20 Juli 2021

Thailand Confirms Plan to Buy Additional T-50TH Aircraft

20 Juli 2021

RTAF will procure an additional two T-50TH (photo : Think Forward)

The Royal Thai Air Force's (RTAF's) Directorate of Operations has announced that it will procure an additional two T-50TH Golden Eagle lead-in fighter trainer aircraft from Korea Aerospace Industries (KAI).

The planned procurement, which will increase the size of the RTAF's T-50TH fleet to 14, is budgeted at THB2.36 billion (USD72 million) and will include spare parts, and related equipment and tools. Janes understands that a contract to acquire the aircraft is expected to be signed later this year.

A spokesperson from KAI told Janes on 20 July that the procurement is the subject of talks that are under way between the company and the RTAF.

The acquisition is funded through Thailand's 2022 defence budget, having been delayed by a year due to funding constraints linked to the Covid-19 pandemic. Janes understands that such constraints also prompted the RTAF to downsize the acquisition from four to two aircraft.

The RTAF has termed the planned procurement as the fourth and final phase of its T-50TH programme. The RTAF ordered two batches of four and eight T-50TH aircraft in 2015 and 2017 for a total cost of THB12.5 billion. Eight of these aircraft have been delivered.

Phase 3 was a USD52.5 million upgrade of these aircraft announced in 2019 that featured modifications to the aircraft's radar systems, radar warning receivers, and countermeasures.

The T-50TH is replacing the RTAF's Aero Vodochody L-39ZA Albatross lead-in fighter trainer (LIFT)/light attack aircraft operated by its light attack 401 squadron in central Thailand.

KAI officials have previously told Janes.

115 komentar:

  1. Kirain berita T50 sebelahπŸ˜†

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sebelah baru sibuk urus tender sampai membatu...πŸ˜€

      Hapus
  2. Tudm Malon tertinggal lagi dari negara jiran se kawasan πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    BalasHapus
  3. Indonesia, Thailand tambah lagi T50

    Sementara kerjaan Malon PEMBUAL sudah SEMBANG Bla Bla Bla FA50 Bla Bla Bla tak nak JF 17 SULFUR Bla Bla Bla tak nak Tejas Bla Bla Bla tak nak MRSS Bla Bla Bla tak nak LCS Maharogol Bla Bla Bla tak nak LMS Batch II Bla Bla Bla tak nak Caesar 4x4 Bla Bla Bla tak nak M109A5 Bla Bla Bla tak nak Rafale


    Padahal ganti Heli NURI pun tak mampu

    http://defense-studies.blogspot.com/2021/07/pengiriman-komponen-helikopter-sikorsky.html?m=1#comment-for

    Wkwkwkwkwkwkkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkkwkwkwkwkwkkwkwkwkwkwkwkkwkkwkwkkwkkwkk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Beli helikopter lalat pun delay....😁

      Hapus
    2. Beli Heli Telur MD530G murah pun 3 tahun tak kunjung datang... 🀣🀣🀣🀣

      Hapus
    3. Itulah Malasyah Negeri Pembual dan Negeri SonglapπŸ˜ƒπŸ˜ƒ

      Hapus
  4. Eittt kumpulan beruk malaya kalah lagi

    BalasHapus
    Balasan
    1. Gempurwaria and Genk makin koyak dgn berita ini....

      Hapus
    2. sesuai naman KL: KALAH LAGI om haha!🀣🀣🀣

      Hapus
    3. KL = Kacung-nya London...

      ===Malon...malon

      Hapus
  5. Thailand mau tambah T50 lagi kayak Indonesia, sedangkan kumpulan beruk malaya?? Grokkk.... Grokkk.....grokkk.... Wkwkwkwkwk

    BalasHapus
  6. korean jet fighter sell for rich country

    yang beli jet barter minyak sawit




    tepi sikit


    Gak LeveL

    BalasHapus
  7. di sebeah pun sudah tiru MALAYSIA bro..kibar bendera putih akibat bantuan BANSOS tak kunjung turun...

    lepas tu geng PEMBUAL sembang konon sudah beli T50...wkwkwkwkwk

    mau tanya bagi saya link berita yang KEMHAN MENGESAHKAN pembelian FREMM.... ayohhhh...wkwkwkwkw
    ------
    Ada yg pura2 tak mau baca berita Kontrak T50i tdiπŸ˜†πŸ˜€

    BalasHapus
  8. Balasan
    1. Taunya di kerajaan pasir berdengung covid juga mulai merebak juga. Vaksin lambat di berikan pada masyarakat πŸ˜‚

      Hapus
  9. Gempurgila nanti datang dan cakap soalan bendera putih 🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bendera putih tanda lapar

      Bendera Hitam tanda politik dalaman hancus

      Hapus
    2. Betul lah tuu

      Bendera Sempak Gemilang tanda tanah melayu digondolin china

      🀣🀣🀣

      Hapus
  10. GEMPUR cakap klaim berasa udah punya F50,padahal tender blm jelas siapa yg menang ?


    Bual

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mrca Cessna pastinya πŸ‘

      Hapus
    2. Malu lah tu Gempur, melancap lagi lah elu pur gempur

      🀣🀣🀣

      Hapus
  11. Don juan20 Juli 2021 16.28

    Serasa pengen nyanyi gaes...lagu ini speciap gw persembahkan buat genk bendera putih,yang suka kena PRANK...

    Title : sakit hati
    Artist : tipe x

    Sakit hati
    Bikin sakit hati
    Semua ini terjadi berkali-kali
    Nggak pernah aku mengerti
    Mengapa begini?
    Masih saja kau selalu ingkari janji
    Cobalah rasakan apa yang kurasa
    Hati ini sakit dibohongi
    Setiap kali kau tebar ribuan janji
    Nggak pernah terbukti cuman mimpi
    Sakit hati
    Bikin sakit hati
    Semua ini terjadi berkali-kali
    Nggak pernah aku mengerti
    Mengapa begini?
    Masih saja kau selalu ingkari janji
    Kau taburkan bunga di angan-angan
    Hingga jiwa-ragaku melayang
    Saat semua kembali aku tersentak
    Yang kurasa hanyalah kecewa
    Sakit hati
    Bikin sakit hati
    Semua ini terjadi berkali-kali
    Nggak pernah aku mengerti
    Mengapa begini?
    Masih saja kau selalu ingkari janji
    Kau taburkan bunga di angan-angan
    Hingga jiwa-ragaku melayang
    Saat semua kembali aku tersentak
    Yang kurasa hanyalah kecewa
    Sakit hati
    Bikin sakit hati
    Semua ini terjadi berkali-kali
    Nggak pernah aku mengerti
    Mengapa begini?
    Masih saja kau selalu ingkari janji
    Sakit hati (sakit hati)
    Bikin sakit hati (sakit hati)
    Semua ini terjadi berkali-kali
    Nggak pernah aku mengerti
    Mengapa begini?
    Masih saja kau selalu ingkari janji


    Maaf kalo genk BENDERA PUTIH kalo merasa tersinggung..

    Wkwkwkwkkwkwkkwkwkkwkwkwkkwkwkkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkkwkwkwkkkkwkwkwkwkkwwkkwkwkwkkkwkwkkwkwkwkwkkkwkwkkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwwkwkkwkwkwkwkkwkwkkwkwkwkwkwkwkwkwwkkwkwkwkwkkwkwkwkwkkwkwkwkkkkwkkwkwk

    BalasHapus
  12. μ§€λ‚œ 2013λ…„ 9μ›” 10일 페리 비행에 λ‚˜μ„  T-50i λͺ¨μŠ΅.

    ν•œκ΅­ν•­κ³΅μš°μ£Όμ‚°μ—…(KAI)은 μΈλ„λ„€μ‹œμ•„ κ΅­λ°©λΆ€(곡ꡰ)와 μ „μˆ μž…λ¬Έν›ˆλ ¨κΈ° T-50i μΆ”κ°€ λ„μž…·μˆ˜μΆœ 곡급계약을 λ§Ίμ—ˆλ‹€κ³  20일 κ³΅μ‹œν–ˆλ‹€.

    KAIλŠ” 이번 κ³„μ•½μœΌλ‘œ μΈλ„λ„€μ‹œμ•„μ— T-50i μ „μˆ μž…λ¬Έν›ˆλ ¨κΈ° 6λŒ€μ™€ 항곡기 μš΄μ˜μ„ μœ„ν•œ 후속 μ§€μ›νŒ¨ν‚€μ§€λ₯Ό μˆ˜μΆœν•œλ‹€.

    계약 규λͺ¨λŠ” 2천744μ–΅8천800λ§Œμ›, 계약 기간은 μ˜¬ν•΄ 12μ›” 16일뢀터 2024λ…„ 10μ›” 30μΌκΉŒμ§€λ‹€.

    계약 μ‹œμž‘μΌμ€ KAIκ°€ μΈλ„λ„€μ‹œμ•„ μ •λΆ€λ‘œλΆ€ν„° μ„ μˆ˜κΈˆμ„ μž…κΈˆλ°›λŠ” μ˜ˆμƒ 일자이고 계약 μ’…λ£ŒμΌμ€ 계약 μ‹œμž‘ ν›„ 34κ°œμ›”μ΄λ‹€. KAIλŠ” μ„ μˆ˜κΈˆμ΄ μž…κΈˆλ˜λ©΄ μž¬κ³΅μ‹œν•  μ˜ˆμ •μ΄λ‹€.

    T-50iλŠ” 우리 곡ꡰ을 μœ„ν•΄ 개발된 졜초의 κ΅­μ‚° μ΄ˆμŒμ† κ³ λ“±ν›ˆλ ¨κΈ° T-50을 기반으둜 ν•˜λŠ” μΈλ„λ„€μ‹œμ•„ μˆ˜μΆœν˜• 항곡기닀. ν›ˆλ ¨κ³Ό κ²½κ³΅κ²©μž„λ¬΄λ₯Ό λ™μ‹œμ— μˆ˜ν–‰ν•  수 μžˆλ‹€.
    ---'xxxx------

    Sila baca baik2 pur translate sndri πŸ‘†πŸ˜€

    BalasHapus
    Balasan
    1. ☝️☝️☝️ Jangan dibaca Pur...bikin kamu frustasi lalu bunuh diri


      Kohkohkoh.....πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

      Hapus
    2. Tetap serumpun pakcik bantu kami ,kami krisis makanan tundalah beli aircraft

      Hapus
  13. Sakitnya nya tuch disini, koyak tiada habisnya geng sebelah tu πŸ˜„

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malay belanja banyak SURAT BANTAHAN,

      Tak payah beli alatan perang 🀣🀣🀣

      Hapus
    2. Sebab harga minyak sawit dan durian musang king belum berbalaoi : versi albertigo alias asuwandaru πŸ˜€

      Hapus
  14. Serasa pengen nyanyi gaes...lagu ini speciap gw persembahkan buat Gempurwaeia & genk bendera putih,yang suka kena PRANK...

    Title : Lagu Nakal (Hati Panas)
    Artist : Gigi

    Tolonglah semoga ini bukanlah mimpi di siang bolong

    Tolonglah, tolonglah NAJIB & ROSMAH
    Gempurwaria jadi seperti orang yang bloon

    Oh, Gempurwaria hanya bisa menahan perasaan

    Panas, panas, panas
    Panas, badan ini
    Koyak, koyak, koyak,
    Iri, Iri, Iri,
    Dengki, Dengki, Dengki
    Pening, pening, pening
    Pening, kepala ini tengok Indonesia Shoping

    Tolonglah semoga ini bukanlah mimpi di siang bolong

    Tolonglah, tolonglah NAJIB & ROSMAH
    Gempurwaria jadi seperti orang yang bloon

    Oh, Gempurwaria hanya bisa menahan perasaan

    Panas, panas, panas
    Panas, badan ini
    Koyak, koyak, koyak
    Iri, Iri, Iri
    Dengki, Dengki, Dengki
    Pening, pening, pening
    Pening, kepala ini tengok Indonesia Shoping

    Panas, panas, panas
    Panas, badan ini
    Koyak, Koyak, Koyak
    Iri, iri, iri
    Dengki, dengki, dengki
    Pening, pening, pening
    Pening, kepala ini tengok Indonesia Shoping

    Panas, panas, panas
    Panas, badan ini
    Koyak, koyak, koyak
    Iri, Iri, Iri
    Dengki, Dengki, Dengki
    Pening, pening, pening
    Pening, kepala ini tengok Indonesia Shoping

    Panas, panas, panas
    Panas, badan ini
    Koyak, koyak, koyak
    Iri, Iri, Iri
    Dengki, Dengki, Dengki
    Pening, pening, pening
    Pening, kepala ini tengok Indonesia Shoping

    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯

    ☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄☄

    Nich Makan PISANG biar hati ADEM dan DINGIN.. wkwkwkwkwkwk

    🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌

    🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡🐡

    πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’

    🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧🦧

    BalasHapus
  15. ATM Terima 6 Helikopter MD530G
    Mulai Jun 2021 -

    DEFENSE STUDIES



    Kan kan kan


    Malaysie poor takde wang

    Helikopter murah poon cancel

    No money again at ROYAL MALAYSial ARMY

    🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Delay....nasib kerajaan darul delay πŸ˜„

      Hapus
    2. Uang kerajaan malay habis guna subsidi bumiputera malon pemalas

      🀣🀣

      Hapus
  16. Gempurwaria dan gank malon semakin KOYAK...TNIAU,RTAF dan PAF menambah pesawat T/FA-50....tudm tejas²,jf17 sulfur...Yasaalaaaam kelaut saja..KAH..KAH..KAH

    BalasHapus
  17. FC-1 Xiaolong dan tejas selalu memerhati perkembangan LCA di kawasan....πŸ‘

    BalasHapus
  18. Akibat tidak competenya pihak kerajaan Indon ..Indon sekarang telah menjadi contoh paling TERUK penanganan pandemi covid -19 di dunia .. mengalahkan India dan Brazil ...

    Woow.... Di Malaysia kami mengubankan Kambing dan Lembu di Hari Raya Qurban hari ini .. Tetapi di Indon rakyatnya sendiri yang di-qurbankan ..
    -----------
    Asia Tenggara, Utmanya Indonesia, kini 'medan perang terburuk' pandemik COVID-19

    JAKARTA: Asia Tenggara, khasnya Indonesia, muncul antara 'medan perang' terburuk di dunia bagi wabak COVID-19, ekoran varian Delta yang cepat merebak dan kelewatan pemberian vaksin.

    Dengan penduduk kira-kira dua kali ganda Amerika Syarikat (AS), momentum wabak di rantau ini melebihi negara yang terjejas teruk sebelum ini seperti Amerika Latin dan India.

    Jumlah kes di Asia Tenggara melonjak 41 peratus dalam tempoh seminggu lalu kepada lebih setengah juta, demikian menurut data Universiti Johns Hopkins.

    Kematian meningkat 39 peratus dalam tempoh tujuh hari hingga Rabu lalu, juga kadar terpantas di dunia dan kemungkinan meningkat lebih tinggi kerana lonjakan angka kematian biasanya menyusuli peningkatan kes.

    Sementara itu, kadar vaksinasi keseluruhan Asia Tenggara hanya sembilan peratus, ketinggalan jauh berbanding kawasan maju seperti Eropah Barat dan Amerika Utara, di mana lebih separuh penduduk menerima suntikan.

    Sedang sebahagian besar dunia maju dibuka semula kepada perniagaan, keadaan yang semakin buruk di sebahagian besar Asia Tenggara bermakna mereka terpaksa mengenakan langkah sekatan yang merencatkan pertumbuhan ekonomi.

    Dalam kalangan negara Asia Tenggara, hanya Singapura terkecuali, di mana sempadan yang ditutup dan kadar vaksinasi tinggi membendung virus yang terdapat dalam satu-satunya ekonomi maju di rantau ini.

    Pasaran saham di seluruh rantau ini turut merosot sejak beberapa minggu lalu, dengan Indeks MSCI Asean kehilangan 1.7 peratus sepanjang bulan ini.

