereka ( CS ) itu oke oke saja yang penting bisa dapat proyek. Plat yang harusnya kualitas bagus nanti didatangkan plat baja dengan kualitas yang seadanya. biasanya plat baja dengan kualitas seadanya ini didatangkan dari Cina. " tutur W, sebut saja nama informan tersebut.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon negara Islam konon tapi gak ada akhlak πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Ayo para jerung dan kroni, lakukan aksimu, masih banyak calon mangsa daripada proyek Mindef dan ATM

      15 sampai 25 peratus cukuplah untuk kopi-kopi. Dapat wang kopi dari Proyek LCS kan lumayan banyak

      Hapus
    3. Dugaan?? Kau Sehat ?? πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    4. Para jerung, orang tengah dan kroni jangan dengarkan lolongan grass root cem wariagempur. lakukanlah songlap. raja daulat tuanku akan selalu lindungi. kahkahkah....

      Hapus
  92. RAJA MALAYSYIAH RESMIKAN MONUMEN KAPAL TERBESAR SE ASIA

    BalasHapus
  93. Judi dan prostitusi tumbuh subur di malon kerana malon konon katanya negara Islam tapi gak ada akhlak wkwkwk

    BalasHapus
  94. Malon bantu Palestine dgn uang haram hasil dari cukai judi wkwkwk

    BalasHapus
  95. Foto kapal BERBEKAMLAH yang KARAM sebelum di Rasmi..

    LINK FOTO
    https://awsimages.detik.net.id/community/media/visual/2019/02/25/215bca20-cadb-4319-a10e-aca0ffbef2a3.jpeg?w=700&q=90

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pur,tak kutip cukai judi hari ini keh

      Hapus
    2. Fuuuuuuuurr maharogol kapan cecah air fuuuuuuuurrrrr???wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk..malon πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž

      Hapus
  96. Raja ingin dildo buat istrinya dibuatkan lah tank stride canggih mengalahkan abrams

    BalasHapus
  97. Ko tengok pur Indonesia bantu bangun hospital dan mesjid di Palestina gunakan uang halal dari hasil keringat kerja orang Indonesia

    BalasHapus
  98. Nak bagi saran lebih baik LCS kesemuanya di letupkan agar tak jadi bahan tertawaan, buat sabotase supaya semua LCS nya lenyap dan buat tajuk bahwa LCS sebenarnya sudah 100 persen



    Bwakakakakkakakakkakakaka πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  99. 463 Miliar ! Dugaan Uang Negara Yang Menguap Terkait Proyek Kapal Bakamla Di PT. CS

    Terendamnya kapal Bakamla sesuai dengan berita di media ini ( baca http://www.beritabatam.com/2019/02/belum-resmi-diserahkan-kapal-patroli.html) sebenarnya adalah kejadian memalukan dan membuka borok besarnya dugaan penyelewangan uang negara. Terlebih kuat dugaan bahwa proyek dengan nilai lebih dari setengah trilyun ini diduga kuat telah di korupsi hampir setengahnya. Nilai korupsi yang tidak tanggung tanggung ini jelas mengakibatkan mutu dari kapal Patroli Bakamla yang di produksi di galangan PT. CS hampir sama saja dengan kapal odong - odong. Terbukti , belum diserah terimakan kapal sudah terendam air. Bagaimana ke depannya kapal bisa diharapkan berpatroli menjalankan tugas negara, lagi parkir saja terendam. Harusnya Mengapung.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wang RM 6 B hasilnya cuma besi rongsokan je wkwkwk

      Hapus
    2. Fuuuuuuuurrrr..ada salam dari najib...wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk..malon πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž..wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwk

      Hapus
  100. Para jerung, orang tengah dan kroni politikus, jangan dengarkan lolongan grass root cem wariagempur. lakukanlah songlap. raja daulat tuanku akan selalu lindungi. kahkahkah....

    BalasHapus
  101. Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je

    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je





    Duh.duh.duh..ampuuuuuun

    BalasHapus
  102. Teros karam lah sekarang kok bertugas dibakamla? swanhalu lagi ngapanih habis lihat janda semon?

    BalasHapus
  103. Malon buat malu ASEAN je bina LCSpun salah potong dan last jadi besi rongsokan wkwkwk

    BalasHapus
  104. Haji Sukri dan Johari siap potong potong besi LCS menjadi kecil kecil nak di lebur jadi Panci Masak


    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  105. Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je

    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je

    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je
    Haaiiiss...6 billion dapat bangkai kapal je





    Duh.duh.duh..ampuuuuun





    Duh.duh.duh..ampuuuuuun

    BalasHapus
    Balasan
    1. Fiezul Anwar ‘Dijangka’...

