18 September 2020

Pemerintah Bangun 5 Seaport, PTDI Diminta Bikin N219 Amfibi

18 September 2020


PTDI diminta untuk memproduksi pesawat N219 versi amfibi untuk menunjang transportasi usai pemerintah berencana membangun lima seaport pada tahun ini (photo : PTDI)

Bisnis.com, JAKARTA – Kementerian Perhubungan (Kemenhub) mendorong pabrikan pesawat nasional PT Dirgantara Indonesia (PTDI) untuk memproduksi pesawat N219 versi amfibi sejalan dengan rencana pemerintah mengembangkan lima seaport secara bertahap mulai tahun ini.

Dirjen Perhubungan Udara Kementerian Perhubungan Novie Riyanto mengatakan pembangunan seaport perlu dioptimalkan untuk menunjang arus barang dan manusia yang sampai sekarang sangat minim transportasinya dibandingkan dengan luasnya perairan Indonesia.

Novie mengatakan pembangunan seaport yang dimulai pada 2020 secara bertahap akan dibarengi dengan menghidupkan kembali pesawat amfibi. Guna merealisasikannya, pihaknya kemungkinan besar akan berkoordinasi dengan PTDI usai menuntaskan sertifikasi untuk N219.

“Untuk N219 setelah prosesnya izinnya didapat siapa tahu kami bisa dorong memproduksi N219 versi amfibi. Tinggal eksekusinya seperti apa,” ujarnya, Kamis (17/9/2020).

Adapun Lembaga Penerbangan dan Antariksa Nasional atau LAPAN berharap pesawat N219 lolos uji sertifikasi pada akhir tahun ini juga untuk selanjutnya memasuki tahap produksi massal tahun depan. Pesawat ringan yang dikembangkannya bersama PT Dirgantara Indonesia itu kini menunggu sertifikasi tipe dari Direktorat Kelaikudaraan dan Pengoperasian Pesawat Udara, Kementerian Perhubungan.

Tingkat komponen dalam negeri yang digunakan pada pembuatan pesawat itu sudah mencapai 40 persen. Selain itu, kedepannya juga akan ditingkatkan menjadi 60 persen, dan diupayakan semakin meningkat bersamaan dengan pengembangkan pesawat N219 versi amfibi.

Hal itu untuk mendukung program pemerintah untuk logistik, pariwisata, dan transportasi di pulau-pulau kecil, daerah danau, dan daerah perairan.

213 komentar:

  1. Siap sedia bot pemintas.. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  3. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  4. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  5. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  6. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  7. Numpang tanya.....adakah penerbangan langsung rute Sabang-Maldives PP πŸ€”

    BalasHapus
    Balasan
    1. Dulu ada, namanya Po Sumber Selamat. Gatau sekarang masih ambil trayek situ apa engga πŸ™πŸΎ

      Hapus
    2. Iku maldives ngendi mas....kok nganggo bis, tante ZM alergi yen numpak bus 😭😭😭

      Hapus
    3. Mau impor barang baru dr sono seng bempere gede2 kah kang? Opo ate ekspor tekan sabang seng cabe rawit pedes doyanane wong ireng sarungan kae kang?

      Hapus
  8. Tawarkan juga ke raja2 seberang 😁

    BalasHapus
  9. Balasan
    1. Salam 7 boat Kecik kayak punyamu Xxapiierrr πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Jgn samakan versi AKAN Malon dgn AKAN INDONESIA lon 🀣🀣🀣

      Hapus
    3. LCS kah ? Atau Bot Pemintas..
      Yang AKAN itu DCNS Belhara.. 8 tahun lg..

      Kah.. Kah.. Kah..

      🐯

      Hapus
    4. Upgrade cn235 malon pun ke PTDi..
      Jilat lidah sndri.

      Hapus
    5. Nampak benar mulut malon tak bise dipercaya. Tadi siang ngajak damai. Skrng malah mulai ngajak ribut lg. Dasar keturunan beruk purbakala

      Hapus
  10. PTDI bukan kaleng2 macam Aircord haha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Aircrod kilang stampal stiker 🀣🀣🀣

      Hapus
    2. Lap2 kaca,semprot2 bayfresh ganti oliπŸ˜†πŸ˜†

      Hapus
    3. Sadisss 🀣🀣🀣

      Hapus
    4. Airod itu perusahaan milik mak erod yg sdh go public.?

      Hapus
  11. Putrajaya makin dongo..itu temgok hasil kerja keras kami bngun pesawat sipil..silahkan putrajya malon makin iri

    BalasHapus
  12. Malays pasti dengki dan tak terima kenyataan indonesia lagi maju banding malays..πŸ˜‚

    BalasHapus
  13. N-219 ini akan ayam2kan boat pemintas kebanggaan gempurgila 🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Iya om @mat rempit tinggal ditembakin dari atas para BERUK yg ada di boat udah tergeletakπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜œπŸ˜œπŸŒπŸŒπŸŒ

      Hapus
    2. KY & nomad@ betul,apalagi diberondong pake hellfire dari atas boat pemintas malon bakal jadi arang 🀣🀣🀣

      Hapus
  14. Si GEMPUR seharian kok gk ada ya...?? Apakah dia sedang diRIGOL?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Biasa weekend nge date sama mat bangla

      Hapus
    2. Ada bro,barusan aja gempurgila ngebacot di artikel malon beli boat pemintas 🀣🀣🀣

      Hapus
  15. ...N-219 Ampibi ini nanti tinggal ngejatuhin BOM TAI dibukus kresek ( kantong plastik )...ke Boat Pemintas punya MALON


















    ... Xixixixixixixi 😁

    BalasHapus
  16. Terus kalau sudah jadi pesawat ampibinya dibiarkan ompong lagi?
    Kasih rudal biar ada efecnya
    Gak usah muluk2 rudalnya cukup Brahmos.
    Van speik class senjatanya,..
    Otomelara,c802,mistral,torpedo sut,dua senjata meriam,dibilang fregat.
    Tanjung datu rubah,.....
    dikasi,otomelara,yakhont,mistral,torpedo sut,dua senjata meriam,kan jadi deh fregat rasa destro.lalu kalau ada nanti yg bilang ,emang bisa, ya bisa lah.
    Opv dikasi rudal dan senjata jadi fregat.
    Fregat dicopot rudal dan senjatanya jadi opv.tapi kalau gigi yg dicabut jadi ompong.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pesawat sipil pariwisata di kasih rudal? Kan sudah bawa rudal sendiri sendiri di dalam celana

      Hapus
  17. Nha pesawat buat menunjang pariwisata kok d pasangi rudal bramos....bangun bangun makan nasi ma garem

    BalasHapus
  18. Sadis juga ya import nya 60%
    Jadi kok dicopot barang import nya
    Jadi kerangka doang itu.
    Sedangkan 60% nya nanti bertahap,..
    Walaupun sudah 60% konten lokalnya
    Masih aja terlalu banyak importnya.
    Kok bisaπŸ€” ya harus bisa,........!!!!!
    Konten lokalnya 80% cuman mesinnya aja yg import baru bisa bersaing dan harga jualnya bisa murah.bila perlu lisensi mesin sama Ukraina

    BalasHapus
  19. Faktanya bot pemintas jauh lebih kuat dari pada kapal induk china

    BalasHapus
    Balasan
    1. Siap guna bot pemintas di selat malaka untuk hadang komunis kapal induk ch1na.. πŸ˜‚

      Bot jaguh sekawasann.. Kah.. Kah..kah...

      Hapus
  20. Hayo Pak bowo bangun kembali SQD pesawat AMPHIBI.
    Harusnya pulau2 kayak MIANGAS pake SEA PORT RAMP.
    Sea Port RAMP malah bisa berfungsi buat BEACHING LCU2 kita atau LST2 kita jadi nggak BASAH pas BEACHING.
    MOdel SEAPORT RAMP Shein Mywa Jepang

    https://youtu.be/vI8_X8K5icI

    BalasHapus
  21. Kasih bacotan nya warga malon di MDR donk, pingin tengok nih

    BalasHapus
  22. Diam diam Amerika sudah uji terbang pesawat generasi 6,cinA makin di ayam 2kan

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ruw obate ndang d ombe ben ora koplak xaxaxaxa nihπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

      Hapus
  23. Serang an Amerika akan mudah sekali jatuh kan cina

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ruw obate ndang d ombe ben ora koplak xaxaxaxaxa nihπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

      Hapus

  24. Diam diam malon telah terima boat pemintas pembunuh kapal destroyer
    Boat pemintas paling menggerunkan di kawasan

    BalasHapus
  25. TPNPB-OPM Ngaku Tembak Mati dan Tebas Wajah Prajurit TNI Pakai Parang


    Kelompok seperatis bersenjata yang mengatasnamakan diri mereka Tentara Pembebasan Nasional Papua Barat Organisasi Papua Merdeka alias TPNPB-OPM, mengklaim bertanggungjawab atas serangan yang menewaskan prajurit Tentara Nasional Indonesia (TNI) di Distrik Hitadipa, Kabupaten Intan Jaya, Papua.

    Klaim tanggungjawab itu disiarkan TPNPB-OPM dalam siaran-siaran yang dianggap resmi di saluran media sosial mereka seperti dilansir VIVA Militer, Jumat 18 September 2020.

    "TPNPB bertanggungjawab atas tembak mati anggota TNI atas nama Serka Sahlan di Kabupaten Intan jaya, Papua pada tanggal 17 September 2020," tulis TPNPB-OPM.

    Disebutkan, serangan kepada rombongan prajurit TNI dari Satuan Tugas Aparat Teritorial (Satgas Apter) dilakukan anggota TPNPB-OPM dari Komando Daerah Pertahanan (Kodap) VIII wilayah Intan Jaya, yang dipimpin Yundius kogoya.

    Menurut TPNPB-OPM, setelah menyerang dan membunuh prajurit TNI atas nama Sersan Kepala Sahlan, mereka mencuri senjata api organik milik TNI yakni senjata serbu jenis FNC alias SS1, beserta dengan puluhan amunisi dan magasin.

    Perlu diketahui, penyerangan itu terjadi pada Kamis 18 September 2020, sekira pukul 14:10 WIT. Saat itu Serka Sahlan dan 7 rekannya dalam perjalanan membawa logistik dari Markas Koramil Persiapan Hitadipa.


    link
    https://www.viva.co.id/militer/militer-indonesia/1303441-tpnpb-opm-ngaku-tembak-mati-dan-tebas-wajah-prajurit-tni-pakai-parang

    BalasHapus
  26. Balasan
    1. Nelayan cina memang luar biasa bisa buat ATM berak seluar 🀣🀣🀣

      Hapus
    2. Malon kondit lebih luar biasa bro

      Hapus
    3. Klaim sepihak opm doang, yg asli dari kata tni sendiri harus di percaya.

      Hapus
  27. Sesuai arahan Tun M, malon akhirnya pilih Cessna dengan tenggekan misil manpads sebagai MRCA, bebas dari kroni, jerung, orang tengah dan wang kopi

    BalasHapus
  28. tdm pun pernah tewas friendly fire kat sabah melewan pemberontak sulu x hahha

    BalasHapus
  29. Malaysian Defence and Security Community
    September 10 at 9:26 PM ·

    Sesungguhnya apa yang diperkatakan oleh Panglima ATM ini amat benar. Keupayaan pertahanan kita sekarang tak mencapai standard Minimum Essential Force pun.

    Kekuatan udara hanya ada satu sahaja skuadron penuh MRCA iaitu Su-30MKM. F/A-18D Hornet tak mencapai satu skuadron penuh pun. Sebelum ni TUDM meletakkan sebanyak enam skuadron MRCA dengan jumlah minimum 72 buah pesawat diperlukan untuk mempertahankan seluruh ruang udara negara. Kemudian oleh kerana dah nampak sangat mustahil dah nak dapat enam skuadron MRCA tu maka TUDM turunkan sikit kepada dua skuadron MRCA dan tiga skuadron LCA sekarang ni.

    TLDM pula sehinggan kini terpaksa bergantung dengan hanya dua buah frigate iaitu KD Jebat dan KD Lekiu. Enam buah Gowind-class tu tak nampak gaya boleh siap dalam masa terdekat ni. Kapal selam pula masih dua buah daripada minimum 4 buah yang diperlukan.

    TDM pula tidak nampak akan ada penambahan lagi kereta kebal utama. Peluru berpandu darat ke udara jarak sederhana pun takde apa-apa perkembangan pun. PUTD masih perlukan helikopter untuk tugasan utiliti.

    Kalau ikutkan banyak lagi sebenarnya keperluan tapi oleh kerana terlalu lama sangat program pemodenan ditangguhkan atau dibatalkan, maka makin lama makin menimbun banyak keperluan pemodenan yang perlu dilaksanakan.

    https://www.bharian.com.my/…/atm-perlu-aset-terkini-tangani…

    KUALA LUMPUR: Angkatan Tentera Malaysia (ATM) perlu dilengkapi dengan aset pert


    Aiman Adnan Nk dibngdingkan tahun tahun sblum nii..aku dpt jangka yg era pemerimthn kini yg agak malang bagi angkatan tentera malaysia kerana tiada sebarang pemodenan dan penmbhan aset aset tentera untuk menghadapai ancaman semasa ...iaitu kurang diambil peduli oleh kerajaan ....sehingga filipina dan negara jiran lain pun turut sibuk menmbhbaikan kelengkapan aset masing masing...

    Huzaini Hussin Sbb tu geng suluk dari Selatan Filipina berani untuk menyerang Sabah dan Filipina menuntut Sabah.
    Pegawai awam atasan kat Putrajaya tu... bila tentera minta tambah aset... asyik tanya bila Malaysia nak perang.
    Habis tu... dok ambik insurance kesihatan tu... Untuk apa... tahu ke bila nak sakit.

    Naza Majid Tentera2 luar dah berkumpul di laut cina selatan. Malangnya aset tentera kita serba kekurangan. Dua tiga item pun kena kongsi berpuluh anggota untuk latihan. Tak ke menyedihkan

    Mohd Nor Azmi Ada duit semua boleh dapat + kebijaksanaan mengurus peruntukan + jgn Ada lg jerung² besar .

    Wan Kodiang Jgn bli kapal selam,nti x blh selam plk la,kikiki

    Yincik Mal negara semiskin philipin pun dah berani menganjing malaysia secara rasmi. jelas sudah menceritakan lemah aset pertahanan untuk kedaulatan negara

    Kipasboy Fish Yincik Mal Diorg berani sbb tgh bershopping skrg nie.Diorg dh msk fasa kedua memajukan ketenteraan dia dan bru2 nie pun diapprove untuk menambah budget pertahanan.

    Khairul Hisham Kipasboy Fish sekarang ni bukan setakat Pinoy je yg nak menambah bajet pertahanan. Indon pun sama jugak. Thailand dan Singapore boleh dikatakan hampir setiap tahun ada je beli aset baru. Kalau di negara kita bukan setakat aset payah nak dapat bajet pun asyik potong je.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mie KeCheq ~ 'ATM perlu aset terkini tangani ancaman bila-bila masa'. Terkini itu lebih kurang lagi 15 tahun lah baru dapat aset baru kalau mintak hari ini. Contoh
      1. Projek NGPV 27 buah pada awal tahun 2000, siap enam saja. Sudahnya tahun 2020, TLDM kekurangan kapal.
      2. Kapal MRSS untuk ganti 3 kapal yang dah tua bangka 10 ke 12 tahun lalu dah cerita. Sudahnya tahun 2020 tender untuk kapal itu pun belum lagi dan kapal itu lebih dari tua bangka dah sekarang.
      3. Jet MRCA selepas SU30MKM, 12 ke 13 tahun sudah berkompang perlu tambahan MRCA. Sudahnya MIG29 sudah tidak terbang, SU30MKM makin tua, F18D makin tua dan Hawk 208 sudah tua bangka tapi tender untuk ganti MIG29 dan Hawk 208 pun belum ada lagi.
      4. Heli Nuri ini 15 tahun dulu sudah cerita mahu digantikan kerana sudah terlalu tua dan lebih dari 40 tahun tapi lepas terima 12 buah heli EC725, terus tak ada tambahan dan EC725 itu pun sudah makin tua dan terbeban tugas kerana heli Nuri tidak lagi ditebangkan. Bila nak tambah untuk ganti heli Nuri pun tak tahu lagi.
      5. Medium Extended Air Defense System (MEADS) pada lebih kurang 15 tahun dulu masa negara jiran merancang mendapatkan MEADS dan ada yang sudah memiliki MEADS pada waktu itu, timbul lah cerita mahu memiliki MEADS ini. Tapi selepas 15 tahun, MEADS tidak lagi dapat dimiliki malah masih bergantung pada Short Range Air Defense yang jangkauan tak pun lebih 15KM dan hanya bergantung kepada 18 buah SU30MKM dan 8 buah F18D saja sebagai pertahanan utama untuk memintas jika ada musuh buat onar.
      6. Pesawat AEW&C pun 10 tahun lalu sudah disebut tapi tahun 2020 pun bayang tender pun belum lagi ada. Cuma syukurlah pesawat MPA sudah keluar tender untuk dua buah tapi tak tahu lagi bila tarikh akhir untuk memiliki pesawat itu.
      *** Sekadar menyebut beberapa perkara sahaja dari kekurangan yang dari lebih 10 tahun dahulu diceritakan tetapi hingga kini belum lagi dimiliki.

      Mohd Adam Kapal mewah Jo Low Boleh dapat 2 bijik LCS.. hanjing betul!

      Hapus
    2. Gempurgila pura2 dungu baca tajuk ini 🀣🀣

      Hapus
    3. ..
      Hahahaa...
      malaSyia auto pura-pura gila Pak.
      Wkwkwkwk.....

      Hapus
  30. August 3 ·
    Pisang Berbuah Dua Kali

    Saya tak tahu nak mula kat mana. Nak cakap bodoh, tak juga bodoh. Nak cakap bangang, saya pun sama bangang.

    Hari ini Menteri Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan bahawa projek LCS atau SGPV telah mengalami kelewatan yang teramat sangat. Sehinggakan kelewatan selama 30 bulan. Akibatnya, kedua-dua kapal kelas Maharajalela tak siap-siap sehingga ke hari ini sedangkan sepatutnya telah diterima masuk perkhidmatan hari ini.

    Ini umpama pisang berbuah dua kali. Dahulu di bawah nama PSC Naval Dockyard Sdn Bhd, projek NGPV, janji 24 cuma siap 6 buah. Hari ini, janji 6 siap 2 yang pun tak siap mana pun. Memang bongok lah mereka-mereka yang menyokong projek ini, termasuk saya sendiri.

    Selama 30 bulan, projek tak berjalan. Bermakna kelewatan ini bermula sebelum PRU14, sekitar Disember 2017. Di saat Disember 2017, kelewatan disebabkan kegagalan memilih sistem pertahanan udara dan sistem peluru berpandu, yang dijangkakan dapat diselesaikan selepas PRU.

    Habis PRU, BN kalah. Naik parti-parti yang selama ini tuduh BN tidak telus dengan projek pertahanan. Tetapi tiada sekelumit pun suara mengenai kelewatan projek ini. Apa yang mereka buat ada projek kertas putih pertahanan yang tidak membawa sebarang makna dalam mengukuhkan pertahanan negara. Cuma fader mader elefant fight fight. Takpun roti John sedap.

    Di manakah perginya keupayaan kita terdahulu dalam membina kapal? Di manakah kepakaran Hong Leong Lurssen yang pernah membina kapal jenis Jerung?

    Atau semua sudah dipegang kroni?

    Dengan keadaan ATM secara keseluruhan yang bakal bertaraf daif, kerajaan perlu bertindak. Ambil FMS jika perlu. Ambil EDA jika perlu. Jangan sombong dan jangan ngegeh, bak kata orang Sarawak.

    Dan bagi syarikat-syarikat seperti Boustead yang jadi seperti lintah ke atas kontrak kerajaan ini, amatlah baik sekiranya disyorkan agar para peneraju disiasat kerana tindakan mereka selangkah lagi menjadi pengkhianat negara.

    Padanlah baru-baru ini, ada rakan yang rapat dengan kerabat menyuarakan kegusaran hal ehwal pertahanan negara.

    Di kala jiran-jiran kita menambah gigi masing-masing, gigi kita pula luruh.

    Memang benar ada pepatah, jangan diganggu harimau yang tidur. Tetapi siapa yang akan takut kalau sang harimau sudah tiada taring?

    Sudahlah sampai di sini, sebelum saya tercarut sampai tergigit lidah nanti.

    Berikut adalah cadangan dan saranan MMP kepada Pihak Kerajaan kena buat

    1. Kerajaan dengan apa cara sekalipun wajib menyiasat isu kelewatan ini. Pembayaran telah dibuat dan berdasarkan jadual kita seharusnya telah menerima 2 buah kapal yang telah siap.

    2. Kami mencadangkan agar PAC dan SPRM menyiasat dengan mendalam isu kelewatan ini khususnya terhadap Boustead. Isu ini menjadi duri dalam daging kepada TLDM khususnya dan industri amnya maka tindakan tegas wajib diambil keatas pihak yang berkenaan.

    3. Kita melihat pilihan ketiga yakni membatalkan terus kontrak dengan Boustead sebagai sangat merugikan, memandangkan pembayaran untuk 6 buah kapal telah dibuat dan kapal pertama dan kedua hampir siap manakala kapal ketiga,keempat dan kelima dalam pembuatan. walaubagaimanapun kami melihat barisan kepimpinan Boustead wajib ditukar sepenuhnya atau syarikat diambil alih sepenuhnya oleh limbungan lain yg lebih berkemampuan.

    4. Kita tidak boleh menerima hanya 2 sahaja kapal disiapkan melalui pilihan 1 dan 2 seperti yg disebutkan oleh Menhan. Ini akan menyebabkan pelan pemodenan TLDM sekali lagi terbantut. Kita telah menghadapi masalah sama dengan program NGPV. Ini tidak boleh berulang sekali lagi.

    5. Wujudkan suruhanjaya siasatan diraja RCI untuk menyiasat isu ini.

    Hook or by Crook

    MMP mahukan 6 buah Kapal disediakan bukan 2 buah seperti yang dinyatakan

    Ingat Kapal LCS tu power gila ke sampai sebuah kapal harga RM 3 billion.

    Kami mahukan kerja dibuat.

    Ye kami bising dan siap mencarut kerana RM6 billion itu ada sebahagian nya adalah hasil titik peluh duit rakyat iaitu Kami

    WarPig

    MMP

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mohd Fauzi Mohd Kos2 infrastuktur Boustead Naval Ship Yard untuk pembinaaan LCS termasuk dalam kos2 tersebut.? Atau hanya kos pembinaan LCS shj..? Sebenarnya pembelian aset2 secara membina di Malaysia oleh syarikat2 tempatan adalah hanya satu "front"untuk menyedut duit kepada Kroni2 ..ia belaku semasa PSCI (syarikat lama Boustead kepunyaan Amin Shah Kroni Atok) dan ia belaku sehingga sekarang ini...

      Sahal Safwan Hamidon bodoh betul bisnes .... makan duit haram .....suka2 markup sana sini .....melayu2 mangkok .....menjahanam bangsa sendiri .....kalau takde ketirisan , ketua tegas , framework cantik , pantau rasuah dah lama maju melayu .....
      Ni yg kaya dia anak beranak ......rumah mesti 2,3 ketul oversea......sorok duit kat swissbank ......vavi

      Rasul Saad Siasat ke akar umbi...mesti ada jerung & bilis kaut keuntungan,..akibatnya x cukup budget. Bila bagi kontrak dalam negara buat kononnya nak bantu warga sendiri & nk jimat kos tapi inilah jadinya...celah mana nak jimatnya....end up dpt produk harga tinggi tapi x ada kualiti.

      Haidi Thereds Yg pelik nya duit dah habis 6 billion kottt
      Baca statement kelmarin,
      Tapi kapalnyaa g mana??
      Klu kapal tk siap
      Klu duit ada tk laa memberuk sgtt
      Yg masalah nya kapal hilang dri radar
      Duit berjalan sendri masuk akaun2 pihak2 yg berkenaan,
      Harap sgt2 ketelusan sprm menyiasat,
      6 billion duit rakyt ����

      Askari Anaqi Haidi Thereds tu la Malaysia pandai buat kapal tp Tak halimunan.tp Yg pandai buat duit Menjadi halimun ramai...

      Fazli Mdd Rimau takde gigi.. Memang kena acah selalu dgn PLA...

      Edmund Teh Fazli Mdd dulu china berani je buat latihan kat beting serupai, dengan kapal kelas Kedah sekadar dipasang dengan meriam memerhati je, apa yang nak takut?

      Aiman Hilmi Baik beli dari luar je.. jimat pon jimat... guna ja cadangan aku nie.... company dlm negara x boleh pakai... semuanya rasuah tiada ketelusan dalam mempertahankan negara... dari atas sampai bawah.. dari projek mula buka tander sampai dapat tander semua dihulurkan dengan duit.. aku bukan nak menuduh tapi nielah yg terjadi dalam malaysia.. sampai bila nak maju.. baik beli ja yg siap dari luar murah pon murah.. siap pon siap.. bukan byr duit 6bilion dpt besi buruk...

      Khairul Helmi Hashim Aiman Hilmi , beli dari luar negara pun depa boleh letak company orang tengah untuk urus pembelian.
      Macam2 trick nak sedut duit.

      Farhan Hairudin dorg 6bilion dpt 6 destroyer.. kita dpt frigat je.. nasib gomen letak hrga siling lcs 9bil.. hmm nasib2..

      Muchtar Hashim Banyak benar problem bns dan projek kapal ni. Macam luka yg dah jadi kanser. Bila dah smpai kanser tahap 4, memang tak dapat la nak selamat lagi. Masa tengah luka dulu, mgt tak ubat betul2. Nasi dah basi!
      Anti ship missile diorang lagi jauh.

      Hapus
    2. Andi Yusoff Ingat nak buka peluang untuk warga tempatan majukan diri, sudahnya warga tempatan sendiri buat taik. Dalam keadaan Laut China Selatan yang tengah panas ni, better upah je la syarikat luar untuk siapkan sebab kita dah dalam situasi terdesak ni.

      Rashdan Ramly Apalah nak pilih sistem itu, sistem ini... Pergi ke France cakap je nak spec sebiji macam Al Fateh, bayar duit. 2019 dapat kapal. Egypt sign contract June 2014, sekarang dah launch 4 kapal.

      Sheikh Imran itu pasai lah...
      bengap melampau2...
      projek billion libat asset negara plok tu...suruh pelobi lain kali lobi beli asset zaman perang vietnam jer..
      mcm jet tebuan...

      Muhamad Fadhli 2bilion boleh dpt destroyer sebijik, lahenett sungguh lar....

      Muhammad Fadhli kalo masalah mcmni terus berlarutan..di mana hala tuju mindef????..hanya bercakap saja tapi hasilnya menyedihkan..

      Muhamad Erywan Isu lama NGPV berulang kembali. Dari 27 bji kapal siap dibina 6 buah.LCS 6 bji kapal bakal siap 2 kapal sahaja. Dah tiba kerajaan jgn memberi kontrak pda syarikat bermasalah yg tiada kemampuan utk siapkan.Patutnya bagi firma DCNS Franche siapkan ni harapan nak bg blueprint tp firma local pun x mampu nak siapkan.klu mcm ni sikap company local mmg susah nak bersaing dgn firma SG

      ΨΉΨ¨Ψ―Ψ§Ω„ Ψ±Ψ­Ω…Ω† Boustead mmg bermasalah..selenggara submarine Scorpene pun amik masa hmpir 3 thn..

      Muhammad Luqman Mohd Razali Takkan kelewatan projek sampai 30bulan. Takkan takde audit langsung? 5-6bln lewat masuk akal la. Ni sampai 30bulan. Sah2 audit pun takdak dari pihak berwajib. Fishy2 laa

      Hifzurdin Hussin Ini bru betul" stealth admin.... Dri mata kasar xnmpak... Dri radar pun xnmpak.... Tahniah diucapkan kpd Boustead Naval Shipyard

      Raja Amirul jadi bahan ketawa geng seberang lagi....

      Firdaus Nana Raja Amirul seberang lg canggih dari kita bro skrg

      Bos Ku Satu lagi tambahan min, bekukan akaun jerung jerung yang terima 6 bilion, kalau nak guna duit audit kerajaan akan buat pemantauan perbelanjaan

      Wan Wan Dua kali dah jadi, kali ni RM6b terbang. Kerajaan nampak macam tak kisah langsung, macam nak lindung penyangak2 dalam bousted tu. Tak nampak usaha nak siasat, lapor SPRM. Macam ada deal bawah meja pulak masing2

      Shamsuri Ryukendo Kna wat kompeni kapal jugalah...x siap pn...dpt fulus mmbukit haha... Sampai bila lah yea nk mcm ni...pinoy pn rasa dh mngatasi kita dri segi perolehan aset...

      Joe Alwi Please no more rhetoric TOT la national project la.. at the end habis duit kene kapur...x belajar2 lagi ke dgn project ngpv dulu...memang sial pada mana2 pihak yg x jujur dan ambik kesempatan pada projek lcs ni...semoga korang dapat musibah cash kt dunia ni..

      Hussin Munawwar X payah susah2 kita beli kat luar janji dapat ...dari tunggu tukang sampan yg buat sampai bila nak siap duit dah bilion2 abis ...apa kah kebodohan niii

      Dol Guldur Kepada kwn2 yg xtaw...PSC naval dockyard yg buat NGPV tu adalah syarikat yg dah bertukar nama kepada Bousted yg buat LCS ni...���� Jadi sama2 pakat terkena la kita..no wonder la kerajaan xbelajar dari sejarah kesilapan ketika pembuatan ngpv dulu....sbb keluar mulut buaya,masuk mulut jerung ��

      Kucing Militari tu la lain kali order 70 biji.. baru la dapat 6 biji

      Hapus
    3. Aqashah Salehhudin company malaysia buat kapal mmg cap ayam..mmg jenis style dh byr penuh terus cabut perangai dr dulu smpi skrg sama je..dari kontrakter bawahan smpi kontrakter kayangan perangai xberubah

      Faizal S Satu projek memalukan negara oleh BNS, dengarnya bab selenggara kapal selam pun depa kena penalti dari kerajaan

      Zaheri Mohsin Kene kutuk kaw2 dgn kawan2 mendonia seberang...malu oiii..mano nk di lotak an muko ni..duit dah bayar kojo tak jalan..PSC tuka Boustead..org dlam buek kojo mcm bastard..result eh samo mngecewokan...TOT abah kau

      Khairul Helmi Hashim Percayalah. Tak ada siapa akan dihukum dalam isu ni.
      Siapa nak dedah tembelang sendiri.

      Ismail Ketapang Khairul Helmi Hashim betul tu. Kalau korek dalam2 nanti jumpa muka2 yg selalu disanjung.

      Ikhwan Yajid Maka semakin tersenyumlah penganalisis ketenteraan negara jiran membaca posting seumpama ini..��

      Happily Hhaann Sedih pulak aku tengok perkembangan projek pertahanan negara jadi gini, dulu dengar projek ni bermula rasa seronok harap dapat nampak aset negara ditambah dan diperbaharui. Tapi sekarang dah jadi lain.

      Gon Zales Malas nk komen byk...cukup menyedihkan kisah kapal halimunan yg terus halimunan di bumi yg nyata.

      Hoopla Fish Angka 6 billion ni memang celaka la... Satu harga terowong halimunan satu lagi harga 6 buah kapal. Babi2...

      Incik Eborg Ghazali Biarlah.. yang penting, yang dapat projek ni orang melayu.. orang islam.. tak siap terus pon tak apa.. bayar 100% pon tak apa.. kalau orang bising sangat pon.. duit yg ada lebih tu pegi la bagi kat anak yatim sikit.. lama lama senyap la kes ni..

      Muhammad Franz Firdauz Msti permaisuri perak agk murka kerana bginda yg launch n nmekn kpl lcs 1 pd ogos 2017

      Mohd Farhan Paan SG Akhirnya LCS kita btol2 halimunan�������� smoga terus jadi bahan ketawa jiran serantau. Dlu kita kutuk2 jiran. Skrg jiran ketawa besar tgok aset pertahanan negara sndiri.. Lgsg xde yg boleh dibanggakan.

      Hameed McMillan Gila babi..Jet jas gripen 250 juta sebijik..ni 6 billion boleh dapat 25 bijik jas gripen..cari sampai dapat barua² ni sampai lubang cacing

      Hapus
  31. tdm pun pernah tewas friendly fire kat sabah melewan pemberontak sulu x hahha,,,,

    BalasHapus
    Balasan
    1. Muhammad Franz Firdauz Msti permaisuri perak agk murka kerana bginda yg launch n nmekn kpl lcs 1 pd ogos 2017



      Jerung gaesssπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜±πŸ˜±πŸ˜±

      Hapus
  32. Teka Teki Helikopter Baru TLDM

    Akhirnya PTL dah buka mulut berkaitan perolehan Helikopter baru TLDM. MOF telah memperuntukkan sejumlah rm 220 juta kepada TLDM bagi perolehan helikopter baru yang mana tujuan nya difokuskan kepada Utiliti sahaja.

    MMP pada mula nya menganggap Helikopter yang diinginkan oleh TLDM berkeupayaan ASW atau ASuW rupanya sangkaan MMP meleset sama sekali. PTL mengesahkan bahawa TLDM tidak memerlukan helikopter berkeupayaan seperti itu. Dia menyatakan Helikopter berkenaan hanya bertujuan untuk tugas angkut alik,utility dan pengoperasian pasukan paskal semasa operasi.

    Bagi MMP, biar pun fungsi Helikopter baru TLDM ini lebih kepada Utiliti sahaja.TLDM perlu melihat kepada keperluan helikopter ini boleh diletakkan di dalam hangar kapal dan mempunyai kapasiti bahan api yang banyak dari helikopter utiliti yang biasa dipakai oleh TUDM dan Maritim Malaysia.

    Setakat ini dengan budget RM220 Juta tu, TLDM mahukan disediakan 3 buah Helikopter Baru. Oleh yang demikian jangan harap laa Helikopter Wildcat kaa Seahawk kaa Merlin kaa. Memang tak tercapai dek akal mu.

    Ikan Jerung Hantu

    MMP

    BalasHapus
    Balasan
    1. Syahir Afiq Sedih nya dah la jet pejuang tinggal sikit lepastu kena dikerahkan bergilir gilir pergi semenanjung dengan kapal perang dah usia hampir 50 tahun perrh sedih ya amat

      Malaysia Defence Review Syahir Afiq TUDM on going utk dptkn LCA

      Muhammad Ghadaffi Entah bila boleh dapat LCA tu?..

      Nur Faiq Min ad dgr aritu malaysia nk tubuhkn marin dan first batch diambil dri para betul ka??dan dimana kem akn ditemptkn??

      Malaysia Defence Review Nur Faiq masih under Tentera Darat under 10 Briged PARA khusus utk peperangan amfibia
      Buat masa nie di Sabah, akan dikoordinasi bersama TLDM dan TUDM

      Muhammad Franz Firdauz Bukan nnti base kor marin kt bintulu ke min..ke base bintulu xstat buat lg

      Malaysia Defence Review Muhammad Franz Firdauz Bintulu utk TLDM

      Mohd Firdaus Tolong pecat YB yang anggap serumpun tu buat semak je!!!. Mohon admin Tag page YB konon serumpun tu kami nk serang!!

      Idham Ijok Mohd Firdaus xhbis2 dgn serumpun.. sptutnya bab keselamatan negara lebih utama,klu nk kira keturunan mmg jahanam la Malaysia ni..

      Aiman Adnan Mohd Firdaus serumpun serumpun😏..diorng pun tk pikir dan anggap kita nii serumpun...πŸ˜‚ terlebih diplomasi nanti akan menanggung padah juga...alsan je semua nii

      Luqman Haqim Memang jahanam la SU-30 MKM pasni

      Muhammad Izzul Aizat Luqman Haqim kenapa?

      Zak Rusli Muhammad Izzul Aizat Su-30 ni baru empat je yg dah refit, yg selebihnya belum. Lagi satu, kita cuma ada 18 je. Bukan 40 atau 80 buah, jadi kita tak boleh nak lenjan sampai ada stress kat airframe yg boleh mengurangkan jangka hayat pesawat.

      Harris Mactavish Dengar khabar angin 1 dah out of services sebab body crack

      Luqman Haqim Harris Mactavish sebab kita lenjan macam mat Pakistan lenjan JF-17

      Hapus
    2. SALAM SEJAHTERA DAN BAHAGIA UNTUK BRIGADE VVIP PARA KRONI, JERUNG DAN ORANG TENGAH, LANJUTKAN GERAK TANGKAS DALAM MENANGKAP CELAH PELUANG EMAS DI MINDEF DAN ATM, GRASS ROOT MALON PEMERHATI MILITER ATM CUKUP DUDUK MANIS SAHAJE SAMBIL MENGGERUTU....

      Hapus
  33. tdm pun pernah tewas friendly fire kat sabah melewan pemberontak sulu x hahha,,,,

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mohd Firdaus Tolong pecat YB yang anggap serumpun tu buat semak je!!!. Mohon admin Tag page YB konon serumpun tu kami nk serang!!

      Emang lhoo siapeeeπŸ˜‚πŸ˜‚ nyuruh-nyuruh mecat😱😱😱

      Hapus
  34. bingun raja nih rasuah wang tdm tak dah x alutsista

    BalasHapus
    Balasan
    1. Muhammad Franz Firdauz Msti permaisuri perak agk murka kerana bginda yg launch n nmekn kpl lcs 1 pd ogos 2017




      πŸ˜±πŸ˜±πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
    2. Permaisuri nya wis tuwo opo jeh Enom?

      Hapus
  35. SALAM SEJAHTERA DAN BAHAGIA UNTUK BRIGADE VVIP PARA KRONI, JERUNG DAN ORANG TENGAH, LANJUTKAN GERAK TANGKAS DALAM MENANGKAP CELAH PELUANG EMAS DI MINDEF DAN ATM, GRASS ROOT MALON PEMERHATI MILITER ATM CUKUP DUDUK MANIS SAHAJE SAMBIL MENGGERUTU....

    BalasHapus
  36. Putragila/XXAPIIERRR/MAT SABU/MOHAMMAD FRANZZ FIRDAUS

    Salam 7 boat Kecik πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  37. TPNPB-OPM Ngaku Tembak Mati dan Tebas Wajah Prajurit TNI Pakai Parang


    Kelompok seperatis bersenjata yang mengatasnamakan diri mereka Tentara Pembebasan Nasional Papua Barat Organisasi Papua Merdeka alias TPNPB-OPM, mengklaim bertanggungjawab atas serangan yang menewaskan prajurit Tentara Nasional Indonesia (TNI) di Distrik Hitadipa, Kabupaten Intan Jaya, Papua.

    Klaim tanggungjawab itu disiarkan TPNPB-OPM dalam siaran-siaran yang dianggap resmi di saluran media sosial mereka seperti dilansir VIVA Militer, Jumat 18 September 2020.

    "TPNPB bertanggungjawab atas tembak mati anggota TNI atas nama Serka Sahlan di Kabupaten Intan jaya, Papua pada tanggal 17 September 2020," tulis TPNPB-OPM.

    Disebutkan, serangan kepada rombongan prajurit TNI dari Satuan Tugas Aparat Teritorial (Satgas Apter) dilakukan anggota TPNPB-OPM dari Komando Daerah Pertahanan (Kodap) VIII wilayah Intan Jaya, yang dipimpin Yundius kogoya.

    Menurut TPNPB-OPM, setelah menyerang dan membunuh prajurit TNI atas nama Sersan Kepala Sahlan, mereka mencuri senjata api organik milik TNI yakni senjata serbu jenis FNC alias SS1, beserta dengan puluhan amunisi dan magasin.

    Perlu diketahui, penyerangan itu terjadi pada Kamis 18 September 2020, sekira pukul 14:10 WIT. Saat itu Serka Sahlan dan 7 rekannya dalam perjalanan membawa logistik dari Markas Koramil Persiapan Hitadipa.


    link
    https://www.viva.co.id/militer/militer-indonesia/1303441-tpnpb-opm-ngaku-tembak-mati-dan-tebas-wajah-prajurit-tni-pakai-parang

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kasian tak de wang pur... 😁 😁

      Hapus
  38. Admin bahas pemgembangan rudal Avibras yg masuk tahap final ya

    BalasHapus
  39. ...sugeng daluh PUR, piye kabare dino saiki...wis mangan durung

    wuenak jamanku tho ?



















    ... Xixixixixixixi 😁

    BalasHapus
  40. Tni itu kan di begal..bukan dalam keadaan siap..jadi itu adalah musibah..bukan dalam baku hantam atau berkonflik..intinya!bombardir ajalah mereka hahaha..oh ada HAMjing!

    BalasHapus
    Balasan
    1. ..
      Yup.
      Dibegal di tengah perjalanan.

      Tanpa membawa senjata.
      Sendirian.
      Dan mendadak tidak menyangka... tanpa persiapan.

      Hapus
  41. THAILAND PUN MUSUHnya Malonjing...wakakakakak

    https://defencesecurityasia.com/2139-2-thailand-malaysia-kapal-selam-bogeyman/?amp=1

    BalasHapus
  42. Tapi sayang..HAMjing ini kok gak kenal yg TNI Mati sia2 gara2 teroris papua jelek ini..kenapa ya?klu HAMjing ini adil biarkan tni lakukan serangan balik dengan bom2 roket dan rudal mereka..kalau iya HAMjing ini adil..bangs*t lah!

    BalasHapus
    Balasan
    1. ...HAM di Indonesia itu ANTEK2 US ASUrika

      ...memutuskan sesuatu tanpa melihat dari berbagai sudut PANDANG dan pertimbangan


















      ... Xixixixixixixi 😁

      Hapus
  43. MENYEDIHKAN KONDISI TLDM...πŸ˜†πŸ˜…πŸ€£πŸ˜‚

    KAPAL HANYA 2 BIJIK..KD.LEKIU DAN JEBAT...MISSILE EXPIRED...+ 7 bijik BANANA BOAT..πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜ MALULAAH..PURR...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Memalukan hanya tinggal 2. Yang 6 masih halimunan kah?

      Hapus
  44. Bantah Terobos Natuna, China Sebut Kapalnya Berhak Patroli


    China membantah kapal patroli mereka menerobos zona eksklusif ekonomi Indonesia, di Laut Natuna Utara.
    Pernyataan itu untuk merespons protes Indonesia bahwa kapal penjaga pantai China telah memasuki zona ekonomi eksklusif RI.

    Kementerian Luar Negeri China menegaskan kapal mereka berpatroli secara normal di perairan di bawah yurisdiksi Beijing.


    "Hak dan kepentingan China di perairan yang relevan sudah jelas," kata Juru Bicara Kementerian Luar Negeri China Wang Wenbin pada briefing harian, Selasa (15/9) seperti dikutip dari China Global Television Network.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam 245 hari CCG berlabuh kat Beting Ali tanpa bisa di halau ATM pondan 🀣🀣🀣

      Hapus
  45. di konflik Papua INDON kesukaran dan terbaru CHINA sudah menuntut ZEE Natuna sebahagian dari kawasannya....

    BalasHapus
    Balasan
    1. ..sugeng daluh PUR, piye kabare dino saiki...wis mangan durung

      wuenak jamanku tho ?



















      ... Xixixixixixixi 😁

      Hapus
    2. Ketawa aja lah klo gempur komen,,, wkwkwkwkwk

      Hapus
    3. Komennya ga konek, sebab takut sama kaisar xi jin ping yg nakal kirim bomber ke wilayah udara malon

      Hapus
    4. www.cnnindonesia.com/kronologi KN Nipah Bakamla usir coast guard cina di Natuna/14-09-2020

      Hapus
  46. Nih lagi satu gempurwira..liat pinoy..sanggup tak kawal sabah agar tak di culik pinoy?atau jangan2 mereka(sabah)ambil jalan tengah merdeka sendiri!?xiixixixixixixix

    BalasHapus
  47. Nih lagi satu gempurwira..liat pinoy..sanggup tak kawal sabah agar tak di culik pinoy?atau jangan2 mereka(sabah)ambil jalan tengah merdeka sendiri!?xiixixixixixixix

    BalasHapus
  48. LAWAN pejuang OPM yang senjata sederhana tu pun kalah.... LEMAH

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lawan nelayan cina bersenjata jaringpun ATM lari tercirit2 🀣🀣🀣

      Hapus
  49. PINOY... wkwkwkwkwkwwk

    kamu nak suruh T-50 lawan dengan Su30MKM...??? atau kamu nak suruh APC lawan MBT PT-91M atau GEMPITA...??? adoiii jauh tu bro.... wkwkwkwkwkwkwkwkw


    cukup saya bagi contoh mudah..PINOY lawan penentang di mindanoa pun kesukaran nak menang bro wkwkwkwkwkwkw

    sama juga mcm INDON lawan pejuang OPM..INDON sukar nak kalahkan OPM walaupun OPM hanya bersenjata sederhana...

    tapi kalau INDON sembang kambing pun boleh etrbang bro...wkwkwkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tak payah tewaskan Malon,hantar je nelayan cina ATM pasti lari tercirit2 🀣🀣🀣

      Hapus
  50. Parah! Kapal China Masuk RI, Klaim Natuna, Diusir Tak Mau

    Kapal penjaga pantai (coast guard) China masuk ke wilayah Natuna RI. Kapal tersebut bahkan berada selama akhir pekan dan menolak untuk pergi dari Laut Natuna Utara.

    Dari data Badan Keamanan Laut Republik Indonesia (Bakamla RI) kejadian terjadi dari Sabtu (12/9/2020). Kapal penjaga pantai China dengan nomor lambung 5204 masuk Natuna sejak pukul 10.00 WIB.

    "Kapal Coast Guard China kedapatan berkeliaran di ZEEI (Zona Ekonomi Ekslusif RI) Laut Natuna Utara, yang merupakan wilayah yurisdiksi Indonesia," tulis lembaga itu dalam keterangan pers yang diterima CNBC Indonesia, Minggu (13/9/2020).

    "Meskipun sudah ditanyakan maksud keberadannya, kapal China enggan pergi dan berkeras di area tersebut."

    Kapal CCG 5204 bersikeras bahwa mereka sedang berpatroli di area nine dash line (sembilan garis putus-putus) yang merupakan wilayah teritorial Republik Rakyat China. Bakamla RI sudah menyampaikan bahwa berdasarkan UNCLOS1982 (UU laut internasional), nine dash line tidak diakui keberadaan.

    Kapal itu pun diusir agar segera keluar dari wilayah yurisdiksi Indonesia. "Sampai saat ini (Minggu), kedua kapal masih saling membayang-bayangi satu sama lain. KN Nipah 321 terus berupaya menghalau CCG 5204 keluar dari ZEEI," tulis pernyataan Bakamla lagi.



    link
    https://www.cnbcindonesia.com/news/20200914062050-4-186492/parah-kapal-china-masuk-ri-klaim-natuna-diusir-tak-mau

    BalasHapus
    Balasan
    1. www.cnnindonesia.com/kronologi KN Nipah Bakamla usir coast guard cina di Natuna/14-09-2020

      Hapus
  51. Pesawat Evakuasi Jenazah TNI Ditembak di Intan Jaya Papua

    Polda Papua menuding kelompok kriminal bersenjata (KKB) menembaki pesawat Dabi Air PK-DPG pada Jumat (18/9) di wilayah Intan Jaya.
    "Terjadi tembakan sebanyak dua kali yang berasal dari Ujung Bandara Bilorai Kampung Bilogai dengan Jarak 300 Meter dari Runway 09 yang dilakukan oleh KKB terhadap Pesawat Dabi Air PK DPG," kata Kabid Humas Polda Papua Kombes Ahmad Musthofa Kamal melalui keterangan resmi, Jumat (18/9).

    Dia menduga penembakan itu sebagai upaya KKB menghambat proses evakuasi jenazah Sersan Kepala Suhlan dari Kabupaten Intan Jaya ke Kabupaten Nabire.


    "Sebelum pesawat Rimbun Air PK OTJ tiba di Bandara Bilorai untuk mengevakuasi almarhum Serka Sahlan, pada pukul 08.38 WIT," ujar Kamal.

    Beberapa menit setelah suara tembakan itu terdengar, pesawat kemudian mendarat di Bandara Bilorai Kabupaten Intan Jaya guna melakukan pengecekan terhadap badan pesawat.

    Namun, kata dia, pihaknya tak menemukan bekas atau tanda terkena tembakan.


    link
    https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200918204957-12-548260/pesawat-evakuasi-jenazah-tni-ditembak-di-intan-jaya-papua?utm_source=facebook&utm_medium=oa&utm_content=cnnindonesia&utm_campaign=cmssocmed&fbclid=IwAR19JH75Bqh2vj1YmhWUSBvpGxcHYc1UJj1XayS2BcQmwljF3Bi0Za52E5k

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam Mejar Zahid GGK pondan tewas dalam exercise 🀣🀣🀣...mati dalam demo bkn mati dalam perang cuy,memalukan 🀣🀣🀣

      Hapus
    2. ....
      melakukan pengecekan terhadap badan pesawat.

      Namun, kata dia, pihaknya TAK menemukan bekas atau tanda terkena tembakan.....!!!

      Hapus
  52. Salam merdeka dari Sabah Serawak, Philipina dan Brunai akan back upπŸ‘πŸ‘πŸ‘

    BalasHapus
  53. Menggelegar tudm:

    Luqman Haqim Memang jahanam la SU-30 MKM pasni

    Muhammad Izzul Aizat Luqman Haqim kenapa?

    Zak Rusli Muhammad Izzul Aizat Su-30 ni baru empat je yg dah refit, yg selebihnya belum. Lagi satu, kita cuma ada 18 je. Bukan 40 atau 80 buah, jadi kita tak boleh nak lenjan sampai ada stress kat airframe yg boleh mengurangkan jangka hayat pesawat.

    Harris Mactavish Dengar khabar angin 1 dah out of services sebab body crack

    BalasHapus
  54. Malon mendunia claim Majer Zahid GGK diantara komando terbaik dunia tapi bisa tewas duluan dalam exercise bkn tewas dalam perang,amat memalukan 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  55. Majer Zahig GGK komando terbaik dunia....cuihhhh najissss 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  56. PAPUA semakin parah.. NATUNA semakin parah.... kasihan INDON

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yg parah kapal eksploitasi minyak Malon gk berani explore minyak di laut sendiri ,Malon makin parah di kuasai cina πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

      Hapus
    2. bro baru je PETRONAS cari gali minyak di laut China selatan walaupun diganggu CHINA kapal Petronas MALAYSIA kekal pada kedudukan tanpa gentar...

      INDON mana berani...

      Hapus
    3. Kekal πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…...ada bomber cina pusing2 diatas pelantar Petronas knp tak berani di halau,bomber cina dah jauh masuk halaman rumah ko bro πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

      Hapus
    4. wkwkwkwkw.... kamu BERHALUNISASI ya bro....

      Hapus
    5. Kenapa pula ko bilang berhalusinasi lon ,bukti ada 🀣🀣🀣

      Hapus
  57. Lawan nelayan cina bersenjata jaringpun ATM tak de telor....ATM lemah kebanyakan makan tidur je 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  58. Majer Zahid komando terbaik dunia claim malon....cuihhhh najisss πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

    BalasHapus
  59. nampaknya Pejuang OPM seperti semakin kuat di PAPUA... MANTAP.... SEMOGA PAPUA BERJAYA BEBAS DAN MERDEKA....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Salam cina makin berkuasa atas malon πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

      Hapus
  60. Ada bomber cina pusing2 kat Sabah MKM Malon tak scramble kerana takut sama cina...Malon makin parah dikuasai cina 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  61. Menteri luar negeri malon menafikan sempadan malon tak pernah diceroboh CCG 89x,fact malon takut sama cina πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

    BalasHapus
  62. Ada pula seramai 110 kapal nelayan cina bebas ambil ikan kat beting Ali tapi ATM & maritim cuma shadowing je tanpa di something to catch cina's fisherman πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

    BalasHapus
  63. boleh dikatakan ada saja berita tentera INDON tewas ditangan pejuang OPM..wahhhhhh... pejuang OPM memang digeruni oleh tentera INDON...

    malah pejuang OPM pernah menembak jatuh heli TNI dan merampas semua senjata didalam helikopter tersebut...luar biasa

    BalasHapus
    Balasan
    1. Nelayan cina memang amat digeruni...nelayan cina membuat MKM & scorpene malon kecut 🀣🀣🀣

      Hapus
    2. OPM yg banyak ditewaskan TNI tak kau up @pur???

      Berita terakhir 7 tewas, ditambah lagi terbaru 2 opm tewas oleh 24 prajurit TNITNI-Polri.
      Tak perlu kirim jet pjuang.
      πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

      Hapus
  64. Mejar Zahid Armaya komando GGK kontol adalah komando terbaik dunia claim malon di YouTube,cuiihhh najis aq lihat YouTube malon yg mendunia tipu2nya πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

    BalasHapus
  65. Pasukan Setengah Bugil OPM Pamer Senjata dan Amunisi Rampasan Heli MI-17


    Seragam loreng itu tampak masih utuh. Membungkus jasad yang tak lagi bisa dikenali.

    Di antara puing-puing helikopter MI-17, 12 jasad berserakan. Helm hijau tergeletak terpisah dengan kepala pemiliknya.

    Di lereng gunung yang curam itu, sebuah drum berwarna merah kombinasi putih dan biru masih tergeletak. Drum berisi bahan bakar itu tak tersentuh.

    Beberapa orang tampak mengais-ngais di tumpukan bangkai pesawat. Seorang di antaranya mengenakan jaket loreng. Mereka mencari barang berharga dan senjata.

    Pada 5 Februari 2020, TPNPB-OPM mengaku telah menyita seluruh senjata di lokasi jatuhnya helikopter MI-17. Termasuk seluruh amunisinya.

    Mereka menyebut, senjata dan amunisi itu diamankan Komando Daerah Pertahanan (Kodap) Ngalum Gupel. Kodap ini dipimpin Bridgen Lamek Alipky Taplo.

    Dalam foto-foto yang beredar, beberapa orang tampak menyisir puing-puing pesawat itu. TPNPB-OPM mengklaim bahwa orang-orang itu adalah anggotanya.

    Pada foto lainnya, mereka memamerkan senjata hasil rampasan beserta amunisinya. Sejumlah pria setengah bugil berdiri berbaris di belakang senjata itu. Mereka tidak memakai baju. Hanya celana selutut.

    OPM juga mengklaim helikopter MI-17 tersebut jatuh setelah ditembak anggota Pasukan Salju yang bernama Nason Mimin.

    "Helikopter MI-17 milik TNI AD yang pernah kami tembak itu sudah kami temukan. Semua senjata milik TNI yang ada di lokasi telah diambil pasukan TPNPB," ujar Lamek Alipky Tapol.

    Dia menyebut, jika TNI hendak merebut kembali senjata itu, maka mereka siap melayaninya untuk berperang.

    "Apabila berani lakukan operasi di wilayah kami, maka kami siap tembak jatuh lebih banyak lagi helikopter milik TNI/Polri," katanya mengancam.

    Sebelumnya diberitakan, tim pencari sudah sampai ke lokasi jatuhnya helikopter MI-17, Jumat (14/2/2020). Heli itu dinyatakan hilang kontak sejak 28 Juni 2019.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Baru claim sepihak 🀣🀣🀣

      Hapus
  66. OPM juga mengklaim helikopter MI-17 tersebut jatuh setelah ditembak anggota Pasukan Salju yang bernama Nason Mimin.

    "Helikopter MI-17 milik TNI AD yang pernah kami tembak itu sudah kami temukan. Semua senjata milik TNI yang ada di lokasi telah diambil pasukan TPNPB," ujar Lamek Alipky Tapol.

    Dia menyebut, jika TNI hendak merebut kembali senjata itu, maka mereka siap melayaninya untuk berperang.

    "Apabila berani lakukan operasi di wilayah kami, maka kami siap tembak jatuh lebih banyak lagi helikopter milik TNI/Polri," katanya mengancam.

    Sebelumnya diberitakan, tim pencari sudah sampai ke lokasi jatuhnya helikopter MI-17, Jumat (14/2/2020). Heli itu dinyatakan hilang kontak sejak 28 Juni 2019.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Baru claim tak de video sahih 🀣🀣...kl nelayan cina gangbang ATM ada video YouTubenya 🀣🀣

      Hapus
    2. OPM yg banyak ditewaskan TNI tak kau up @pur???

      Berita terakhir 7 tewas, ditambah lagi terbaru 2 opm tewas oleh 24 prajurit TNITNI-Polri.
      Tak perlu kirim jet pjuang.
      πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

      Hapus
  67. Ada bomber cina dah masuk halaman malon tapi MKM Malon berak seluar tak berani scramble untuk halau bomber cina 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  68. luar biasa dengan hanya bersenjata sederhana pejuang OPM mampu menjatuhkan heli INDON... malah semua senjata dirampas dari heli tersebut...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Baru claim sepihak 🀣🀣

      Hapus
    2. OPM yg banyak ditewaskan TNI tak kau up @pur???

      Berita terakhir 7 tewas, ditambah lagi terbaru 2 opm tewas oleh 24 prajurit TNITNI-Polri.
      Tak perlu kirim jet pjuang.
      πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

      Hapus
  69. Kata gempurgila aq berhalusinasi bomber cina pusing2 kat Sabah dekat pelantar Petronas,bukti dan link ada 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  70. bukti foto senjata yang dirampas oleh pejuang OPM dari heli yang ditembak jatuh..berlatar belakangkan bendera BINTANG KEJORA OPM

    link foto
    https://cdn.rakyatku.com//images/OPM_Heli_MI-17_698883584_n.jpg


    BalasHapus
    Balasan
    1. Foto itu bisa di Photoshop cem ko Photoshop orang Turkey ko kata orang malon yg lg test Av8 di gurun 🀣🀣🀣

      Hapus
  71. Jom nelayan cina ambil ikan di Sabah lg 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  72. malah komando INDON terkeluar dari daftar komando terbaik dunia mungkin kerana gagal menghancurkan pejuang OPM yang pengamat pertahanan dunia menilai lawan komando INDON hanya bersenjata sederhana namun mampu menahan asakan komando INDON...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Berbanding komando Malon tak pernah dapat rank...Malon claim komandonya paling jaguh duni tapi gk pernah diakui dunia...kasiannn 🀣🀣🀣

      Hapus
  73. Itu baru Majer Zahid pondan,ada lg komando PASKAU bisa pula tewas dalam exercise lari lasak 🀣🀣...lemah 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  74. Ada lagi PASKAU Malon pingsan saat exercise bersama dgn TNI di Pontianak,link video YouTubenya ada dan sahih 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  75. Askar beruk Malingsial tidak punya pengalaman bertempur....
    SABAH milik keSultanan SULU...Seluruh Kesultanan melayu di semenanjung..adalah boneka,anak asuh british....kapan pernah perangnyq...??

    BalasHapus
  76. Kasian deh komando malon tak pernah diakui dunia,cuma malon je yg sembang mendunia claim komandonya paling jaguh antar galaxy 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  77. Cem mana komando Malon di akui dunia bila tak de badai,tak de angin,tak de perang komando malon sudah tewas duluan dalam exercise dan demo 🀣🀣🀣... memalukan 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  78. Majer Zahid komando GGK adalah diantara komando terbaik dunia kata YouTuber Malon....cuihhh,najis πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£

    BalasHapus
  79. Wkwkwk...Mejar Zahid komando pondan 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  80. Terungkap Kopassus Tak Lagi Masuk 20 Besar Pasukan Elite Terkuat Duni

    Komando Pasukan Khusus (Kopassus) diketahui telah banyak meraih berbagai prestasi baik di dalam ataupun luar negeri. Hal tersebut membuat Kopassus masuk ke dalam pasukan elite terkuat di dunia.

    Namum, baru-baru ini diungkapkan oleh pengamat militer Connie Rahakundini Bakrie, bahwa Kopassus tak lagi masuk 20 besar peringkat pasukan elite.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tak apa2 berbanding komando malon tak pernah masuk top 20 komando dunia 🀣🀣🀣

      Hapus
  81. OPM yg banyak ditewaskan TNI tak kau up @pur???

    Berita terakhir 7 tewas, ditambah lagi terbaru 2 opm tewas oleh 24 prajurit TNITNI-Polri.
    Tak perlu kirim jet pjuang.
    πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

    BalasHapus
    Balasan
    1. yang tewas tu dikatakan orang awam... tak hairanlah kenapa rakyat Papua marah dengan INDON dan mula menyokong perjuangan OPM...

      Hapus
    2. Orang awam kok ada pegang senjata lon 🀣🀣🀣

      Hapus
    3. wkwkwkwkw wahhh mana kamu tahu dia pegang senjata sedangkan yang ditunjuk sudah jadi mayat...??? dan hanya dilapor konon dia pejuang OPM...

      Hapus
    4. Lha banyak di sita senjata,panah dan amunisi lon 🀣🀣🀣

      Hapus
  82. kasihan malah kopassus INDON terkeluar dari senarai 20 komando mematikan dunia...wkwkwkwkwkwkwk

    TAHNIAH pejuang OPM anda berjaya menyakinkan pengamat militer dunia pejuang OPM yang hanya setengah bugil dan bersenjata sederhana mampu menahan asakan komando INDON yang terlatih dan lengkap senjata...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tahniah nelayan cina bersenjata sederhana jaring berjaya buat ATM lari tercirit2 🀣🀣🀣

      Hapus
  83. ini Pur,CCG berhasil di usir bakamla Indonesia : www.cnbcindonesia.com/Top RI ! Bakamla berhasil usir kapal cina dari Natuna Utara/15-09-2020

    BalasHapus
  84. bro CHINA dah kata itu kawasan dia ZEE NATUNA dia akan datang balik lagi ke NATUNA... wkwkwkwkwkwkw sokong CHINA

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kata dia, buktinya mampu dihalau,read above πŸ‘†πŸ‘†πŸ€£πŸ€£

      Hapus
  85. Parah! Kapal China Masuk RI, Klaim Natuna, Diusir Tak Mau

    Kapal penjaga pantai (coast guard) China masuk ke wilayah Natuna RI. Kapal tersebut bahkan berada selama akhir pekan dan menolak untuk pergi dari Laut Natuna Utara.

    Dari data Badan Keamanan Laut Republik Indonesia (Bakamla RI) kejadian terjadi dari Sabtu (12/9/2020). Kapal penjaga pantai China dengan nomor lambung 5204 masuk Natuna sejak pukul 10.00 WIB.

    "Kapal Coast Guard China kedapatan berkeliaran di ZEEI (Zona Ekonomi Ekslusif RI) Laut Natuna Utara, yang merupakan wilayah yurisdiksi Indonesia," tulis lembaga itu dalam keterangan pers yang diterima CNBC Indonesia, Minggu (13/9/2020).

    "Meskipun sudah ditanyakan maksud keberadannya, kapal China enggan pergi dan berkeras di area tersebut."

    Kapal CCG 5204 bersikeras bahwa mereka sedang berpatroli di area nine dash line (sembilan garis putus-putus) yang merupakan wilayah teritorial Republik Rakyat China. Bakamla RI sudah menyampaikan bahwa berdasarkan UNCLOS1982 (UU laut internasional), nine dash line tidak diakui keberadaan.

    Kapal itu pun diusir agar segera keluar dari wilayah yurisdiksi Indonesia. "Sampai saat ini (Minggu), kedua kapal masih saling membayang-bayangi satu sama lain. KN Nipah 321 terus berupaya menghalau CCG 5204 keluar dari ZEEI," tulis pernyataan Bakamla lagi.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bukti cina takutkan Indonesia dan keluar berbanding malon tak mampu halau CCG 🀣🀣🀣

      Hapus
    2. kasihan itu je la geng INDON boleh katakan... apa yang kamu halau... CHIAn dah kata itu kawasan dia... dan dia akan datang lagi... dia tak kata pula ZEE itu INDON punya...

      maknanya disini ZEE NATUNA sudah di klaim CHINA...

      Hapus
    3. Kalo dia cakap kawasan tuh knp CCG berundur 🀣🀣🀣...tetap stay di situlah 🀣🀣🀣

      Hapus
  86. CHINA dah klaim itu kawasan dia... dan kapal CHINA akan mula berdatangan secara bergilir gilir dan kekerapannya akan mula lebih banyak lagi... kasihan INDON dibuli CHINA wkwkwkwkwkwkwkw

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalo cina claim knp CCG berundur knp tak stay selamanya kat Natuna Utaralah 🀣🀣🀣

      Hapus
  87. Bukti cina telah berkuasa di Malon adalah seramai 110 ribu askar cina telah stay di malon dan telah perolehi IC Malon,seramai 110 kapal nelayan cina dgn selesa ambil ikan kat Beting Ali dan tak dihalau ATM,bomber cina pusing2 kat Sabah tapi MKM tak scramble untuk halau bomber cina,89x CCG ceroboh sempadan malon tapi malon takut untuk halau CCG 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  88. Pur,kl cina claim Natuna tuh wilayahnya knp CCG berundur,knp tak stay selamanya kat Natuna lah 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  89. 89x diceroboh CCG,ribuan x sempadan malon diceroboh Singapore,fact malon negara lemah tak mampu jaga halaman rumahnya 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  90. Sama negara kecik Singaporepun malon takut 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  91. HALAU...??? wkwkwkwkwkwkwkw CHINA dah kata ZEE NATUNA miliknya....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalau miliknya kenapa CCG berundur,stay selamanya kat Natuna kl itu miliknya 🀣🀣🀣

      Hapus
  92. Parah sekarang yg berkuasa di malon adalah cina 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  93. Terus cina tak claim beting Ali,paracel,beting petinggi jarom tak dikatakan cina adalah miliknya lon 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  94. Natuna pun di claim malon adalah milik sultan Johor Malon tapi kenyataannya Natuna milik Indonesia,kl cuma claim it's okey2 je lon yg penting nyatanya Natuna adalah milik Indonesia dan telah dimateraikan PBB 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  95. Lon,it's okey je Natuna di claim malon dan cina adalah miliknya tapi nyatanyakan PBB sudah materaikan natuna milik Indonesia dan jg berdasarkan UNCLOS LAW PBB,Natuna adalah milik Indonesia 🀣🀣🀣

    BalasHapus
  96. Gempurgila kalah debat 🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. ..
      Mantab Pak.
      Argumentasi Pak@mpPBB mantab...!!!

      Hapus
    2. Memang otak pikiran Malon cuma sebatas krik krik dan krik krik, tak lebih daripada itu. lihat saja kehadapan nanti akan terjadi lagi pisang berbuah dua kali...

      Hapus
  97. GEMPURWIRA18 September 2020 21.41

    TPNPB-OPM Ngaku Tembak Mati dan Tebas Wajah Prajurit TNI Pakai Parang----> ADA MUSUH MENGINTAI

    BANDINGKAN DGN INI:

    Malaysia Defence Review
    September 2019 ·


    Assalamualaikum

    Untuk Makluman Pegawai 11 RGK, Mejar Zahir Bin Armaya baru sahaja menghembuskan nafas di Hospital Queen Elezbeth, Kota Kinabalu pada 0920 pagi tadi semasa demostrasi keupayaan komando sempena Paluan Berundur Markss Briged ke 5 Infantri di Kem Lok Kawi.

    Arwah merupakan anak kepada Pelakon Veteren A.R. Badul akan dibawa ke Masjid As-Salam, Kem Lok Kawi untuk disembahyangkan.

    Sama-sama kita doakan semoga arwah ditempatkan di dalam golongan yang beriman.

    Al-Fatihah

    -MDR-

    Akhiee Lan Pegawai komando tertembak
    Dimaklumkan, pegawai 11 RGK, Mejar Mohd. Zahir Armaya, 36, disahkan meninggal dunia dalam satu insiden kemalangan di Kem Lok Kawi, Sabah pagi tadi. Kejadian kira-kira pukul 9.20 pagi itu dipercayai berlaku semasa demonstrasi tembakan yang diadakan pada upacara paluan berundur Markas 5 Briged di kem berkenaan.
    Allahyarham yang juga anak kepada seniman tersohor AR Badul bertugas diKem Sg Udang meninggal dunia semasa dikejarkan ke Hospital Queen Elizabeth di sini. Allahyarham yang pernah menyertai misi PBB Lebanon tahun 2010/11 juga pernah bertugas semasa Ops Daulat.
    Difahamkan pihak Markas Tentera Darat akan mengeluarkan kenyataan rasmi.----> TIADA MUSUHPUN, MASA DAMAI, CEKIK LOMPYA


    ACTION GGK NAN MUBAZIR



    KAHKAHKAH....

    BalasHapus
    Balasan
    1. MUBAZIR,,,, TENTERA DENGAN KLASIFIKASI KOMANDO TEWAS HANYA KARENA DEMO, BELUM PERANG YANG SEBENARNYA

      MUBAZIR
      MUBAZIR
      MUBAZIR

      Hapus
  98. CEMPLANG CEMPLUNG....

    Ai Man Min betul ke? Jadi tinggal 17 buah sahaja la

    Mohd Farid Ismail Malaysia Defence Review ni kes di Lima langkawi yg landing gear tak retract ke min?

    Malaysia Defence Review Ai Man x refit masih menunggu tindakan lanjut, sbb masa Mat Sabu jd Menhan dia dh hold program asal dan diteruskan pada mana pesawat yg status kondisi tidak berada tahap keperluan intensif
    Russia bg cadangan hntr pesawat terbabit ke Kilang pengeluaran Su30MKM iaitu Irkur di Russia, tp kerajaan tolak atas faktor kos

    Ai Man Malaysia Defence Review oh kiranya dah refit la? Atau masih terbang? Kalau masih terbang tak bahaya ka sebab katanya body frame crack

    Malaysia Defence Review Ai Man tu bukan maksud tinggal.17 tp put on waiting utk refit, citer nie dh lama

    Farhan Berhan Sebiji ciksu kita airframe problem kan...sedih siak 😭

    Muhammad Franz Firdauz Min2 bleh confirm x ade indon kabo su30mkm no2 total lost sbb enjin crack

    Malaysia Defence Review Muhammad Franz Firdauz rasanya 4 bulan lepas baru je terbang balik, celah mana dapat khabar angin tu?

    Malaysia Defence Review Millatul Norhan Hanif dh p bengong batal program SLEP sebelum nie smpi 4 je leh terbang, pastu dh terkojol push dpt la 11 tu pun status ntah mcmner, sembang kt LIMA haritu xnk kalah, rupanya cenggitu je

    Luqman Haqim Memang jahanam la SU-30 MKM pasni

    Muhammad Izzul Aizat Luqman Haqim kenapa?

    Zak Rusli Muhammad Izzul Aizat Su-30 ni baru empat je yg dah refit, yg selebihnya belum. Lagi satu, kita cuma ada 18 je. Bukan 40 atau 80 buah, jadi kita tak boleh nak lenjan sampai ada stress kat airframe yg boleh mengurangkan jangka hayat pesawat.

    Harris Mactavish Dengar khabar angin 1 dah out of services sebab body crack

    BalasHapus