    Sementara itu, pemerintah terpaksa melanjutkan defisit fiskal mereka dan bank pusat pula kekurangan strategi untuk menangani masalah ekonomi.

    Pakar ekonomi kanan Asia di Oxford Economics yang berpangkalan di Singapura, Sian Fenner, berkata proses pemulihan ekonomi serantau adalah amat mencabar.

    "Susulan langkah vaksinasi yang perlahan, kecuali di Singapura, kami jangkakan pemulihan ekonomi adalah sukar, dengan risiko jangka panjang berkaitan sekatan pergerakan yang lebih ketat.

    "Peningkatan ketidakpastian juga boleh menyebabkan ketidaktentuan ekonomi terus berlanjutan," katanya.

    Indonesia, ekonomi terbesar di Asia Tenggara, mengatasi India dalam kes harian baru minggu ini, mengukuhkan kedudukannya sebagai medan penularan virus baru Asia, sementara sebilangan negara jirannya juga melihat jumlah rekod kes.

    Indonesia, Thailand dan Filipina mengurangkan unjuran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) mereka bagi tahun ini, dengan Malaysia mengatakan ia akan segera menyusul.

    Vietnam, antara ekonomi dunia yang terus berkembang kukuh tahun lalu, mencapai pertumbuhan yang lebih rendah berbanding unjuran bagi tempoh separuh pertama 2021 dan kini melawan coronavirus di kawasan menempatkan taman industri utamanya.

    Sebelum pandemik, gabungan ekonomi terbesar di Asia Tenggara adalah yang kelima terbesar di dunia, di belakang Jerman, menurut data Bank Dunia. - AGENSI

    BalasHapus
  19. Wooow...Kabarnya hari ini naik lagi ya ?
    ------------
    Indonesia catat kematian COVID-19 tertinggi menjelang Aidiladha
    Julai 20, 2021 @ 5:33pm

    AKARTA: Warga Indonesia mengerjakan solat sunat Aidiladha di luar masjid dan ibadah korban sempena Aidiladha di sebalik COVID-19 yang semakin mengganas.

    Republik itu juga mencatatkan kadar kematian tertinggi akibat coronavirus semalam, namun tidak melunturkan semangat umat Islam menyambut Aidiladha, yang agak suram tanpa perhimpunan secara besar-besaran.

    Pihak berkuasa melarang orang ramai daripada berhimpun termasuk pada acara korban dan menggesa mereka tidak berkumpul ketika mengerjakan ibadah.

    Tahun ini, kerajaan melarang sembahyang berjemaah di bandar utama dan wilayah di bawah perintah berkurung, yang merangkumi sebahagian besar Jawa dan Bali selain 15 lagi lokasi di serata negara.

    Jawa adalah pulau berpenduduk paling padat di Indonesia dengan 151.6 juta orang atau 56.1 peratus daripada 270 juta penduduk negara itu manakala penduduk Bali berjumlah 4.3 juta orang.

    Di Jakarta dan di tempat lain, sebahagiannya mematuhi larangan memasuki masjid tetapi berkumpul untuk bersolat di jalan berdekatan sementara penduduk Bandung meletakkan tikar untuk bersolat di lorong sempit di luar kediaman mereka.

    Ribuan yang lain di Banda Aceh berkumpul berdekatan perkarangan luar Masjid Besar Baiturrahman.

    Presiden Indonesia, Joko Widodo, meminta umat Islam berdoa di rumah untuk memperingati Aidiladha dan jangan mengambil risiko dijangkiti dengan menyertai perhimpunan awam.

    "Di tengah wabak ini, kita harus lebih rela berkorban… utamakan kepentingan masyarakat dan orang lain," katanya dalam ucapan di televisyen kelmarin.

    Kes jangkitan di Indonesia meningkat selepas berjuta-juta orang menyeberangi kepulauan dengan hampir 270 juta penduduk itu pada akhir Ramadan, Mei lalu.

    Indonesia kini mengatasi India dan Brazil sebagai kawasan panas COVID-19 global, dengan jumlah kematian hariannya mencecah 1,338 mangsa kelmarin.

    Kes jangkitan mencecah 50,000 sehari iaitu 10 kali lebih tinggi daripada angka purata pada awal Jun lalu, disebabkan oleh varian Delta yang lebih pantas berjangkit.

    Pusat pemeriksaan jalanan didirikan di seluruh Jawa dan penerbangan domestik dikenakan sekatan lebih ketat dalam usaha menghentikan orang ramai melakukan perjalanan melawat saudara-mara.

    Lonjakan kes menyebabkan hospital di Jakarta dan seluruh Jawa yang padat penduduknya kini berada dalam krisis serta kekurangan oksigen.

    Pesakit terpaksa diminta pulang oleh kakitangan perubatan atau dirawat di khemah sementara yang didirikan di tempat letak kereta hospital dan semakin ramai pesakit dilaporkan mati di rumah.

    Indonesia mencatatkan lebih 2.9 juta kes dan hampir 75,000 kematian tetapi kadar ujian dan pengesanan kontak rapat yang rendah menyebabkan pakar percaya jumlah sebenar adalah jauh lebih tinggi. - AGENSI

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon kerajaan yg hanya sekengkang kera dan 30 juta penduduk pon covid 19 naik.

      Hapus
  20. Akibat tidak compete nya kerajaan malaysial,

    1. Hutang kerajaan malay cecah 85% GDP
    2. Beting patinggi ali di rampas china
    3. Batu Puteh / Pedra Banca dirampas singapore

    4. Kes covid melampau
    5. Rakyat mengibarkan bendera putih

    Banyak kesian

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kerana kebodohan sultan dan bumiputera malon πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

      Hapus
  21. Al Fatihah ...
    -----------
    Indonesia catat rekod kematian doktor akibat COVID-19
    Julai 19, 2021 @ 6:07am

    JAKARTA: Jumlah doktor di Indonesia yang maut akibat COVID-19 meningkat secara mendadak pada separuh pertama Julai, menurut persatuan doktor Indonesia (IDI).

    Sebahagian besar kematian berpunca daripada varian Delta yang menyebabkan lonjakan jangkitan di serata negara itu.

    Seramai 114 doktor meninggal dunia antara 1 Julai hingga 17 Julai, jumlah tertinggi dilaporkan bagi sebarang tempoh masa yang sama sebelum ini.

    Jumlah itu adalah lebih 20 peratus daripada 545 kematian doktor akibat COVID-19 sejak permulaan pandemik, menurut pegawai IDI dalam satu sidang berita secara maya.

    Menurut seorang pegawai kanan IDI, Mahesa Paranadipa, persatuan itu bimbang sistem perubatan mungkin tidak dapat menangani ancaman pandemik itu.

    "Kami bimbang mungkin berlakunya kelumpuhan sistem sedangkan ini hanya data yang dilaporkan, belum termasuk data yang mungkin tidak dilaporkan kepada kami," katanya.

    Jumlah kematian doktor terus meningkat di negara dengan jumlah penduduk keempat tertinggi di dunia itu meskipun 95 peratus pekerja kesihatan sudah divaksinasi.

    Ini mendorong pemerintah menggunakan sejumlah vaksin Moderna sebagai suntikan rangsangan dos ketiga bagi vaksin Sinovac dari China untuk kakitangan kesihatan.

    Didorong oleh penularan varian Delta yang lebih mudah berjangkit, Indonesia melaporkan lebih banyak kes coronavirus baru berbanding negara lain di dunia sejak beberapa hari lalu.

    Menurut purata tujuh hari lalu, Indonesia berada di tempat kedua hanya di belakang Brazil dari segi jumlah korban.

    Pakar kesihatan menyifatkan Indonesia sebagai pusat baru pandemik, selepas negara itu melaporkan 44,721 kes baru dengan 1,093 kematian semalam. - AGENSI

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malaysia’s ‘Total Lockdown’ Failure Plunges Hospitals Into Crisis

      https://thediplomat.com/2021/07/malaysias-total-lockdown-failure-plunges-hospitals-into-crisis/?fbclid=IwAR0URRJZKKNGtxqRRxqger-33fvfzxD4j_Pnlc5Vj0_bulJZZc9128EgvwU

      Malon sudah Total Lockdown pun masih gagal atasi penyebaran Covid-19... kihkihkih.. kesian... kesian.. kena sindir lagi sama media asing.. wkwkwkwkwk

      Hapus
  22. Saya tengok MDR MMP dan Asean sekuriti observe akun malaysia

    Senyap tak ade artikel berita

    BalasHapus
  23. Balasan
    1. Bila bila jelah, tunggu ada Wang.πŸ˜€

      Hapus
    2. KL bangkruttt om bangkrrrruutt
      bulan depan uda OGOS, parlemen buka
      dijamin tusuk2an gaesz haha!🀣🀣🀣

      Hapus
  24. Akibat tiada jet pejuang TUDM, jet china masuk wilayah malay

    Kerana TUDM tiada radar, jet israel kencing di atas PUTRAJAYA

    BalasHapus
    Balasan
    1. Guna jaga hati China Abang besar, Malon di pastikan beli jf-17

      Hapus
    2. Sekalian jualan sawit barter 50 peratus komoditas

      Kehkehkeh...

      Hapus
  25. utk pesawat yg murah T/F 50 aja malon nggak mampu.... gimana yg kelas berat ya

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tapi sdh halu, langsung akan beli jet fighter gen 5. Terus nasib PTM-6 di kemanain ? Keren kan...

      Xixixixi 😁😁😁

      Hapus
    2. bagi kita golden eagle kita pespur latih murah gaesz tp buat KL ituw sangat MUAHALLL

      trakhir beli MB339 aje, harga gak nyampe 12 juta dolar/bijik aje TANPA ENJIN..

      apalagi skrg nak beli golden eagle yg berpuluh juta dolar per bijik..

      kiamaddd kantong KL gaesz,
      pinjem DANA ASEING kemana lagi..dah kena blek list dr KUWAIT FINANCE HOUSE dkk..
      ketauan wat fisank 🍌 haha!🀭🀭🀭

      Hapus
  26. Saya yakin target ini tercapai dengan mudah ... mungkin perolehan pingat kami akan lebih rendah daripada Thailand .. tetapi pasti jauh lebih banyak daripada Indon ...
    -------------
    OLIMPIK: Sasaran pingat realistik, berani, mampu dicapai

    KUALA LUMPUR: Sasaran 13 pingat termasuk 8 emas oleh kontinjen Malaysia pada temasya Sukan Olimpik Tokyo 2020 adalah satu langkah berani tetapi tidak mustahil dicapai.

    Bekas Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Seri Zolkples Embong berkata persediaan barisan atlet negara yang terjejas sepanjang tempoh pandemik COVID-19 yang membataskan penyertaan mereka dalam kejohanan antarabangsa menjadikan sasaran itu satu cabaran besar.

    Bagaimanapun, beliau tidak menafikan kemampuan atlet negara kerana terdapat dalam kalangan atlet yang berupaya menggapai kejayaan bersejarah di Tokyo sekali gus membawa keceriaan kepada rakyat Malaysia di sebalik kemuraman akibat pandemik COVID-19.

    "Saya ucapkan tahniah kepada menteri di atas pengumuman sasaran yang saya anggap satu langkah yang berani tetapi ia mampu dicapai. Lagi pun kita tidak boleh lari kerana kita nak tengok kontinjen negara memperbaiki pencapaian lalu.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon kalah lagi, urusan pertahanan ketepi laut....

      Hapus
    2. Anda lupa ya.. kami punya teman-teman sejati .. sekutu kami di FPDA .. sedangkan UK adalah salah satu kekuatan inti NATO ... So... Kami relaxlah ...X ada yang dicemaskan dan dilebih-lebihkan jika ada provokasi kecil dari China ... Ingat ..Menghancurkan hubungan baijk jauh lebih mudah daripada membina semula...

      Hapus
    3. YUP.. China sekarang adalah partner dagang terbesar Malaysia ... Kami Beli ... Mereka Jual .. begitupan sebaliknya ... Dengan cara seperti inilah kami membuat negara kami lebih maju dan kaya daripada Indon ...

      Hapus
    4. Mau tanya apakah Member fpda mau bantu malon habis2an jika ada perang?

      Hapus
  27. Tudm inginkan T/F50....Tapi HALU...WET DREAM...πŸ˜‚πŸ€£

    BalasHapus
    Balasan
    1. tapi WARGANYET maunya JF SULFUR ama TEJAS om, ada BVRnyahh haha!🀭🀭🀭

      Hapus
  28. TNIAU, RTAFdwn PAF beli tambahan pesawat T/FA-50...

    Malon beli ambulance..πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ€£πŸ˜‚

    https://www.malaysiandefence.com/
    .



    BalasHapus
    Balasan
    1. Wkwkwk wkwkwk wkwkwk wkwkwk wkwkwk wkwkwk wkwkwk

      Hapus
    2. segenap WARGANET DS, kami mengucapkan haha!🍌🍌🍌

      Hapus
  29. Eksport musangking ke china barter jf17 sulfur sabun soap 🀣🀣🀣🀣

    BalasHapus
    Balasan
    1. Musang king ya om....berarti raja nya musang, segede apa ya? Wkwkwk wkwkwk

      Hapus
    2. Nama aslinya BERUK KING oom 🀭🀭🀭

      Hapus
  30. Ketika di Malaysia ..Sasaran pemulihan negara semakin dalam jangkauan .. Terjadi sebaliknya di Indon... X ada tanda-tanda pemulihan akibat pandemic covid-19 di negara itu ... kondisi semakin teruk menjelang akhir pemnbatasan social di negara itu hari ini ...

    Ada apa dengan Indon ? Mengapa X nak sangat minta bantuan dari negara lain ataupun WHO jika memang X mampu dan competent melindungi rakyatnya sendiri ?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ada apa dengan kadrun iblis? Sudah tak dapet nasi bungkus lagi ya.....wkwkwk wkwkwkwkwk

      Hapus
  31. Unknown20 Juli 2021 20.58
    Anda lupa ya.. kami punya teman-teman sejati .. sekutu kami di FPDA .. sedangkan UK adalah salah satu kekuatan inti NATO ... So... Kami relaxlah ...X ada yang dicemaskan dan dilebih-lebihkan jika ada provokasi kecil dari China ... Ingat ..Menghancurkan hubungan baijk jauh lebih mudah daripada membina semula..
    ------
    FPDAπŸ‘†πŸ˜€
    .

    BalasHapus
  32. Woow ... Betol-betol teruk kondisi di Indon harii ini ... Sedih kami mendengar kabar seteruk ini dari saudara serumpun kami ...
    ------------

    Stock Oxigen dan Vaksin "habis" atau "Kosing" dimana-mana tempat di Indon .. terutama di Hospital-Hospital dan Klinik-Klinik penting tempat vaksinansi di negara itu ...

    BalasHapus
  33. FPDA
    Front Of People Dumb Again.
    😘

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hehehehe .. Lupa ya .. Siapa yang menghancur-leburkan Indon sewaktu konfrontasi dahulu ...dan membuat Suharto mengutus Adam Malik merengek-rengek sambil bersujud agar tindakan military lanjutan yang nak menyerang Sumatra dan seluruh Borneo dihentikan segera ...

      Padaha jika kami tolak saat itu .. mungkn Sumatra dan Borneo sudah pasti menjadi bagian dari Malaysia .. bukan bagian Indon lagi ...

      Hapus
    2. Oya.aa
      1 negara versus banyak negara
      So wwhere is ATM ?

      Hapus
    3. Cuma lawan indo panggila byk bantuan byk 😴😴😴

      Hapus
    4. Hehehehe .. Lupa ya .. Siapa yg merengek-rengek ke Suharto sambil bersujud agar Indonesia membantu Malon mengirimkan Guru dan Dosen untuk membantu mendidik rakyat Malon..

      Padaha jika kami tolak saat itu .. mungkin rakyat Malon sampai sekarang masih tinggal di Gua dan Buta Huruf...

      Wkwkwkwkkwkwkwkwkwkwkwkwkwkwkkwkwkwkwkwkwkwkkwkwkwkwkwkwkwkkwkwkwkwkwkwkkwkwkw

      Hapus
    5. Jenderal SAS Inggris Mengaku Kapok Perangi TNI dan Rakyat Indonesia

      https://www.viva.co.id/amp/militer/militer-indonesia/1338829-jenderal-sas-inggris-mengaku-kapok-perangi-tni-dan-rakyat-indonesia?page=all&utm_medium=all-page

      Hapus
    6. So,betol betol tak punya nyali malay lawan indo aja panggil byk negara hehehehe.

      Begitu menakutkan kah kami sampai panggil bantuan

      Hapus
    7. Hehehehe ... Lupa juga ya siapa yang mengusir Indon dari Timor Timur di tahun 2001 lalu ... Tahukah anda bahwa inti dari pasukan INTERFET saat itu adalah Australia yang didukung sepenuhnya oleh member-member FPDA lainnya ...

      Hanya dengan cara itulah .. Timor Leste merdeka dan Indon terusir dari sana dengan cara yang amat memalukan ...

      Hapus
  34. Murah punya Thailand, sekitar 36 juta dollar/buah, kita sekitar 40 juta dollar/ buah

    BalasHapus
  35. Ingat ya ... Bahasa Melayu nak kami jadikan Bahasa Dunia .. Bahasa Antar Bangsa Jangan lupa ... Bahasa Indonesia adalah ciplakan atau copy paste Bahasa Melayu ... para pakan linguistic dunia pun tahu dan paham itu ...
    ---------

    UPSI anjur persidangan bincang potensi bahasa Melayu menjadi bahasa rujukan dunia dan antar bangsa

    Tanjung Malim: Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) akan menganjurkan Persidangan Antarabangsa Memartabatkan Bahasa Melayu kali ketujuh 2021 (PABMVII 2021).

    Pengerusi Persidangan, Prof Madya Dr Mohd Rashid Md Idris, berkata usaha memastikan kelestarian bahasa Melayu sebagai bahasa yang berperadaban tinggi perlu diteruskan.

    "Sesuatu bahasa akan menjadi lebih unggul apabila dikaitkan dengan peradaban besar melalui kerjasama dengan negara lain di peringkat antarabangsa.

    "Persidangan itu terbuka kepada pensyarah universiti awam dan institut pendidikan guru serta pelajar pascasiswazah di seluruh negara dan bertemakan 'Pengajian Melayu Masyarakat Supradiversiti' manakala, subtemanya Bahasa Melayu, Kesusasteraan Melayu, Bahasa Serumpun, Pendidikan, Seni dan Budaya, Perbandingan Bahasa, dan Ketamadunan," katanya.

    Tambah Mohd Rashid, persidangan yang akan dirasmikan Duta Malaysia di Turki itu, diadakan dengan kerjasama Universiti Ibnu Haldun, Istanbul, Turki dengan semua pembentangan sempena persidangan akan dilaksanakan secara dalam talian.

    "Kertas kerja yang diterima akan diterbitkan dalam e-prosiding dan urus setia juga akan usahakan penerbitan untuk .e-prosiding scopus dan artikel scorpus walaupun ditentukan oleh pihak konsultan yang dipilih oleh pihak JBKM dan jurnal editorial berkenaan," katanya.

    Maklumat lanjut persidangan boleh menghubungi Urus Setia Persidangan di talian 019-6329577 (Dr Nur Farahkhanna) atau 019-6323903 (Dr Zuraini) atau melalui emel pabmvii2021@gmail.com.

    Tarikh akhir penerimaan abstrak 17 Julai 2021, tarikh pengesahan abstrak 20 Julai 2021, manakala tarikh akhir penerimaan kertas kerja 10 Ogos 2021.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yg ngajar dan krim guru2 sapa pak cik dulu hahha����������

      Hapus
    2. Berak sekebon lo..ngoce2 kg jelas..kl istri sm emak lo diewe bs pakci?!

      Hapus
  36. Konvensyen memperkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa dunia dan antar bangsa

    KUALA LUMPUR: Konvensyen Bahasa Melayu (KONBAYU) 2021 yang akan menjadi pentas perkongsian ilmu ahli akademik bahasa Melayu di negara ini, akan diadakan bermula 27 hingga 29 Julai ini.

    Penganjur dalam kenyataan media, berkata KONBAYU 2021 akan menyediakan landasan perkongsian pengetahuan, pengalaman dan amalan terbaik pengajaran dan pembelajaran (PdP) bagi memperkasa bahasa Melayu serta membentuk jaringan dalam kalangan warga Kementerian Pendidikan (KPM) dan institusi luar.

    Bertemakan Bersama Memartabatkan Pendidikan Bahasa Melayu, penganjuran KONBAYU 2021 yang diadakan secara maya, akan menyemarakkan dan menggalakkan budaya penyelidikan dan rekayasa penemuan (inovasi) mengenai bahasa, budaya dan sastera Melayu kepada khalayak pendidik dan warga KPM.

    "Ia akan menjadi pentas perkongsian ilmu dan perbincangan ahli akademik, pakar pedagogi, bahasa serta pendidik bagi berkongsi idea, pandangan dan pendapat terutamanya untuk menarik minat ahli akademik dan masyarakat ke arah menjadikan PdP Bahasa Melayu selari perkembangan dunia pendidikan abad ke-21.
    KONBAYU 2021 dihasratkan dapat membuka minda dan memberikan cetusan idea untuk pendidik bahasa Melayu mempertingkatkan amalan pedagogi terbaik di bilik darjah.

    " Justeru konvensyen ini akan membolehkan perkongsian pengalaman, kemahiran dan dapatan kajian penyelidik sekali gus menetapkan budaya ilmu dan perkongsian amalan terbaik yang berterusan dalam dunia pendidikan," katanya.

    Selain pembentangan kertas kerja ilmiah, turut akan diadakan sepanjang KONBAYU 2021 ialah pertandingan dan pameran poster digital, pertandingan dan pameran inovasi, pembentangan kajian tindakan bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu Komunikatif (KMK) serta persembahan apresiasi seni.

    Penyertaan bagi KONBAYU 2021 yang diadakan secara percuma, dibuka kepada semua tokoh bahasa, pensyarah universiti awam dan swasta, pensyarah institut pendidikan guru, Pegawai Perkhidmatan pendidikan KPM, guru sekolah menengah dan rendah, penyelidik, inivator dan pemakalah.

    Ia akan diadakan secara dalam talian melalui saluran Youtube IPG Kampus Bahasa Melayu. Maklumat lanjut mengenai KONBAYU 2021 boleh didapati di http://ipgkbm.edu.my/konbayu

    BalasHapus
  37. Ada yg agung2kan FPDA tp kok letoy tak berdaya dgn PLA di BPA
    Apalgi diceroboh bomber😡

    BalasHapus
  38. Anda harus lihat ini ...

    https://www.youtube.com/watch?v=R4trwYLvRw8
    https://www.youtube.com/watch?v=gDYPtHYgAV8
    https://www.youtube.com/watch?v=660c5pfNaQM

    Farah Ann Abdul Hadi ... Salah satu wakil Malaysia di Olimpik Tokyo ...Cantik ..Sexy..Pintar .. Juara Sejati X Terkalahkan .. Berprestasi Dunia ....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Masa bodoh mau seksi kek,mau maria ozawa kek 😴😴

      Hapus
    2. Xaxaxaxaxaxaxa bertanding saja belum sdh jumawah xaxaxaxaxaxxa d olympic malonte sdh dpt mendali apa put?????????.....krik....krik....krik....xaxaxaxaxaxaxaxaxa nih putπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

      Hapus
  39. nah kalau thailand baru betul... kalau yang sebelah tu GENG PEMBUAL klaim je kerjanya ya guys...BAIK korang BERKURUNG je sebelah sudah makin NGERI tu....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Xaxaxaxaxaxaxa panass dan irilah tuh krn tak shoping2 xaxaxaxaxaxaxa nih poorπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

      Hapus
  40. tu sebelah sudah mula kibar bendera putih juga guys..masa tiru MALAYSIA...wkwkwkwkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bedalah poor, bendera putih utk protes ppkm dengan bendera putih krn kelaparan xaxaxaxaxaxaxaxaxaxa kaya????? Xaxaxaxaxaxaxaxaxa kok kelaparan xaxaxaxaxaxaxaxa nih poorπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

      Hapus
  41. terbaru negara menutup pintu dari INDON..brunei guys... makin terpinggir guys

    BalasHapus
    Balasan
    1. Xaxaxaxaxaxaxa santai keles sdh biasa daripada yg lockdown total tapi malah tambah teruk xaxaxaxaxaxaxaxa kelaparan pula axaxaxaxaxaxaxaxa nih poorπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸŒπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£πŸ€£πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

      Hapus
  42. Bertambah Lagi, Kini 10 Negara Tutup Pintu untuk Indonesia


    Brunei Darussalam memutuskan untuk menutup penerbangan dari Indonesia. Dengan demikian, sudah ada 10 negara yang menutup gerbangnya untuk Indonesia.

    Jumlah kasus COVID-19 di Indonesia mulai menunjukkan penurunan meskipun masih tergolong tinggi jika dibandingkan dengan negara-negara lain. Per Senin (19/7/2021) jumlah kasus COVID-19 bertambah 34.257. Dengan demikian sudah ada 2.911.733 kasus COVID-19 di Indonesia sejak diumumkan pertama kalinya pada Maret 2020.

    BalasHapus
  43. satu satu negara mula menutup pintu dari sebelah guys

    BalasHapus
    Balasan
    1. Gempur keluar n ngoceh² gk jelas krn lapar, ini pur ada sampah..kau jual mamak dan istri kau kesini, nanti aq bayar!!!

      Hapus
  44. Baru kuar tender..yg lain dh gelabah tambah aset..ape cite..haha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Malon darul tender, yang menang tender hakekat nya para Kroni, jerung dan orang tengah πŸ‘

      Hapus
  45. Salam tender LCA halu memanjang, tak seperti Indonesia dan Thailand si perut hijau kata Melayu KL πŸ˜„

    BalasHapus
  46. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  47. Sementara Jiran Malaysia bla bla nak FA 50 bla bla JF 17 Thunder bla bla kapan tu selsai tender

    BalasHapus
  48. Kasihan gempurwaria...yg bermimpi mau punya pesawat LCA T/F-50..tapi justru negri² jiran yg teken kontrak....TUDM semakin lembik...tejas²...jf17..Yasalaaam...πŸ˜‚πŸ€£

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kita mahukan Fa 50 bersama dengan saudara serumpon

      Hapus
  49. https://youtu.be/L2al1DPrRKI

    BalasHapus