      Malaysia Defence Review Fiezul Anwar belum lulus lg

      Abdul Majid Fiezul Anwar di jangka..kemungkinan..maseh dlm perbincangannnn..gitu lh al kisah dr dulu lg..bincang2..

      Akuni Woii Fiezul Anwar dr 1980an lg atm merancang utk tubuh marin..selagi MRSS x sampai malaysia selagi tu kita akan d hidangkn dgn dijangka..

      Muhd Harrith "Dijangka", "merancang", "menilai", "menyenarai","dipertimbangkan",..
      penat dah dgr perkataan2 ni

      Bahtiar Padli Muhd Harrith ok la tu selepas kajian.

      Muhd Harrith Bahtiar Padli tmbah lagi perkataan, "dikaji"��

      Kovacs Kuznetsov Muhd Harrith lepastu penilaian semula��

      Fahrulruzi Mohd Jusoh Bro hang lupa satu perkataan lagi iaitu
      " BERGANTUNG KEPADA KEMAMPUAN KEWANGAN KERAJAAN "
      ����������������

      Ameir Farhan menhan-bergantung kepada kemampuan kewangan kerajaan
      Menteri kewangan- ekonomi kita berada dalam keadaan baik Tp tak beli² jgk

      Bang Long Last2..."melepas"...

      Muhd Harrith Bang Long salah bang, last perkataan dia, "ditunda"..tu je 1 keyword yg meranapkan perancangan ATM ni

      Eqbal Makmon Tertangguh? Ditangguhkan?

      Mat Sinki Perkataan 'Dijangka' dah muak dengar.

      Hapus
  106. RAJA MALAYSIAL RESMIKAN MONUMEN KAPAL TERBESAR SEDUNIA UNTUK MENGHORMATI CHIN PENG

    BalasHapus
  107. malahan kapal terbesar BERBEKAMLAH ketahanan operasi dilaut hanya 14 hari je...wkwkwkwkwkwkkw

    kapal LMS yang kecil tu pun ketahanan operasi di laut 15 hari bro...wkwkwkwkkw


    BalasHapus
    Balasan
    1. LMS Ompong gak ada misil,dah tu lembab cem siput kalah rally berbanding kapal nguyen wkwkwk

      Hapus
  108. Mat Rempit aka Mat Komando15 September 2020 17.08

    KD Sri Perlis & KD Sri Johor dah 50 tahun tuh ������

    -----------------------------

    lebih om pit, om GAGAK salah info tuch

    kata perwira ikut bawak dr britis ke KL taon 1964..jadi umurnya 56 taon, begithu..

    nich buktinya.

    KD SRI JOHOR & KD PERLIS
    https://www.youtube.com/watch?v=XpDkvYe7glc

    BalasHapus
  109. Fiezul Anwar ‘Dijangka’...

    Malaysia Defence Review Fiezul Anwar belum lulus lg

    Abdul Majid Fiezul Anwar di jangka..kemungkinan..maseh dlm perbincangannnn..gitu lh al kisah dr dulu lg..bincang2..

    Akuni Woii Fiezul Anwar dr 1980an lg atm merancang utk tubuh marin..selagi MRSS x sampai malaysia selagi tu kita akan d hidangkn dgn dijangka..

    Muhd Harrith "Dijangka", "merancang", "menilai", "menyenarai","dipertimbangkan",..
    penat dah dgr perkataan2 ni

    Bahtiar Padli Muhd Harrith ok la tu selepas kajian.

    Muhd Harrith Bahtiar Padli tmbah lagi perkataan, "dikaji"��

    Kovacs Kuznetsov Muhd Harrith lepastu penilaian semula��

    Fahrulruzi Mohd Jusoh Bro hang lupa satu perkataan lagi iaitu
    " BERGANTUNG KEPADA KEMAMPUAN KEWANGAN KERAJAAN "
    ����������������

    Ameir Farhan menhan-bergantung kepada kemampuan kewangan kerajaan
    Menteri kewangan- ekonomi kita berada dalam keadaan baik Tp tak beli² jgk

    Bang Long Last2..."melepas"...

    Muhd Harrith Bang Long salah bang, last perkataan dia, "ditunda"..tu je 1 keyword yg meranapkan perancangan ATM ni

    Eqbal Makmon Tertangguh? Ditangguhkan?

    Mat Sinki Perkataan 'Dijangka' dah muak dengar.

    BalasHapus
  110. Di seluruh dunia afrika sekalipun Galangan kapal ya menghasilkan kapal, masa Malaysial Galangan kapal menghasilkan Candi,Monumen dan Museum

    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus